Tato část osnovy je značným kladem
připraveného elaborátu a je kladem nejenom
pro vysokoškolské asistenty, nýbrž i pro
stát, poněvadž zde vábí jaksi
stát touto poměrně malou úpravou odborně
vyškolené, zdatné pracovníky do svých
služeb.
Je litovati, že další součást,
aby totiž bylo těmto odborně školeným
a již tak vyzkoušeným pracovníkům
umožněno přednostní místo ve
státní službě, nemohla býti zachována
v samé osnově zákona, a že zůstává
jen požadavkem resoluce, za jejíž přijetí
se přirozeně co nejúpřímněji
přimlouvám.
A konečně má naše osnova o úpravě
některých právních poměrů
vysokoškolských asistentů jednu část,
kterou bych nazvala zase vítězstvím čisté
lidskosti, to je část, která upravuje pense
těm, kdož zůstanou vysokoškolskými
asistenty, kdo tedy vlastní svoje životní poslání
prohrají, ale zejména pense těm, kdož
zde zůstávají, když mladý vědecký
pracovník předčasně, nejčastěji
právě jako oběť svého povolání
odchází a ty, které zde zanechává,
zanechával dnes docela bez ochrany. (Předsednictví
převzal místopředseda Langr.) V tomto
směru je tato část osnovy zákona jistě
částí, proti níž se nemůže
zvednout jediný hlas lidsky cítícího
člověka.
Osnova přináší pomoc mladým,
avšak také pomoc zdatným, těm, kteří
svoji zdatnost již prokázali nejenom svojí
prací, nýbrž také tím, že
při této práci setrvali, i když její
sociální zabezpečení bylo tak slabé
a zůstává i po úpravě, kterou
naše osnova přináší, přece
jenom nijak vynikající.
Řekla bych, že přicházíme touto
osnovou nejenom k nápravě sociální
křivdy, nýbrž i určitého národního
hříchu. Vědci nesli v mnohých obdobích
československé historie nejenom pochodeň
pokroku, byli však i ideovými a politickými
vůdci lidu. A byla to historie všech částí
našeho československého státu, která
má mezi svými ideovými a politickými
vůdci vědce, ať je to Slovensko, ať jsou
to Čechy, ať je to Morava, jenom nahodile vzpomínám
jména Šafařík, Dobrovský, Palacký,
Masaryk.
Nechť naše osnova, která je malým krůčkem
pro zlepšení poměrů mladých vědců,
stane se schůdkem k nové důvěře
mezi vědeckými pracovníky tím, že
význam jejich práce je ceněn národem,
a nechť přispěje, aby věda byla i v
budoucnu požehnáním československému
národu, jakým se projevila v jeho minulosti. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. dr
Domin. Dávám mu slovo.
Posl. dr Domin: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Péče o náš vědecký dorost
je opravdu zanedbávána a všechno úsilí,
všechny snahy našich vysokých škol zjednati
v této věci nápravu rozbíjejí
se buďto o neporozumění úřadů
anebo o tvrdé fiskální stanovisko ministerstva
financí. Je samozřejmé, že se nechceme
zpronevěřiti Rašínově zásadě
šetrnosti, zejména ne v této těžké
době, tak těžké sociálně
i hospodářsky, ale přesto se nemůžeme
uzavírati před významem statků osvětových
a duševních, které jsou páteří
všeho pokroku, které jsou hybnou silou naší
existence, a musí nám svobodu také zabezpečiti.
A doznejmež si to zcela otevřeně: vysoké
školy potřebují podpory státu, ale stát
by nemohl žíti a udržeti se bez vysokých
škol.
Vědecký dorost je zvláště ohrožen,
jak jsem ukázal mnohokráte na konkretních
příkladech. Proto, paní a pánové,
s upřímnou radostí vítáme osnovu
zákona na úpravu některých právních
poměrů vysokoškolských asistentů
a samozřejmě rádi a ochotně budeme
pro ni hlasovati, poněvadž jde o náš stát
a o velmi spravedlivý požadavek. Litujeme však,
že předložená osnova tisk 417 není
ve shodě s původní osnovou zákona
tisk 254, která byla mnohem spravedlivější,
mnohem výhodnější, kdežto tato
nová osnova je osnovou polovičatou a nepřináší
všecko to, co by měla, takže se má nyní,
jak pan zpravodaj dr Kozák řekl, vlastně
zase spravovati jakýmisi resolucemi.
Je skutečně zvláštní a je to
snad s podivem, že návrh zákona, který
byl předložen dne 18. prosince minulého roku
zástupci čtyř koaličních stran,
nár. socialistů, soc. demokratů, republikánů
a lidovců, neobstál a že zástupci těchto
stran nedovedli při dalším jednání
obhájiti původně předložený
návrh zákona.
Historie této osnovy zákona je vůbec zajímavá.
Vlastně jde to už hodně let nazpět.
Byly to vysoké školy samy, které se dlouho
snažily zlepšiti poměry vysokoškolských
asistentů, ale marně. Také jako rektor jsem
pečoval, aby především byla zrušena
desetiprocentní restrikce asistentských míst,
ale ani to se nepodařilo. A potom - a to bych zvláště
zdůraznil - vzali tuto věc asistenti sami do ruky,
vzali to do ruky energicky, vytrvale a záměrně,
a podařilo se jim vzbuditi živý zájem
nejenom všech povolaných činitelů, nýbrž
celé široké veřejnosti. A tato akce
asistentů se potkala s výsledkem. A já také
s tohoto místa blahopřeji asistentům našim
k této jejich krásné akci, která vedla
aspoň k částečnému výsledku,
a k tomu jejich krásnému boji za jejich práva
a také za práva našich vysokých škol.
Myslím, že je naší povinností konstatovati
tu veřejně, že všechna iniciativa vyšla
z řad asistentů samých, kteří
vypracovali i své skvělé memorandum po schůzi
ze dne 3. prosince m. r., vypracovali návrh zákona
a vypracovali resoluce, které jsem také předložil
5. prosince panu předsedovi kulturního výboru
se žádostí, aby byly projednávány,
což se stalo ovšem potom zbytečné, když
později, dne 18. prosince byl předložen obdobný
návrh zákona čtyřmi jmenovanými
koaličními stranami.
Mluvím-li o poměrech asistentských, myslím.
že k tomu mám dobrou legitimaci, a snad ještě
poněkud lepší, než ostatní moji
kolegové vysokoškolští profesoři
Brdlík, Kozák, Macek a Dominik, poněvadž
já, vážení pánové a dámy,
byl jsem sám po 10 let asistentem a spravuji ústav,
který má 4 honorované a dva nehonorované
asistenty, takže znám dobře všechny bolesti
a potřeby tohoto stavu, který je sice malý
počtem, ale významný ve vnitřní
funkci universit.
V osnově zákona, upravené oběma výbory,
jak jste slyšeli od kol. zpravodaje, byl vypuštěn
§ 5, ale je nahražen resolucí v obdobném
smyslu. Za mnohem povážlivější
považuji, že byl vypuštěn také §
3, kterým se zajišťovalo asistentům přednostní
právo při přechodu do jiné státní
nebo veřejné služby. Slavná sněmovno!
Podle původního i konečného znění
osnovy zákona se asistentům nyní započte
jejich služba, ale když se jim nezabezpečí
přednostní právo při přestupu
do jiné služby, potom jsem přesvědčen,
že mohou nastati poměry horší, než
jsou dnes. Už dnes zejména asistenti techniky mají
veliké obtíže, když přestupují
do různých úřadů v oboru působnosti,
dejme tomu, ministerstva veř. prací, ministerstva
pošt a telegrafů nebo ministerstva obchodu, do zemského
úřadu atd. Také asistenti universit mají
obdobné potíže a nyní, když zákonem
jim bude přiznáno započtení této
doby, je nebezpečí, že tyto úřady
se budou brániti přijímati asistenty, poněvadž
dříve, když tak činili, obyčejně
jim nezapočetli celou jejich službu, někdy
dokonce započetli jenom nepatrnou její část.
Proto také - jak je patrno, je v této věci
veliká jednota ve sněmovně jsem vypracoval
návrh resoluce, aby vládním nařízením
aspoň byla tato osnova zákona doplněna ve
smyslu §u 3 o přednostním právu, také
kol. Kozák ohlašoval, že takováto
resoluce bude přednesena, sejdou se tedy dohromady; což
je tím lépe, neboť je to jen v zájmu
jedné a téže dobré věci.
Přál bych si však, slavná sněmovno,
aby asistentský zákon nezůstal jediným
činem naší sněmovny ve prospěch
našeho vysoko školského dorostu. Dne 7. listopadu
m. r. předložil jsem návrh zákona na
úpravu remunerací vysokoškolských vědeckých
sil, o němž se také kol. Kozák
zmiňoval sympaticky, což rád a s povděkem
kvituji. Ale bohužel dnes právě uplynul sedmý
měsíc od předložení tohoto prostého
a jednoduchého návrhu, a dosud se jím ani
kulturní výbor nezabýval. A přece
bych apeloval, paní a pánové, především
na váš sociální cit, abyste pamatovali
na ty nejubožejší z ubohých, právě
na vědecké pracovníky, kteří
jsou honorováni 150 nebo 200 Kč měsíčně
a kterým se tato almužna nevyplácí po
3 letní měsíce, a je jenom několik
málo sil, s plnou kvalifikací, doktoráty
a státními zkouškami, které mají
měsíční remuneraci 400 nebo 500 Kč.
Slavná sněmovno, navrhoval jsem jen mírnou
úpravu, poněvadž jsem si dobře vědom
těžké finanční situace státu,
ale navrhovali-li jsme pro tyto vědecké pomocníky
ještě ne s úplnou vysokoškolskou kvalifikací
400 Kč měsíčně a pro ty, kteří
mají doktorát nebo státní zkoušky
nebo oboje, 600 Kč měsíčně,
myslím, že je to velmi skrovné, ale že
aspoň toto málo mělo by se jim dostati, vždyť
jde o pomoc pro náš vědecký proletariát,
který nemá opravdu, z čeho by žil. My,
profesoři, vidíme tu bídu zblízka,
my známe své absolventy, doktory, profesory, kteří
se živí jako šoféři, hraním
v nočních lokálech a bůhví
čím. A to dělají také mnozí
chudí studenti. Sám znám jednoho, mám
ho vlastně v ústavě, doktora, chudáka,
neobyčejně talentovaného, který si
musel vyhráváním po nocích a kondicemi
opatřovati zdroj živobytí po celá studia.
Při tom studoval znamenitě, takže vlastně
neměl čas pro spaní, a lze si pomysliti,
jak to může vypadati se zdravím takto se živících
lidí. Proto bych prosil, aby tato věc, která
úzce souvisí s otázkou asistentskou - vždyť
to jsou vlastně, abych tak řekl, čekatelé
na ta místa asistentská- byla také řešena.
Dovolte, abych se ještě stručně zmínilo
několika málo jiných otázkách,
které souvisí s vysokými školami a s
jejich mladým vědeckým dorostem a vzbudily
zájem v poslední době. Nebudu vůbec
mluviti o otázce autonomie vysokých škol. Víte,
že se vyrojila celá záplava článků,
úvah a nápadů a s povděkem konstatuji,
že na interpelaci, vlastně dotaz, který jsem
vznesl na ministra školství a nár. osvěty,
dostalo se mi odpovědi, v níž pan ministr ujišťuje,
že autonomie vysokých škol nebude rušena
nebo omezována, že je si vědom jejích
předností, a říká, že
by se jednalo nejvýše o jakousi úpravu disciplinárního
řádu pro profesory vysokých škol, a
kdyby mělo snad dojíti k jednání o
změně prvního oddělení §u
79 zákona z r. 1919 o jmenování profesorů
vysokoškolských, že by se tak dálo jenom
se zachováním autonomie.
Ale já bych, slavná sněmovno, chtěl
upozorniti na něco, co jaksi v těch nesčetných
článcích uniklo pozornosti, t. j. na stanovisko,
které mělo ministerstvo školství a nár.
osvěty loňského roku a které nám
v listopadu tehdejší pan ministr školství
dr Krčmář také v kulturním
výboru tlumočil, kde praví mimo jiné
toto (čte): "Reglementaci vědeckého
badání a reglementaci hlásání
jeho výsledků po stránce obsahové
by si snad přál jen málokdo. Druhá
věc je ta, že podle dnešních zákonů
nemůže vysoké škole nebo její fakultě
býti vnucen nový člen, pokud ani dvě
pětiny kollegia, tedy nikoli majorita, se pro něj
nevyslovily. S jmenováním podle takových
minoritných vot se zejména v poslední době
občas setkáváme. Nechci nijak tvrdit, že
usnesení příslušných kollegií
jsou vždycky na prospěch věci, ať s hlediska
státního, ať vědeckého, ať
vyučovacího, ale táži se, zdali by jiné
řešení nebo zasahování jiných
vlivů než na př. osobních nechutí
a přízní profesorských nebo pěstování
určité politiky se strany kollegia nebylo daleko
závadnější. Vždyť s druhé
strany je protiváha v tom, že vyučovací
správě, vládě a presidentu republiky
nikdo nemůže býti vnucen, ani kdyby šlo
o návrh jednomyslný. Třetí zásada
je v tom, že vysokoškolský učitel může
býti odstraněn jen disciplinárním
nálezem a že vůbec disciplinární
moc přísluší orgánům vysokoškolským.
Že by disciplinární komise fungovaly zrovna
parátně, tvrditi nechci a nemohu. Sám jsem
předsedou disciplinární komise pro profesory
na universitě Karlově. Ale zase je mi tento stav
milejší než jakékoliv glajchšaltování,
když nad to předpisům trestního zákona
podléhají vysokoškolští učitelé
jako všichni ostatní smrtelníci, takže
vážnější provinění
postavena jsou pod náležité sankce."
Doufám tedy, slavná sněmovno, máme-li
ujištění předchozího i nynějšího
pana ministra, že se konečně otázka
autonomie uklidní. Vždyť mi tu autonomii nepotřebujeme
pro nic jiného, než aby to byla hráz proti
jakýmkoliv rušivým vlivům a především
proti jakýmkoliv vlivům politickým. Profesoři
vysokoškolští jsou také pouze lidé,
právě tak akademičtí funkcionáři,
a mohou tudíž chybovati, ale jde o to, aby taková
chyba byla napravena - a o to je v akademických senátech,
profesorských sborech dostatečně postaráno.
A zahnízdily-li se na některých jiných
vysokých školách určité zlořády,
pak dosavadní právní řád dává
dostatečnou možnost, aby vláda, resp. ministerstvo
školství okamžitě zjednalo nápravu,
a nemusí nijak rušiti nebo zasahovati do autonomie
vysokých škol.
Velmi bolestná je jiná otázka, totiž
otázka Strakovy akademie a Strakovy nadace. Státní
úřady dosud nesplnily resoluci Národního
shromáždění z 9. října
1919, podle které byly povinny úplně vykliditi
neprávem zabranou budovu bývalé Strakovy
akademie a odevzdati ji pro účely pražského
vysokoškolského studentstva. Zdálo se, že
alespoň r. 1932 po likvidaci ministerstva zásobování
se tato budova dostane zpět našim studentům,
ale zatím se tam zahnízdila rozšířil
Státní úřad statistický, zabral
množství místností, a v nejnovější
době došlo skutečně k ostudné
věci, že Státní úřad statistický
žaluje studentstvo a Akademický dům o statisícové
náhrady za otop a světlo, ač právě
tento úřad ušetřil na nájmu tisícové
částky tím, že vlastně okupoval
proti právu tyto místnosti Strakovy akademie. Myslím,
slavná sněmovno, že bude nutno, aby také
zákonodárné sbory přihlédly
k této věci a aby konečně Strakova
akademie a Strakova nadace byly vráceny účelu,
jemuž patří podle vůle zakladatele,
ovšem přiměřeně novým
poměrům v naší republice.
V zájmu našeho vědeckého dorostu žádáme
důrazně, aby nebylo obnovováno aspirantské
nařízení. Bylo proti tomu sneseno tolik přesvědčivých
důvodů, že je věru zbytečné
každé další slovo proti tomu.
Studenti právníci, náš Všehrd a
Svaz právnických fakultních spolků
Československé republiky, rozšířili
tyto dny memorandum proti prodloužení koncipientské
advokátské praxe z 5 na 6 let. Paní a pánové!
Já jsem velmi svědomitě a jaksi nestranně
prostudoval celou tu látku pro i proti a musím říci,
že se úplně stavím za stanovisko Svazu
československého studentstva, aby tato pětiletá
praxe advokátských koncipientů nebyla prodlužována.
Není proto nižádného věcného
důvodu a nelze říci, že by koncipista
po pětileté praxi nebyl dostatečně
připraven pro vykonávání svého
úřadu. Když podle dnešních zvyklostí
může již po třech letech zastupovati svého
šéfa advokáta a může vésti
i spletité spory, proč by je nemohl vésti
po pěti letech samostatně? Také nevidím,
že by se tímto způsobem zabránilo proletarisaci
stavu advokátského, jak se o tom píše.
Prodloužení praxe mělo by jenom za následek
to, že bychom krutě postihli náš právnický
vědecký dorost, kterému právě
v těchto těžkých dobách mělo
by se pomoci a přispěti, a rozmnožili bychom
jen počet špatně placených právníků.
Poněvadž není ani žádného
věcného ani jiného důvodu pro to,
aby tato praxe byla rozšiřována a prodlužována,
přimlouvám se při této příležitosti
vřele, aby zůstalo při dosavadním
stavu a nedošlo k tomuto nesociálnímu zákroku
proti našim mladým právníkům
a proti absolventům všech našich právnických
fakult. (Posl. Jenšovský: řekněte
to advokátům!) Advokátům bych
to řekl také klidně do očí.
Konečně, slavná sněmovno, musím
se několika slovy zmíniti o neblahé situaci,
která se vyvinula v otázce obnovy Karolina. Ministerská
rada dne 25. května r. 1934, tedy před dvěma
lety, se usnesla, že přispěje finančně
k restauraci Karolina a že počátkem roku 1935
bude každým rokem zařazována určitá
částka do rozpočtu k tomuto účelu.
To se také stalo. V rozpočtu na r. 1935 byla 400.000
Kč, také v letošním rozpočtu
je pamatováno na restauraci Karolina, ale až doposud
Karolinum resp. Karlova universita nedostaly ani haléře,
poněvadž jsou stále kompetenční
spory mezi jednotlivými ministerstvy, kdo a co má
dělat. Loyálně uznávám, že
ministerstvo školství se snažilo, aby ty částky
byly uvolněny a vyplaceny, ale nastaly potíže
s ministerstvem veř. prací. A když koneckonců
tyto potíže byly odstraněny a obě ministerstva
se dohodla s Karlovou universitou na stanovení stavebního
výboru, tu se zase řeklo, že formálně
je třeba potvrzení ministerstva financí.
Vzhledem k tomu byl pan rektor s profesorem Vojtíškem
a se mnou u pana ministra dr Trapla, který si dal
věc vysvětliti a řekl, že odstraní
potíže. Ale bylo to právě nešťastnou
shodou okolností toho dne, kdy pan ministr dr Trapl
podal demisi a podle zprávy nové od rektora Karlovy
university ministerstvo financí se staví nyní
proti stavebnímu výboru, jak byl dojednán
ministerstvy školství a nár. osvěty
a veřejných prací, a to má za následek,
že se neděje nic.
Slavná sněmovno, kdyby universita nebyla bývala
přikročila k zajišťovacím a výzkumným
pracím, ovšem jen z peněz národní
sbírky, pak by se nebylo přišlo na to, že
hlavní pilíř, který podpírá
velkou aulu, je úplně zpuchřelý, a
jak nám odborníci řekli, bylo by bývalo
došlo nečekaně k ohromné katastrofě.
Není divu, když stát slíbil příspěvek
na restauraci, že jsme už dále neapelovali na
dobročinnost naší národně cítící
veřejnosti; než ten milion korun, který máme
k disposici z národní sbírky, není
také nevyčerpatelný. Proto je nutno, aby
se také touto otázkou hnulo, a nebude-li možné,
aby stát splnil svůj slib a dal k disposici, co
je v rozpočtu k tomuto účelu, pak nezbude
Karlově universitě nic jiného, než aby
se znovu obrátila na veřejnost a žádala,
aby národ přispěl k důstojné
obnově této památné, starobylé
kamenné budovy, která se svým významem
řadí důstojně po bok pražskému
hradu i staroměstské radnici. (Výkřiky
posl. Kopeckého.)
Je mnoho jiných bolestí našeho vysokoškolského
dorostu. Zastavením exkursních paušálů
se už po léta znemožňuje praktický
výcvik v některých oborech a tím,
že se zásadně zamítají veškeré
žádosti za podpory na účast na zahraničních
mezinárodních sjezdech a k studijním vědeckým
cestám, trpí zejména výchova našich
mladých a mladších kolegů.
Duševní statky nejsou u nás pohříchu
patřičně hodnoceny. Je tu třeba radikální
nápravy a také více odvahy. Této odvahy
dosud nevidíme, jak ukazuje stále neplněný
návrh zákona o sloučení obou německých
technik v jedinou. Chceme-li mít národ branný,
musíme mít také národ vzdělaný
a potom musíme pečovat o to, aby nepřišlo
nazmar drahé dědictví J. A. Komenského
a aby se opravdu naše školství národní,
střední, odborné i vysoké stalo nerozbornou
mravní i osvětovou hradbou a záštitou
tohoto státu. (Potlesk poslanců nár. sjednocení.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. Slanský.
Dávám mu slovo.
Posl. Slanský: Chci k předložené
osnově zákona učiniti nejprve krátké
prohlášení jménem klubu komunistických
poslanců.
Souhlasíme s navrženou osnovou zákona, poněvadž
řeší aspoň v jedné oblasti úpravu
právních a platových poměrů
studované mládeže.. Je samozřejmé,
že i když jde o velmi důležitý úsek
duševní práce a o vědecký dorost,
nelze přehlížeti, že zákonná
úprava zde navržená se dotýká
poměrně jen malé části mladé
generace. Právní poměry ostatních
oborů pracovníků s vysokoškolským
vzděláním a poměry abiturientů
středních škol, které jsou, jak je dobře
známo, také velmi neutěšené,
zůstávají touto osnovou nerozřešeny.
Připomínáme proto, že stejně
naléhavou jako otázka asistentů je v dnešní
situaci i otázka zrušení aspirantského
nařízení, jakož i řádná
úprava přijímání nových
sil do služeb státních i veřejných
jak po stránce právní, tak i po stránce
platové. Naléhavá je dále i otázka
prodloužení koncipientské prakse z 5 na 6 let,
o níž dnes dopoledne jednal ústavně-právní
výbor kteréžto opatření všechny
vládní strany schválily. Tato osnova postihuje
nejmladší a hlavně sociálně nejslabší
mladé právníky a je krajně nesociální.
Stávka právníků, záplava protestních
projevů, demonstrací a pamětních spisů
svědčí o rozhořčení,
které tato osnova mezi mladými právníky
vyvolává.
Stejně zoufalé jsou i poměry v sociální
a zdravotní péči o studentstvo. K odpomoci
tomuto stavu žádáme: komasaci studentských
nadací, zvýšení položky na stipendia,
zlepšení sociální péče
o středoškoláky, odstupňování
školného podle majetkových poměrů,
aby byl usnadněn přístup ke vzdělání
nemajetných studentů, soustředění
sociální péče o studentstvo zřízením
Ústředního sboru sociální péče,
řádné vybavení a dotace Studentského
zdravotního ústavu.
Nerozřešen zůstává i celý
tragický problém nezaměstnanosti mládeže,
který dnes dorůstá přímo v
národní katastrofu. Máme čtvrt milionu
mladých lidí bez zaměstnání,
bez vyhlídky na možnost kulturního života,
bez možnosti rozvinout své schopnosti, bez práva
na práci a chléb. Zde je dnes více než
kdy jindy zapotřebí přikročit neodkladně
k nápravě. Je třeba čeliti nezaměstnanosti
mládeže úpravou přijímání
vyškolené mládeže do služeb státních
i veřejných. Byla by nutna tato opatření,
o jejichž provedení budeme usilovat: zrušení
vládního nařízení č.
170/34, t. zv. aspirantského nařízení;
zrušení vládního zákazu z r.
1933 neobsazovati 10% systemisovaných uprázdněných
míst; rozmnožení počtu systemisovaných
míst podle potřeby a jejich okamžité
obsazení; zkrácení pracovní doby při
vyrovnaných platech a zákaz povolování
práce přes čas; pensionování
přesloužilců s plným nárokem
na pensi a snížení hranice pro pensionování
ve státních i veřejných podnicích;
zákonné započtení vojenské
presenční služby do postupu. V soukromé
službě je zapotřebí nařízení
o pensionování osob, které dosáhly
60 let, mají nárok na pensijní pojištění
a jejichž plat přesahuje ročně 36.000
Kč. Pro případ nezaměstnanosti je
potřebí uzákoniti řádné
podpory pro studovanou inteligenci, která nemůže
nalézti zaměstnání.
Je nám jasné, že rozřešení
celého tohoto komplexu otázek je spojeno s otázkou
opatření finanční úhrady. Upozorňujeme
však na návrhy členů našeho klubu
na úhradu rozpočtových položek pro sociální
péči, zdravotnictví, školství
cestou ostrého progresivního zdanění
velkých poplatníků. Upozorňujeme na
řadu konkretních návrhů, které
podali členové našeho klubu, na zákonnou
úpravu nejpalčivějších otázek
studentstva a studované inteligence. Je to na př.:
návrh posl. Kopeckého a soudr. na uzákonění
podpor v nezaměstnanosti pro nezaměstnané
absolventy středních a vysokých škol;
návrh posl. Jurana a soudr. tisk 2.824-II na zrušení
vládního nařízení o aspirantech
a na okamžité obsazení všech uvolněných
systemisovaných míst úřednických;
návrh posl. Jurana a soudr. o bezplatném
studiu pro nemajetné studenty a o odstupňování
školného (kolejného) podle majetkových
poměrů na středních i vysokých
školách atd.
Přes to, že jsme si vědomi, že návrh
pana dr Kozáka a druhů jest jen řešením
malé části z celého souboru problémů
studované inteligence, vítáme jej. Chceme
všemi silami napomáhati k vážnému
řešení sociální otázky
mladé generace. Prohlašuji jménem KSČ,
že náš parlamentní klub bude pro tento
návrh hlasovati.
Současně říkáme, že jen
rychlý a důsledný postup v řešení
ostatních existenčních otázek studované
mládeže může sjednati nápravu a
odvrátiti hrozící katastrofu.
KSČ je připravena podporovati každý
návrh, který znamená prospěch pro
studentstvo a pracující třídu, ať
tento návrh přichází odkudkoli. Záleží
jen na vás, pánové, zdali tato zákonná
opatření budou uvedena v života zda budou splněny
všechny předvolební sliby, které jste
všichni bez rozdílu před volbami mládeži
činili.