Druhý zásadní důvod, o kterém
se chci poněkud déle rozhovořiti, jest, že
k této vládě v jejím dnešním
složení a s dnešním systémem, jak
vládne, spravuje stát a dává jej spravovati
v oblastech osídlených Němci, nemáme
vůbec důvěry. Nemůžeme důvěřovati
vládnímu systému s takto složenou vládou
se zřetelem ke způsobu státní správy;
a chtěl bych zde charakterisovati tento stav, v němž
je náš stát, slovy muže, která
dnes můžeme směle podepsati, muže, který
je sám účasten nynější
vlády od r. 1929, slovy p. ministra dr Czecha, který
dne 18. listopadu 1924 charakterisoval na tomto místě
systém, jenž byl tehdy mírnější,
než je dnes, takto - chci vybrati jen nejdůležitější,
nezásadnější věty (čte):
"Byla to těžká doba, jež je za
námi; a jestliže jsme ji snesli, bylo to jen proto,
že jsme vždy žili v naději, že naše
neúnavná práce, naše vždy opakovaná
varovná volání pohnou svědomím
aspoň u rozvážných a obezřelých
z vás. Připravili jste nám však vždy
nová a vždy bolestnější zklamání
a právě nyní, kdy země trpí
následky hospodářské krise, zostřené
vaší politikou, zvýšili jste všechny
metody útisku." A praví dále: "Kde
jest parlament, demokratický parlament, jenž by se
vzdal toho, aby rozvinul při rozhodování
o státním hospodářství"
- a zmocňovací zákon se přece vztahoval
především na hospodářské
a sociální věci - "všechny problémy
tohoto státu v jejich plném rozsahu a v celé
jejich hloubce? Kde je konečně v demokratickém
státě parlament, ze kterého je vyloučena
číselně silná, svědomitými
a věci znalými pracovníky bohatá oposice,
z každé společné porady, ba z každé
informace? Nikde na světě by se toho neodvážili.
Zde se však zná jen tajemství a diktát
a žádá se od nás, abychom absolutismu
dělali konstituční stafáž."
Dále praví: "Takové jest spoluurčovací
právo" - kterého žádal, ale přestal
žádati a kterého žádáme
nyní my - "státních občanů,
autonomie, přímo životní prvek pravé
demokracie. Ale ze strachu před tím, že by
autonomie byla národnostní, že by mohla dáti
národnostním menšinám v tomto státě
trochu životní svobody, zničili jste dokonce
skrovné základy samosprávy, jež se vyvinuly
ve starém Rakousku a poskytli jste byrokratismu všemohoucnost,
na kterou jste ztratili na konec sami všechen vliv."
A dále praví - a to je charakteristické,
protože zmocňovací zákon je od jednoho
roku rozšířen také na policejní
moc:
"Převzali jste všechny potřeby policejní
moci ze starého Rakouska, místo abyste tyto zpátečnické
zákony zrušili, stvořili jste nové nástroje
k útisku a bezohledně jich užíváte.
Takticky jste vyloučili porotní soudy v politických
trestních otázkách." Chci-li z tohoto
místa citovati dále ještě jednu větu
z jeho vývodů, jest to tato: "A stále
ještě není váš šovinism uspokojen,
stále ještě oznamujete, že to, co nazýváte
spravedlností, není ještě dokončeno.
A vše to jste učinili, aniž jste se dohodli s
těmi, kteří jsou tím postiženi,
s masami, které tím trpí, nemluvě
ani o tom, jak by toho podstata demokracie žádala,
abyste s nimi jednali. Celá vaše státní
činnost se vyčerpává v diktátu.
Místo abyste dosáhli shody mezi vládou a
ovládanými, utvořili jste panující
systém, jenž spočívá na veškerém
proletariátu této země tíživým
tlakem, podrobuje však národnostní menšiny
dvojnásobnému tlaku politické a sociální
reakce a cizímu národnostnímu panství.
Ztotožnili jste tím, že se ženete za fantomem
národního státu, různojazyčný
stát s československým národem, ba
redukovali jste stát na koalici a koalici na pětku."
Vy jste také, pánové, spolu s p. dr Czechem,
který to řekl a který prozradil své
vlastní myšlenkové pochody a své přesvědčení,
omezili a zredukovali stát na vládní strany,
při čemž německé vládní
strany tvoří jen ozdobu národnostní
pětky.
Pánové, jest bolestné, musí-li sudetský
Němec konstatovati, že dva ministři německých
vládních stran, kteří takové
myšlenky sami zastávali, nabízejí svou
ruku k tomu, aby odhlasovali a žádali zmocňovací
zákon, který učiní ještě
přísnější opatření.
Podívejme se jednou na to, co se tímto zmocňovacím
zákonem během jednoho roku, co jsme v této
sněmovně, zásadně vykonalo. Zmocňovací
zákon má ve svém obsahu úkol, učiniti
rychlými opatřeními, nařízeními
a zákony to nejnutnější a nejpotřebnější
v oboru hospodářském a sociálním.
Kdyby vláda mohla aspoň předstoupiti před
sněmovnu a říci, co učinila, že
užila zmocňovacího zákona tak, že
se hospodářství zesílilo a zlepšilo,
a že nezaměstnanost poklesla a že již venku
nechodí statisíce lidí, kteří
neví, odkud vezmou zítra svůj kousek chleba.
Ale vláda a právě socialistické strany
ve vládě to nemohou prokázati ... (Výkřiky
posl. B. Köhlera.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Kundt (pokračuje): Chcete-li vládu
brániti, pojďte sem; měl jste snad v tomto
roce dosti času k tomuto průkazu. Neužili jste
zmocnění v tom smyslu, že by se proti loňskému
roku bylo zlepšilo hospodářsky nebo sociálně
byť to nejmenší, užili jste toho pronikavě
pouze jednou, to jest v doložce, kterou jste v loňském
roce žádali se zřetelem k policejní
moci.
Ostatně, v jakém duchu a jakým způsobem
zakročují koaliční strany ve prospěch
dětí trpících nouzí, chci ukázati
na příkladě, jenž je bolestný
pro postižené strádající děti
beze vší péče. Před lety se na
popud "Demokracie dětem" společnost pro
obilní monopol usnesla požádati vládu,
aby dala svůj souhlas, aby mohlo býti k ceně
metrického centu obilí připočteno
a od obchodníků nebo sedláků vymáháno
5 haléřů. A co učinila vláda
s těmito penězi? Právo rozdělovací
si při schválení ponechala ministerská
rada. Před krátkou dobou bylo rozděleno 600.000
Kč, jež byly vybrány ke zmírnění
nouze mládeže. Dověděl jsem se z různých
kruhů, že z těchto peněz lidem odňatých,
jež byly určeny ke zmírnění nouze
mládeže, dostaly: česká strana nár.
soc. 50.000 Kč (Německé výkřiky:
Slyšte! Slyšte!), čes. strana soc. demokratická
50.000 Kč, čes. strana lidová 50.000 Kč,
něm. děl. strana soc. dem. 45.000 Kč, Svaz
zemědělců 25.000 Kč, Zemská
organisace pro péči o děti na venkově,
která stojí blízko čes. straně
agrární, 200.000 Kč, konečně
čes. spolek dělníků "Humanita"
30.000 Kč, České srdce 50.000 Kč,
čsl. Červený kříž 50.000
Kč a akce "Demokracie mládeži", která
dala ke všemu podnět, také ještě
50.000 Kč. Co to znamená? Že se předně
peníze, určené na podporu, nedaly do rukou
organisacím pro péči o mládež
obou národností, nýbrž s málo
výjimkami do rukou exponentů stran. Neboť procento
českých organisací, německá
při tom vůbec není, které něco
dostaly, jest velice malé. To tedy dosvědčuje,
že se peníze určené pro péči
o mládež rozdělují stranicko-politicky
mezi koaliční strany a že organisace pro péči
o mládež nedostaly ani haléře z peněz,
jež pro mládež byly určeny, neboť
i když snad jedna nebo druhá strana poukázala
tyto peníze dále některé organisaci
mládeže své strany, přece se užilo
peněz, jež byly vybrány všeobecně,
jen pro stranickopolitickou nebo stranám blízko
stojící organisaci mládeže. Právě
něm. soc. dem. strana, jež klade tak nesmírný
důraz na to, aby jiní lidé nezaujali vedoucího
místa v německé zemské komisi pro
péči o děti a pro péči o mládež,
protože tam chtějí mít monopol, jež
běží dokonce k okresnímu hejmanu ve
Varnsdorfu, aby byla zrušena volba, když byl zvolen
někdo jiný, nevymohla si z těchto prostředků
ani haléře pro něm. zem. komisi pro péči
o mládež a pro péči o děti. A
Svaz zemědělců - chtěl bych viděti
organisace péče o mládež, které
má. Když dva němečtí ministři
svolí, aby snad obyčejný zvyk, rozděliti
peníze podle stran, vedl k tomu, že Němci při
tom vyjdou s prázdnem a že německé organisace
pro péči o mládež a "Charitas",
pověřené péči, neobdrží
vůbec nic, pak se stydím, že máme ve
vládě dva německé muže. Vaší
povinností jest starati se o Němce, děláte-li
venku již tak, jako byste byli ministři krajani. Jest
však těžkým porušením povinnosti,
že se staráte jen o své stranické organisace,
ale nikoliv o německou mládež, trpící
nouzí.
To jest největší ostuda, a proto jsem to uvedl.
Podali jsme interpelaci a chci slyšeti odpověď
vlády, protože dojde zase k rozdělení
asi 800.000 Kč z tohoto fondu; uvidíme, zda vláda,
nebo především německé strany,
vše napraví a celého kapitálu neužijí
pro své stranické organisace, ale skutečně
pro německou mládež, jež trpí nouzí.
Budu zvědav, jakým způsobem konečně
nyní na př. časopisy "Sozialdemokrat"
a "Landpost" tento skutkový stav na veřejnosti
odůvodní. Mám za to, že se objeví
chytrá vytáčka, aby se lid uvedl v omyl,
ale my se o to postaráme, aby lid v tomto omylu nezůstal.
Při tomto užití peněz, které
jsou svěřeny koaličním stranám
pro obecné účely, jest samozřejmě
logické, že nebudou-li učiněna opatření
o kontrole a přezkoumání užitých
peněz - přes to, že jsme hlasovali pro půjčku
obrany státu z důvodů opatření
práce pro nezaměstnané sudetskoněmecké
dělníky - nemůžeme míti nutnou
důvěru, že této půjčky
bude skutečně také užito k účelům,
pro něž byla sjednána. Obyvatelstvo nebude
státní půjčku upisovati zajisté
s tou důvěrou, s jakou by ji upisovalo, kdyby se
takové užití peněz nemusilo vždy
zase vykazovat. Užití půjčky práce
bylo kontrolováno úspornou a kontrolní komisí,
která by měla být sama kontrolována.
Žádáme, aby úsporná a kontrolní
komise nepracovala jen v příliš úzkém
výboru, který se nesvolává, nýbrž
aby tam, kde se skutečně pracuje, byly přibrány
také oposiční strany, aspoň největší
německá strana, abychom konečně mohli
kontrolovati, co se děje. Každý čestný
muž klade důraz na to, je-li jeho činnost posuzována
a kritisována, aby v tomto čestném soudě
seděli jiní lidé než on, a též
vládní většina by měla klásti
váhu na to, aby v úsporné a kontrolní
komisi, a to v subkomitétu, ve kterém se skutečně
pracuje, byly také oposiční strany, aby mohly
souditi spolu, jedná-li se tak, jak by se podle zákonů
jednati mělo.
Úhrnem chci konstatovati, že zmocňovací
zákon nenašel bohužel v uplynulém roce
se zřetelem k sociálním a hospodářským
opatřením takovou vládní koalici,
jež by byla důstojně užila této,
samé o sobě již protiústavní
možnosti, aby bez slyšení parlamentu vydávala
zákony a nařízení s mocí zákona.
Nenašla se vláda, jež je schopna zasáhnouti,
aby v hospodářských a sociálních
věcech, zvláště však pokud jde
o sociální bídu v německých
pohraničních oblastech, učinila nějakou
změnu nebo tento stav zlepšila. Slyšíme
tak dveřmi, jak se v koalici perou. Na venek je vše
v pořádku a mluví se o jednotnosti a jednotě.
Doufejme, že se koalice přestala již prát
a že se pustí do toho, aby dělala opravdové
zákony v tom smyslu, aby dala obyvatelstvu hospodářsky
a sociálně to, čeho potřebuje. Budou-li
se však takto práti dále, zničí
časem koalice stát přes mimořádné
zmocnění.
Jest ještě třetí obsah zmocnění
vlády, totiž v oboru policejní moci a policie.
Na tomto poli vám však mohu vystaviti vysvědčení,
že jste učinili vše, co bylo možné
člověku, abyste ukázali, že dovedete
jedno: změniti znenáhla stát z demokratického
právního státu ve stát policejní.
Německé obyvatelstvo nepocítilo v této
době žádného zásadního
zmírnění své sociální
nouze. Láska státu neplatila hladovějícím
a nouzi trpícím, do jednoho města za druhým
však vtáhla státní policie a vy jste
si při tom asi myslili, že se hladovějící
žaludky nasytí pěkně uniformovanou,
statnou a ráznou státní policií. Jaké
pocity tím byly u německého obyvatelstva
vzbuzeny, můžete si představiti. K tomu přistupuje
ještě něco jiného. Této státní
policie se nepoužilo jen k zabezpečení tohoto
státu, užilo se jí též k počeštění
německých měst. Tak vtáhlo na př.
do Duchcova 100 státních policistů a právě
o 100 hlasů dostali Němci při posledních
volbách více než Češi. Můžeme
si tedy vypočísti, proč bylo do Duchcova
těchto 100 státních policistů komandováno.
Nikoliv pro bezpečnost státu, neboť připomínám
jen to, že kdysi, když v Duchcově a Mostě
vypukly nepokoje, bylo s nimi četnictvo samo hotovo a nepotřebovalo
státní policie. Stačil by ostatně
přiměřený výcvik četnictva,
takže by státní policisté byli zbytečni.
Upozorňuji s tohoto místa dále na to, že
mě p. ministr Černý vloni na můj
dotaz k této osnově, kde se po prvé vyskytla
státní policie, ujistil, že se umisťování
státní policie stane také s ohledem na národnostní
podmínky. Dodnes nejsou v Č. Lípě
zařazeni němečtí policisté,
kteří tam byli, a dodnes nevědí, z
čeho budou příště živi.
Konec konců nejde při těchto věcech
o to, aby se zvýšila státní bezpečnost,
nýbrž o to, aby se počešťovala německá
města novými českými orgány,
bez ohledu na to, kolik to stojí, a na kompetenční
nepořádek, který tím ve městech
vzniká. Je to kompetenční zmatek mezi státní
policií, četnickým velitelstvím, pohraniční
ochrannou stráží a komisařstvím
pohraniční finanční stráže.
Pro samou kompetenci se neví, kudy dovnitř a kudy
ven, lidé prostě nevědí, co mají
dělati, protože nemají žádného
zaměstnání, musí však prokázati,
že jsou na místě nutní, a tak chodí
sem a tam, dráždí a provokují obyvatelstvo
a hledají státu nepřátelské
živly mezi mírumilovným obyvatelstvem, jen
aby mohli prokázati svou činnost. Tak hospodaří
státní policie ke škodě státu
a ke škodě bezpečnosti státu v pohraničních
krajích. Stává se tak opak toho, co si lidé
ve své dobré víře představují.
Když na př. komisař a dva tajní agenti
rozpustí schůzi členů parlamentu s
několika důvěrníky stran, musíme
se dovolávati ministerstva vnitra, aby se lidem vysvětlilo,
že ústavně-právní postavení
členů parlamentu jim přiznává
právo, býti se svými voliči pohromadě
ve schůzi. Státní policie však chápe
svůj úkol tak, aby tyto lidi roztrpčila a
přivedla je vnitřně do rozporu se státem.
Při tom jde o lidi, kteří neovládají
ani přibližně německého jazyka
v německém pohraničním území.
Nyní něco jiného. Chci mluviti také
o zvláštním chování státních
orgánů ke členům parlamentu. Musím
zjistiti, že na př. žlutický okresní
úřad pokládá za důležité,
přijde-li tam někdo na schůzi, vyzvídati,
kde bydlí, s kým se baví, jako kdyby byl
největším zločincem. Měli by
se raději starati o zloděje a tuláky než
o to, co dělají němečtí členové
parlamentu. To platí zvláště o okresním
úřadě trutnovském u příležitosti
slavnosti spolku "Kulturverband". Německý
"Kulturverband" jest zajisté institucí,
jíž by se nemohlo vytknouti nic státu nepřátelského,
nepříjemné by mohlo býti nejvýše
to, že si dovoluje poskytovati německým dětem,
jež od vás žádné školy nedostanou,
německé vyučování. To však
nejsou státu nepřátelská hlediska.
V Trutnově u příležitosti této
německé slavnosti spolku "Kulturverband"
si vymyslili všechny možné šikany. Účast
německých školních dětí
v mírumilovném průvodě s papírovými
praporky atd. byla zakázána, zatím co se
na př. nezakázal rudým nástup školních
dětí při politických demonstracích
1. května a zatím co se na druhé straně
také nezakáže nástup školních
dětí při českých Matičních
slavnostech. Nemáme nic proti tomu, nechť se české
děti těší, jsou-li národní
svátky, vyprošujeme si však a protestujeme proti
tomu, že okresní hejtman nepovolí uplatňování
stejného práva na německé straně.
Také zde musila býti přivolána nejvyšší
instance, aby pan okr. hejtman a jeho úřady pochopily,
že ústavní listina přiznává
rovnoprávnost všem státním občanům.
Týž okr. hejtman zakázal potom členům
parlamentu, aby mluvili na uvítacím večírku.
Člen parlamentu nesmí promluviti ani mírumilovnou
kulturní řeč. Jste-li pro to, že členové
parlamentu nesmějí mluviti na nepolitických
slavnostech, pak žádáme, aby nemluvili ani
čeští členové parlamentu na slavnostech
sokolských, na slavnostech Matice nebo Jednoty. Neučiníte-li
to, pak protestujeme co nejenergičtěji proti nerovnosti,
kterou si dovolil okr. hejtman z Trutnova tím, že
zakázal německým členům parlamentu,
aby mluvili na uvítacím večírku, ač
přece členům parlamentu ani nenapadne škoditi
spolku "Kulturverband" politickou řečí.
Pak si pan okr. hejtman dovolil zakázati - dosáhli
jsme po dlouhém energickém boji zrušení
- členům parlamentu, aby pochodovali v semknutých
řadách ve slavnostním pochodu. Když
byl otázán proč, řekl, že by
to obyvatelstvo mohlo považovati za politický projev.
Nezakážete-li, aby na oslavě soc. demokratické
mládeže v Podmoklech mluvil ministr politicky, nezakážete-li,
aby tam pochodovali v řadách soc.-demokratičtí
poslanci, prosím, pak to musíte dovoliti i v jiných
případech. Na druhé straně však,
je-li určitým vládním stranám,
poslancům a ministrům dovoleno, aby pronášeli
na půdě nepolitické organisace, tedy proti
zásadám práva spolčovacího
a shromažďovacího, politické bojovné
řeči, pak nemáte vůbec práva
zakazovati, aby členové parlamentu pochodovali mlčky
v slavnostním pochodu své národnosti, aby
hlásali německou kulturní pospolitost. Pokud
jde o sužování a trýznění
všech těch, kdož nepatří právě
do vlády, protože by svou účast ve vládě
chápali mnohem odpovědněji - zde jste velcí
a také vaše orgány jsou velké. Ale když
jde o odstranění nouze a rozdělení
chleba atd., zde jste malicherní, tak malicherní,
že těch několik stotisíc korun, které
se posbíraly, nepřikážete svazům
pro péči o mládež, nýbrž
politickým stranám, abyste dokázali, že
prý politické strany někdy něco udělaly.
Český národ vám již z velké
části nevěří a sudetskoněmecký
lid nevěří vůbec těm stranám,
jež zde jsou a jež jsou hlavními činiteli
ve vládě.
V poslední době se mnoho mluvilo o taktické
změně kursu naší strany na základě
našeho čistě věcného chování
k jednotlivým osnovám, které procházejí
touto sněmovnou. Kdo jest toho mínění,
že se k zákonům nemůže zaujmouti
stanovisko pouze s hlediska stranického egoismu, ten se
mýlí. Zaujímáme své stanovisko
ke všem zákonům pouze s věcných
hledisek, zda jsou dobrými, nutnými nebo falešnými,
a jen s tohoto hlediska, s hlediska životních zájmů
sudetských Němců, zaujímáme
stanovisko k jednotlivým osnovám. Domnívají-li
se však jiní, že se vtíráme nějaké
vládě tím, že hlasujeme pro tu neb onu
osnovu, pak se mýlí. Nepůjdeme tak beze všeho
do vlády, nebude-li splněna podmínka, že
budeme oprávněni se domnívati, že taková
vláda nepřinese užitek jen určitým
politickým stranám a ne jen určité
národnosti, nýbrž všem občanům
tohoto státu bez rozdílu národnosti a že
se bude cítit povinnou sloužiti zvláště
těžce nouzí trpícím sociálním
stavům. (Německé výkřiky:
Které nyní vyhazujete!) Nezastávejte
se přece tak cizích lidí!
Naše stanovisko jest jednoznačné a jasné.
Nedáme se ničím zmásti, ani komunou,
která tam naproti zvedá svůj pokřik,
aby vůbec upozornila na svou životní činnost.
Půjdeme klidně svou cestou, kterou jsme šli,
s věcností a ostrostí ke každému
zákonu, a odkryjeme vše, co považujeme za neodpovědné
jak pro stát, tak i pro obyvatelstvo státu a zvláště
pro sudetské Němce. Nebudeme odpočívati,
nechť se s námi činí, co chce - a i
když pošlete statisíce státních
policistů do naší oblasti - nebudeme odpočívati
v boji, který vedeme za své právo, za základy
žití našeho lidu a za spoluurčovací
právo v tomto státě. Ale pro takový
návrh, zmocnění pro vládu tak složenou,
jež nedovede ani správně vládnouti,
protože není ani sama v sobě jednotna, nedostanete
nikdy náš souhlas. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Petrášek. Dávám mu slovo.
Posl. Petrášek: Vysokoctená snemovňa!
Ja myslím, že medzi nami niet rozdielu v tom, a všetci
to uznáme, že my poslanci a zákonodarci vôbec
sme už akosi zdola hatení v slobodnej vôli a
iniciative svojej, totižto už voličmi, našimi
stranami, výkonnými výbory. Nedávno
jeden vedátor o tom písal. A to je tedy akési
utlmenie vôle slobodnej, vôle našej zdola. Nehovorím,
že je to zlé, to je demokratické, nakoľko
je tá vôľa ľudu ozaj vyjasnená.
Avšak teraz príde zmocňovací zákon
a ešte nás ide utlmiť aj shora a povie, že
ty, poslanče, máš síce poverené
poslanie od ľudu, ale vieme dobre, že tvoja strana žiada
disciplínu väčšiu alebo menšiu a
hatí ťa trochu v tvojej slobodnej vôli. My teraz
povieme, že ty poslanče, pôjdeš domov,
doma môžeš robiť, čo chceš, a
my, vláda, budeme na miesto teba vynášať
zákony, nielen ich exekvovať, a nariadenia, ktoré
sú práve také ako zákon. Pri najvážnejšom
jednaní o rozpočte dostaly väčšie
i menšie strany rečnícku lehotu 10 minút,
my smsme dostali na pr. 90 minút spolu, to znamená,
že každý z nás mohol 10 minút rečniť.
Mňa vskutku pán ppredseda viacráz upozornil,
že už lehota uplynula, a prosím, tak na čo
sme my tu a na čo je vôbec parlament? Ja myslím
objektívne: alebo demokracia a parlament, alebo diktatúra
a zmocnenie. Tertium non datur. Ja uprimne priznávam, že
keby tu bola zdravá diktatúra, zdravá opakujem,
a úplne spoľahlivá - v mnohých veciach
vskutku nie je ani snáď príležitosť
svolať parlament - mohla by tá vláda vladáriť
aj bez nás. Keď ale sme najmä z opozície,
nemôžeme dôverovať dnešnej vláde,
tak nemôžeme odhlasovať ani zákon o zmocnení.
Uvediem nadovšetko zo Slovenska daktoré veci. Ja Čechy
a Moravu menej znám a preto o tých pomeroch nechcem
hovoriť. Vieme, že v historických zemiach školské
dietky chodia na výlety, snáď aj mnoho a snáď
to ide dakedy aj na úkor vyučovania. U nás
na Slovensku hovorí ľud - lebo s om z ľudu a
ja poznám ľud, hovorím menom ľudu - že
prečo učitelia voľačo v zime učia,
v lete idú na výlety, samý šport, sama
á zábava a telocvik. Ale sú chudobné
deti na dedinách, ktoré aj na poliach robia, zemiaky
kopú, takže mnohá matka a otec s plačom
žiada, aby jej decko, ktorému je 10 a viac rokov,
mohlo doma ostať, aby nemuselo na výlet, ale učiteľ
to nedovolí, lebo je vraj prísny, dietko musí
na výlet.
Každého bolí srdce, zaiste každý
čítal o katastrofe, ktorá sa stala, kde 32
detí utonulo. Pri tejto príležitosti bych spomenul
len to, že či by nebolo dobré na Slovensku
a v dedinách, kde sú zemedelci, skončiť
školský rok v máji, aby deti mohly rodičom
pomáhať v práci na poli, a nebolo by treba
v zime toľko prázdnin, a toľko športov,
lebo chudobné dieťa má dosť športu,
keď ten obed na pole nosí atď. Vidíme,
ze vo školách 50% detí chybí a ostatných
50% detí veru v tej škole driema. Slyšíme
to aj z úst samotných učiteľov. Ktorí
sa chcú ďalej učiť, nech idú do
strednej školy. Bolo by potrebné, keby parlament hlbšie
do tejto otázky zasiahol. O tejto katastrofe počul
som to z nemeckých zvestí, bolo tam spomenuté,
že pán minister nariadil, aby teraz nechodily deti
na výlety, dokiaľ nejaké nariadenie nevyjde.
Včera som videl veľmi smutný obraz na Slovensku.
Cestoval som cez Bánovce, Topolčany k Nitre. Včera
prišla ohromná voda (Předsednictví
převzal místopředseda Langr.) až
po Zbehy, až po Nitru. Ľudia museli odpoludnia utiecť
a ledva svoje životy zachránili. Len mimochodom bych
prosil vysokú vládu, ako to pán predrečník
spomenul o Hrone, aby ani na Nitru a Topolčany nezabudla.
Vidím tam akúsi netečnosť so strany
menších úradov; a tedy aby vláda dala
zistiť škodu a na pomoc prišla, ako sa len dá.
Prečo spomínam túto povodeň? Slyšíme,
čo hovoria notári a okr. sudy, ktoré sú
najlepšie oboznámení s tým, čo
sa robí s podporou v nezamestnanosti; táto podpora
v nezamestnanosti už existuje 8 rokov a dáva sa vzdor
tomu, že vyžadujeme, aby to nebolo ako zahanbujúca
almužna, ktorú dávame tým chudákom,
ale aby práce schopní ľudia pracovali, veď
to žiadajú notári, starostovia a okr. úrady.
Mne samému povedali na jednom okr. úrade - nesmiem
vyzradiť, lebo by bolo zle - že mnohoráz sa obrátili
na vládu, ale prišla vždy odpoveď, že
sa nesmie pracovať. - Chorým a práce neschopným
nech sa udeľuje podpora, ale zdraví nech sa nedemoralizujú
a nech sa žiada, aby v zime aspoň 6 hodín pracovali.
Oni nebudú proti tomu, a boli by sme mali už eldorado
a neboly by záplavy ako sú teraz, keď je pol
Slovenska pod vodou, mali by sme cesty v poriadku atď. Ja
som túto vec predniesol v soc.-politickom výbore,
kde prítomný pán minister inž. Nečas
to schvaľoval. Prijdem domov, poviem to starostovi a notárovi,
že pán minister nemá nič proti tomu,
aby žiadali od nezamestnaných prácu. Riekli,
my to nemôžeme žiadať, tu je z ákon,
nech pán minister to dá na písme. Ale pán
minister to nedá na písme, pretože sekretariáty
socialistických strán prijdú a uderia na
náčelníka a starostu, že to nesmie robiť
atď. Kto cestoval v Italsku, videl, že nielen rieky
sú tam regulované, ale aj také malé
potôčky, ze sú tam škarpy spravené,
že sú tam kvetiny a zelenina, že sa tam pracuje.
Prečo by sa totiež nemohlo diať u nás?