V dnešní době, kdy se provádějí
tak ostré zbidačovací útoky a drancování
kapes a ožebračování dělnické
třídy a pracujících vrstev, je projednávaný
návrh zákona jednou z velkých demagogií,
které mají zastříti pravý stav
tisícům válečných poškozenců.
A jak bude vypadati celé toto zlepšení? Máme
již platné zákony a v nich jest podstatně
stanovena lhůta, kdy mohl býti získán
nárok na invaliditu - to je do r. 1923. Avšak řada
invalidů a válečných poškozenců,
jednak z neznalosti zákona, jednak také dobrovolně
zřekla se v této době nároku na důchod,
zejména, když měli ještě zaměstnání.
Dnes se ovšem poměry změnily, dnes tito lidé
mají strašlivou bídu a nedostatek, žijí
přímo v podvýživě. Dnes právě,
protože byl stanoven určitý časový
termín, kdy se měli váleční
poškozenci hlásiti o své důchody, se
projevuje, že ačkoliv máme již dlouhou
dobu po tomto termínu, projevují se teprve následky
zranění a válečných útrap.
Podle litery zákona nemají však tito lidé
naprosto práva a žádných nároků
na invalidní rentu. Přímo strašným
je ustanovení desetileté lhůty pro nárok
na zvýšení důchodu, zhorší-li
se zdravotní stav invalidy v důsledku válečného
poškození. Toto ustanovení postihuje desetitisíce
invalidů, jichž stav se - dnes zhoršuje. Projednávaný
zákon, který má býti zlepšením,
neodstraňuje desetiletou lhůtu. Neruší
původní paragrafy.
Konečně tento zákon nedává
vůbec žádné právní jistoty
a žádného zákonného podkladu
pro získání nároku na invaliditu.
Zákon má býti zlepšením, ale
neodstraňuje křivdu statisíců válečných
invalidů, vdov a sirotků a tisíců
již dnes vojenských invalidů, kteří
byli zbaveni následkem tohoto stavu existence. Desetiletá
lhůta není v tomto návrhu rušena, ačkoliv
lékařské fakulty české i německé
university ukazují na neudržitelnost tohoto ustanovení
a předpokladu, že válečná zranění
nebo choroby z válek během času se zhojí
nebo ustálí na stav trvalý a neměnící
se, naopak tyto posudky nevylučují podstatné
zhoršení zranění nebo choroby po desíti
letech. V posudku se říká doslovně:
Nelze s lékařského stanoviska vymeziti žádnou
určitou hranici, znamenající nemožnost
dalších změn ve stavu válečného
poškození. Lékařská fakulta německé
university říká dále: Se stanoviska
lékařského jest zcela neodůvodněno,
aby lhůta k přihlášce zhoršeného
poškození na zdraví, vzniklého za služby
vojenské, válečné nebo v zajetí,
byla nějak časově omezena. A tento posudek
odůvodňuje řadou důkazů a žádá
o upuštění od tohoto 10letého termínu.
Že nutno pochybovati o prospěšnosti tohoto zákona
a že nutno varovati válečné poškozence
před ilusí, že jim tímto zákonem
bude pomoženo, svědčí znění
1 článku návrhu. V něm stojí:
"Po uplynutí této lhůty může
ministerstvo soc. péče v dohodě s ministerstvem
financí povoliti, aby invalidovi byl zemským úřadem
pro péči o válečné poškozence
přiměřeně zvýšen invalidní
důchod, zhoršil-li se jeho zdravotní stav pro
poranění nesporně utrpěné válečným
zraněním a útrapami." Co to znamená?
To znamená, že celé zlepšení může
býti provedeno, a také nemusí, protože
plně to závisí na souhlasu ministerstva financí.
Může se dokonce státi, že i když
komise uzná invalidu, když schválí to
i ministerstvo soc. péče, tak ministerstvo financí
to může zastaviti. Zde prostě není žádné
právní jistoty o tom a žádného
právního podkladu, aby stav válečných
poškozenců byl zlepšen.
Dále je tam tento odstavec: "Zvýšení
důchodů možno povoliti jen tehdy, zjistí-li
se, že zhoršení zdravotního stavu zvyšuje
ztrátu výdělečné schopnosti
invalidovy aspoň na 50%, a u invalidů, u nichž
ztráta na výdělečné schopnosti
již dosáhla aspoň 50 %, na stupeň vyšší."
Co to znamená? To znamená úplné a
definitivní vyřazení z nároku na zlepšení
důchodu všech těch, u kterých se neprokáže
neschopnost nad 50 %. A vedle toho - a to pan zpravodaj Neumeister
neřekl - není v tomto zákoně vůbec
právní jistoty, že váleční
poškozenci, budou-li se hlásiti o zvýšení
důchodů a bude-li prostě jejich neschopnost
pracovní uznána nižší, nepřijdou
o své dosavadní důchody anebo že nebudou
těchto důchodů zbaveni vůbec. Takovéto
nebezpečí zde jest a musíme válečné
poškozence před tímto nebezpečím
také varovati. Není vůbec právní
jistoty, že invalida nemůže svoji rentu ztratiti
a že by invalida musil svého zlepšení
dosáhnouti. Nejkrásnější doklad
toho zde máme v případě invalidy Havránka
ze Suchdola, slepce, který v důsledku výbuchu
se stal 100%ním invalidou. Tento invalida si zažádal
na základě ministerského nařízení
z r. 1932 o zvýšení důchodu. Přišel
před komisi, komise učinila však dobrozdání,
že by prý stejně oslepl, i kdyby nebylo tohoto
zranění, škrtla mu 100% invaliditu a neuznala
ho invalidou vůbec. To nejlépe ukazuje nebezpečí,
před kterým stojí statisíce válečných
invalidů.
Další doklad o tom, jaké to bude zlepšení,
máme zde i ve vyjádření pánů
zpravodajů, kteří řekli, že se
nepočítá s žádným nákladem,
čili, že to ministerstvo soc. péče spraví
z vlastních prostředků. Co to znamená?
To znamená, že se jedněm vezme a druhým
trochu přidá, a ještě na celém
tom postupu se ušetří.
Dále zde měla býti řešena otázka
vojenských invalidů. To jsou vojáci, kteří
během své presenční služby v
míru se stali invalidy. Není vůbec zmínky
o té věci, ačkoliv dnes již také
známe celou praksi. Podle zákona mají uplatňovati
všichni tito vojenští invalidé nárok
do jednoho roku. Na př. Josef Jobko, čeledín,
když konal presenční službu v r. 1931
- byl dokonce dán do poddůstojnické školy
- byl přidělen do skladiště, a tam při
výbuchu cvičného granátu byly mu utrženy
prsty. Když se vyléčil, propustili jej z nemocnice
a řekli mu, že bude teprve později předvolán
k prohlídce, která rozhodne o jeho invaliditě.
Tento vojín neznal zákonů a nařízení,
čekal, nehlásil se, promlčel lhůtu
a tak byl tento člověk, který jest úplně
zmrzačen, o rentu připraven. To jsou případy,
které ukazují jasně tu péči.
My varujeme válečné poškozence před
ilusemi a říkáme jim, když se budou
prostě domnívat, že celá ta péče
bude vyřízena takovýmto způsobem,
jakým se řeší, že se zklamou. Proto
je vyzýváme do jednotného boje za jejich
požadavky.
Ještě třeba se zmíniti o t. zv. státní
charitě. V r. 1921 dávalo se darem potřebným
invalidům a válečným poškozencům
až 1000 Kč, teď se dává jen 200
Kč, a když se má dnes dáti více
než 200 Kč, do 500 Kč, musí o tom rozhodovati
ministerstvo financí, kdežto dříve rozhodoval
zemský úřad. Půjčky do 500
Kč dnes může dávati jen Zemský
úřad pro péči o válečné
poškozence, který dříve mohl dávat
2000 Kč. Nyní o 2000 Kč musí rozhodovati
ministerstvo financí. A jak může ta slavná
charita, o které se také v rozpočtě
mluví, vypadat, když prostě zde přichází
na jeden měsíc pouze 6000 Kč k rozdělení?
Mimoto se dříve dělala vánoční
akce pro děti válečných poškozenců,
na kterou se dávalo 100.000 až 200.000 Kč;
dnes se to nedělá.
Chci se ještě zmíniti o tom, že v Sovětském
svazu, ve státě, kde vládnou dělníci
a rolníci, vyřešena byla otázka válečných
poškozenců, otázka zmrzačených
obětí války tím způsobem, že
se všestranně a všemožně o ně
postarali. Nejtěžší invalidé jsou
tam chováni v sanatoriích, mají nejlepší
lékařskou pomoc, lehčím invalidům
se zajišťuje existence, dávají se jim
školy, prostě se jim umožňuje návrat
k životu a vede se to takovým způsobem, aby
každý z těchto invalidů, těchto
obětí války, byl platným členem
lidské společnosti, aby mohl vykonávat platné
služby v socialistickém státě. Takovou
péči my zde nevidíme. Vidíme, že
zde lidé, kteří přinesli nejtěžší
oběti za cizí zájmy, dnes trpí strašnou
bídou, dnes prodělávají skutečnou
Kalvarii.
My k této předloze podáváme tyto návrhy.
Předně navrhujeme, aby čl. I zněl
takto: "Ustanovení § 29, odst. 3 zák.
čís. 142/1920 Sb. z a n. se mění takto:
"Zhorší-li se zdravotní stav válečného
poškozence následkem události, zakládající
jeho nárok na důchod invalidní, má
válečný poškozenec nárok na zvýšení
svého důchodu. Žádá-li válečný
poškozenec o zvýšení důchodu, není
přípustné snížiti jeho důchod
při přezkoumání oprávněnosti
jeho žádosti o zvýšení důchodu."
Dále navrhujeme, aby čl. I byl doplněn takto:
"Válečný poškozenec může
kdykoliv uplatňovati nárok na důchod, založený
na tomto zákoně."
Dále podáváme tento resoluční
návrh: Příjmová hranice válečných
poškozenců podle § 2 zák. o požitcích
válečných poškozenců budiž
všech kategorií zvýšena na 14.000 Kč
ročně u živitelů rodin a na 12.000 Kč
ročně u osob nejsoucích živiteli rodin.
Dále podáváme tento resoluční
návrh: Vláda se vyzývá, aby v dohodě
s ústředními organisacemi válečných
poškozenců nejpozději do 3 měsíců
předložila návrh zákona, jímž
by byly zvýšeny důchody všech válečných
poškozenců, vykazujících ztrátu
výdělečné schopnosti do 85%.
Ke konci je potřebí zdůraznit následující:
Téměř milion invalidů a válečných
poškozenců v tomto státě vidí,
kde se octli, milion těchto lidí dnes prodělává
nejstrašnější bídu a jsou v nejstrašlivějším
postavení. Tito lidé, kteří se obětovali
za cizí zájmy, dneska prodělávají
skutečně strašlivý život. My musíme
těmto invalidům a válečným
poškozencům říci, že je potřebí,
aby nejen dneska v jednotné frontě sjednoceně
bojovali za všechny své požadavky, za lepší
život, nýbrž aby současně jakožto
oběti imperialistické války, jakožto
oběti války za cizí zájmy se zařadili
do jednotné fronty proti válce, do jednotné
fronty za mír, za mírovou politiku po boku Sovětského
svazu. Je potřebí všem těmto obětem
říci, že je to jejich největší
povinností, kterou oni dnes mají v zájmu
míru, v zájmu všech pracujících
lidí tohoto státu i pracujících lidí
států ostatních, aby znemožněna
byla každá imperialistická válka vůbec.
(Výborně! - Potlesk komunistických
poslanců.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán
posl. Zajiček. Udeľujem mu slovo.
Posl. Zajiček (německy): Pánové!
Celé invalidní zákonodárství
by mělo býti vzdáleno politického
boje a čistě fiskálních úvah.
Bohužel se stala také péče o válečné
invalidy, válečné vdovy a válečné
sirotky předmětem politických sporů.
Vzpomínáme si ještě na dobu, kdy nejen
ministerstvo financí, nýbrž také dvě
politické strany požadovaly, aby byla odňata
renta všem těm válečným poškozencům,
jejichž invalidita jest pod 30%. Vzpomínáme
si na těžký boj, který museli vésti
invalidé o zlepšení situace těžkých
invalidů. Také dnešní předloha
není nic jiného než křížová
cesta. Žádali jsme již léta, že by
mělo býti změněno ustanovení
invalidního zákona, že se invalida nesmí
10 let po první soc.-lékařské prohlídce
podrobiti nové prohlídce, ani tehdy nikoli, když
se jeho nemoc silně zhoršila.
Dva příklady z praxe: Invalida má ránu,
ve které koule zůstala vězet. Byl před
více než 10 lety klasifikován 30%. Choroba
se v posledních letech tak zhoršila, že mu musela
býti amputována noha. Tento invalida nemá
právo se dáti znovu prohlédnouti a béře
tak jako dříve svou 30% rentu. Nebo jiný
příklad:
Invalida byl svého času klasifikován 20%.
Dnes jest ten muž úplně práce neschopen,
přes to dostává tak jako dříve
jen 20% své invalidní renty.
Zákon, který máme před sebou, neodpovídá
všem přáním, jest však přece
částečným řešením.
Příště musí býti každý
invalida připuštěn k nové lékařské
prohlídce. Zvýšení renty jest ovšem
jen tehdy možné, je-li invalida nejméně
z 50% práce neschopen. Bohužel jest také v
tomto zákoně ustanovení "může".
Snažili jsme se všichni vyloučiti toto ustanovení,
bohužel se to nepodařilo.
Dovolte mi, abych při této příležitosti
přednesl několik přání válečných
invalidů. Každý invalida, který zmeškal
přihlašovací lhůtu, t. j. 31. prosinec
1923, nemůže podle platných ustanovení
dostati žádnou rentu. Jde asi o 30.000 lidí.
Opět dva případy z praxe, které ukazují,
jak nespravedlivý jest tento termín. Invalida se
střelnou ranou, ve které zůstala kulka, byl
před r. 1923 bez bolesti a proto se nehlásil. Minulý
rok dostal velké bolesti. Jeho choroba se zhoršuje,
avšak on nemá práva zažádati o
rentu. Nebo jiný příklad z mnoha. Invalida
přijde z války domů, necítí
se sice zdráv, jest však hospodářsky
tak postaven, že si řekne: Stydím se připadnout
státu na obtíž. Nehlásí se proto.
V posledních letech se mu však vede hospodářsky
špatně, prosí o rentu, jest však odmítnut,
protože se před 31. prosincem 1923 nehlásil.
Je nám jasno, že novelování v tom směru,
že se má každému z těchto 30.000
invalidů přiznati renta, by bylo finančně
těžko snesitelné. Myslíme však,
že by bylo možné novelování aspoň
v ten způsob, že se připustí opožděná
přihláška oněch invalidů, kterým
se vede hospodářsky špatně a kteří
jsou invalidní aspoň 50%.
Druhou kapitolou jsou t. zv. přeplatky. S 31. prosincem
1934 dlužilo 19.000 invalidů státu 34 milionů
Kč na t. zv. přeplatcích, připadá
tedy na jednu osobu 1.800 Kč. Tážeme se, jak
z největší části povstaly tyto
přeplatky? Jistě ne vinou invalidů, nýbrž
vinou úřadů, které se včas
neinformovaly, jak velký byl příjem dotčeného
invalidy v posledním roce. Nemají-li tedy invalidé
viny na přeplatcích, jest jen správné
a spravedlivé, když se vrácení jich
od invalidů nežádá. Žádáme,
aby se při žádostech o odepsání
přeplatku postupovalo liberálně. V minulém
roce bylo odepsáno 9 milionů. Jistě krásná
suma! S úpravou dluhů zemědělců
a likvidací daňových nedoplatků měla
by býti předsevzata úprava přeplatků
invalidů.
K starým požadavkům invalidů patří
zvýšení příjmové hranice.
Přiznáváme, ze dnes následkem. devalvace
není tento požadavek tak akutní jako před
5 nebo 6 roky, ale přece máme právo poukázati
na to, že v ostatních státech, kde jest také
tato příjmová hranice, jest daleko vyšší
než u nás. Budeme musiti proto ze zásadních
důvodů rozhodně na tomto požadavku trvati.
Pro invalidy, kteří nemohou ze zákonných
důvodů dostati žádnou rentu, jest t.
zv. invalidní fond. Rád zde konstatuji, že
žádosti jsou vyřizovány podle zásad
spravedlnosti a potřebnosti a že mají také
zástupci organisací invalidů při poradách
místo a hlas. Měl bych jen jedno přání,
a to je obzvláště srozumitelné v době
dnešní krise, aby totiž byl tento invalidní
fond daleko více dotován než dosud.
Splnění přání válečných
invalidů jest oprávněno. Starosti ministerstva
financí nemohou tvořiti, myslím, žádné
překážky, uvážíte-li, že
v roce 1925, tedy před 10 lety, bylo vydáno pro
invalidy 678 milionů a v minulém roce jen 327 milionů,
tedy skoro polovina. Ročně klesnou výdaje
na válečné invalidy asi o 6 až 7%. Splnění
přání válečných invalidů
může býti však žádáno
také z důvodů lidskosti. Muži, kteří
se stali ve válce a po válce v československém
vojsku invalidy, válečné vdovy a sirotci
mají viděti, že má pro ně demokracie
srdce. Splnění těchto přání
jest také ospravedlněno z důvodů brannosti.
V době, ve které se mluví tolik o válečném
nebezpečí, musí míti každý
občan vědomí, že vojáci, kteří
se stali invalidy, nejsou opuštěni.
Slíbilo se nám při poradách v soc.-politickém
výboru, že zákon, který leží
před námi, bude co nejdříve novelisován
a že bude nynější novela prováděna
liberálně. Doufáme, že bude tento slib
také dodržen.
Používám dnešní příležitosti,
abych z tohoto místa poděkoval srdečně
spolku "Bund der Kriegsverletzten, Witwen und Waisen, mit
dem Sitze in Reichenberg" za jeho dlouholetou práci.
Považuji za svou povinnost jako člen parlamentu a
invalida veřejně uznati, že se zemské
úřady snaží nalézti pro válečné
poškozence a všeobecně také ministerstvo
soc. péče pro invalidy sociální porozumění.
Cítili bychom se šťastnými, kdybychom
mohli do tohoto díku pojmouti také ministerstvo
financí. Ačkoliv zákon, který jest
před námi, nesplňuje všechna naše
oprávněná přání, budeme
přece pro zákon hlasovati. (Potlesk něm.
křesť. sociálních poslanců.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán
posl. Knorre. Udeľujem mu slovo.
Posl. Knorre [německy]: Slavná sněmovno!
Hospodářský stav našich válečných
poškozenců se stává den ze dne smutnějším.
Podpory a důchody, kterých dostávají,
ani zdaleka nedostačují k tomu, aby tito lidé
mohli z toho skromně žíti. Musí jíti
pracovat a bohužel je tomu tak, že naši podnikatelé
nechtějí válečného invalidu
přijmouti. Je odmítnut a je-li někde v práci,
propustí se při nejbližší příležitosti
především válečný invalida.
Potřebuje proto ochrany, ale nikoliv jen od soukromých
podnikatelů, nýbrž poskytovati ochranu těmto
obětem války je především povinen
stát. Stát, země, okres, obec, jsou všechny
povinny věnovati největší pozornost
válečným invalidům.
Před námi leží osnova zákona,
jež jest opět nedostatečná. I když
vítáme, že byla natolik rozšířena
možnost zvýšiti požitky, nakolik se sestoupilo
při snížení výdělkové
schopnosti, požadované v původním návrhu,
ze 75% na 50%, přes to šel náš návrh
dále. Navrhovali jsme, aby tato hranice byla ustanovena
na 35%, protože jest právě číslo
úmrtnosti u invalidů největší
mezi 35% a 50%.
Nejhroznější na osnově zákona
jest však opět známé ustanovení
"může". Zamítáme takové
ustanovení "může" podle všech
zkušeností, které jsme doposud nashromáždili.
Vždyť jsme viděli při zákonu o
organisaci správy, jaké účinky měla
tato ustanovení "může". A viděli
jsme to také při zákonu o menšinovém
školství. Zamítáme toto ustanovení
také z psychologických důvodů, protože
je ponižujícím pro válečného
invalidu, musí-li choditi s pocitem, že se z jeho
právní věci dělá věc
milosti.
Vyjednávání o novelování právě
§u 29 trvají již léta. Všechny organisace
válečných invalidů se již 5 nebo
více let namáhaly změniti tento paragraf
zaopatřovacího zákona. Ministerstvo soc.
péče s tím již souhlasilo a bylo tam
již dosaženo shody. Tu přišlo zase ministerstvo
financí, které prohlásilo, že nemůže
povoliti z důvodů finančních. Prohlašuje-li
se dnes z ministerstva financí, že se bude toto ustanovení
"může" spravedlivě a loyálně
praktikovati, chápeme tím méně stanovisko
ministerstva financí, trvá-li na tom, že neustoupí
od tohoto ustanovení "může". Bude-li
se zákon loyálně prováděti,
nemůže to přece státi více. Máme
však dojem, že vůbec není vůle
prováděti tento zákon loyálně,
nýbrž že se chce opět na obětech
války šetřiti. (Potlesk.) Bude tomu
skutečně tak, že se většina těch
žádostí, které tam dojdou, zamítne.
A kdo se nám zaručí za to, že se jednoho
krásného dne ministerstvo financí prostě
nevyjádří: Na návrhy o zvýšení
invalidního důchodu po 10 letech nebudeme vůbec
bráti zřetele. Je smutné, že se musí
zjistiti, že i tento zákon je dělán
opět jen pro vládní strany a nikoliv pro
oposici, nebo pro státní národ a nikoliv
pro menšinové národy. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.) Tak aspoň bude
působiti tato věc prakticky.
Je přece čirou nespravedlností, co se zde
provádí na válečných invalidech.
Zemský úřad jako dohlédací
úřad má každý den právo
podrobiti invalidu novému šetření, a
když se jeho zdravotní stav zlepšil jen o 1%,
ihned se mu sníží invalidní důchod.
Proto víme již dnes, že jest zůstaveno
na vůli státu a jeho odpovědných míst
zmenšiti důchod, jakmile se vede invalidovi poněkud
lépe. Tím smutnější je to, když
se chce invalidovi, vede-li se mu hůře, zabránit
uplatnit právo a dosíci zvýšení
důchodu. Proto směřuje náš návrh
k tomu, aby byla přece tato omezená lhůta
prodloužena alespoň do roku 1946. Již tím
se vyjde vstříc všem organisacím válečných
poškozenců. Když vidí ministerstvo financí
celou věc tak příliš jen s finanční
stránky, musí se poukázati na to, že
je pamatováno v rozpočtu na válečné
poškozence a že se výlohy na ně každým
rokem snižují. Od roku 1924 do roku 1928 bylo na nich
ušetřeno 439,336.000 Kč. Výdaje na válečné
poškozence jsou dodnes již o více než 33%
sníženy a požaduje-li se dnes o maličkost
více, nedotkne se to vůbec financí státu,
protože tyto výdaje jsou v rozpočtu určeny
a rok co rok se na tom vždy ušetří. Ročně
umírají sta válečných invalidů,
vyskytují se opětovné sňatky válečných
vdov, invalidé dosahují nejnižší
hranice výdělku, děti válečných
poškozenců dosahují stáří,
kdy podporu ztrácejí. To všechno jsou značné
úspory pro státní pokladnu a stát
je nejspíše povinen zlepšiti osud těchto
nejubožejších a nikoliv šetřiti na
účet válečných invalidů.
(Potlesk.)
Sledujeme-li celé projednávání tohoto
návrhu zákona jak v sociálně-politickém,
tak v rozpočtovém výboru, musíme zjistiti,
že se vždy znovu ustupuje ministerstvu financí.
V tomto případě jest však toto ustupování
zcela neodůvodněné, protože státní
finance nejsou dotčeny návrhy, které jsme
předložili a které mají posloužiti
ke zlepšení osudu válečných poškozenců.
Mluví se stále o brannosti, o duchu v naší
armádě a promeškává se při
tom postarati se řádně o oběti poslední
války. Jaký duch se vnáší do
vojska, když vojáci vidí, jak jest postaráno
o válečné poškozence, můžete
si lehce představiti. Jistotně se takovými
opatřeními duch nepovznese. Vždyť to vidíme
všude. Pro armádu se vždy najdou miliony a tu
nalezne ministerstvo financí vždy východisko.
Má-li však poskytnouti pro válečné
poškozence něco málo peněz, které
jsou po ruce, protože se mohou z úspor uhraditi další
výdaje, tu jest ministerstvo financí ztrnulé.
Pak nepomůže ani úsilí těchto
přece ryze hospodářských organisací
válečných poškozenců a divíme
se, že i německé vládní strany
hlasovaly proti našemu návrhu, jenž zněl:
"1. Prodloužiti lhůtu do roku 1946, 2. posunouti
hranici do 35% a 3. vypustiti ustanovení "může".