Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Košek, dr Markovič,
Langr, Onderčo, Mlčoch, Taub.
Zapisovatelé: de Witte, R. Böhm.
166 poslanců podle presenční listiny.
Člen vlády ministr dr Dérer
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
10 hod. 40 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní den posl. Petrovi, dr Mičurovi,
Bruknerovi, Židovskému, Martináskovi,
Rybárikovi, dr Kosseymu, Stivínovi,
Pikovi.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal
předseda dodatečné omluvy posl. Pika,
Stivína a R. Böhma na den 14. května
t. r.
Klub poslanců komunistické strany Československa
vyslal do výboru branného posl. dr Jar. Dolanského
za posl. Širokého.
min. vnitra na dotaz posl. J. Sedláčka č.
D 59-IV.
počátkem schůze:
Zprávy tisky 449 a 450.
Zápisy o 37. a 38. schůzi posl. sněmovny,
proti nimž nebylo námitek podle §u 73 jedn. řádu.
Těsnopisecká zpráva o 38. schůzi posl.
sněmovny.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání pořadu schůze.
Nebude-li námitek, provedeme nejprve druhá čtení.
(Námitek nebylo.)
Přistoupíme tedy k projednávání
odst. 2 pořadu, jímž jest:
2. Druhé čtení osnovy zákona, jímž
se mění paragrafy 1, 3 a 5 zákona ze dne
12. srpna 1921, č. 323 Sb. z. a n., ve znění
zákona ze dne 5. května 1933, č. 73 Sb. z.
a n., kterým se blíže upravuje dávka
z majetku a z přírůstku na majetku u majetku
zabraného (tisk 437).
Zpravodajem jest p. posl. Vičánek.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Vičánek: Nejsou.
Předseda (zvoní): Není změn.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém, a to ve znění shodném
s předchozím usnesením senátu.
Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
3. Druhé čtení osnovy zákona o
výměně dluhopisů vnitřního
státního dluhu (tisk 43).
Zpravodajem jest za omluveného p. posl. Martináska
p. posl. Křemen.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Křemen: Nejsou.
Předseda (zvoní): Není změn.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém, a to ve znění shodném
s předchozím usnesením senátu.
Tím vyřízen jest 3. odstavec pořadu.
Přistoupíme nyní k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž jest:
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o usnesení senátu (tisk 426) k vládnímu
návrhu zákona (tisky sen. 143 a 177), kterým
se mění a doplňují některá
ustanovení o advokátech (tisk 435).
Zpravodajem jest p. posl. dr Mareš. Dávám
mu slovo!
Zpravodaj posl. dr. Mareš: Slavná sněmovno!
Vláda předložila tiskem návrh zákona,
jímž se upravují některá ustanovení
o advokátech. Senát se zabýval tímto
návrhem zákona před posl. sněmovnou,
učinil svá usnesení, jimiž se pak zabýval
ústavně-právní výbor posl.
sněmovny. Je nyní na sněmovně, aby
k tomuto usnesení senátu zaujala stanovisko ve smyslu
návrhu ústavně-právního výboru.
Dovolíte, slavná sněmovno abych zprávu
ústavně-právního výboru doprovodil
několika slovy a odůvodnil meritorně její
obsah.
Osnova, jak je slavné sněmovně předložena,
jen mění a doplňuje některá
ustanovení o advokátech. Bylo by si přáti,
abychom opustili metodu jenom doplňování
a novelisování, a abychom řešili věci
určitých úseků veřejného
a hospodářského života definitivně.
Bohužel i v tomto případě se z důvodů,
které ještě naznačím, vláda
odhodlala předložiti zatím úpravu určitého
úseku řádu advokátního a předkládá
proto ústavně-právní výbor
posl. sněmovny, resp. senát posl. sněmovně
jen úpravu jistého úseku. Doufáme,
že bude umožněno definitivní úpravou
vyhověti všem ostatním přáním,
která byla přednesena již dříve
ať v kritice, tisku, nebo která budou snad v budoucnosti
přednesena při rozpravě o této osnově.
Osnova zákona - usnesení senátu - přináší
svým obsahem řešení ve čtyřech
bodech. Dovolil bych si předem konstatovati, že, držím-li
se formálního postupu osnovy, nekladu naprosto přílišnou
váhu na bod první. Konstatuji, že motivem vlády,
ministerstva spravedlnosti, jednání v senátu
i v ústavně-právním výboru
sněmovny byla jediné a hlavně otázka
sociálního pojištění a zlepšení
sociálního postavení řady příslušníků
stavu advokacie. Není vinou této posl. sněmovny
ani ústavně-právního výboru,
že pojištění osob samostatně vydělávajících
nebylo dosud uskutečněno. Přesto, postupuje
formálně, je třeba, abych se zabýval,
i když stručně, obsahem prvního odstavce,
který stanoví dobu praxe u kandidátů
advokacie šesti lety, prodlužuje tedy dosavadní
praxi z pěti na šest let. Pětiletá praxe
byla zavedena zákonem č. 40/1922, kdežto dříve
byla sedmiletá. A zase znovu konstatuji, že celá
osnova je jenom kompromisem mezi dvěma náměty
a návrhy, které byly z různých stran
podávány a které měly za účel
prodloužiti tuto praxi na 7 let. Bylo třeba, aby vláda
a zejména ministerstvo spravedlnosti a pak i ústavně-právní
výbory jak senátu, tak i posl. sněmovny,
čelily různým námětům,
které byly s to a způsobilé poškoditi
zájmy určitých skupin, zejména budoucích
kandidátů advokacie víc, než bylo třeba
a než bylo účelno. Tedy osnova není
ničím jiným než kompromisem mezi různými
názory a řeší otázku praxe advokátních
koncipientů dobou 6 let.
Tato ustanovení, jak se nedalo o tom ani pochybovati, stala
se předmětem různých kritik ve veřejnosti
i v tisku. Jsem toho dalek, abych upíral kterékoliv
skupině občanstva tam, kde se cítí
poškozena, kde se domnívá, že její
práva jsou dotčena, právo zaujmouti stanovisko.
Ale jestli na jedné straně přesto tvrdím,
že osnovy tohoto druhu nemohou býti předmětem
politické licitace a agitace, poněvadž konec
konců doplácí na tuto agitaci a licitaci
ti, jichž se týká, nechci tím nikterak
popírati, že jsou tu určité vážné
obavy nových kandidátů advokacie, kteréžto
obavy však, domnívám se, nevyvěrají
jen z tohoto konkrétního ustanovení osnovy
zákona, nýbrž jsou plodem úvahy dnešní
mládeže vůbec, co s nimi v budoucnu? Tak se
dívám na celý soubor těchto otázek,
že nejde jen o problém kandidátů advokacie,
nýbrž jde o problém studované mládeže
vůbec.
Bude třeba, aby ustanovení osnovy byla podrobena
kritice věcné a správné. Osnova operuje
především poukazem, že jest potřebí
prohloubiti vzdělanostní úroveň příslušníků
advokacie, zejména adeptů advokacie. Jsem toho dalek,
abych kladl tento argument na místo první, aniž
chci vážnosti tohoto argumentu něco ubírati.
Nemůže býti sporu, že je třeba,
aby v tomto směru veřejnost pochopila, že advokát
dnešní doby a kandidát advokacie musí
vyhovovati po stránce vzdělání a přípravy
praktické všem požadavkům doby. To se
ovšem nemůže vztahovati pouze na otázku
prodloužení doby služby kandidátů
advokacie, to musí býti už otázka, která
se zabývá kořenem, a to otázka reformy
právního studia, reformy praktického výcviku
nejen u advokátů a kandidátů advokacie,
nýbrž i v jiných oborech administrativních.
Nemůže býti sporu, že život se stal
po stránce hospodářské velmi komplikovaný
a že na vzdělání předběžné
klade mnohem vyšší požadavky, než jak
tomu bylo dříve. Je třeba, aby se veřejnost
nedívala na činnost advokáta jen s hlediska
jeho hmotného postavení a hmotného okamžitého
výdělku, nýbrž aby se dívala
na činnost advokáta tak, jak se také v jiných
zemích dívá, kde úzkostlivě
dbají ústavy a všech veřejných
práv, aby také stav advokacie považovala za
jeden pilíř, za jednu garancii ústavního
života státu. Stav neodvislý, právně
vzdělaný, je jistě povolán, aby byl
hlasatelem práv veřejných, aby byl hlasatelem
práv politických a svobody občanské.
S tohoto hlediska je proto také třeba se zabývati
i hmotnými poměry tohoto stavu.
Na činnost advokáta se kladou, jak už jsem
podotkl, mnohem větší nároky. (Výkřiky
posl. Čuříka.) Nemůže býti
sporu, jako netřeba a nesmí se paušalisovati
a generalisovati jinde, že i příslušník
stavu advokacie si musí býti tohoto vyššího
poslání také plně vědom. Máme
jistě velmi přísné advokátní
komory, které podobným výstřelkům
dovedou čeliti a také čelí a jistě
budou vděčny za jakékoliv upozornění
v tomto směru. Tak jako u soudců voláme po
specialisaci vzdělání, tak tohoto třeba
také u advokátů, respektive u kandidátů
advokacie.
Byly předneseny různé argumenty. Netřeba
pochybovati o dobré vůli těchto argumentů
nebo těch, kdož je přednášeli,
ale přes to je třeba se s nimi vyrovnati a vypořádati.
Jsou to argumenty, které srovnávaly přípravnou
praksi kandidátů advokacie s přípravou
soudcovskou. V tom je velký rozdíl. Je pravda, že
soudce potřebuje jen tři léta přípravné
prakse, vstupuje-li do praktického soudcovského
života, ale je třeba uvážiti, že
tam nevstupuje hned plnou odpovědností, že
auskultant, který složil soudcovské zkoušky
a stává se soudcem, je přednostou okresního
resp. krajského soudu přidělován podle
své prakse a podle svého vzdělání
postupně do různých oddělení
a postupně je na něho uvalována jistá
odpovědnost, a teprve po velké řadě
let se dostává vlastně k plné odpovědnosti
samostatného, neodvislého soudce.
Nelze tak stoprocentně klásti váhu - nepopírám
tento argument úplně - jen na zkoušky, na doktorské
diplomy atd., poněvadž tyto argumenty, resp. tato
fakta, zkoušky, doktorské diplomy samy o sobě
ještě praksi životní nepodávají.
Poukazuje-li se, že advokátní kandidát,
který má 3 léta prakse za sebou, je schopen
složiti již samostatné advokátní
zkoušky, že je zástupcem svého šéfa
naprosto ve všem, že tedy má t. zv. právo
substituční, je třeba zdůrazniti,
že tak činí jen pod přímým
dozorem svého šéfa, jen v určitých
úsecích a že jeho odpovědnost je přece
jen podstatně přítomností šéfa
a jeho dozorem zeslabena.
Byly uváděny argumenty, ale bylo by omylem domnívati
se, že to byly argumenty hlavní a že osnova zákona
by také na tyto argumenty kladla hlavní váhu.
Jestliže se důvodová zpráva těmito
věcmi zabývá a jestliže je třeba,
abych se toho také já dotkl, nečiním
tak proto, abych plaidoval pro ustálení praxe šestileté,
nýbrž jen proto, abych předešel různým
omylům ve veřejnosti tradovaným, nedorozuměním,
která by mohla mezi některými váženými
příslušníky tohoto váženého
sboru vzniknouti, že jde o hmotné poměry advokacie,
které by žádného ohledu a žádného
osvětlení nevyžadovaly. Při této
příležitosti, ne proto, že je zde to ustanovení
pěti a šestileté prakse, ale poněvadž
tato příležitost je vhodná, aby se na
to poukázalo, poukazuji na bídné hmotné
poměry tohoto stavu. Veřejnost je poněkud
zaujata velmi často ojedinělými zjevy velmi
velkých příjmů některých
advokátů, příjmů někdy
snad i pohádkových, ale nevidí onu velkou
část advokacie, která strádá
a trpí stejně hospodářskými
poměry a hospodářskou krisí, kterážto
hospodářská krise je ještě zesílena
řadou různých zásahů.
Důvodová zpráva obsahuje řadu čísel,
která zde nechci opakovat. Je sice pravda, že hospodářský
život zatím hodně zintensivněl, že
skýtá zástupci advokacie, právnímu
zástupci, možnost zásahu do komplikovaných
hospodářských věcí, ale nesmí
se zapomínat, i když připustím, že
vznikly akciové společnosti, kartely, různé
korporace atd., že byla vyřízena na druhé
straně řada zákonitých ustanovení,
která zástupci advokacie ubírá a upírá
právo na zastoupení, že řada sborů
a korporací má své právníky
z povolání, ale ne advokáty, a že je
tu finanční prokuratura, která se různým
způsobem snaží svou agendu rozšířit
i přes ono vymezení zákonem dané.
Mohl bych vážené sněmovně předložit
doklady, že finanční prokuratura rozesílá
po nemocnicích a po obcích cirkuláře,
kterými se dožaduje, aby tyto korporace dobrovolně
přijaly zastupování finanční
prokuratury. Je tu řada zákonných úseků,
živnostenské pracovní soudy atd., kde je advokát
vylučován ze zastupování, nehledě
k tomu, že stav advokacie velmi trpí tím, že
se tu vyvinulo právě z důvodů hospodářské
krise pokoutnictví v nejhorším slova smyslu,
že jsou tu i politické strany, celé korporace,
které část svých příjmů
položily více méně na základ
právních porad. Je to tedy přece jistého
druhu pokoutnictví. Nové řešení
může se dotýkati jen oněch kandidátů
advokacie, kteří ale chtějí v budoucnu
tomuto povolání věnovati. Nynější
kandidáti advokacie přezírají, že
vše, co tato osnova obsahuje, co má obsahovat příští
advokátní řád a jeho definitivní
úprava, nemůže býti úpravou pro
tuto generaci, nýbrž pro generace budoucí.
Všechno, co se dělá a kritisuje, nesmí
se kritisovati s hlediska okamžitého prospěchu
nebo výhody, nýbrž je třeba to kritisovati
sub specie aeternitatis, s vyššího hlediska další
budoucnosti.
Někdo musí míti odvahu řešit
některé věci, ze kterých by příští
generace advokátní, nebo příští
léta advokáti, nemusí to býti ani
generace - nemám zde na mysli jen ustanovení o prodloužení
koncipientské prakse z 5 let na 6, nýbrž řadu
jiných ustanovení mohli již těžiti.
Je ku podivu možno pozorovati, že akademická
veřejnost, zejména mladí kolegové
právníci, si tohoto zjevu málo všímají
a že obdivuhodný, chvalitebný, vzácný
a vítaný elán mladých lidí
ostřeji nepoukazuje na řadu jiných zjevů,
které by mohly zejména právnické mládeži
v budoucím boji o skývu chleba vydatně pomoci.
Je třeba, aby tu byla upravena otázka právního
dorostu v jiných oborech státní správy,
kde všude pozorujeme snížení kvalitní
úrovně. Tam, kam se dříve dávali
právníci, kde bylo třeba člověka
právnicky vzdělaného, se administrativa spokojuje
velmi často, na úkor věci, s dorostem méně
kvalitním, právníky vyřazuje, přijímá
obchodníky, akademiky, maturanty atd. Nepodceňuji
význam tohoto studia, ale přece jen jsem toho názoru,
že tyto obory veřejné správy vyžadují
vyššího vzdělání, zejména
po stránce právní.
Je třeba, aby stát vyřešil otázku
úžasného návalu právního
dorostu na právnické fakulty. Je třeba chápati
tyto snahy mladého dorostu, aspoň na právnické
fakultě se uchytit, kde je poměrně lehčí
studium a menší finanční náklad.
V nynější tísni akademické mládeže
a v touze nabýti nějakého povolání
v budoucnu je to pochopitelné - a tak velká část
akademické mládeže se uchyluje na právnickou
fakultu v domnění, že přece jen se ve
veřejném životě bude moci uplatniti.
Mám zde statistiku a tuším, že důvodová
zpráva ji má také, že r. 1923 bylo advokátních
koncipientů 1.066, posluchačů práv
jen 3.676, v r. 1930 máme koncipientů 1.367, ale
posluchačů práv už 6.327. A dokonce
r. 1932 a 1 933 máme 6.600 posluchačů na
právnických fakultách. Je přece nasnadě
dotaz, co s těmito lidmi, kteří za nejtěžších
obětí svých rodičů se budou
domáhati v budoucnu svého povolání?
Zdůraznil jsem už v úvodu, že jakákoliv
opatření po této stránce, po stránce
sociálního opatření, a jakákoliv
jiná opatření, nemohou býti trvale
namířena snad proti kandidátům advokacie
anebo proti právnickému dorostu. Proto, jak jsem
již podotkl, osnova i ústavně-právní
výbor zamítl jakékoliv zostřovací
návrhy na prodloužení prakse, návrh
na zavedení prakse sedmileté. Zdůrazňuji,
že vůbec motivem celé osnovy byla původně
myšlenka, jak zajistiti advokáty ve stáří.
A jestliže se při této osnově také
svezla přání stavovských organisací
a advokátních komor, které konec konců
jsou také budoucími representanty i kandidátů
advokacie a dnes posluchačů práv, a také
strážci jejich zájmů v budoucnosti,
jestliže se při tom zároveň svezl návrh,
aby prakse kandidátů advokacie byla prodloužena
na 6 let, přece jenom hlavním motivem celé
osnovy byla otázka zabezpečení advokátů
ve stáří. A je to v zájmu budoucích
kandidátů advokacie, aby tímto způsobem
byli advokáti zabezpečeni ve stáří,
aby byl usměrněn odliv advokátů do
pense. Máme případy, že dnes slouží
advokáti až do 85 let stáří.
Znám advokáta, spolužáka presidenta-Osvoboditele,
který ještě dnes, v 86 letech života,
se domáhá svého výdělku několika
Kč denně. To jsou případy, které
pochopitelně jsou překážkou a brzdou.
Hájil bych názor a byl bych vždy pro to, aby
advokát, který má zabezpečenou existenci
jinak, který není odkázán na svůj
denní výdělek, šel a odstoupil mladšímu,
aby tak mladším umožnil existenci. (Hlasy:
Pak jste to měli dát do osnovy!) Bylo by ovšem
třeba, spojiti to také s jinými povoláními
a to by byl zásah do občanského života.
Bylo by třeba tuto zásadu propagovati všude
jinde, nejen u advokátů, nýbrž také
u notářů, živnostníků
a samostatně výdělečně činných
vrstev. Pak by to ovšem byla ideální úprava,
která by, zejména v otázce nezaměstnanosti,
byla silnou a slibnou pomůckou. O tom nemůže
býti sporu. Ale myslím, že za dané situace
bychom těžko prosazovali zákon tohoto druhu.
Advokátní komory snaží se těmto
nedostatkům hmotných prostředků různých
advokátů čeliti nouzovými výpomocemi.