Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Mlčoch, Langr,
Košek, Onderčo, Taub.
Zapisovatelé: Jaša, Bergmann.
214 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr Hodža; ministři dr Franke, dr Kalfus,
Machník, dr Spina, dr Zadina.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce Nebuška.
Předseda (zvoní): Zahajuji 48. schůzi
poslanecké sněmovny.
Sněmovna jest způsobilá jednati.
Tragické události včerejšího
dne (Poslanci povstávají.) mi nedovolují,
abych přikročil k dalšímu jednání
sněmovnímu, dokud spolu s vámi nevzpomenu
jejich nešťastných obětí.
Rozvodněná Dyje u Hustopeče pohltila 31 dětských
životů: zašla třetina z dětí,
které se za poučením a zotavením v
průvodu svých učitelů vypravily na
školní výlet. Nepředvídaná
náhoda z tohoto radostného dne učinila tragedii
rodičů, dětí, jejich průvodců
i zachránců, a zničila životy nadějného
dorostu.
Naději na výsledek houževnaté lidské
práce, i lidská díla a životy lidské,
zahubila smršť, bouře a průtrž mračen,
která vtrhla na Novopacko. V domech utonuli dospělí
i děti, divý příval z jejich přístřeší
učinil jejich hroby.
Želíme ztráty životů, želíme
zhouby lidské práce. Je nám však útěchou,
že s nasazením, ba s obětováním
vlastního života vyskytli se zachránci, kteří
přikázali, že nevymizelo hrdinství a
lidská obětavost.
Ale nesmí vymizeti ani svědomitost ani opatrnost,
která s předvídavostí a os bedlivostí
učiní vše možné, aby nemohly nastati
katastrofy takového druhu, anebo alespoň aby se
následky jejich zmírnily. Státní moc
dostojí zajisté nyní a pokud bude nutno a
možno i v budoucnu své povinnosti.
Děkuji vám za účast, kterou jste tímto
projevili. (Poslanci usedají.)
Ministerstvo vnitra sdělilo přípisem ze dne
25. května 1936, čís. 37220/1936-7, že
na místo zemřelého posl. Töröka
povolalo podle §u 56 řádu volení do
posl. sněmovny náhradníka Vasila Fuščiče,
dělníka v Iršavě č. 462, a že
mu vydalo ověřující list poslanecký.
Zároveň odepřelo ministerstvo vnitra podle
§u 56 téhož volebního řádu
povolati za člena posl. sněmovny na místo
zemřelého poslance Töröka náhradníka
Samuela Habermanna, krejčího v Mukačevě,
Masarykova č. 6, pro jeho nevolitelnost.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní den posl. Bayerovi, dr Dufkovi.
nemocí posl. Bečko.
Do výboru ústavně právního
vyslal: klub poslanců "Sudetenodeutsche und Karpathendeutsche
Partei" posl. Axmanna a Röslera za posl.
inž. Richtera a Birke; klub poslanců čsl. soc.
dem. strany dělnické posl. Dlouhého
za posl. Révaye; klub poslanců komunistické
strany Československa posl. dr Clementise za posl.
Synka, posl. Švermu za posl. dr Jar. Dolanského
a posl. Schenka za posl. Slanského; klub poslanců
"Deutsche sozialdemokratische Arbeiterpartei" posl.
Zischku za posl. Köglera; klub poslanců národního
Sjednocení posl. dr Rašína za posl.
dr inž. Touška.
Do výboru rozpočtového vyslal: klub
poslanců republikánské strany zeměděl.
a malorool. lidu posl. Mrskošovou za posl. Křemena;
klub poslanců komunistické strany Československa
posl. Hodinovou-Spurnou za posl. Beuera.
posl. dr Neumana ministru železnic o propagaci Šumavy,
Novohradských hor a rybniční oblasti jihočeské
(D 138-IV).
počátkem schůze:
Zprávy tisky 474 a 475.
Zápisy o 39., 41. a 42. schůzi posl. sněmovny,
proti nimž nebylo námitek podle §u 73 jedn. řádu.
přikázal předseda žádost kraj.
soudu v Olomouci ze dne 18. května 1936, Nt X 47/36, za
souhlas s trest. stíháním posl. G. Böhma
pro přečin podle §u 18, č. 2, 3 zákona
na ochranu republiky (č. J 146-IV).
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání pořadu, na němž
jako prvý odstavec jest:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 473) zákona o
půjčce na obranu státu (tisk 475) a rozprava
o prohlášení ministra financí, učiněném
ve 47. schůzi posl. sněmovny dne 26. května
1936.
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby jednání
o této věci sloučeno bylo s jednáním
o předloze, která jest na pořadu jako další
odstavec, t. j.:
2. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o návrhu posl. Pika a Nového
(tisk 30) na zrušení kolkovného při
žádostech nezaměstnaných o místa
ve službách veřejných (tisk 294).
Důvodem pro navrhované sloučení jest,
že při obou předlohách jde o věci
finanční.
Jsou snad nějaké námitky proti návrhu
na sloučené projednávání těchto
dvou odstavců? (Námitek nebylo.)
Není jich.
Projednávání bude tedy podle návrhu
sloučeno.
Zpravodajem při odst. 1 pořadu je pan posl. Teplanský.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Teplanský: Slávna snemovňa!
Prikročujeme k prejednavaniu veľmi dôležitého
vládnoeho návrhu. Je to vládny návrh
tlač 475 o pôžičke na obranu štátu.
Prve než obych prikročil k vlastnej zpráve
rozpočtového výboru o tejto osnove, nech
mi je dovolené pripomenúť niekoľko slovy
vážnosť tejto osnovy.
Keď sledujeme vývoj tak našich vnutrozemných,
ako zahraničných pomerov v našom štáte,
iste každý musí uznať, že náš
štát od počiatku sleduje politiku mieru. Chceme
s našimi súsedami v priateľskom nažívaní
sotrvávať. Za celú dobu nášho jestvovania
sme nikdy nezavdali príčinu žiadnemu súsedovi,
aby po tejto ostránke mohla obyť vecne obvina kladená.
Túto linaj pri prejednávaní tejto osnovy
zákona, keď chceme zabezpečiť potrebný
obnos pre obranu štátu, zachovávame v našej
politike aj dnes, a je iste vrúcnym prianím celého
obyvateľstva nášho štátu, aby mier,
pokoj a kľud bol zachovaný.
Ale zároveň si musíme uvedomiť, slávna
snemovňa, že náš národ cez dlhé
storočia žil v porobe. Prinášali sme ťažké
obeti krve a peňazí a slúžili osme výlučne
cudozím záujmom. Musíme si uvedomiť,
že koľkých obetí, koľkej námahy
bolo treba, než náš národ doosiahol konečne
svojho práva, svojej slobody. Nikedy na tie veľké
obeti nesmieme zabúdať, íj v dobách
dnešných tak vážnych, keď nám
medzinárodná situácia dáva jasne na
javo, že slobody nášho národa si treba
vážiť, a v dnešných dobách
si treba zvlášť uvedomovať, čo trpel
náš milý národ za doby svojho útisku
v poddanstve.
Keď sledujeme vývoj našej mierumilovnoej politiky,
musíme uznať, že je treba túto pravdu
shľadať práve pri prejednávaní
tejto osnovy, že sme viackráť vzdor našej
mierumilovnej politike boli upozorňovaní, a dosť
nejemne, so strany našich súsedov, že náš
odveký nepriateľ nespí, je na stráži.
Videli sme to hneď od počiatku, od prvého roku
našej slobody - stretli sme sa s veľkou boľševickou
inváziou. Nemali sme ešte v tej dobe armády
žiadnej. Bolí to na jednej strane slovenskí
dobrovoľníci a na druhej strane českí
Sokoli, ktorí vtedy prišli klásť životy
a obeti na Slovensko a pokropili krvou našu slovenskú
zem a takto dokumentovali našu národnú jednotu.
Národ pozná svojho priateľa nie vtedy, keď
sa mu dobre vede, ale po čas nebezpečia. A preto
my Slováci nikdy nesmimieme na túto oobeť zabúdať,
vždy za túto obeť musíme byť vďační.
A ja by som pripomenul mnohým, ktorí dnes tak nemiestne
mnohorazy sa vyslovujú o sokolskom hnutí, aby na
tieto prvé chvíle a tieto v ké zásluhy
našich bratov Sokolov nezabúdali.
Druhé upozornenie sme mali r. 1921, keď sme videli,
že Karol Habsburg doletel do Maďarska a bolo treba národ
mobilizovať. Boli sme dosť pohotoví. Zmobilizovali
sme 400.000 vojska, ale nemali sme potrebných zbraní.
Pomery sa ukľudnily, žili sme zase svojim mierumilovným
životom a zasa sme nemali patričnej odvahy a nenašli
sme dostatočných obnosov hneď v prvej chvíli,
aoby sme armádu riadne vyzbrojili. Až konečne,
keď sme videli, ako dopadly voľby v Nemecku za Hitlerového
režimu, sme sa vzbudili a národ ako by ľutoval
svoje predešlé, tak by som povedal, pacifistické
názory, prikročili sme v záujme obrany štátu
a vykonávame všetko, čo záujem štátu
a národa vyžaduje. My si musíme uvedomiť,
že náš národ sa nemôže spoliehať
na žiadne cudzie milosti. Jestli chceme mať mocných
spojencov, musíme byť v prvom rade silní a
pripravení my sami. Keď chceme mať mier, musíme
mať silnú armádu, musíme mať silné,
konsolidované pomery vnútrozemné, aby sme
budili rešpekt pred našimi nepriateľmi.
Všetky štáty riešia výzbroj svojích
armád, ani my nemôžeme, slavná snemovňa,
zostať na mrtvom bode. Práve včera sa octlo
v tlači, že Nemecko v minulom roku venovalo na výzbroj
svojej armády 16 miliard mariek. Je pochopiteľné,
že nie je možné, aby sme našu armádu
po stránke technickej bez patričných obnosov
mohli dostať tam, kde to záujem štátu
a národa vyžaduje. Trebás ťažko sa
sháňajú dnes koruny do štátnej
pokladnice, ale poistiť národnú slobodu sme
povinní. Zakiaľ druhé štáty riešily
túto potrebu jednako tak, že za pomoci cedulovej banky
obstarávaly peniaze, my v našom štáte
túto cestu nastupovať neideme, my volíme riadnu
cestu dlhodobého úveru, to zodpovie naším
tradíciám finančným a našej menovej
politike. Potrebujeme veľký obnos, chceme upevniť
hranice, motorizovať armádu, upraviť cesty, chceme
vybudovať protilietadlovú obranu, všetky tieto
potreby vyžadujú veľkého nákladu.
Tedy ako videť, trebárs pôžička
sama má slúžiť k obrane štátu,
nepriamo bue hlboko zasahovať do zmiernenia hospodárskej
krízy a bezpečí nové zdroje práce
pre široké vrstvy naších nezamestnaných.
Je to prvá dlhodobá pôžička, ktorú
uzavierame po pôžičke práce, ktorá
bola upisovaná v r. 1933 za tým účelom,
aby sme zvýšili investičnú činnosť
a zmiernili nezamestnanosť.
Aj terajšia pôžička má ten istý
cieľ: brániť štát a zabezpečiť
prácu.
Podľa osnovy má byť nová pôžička
vydaná vo dvoch typoch, 4 1/2 % a 3%. Oba tieto typy sú
shodné s typy unifikačnej pôžičky
vytvorenej zákonom č. 128 z roku 1936 o výmene
dlhopisov vnútorného štátneho dlhu.
Dlhopisy oboch typov budú umorené a slósované
v 50 rokoch od roku 1938 počínajúc podľa
zásady konštantnej anuity. Oba typy sú oslobodené
od dane rentovej a nepodliehajú srážkam podľoa
zákona č. 47 z roku 1933 a vládneho nariadenia
číslo 239/1935.
Typ 3% bude však vybavený okrem toho ešte zvláštnymi
daňov ými výhodami. Tieto daňové
výhody sú dvoje:
a) Úrokový výnos je oslobodený od
dane dôchodovej a nemusí byť uvedený
v priznaní tejto dane. Táto výhoda, ktorú
dosiaľ nepožíva žiadna štátna
pôžička, mohla by dobre vyhoveť tým
kapitalistom, ktorí sa nechceli vyhýbať svojím
daňovým povinnostiam, neradi sa všoak podrobujú
formalitám spojoeným s daňoovým riadením
ukladacím. Teraz budú môcť daň
nepriamo ozaplatiť tým spôsobom, že sa
spokoja s nižším výnosom štátnych
dlhopisov, ako je obvyklý výnos.
b) S upisovaním 3% pôžičky je ďalej
spojená daňová amnestia, rozsiahlejšia
po stránke materiálnej a formálnej ako bola
amnestia spojená s vypísaním pôžičky
práce. Nežiada sa na poplatníkovi, aby doplnil,
alebo opravil svoje dosavádne néúplné
alebo nesprávne priznanie, a nežiada sa, aby skrátená
daň za minulé roky bola doplácaná.
Obnos pôžičky neni obmedzený. Stanovenie
podrobnejších podmioenok i upisovacieho kurzu ponecháva
sa ministerstvu financií.
Pri projednávaní tejto dôležitej osnovy
v rozpočtovom výbore osa vyskytly určité
názorové, bych povedal, rozdiely na § 3. Bude
táto vec zmiernená a síce v tej forme, že
bude koalícia po čas pojednávania tohoto
návrhu hľadať spôsob, ako by sa mohli zapojiť
do tejto pôžičky aj poplatníci, ktorí
poriadne dane platia, aby sa im tiež nejaká výhoda
zabezpečila. Musíme mať predovšetkým
na zreteli, že ide nám tuná v prvom rade o
to, aby sme získali obnosy, ide nám o to, aby sme
tuná obnosy, ktoré na škodu národohospodárstva
stoja mimo, zapojily do našeho hospodárskeho procesu,
a preto, keď sa ministerstvo financií na tejto forme
rozhodlo, iste malo k tomu vážné a dôležité
príčiny.
Rozpočtový výbor verí, že v záujome
zabezpečenia našej drahej vlasti cestou parlamentu
celá verejnosť vykoná svoju povinnosť.
Je to štátnická skúška celého
našeho národa a veríme, že táto
štátnická skúška dobre dopadne
a že v dnešných ťažkých odpovedných
dobách národ spontánne sa pričiní
o to, aby výnos tejto pôžičky bol skvelý
a tak veľký, aby na všetky časy ubezpečil
našich nepriateľov za hranicami, že keď sa
jedná o záujem nášho národa,
sme hotoví priniesť najväčšie a najťažšie
obeti.
Navrhujem slávnej snemovni, aby schválila osnovu
zákona v pripojenom znení. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Zpravodaji při
2. odstavci pořadu jsou: za výbor soc. politický
p. posl. Klein, za výbor rozpočtový
p. posl. Remeš.
Dávám slovo prvému zpravodaji, za výbor
soc.-politický, p. posl. Kleinovi.
Zpravodaj posl. Klein: Slavná sněmovno!
Posl. Pik, Nový a soudr. předložili
iniciativní návrh tisk 30, který vyvěrá
z poměrů hospodářských a jest
úzce spojen s problémem nezaměstnaných.
Je všeobecně známo, a odborové organisace
zaměstnanecké to velmi často konstatují
ve svých zprávách, že snaha nezaměstnaného
dosíci místa je spojena s velikým vydáním
na porta, známky, a zejména s vydáním
na kolkovné, pokud jde o volná místa ve službách
veřejných.
Bylo zjištěno, že výdajová položka
na tyto účele je namnoze větší,
než jest podpora sama. Je dále zjištěno,
že nezaměstnaný si vypůjčuje
peníze, aby si nakoupil nutné potřeby pro
psaní ofert, aby měl nutné prostředky
pro výdaje na známky a zejména také
na již zde zmíněné kolky. Jest pak již
věcí samozřejmou, že jest třeba
učiniti opatření, aby nezaměstnaní,
pokud se ucházejí o místa ve službách
veřejných, byli zproštěni kolkovného,
zejména pak, aby takové žádosti nekolkovaní
byly projednávány. V praksi jest známo, předloží-li
se žádost nezaměstnaného o místo
ve službách veřejných, že se taková
žádost neprojednává nebo že dokonce
žadatel je pokutován. Tento stav je neudržitelný,
nemožný, a proto výbor soc.-politický
v principu akceptoval podnět navrhovatelů a rozšířil
ještě přání, které adresujeme
příslušným našim ústředním
úřadům, zejména vládě,
v tom směru, aby také bylo vyhověno nemajetným
absolventům našich škol.
Členové soc. politického výboru, posl.
Tayerle a někteří jiní pánové,
upozornili, že jode také o to, aby mzda dělníků,
zejména v podnicích vojenských a státních,
byla osvobozena od poplatků. Člen soc.-politického
výboru posl. Jan Sedláček požadoval,
aby zrušení kolkovného se vztahovalo na všechna
podání občanů, kteří
se dostali nezaviněně do vyrovnání
nebo konkursu.
Soc. politický výbor po věcné diskusi
seznal oprávněnost těchto podnětů
a shrnul tato přání v usnesení, které
předkládá posl. sněmovně v
tomto znění:
Vláda se žádá, aby buď cestou administrativní
nebo novelou příslušných zákonných
opatření osvobodila žádosti nezaměstnaných
a nemajetných absoloventů škol o veřejná
místa od kolkovného. Toto osvobození týká
se také příloh k žádostem připojených.
Úhrada budiž vzata z dotací podpor pro nezaměstnané.
Jménem soc.-politického výboru žádám,
aby toto jednomyslné usnesení výboru bylo
schváleno plenem sněmovny. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo druhému zpravodaji, za výbor rozpočtový,
p. posl. Remešovi.
Zpravodaj posl. Remeš: Slavná sněmovno!
K důvodům, které zde snesl zpravodaj výboru
soc.-politického o návrhu, aby žádosti
nezaměstnaných byly osvobozeny od kolkovného,
není potřeba snášeti dalšího
materiálu. Jest odůvodněn samou povahou věci.
Výbor rozpočtový projednal tento návrh
a jednomyslně připojil se k usnesení výboru
soc. politického. Proto doporučuji právě
tak jako zpravodaj výboru soc.-politického, aby
tento návrh byl slavnou sněmovnou schválen.
(Souhlas.)