Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Onderčo, Langr,
Košek, Mlčoch, Taub.
Zapisovatelé: Dubický, Pik.
219 poslanců podle presenční listiny.
Členové a zástupci vlády: předseda
vlády dr Hodža; ministři dr Dérer,
dr Kalfus, Tučný; za ministerstvo
spravedlnosti odb. rada dr Loula a stát. zástupce
dr Sommer.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi ve
3 hod. 30 min. odpol. a konstatoval, že sněmovna je
způsobilá jednati.
podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní a zítřejší den:
posl. dr Kugelovi, Borkaňukovi; na týden
posl. dr Markovičovi; na tento týden posl.
Devečkovi, F. Nitschovi.
Lékařská vysvědčení
předložili: posl. Bródy, dr inž.
Fulík, Révay, dr Korláth,
Onderčo.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal
předseda dodatečnou omluvu posl. J. Sedláčka
na 14. a 15. května t. r.
Do výboru rozpočtového vyslal klub
poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické
posl. dr Meissnera za posl. Polacha; klub poslanců
"Országos keressztény - szocialista, Magyar
nemzeti párt és Zipser Deutsche Partei" posl.
A. Nitsche za posl. dr Holotu.
Do výboru soc.-politického vyslal klub poslanců
čsl. strany nár. socialistické posl. Tichého
za posl. Fr. Langra.
Předseda vlády sdělil přípisem
ze dne 22. května 1936, č. j. 11.668/1936 m. r.,
že vláda předložila senátu NSRČ
k projednání a schválení Národním
shromážděním návrh zákona
o dobrovolném zastavení, postupu a poukázce
pohledávek za státem nebo fondem pod veřejnou
správou.
Dotazy:
posl. A. Nitsche ministrovi vnitra a ministrovi financí,
že se v okrese kremnickém na Slovensku nepřihlíží
k němčině jako ke kvalifikovanému
menšinovému jazyku (č. D 126- IV);
posl. Neumeistra:
min. vnitra ve věci zastřelení nezaměstnaného
dělníka (č. D 132-IV),
min. financí:
ve věci trafiky ve Vysokém Mýtě (č.
D 133- IV),
ve věci trafiky v Bubenči (tisk 134-IV).
Odpovědi:
min. nár. obrany na dotazy:
posl. Neumeistra č. D 65-IV,
posl. Jarosse č. D 85-IV;
min. zahraničních věcí na dotaz posl.
dr Goldsteina č. D 79-IV;
min. vnitra na dotazy:
posl. dr Eichholze č. D 102-IV,
posl. V. Sedláčka č. D 72-IV,
posl. F. Richtra č. D 76-IV,
posl. Hintermüllera č. D 105-IV,
posl. dr Kellnera č. D 78-IV;
min. financí na dotazy:
posl. Šamalíka č. D 96-IV,
posl. dr Goldsteina č. D 62-IV a č. D 100-IV;
min. zemědělství, vnitra, veř. zdravotnictví
a tělesné výchovy na dotaz posl. Stanislava
č. D 33-IV;
min. spravedlnosti na dotaz posl. Döllinga č. D 108-IV.
počátkem schůze:
Vládní návrhy tisky 468 a 471 - přikázány
výboru ústavně-právnímu,
tisky 472 a 473 - přikázány výboru
rozpočtovému.
Zprávy tisky 452, 453, 459, 460, 462, 463.
Interpelace tisk 446 (I až XXIII).
Odpovědi tisky 447 (I až XII), 461 (I až XXVIII).
Návrhy tisky 454 až 458, 464 až 466 přikázány
výboru iniciativnímu.
Těsnopisecké zprávy o 37., 39. a 41. schůzi
posl. sněmovny.
přikázal předseda žádosti:
kraj. soudu v Opavě ze dne 9. května 1936, č.
Nt IX 7/36 za souhlas s trest. stíháním posl.
inž. Künzla pro přečiny podle §
14, č. 5 zákona č. 50/1923 Sb. z. a n. (č.
J 144-IV),
kraj. soudu v Mostě ze dne 18. května 1936, č.
Nt XI 69/36 za souhlas s trest. stíháním
posl. inž. Schreibera pro přečin rušení
obecného míru podle §u 14, č. 1 zákona
č. 50/23 Sb. z. a n. (č. J 145-IV).
Předseda (zvoní): Ke slovu se přihlásil
pan ministr financí dr Kalfus. Dávám
mu je.
Ministr financí dr Kalfus: Slavná sněmovno!
Není tomu dávno, kdy Národní shromáždění
schválilo osnovu zákona o obraně státu.
Navazujíc na tento rámcový zákon předkládá
vláda Národnímu shromáždění
osnovu zákona o půjčce na obranu státu,
malou sice svým slovním rozsahem, ale velikou a
důležitou pro svůj účel, to jest
opatření finančních prostředků
na obranu státu. Jsem přesvědčen,
že o jejím významu a vážnosti nepohybuje
žádný konstruktivní činitel v
tomto státě a že také Národní
shromáždění uzná její
samozřejmost. Dovolte mi proto, abych při podání
této tak závažné osnovy podal stručný
výklad o jejím účelu nejen s hlediska
obecného, nýbrž zvláště
s hlediska finančně-politického.
Není pochyby, že k přípravě obrany
pro případ jakéhokoliv nebezpečí
je potřeba lidí a technické výzbroje.
Tato technická výzbroj stává se v
poslední době čím dále důležitějším
činitelem obrany státu, a to bez rozdílu,
jde-li o národy a státy veliké nebo malé.
Pro nás jako stát početně malý
je technická obrana dvojnásob důležitá,
poněvadž při daném počtu obyvatelstva
nemůžeme postaviti na obranu státu mnohamilionových
armád; ale ani takovéto armády by nám
nebyly nic platné, kdybychom je nemohli technicky řádně
vyzbrojiti a zásobovati. A tak stává se technická
obrana nejdůležitějším prostředkem
vojenské bezpečnosti státu.
To není nový poznatek. Vždyť všechny
výboje a všechny obrany v historii národů
a jejich výsledek závisely vždy na převaze
technické, jež byla zpravidla v příčinné
souvislosti s rozvojem kulturním a hospodářským.
I ve své historii máme příklad, že
jsme dovedli nahraditi technicky, čeho se nám nedostávalo
na počtu. Dokázali jsme to skvěle v dobách
husitských, kdy po prvé jsme se hájili a
vítězili převahou technickou, v té
době nejvyspělejší a nejpokročilejší.
Husitské vozové hradby staly se tehdy proslulými
právě pro svůj účelný
způsob použití k obraně. Ale i jiné
tehdejší technické prostředky obranné
neobyčejně zvětšovaly naši vojenskou
pohotovost a zdatnost.
Také dnes máme při svém kulturním
a hospodářském rozvoji všechny předpoklady,
abychom se pro obranu státu připravili po stránce
technické dokonale. Máme vyspělý průmysl,
máme dovedné dělnictvo, máme také
bohaté zdroje přírodní a obětavé
občany.
Osnova zákona, která se vám dnes předkládá,
má za účel dohoniti, co dosud nebylo ještě
připraveno, zabezpečiti obranu a zmodernisovati
organisaci armády po stránce technické. Půjde
o to, abychom v prostředcích obrany nezůstávali
pozadu za státy ostatními. Vláda zde koná
jen svoji povinnost vůči občanstvu tím,
že provádí postupně všechna opatření
nutná k zabezpečení existence státu,
jeho demokratické formy a pro bezpečnost jeho obyvatelstva.
(Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Ministr dr Kalfus (pokračuje):
O tom, že u nás jde jen a jen o prostředky
obrany a že jsme neměli a nemáme na mysli kohokoliv
ohrožovati, nemůže nikdo pochybovati. Celá
naše zahraniční a vnitřní politika
jest toho dokladem.
Praktické výsledky těchto opatřen
se ovšem neprojeví jenom v otázkách
branosti, nýbrž stejně rozsáhlou měrou
i na poli hospodářském, zejména soc.-politickém.
Půjde o rozsáhlé pracovní příležitosti,
které mohou zmenšiti počet nezaměstnaných
a zvýšiti příležitosti ku práci.
Vláda při tom bude pečovati, aby tyto nové
investice byly řízeny právě přihlížením
k současnému problému nezaměstnanosti,
aby rozšíření pracovních možností
nebylo jednostranné, nýbrž aby bylo rozšířeno
na pokud možno co nejvíce odvětví průmyslových.
Na všechny tyto investice jest však potřebí
peněz. Tyto peněžní prostředky
nelze za dané finanční situace státu
obstarati z běžných příjmů,
poněvadž dokonalá a zejména technická
výzbroj vyžaduje mimořádných
značných nákladů, kterých nelze
krýti v rámci běžného hospodaření
státu. Vidíme to ostatně na všech a
to i bohatých státech, které neváhaly
pro své vojenské zabezpečení věnovati
miliardové částky opatřené
rovněž úvěrem. Proto vláda hodlá,
jakmile obdrží k tomu zmocnění od Národního
shromáždění, obrátiti se k obyvatelstvu
s výzvou k upisování půjčky
na obranu státu. (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Ministr dr Kalfus (pokračuje): Tato půjčka
má býti dlouhodobá a slosovatelná
v padesáti letech, shodná ve svém úročení
a umořování s typy unifikačních
půjček podle právě vydaného
zákona o výměně dluhopisů vnitřního
dluhu. Půjčka bude pro uložení peněz
výhodná, takže nejde pro upisovatele o žádnou
oběť, nýbrž naopak znamená dobré
uložení peněz. Pro běžné
úpisy má býti půjčka zúročena
4 1/2% jako u většiny našich státních
dluhopisů.
Kromě 4 1/2 % dluhopisů hodlá finanční
správa nabídnouti upisovatelům půjčku
3%, která bude osvobozena od daně důchodové.
Toto osvobození znamená, že finanční
správa si vybírá daň důchodovou
ve snížené úrokové sazbě.
Je to s tohoto hlediska první typ státního
dluhopisu, u něhož má býti daň
důchodová vybírána u pramene. Státní
správa volí zde jednoduchou formu snížení
úrokového výnosu místo toho, aby daň
důchodovou vybírala dosavadním způsobem.
Výnos úrokový tohoto 3% typu dluhopisů
nebude proto třeba ani přiznávati k dani
důchodové. S touto výhodou jest spojena pro
upisovatele 3 % dluhopisů další výhoda,
t. j. úplná amnestie daňová, která
znamená, že není třeba dodatečného
přiznání z kapitálu použitého
k jejímu úpisu.
Bude nejen přirozenou povinností, nýbrž
přímo svrchovaným zájmem každého
občana, aby podle svých sil přispěl
ke zvýšenému zabezpečení státu,
k jeho obraně a tím i obraně vlastní.
Jak jsem již poznamenal, je půjčka dobrým
uložením peněz. Již dosavadní vývoj
našeho státního úvěru a úvěrové
politiky ukazuje, jak bezpečným a výhodným
ukládacím prostředkem stal se náš
státní papír od té doby, co vláda,
resp. finanční správa soustavně pečuje
o jeho stabilitu prostřednictvím Reeskontního
a lombardního ústavu. Způsob dlouhodobé
půjčky volíme přes to, že bychom
byli měli možnost si prozatím opatřiti
peníze krátkodobými úvěrovými
operacemi, jak ukazuje úspěšné upisování
státních pokladničních poukázek
v poslední době. S hlediska kreditně-politického
volíme však půjčku dlouhodobou, tedy
způsob s hlediska úvěrového vhodnější.
Chtěl bych při této příležitosti
říci několik slov o naší úvěrní
politice poslední doby.
Veliké úvěrové potřeby posledních
let v souvislosti s novými mimořádnými
vydáními na obranu státu ukazují zde
na nutnost a důležitost dobře fungujícího
peněžního trhu, a to tím spíše,
když v letech předchozích bylo nutno klásti
na něj mimořádné nároky za
poměrů relativně těžkých.
Průběhem krise končilo státní
hospodářství schodky, které bylo nutno
hraditi úvěrovými operacemi. Proto bylo potřebí
vésti kreditní politiku tak, aby výdaje na
státní dluh netlačily tolik na ostatní
položky rozpočtové. Důsledek této
politiky bylo snižování úrokových
sazeb. Tak jsme přešli u půjček dlouhodobých
z dřívějšího standardu na nynější
41/2% standard úrokový. U krátkodobého
dluhu je výsledek ještě pronikavější.
Na počátku krise v těžkých dobách
úvěrových jsme byli nuceni emitovati pokladniční
poukázky s výnosnosti 8%. Naproti tomu při
poslední prolongaci poukázek jsme dospěli
k poukázkám 33/4%.
Stav tento není jenom výsledkem všeobecné
úpravy úrokové. Bylo třeba k němu
pracovati kromě toho řadou soustavných opatření
sledujících usnadnění a zlevnění
úvěru. Jsou to především zjednání
pořádku v peněžnictví bankovním
zákonem z r. 1932 a zřízení Reeskontního
a lombardního ústavu r. 1934. Mimoto usnadňován
byl levný úvěr přejímáním
státních záruk za průmyslové,
finanční a vývozní úvěry
a úvěry samosprávy. Značně
přispěly také dodavatelské poukázky,
nově zavedené bursovní lombardy a rozhodnutí
Národní banky o poskytování úvěrů
průmyslových a úvěrů na financování
obilní sklizně.
Všechna tato opatření vykonala na trh státních
papírů pronikavý vliv, který se projevil
vzestupem indexu státních půjček r.
1935 proti r. 1934 o 10.5% a způsobil, že zejména
úrok z pokladničních poukázek státních
klesl automaticky až na 33/4 %; trh státních
papírů se v důsledku toho přizpůsobil
také bez otřesů 41/2 % úrokové
úrovni původně uvedené v život
cestou zákonnou. Konsolidace úvěrového
trhu pokračuje i dále, jak je patrno z poslední
(květnové) prolongace pokladničních
poukázek, kdy se podařilo při prolongaci
umístiti veliký počet 33/4% pokladničních
poukázek tříletých. Na této
cestě konsolidace krátkodobého dluhu musí
býti i dále pokračováno.
Krátkodobý dluh dosahuje však již relativně
vysokých částek, takže by mohl způsobiti
poruchu peněžního trhu, zejména při
větší peněžní potřebě,
která by vyplývala z oživení hospodářství.
Z toho důvodu nemohla se finanční správa
rozhodnouti při financování tak důležitých
vydání pro formu krátkodobého úvěru.
Navrhovaný způsob dlouhodobé půjčky
podává zároveň program budoucí
úvěrní politiky státu, při
jejímž provádění vláda
hodlá setrvati na dosavadních zásadách
úvěrové a měnové konsolidace.
Další zárukou stability a bezpečnosti
státního úvěru je finanční
rovnováha státu, která se stala programem
všech našich vlád a jež musí zůstati
nezvratnou zásadou naší finanční
politiky vůbec. Snad mi může někdo namítnouti,
že naše krisové hospodářství
končilo v posledních letech schodky přes
formální rovnováhu rozpočtovou. Je
tomu tak, ale příčiny těchto schodků
ležely z největší části
mimo nás a zvláště nemohou býti
přičítány tomu, že by snad naše
finanční politika posledních let krisových
nebyla vyvíjela dosti úsilí ke skutečné
rovnováze státního hospodářství.
Byla provedena řada opatření legislativních
i administrativních ke snížení výdajů,
jež v rozpočtu 1934 klesly pod 8 miliard proti dřívějším
téměř 10 miliardám, počítáme-li
v to vydání, jež v dřívějších
letech do rozpočtu nebyla pojata.
Také ve směru příjmovém byly
učiněny kroky k dosažení rovnováhy.
Ale všechna tato opatření nebyla s to čeliti
ustavičnému krisovému propadání
se hospodářství.
Opakuji věci známé, poukazuji-li na příčiny
schodků státního hospodářství
v letech krise. Je to na prvém místě shroucení
našeho zahraničního obchodu o plné dvě
třetiny ve srovnání s dobou před krisí,
které způsobilo pokles výnosů podniků
a tím i pokles národního důchodu.
Shroucení cen, které bylo průvodním
zjevem světové krise, bylo další příčinou
velikého snížení výnosu podniků,
ba vedlo ve velmi četných případech
k jejich úplnému zániku. To všechno
mělo ovšem vliv na pokles národního
důchodu a v dalším i na výnos veřejnohospodářských
příjmů, který se snížil
o miliardové částky. Naproti tomu přistoupila
nová značná vydání, která
vyrostla jako samozřejmý důsledek světové
hospodářské krise a jichž za daného
stavu nebylo možno z největší části
zameziti. Jsou to vydání na nezaměstnané,
jakož i výdaje na schodky našich podniků,
zvláště státních drah, a kromě
toho některé výdaje další. Za
této situace není pochyby, že sebe lépe
připravený rozpočet nemohl býti dodržen.
Naproti tomu můžeme dnes konstatovati, že se
po devalvaci z r. 1934 zastavilo propadávání
hospodářského života, naopak v poslední
době můžeme konstatovati pomalé jeho
zlepšování. Vidíme na indexech výroby,
jako na př. uhlí a železa, dále na železniční
dopravě, na vzrůstu počtu zaměstnaných
osob, jakož i na rozsahu zahraničního obchodu,
že ve srovnání se stejnou dobou roku loňského
vykazuje naše národní hospodářství
vzestupnou linii. Dá se očekávati, že
se tento stav projeví z části také
na státních příjmech. Nelze ovšem
činiti jednostranných závěrů
ze zvýšených daňových příjmů
za první 4 měsíce letošního roku.
Jde totiž z největší části
o mimořádné platby na daně a daň
z obratu, které jsou pouhými zálohami na
tyto daně splatné koncem roku, z menší
části je však vzrůst také v příjmech,
kde bonifikace nebyly poskytnuty. Proto můžeme souditi,
že příznivější hospodářský
vývoj se projeví i poněkud lepším
výsledkem veřejnohospodářských
příjmů. Můžeme-li tedy konstatovati,
že se hospodářská situace stabilisuje,
musíme tím spíše věnovati všechnu
pozornost pořádku a rovnováze ve státním
hospodářství.
Tato rovnováha jest tím důležitější,
když se ukazuje nutnost nových vydání
na vybudování obrany státu. Mimořádná
vydání budou nepochybně znamenati oběti
pro poplatníky, poněvadž bude nutno rozpočtově
zajistiti úrokovou a umořovací službu
nové půjčky. Tato oběť bude jistě
snesitelná, bude-li občanstvo míti vědomí,
že správa věcí státních
je vedena v duchu pořádku a konsolidace (Hluk.)