Slavná sněmovno, račiž vzíti
laskavě na vědomí, že jsou to tisíce
a statisíce, které advokátní komory
věnují na podpory, ale to nestačí,
poněvadž jsou to jenom podpory t. zv. stydlivé.
Jsou to podpory vdovám a sirotkům po zemřelých
advokátech, které samozřejmě celou
existenční otázku těchto lidí
vyřešiti nemohou. Proto z řad advokátů
- a netvrdím, že by to byl celý stav advokátů,
který by si býval tuto úpravu definitivního
zabezpečení ve stáří přál
- ale velká část těch, kdož ve
svém povolání advokacie vidí něco
více než honbu za výdělkem, kdož
ve svém povolání také vidí
opravdu ono ušlechtilejší poslání
právního rádce - tito advokáti domáhají
se sociálního pojištění; a poněvadž
zde zavládl určitý zmatek, ježto advokátní
komory to řeší individuálně podle
potřeb regionálních a poněvadž
bylo konec konců třeba, aby tato věc, usnesená
valnou hromadou advokátních komor, byla podložena
zákonitou úpravou, zákonem, vláda
vyhověla. A to byl hlavní motiv celé osnovy,
požadavku advokátních komor, že zavádí
pojištění obligátní, ovšem
v té formě, jak je obsaženo v odst. 2, čl.
II. osnovy. Dává tedy možnost, aby tam, kde
zejména dnes kandidáti advokacie tomuto pojištění
ve smyslu různých zákonů už podléhají,
platilo toto pojištění také pro advokáty
samostatné.
Je přijata připojená resoluce - a její
přijetí tu také doporučuji - aby před
zákonným zavedením této povinnosti
pojišťovací byly slyšeny příslušné
zájmové korporace koncipientů, kandidátů
advokacie a advokátů. Je důležité
a význačné vědět, že právě
ministerstvo spravedlnosti se snaží, aby tato definitivní
úprava sociálního pojištění
se děla jednotně, aby se nerozptýlila podle
přání jednotlivých advokátních
komor, aby se děla v souhlasu s veřejnoprávními
takřka zájmy, aby tu nebyla licitace soukromých
pojišťoven, aby se to dělo s hlediska a ve smyslu
intencí a motivů zákona prospět a
nikoli dosavadní stav ještě zhoršit a
advokátům, kteří to žádají,
jen ještě více uškodit.
Jsou tu ovšem určité nevýhody už
z dřívějšího zákona. Poukazuji
na poměry na Podkarpatské Rusi a na Slovensko, kde
bylo zvláštní pensijní pojištění
advokátů podle zákona č. 10 a 11 z
r. 1908. Pensijní ústav byl tehdy v Budapešti,
ale po převratu byly jeho hodnoty zmařeny. Tato
opatření, jak jsem o nich mluvil, ani tato pojištění
speciální samozřejmě ovšem nestačí,
a proto osnova vyhovuje přání advokátních
komor a snaží se dosíci hmotného zaopatření
advokátů zavedením pojištění,
které, jak jsem podotkl, má býti za souhlasu
ministerstva spravedlnosti uvedeno v život.
Při této příležitosti bych si
dovolil zdůrazniti, že v odst. 4, čl. I je
vysloveno: "V jakém rozsahu bude zkrácena přípravná
prakse těm, kteří konali vojenskou službu
presenční, určí vláda nařízením."
Chci konstatovati, že tento odstavec byl dosti neuznán,
resp. nebyl dobře oceněn a doceněn, že
už zde v osnově zákona se ukládá
vládě povinnost vydati vládní nařízení,
jímž se kandidátům advokacie započítává
jistá část presenční služby
vojenské nebo celá, tedy nejenom se speciálního
hlediska veliká výhoda pro kandidáty advokacie,
kteří slouží brannosti státu
a přinášejí obět dvouleté
vojenské služby a jsou v nevýhodě proti
těm, kdo této oběti nepřinášejí.
Tuto otázku řeší už osnova zákona
přímým příkazem vládě
- tedy ne ve formě resoluce, nýbrž v zákoně
samém - jímž je vláda vázána,
že už zde musí vládním nařízením
uzákoniti povinné započtení části
presenční služby. Resoluce, která bude
připojena a podepsána koaličními složkami,
žádá, aby toto vládní nařízení
ve smyslu zákona bylo vydáno už teď, současně
s uzákoněním této osnovy.
Jsem rád a s uspokojením mohu konstatovat, že
vláda se skutečně usnesla na vydání
takového vládního nařízení
v nejbližších dnech, že ministerstvo spravedlnosti
pracuje na osnově tohoto vládního nařízení
a že v nejbližší době bude také,
snad zároveň s platností tohoto zákona,
vydáno. Veliké části kandidátů
advokacie a právního dorostu se zde dostane satisfakce
splněním přání, která
sledují už řadu let. Je to také i s
jiného hlediska vítaný podnět proto,
poněvadž toto ustanovení osnovy zákona
bude zajisté také vodítkem pro úpravu
této záležitosti v jiných zákonech
a v jiných resortech veřejné nebo státní
správy, takže začneme-li zde, jistě
dojdeme k úpravě započtení presenční
vojenské služby také v jiných oborech
veřejné správy.
Je třeba - a o tom mluví jiná resoluce, kterou
stejně doporučuji k přijetí, a to
resoluce, která vyslovuje přání mnou
zde přednesená a různými odborovými
organisacemi také tlumočená - aby se pamatovalo
na zlepšení hmotných poměrů kandidátů
advokacie.
A tu zase jednu malou výtku, přátelsky míněnou
do řad kandidátů advokacie, že totiž
na svých vlaných shromážděních
a schůzích tak málo kritisují a pranýřují
ony poměry, kde samostatní advokáti za bídný
plat 100, 200, 300 Kč zneužívají kvalifikované
práce mladého právnického dorostu.
Mluví-li o pátém a šestém roce,
je třeba přece jenom, při všem uznání
všech námitek a při všem pochopení
těžkých poměrů budoucích
kandidátů advokacie, dnes posluchačů
práv, problému dnešní mládeže,
dnešního akademického dorostu, zdůrazniti,
že koncipient v pátém a šestém
roce není na tom o tolik hůře než advokát
samostatný v prvém nebo druhém roce. Jistě
si ho platově advokát váží tak,
že mu dá to, co jeho právní kvalifikace,
nabytá dlouholetou praxí u něho, vyžaduje.
Ale třeba pranýřovat jiný zjev, totiž,
že ve velkých městech, zejména v Praze
a v Brně je zneužíváno právního
dorostu, a tu je třeba poukázati, že hlavní
zřetel by měl býti věnován
otázce, zda by nebylo namístě zabezpečiti
minimální platy koncipientů, stejně
také strážců toho, o čem jsem
dříve mluvil u samostatně výdělečných
advokátů, zdali by nebylo třeba i zákonně
upraviti kolektivně poměr mezi nimi a advokáty
uzákoněním kolektivních smluv atd.
Advokátní komory se sice snaží učiniti
tomuto nešvaru přítrž, snaží
se to brzditi různými usneseními, že
nemají býti placeni pod určitou minimální
sazbu, ale onen nával, hmotné poměry, hospodářská
bída, důsledky krise pochopitelně v tomto
směru lámou charaktery a nutí, aby adepti
právní, posluchači, kandidáti advokacie
přijímali místa i za takové bídné
odměny.
Nebudu se šířit o ustanovení čl.
III, který se zabývá rozšířením
disciplinární rady, ani čl. V, který
se zabývá otázkou definitivní úpravy
advokátních komor na Slovensku, kde poměry
jsou, na př. u advokátní komory v Turč.
Sv. Martině, nemožné, že v takovém
malém místě není možno dosáhnouti
plného obsazení všech míst, které
advokátní řád advokátním
komorám ukládá.
Myslím, že se mohu spokojiti především
zdůrazněním toho, že hlavním
motivem osnovy bylo pomoci ne nějakému výjimečnému
úseku stavu advokátského, nýbrž
že především šlo o pomoc velkému
stavu advokacie po stránce zabezpečení ve
stáří, že to bylo hlavním motivem
osnovy. Otázku kandidátů advokacie nebylo
třeba řešiti pro ty, kdo se advokacii již
věnovali, poněvadž na jejich práva a
vymoženosti se nesahá. Jejich poměr v budoucnosti
není osnovou dotčen, pro ně platí
5letá praxe. Na druhé straně, pokud se týče
posluchačů práv, myslím, že jsem
řekl dosti o tom, v jakém směru by bylo třeba
odlivu starých právníků napomáhat
zabezpečením ve stáří, rozšířením
agendy ve státních úřadech, kde té
agendy je dosti, ale obsazení nedostatečné.
Je to zejména stav soudcovský; soudy trpí
dnes přetížením) soudcovské agendy
a spousta míst není obsazena buďto z důvodů
finančních nebo není nově systemisována,
ačkoliv zintensivnění veřejné
správy by toho vyžadovalo. Bylo by velmi účelné,
kdyby vážení poslanci přišli někdy
do soudních síní, aby viděli, jak
občan je tam dotčen již zdlouhavostí
řízení, nezaviněného soudci,
nýbrž nedostatkem personálu a soudcovsky kvalifikovaného
dorostu, resp. systemisovaných míst. Zde myslím,
že je cesta. Je to také odchod přesloužilých.
Jaképak nářky, když čteme že
ten a ten musil odejít. Tato zásada by měla
být důsledně prováděna ve všech
resortech státní správy, aby přesloužilí
uvolnili místa právnímu dorostu. Jestliže
všechny tyto úseky spočítáme
a porovnáme, myslím, že by tu byla účinná
pomoc. Mám také na mysli, jen tak mimochodem řečeno,
stav notářů, který by snesl, aby místa
notářská byla rozmnožena nebo aspoň
revidována, a bylo by třeba požádati
slavné ministerstvo spravedlnosti, aby si všimlo této
otázky a kde je toho třeba provedlo revisi notářských
míst v celé republice. Netvrdím, že
nejsou notáři, kteří by neživořili
stejně jako advokáti, ale jsou místa, kde
by poměry novou systemisaci notářských
míst snesly.
Srovnáme-li všechny tyto úseky, t. j. rozmnožení
soudců, novou systemisaci soudců, dosazení
právníků, kam patří, místo
aby právníci byli vylučováni z řady
odborů veřejné a hospodářské
správy, odliv starých advokátů do
soukromého života atd., omezení pravomoci finanční
prokuratury, nikoliv po stránce dané zákonem,
nýbrž po stránce akvisiční, která
je pro finanční prokuraturu nedůstojnou jako
pro státní úřad - ona nemá
zde konkurovat, nýbrž má konati jenom své
poslání po stránce státního
úřadu, nikoliv tedy poslání výdělečné
- když srovnáme tedy všecky tyto úseky
po všech stránkách, dospějeme k poznáni,
že je zde potřebí dobré vůle
kandidátů advokacie, na kterou jsem apeloval, že
nejde zde o otázku pěti nebo šesti let, poněvadž
to je otázka nejméně způsobilá,
aby se stala předmětem politických debat,
nýbrž že je potřebí, abychom měli
odvahu obrátiti zřetel do řady jiných
úseků a tam hledati nápravu. S tohoto hlediska
prosím o věcnou rozpravu v této věci
a o schválení osnovy slavnou poslaneckou sněmovnou
tak, jak jsem si jí dovolil předložiti. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Přerušuji
projednávání tohoto odstavce jakož i
pořadu této schůze.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní den posl. Mayovi, inž. Karmasinovi,
Wollnerovi, dr Hodinovi, Kundtovi, Hirtemu,
E. Köhlerovi, dr Jillymu, dr Zippeliusovi,
Soglovi, inž. Richterovi, Śliwkovi,
Klímovi, Frankovi.
Klub poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche
Partei" vyslal do výboru zahraničního
posl. Birkeho za posl. dr Neuwirtha, do výboru imunitního
posl. dr Köllnera za posl. Knorreho.
mezi schůzí: zpráva tisk 451.
Předseda Malypetr sdělil, že se předsednictvo
usneslo, aby se příští schůze
konala v úterý dne 26. května t. r. ve 3
hodiny odpoledne s
1. Nevyřízený prvý odstavec pořadu
této schůze.
2. Zpráva výborů živn.-obchodního
a zahraničného o vládnom návrhu, ktorým
sa predkladá Národnému shromáždeniu
k prejavu súhlasu dodatková dohoda k obchodní
úmluve medzi republikou Československou a Francúzskou
zo dňa 2. júla 1928, podpísaná v Prahe
dne 9. apríla 1936 (tisk 449).
3. Zpráva výboru živn.-obchodního o
usnesení senátu k vládnímu návrhu
zákona o hubení škodlivého živočišstva
(tisk 398).
4. Návrh, aby poslanecké sněmovně
prodlouženy byly lhůty stanovené §em 43
úst. listiny k projednání usnesení
senátu o vládních návrzích
zákonů:
a) kterým se mění § § 82 a 54 živn.
řádu a § 70 živn. zákona pro území
Slovenska a Podkarp. Rusi (tisk 1),
b) o veřejné stráži zemědělské
(tisk 2),
c) o ochraně polního majetku (tisk 3),
d) o otváracej a zatváracej hodine obchodných
miestností v zemi Slovenskej a Podkarpatoruskej (tisk 4).
5. Zpráva výboru imunitního o návrhu
posl. Kuta, aby byla vyslovena důtka podle §u 51 jedn.
řádu posl. Vallo.
6 až 10. Nevyřízené imunity odst. 4
až 8 pořadu dnešní schůze.