Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Košek, dr Markovič,
Langr, Onderčo, Mlčoch, Taub.
Zapisovatelé: Jaša, Pik.
182 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři inž.
Dostálek, inž. Nečas.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce Nebuška.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
9 hod. 47 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna je
způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu udělil
předseda na dnešní den posl. Polívkovi,
Stundovi, dr inž. Touškovi.
Dotazy:
posl. Wollnera ministru železnic o chování
železničních zaměstnanců v Chotěšově
(č. D 103-IV),
posl. Hintermüllera ministru vnitra, proč nejsou
vypsány obecní volby v Úpici (č. D
105-IV).
Odpověď ministra financí a zemědělství
na dotaz posl. dr Porubszkyho č. D 36-IV.
počátkem schůze:
Zprávy tisky 160 až 165, 167 a 168.
Zápis o 29. schůzi posl. sněmovny, proti
němuž nebylo námitek podle §u 73 jedn.
řádu.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání pořadu, a to ke společnému
jednání o prvých dvou odstavcích,
jimiž jsou:
1. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
(tisk 329) zákona o stavebním ruchu (tisk 363).
2. Zpráva výboru soc.-politického o vládním
návrhu (tisk 350) zákona, kterým se prodlužují
a doplňují zákony tykající
se bytové péče (tisk 364).
Zpravodaji při odstavci 1 jsou za výbor soc.-politický
p. posl. Fr. Langr, za výbor rozpočtový
p. posl. Křemen; zpravodajem při 2. odstavci
jest p. posl. Rybárik.
Budeme pokračovati ve společné rozpravě,
započaté ve včerejší schůzi
sněmovny.
Lhůta řečnická jest 40 minut.
Přihlášeni jsou ještě řečníci:
na straně "proti" pp. posl. inž.
Richter, Ivák, Zápotocký,
Hodinová -Spurná; na straně
"pro" pp. posl. Oliva, Dubický.
Dávám slovo p. posl. inž. Richterovi.
Posl. inž. Richter (německy): Slavná
sněmovno!
Pouštíme-li se do posuzování právě
projednávaných osnov zákonů o ochraně
nájemníků a podpoře stavebního
ruchu s kterékoli stránky, narážíme
vždy při projednávání těchto
dílčích otázek na hlavní dosud
nerozřešenou otázku, na základní
dosud nerozřešený problém tohoto státu,
který spatřujeme v úplném úpadku
soukromého a státního hospodářství.
Tento problém se nám naskytá denně
ve stoupajícím počtu nezaměstnaných,
v klesání příjmů ještě
zaměstnaných a tím také ve stagnaci
při vytváření nových úspor.
Bylo by pštrosí politikou, kdybychom se chtěli
zabývati pouze počtem paragrafů v projednávaných
osnovách, aniž bychom zkoumali účinek
zamýšlených zákonů na příští
hospodářský život a zároveň
posoudili možnost jejich provedení za dnešních
poměrů. Právě tak musí býti
cílem zákonodárcovým nejen zmírniti
následky průvodních zjevů hospodářského
zhroucení, nýbrž především
odstraniti vlastní příčiny hospodářského
úpadku. Jelikož zde v zemi není všeobecného
aktivního a celý hospodářský
obor zahrnujícího plánu na potírání
krise, oddali jste se rozebírání jednotlivých
jevů a jste až příliš lehce nakloněni
prováděti politiku charitativní péče
tam, kde by aktivní politika boje proti krisi činila
tuto charitativní péči zbytečnou.
S leckteré strany se dívají na otázku
ochrany nájemníků s hlediska čisté
charitativní péče, aniž se ostýchají,
že tuto péči, která vlastně patří
do oboru státní sociální politiky,
z tohoto oboru vyjímají a ukládají
jako zvláštní daň majitelům starých
domů. Při tom nebéřou ohled na to,
že se výhod této péče dostává
jen malé části nájemníků
malých bytů, kteří ještě
nad to nejsou vybíráni s hlediska sociální
potřebnosti, a neruší to především
ani ty, již chtějí prováděti
tuto péči tím, že zatěžují
touto zvláštní daní majitele starých
domů, kteří před tím nikdy
nebyli schopni těžiti z dřívější
bytové konjunktury, kteří však již
po léta, mohli bychom skoro říci po dvě
desetiletí, stáli pod tlakem nuceného hospodářství.
Takovéto hledisko si nemůžeme osvojiti, ježto
nikdy nemůže vésti k odstranění
tohoto výjimečného stavu, který platí
jen pro nepatrnou část obyvatelstva. Odpovědnému
zákonodárci nikdy nemůže jíti
o to, aby za všech okolností zachoval výjimečné
stavy, které platí jen pro třetinu obyvatelstva
a pro ještě menší část majitelů
domů, nýbrž může mu jen jíti
o co nejrychlejší vytvoření hospodářských
předpokladů pro to, aby byly vytvořeny poměry
pro všechny státní občany bez rozdílu
všeobecně platné a závazné. Okolnost,
že po 17letém nuceném bytovém hospodářství
a po právě tak dlouho trvající podpoře
stavebního ruchu stále ještě není
rozřešen problém bytové péče
a problém ochrany nájemníků, je nesmírnou
obžalobou odpovědných činitelů
v tomto státě. Je to také obžalobou
těch stran, které ze sociálních otázek
dělaly otázky politické i v letech dobrého
stavu hospodářství, kdy bylo spravedlivé
řešení beze všeho možné. Bylo
by třeba ještě zkoumati, zda jsou stranickopolitické
výhody, kterých se dostalo oněm stranám,
vyváženy celostátními hospodářskými
újmami, které vzešly z úpadku starého
domovního majetku a které jdou do miliard korun
a které mohou býti právě tak dobře
vyjádřeny v milionech pracovních hodin, které
nebyly vynaloženy na adaptace a opravy zpustlého starého
domovního majetku.
Dnešní jednání o ochraně nájemníků
je znamením, že problém, který po dlouhá
léta byl jen politickou otázkou, který již
mnoho let mohl býti rozřešen a který
se dobře hodil jen politickému kramaření
určitých politických stran, nabyl znovu pro
všeobecný úpadek státního hospodářství
za dnešních těžkých hospodářských
poměrů sociálního významu.
Je mimo vší pochybnost, že přímé
zrušení ochrany nájemníků nemůže
nastati za žádných okolností. Nemůže
to býti za žádných okolností
provedeno, i když má z ochrany nájemníků
výhody dnes jen nepatrná část obyvatelstva
bez ohledu na sociální potřebnost, protože
zrušením ochrany nájemníků by
se bída, která se zahnízdila v širokých
vrstvách obyvatelstva, ještě více zostřila.
Nám je však jasno, že podstatná otázka
je mimo ustanovení o ochraně nájemníků,
stejně jako nám musí býti jasno, že
těch 86.000 lidí bez přístřeší,
o kterých se zde včera mluvilo, nemají proto
střechu nad hlavou, že byly třípokojové
byty vyloučeny z ochrany nájemníků,
nýbrž proto, že nemohou nalézti práci,
a proto, že nemají výdělku. Jak dalece
vytvoří osnova zákona o podpoře stavebního
ruchu před námi ležící předpoklady
pro zrušení nynější ochrany nájemníků,
je otázka, o které je třeba pojednati zvláště.
Rozhodně může však býti konstatováno,
že v osnově zákona o ochraně nájemníků
pevně stanovené lhůty pro zrušení
dávno stačí pro definitivní zrušení
ochrany nájemníků, splní-li tento
zákon o podpoře stavebního ruchu všechna
očekávání, která k němu
upírají jeho tvůrci. Musíme se však
s rozhodností ohraditi proti cistě schematickému
a čistě matematickému pojetí zrušení
ochrany nájemníků. V §§ 3 až
5 osnovy se vůbec nepřihlíží
k tomu, jak početná je rodina a jak veliký
je počet nájemníků stlačených
v jednom bytě. Především postrádáme
vztah mezi početností rodiny a plošným
obsahem bytů, ale také vztah mezi početností
rodiny a počtem obytných místností,
kterým má ještě býti přiznána
ochrana. Zákon postrádá v tomto směru
jakéhokoliv rozlišování a musíme
konstatovati, že ustanovení o nejvýše
přípustné hranici důchodu přímo
vybízí, aby se na bezdětné manželství
hledělo jako na obchod. Nemůžeme s těmito
ustanoveními souhlasiti, ježto nepřihlížejí
k nadmíru důležitým a sociálně
významným otázkám.
Rovněž se obracíme proti ustanovení
§u 6, podle kterého může býti platnost
zákona pro velká území podle úvahy
vlády zastavena a zrušena. Spatřujeme v tom
překážku pro konečnou úpravu,
k čemuž ještě přistupuje nejasný
pojem území zeměpisně blíže
neurčený.
Jak jsem již podotkl, bylo by právě povinností
vlády, aby v hospodářsky slabých oblastech
státu zavedla zase aktivní bytovou péčí
a aktivním účinným programem pro opatření
práce v každém směru normální
poměry a vytvořila tím předpoklady,
aby všeobecně závazná a pro všechny
části obyvatelstva stejná ustanovení
mohla skutečně vstoupiti v platnost. Kdyby přesto
mluvily zvláštní poměry pro zastavení
platnosti ustanovení tohoto zákona, nebylo by to
podle našeho mínění věcí
vlády, nýbrž věcí obcí,
vlastně obecních zastupitelstev, aby podaly vládě
své návrhy, která by teprve podle těchto
návrhů mohla zákonná ustanovení
měniti. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Obracíme-li pozornost k zákonu o podpoře
stavebního ruchu, musíme si nejprve položiti
tři otázky, a to:
Za prvé: Je za dnešních hospodářských
poměrů a při dnešní situaci na
úvěrovém a hypotekárním trhu
vůbec možno očekávati, že předložená
osnova zákona bude účinkovati v zamýšleném
měřítku?
Za druhé: Byly vyčerpány všechny možnosti,
které by mohly vésti k oživení stavebního
ruchu, předpokládaje ovšem, že prvá
otázka byla zodpověděna kladně?
Za třetí: Může předložený
zákon býti základem pro bytovou péči,
ze sociálního, hygienického a technického
hlediska bezvadnou a pro osídlovací akci pro nezaměstnané
a osoby bez přístřeší?
Již při odpovědi na první otázku
musí nám vyvstati vážné pochybnosti,
neboť dnes je každému jasno, že úplně
vyčerpaný hypotekární trh nemůže
sehnati na hypotékách asi 650 milionů Kč,
které odpovídají rozsahu zákona.
Jest se tedy - zde úplně souhlasím s obavami
místopředsedy kol. Tauba - předem
obávati, že zákon nebude míti účinek
v zamýšleném rozsahu. Narážíme
tedy také při posuzování zákona
o podpoře stavebního ruchu zase na základní
problém státu, který jest hledati v novém
oživení zhrouceného hospodářství,
ve vytvoření nových úspor, nové
kupní síly a pracovní možnosti.
Při různých příležitostech
jsme se zabývali sliby různých ministrů,
kteří v době rozpočtové rozpravy
přednesli své programy a sdělili veřejnosti,
kolik miliard na investicích chtějí v hospodářství
do oběhu uvésti. (Německé výkřiky:
Vánoční přání!) Mluvilo
se o 5 miliardách, potom se to omezilo na 3.38 miliardy,
každý ministr udával jiná čísla,
která byla ovšem stanovena pokud možno vysoko.
Musíme dnes konstatovati, že z těch všech
pěkných vánočních přání,
jak to zde bylo nazváno, ani jediné nebylo splněno.
Investice v rámci rozpočtu nikdy nebudou s to, aby
vytvořily ten přírůstek kupní
síly, který sám je jedině pro oživení
hospodářského života směrodatný.
Za těchto poměrů musíme tím
více žádati, aby vláda přikročila
k aktivnímu potírání krise, které
jedině spatřujeme v rozšíření
akce státního zaopatřování
práce rozšířením úvěru.
V tomto směru jsme při různých příležitostech
podali své návrhy a já sám jsem zde
ve sněmovně při projednávání
rozpočtu zevrubně referoval o našich plánech.
Není naší vinou, že tento program pro
opatření práce nebyl proveden, nelze to však
zaznamenati jako úspěch vlády, že v
tomto směru ještě nic neučinila.
Celkem můžeme jako odpověď na prvou otázku
říci, že nedostávající
se aktivita vlády, kterou bylo lze dosud zaznamenati při
plánovitém potírání krise,
úplně znemožňuje kladnou odpověď
na prvou otázku.
Druhou otázku, která zní, zda byly vyčerpány
všechny možnosti, které přicházejí
v úvahu pro oživení pracovního trhu
a stavebního ruchu, musíme nejprve zkoumati s hlediska
základní skutečnosti, že totiž
stavebnictví, jak bylo již vícekráte
podotčeno, je rozhodným pro oživení
četných hospodářských oborů.
Především je stavebnictví onen úsek
celostátního hospodářství,
který je nejméně závislým na
mezinárodní spojitosti celého hospodářství.
Souhlasíme zde úplně s guvernérem
Národní banky, který konstatoval, že,
pokud v posledních letech bylo lze v jednotlivých
státech zaznamenati konjunkturální zjevy,
nešlo o konjunktury, které měly mezinárodní
původ, nýbrž že šlo vesměs
o konjunktury, které byly vytvořeny národními
opatřeními jednotlivých států.
Víme, že jsou možnosti, které mohou vésti
k oživení vnitrozemského hospodářství,
tedy k vytvoření t. zv. vnitřní konjunktury.
V obchodní zprávě Národní banky,
která byla před několika dny předložena
skoro zároveň s návrhem zákona o podpoře
stavebního ruchu, se konstatuje, že společně
s exportní krisí je krise na stavebním trhu
jednou z hlavních příčin našeho
hospodářského a sociálního
úpadku.
Byli bychom se tedy musili domnívati, že právě
v novém zákoně o podpoře stavebního
ruchu budou v tomto směru využity všechny možnosti,
aby oživením na stavebním trhu byl dán
podnět k rozvoji národní vnitřní
konjunktury. Musíme říci, že v tomto
směru nebyly všechny možnosti vyčerpány,
a musíme konstatovati, že nová osnova obsahuje
oproti dřívějšímu zákonu
o podpoře stavebního ruchu značná
zhoršení. Na této skutečnosti nemění
nic okolnost, že za projednávání vládního
návrhu v sociálně-politickém výboru
byla v něm provedena podstatná zlepšení.
Na tom také nic nemění to, že jste se
rozhodli prodloužiti osvobození od daně domovní
a přirážek o léta a že jste se
opět v rozporu s ustanoveními vládního
návrhu rozhodli zavésti osvobození od činžovní
dávky a dávky z užívání
místností na 10 až 20 let. Lze přece
jenom shledati v nové osnově zákona podstatná
a tak veliká omezení, že lze mluviti o zhoršení
oproti dřívějším zákonům.
(Posl. Kundt [německy]: U nás se zhoršuje
všechno!)
Zvláště pak jste se úplně zřekli
spolupůsobení soukromé iniciativy. Musíme
však konstatovati, že dnes je sociálním
ten, kdo opatřuje práci, a že se nemůže
nikterak otázka opatření práce a bytové
péče svěřiti jen veřejnoprávním
korporacím a v tomto případě obcím.
Zvláště pak lze spatřovati zhoršení
v tom, že dnes soukromý stavebník již
nedostane státní příspěvek.
Následek bude ten, že po vydání zákona
o podpoře stavebního ruchu se budou stavěti
jen byty pro chudé, protože stavebník, který
chce stavěti dvou nebo třípokojové
byty, nebude již moci soutěžiti s byty vystavěnými
podle dřívějších zákonů.
Předpokládáme-li na př., že stavební
družstvo podle dřívějších
zákonů mohlo stavěti nejmenší
byty až do 40 m2 s pomocí 90 % ní
státem zaručené půjčky při
zúročení a amortisaci 51/2 %, k čemuž
stát přispíval 2% a při předpokládaném
zúročení vlastních 10 % ních
prostředků 3 %, možno říci, že
činží musí býti sehnáno
31/2 % ní zúročení vynaloženého
kapitálu. Dům s nejmenšími byty poskytne
podle novely a podle hlavy IV tento obraz: Soukromému stavebníkovi
může býti poskytnuta státní záruka
jen ve výši 75 % celého stavebního nákladu.
To znamená při 51/2 % zúročení
a amortisaci podíl ve výši 4.1 %. Zúročí-li
se a amortisuje-li se těch 25 % vlastních prostředků
jen 31/2 %, dává to podíl ve výši
11 %. Dohromady musí býti tedy činží
v soukromém domě sehnáno 5.2 0 k amortisaci
a zúročení vynaloženého kapitálu.
Rozdíl mezi byty podle nového zákona o podpoře
stavebního ruchu a družstevními byty podle
starého zákona o podpoře stavebního
ruchu nečiní méně než 5.2% bez
3.5% rovná se 1.7 %, to znamená tedy, že nový
stavebník, který se musí vzdáti státního
příspěvku, musil by stavěti o 33 %
laciněji, aby mohl soutěžiti se stavbami vystavěnými
podle dřívějších zákonů.