Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Langr, dr Markovič,
Košek, Onderčo, Mlčoch,
Taub.
Zapisovatelé: Jaša, Bergmann
241 poslanců podle presenční listiny.
Členové a zástupci vlády: předseda
vlády dr Hodža; ministři dr Dérer,
Machník; za ministerstvo nár. obrany odb.
přednosta dr Vorel a brig. generál Čížek.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupci Nebuška,
dr Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
11 hod. 12 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní den posl. Židovskému.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. Klieber.
Klub poslanců komunistické strany Československa
vyslal: do výboru branného posl. Širokého
za posl. Dvořáka; do výboru imunitního
posl. dr Clementise za posl. Klímu; do výboru
rozpočtového posl. Beuera za posl.
Schenka, posl. dr. Jar. Dolanského za posl. Zápotockého;
do výboru soc.-politického posl. Döllinga
za posl. Schenka; do výboru techn.-dopravního
posl. Synka za posl. Širokého; do výboru
ústavně-právního posl. B. Köhlera
za posl. dr Jar. Dolanského; do výboru zemědělského
posl. Slanského za posl. Zupku; do výboru
živn.obchodního posl. Nepomuckého
za posl. Dvořáka; do výboru zdravotnického
posl. Schmidke za posl. Machačovou; do výboru
inkompatibilitního posl. dr Clementise za
posl. dr Jar. Dolanského.
Volební soud v Praze sdělil pod čís.
60/36 své usnesení ze dne 25. dubna 1936, jímž
bylo nalezeno, že posl. Dvořák pozbyl
poslaneckého mandátu a ze na mandát takto
uprázdněny nastupuje náhradník z téže
kandidátní listiny Karel Procházka,
horník v Plzni, Kolárova čp. 16.
Dotaz posl. Čuříka a Vencla předsedovi
vlády a ministru financí o naléhavé
potřebě úpravy veřejné správy
ve Slezsku (č. D 122-IV).
Odpovědi:
min. pošt a telegrafů na dotaz posl. Jobsta č.
D 88-IV;
min. železnic na dotaz posl. Wollnera č. D 103-IV.
počátkem schůze:
Zprávy tisky 418, 419.
Interpelace tisk 395 (I až IX).
Zápisy o 34. a 35. schůzi posl. sněmovny,
proti nimž nebylo námitek podle §u 73 jedn. řádu.
Předseda (zvoní:) Přistoupíme
k projednávání pořadu, jehož
prvým odstavcem jest:
1. Zpráva výborů ústavně-právního
a branného o vládním návrhu (tisk
373) zákona, jímž se mění a doplňuje
zákon na ochranu republiky (tisk 394).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby jednání
o této osnově zákona sloučeno bylo
s jednáním o osnově, která jest na
pořadu jako další odstavec 2, to jest:
2. Zpráva výborů ústavně-právního
a branného o vládním návrhu (tisk
370) zákona o obraně státu (tisk 400).
Sloučené projednávání se navrhuje
proto, poněvadž jde o osnovy věcně spolu
souvisící.
Jsou snad nějaké námitky proti návrhu
na sloučené projednávání těchto
dvou odstavců? (Námitek nebylo.)
Není jich.
Projednávání bude tedy podle návrhu
sloučeno.
Zpravodaji při odst. 1 pořadu jsou: za výbor
ústavně-právní p. posl. F. Richter,
za výbor branný p. posl. Pekárek.
Dávám slovo prvému p. zpravodaji - za výbor
ústavně-právní - posl. F. Richterovi.
Zpravodaj posl. F. Richter: Slavná sněmovno!
Současné projednávání osnovy
zákona, jímž se mění a doplňuje
zákon na ochranu republiky, s osnovou zákona o obraně
státu ukazuje na vnitřní souvislost obou
osnov. Také novelisace zákona na ochranu republiky
má za účel zabezpečiti a zvýšiti
naši obranu, a to účinnějšími
prostředky práva trestního. Má-li
býti příprava obrany státu v odpovědném
okamžiku plně účinná, nemají-li
přijíti na zmar velké hmotné oběti
vynaložené na obranu státu, je bezpodmínečně
nutno, aby různé skutečnosti, opatření
a předměty, které se týkají
obrany státu, zůstaly utajeny. Nynější
neklidné poměry mezinárodní tento
zájem ještě zvyšují a naléhavě
kladou otázku, zda naše trestní zákony
dostatečně zabezpečují obranu státu
proti vyzrazení a vyzvídání vojenského
tajemství, tedy proti nejnebezpečnějším
zločinům proti státu. Je nutno poukázati
především na to, že počet osob
stíhaných u občanských trestních
soudů pro zločiny vojenské zrady stoupá:
z půlročního průměru 229 r.
1934 stoupl počet ten na 281 v r. 1935. Ze srovnání
našeho zákonodárství s cizinou vychází,
že špionáž a příbuzné
delikty jsou tam daleko přísněji trestány
nežli u nás. Zkoumala se také prakse našich
soudů a otázka, zda platné předpisy
neumožňují někdy nevhodnou mírnost
v postupu proti viníkům.
Z těchto úvah vyšlo, že tresty, ustanovené
na vojenskou zradu a delikty příbuzné - jsou
to nedovolené zpravodajství a ohrožování
obrany republiky podle §§ 23 a 24 zákona na ochranu
republiky - svou přísností neodpovídají
významu statků, jež mají být
chráněny, že jsou nedostatečnou odplatou
i výstrahou a že zejména mírností
našeho zákonodárství a prakse soudní
naše republika se stává územím,
jež pro malé risiko přímo přitahuje
osoby, které z povolání, pro zisk anebo se
zášti proti státu se dávají strhnout
k zločinným podnikům proti obraně
státu. Těmto nedostatkům čelí
§ 1 osnovy, jenž vesměs zvyšuje trestnost
vojenské zrady podle §u 6, čís. 2 až
4 zákona na ochranu republiky a pro případy
nejtěžší, § 6, čís.
2 zvyšuje základní sazbu na těžký
žalář od 5 do 20 let a za přitěžujících
okolností ukládá trest smrti. Podobně
další paragrafy osnovy (§§ 2 až 4)
zvyšují základní sazby pro činy
podle §§ 23 a 24 zákona na ochranu republiky.
Vedle opatření právě uvedených
osnova zákona rozšiřuje ještě §
23 o další skutkové podstaty, uvedené
v §u 3 osnovy. Podle těchto ustanovení podléhají
trestu informace o samé vojenské zradě nebo
o úředním pátrání nebo
trestním řízení, týkajících
se vojenské zrady, jsou-li poskytnuty osobě nepovolané,
a podstatně se omezuje zpravodajství o věcech
právě uvedených. Zpravodajství o vojenské
zradě, o úředním pátrání
a řízení, týkajícím
se vojenské zrady, je dáno pod kontrolu ministerstva
nár. obrany po případě úřadu,
kterému tuto kontrolu ministerstvo svěří.
Zdůraznit nutno zejména, že omezení
zpravodajství se vztahuje i na případy, kdy
vojenská zrada není ještě předmětem
pátrání nebo řízení
trestního. Kdo se doví o zločinu takovém,
musí splniti především povinnost uloženou
a sankcionovanou §em 12 zákona na ochranu republiky,
t.j. učiniti oznámení úřadu.
Těmito ustanoveními má býti zabráněno,
aby se vojenská tajemství prozrazovala cestou nepřímou
a zdánlivě nezávaznou ze spisů, ze
spisových opisů a pod. a aby se předčasně
a nevhodně upraveným zpravodajstvím nemařilo
pátrání a stíhání zločinců.
Bude ovšem na ministerstvu nár. obrany, aby úpravou
zpravodajské činnosti vhodně a včas
informovalo veřejnost a zabránilo tak někdy
šíření zpráv znepokojujících
a poplašných, což je stejně málo
vítané.
Oprávněná snaha, aby samo řízení
o zločinech vojenské zrady a deliktech příbuzných
nebylo prostředkem k poznání vojenských
tajemství, se projevuje i v ustanovení §u 6
osnovy, jež k obhajobě v řízení
o zločinech podle §u 6 a §u 12 zákona
na ochranu republiky připouští jen os oby důvěryhodné,
zavázané slibem, chrániti tajemství
vojenská před osobami nepovolanými. Požadavek
důkladné přípravy obhajoby předpokládá
důkladnou znalost trestních spisů. V tom
spočívá ovšem zase nebezpečí
pro utajení věcí důležitých
pro obranu státu, uvážíme-li zejména,
že obhájcem je osoba vysokoškolského vzdělání.
§ 6 preventivně znemožňuje, aby se vojenské
tajemství za takových okolností prozradilo
tím, že připouští k obhajobě
jenom osoby zvláště vybrané.
Ukládá-li ustanovení osnovy zákona
v takovém případě obhájcům
povinnost písemného slibu, není tím
ustanoveno nic našemu právnímu řádu
neznámého. Zesílení povinností
stanovených zákonem ještě zvláštním
slibem máme i v ustanovení pro členy Národního
shromáždění, presidenta republiky, svědky
a pod.
V §u 7, odst. 2 se omezuje na nejnutnější
míru popis věcí důležitých
pro obranu státu v úředních písemnostech,
jež se dodávají jinam než úřadům.
Neomezuje se tím důkladnost na př. rozsudku,
nýbrž jen zbytečné rozvádění
důvodů, ku př. podrobným popisem protiplynové
masky, jenž by prozradil, co má být utajeno.
Odst. 3 §u 7 osnovy umožňuje vyloučiti
při hlavním přelíčení
neveřejném přítomnost důvěrníka
podezřelého, aniž se tím ovšem
vylučuje funkce důvěrníka vůbec.
§ 5 vychází z potřeby rychlého
a odborného projednávání případu
vojenské zrady a případu nepřekažení
nebo neoznámení trestních podniků
podle §u 12 zákona na ochranu republiky. Spěšnost
řízení o těchto deliktech jest ostatně
zvlášť zdůrazněna v odst. 1 §u
7 osnovy. Pro zločiny §u 6 a §u 12 zákona
na ochranu republiky budou příslušny určité
soudy krajské, ustanovené vládním
nařízením a fungující pro obvody
několika krajských soudů, a u těch
soudů zase určité senáty, v nichž
jako třetí votant bude zasedat práva znalá
osoba vojenská, jmenovaná ministrem nár.
obrany. Těmito opatřeními se docílí
soustředění a specialisace ve výkonu
práva.
Na toto soustředění a specialisaci myslí
také odst. 4 §u 5 osnovy tím, že umožňuje,
aby podle vhodnosti a tedy k návrhu i přípravné
řízení o trestních činech právě
uvedených bylo soustředěno u jednoho vyšetřujícího
soudce příslušného kraj. soudu.
Urychlení řízení umožňuje
také odst. 3 §u 5 tím, že v případě
konkurence činů trestních soud příslušný
podle odst. 1 může rozhodovati jenom o takových
činech, které jsou s trestnými činy
§u 6 a §u 12 zákona na ochranu republiky ve skutkové
souvislosti, nepatří-li ovšem před soudy
porotní. Tyto a jiné činy trestné
je nutno vyloučiti.
Odst. 2 §u 5 upravuje poměr pro otázku příslušnosti
soudů podle odst. 1 k soudům vrchním jako
k soudům státním.
Za § 7 osnovy byl vložen nový § 8, upravující
složení senátu divisních soudů,
pokud jim náleží řízení
o zločinech a přečinech podle zákona
na ochranu republiky (§ 37 cit. osnovy zákona). Senáty
normální, složené ze dvou osob justiční
služby a dvou laiků, se nahrazují tříčlenným
senátem, složeným jediné z právnických
odborníků. Je tak dosaženo jednak konformity
se senáty, soudícími osoby občanské,
jednak většího zabezpečení vojenského
tajemství.
Osnova nesporně stanoví odchylky od platných
ustanovení trest. řízení, odchylky
ty však byly nutné. Jde nejen o řádný
výkon práva a možnost bezpečné
obhajoby, nýbrž právě o důležitá
vojenská tajemství, jež nesmí býti
zrazena. Řízení musí býti tak
upraveno, aby se neminulo cílem. Při zabezpečení
obhajoby postihnouti totiž těžké protistátní
zločiny vojenské zrady, ale zároveň
řízením samým vojenské tajemství
neprozraditi. Cíle toho jest osnovou dosaženo.
Ústavně-právní výbor v některých
bodech vládní návrh doplnil. O novém
§u 8, který měl za následek přečíslování
§u 8 a §u 9 původní osnovy, už jsem
se zmínil. V §u 1 vsunuté slovo "nebo"
a v §u 3 doplněná první věta
sledují účel jasnosti znění
zákona. Doplňující věta k odst.
2 §u 6 osnovy umožňuje ochranu advokátů,
kteří mají býti ze seznamu obhájců
vymazáni, tím, že ukládá ministerstvu,
aby před tím vyslechlo příslušnou
advokátní komoru. Doplněk k odst. 4 téhož
paragrafu ustanovuje, že o přípustnosti neaktivních
důstojníků justiční služby
k obhajobě rozhoduje ministerstvo nár. obrany.
Forma novelisace zákona na obranu republiky byla volena,
jak uvádí vládní motivace, z toho
důvodu, aby nebylo nutné opakovati četná
ustanovení, která platí společně
jak pro vojenskou zradu, tak i pro jiné činy, trestné
podle zákona na ochranu republiky. Platí tedy ustanovení
§u 29 o trestech peněžitých a zabavení
jmění, §u 30 o trestech náhradních,
§u 31 o zabrání a propadnutí předmětů
a hodnot, které si z trestného činu pachatel
získal nebo kterými čin trestný byl
spáchán, dále o ztrátě čestných
práv občanských, o vypovědění,
podmínečném odsouzení atd.
Jménem ústavně-právního výboru
navrhuji slavné sněmovně, aby osnovu schválila
ve znění vládního návrhu s
doplňky, usnesenými ústavně-právním
výborem, a aby také schválila uvozovací
formuli a název zákona, jak jsou uvedeny ve vládním
návrhu. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo druhému zpravodaji - za výbor branný
- p. posl. Pekárkovi.
Posl. Pekárek: Dámy a pánové!
Celá československá veřejnost byla
denním tiskem, zprávami ze sboru zákonodárného
i také rozhlasem informována, jakého dosahu
a významu jsou obě dnes projednávané
osnovy zákonů, zejména osnova zákona
o obraně státu.
Vzpomínám si velice živě na komentáře,
kterými v r. 1934 bylo provázeno projednávání
tří vojenských osnov: o délce presenční
služby, o branném příspěvku a
o započítávání presenční
služby vojenské. Tehdy se jistě právem
zdůrazňovalo, že by bylo navenek, na veřejnost
a zejména oproti cizině velmi dobře působilo,
kdyby všechny tři osnovy byly bývaly projednány
najednou a kdyby se jim bylo dostalo spontánního
souhlasu zákonodárných sborů, zejména
stran státotvorných. Soudím, že tomuto
nedostatku dnes bylo odpomoženo. Obě osnovy zákonů
se projednávají zároveň, a jsem pevně
již předem přesvědčen, že
oběma osnovám se dostane přijetí takovou
většinou posl. sněmovny, že veškerá
cizina, která sleduje naše jednání,
jistě musí býti pevně přesvědčena,
že jsme nejen odhodláni hájiti svůj
stát, nýbrž že chceme také podniknouti
vše, aby prostředky naší obrany fungovaly
tak, aby vůle k obraně kdykoliv, za jakýchkoliv
okolností, a pravím otevřeně, proti
komukoli, byla provázena skutečně ráznými
činy. Neváhám konstatovati, že parlamentní
sbory, které byly pověřeny projednáváním
obou vládních návrhů, přes
veškeru akutnost problému projednaly oba tyto návrhy
velmi urychleně, ale vtiskly jistě oběma
těmto osnovám svoje přání,
upravily je tak, jak podle nejlepšího vědomí
a svědomí těchto sborů bylo v zájmu
obrany státu, ale také v zájmu občanstva,
jemuž se oběma těmito osnovami zákonů
ukládají určité povinnosti a také
velmi závažná omezení v občanských
svobodách.
Jako referent o osnově zákona, kterou se má
obrana státu a armáda jako výkonný
orgán této obrany zabezpečiti proti špionáži,
i jako mluvčí politické strany, která
vždy a za každé příležitosti
neváhala prohlásiti v této sněmovně
a činy doložiti svůj kladný poměr
k armádě, mám zvláště
za svoji povinnost, abych tento způsob projednávání
obou osnov před plenem posl. sněmovny konstatoval
a zdůraznil. Je to třeba konstatovati již proto,
aby bylo na všechny strany jasno, že státotvorní
činitelé v tomto státě se probojovali
k správnému názoru na úkoly a poslání
československé armády. Musí to býti
řečeno zejména dnes, aby do všech vrstev
obyvatelstva proniklo přesvědčení,
že již dávno ve studnici zapomenutí zanikl
ten smutný fakt, že bylo potřebí let,
než se probojoval názor, že jest státním
zájmem armádu obyvatelstvu ukazovat, nikoliv skrývat
ji na periferii města, A třebaže to zní
hodně tvrdě, řeknu také docela otevřeně,
že kdyby nebylo opětovné zkušenosti, že
povahy většiny národů nelze přeformovati,
i dnes mnoho politiků by se dívalo na armádu
jako na zařízení, jez naší demokratické,
pokrokové, na věčný mír zařízené
republice dělá toliko starosti. Je nepopíratelným
ziskem učiněných zkušeností,
že nás naučily pravému vztahu k armádě
jako nástroji nikoliv útlaku a výboje, nýbrž
jako nástroji svobody. Švýcarsko jistě
nepřestalo býti zemí, která přísně
dbá občanských svobod, a přece jen
člen spolkové rady Motta, když se jednalo o
zákonu o vojenských školách, neváhal
na adresu odpůrců prohloubení obrany státu
pronésti toto (čte): "Chtíti
zemi, jako je naše, která nikdy nepomýšlela
na nespravedlivou válku, upříti prostředky
na obranu, zasévati ve vojsku nekázeň a choutky
ke zradě, je sebevražedné šílenství,
urážka vlasti a všech politických hodnot,
a my Švýcaři nedopustíme, aby tuto činnost
prováděly skupiny šílenců nebo
zločinců, které jsou nakaženy nezhojitelnými
utopistickými myšlenkami."
Osnova zákona, kterou se mění platný
zákon na ochranu republiky, sleduje právě
tendenci, aby branná moc byla chráněna před
nejtěžším zločinem, který
na armádě může býti spáchán,
totiž před zločinem vojenské zrady.
Zákon na ochranu republiky pomýšlí již
v původním svém textu na jistou ochranu proti
úkladům, jež by směřovaly proti
existenci, bezpečnosti a samostatnosti republiky a také
proti jejím demokratickým řádům.
Logicky tedy skutečně již tento zákon
poskytuje jistou ochranu a stanoví určité
sankce na ochranu republiky. Ale tyto sankce nepostačují,
zejména nepostačují tam, kde je potřebí,
aby určité zkušenosti, určitá
opatření, určité předměty,
které se tykají obrany státu, zcela spolehlivě
zůstaly utajeny, poněvadž jinak hrozí
nebezpečí, že vojenská opatření
budou nepřítelem paralysována a tím
samozřejmě i znehodnocena.
Proč bylo potřebí zejména zostřiti
ustanovení zákona na ochranu republiky? Mluvil o
tom již kol. referent za ústavně-právní
výbor, poukázav na to, že se u nás neobyčejnou
měrou rozmohla vojenská špionáž.
Podle statistických výkazů bylo r. 1934 u
občanských soudů projednáno 458 případů
vojenské zrady. Za první pololetí r. 1935
bylo u občanských soudů projednáno
již 281 případů vojenské zrady.
A správně konstatoval kol. Richter, že
tento vzrůst nutno připočísti na účet
velmi nepatrných, velmi mírných trestních
sankcí, jež jsou uvedeny v §u 6 zákona
na ochranu republiky. Kromě toho nutno uvážiti,
že, snažíme-li se v řadě zjevů
našeho hospodářského a sociálního
života zlepšovati zařízení našeho
státu, přizpůsobovati se pokroku ciziny,
je potřebí, abychom i v obraně státu
podnikli všechno, co většina ostatních
států už před námi učinila.
Nesmíme zapomínati, že na př. Polsko
zavedlo na zločiny vyzvědačství trest
smrti už r. 1934, na mírnější zločiny
pak dlouholetý až doživotní žalář,
Francie na těžší zločiny r. 1934
trest smrti podle zákona na potlačení vyzvědačství,
že Maďarsko vydalo r. 1934 zákon, kterým
se stanoví trest smrti na těžší
zločiny vyzvědačství, a že obecný
trestní zákon z r. 1929 v Jugoslavii a vojenský
trestní zákon z r. 1930 zavedl na vojenskou zradu
trest smrti. Že Německo a SSSR nezavedly tresty mírnější,
o tom nás přesvědčují všechny
zprávy, pokud aspoň z těchto států
pronikají do zahraničí.