Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Ministr dr Kalfus (pokračuje): Ale rovnováha
státního hospodářství a vůbec
pořádek ve finančním hospodářství
jest neméně důležitým činitelem
pro bezpečnost a existenci státu než zabezpečení
po stránce vojenské. Tímto problémem
budeme se zabývati při jednání o rozpočet
na příští rok. Půjde při
něm o generální revisi celého státního
hospodářství.
Dobrou politikou finanční budeme čeliti náporům
s kterékoliv strany, aby případných
vad a chyb nebylo využíváno propagačně
proti nám.
Svoje čestné místo finančně
a hospodářsky konsolidovaného státu,
jehož jsme si postupně v mezinárodním
světě dobyli, obhajujeme úspěšně
a musíme je za všech okolností obhájiti,
neboť je také jednou ze složek podporujících
naši mezinárodní bezpečnost. Nebylo
by nám nic platno, kdybychom byli sebe lépe vyzbrojeni
pro obranu státu, ale při tom finančně
a hospodářsky propadli rozvratu. Z dosavadního
vývoje si musíme býti vědomi, že
musíme spoléhati hlavně na sebe. Proto musíme
tento pořádek hospodářský a
finanční udržeti stůj co stůj.
Předpoklady pro zdárný vývoj jsou
u nás dány. Je to především naše
ukázněná demokracie, která v kritických
dobách dovedla se vždy semknouti, když šlo
o to, aby bylo uhájeno to, co nás spojuje, t. j.
společný svobodný a demokratický stát.
Ale i hospodářsky není třeba se oddávati
pesimismu. Jisto je, že nejhorší doby hospodářské
deprese jsou za námi a že nastává -
byť pomalý - obrat k lepšímu.
Tento obrat posílíme a udržíme jenom
tehdy, budeme-li míti pevnou vůli jej podporovati
zjednáváním a udržením finančního
pořádku ve státě i hospodářství
soukromém a uvědomíme-li si, že tento
pořádek je nezbytnou složkou bezpečnosti
státu. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): P. posl. Beran,
dr Meissner, dr Patejdl, Šamalík, Mlčoch, Taub
a Zierhut podali návrh, aby o prohlášení
pana ministra financí provedena byla rozprava a aby se
rozprava tato vykonala společně s rozpravou o zprávě
výborové k vládnímu návrhu
zákona tisk 473 o půjčce na obranu státu.
Dám o tomto návrhu hlasovati.
Žádám paní a pány poslance, aby
se posadili na svá místa. (Děje se.)
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Kdo souhlasí s návrhem posl. Berana, dr Meissnera,
dr Patejdla, Šamalíka, Mlčocha, Tauba a Zierhuta,
aby o prohlášení pana ministra financí
provedena byla rozprava a aby se rozprava tato vykonala společně
s rozpravou o zprávě výborové k vládnímu
návrhu zákona tisk 473 o půjčce na
obranu státu, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Návrh jest přijat.
Navrhuji, aby výboru rozpočtovému
k podání zprávy o vládním návrhu
zákona tisk 473 o půjčce na obranu státu
a výboru ústavně-právnímu
k podání zprávy o vládním návrhu
tisk 468 zákona, kterým se doplňuje řád
volení v obcích, uloženy byly lhůty
do zítřka, dne 27. t. m. do 3 hodin odpoledne.
Kdo s navrženými lhůtami souhlasí, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Lhůty jsou přijaty.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž jest:
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o usnesení senátu (tisk 426) k vládnímu
návrhu zákona (tisky sen. 143 a 177), kterým
se mění a doplňují některá
ustanovení o advokátech (tisk 435).
Zpravodajem jest p. posl. dr Mareš, který svou
zprávu přednesl již v minulé, 46. schůzi
sněmovny dne 15. května t. r.
K této věci jsou přihlášeni řečníci.
Zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 30 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášeni jsou řečníci
na straně "proti" pp. posl.: dr Dominik,
dr Holota, Kut, dr Clementis a Schlusche;
na straně "pro" p. posl. dr Kozák.
Dávám slovo p. posl. dr Dominikovi.
Posl. dr Dominik: Slavná sněmovno!
Osnova zákona, kterým se mění a doplňují
některá ustanovení o advokátech, obsahuje
v podstatě čtyři různá ustanovení,
a to: o prodloužení prakse advokátních
koncipientů z pěti na šest let, o pojištění
advokátů pro případ stáří
a invalid ty, o reformě disciplinárního řízení
a o změně obvodů a sídel advokátních
komor. Tato dvě poslední ustanovení jsou
rázu administrativního a nebude proti nim námitek.
Jinak má se věc s oběma prvými ustanoveními
této osnovy, totiž s prodloužením prakse
advokátních kandidátů z pěti
na šest let a s otázkou pojištění
advokátů.
Osnova zákona, kterým se mění a doplňují
některá ustanovení o advokátech, odůvodňuje
prodloužení prakse advokátních koncipientů
dvěma důvody: jednak, že prý jde o zvýšení
odborného vzdělání advokátních
koncipientů tím, že se k dnes platným
pěti letům koncipientské prakse přidá
ještě jeden rok, a jednak tím, že se prodloužením
prakse advokátních koncipientů omezí
příliv do stavu advokátského. Vážené
dámy i a pánové! Rok prodloužení
prakse advokátních koncipientů neznamená
pro zvýšení jejich odborného vzdělání
pranic. Jestliže se advokátní koncipient nenaučil
nic nebo se naučil málo za pět let, nedohoní
to v posledním, šestém roce své prakse.
To je dnes obecné mínění. Mohu uvésti
dva hlasy universitních profesorů-právníků,
kteří mají jistě velmi bohaté
zkušenosti životní a také zkušenosti
právě v oboru právnickém, tedy zajisté
i pokud jde o vzdělanostní niveau stavu advokátního,
a kterým jistě nebude vytýkána ani
politická stranickost nebo zaujatost. Je to předně
profesor Drachovský, který ve "Venkově"
z 12. května 1936, čís. 111, výslovně
prohlašuje, že prodloužením prakse advokátních
kandidátů o jeden rok se jejich vzdělání
naprosto zvýšiti nemůže; a je to dále
profesor Rauchberg, který v "Prager Tagblattu"
z 19. května 1936, č. 241, rovněž sdílí
tento názor, že prodloužení prakse o rok
pro vzdělání advokátních kandidátů
nepřinese pranic.
Profesor Drachovský nadhodil však k diskusi pozoruhodný
námět, o kterém se již před několika
lety uvažovalo, totiž aby ve stavu advokátském
byli zavedeni specialisté, jako jsou zavedeni ve stavu
lékařském. Advokát, řekl bych
praktický advokát, který chce provozovati
běžnou advokátní praksi, zejména
na venkově, by se rovnal praktickému lékaři,
a právě tak, jako máme ve stavu lékařském
odborníky, specialisty na určitá odvětví
vědy lékařské, mohlo by to býti
zavedeno také v advokacii, kde by se kandidát advokacie
specialisoval na určité právnické
odvětví, na př. na právo patentní,
právo finanční, právo správní,
a u takovýchto specialistů by bylo správným
a odůvodněným požadavkem, aby jejich
prakse byla delší než prakse těch advokátních
kandidátů, kteří chtějí
býti obyčejnými, řekl bych praktickými
advokáty.
Prof. Rauchberg je však nejen toho názoru, že
se prodloužením prakse o jeden rok nepomůže
vzdělanostní úrovni advokátních
kandidátů, ale že se tím nepomůže
ani sociálně-politicky stavu advokátnímu
tím, že by byl omezen příliv do advokacie.
Prof. Rauchberg vidí kořen zla někde jinde.
Ne tak v tom, že je nadbytek advokátních kandidátů,
nýbrž v tom, že je nadbytek posluchačů
na právnických fakultách a že by se
tudíž doporučovalo místo prodlužování
prakse koncipientské uvažovati o reformě právnického
studia a právnických zkoušek. Rauchberg v tomto
směru praví, že prodloužení koncipientské
doby není vhodným prostředkem ani ke zvýšení
vzdělanostní úrovně ani k omezení
přílivu do advokacie, že by se tím jednak
postavení advokátského stavu v dohledné
době nezlepšilo, že by to však těžce
postihlo ty kandidáty advokacie, kteří se
již rozhodli, že se po skončených právnických
studiích věnují provozování
advokacie.
Mnohem správnější - praví Rauchberg
byla by reforma právnického studia a zkoušek,
kterou by se zostřil výběr kandidátů
nebo uchazečů o praktická povolání
právnická a jímž by se také učinila
přítrž přílivu těch, kteří
nejsou dostatečně pro toto povolání
kvalifikováni, a odradila mnoho nepovolaných od
přístupu do advokacie. Zde zajisté platí
slovo písma, že mnoho je povolaných, ale málo
vyvolených.
Jako podstatné body takové reformy právnického
studia doporučuje Rauchberg obligátní cvičení
ze všech hlavních předmětů, spokojivou
návštěvu těchto cvičení
jako podmínky pro připuštění
ke státním zkouškám, dále písemné
práce klausurní jako součástku státních
zkoušek a konečně zostřený požadavek
ohledně právnického judicia a formálního
školení kandidátů. Mám za to,
že tímto způsobem by se skutečně
advokacii spíše pomohlo než nějakým
prostým mechanickým prodlužováním
koncipientské prakse o jeden rok. Právě nyní
se uvažuje o reformě právnického studia
a zkoušek státních i doktorských. Školská
správa by zde měla příležitost,
aby tento návrh rychle projednala, a aby se tímto
způsobem pomohlo advokacii, aniž se uškodí
advokátním kandidátům.
Dále musíme uvážiti, že zvýšení
vzdělanostní úrovně advokátních
kandidátů není a nemůže býti
důvodem pro prodloužení jejich prakse u srovnání
s jinými obory. Kdežto mladý soudce po tříleté
praksi, mladý notář, pro kterého stačí
podle zákona dvouletá prakse, mladý politický
úředník, který jakmile složil
třetí státní skoušku a nastoupil
do prakse, hned bývá používán
k vyřizování velmi vážné
a odpovědné agendy - poukazuji na př. na
intervence při politických schůzích
- tito všichni jsou kvalifikováni hned po absolvování
právnického studia, resp. kratičké
právnické praksi, pro kandidáty advokacie
se má žádati šestiletá prakse,
než mohou začíti provozovati někde na
venkově advokátní praksi. Tento důvod
zvýšení úrovně vzdělání
advokátních koncipientů nemůžeme
uznati za tak pádný důvod, který by
nás mohl přiměti k tomu, abychom dali svůj
souhlas k této osnově zákona.
Zbývá druhý důvod omezení přílivu
do advokacie. To je důvod sociálně-politický
a jako takový ho musíme výlučně
hodnotit, nehledě k tomu, že tento důvod omezení
přílivu do advokacie odporuje principu, tendencím
a duchu platného advokátního řádu
- neboť advokátní řád je vybudován
na zásadách liberalistických a každý,
kdo splnil minimální zákonné podmínky,
má právo státi se advokátem - a že
každé omezování v tomto směru
směřuje proti základům a proti celé
stavbě tohoto advokátního řádu.
A nejen toto omezení, nýbrž jakékoliv
omezování možností nabýti advokátní
prakse za platnosti tohoto liberalistického advokátního
řádu se vymyká z celé stavby a skladby
advokátního řádu.
V této souvislosti musím se zmíniti o známém
usnesení advokátní komory brněnské,
že nemají býti do prakse přijímáni
a do seznamu advokátů zapisováni ti kandidáti,
kteří druhou a třetí státní
zkoušku nesložili aspoň s prospěchem dobrým.
Výjimky se připouštějí z velmi
vážných důvodů, zejména
se zřetelem na § 40 obč. zákona. Co
praví tento § 40 občanského zákona?
Ten mluví o rodině, rodičích a jejich
potomcích, a podle něho mohou do seznamu kandidátů
advokacie býti zapsáni i kandidáti sotva
dostateční, jen z důvodu rodinné příslušnosti
k advokátovi usedlému v obvodu advokátní
komory brněnské.
Toto usnesení je nezákonné, především
proto, že výbor advokátní komory si
osobuje příslušnost, která mu podle
zákona nepatří. Kandidát je kvalifikován
státními zkušebními komisemi při
právnických fakultách universit a této
kvalifikace jakožto prvního informačního
prostředku, první informační pomůcky,
se musí každý držet a nemá právo
přezkoumávati jeho kvalifikaci.
Toto usnesení je dále nezákonné proto,
že podle advokátního řádu se
nevyžaduje pro zápis kandidátů advokacie
průkaz o složení státních zkoušek,
judiciální a státovědecké,
nýbrž stačí předložení
průkazu o dosažení doktorátu, a doktorský
diplom, jak známo, žádné stupnice známek
neobsahuje.
Nezákonné je toto u snesení konečně
proto, že zasahuje do svobody služební smlouvy
uzavírané mezi advokátem a jeho koncipientem.
Tato svoboda služební smlouvy žádným
zákonem omezena není a proto ani usnesením
advokátní komory nemůže býti
omezena.
Ministerstvo spravedlnosti správně prohlásilo
toto usnesení advokátní komory za nezákonné
a vyzvalo výbor brněnské advokátní
komory, aby od usnesení tohoto ustoupil. Ale co se stalo?
Advokátní komora se pustila do debaty s ministerstvem
spravedlnosti a poslala mu rozklad, který má odůvodniti
správnost a zákonitost tohoto stanoviska. To ještě
nestačilo, a advokátní komora podala dokonce
stížnost k správnímu soudu, a,by správní
rozhodnutí ministerstva spravedlnosti jako nezákonné
zrušil a aby nezákonné usnesení moravské
advokátní komory dále platilo. Ministr spravedlnosti
by měl za této situace Vyvoditi jedině možný
a logický důsledek, zrušiti usnesení
moravské advokátní komory, kterým
se vylučuje zápis kandidátů advokacie
dostatečně kvalifikovaných do seznamu kandidátů
advokacie u této komory. Jestliže se brněn
ská advokátní komora odvolává
na to, že V zákoně ministru spravedlnosti,
resp. justiční správě takový
zásah není dovolen, pak poukazuji na to, že
dozorčí moc státní správy jest
korrelátem každé samosprávy, že
dozorčí moc státní správy je
podstatným znakem každé samosprávy a
že na základě této dozorčí
moci může státní správa rušit
všechna nezákonná usnesení autonomních
korporací. Kdyby ministerstvo spravedlnosti a státní
správa vůbec tohoto svého práva proti
autonomním korporacím nepoužila, mohlo by se
státi, že bychom ztratili, právnicky vzato,
jednotnost právního řádu, a politicky
vzato, byla by otevřena brána všem odstředivým
tendencím samosprávy.
Dále chci se zmíniti o tom, že všemi těmito
opatřeními, ať jsou rázu autonomního
nebo mají povahu zákona, se nemůže pomoci
ani advokátům samým a že se tím
poškodí koncipienti. Račte uvážiti,
že tato osnova zákona projeví svůj účinek
teprve za pět nebo za šest let. Nejsem informován,
zdali skutečně se kandidátům advokacie,
kteří mají presenční službu
za sebou, včítá jeden rok do praxe. Podle
zpráv v novinách mám za to, že se na
toto opatření pomýšlí. Ale to
je zároveň jeden velmi pádný argument,
že prodloužením advokátní praxe
o jeden rok nejde o zvýšení vzdělání
advokátních koncipientů. Vojáci, kteří
mají presenční službu za sebou, mohou
po pěti letech nastoupiti samostatné provozování
advokacie, a ti druzí po šesti letech. A předseda
vlády prohlásil prý studentské deputaci
- zase podle novinářských zpráv -
že toto včítání presenční
služby do advokátní praxe bude se týkati
80% všech kandidátů advokacie. Tedy, prosím,
80% kandidátům advokacie postačí odborná
praxe pětiletá, a těch 20% musí míti
odbornou praxi šestiletou. Jaká je to logika, to nevím,
poněvadž nevím, zdali ti vojáci za ten
rok své presenční služby se něčemu
naučili pro své odborné vzdělání
a pro své příští povolání
advokátské.
Má-li se omeziti příliv do advokacie anebo
má-li se pomoci advokátnímu stavu nějakými
opatřeními sociálně-politickými,
pak je nutno tato opatření hledat jinde. Je předem
nutno v zájmu advokátního stavu zrušiti
existující a stále vzrůstající
obmezování v zástupčím právu
advokátů. Dnes jsou advokáti vyloučeni
a stále více vylučováni ze zastupování
před určitými soudy. Dnes advokátům
následkem toho, že neobvyklou měrou bují
tak zv. pokoutnictví, se stává, že oni
nemají co na práci, mezitím co takový
pokoutník, a třeba úřadu známý,
má dobře zavedenou "advokátní"
kancelář. To jsou sociálně-politická
opatření, která by byla na místě,
chceme-li opravdu pomoci stavu advokátnímu, aniž
při tom ublížíme advokátním
koncipientům. A také ve prospěch koncipientů
je nutno zákonitou cestou opatření sociálně-politická
prosaditi, na př. zavedení zákonné
závaznosti kolektivních smluv, mohli bychom uvažovati
o zákonném zavedení nebo závazném
stanovení minimálních platů pro koncipienty,
mohli bychom uvažovat o odbytném nebo výbavném
pro koncipienty pensijně pojištěné,
kteří se osamostatnili a kteří dali
spolu se svými zaměstnavateli hodně peněz
do pensijního ústavu, kde ty premiové reservy
nyní zůstanou. Takovému člověku,
který si otevře advokátní kancelář,
je každý krejcar ať z titulu výbavného
anebo odbytného velice vítaný. To jsou opatření
sociálně-politická, kterými bychom
mohli pomoci advokátním koncipientům, aniž
na druhé straně poškodíme někoho
jiného.
V souvislosti se zavedením pensijního, t. j. starobního
a invalidního pojištění advokátů
je velmi nutno uvažovati o zavedení maximální
hranice věkové pro advokáty. Jestliže
státní úředník, soudce a jiný
veřejný zaměstnanec musí odejíti
v 60. nebo v 65. roku na odpočinek, bylo by jistě
na místě, aby také 65letý advokát
odešel na zasloužený odpočinek, zvláště
když bude pensijně pojištěn.
Pan zpravodaj ústavně-právního výboru
uvedl při svém výkladu velmi zajímavou
statistiku. Říkám: Statistika je ochotná
služebnice, která svému pánu poslouží
vším, oč ji požádá. Také
pan zpravodaj byl v denním tisku upozorněn, že
jeho statistika vždycky nesouhlasila. Tak zase v "Prager
Tagblattu" z 19. května t. r. upozorňuje pana
zpravodaje ústavně-právního výboru
advokát dr Frankel z Trenčína, že tvrzení,
jako by na Slovensku byli 80letí a 85letí advokáti,
nesouhlasí, poněvadž na Slovensku je advokátů
80letých jen 0.71 %. Tato cifra je tak nepatrná,
že není možno argumentovati, že těchto
několik málo advokátů - 8 je jich
celkem na Slovensku - něco znamená buďto pro
anebo proti prosazování této reformy z 5
na 6 let.
Slavná sněmovno! Dokud je advokacie povoláním
svobodným, dokud platí dnešní advokátní
řád, příčí se jeho tendenci
a jeho předpisům každé takové
omezování v dosažení advokacie. To už
by bylo lépe - a já jsem to také řekl
v ústavně-právním výboru- -
zavésti hned numerus clausus. To by aspoň byla soustava
sama v sobě uzavřená, ale liberalistický
advokátní řád reformovati tímto
způsobem je nelogické.
Slavná sněmovno! My jsme ochotni hlasovati pro každý
zákon, který přináší určité
sociálně-politické výhody některému
postiženému stavu v našem národě,
ale nemůžeme hlasovati pro osnovu zákona, který
sociálně-politicky má prospěti jen
jedné, nebo snad několika málo generacím
stavu advokátního - a snažil jsem se ukázati,
že ani těm neprospěje - zákon, který
však za to má poškozovati generaci mladou. Myslíme-li
to s heslem "mladí vpřed" opravdově
a upřímně, nemá-li se toto heslo státi
součástkou politické frazeologie na stranických
schůzích, pak musíme na tomto místě
vyvoditi důsledky a odmítnouti osnovu zákona,
která místo co by mladým jejich životní
existenci ulehčovala, ještě jim ji v těchto
bez tak už těžkých dobách velmi
ztěžuje. Ale mladí lidé sledují,
kdo jde v jejich existenčním zápasu s nimi
a kdo jde proti nim, a mladí lidé si to dobře
zapamatují a svého času z toho také
vyvodí důsledky. (Potlesk poslanců nár.
obce fašistické.)