Úterý 26. května 1936

Prosil bych dorůstající mládež a mladou generaci, aby vzala za slovo všechny řečníky, kteří s tohoto místa o tomto problému mluvili a kteří zde slibovali a tvrdili, že je nutno hledati cesty a že je nutno je také nalézti. Prosil bych je, aby je vzali za slovo tehdy, až se věci budou skutečně prováděti, až budeme opravdu řešiti řadu otázek hospodářských a sociálních problémů v tomto státě; pak se teprve ukáže, jak ta nebo ona politická strana, ten nebo onen politický směr, ten nebo onen politický tisk také konkretně se staví k těm nebo oněm problémům. A prosil bych zároveň, aby dorůstající mládež a nová generace si uvědomily, že onen elán, který byl ve spravedlivém rozhořčení nad novelou uplatňován na různých shromážděních studentských a ve veřejnosti, je nutno obrátiti také do jiného směru, aby upoutal pozornost i pro řešení jiných sociálních otázek, poněvadž nelze řešiti otázku mládí a mladé generace a otázku práce pro ni, neřešíme-li zároveň otázku práce vůbec a potírání nezaměstnanosti všech v tomto státě. Nemůže se studovaným v tomto státě dařiti dobře, pokud nestudovaní mají hlad a nemají práci. Jedna věc jest spojena s druhou, jednu věc řešiti bez druhé není možno.

Bylo zdůrazněno některými pány, že je potřebí hledati cesty. Řekl jsem již, aby byli tito páni vzati za slovo, abychom se my také sami vzali za slovo, zejména tam, kde jde o to, aby odešli do pense, kteří dosloužili. V praksi ovšem setkáváme se s různými ohledy citovými a jinými na řadu těch, kteří mají přesloužíno, a kteří myslí, že jsou nepostradatelní. Troufám si tvrditi, že není v tomto státě nepostradatelný nikdo, každého lze nahraditi; kdyby někdo byl nepostradatelným, tak by to příroda dovedla zaříditi tak, že by žil věčně. Ale když si to přírodí tak nezařídila, je to důkazem, že nikdo nepostradatelným není, a proto je třeba, aby starší ustoupili mladým a abychom využili právě všude ve všech směrech toho vlivu a ve prospěch mladých, abychom všude, kde se mladým skutečně může pomoci, slova proměnili ve skutek. Zejména abychom se, jak jsem již podotkl, snažili ve všech směrech zlepšiti hospodářské poměry. Problém mladých bude vyřešen, jakmile celkové hospodářské poměry se zlepší.

Ústavně-právní výbor již tehdy, když osnova byla mu předložena k projednávání, si byl vědom, že by bylo třeba hlavně zdůraznit moment, který mělo na mysli ministerstvo spravedlnosti, když osnovu předkládalo, t. j. hlavně moment zlepšení hmotných poměrů advokacie, tedy ne moment postižení koncipientů a právního dorostu; to je vedlejší kolej, hlavní moment byl ten, aby advokacii bylo pomoženo. Při tom se vychází se stanoviska, že není možno se domnívati, že problém mládí je v tom, jak zaopatřiti mladé, nýbrž jak uskutečniti, aby postavení, do kterého se jednou dostanou, stalo se pro ně požehnáním a ne kletbou. Kdo chce právnickému dorostu pomoci a kdo chce pomoci inteligenci, nepomůže jí jen tím, když jí bude poskytovati stipendia a různé podpory za doby jejího studia, nýbrž musí se snažiti, aby povolání, do kterého jednou vnikne, ji uživilo. S tohoto hlediska vycházela osnova tam, kde předkládá návrh na prodloužení koncipientské služby. Tedy nemá to býti trest pro advokátní a právnický dorost, nýbrž osnova vycházela s toho stanoviska, že jednou budou příslušníky stavu, který jim má dát minimální existenční podmínky a který nemá býti tím, čím je dnes. S tohoto stanoviska ústavně-právní výbor se snažil, aby otázka započtení vojenské presenční služby byla v ústavně-právním výboru vyřešena a to cestou zákona. Z důvodů legislativních a rychlejšího projednání této osnovy spokojil se ústavně-právní výbor s tím, že koalované strany navrhují řadu dalších resolucí, celkem 5. Jednak zpravodaj, jednak ministerstvo spravedlnosti, jednak pan předseda vlády a ústavně-právní výbor navázali zatím styky s kruhy, které byly touto novelou dotčeny, a podařilo se dosíci jakési dohody a přijetím určitých resolucí poněkud otupiti ostří, které snad tato novela pro určité kruhy má. Poukazuj i zejména na první resoluci, která vyzývá vládu, aby ihned po vyhlášení tohoto zákona vládním nařízením - a já konstatuji, že vládní nařízení je v konceptu hotovo, a že v nejbližší době po vyhlášení zákona bude publikováno - započetla těm kandidátům advokacie, kteří budou konati 6letou právní praxi, vojenskou službu presenční do právní praxe polovinou.

Druhá resoluce žádá - na to kladu důraz jako zpravodaj a již jsem uvedl, že je třeba plný zřetel věnovati sociálním.poměrům kandidátů advokacie a právnickému dorostu aby valné hromady advokátních komor byly oprávněny uzavírati kolektivní smlouvy s organisacemi kandidátů advokacie, zabezpečující jejich existenční minimum a jiné nejnutnější podmínky služebního poměru. Lituji, že nebylo možno prosaditi, aby v zákoně bylo řečeno, že advokátní komory musí uzavírati kolektivní smlouvy. Byl by to precendens pro úpravu jiných kolektivních smluv. Přiznávám, že by tím byla zdržena celá osnova, spokojujeme se proto aspoň tím, že se komorám dává možnost takové kolektivní smlouvy uzavírat, a bude věcí organisace kandidátů advokacie a právnického dorostu, aby tuto možnost vtělili v čin, řádným nátlakem na advokátní komory a své zaměstnavatele.

Třetí resoluce vybízí vládu, aby co nejrychleji předložila návrh definitivního advokátního řádu a zabezpečila v něm právo kandidátů advokacie na účast v disciplinárních radách, pokud půjde o případy, týkající se kandidátů advokacie.

Při této příležitosti odmítám, že bych býval já kritisoval snad ministerstvo spravedlnosti nebo vládu, že dosud nepředložila definitivní osnovu advokátního řádu. Výslovně konstatuji, že není tím vina ani tak vláda, ani ministerstvo spravedlnosti, ani slavná sněmovna, nýbrž že je tu řada překážek, které leží také v advokátním stavu samém, který se v otázce vrchní adv. komory nedohodl s příslušnými resortními činiteli.

Čtvrtá resoluce vybízí vládu, aby spolupůsobila k urychlenému uskutečnění sociálního pojištění advokátů a notářů a umožnila tím vzdání se prakse přestárlým příslušníkům stavu advokátního a notářského.

Tato resoluce má na zřeteli to, co vlastně se táhlo jako červená nit celou rozpravou, zdali by starší advokáti nemohli, jsouce jinak zabezpečeni, ustoupiti mladším. Zde jeden kolega přednášel statistiku ze Slovenska. Neuváděl jsem tyto příklady jako statistický doklad, že by tím a jen tím způsobem mohlo býti mladým pomoženo, nýbrž jako charakteristiku, že skutečně 80 a 90letí advokáti jsou nuceni z důvodů existenčních, ne sobeckých, k uhájení svého výdělku vykonávat advokátní praksi.

Pátou resolucí, vytištěnou ve zprávě ústavně-právního výboru, je také poněkud odbyt návrh kol. Clementise, který žádal, a ústavní výbor tuto tendenci přijal, že vyrovnávací správce resp. správce konkursní podstaty má přispěti větší kvotou do t. zv. fondu advokátního na sociální pojištění než 2.5 %, jak to vyžaduje novela. Tato věc zůstavuje se definitivní úpravě advokátního řádu.

Pokud se týče jednotlivých vývodů, nemohu na ně reagovat. Jenom je zajímavo, že právě věcné vývody některých pánů řečníků potvrzují do určité míry to, co novela na úpravu prakse kandidátů advokacie uvádí. Jestliže kol. dr. Dominik řekl, že by byl menším zlem numerus clausus, bylo by zlo velmi trvalé, kdyby se advokátnímu dorostu zamezoval přístup do advokacie vůbec. To znamená vyhánět čerta belzebubem, to znamená řadě mladých právníků znemožnit přístup do advokacie vůbec. Žádá-li reformu právního studia, nemůže býti nic vítanějšího samozřejmě, ale není možno, aby novela studium práva zamezila a omezila šmahem a rázem, poněvadž bychom si nevěděli rady s řadou těch právníků a studentů, kteří hledají určité zabezpečení.

Jestli kol. Kut ukázal, jak je směšné, že novela navrhuje větší právnickou erudici a hlubší vzdělání, a říká: vždyť má zkoušky advokátní, studentské atd., sám se poráží uváděním případu, jak prof. Randa, který u zkoušky propadl, stal se později velmi významnou právní kapacitou. Je to dokument, že zkouška o erudici, přípravě pro život, advokátní praksi sama nerozhoduje. A jestliže zde kol. Kut široce rozváděl, že řada stavitelů, hokynářů atd. jsou dnes zoufalí, kolik předpisů musí znát, kolik norem mají zdolati, co všechno musí podnikati, pak vlastně mluví tím pro hlubší vzdělání kandidátů advokacie. Nejsem nadšen, že tímto způsobem je třeba řešiti otázky mladé generace, ale zase na druhé straně není možno, aby se těchto věcí zneužívalo a aby se potíraly jakékoli cesty k nápravě vůbec. Něco se v tomto směru státi musí.

Slavná sněmovno, mohu doporučiti přijetí všech resolucí, jak jsem je zde přednesl, z nichž jedna je otištěna ve zprávě ústavně právního výboru. Vyslovuji se proti návrhu kol. dr Clementise, který žádá škrtnutí onoho odstavce, jímž se služba koncipientská prodlužuje na 6 let, a který zároveň žádá v jiném návrhu, aby přínos při konkursní podstatě i vyrovnání byl zvýšen na 2 1/2 až 15%, už také z toho důvodu, že zde není řečeno, kdo o tom má rozhodovati, jakým způsobem se má přínos konkretně specifikovati. To je věc, která je a bude zůstavena definitivnímu řádu.

Prosím slavnou sněmovnu, aby přijala můj návrh s tím vědomím, že v definitivní úpravě advokátního řádu se bude moci vyhověti všem stížnostem, které zde byly předneseny, a že se budou moci napraviti všechny detaily tohoto kompromisu, který má své stíny a vady jako každý kompromis. (Souhlas.)

Místopředseda Košek (zvoní): Přistoupíme k hlasování.

Sněmovna je způsobilá se usnášeti.

Osnova zákona má 6 článků, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž o byly podány pozměňovací návrhy, mám v úmyslu dáti hlasovati takto:

Nejprve bychom hlasovali o čl. I v úpravě návrhu posl. dr Clementise.

Nebude-li přijata, hlasovali bychom o čl. I až III podle zprávy výborové.

Poté bychom hlasovali o čl. IV v úpravě návrhu posl. dr Clementise.

Nebude-li přijata, budeme hlasovati o čl. IV až VI, o nadpisu a úvodní formuli zákona podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky proti přednesenému pořadu hlasování? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy podle navrženého pořadu hlasovati.

Kdo souhlasí s čl. I v úpravě návrhu posl. dr Clementise, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítnuto.

Kdo souhlasí s čl. I až III osnovy podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Čl. I až III přijaty jsou podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s čl. IV osnovy v úpravě posl. dr Clementise, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítnuto.

Kdo souhlasí s čl. IV až VI, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Čl. IV až VI, nadpis a úvodní formule jsou přijaty podle zprávy výborové.

Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Předsednictvo usneslo se podle §u 54, odst. 1 jedn. řádu, aby o této osnově bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.

Vykonáme proto ihned druhé čtení.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona, kterým se mění a doplňují některá ustanovení o advokátech (tisk 435).

Zpravodajem jest p. posl. dr Mareš.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Mareš: Upozorňuji na tiskovou chybu v usnesení senátu tisk 426, že totiž v čl. V, odst. 6, řádek 4 zdola, místo "odstavce 1" má správně státi "odstavce 2." To je tisková chyba, která byla ve zprávě výboru ústavně právního tisk 435 již opravena.

Místopředseda Košek (zvoní): Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Zbývá ještě hlasovati o resolucích.

Jest to jednak resoluce otištěná ve zprávě výborové, jednak 4 resoluce, které podali posl. dr Suchý, Hladký, dr Patejdl, dr Hula, Rodovský, Taub a Kunz.

Žádám o přečtení těchto podaných resolucí.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Resoluce posl. dr Suchého, Hladkého, dr Patejdla, dr Huly, Rodovského, Tauba a Kunze:

1. Vláda se vybízí, aby ihned po vyhlášení tohoto zákona vládním nařízením podle článku I, odst. 4 započetla těm kandidátům advokacie, kteří budou konati šestiletou právní praxi, vojenskou službu presenční do právní praxe polovinou.

2. Vláda se vyzývá, aby předložila Národnímu shromáždění osnovu zákona, podle které jsou valné hromady advokátních komor oprávněny uzavírati kolektivní smlouvy s organisacemi kandidátů advokacie, zabezpečující jejich existenční minimum a jiné nejnutnější podmínky služebního poměru.

3. Vláda se vybízí, aby co nejrychleji předložila návrh definitivního advokátního řádu a zabezpečila v něm právo kandidátů advokacie na účast v disciplinárních radách, pokud půjde o případy, týkající se kandidátů advokacie.

4. Vláda se vybízí, aby spolupůsobila k urychlenému uskutečnění sociálního pojištění advokátů a notářů a umožnila tím vzdání se praxe přestárlým příslušníkům stavu advokátního a notářského.

Místopředseda Košek (zvoní): Žádám pana zpravodaje, aby se o těchto resolucích vyslovil.

Zpravodaj posl. dr Mareš: Navrhuji jejich přijetí.

Místopředseda Košek (zvoní): Budeme tudíž hlasovati.

Kdo souhlasí s resolucí otištěnou ve zprávě výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce tato jest přijata.

Kdo souhlasí se čtyřmi resolucemi posl. dr Suchého, Hladkého, dr Patejdla, dr Huly, Rodovského, Tauba a Kunze, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce jsou přijaty.

Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.

Nebude-li námitek, vyřídíme ještě odst. 4 až 10 pořadu. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Přistoupíme tedy k projednávání odst. 4 pořadu, jímž jest:

4. Návrh, aby posl. sněmovně prodlouženy byly lhůty stanovené §em 43 úst. listiny k projednání usnesení senátu o vládních návrzích zákonů:

a) kterým se mění §§ 82 a 54 živn. řádu a § 70 živn. zákona pro území Slovenska a Podkarpatské Rusi (tisk 1),

b) o veřejné stráži zemědělské (tisk 2),

c) o ochraně polního majetku (tisk 3),

d) o otváracej a zatváracej hodine obchodných miestností v zemi Slovenskej a Podkarpatoruskej (tisk 4).

Návrh na prodloužení lhůt jest nutno učiniti proto, poněvadž jednání o těchto osnovách není dosud skončeno.

Navrhuji tudíž, aby pro každou z těchto osnov prodloužena byla lhůta k projednání sněmovnou o dalších 5 měsíců.

Rozpravy není, také není návrhu na odklad hlasování nebo na přikázání výboru, budeme tedy hlasovati o předneseném návrhu.

Kdo souhlasí, aby pro osnovy svrchu jmenované navrženo bylo senátu prodloužiti lhůty dané poslanecké sněmovně o daolších 5 měsíců, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh jest přijat.

Tím vyřízen jest 4. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

5. Zpráva výboru imunitního o žádosti posl. Kuta, aby bylo zavedeno kárné řízení podle §u 51 jedn. řádu proti posl. Vallo (tisk 463).

Zpravodajem jest p. posl. Lichner. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Lichner: Slávna snemovňa!

Posl. Kut žiada za kárne riadenie proti poosl. Vallovi podľa §u 51 jednacieho poriadku.

Posl. Vallo v posl. snemovni dňa 29. apríla 1936 pri prejave posl. Holečka použil proti posl. Kutovi výroku: "Kut zrádcoval republiku."

Imunitný výbor prejednal túto záležitosť a navrhuje posl. snemovni, aby posl. Vallovi bola udelená verejná dútka podľa §u 51 jedn. poriadku, pretože prednesený výrok vymyká sa žiaducej forme parlamentného jednania.

Místopředseda Košek (zvoní): Podle §u 51 jedn. řádu má sněmovna, vyslechnuvši zpravodaje, slyšeti také obviněného a po případě i žadatele, a po té má po doslovu zpravodajově rozhodnouti bez další rozpravy prostým hlasováním o návrhu výboru imunitního.

Poněvadž se ke slovu nepřihlásil ani obviněný ani žadatel, přistoupíme ke hlasování.

Budeme hlasovati o návrhu výboru imunitního, otištěném ve zprávě výborové a předneseném panem zpravodajem, aby sněmovna udělila veřejnou důtku.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla se na veřejné důtce posl. Vallo.

Tím vyřízen jest 5. odstavec pořadu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP