Někdy projevují se ve veřejnosti naprosto
mylné názory, že v naší republice
může každý válečný
poškozenec dostati důchod; to jest omyl. Jsou vyslovovány
názory, že lidé bohatí nebo existenčně
zabezpečení mohou dostati důchod. To neodpovídá
pravdě, poněvadž u nás mohou dostati
důchod jenom nezabezpečení chudáci,
pravidelně nemajetní a bez existence.
Poněvadž možnost dosažení důchodu
je omezena zákonem o hranici příjmové
a mnohdy také tvrdostí prováděných
prohlídek, není naše péče o válečné
poškozence postačující. Důchody
válečných invalidů a válečných
poškozenců všeobecně jsou velmi nízké.
Pokud splnili všechny podmínky zákona, jak
jsem se již tu dotkl, činí důchod 20
%ního invalidy 45 Kč měsíčně,
34%ního 67 Kč, 44 %ního 90 Kč, 54%
ního 112.50 Kč, do 64% 180 Kč; pouze invalidé,
klasifikovaní přes 85 %, mají podle zákona,
který byl přijat 17. září 1930,
měsíční důchod 600 Kč,
slepci pak 750 Kč měsíčně.
U těchto lze říci, že je dáno
existenční minimum.
Také důchody vdovské jsou velmi nízké.
Činí 75 Kč měsíčně
při 30 % ní neschopnosti výdělku,
při 50% ní neschopnosti činí důchod
112 Kč, dovršením 55 let 142 Kč. Otec
nebo matka po padlém synovi mohou dostati 50 Kč
měsíčního důchodu za předpokladu,
že jsou neschopni ku práci, že jsou nemajetní
a nemají nikoho, kdo by je podporoval nebo jim přispíval
k výživě. Také důchody sirotků
jsou velmi nízké, činí pouze 50 Kč
měsíčně, a to do 18 let věku.
Tyto nepatrné důchody mohou však dostati, jak
znovu zdůrazňuji, jenom tehdy, jsou-li splněny
všechny tvrdé podmínky zákona, hlavně
o hranici příjmů, vylučující
z nároku na důchod. Je proto každé další
omezování práv válečných
poškozenců nespravedlností.
Předložený návrh zákona má
znamenati podstatné zlepšení proti dosavadnímu
stavu; dříve, jak jsem uvedl, 10letá lhůta,
která umožnila, aby se přihlásil invalida,
zhoršila-li se jeho invalidita, uplynula a váleční
invalidé neměli možnosti dosáhnouti
svého práva.Vládní návrh tisk
338 tuto otázku zčásti řeší.
Soc.-politický výbor dosáhl proti původní
osnově určitých změn. Původně
bylo žádáno, aby důchod byl zvýšen
pouze těm invalidům, kteří dosáhli
75 % výdělečné neschopnosti. Soc.-politický
výbor provedl změnu v tom smyslu, že invalidům,
kteří byli uznáni z 50 % výdělečně
neschopnými, bude důchod zvýšen, a k
tomu jsou ovšem ještě určité předpoklady:
přiznání vyššího důchodu
vyžaduje souhlasu ministerstva soc. péče a
ministerstva financí.
Soc.-politický výbor zabýval se tímto
problémem velmi důkladně a projevil největší
smysl a pochopení pro požadavky a potřeby obětí
světové války. S naprostou upřímností
se dožadoval, aby práva válečných
invalidů nebyla omezována, aby se do zákonů
nedostávala ustanovení znamenající
komplikace a administrativní zatěžování,
a hlavně pak, aby váleční poškozenci
netrpěli žádnými šikanami a aby
také postup při rozhodování o nárocích
válečných invalidů se strany ministerstva
financí byl co nejbenevolentnější. Rozhodně
nesmí trpět právo válečných
invalidů jednostranností při rozhodování
a při provádění zákona v dohodě
musí býti brán zřetel především
na potřeby válečných poškozenců,
jimž musí býti pomáháno. Vyslovujeme
zásadu, že je třeba tyto záležitosti
vyřizovat velmi rychle, poněvadž jde o problém
velmi ožehavý.
Byly vyslovovány obavy - a konečně tendence
návrhu zákona to jasně vyslovuje - že
by se mohlo dostati důchodu někomu, komu nepatří.
Tyto obavy jsou bezpodstatné, poněvadž prohlídky
válečných poškozenců provádějí
lékaři ustanovení ministerstvy soc. péče
a zdravotnictví podle platných směrnic, a
tito lékaři mají po ruce nejlepší
spisový materiál. Odvolá-li se válečný
invalida, musí jeho odvolání do odvolací
komise, kde je platný především zase
posudek odborného znalce, a v této komisi má
zastoupení také ministerstvo financí.
Ale přes to, že návrh zákona nás
plně neuspokojuje, znamená přece jen značný
pokrok proti dosavadnímu stavu. Soc. politický výbor
si v přijaté resoluci vyhradil, aby po jednoroční
lhůtě provádění tohoto zákona
měl možnost přezkoumati jeho výsledky
pro dobro válečných invalidů. Zastáváme
stanovisko, aby bylo správně postupováno,
hlavně pak zastával soc.-politický výbor
názor, že je třeba, aby naše zákony
byly psány jasně, aby práva a povinnosti
občanů byly vždy jasně vyznačovány,
aby naši občané, v tomto případě
váleční poškozenci, nebyli vydáváni
při rozhodování libovůli jednotlivce.
Odpovědnost nese zákonodárný sbor,
a proto vyslovená přání a zásady
pro jasnou formulaci našeho zákonodárství
byly zde na místě.
Finanční náklad na provedení tohoto
zákona nelze přesně určit. V důvodové
zprávě je naznačeno jen pravděpodobné
zatížení. Upozorňuji, že tu jde
o pravděpodobnost.
Ministerstvo soc. péče hodlá návrh
zákona provésti z vlastního rozpočtu,
a to z úbytku nákladů na požitky válečných
poškozenců, který se během roku projevuje
tím, že se někteří zabezpečí,
že sirotci dovrší 18. rok, a konečně
i úmrtím.
Návrh zákona nepřináší
jinak nových změn proti původnímu
znění, pouze v §u 36 je doplněk, že
důchod lze také zabaviti na pojistné premie
dobrovolného pojištění, které
uzavřeli váleční poškozenci.
Toto pojištění se prakticky již od r.
1920 provádí na podkladě jednomyslného
přání Národního shromáždění,
vyjádřeného v resoluci dne 20. února
1920.
I když návrh zákona plně neuspokojuje
- i přes to, že v soc.-politickém výboru
podařilo se dosáhnouti podstatného zlepšení,
pokud se týče stanovení výdělečné
neschopnosti, zhorší-li se zdravotní stav válečného
invalidy - znamená tento návrh zákona značný
pokrok proti dosavadnímu stavu, a proto navrhuji jménem
výboru soc.-politického, aby návrh zákona
tisk 357 byl po uvedené změně, učiněné
soc.-politickým výborem, přijat i s třemi
předloženými resolucemi. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo zpravodajcovi výboru rozpočtového,
ktorým je p. posl. Vičánek.
Zpravodaj posl. Vičánek: Slavná
sněmovno! Rozpočtový výbor zabýval
se v dnešní schůzi obšírně
vládním návrhem tisk 338, kterým se
upravují zákonné předpisy o péči
o válečné invalidy.
Rozpočtový výbor je si dobře vědom,
že se touto novelou daleko nesplňují všechna
pia desideria, která váleční poškozenci
po řadu let předkládali jako své oprávněné
požadavky, ale je si také dobře vědom,
že je to právě neutěšená
finanční situace státu, která tou
dobou znemožňuje vyhověti všem oprávněným
požadavkům. Přes to vidí v předloženém
návrhu zákona splnění alespoň
toho nejzákladnějšího a nejdůležitějšího
požadavku.
Osnova přihlíží ke dvěma věcem.
Především je to otázka odstranění
té největší křivdy, která
byla v zákonném opatření, které
stanovilo, že žádat o novou prohlídku
zdravotní z důvodu zhoršení stavu a
tím dosáhnouti zvýšení invalidní
renty je možno pouze během deseti let od přiznání
renty. Zákonodárce tehdy vycházel ze stanoviska,
kterému neodporovala ani lékařská
veřejnost, že během deseti let - a v tomto
případě bylo to i více - od zranění
může se zranění a jeho důsledky,
tudíž invalidita, ustáliti, může
se dokonce i zlepšiti, ale nikomu nenapadlo, že důsledky
takového válečného zranění
nebo onemocnění se mohou během let také
zhoršiti.
Z toho důvodu zákon z r. 1920 obsahuje ustanovení,
že úřady mající na starosti péči
o válečné poškozence mohou naříditi
novou prohlídku a zjistí-li nižší
procento invalidity, mohou v důsledku toho snížiti
rentu, po př. ji dokonce odejmouti, ale zákon nedával
totéž právo válečnému
invalidovi. Zhoršil-li se jeho stav, neměl právo
žádati o novou prohlídku.
Předložená novela zákona odstraňuje
tuto nesrovnalost, která působila nejvíce
zlé krve, a připouští, aby každý
válečný poškozenec, kterému byla
renta určena a vyměřena, jestliže cítí,
že jeho zdravotní stav se zhoršil, mohl podati
žádost o novou zdravotní prohlídku,
o nové zjištění výše své
invalidity a tudíž v důsledku toho také
dosíci zvýšení své dosavadní
renty.
Rozhodujícím bylo, jak už uvedl zpravodaj výboru
soc. politického, stanovisko obou lékařských
fakult pražských universit, které velmi rozhodně
opravily dřívější mínění,
že invalidita se nemůže zhoršiti, a prohlásily,
že je řada chorob, které během let mohou
doznati velmi značného zhoršení, a že
tudíž je potřeba v zájmu práva
a spravedlnosti, aby příslušné ustanovení
zákona z r. 1920 bylo novelisováno.
Druhá část předloženého
zákona týká se opatření administrativních
a je důsledkem, řekl bych, jednak neprovedeného
vládního nařízení o úplném
zřizování okresních úřadoven
pro péči o válečné poškozence
v každém sídle okresního úřadu,
a za druhé ministerského nařízení
v důsledku úsporných opatření
ve státní správě, kterým byla
většina okresních úřadoven pro
péči o válečné poškozence
zrušena až na 6 v celé republice. Tím
přestaly okresní úřadovny býti
první instancí pro válečné
poškozence a staly se jí de facto zemské úřady,
kterým dnes podle tohoto návrhu zákona bude
příslušeti právo přijímati
žádosti o nové prohlídky válečných
poškozenců.
Důležité je ustanovení, že rozhodování
o těchto přihláškách má
v rukou ministerstvo soc. péče a že tudíž
- poněvadž rozhodování bude vzhledem
k povaze věci velmi individuální - bude prakse
v rozhodování a vyhovování, po případě
zamítání těchto žádostí
jednotná.
Třetí opatření rázu administrativního,
které je v novele obsaženo, je možnost zabavitelnosti
části invalidní renty k placení pojistných
premií z pojistek životních a z pojistek pro
úmrtí. Obě pojistky mají nesporně
velký význam pro válečné poškozence.
Řada válečných poškozenců
opatřila si z důvodů existenčních
zápůjčky na svou invalidní rentu a
tyto zápůjčky byly v každém případě
kryty pojistkou životní ve výši normálně
od 2000 do 5000 Kč. Taková pojistka má ovšem
velký význam pro pojištěnce samého,
pro invalidu, ale také pro úřad, který
zápůjčku poskytl, poněvadž neplacením
premie stává se pojistka bezvýznamnou. Ztrácí
tím jak válečný poškozenec tak
také úřad, který poskytl zápůjčku,
garancii. Tedy je docela odůvodněno, že takové
opatření, třeba že se zdá býti
tvrdým, se dává do zákona, poněvadž
přes svou určitou tvrdost rozhodně slouží
zájmům invalidy právě tak, jako úřadům
majícím péči o válečné
poškozence.
Rovněž tak další a poslední opatření,
kterým se umožňují srážky,
zabavitelnost premie na pojistku úmrtní, má
své odůvodnění. I tyto částky-jde
o pojistné ve výši 1000 Kč - jsou pro
válečné poškozence velmi významné,
přihlížíme-li k tomu, že pozůstalí
po válečných poškozencích nemají
nároku na úmrtné a pohřebné
a že tudíž častokráte úmrtím
rentiera dostávají se do velmi svízelné
situace. Zabrániti tomu je možno právě
tím, že pojistka úmrtní udržuje
se svěží a tudíž je velmi důležité
i toto opatření, které sahá ve formě
zabavení určité nepatrné částky
invalidních důchodů na důchod příslušného
válečného invalidy.
Rozpočtový výbor je si dobře vědom,
že daleko nejsou splněny ještě všecky
požadavky, všecka odůvodněná přání
válečných invalidů, a proto rád
se připojil k resoluci sociálně-politického
výboru, která navrhuje, aby po zkušenostech,
které nabude úřad prováděním
této právě projednávané novely
po uplynutí jednoho roku, byl předložen úplný
návrh nebo úplná novela zákona o péči
o válečné poškozence, která by
splňovala pokud možno, pokud to ovšem dovolí
situace státních financí, všecky oprávněné
požadavky, které zde se nahromadily během dlouhých
let, a které tato novela zatím nemůže
uspokojit.
Rozpočtový výbor, uváživ všecky
okolnosti, i to, že zatížení státní
pokladny se nejeví tak velikým, aby způsobilo
určité potíže, usnesl se navrhnout slavné
sněmovně, aby předložený návrh
zákona schválila. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
K tejto veci sú prihlásení rečníci,
zahájim preto rozpravu.
Dľa usnesenia predsedníctva navrhujem lehotu rečnickú
30 minut. (Námitek nebylo.)
Námietok niet. Navržená lehota je schválená.
Prihlásení sú rečníci: na strane
"proti" pp. posl. Vodička, Knorre,
Schenk; na strane "pro" p. posl. Zajiček.
Dávam slovo prvému rečníkovi "proti",
pánu posl. Vodičkovi.
Posl. Vodička: Vážení pánové
a dámy! S vládním návrhem tisk 338,
kterým se mají změniti nebo doplniti některá
ustanovení zákona ze dne 20. února 1920 o
požitcích válečných poškozenců,
se přichází v době velké nespokojenosti
válečných poškozenců, v době,
kdy tato nespokojenost propukává ve všech místech,
kde tito váleční poškozenci jsou organisováni.
Tato veliká nespokojenost válečných
poškozenců propukává jak mezi válečnými
invalidy, válečnými vdovami a sirotky, tak
i mezi invalidy vojenskými, kterých je již
dnes, v době 10 let, 10.000 lidí.
Tito váleční poškozenci prodělávají
právě tak jako nezaměstnaní dělníci
strašlivou bídu a žijí v hrozných
poměrech. Jsou jim neustále snižovány
renty, nepřiznávány důchody, jsou
zbavováni důchodů, a je konečně
snahou, a také se to projevuje i v tomto projednávaném
zákoně, nedat těmto tisícům
válečných poškozenců téměř
nic nebo omeziti veškerá vydání na ně
na nejnižší míru.
Pan zpravodaj Neumeister mluvil tady o počtu válečných
poškozenců, ale neřekl, že celkově
přihlášených válečných
poškozenců bylo 993.015 osob, že z tohoto počtu
byl přiznán důchod 742.339 osobám
a že zamítnuto bylo v těchto prvních
dobách 250.676 invalidů. Ovšem roku 1931 již
vidíme zcela jiný obraz. Z tohoto téměř
jednoho milionu válečných poškozenců
je už jenom 355.629 osob, majících invalidní
důchod. Dnes přiznal pan zpravodaj Neumeister,
že v tomto roce je již jenom 246 tisíc válečných
poškozenců. Co to znamená? Tyto dvě
třetiny válečných poškozenců
nezemřely, ani nějakým eskamotérským
způsobem nezmizely, nýbrž těmto dvěma
třetinám válečných poškozenců
byly důchody vzaty, prostě oni byli vyřazeni
z řad válečných poškozenců.
(Posl. Dvořák: Snižují jejich
počet jako u nezaměstnaných!) Ano, zrovna
tak, jako snižují počet nezaměstnaných,
snižují i počet válečných
invalidů, vdov a sirotků. Nejlépe to vysvitne,
když zkoumáme výdaje na válečné
poškozence. Vidíme, že roku 1931 bylo ještě
vydáno na válečné poškozence
382,818.000 Kč, ale roku 1936 již jenom 297,347.000
Kč, čili celkově během šesti
let ušetřeno na invalidech 297,052.600 Kč.
A v jakých strašlivých poměrech žijí
tito váleční poškozenci, dokazuje to,
že dneska 20 % válečných invalidů
dostává měsíční rentu
jen 45 Kč. Bylo zde též mluveno o veliké
nespravedlnosti a druhý zpravodaj pan kol. Vičánek
mluvil o tom, že prý finanční situace
státu nedovoluje, aby se situace válečných
poškozenců mohla zlepšiti. Ale podívejme
se, komu se upírá zlepšení. Těm
nejbídnějším a těm, kteří
nesli nejtěžší oběti, kteří
ztratili za cizí zájmy ve světové
válce svoje zdraví a kteří dneska
následkem svého fysického stavu nejsou schopni
jakékoli obživy.
Musíme podrobiti rovněž té nejostřejší
kritice způsob, jakým se postupuje. Bylo zde řečeno,
že jsou různé kategorie válečných
poškozenců, kterým se určuje, mnoho-li
mají dostati nebo mají-li vůbec vypadnouti
z důchodu. A vidíme, že vydělá-li
dělník, zřízenec nebo úředník
jakožto válečný poškozenec společně
se svojí rodinou 10.000 Kč za rok, je mu vzat důchod
válečné invalidity; vyměří-li
berní správa živnostníkovi, maloobchodníkovi
nebo majiteli pozemku daň z příjmu 5000 Kč
za rok - do příjmu se započítává
i příjem rodiny - pak rovněž pozbývá
nároku na důchod. Nejtragičtější
je zde postavení trafikantů, lidí, kterým
státní správa dává trafiky.
Podle zákona má-li válečný
poškozenec-trafikant rentu 45 Kč a dosahuje-li jeho
výdělek v trafice také té výše,
může, když by to byrokracie do důsledku
prováděla, prostě tuto rentu ztratiti. O
lidi, kteří přinesli největší
a nejtěžší oběti, o válečné
invalidy, kteří ztratili své zdraví,
o válečné vdovy, které ztratily své
muže a živitele, o sirotky, kteří ztratili
otce, o rodiče, kteří ztratili své
syny, není dnes vůbec postaráno. Tito lidé
dnes procházejí strašným životem
bídy a nedostatku. Není náhodou, že
v této době, kdy hrozí nová válka,
kdy hrozí nová válečná jatka,
přichází se s tímto zákonem.
Přichází se s ním proto, aby se ukonejšila
nespokojenost válečných poškozenců
něčím, co by aspoň zdánlivě
bylo jakýmsi napravením křivd.
V Československé republice máme od r. 1919
12 zákonů o válečných poškozencích,
ale ani jeden z nich neřeší jejich situaci
tak, aby jim zajistil tu nejskrovnější existenci.
Tyto zákony byly dělány v době částečné
stabilisace kapitalismu, v době konjunktury, a ani tehdy
neodpovídaly, natož dnes, v době katastrofální
nezaměstnanosti, v době strašné bídy,
hladu a nedostatku, v době, kdy váleční
poškozenci, kteří ztratili své zdraví,
nemohou dostati vůbec práci, nemohou nalézti
obživu, poněvadž dnes nedostane práci
a obživu ani člověk zdravý.