Kol. Jaša dále tvrdil, že kultura je pro
Henleina věcí, která má býti
ovládnuta politikou, a proto bude v příhodném
okamžiku následovati politický projev a politický
program. To by bylo zbytečné. Neboť politický
program, který má podle kol. Jaši přijíti,
je již dávno zde. Politický program sudetskoněmecké
strany byl a je pevně a jasně stanoven. Tak prohlásil
Henlein ve svém provolání z 1. října
1933, že sudetskoněmecký lid je již syt
úzkoprsého stranictví. Lid odmítá
stranickou a národnostní nenávist a touží
po spravedlivém budování národního
společenství překonáváním
stranické a třídní nenávisti
a po klidném soužití národů v
tomto státě. Proto volá všechny sudetské
Němce bez ohledu na stranickou a stavovskou příslušnost
do houfu a staví se v čelo hnutí. (Posl.
Zischka [německy]: To jsou fráze!) To
nejsou fráze, a 19. květnem byl tento program splněn,
neboť sudetskoněmecký národ uposlechl
v převážné většině
tohoto volání do houfu. Konrád Henlein mimo
to dne 21. října 1934 doplnil a ukázal zásady
sudetskoněmecké strany, zejména poukázal
dne 21. října 1934 na to, že pro politické
stanovisko sudetskoněmecké strany jsou a budou rozhodnými
mravní zásady. Konrád Henlein tehdy řekl
(čte): "Se zřetelem na skutečná
a úmyslná nedorozumění můžeme
jen znovu prohlásiti, že nejsme ochotni pokračovati
v dosavadní sudetskoněmecké politice ani
ve všeobecnosti ani obzvláště ve smyslu
jedné ze starých stran. Toto předsevzetí
zahrnuje v sobě zříci se snahy získávati
masy přívrženců jen pro jejich hlasy.
Tím odmítáme, abychom byli snižováni
a pokládáni za nositele sobeckých zájmů
na úkor celku. Jsme naopak mínění,
že každá politika musí se sama v sobě
ospravedlňovati a může konec konců býti
jen snahou po odpovědném a uvědomělém
budování státu a společnosti. Nám
jde o sjednocení Němců v tomto státě
ve smyslu pravého a životního národního
společenství." Také formulace, která
je zcela nedvojsmyslná, která plně platí,
a která především má a bude míti
plnou platnost v praxi sudetskoněmecké strany Kdo
dnes tvrdí, že politické zásady sudetskoněmecké
strany nejsou jasně stanoveny a že teprve v nejbližší
době budou stanoveny, ten zřejmě nevzal na
vědomí důležité politické
projevy sudetskoněmecké strany. Slavná sněmovno,
s těmi však, kteří důležité
projevy sudetskoněmecké strany neberou na vědomí,
není možná diskuse, protože zde prostě
chybí předpoklady k diskusi.
Slavná sněmovno! Kol. Jaša mluvil včera
dále, že on a jeho přátelé se
srdečně hlásí k tomuto státu,
nejen proto, že je splněním českého
ideálu, nýbrž i proto, že tento stát
poskytuje svým občanům svobodu přesvědčení,
pokud to ovšem je ve shodě s jeho bezpečností,
a protože poskytuje možnost kulturního vyžití
svým národům bez rozdílu národnosti
a politické příslušnosti. Kol. Jaša
včera dále prohlásil, že je zvláštní
ctí a pýchou býti občanem republiky,
která zachovala skoro jako jediná ve střední
Evropě svým národům občanská
práva a která poskytla svým národnostem
kulturní vyžití v plné míře.
Ale kol. Jaša v téže řeči
prohlásil (čte): "V tomto státě
s demokratickou ústavou, která vložila moc
do rukou zástupců lidu, nebudeme s nikým
diskutovati o tom, komu má sloužiti rozhlas, škola
a divadlo." Přiznávám se, že tuto
logiku prostě nechápu. Na jedné straně
se tvrdí, že jsou dány všechny předpoklady
pro kulturní vyžití menšin, na druhé
straně odmítáte, kol. Jašo, i
jen o tom diskutovati. To jsou dvě věci, které
se úplně vylučují. (Posl. Jaša:
Citujte dále, pane doktore, kde jsem to formuloval,
kdo bude o tom rozhodovat a co bude rozhlas říkat!
Vy jste si vytáhl jen to, co se vám hodí!)
Ale kol. Jaša učinil ještě něco:
mluvil o tom, že výroky Konráda Henleina jsou
v jádře výsledkem válečné
nálady, jejímž pozadím je konec konců
německé zbrojení, a kol. Jaša
prohlásil zcela nepokrytě, že se v kruzích
sudetskoněmecké strany do určité míry
počítá s německým zbrojením
jako s válečným činitelem. Také
zde vám musím, kol. Jašo, prohlásiti,
že se rozhodně mýlíte. Konrád
Henlein zaujal jasné stanovisko k problému války
jako politickému prostředku, a zásady, které
pronesl v Č. Lípě, nebyly nijak oslabeny.
A nikdo není oprávněn prohlásiti,
že tyto zásady nemají nadále platnost
pro praxi sudetskoněmecké strany. Konrád
Henlein prohlásil v Č. Lípě zcela
nedvojsmyslně (čte): "Žádná
politika, která si je vědoma své odpovědnosti,
nemůže po hrůzách nejnovějších
politických událostí počítati
s válkou jako s politickým prostředkem."
(Posl. Jaša: Hitler je také pro mír,
ale otázka je, proti komu zbrojí a koho chce
napadnout. Československo nenapadne Německo nebo
Rakousko!)
"Nehledě k tomu, že válka, která
by se nás bezprostředně týkala, mohla
by býti jen válka mezi Německem a Československem
a že by nutně přivodila bezměrnou bídu
v naší vlasti, která by se nutně stala
bitevním polem. Ani českému národu
by taková válka právě tak nepřinesla
kýžených výsledků. Ani imperialistické
snahy po územních ziscích, ani mocenskopolitické
úvahy nemohou přiměti vedení československého
státu, aby opustilo tradice humanity a učinilo se
odpovědným za hrůzy nové války.
Co tedy", tázal se tehdy Konrád Henlein v Č.
Lípě, "může býti bilancí
takové války mezi těmito státy? V
nejlepším případě jen udržení
nynějšího stavu za ohromných ztrát
na lidech a na statcích. K tomu by měli všude
přihlížeti ti, kdož si tak rádi
zahrávají s myšlenkou nové války.
Kdo je skutečně schopen střízlivě
a odpovědně mysliti, tomu musí býti
zcela jasno, že válka je nejnevhodnějším
prostředkem pro uspíšení evropského
vývoje k míru mezi národy." Musím
zde ještě prohlásiti, že tato formulace
Konráda Henleina je úplně jasná. Na
druhé straně musím říci, že
taková nedorozumění a překrucování,
jaká včera zde ve sněmovně kol. Jaša
reprodukoval nebo přednesl, za žádných
okolností nemohou sloužiti k tomu, aby byly nalezeny
anebo i jen připraveny nové cesty pro soužití
národů.
Konrád Henlein učinil již v Č. Lípě
k otázce o změně národnostních
poměrů ještě další, velice
zásadní prohlášení, která
jste ještě vůbec, vážení
kolegové s české strany, nevzali na vědomí.
Konrád Henlein tehdy v Č. Lípě řekl
(čte): "Považujeme vytvoření
čistě národních států
ve střední Evropě za nemožnost. V tomto
území budou vždy národnostní
ostrovy, ba dokonce i větší národnostní
celky, které nebudou žíti ve vlastním
státě, ale budou sdíleti svůj osud
ve společném státě s jinými
národy. Zříkajíce se vší
ideologie minulosti, která nebyla schopna zajistiti mír
v Evropě, pravíme zároveň právě
tak jasně a otevřeně, že v Evropě
nebude dříve skutečného míru
a pokoje, pokud ony národnostní skupiny, které
řízením osudu žijí v národnostních
státech, se budou cítiti ohroženy ve své
existenci a pokud budou musiti bez oddechu bojovati za svá
životní práva." A také zde v této
souvislosti prohlášení: "Jen zřeknutím
se násilí jak v pohraničí, tak i ve
vnitřní politice můžeme dospěti
k poměrům které musí býti nadějí
všech lidí dobré vůle. Touto politikou
bychom vyvodili důsledky ze staletého historického
vývoje v území, kde společně
žijeme." Byl bych si přál, aby kol. Jaša,
dříve než zde včera přednesl
svou řeč, si byl připomněl řeč
v Č. Lípě, pak by bylo to, co zde ve sněmovně
tvrdil, prostě nemožné.
K něčemu se ovšem ještě musím
vrátiti, a zde mohu odpověděti rovněž
jen slovy Konráda Henleina, který plným právem
v České Lípě na to poukázal
(čte): "Jen slepý by mohl přehlédnouti,
že se nyní v Evropě dokončuje přeskupování
všech společenských poměrů. Teprve
budoucímu klidnému dějinnému pozorování
zůstane vyhrazeno ukázati a dokázati, jak
národové osvobození a ve vlastním
státě, a především český
národ, zahájili tento vývoj po zhroucení
dunajské monarchie při tvoření nových
nástupnických států. Je v tom kus
tragiky a snad také úmyslného neodpovědného
nedorozumění, jestliže jistí publicističtí
činitelé tuto skutečnost nejen přehlédnou,
nýbrž i stejný vývoj u starších
národů zlomyslně skreslí. Poukazujíce
jen na vnější jevy společenského
přerodu, mohou povrchně postaviti naše snahy
po společenské obnově na roveň fašismu
nebo německému národnímu socialismu.
Je politování hodno, že se musíme nejen
zabývati takovými kejklířskými
kousky, nýbrž že bylo lze také pozorovati
sklon, který se zrodil z úzkostlivé předpojatosti,
použíti jich jako podkladu pro posouzení našeho
hnutí a více než 100.000 jeho přívrženců.
Při tom se vědomě přehlíží
zásadní a důležitá věc,
že totiž pod rouškou kvasících nepokojů
se dokončily a ještě dokončují
na mnohých místech zcela různé společenské
přerody, jejichž předpoklady a příčiny
mají zcela odlišný původ."
A právě v této souvislosti učinil
Konrád Henlein další prohlášení,
které nesmí býti přehlédnuto
při posuzování sudetskoněmecké
strany (čte): "Přes určité
výhrady k období liberalismu, jehož selhání
je dnes mimo vší pochybnost, musím zdůrazniti
jednu věc: Že se nikdy nevzdáme liberality
t. j. bezvýhradné úcty k právům
osobnosti jakožto zásadnímu hledisku pro určení
vztahů mezi lidmi všeobecně a vztahů
mezi státními občany a úřady
zvláště. A jsme nejméně ochotni
odepříti sebevědomě a odpovědně
jednajícímu jednotlivci vlastnost nositele všech
pokrokových společenských proudů."
Domnívám se, že věci nemohly býti
jasněji a nedvojsmyslněji naznačeny, než
jak to učinil Konrád Henlein.
Místopředseda Taub (zvoní): Upozorňuji
pana řečníka, že jeho řečnická
lhůta vypršela.
Posl. dr. Neuwirth (pokračuje): Již
konec?
Konče chtěl bych říci jen jedno: Domnívám
se, že jsem právě provedeným srovnáním
dokázal, jakým, skoro bych řekl neodpovědným,
způsobem byla zcela jasná prohlášení
naší strany obrácena v pravý opak. Není
uměním těmito metodami dosáhnouti
novinářských a agitačních úspěchů.
Mluví-li se však o mravnosti v politice, o nutnosti
dbáti v politice mravních zásad, mluví-li
se, že je nutno žíti a jednati podle demokratických
zásad, pak mohu jen říci, že Masaryk
vůbec kdysi prohlásil, že demokracie je diskuse;
a na to můžeme říci jen jedno, že
předpokladem pro úpravu nového soužití
našich národů musí býti na české
straně přiznání k novým politickým
metodám. Ale pokud na české straně
nebudou míti odvahu si ujasniti, že se nelze vzdáti
toho, abychom brali skutečnosti společenského
života tak jak jsou a abychom i při politických
závěrech zkoumali správnost a přesnost
premis a bezvadnost konklusí, potud nedojdou ke správným,
nýbrž k falešným závěrům.
Buď jde o nedobrovolné nebo úmyslné
chybné závěry, v nejhorším případě
i o překrucování, rozhodně však
jde o chování, které neodpovídá
mravním požadavkům, kterých v politice
žádáme a žádati musíme.
A ještě druhou věc: V reakci tisku vyšlo
zcela jasně najevo, že konec konců byly nám
jen činěny výtky, protože se chtělo
vypořádati se s nepříjemným
společníkem v koalici. Máme pro tyto různice
v koalici určité porozumění. Ale,
pánové, chcete-li bíti do vašich agrárníků,
pak to prosím dělejte ve vlastní režii
a zřekněte se toho, abyste nás brali jako
argument, neboť tím konec konců dosáhnete
jen jednoho, vnesete zmatek do veřejného mínění,
který vůbec zabrání dnes a pro všechny
časy ozdravění a rozumnému vývoji
našich vnitropolitických poměrů.
V tomto smyslu, slavná sněmovno, nemáme nic,
co bychom z toho, co Konrád Henlein v neděli řekl,
vzali zpět, nic, co bychom zastírali nebo opravovali.
Máme jen jedno přání a jeden požadavek,
aby to, co bylo s naší strany řečeno
s odpovědného místa, bylo bráno na
vědomí především tak, jak to
bylo skutečně řečeno. Pak zde teprve
budou předpoklady pro skutečně věcnou
diskusi, která je schopna bráti společenské
skutečnosti tak, jak jsou, a vycházeti z nich, a
která jediná může vésti k utváření
poměrů ve smyslu odpovědné vlády.
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Místopředseda Taub (zvoní): Slovo
má dále pan posl. Špaček.
Posl. Špaček: Vážené dámy
a pánové! Osnova, o které jednáme,
je pro nás dokladem, že rozumné, národu
prospěšné nazírání na
úkoly zákonodárství získává
přece jenom více stoupenců a že věci,
které měly býti vykonány hned po převratu,
ale nebyly vykonány proto, poněvadž se zdály
odložitelné anebo poněvadž nebylo chuti
se jim věnovati, z různých důvodů,
zejména stranicko-politických, musí býti
na konec vyřešeny, nemá-li utrpěti nejenom
zájem státotvorného národa, nýbrž
i vážnost a význam našeho státu
jako důležitého mezinárodního
činitele.
Zdálo by se samozřejmé, že v národním
státě československém nemělo
by se teprve v 18. roce jeho trvání napravovati
to, co mělo býti okamžitě upraveno již
zřízením tohoto státu, t. j. samozřejmý
a každému člověku ve světě
pochopitelný zájem na tom, aby mladí příslušníci
státotvorného národa, školní
mládež byla vychovávána jenom ve školách
svého mateřského jazyka, své národnosti,
aby nebyla odnárodňována jazykově,
ale ani ne odcizována státu výchovou, která
k státnosti nejen nepřispívá, nýbrž
která ji podkopává z důvodů
agitace zahraničně-politické.
Je obecně známo, že bezprostředním
podnětem k tomuto iniciativnímu návrhu kol.
posl. Uhlíře a druhů byly neudržitelné
poměry ve školské výchově nebo
nevýchově, lépe řečeno, příslušníků
mladého pokolení našeho národa na Hlučínsku,
nepatrném poměrně území naší
republiky, ve velikosti jenom jednoho politického okresu,
které však nám bylo versailleskou smlouvou
přikázáno výslovně proto, že
to byl kraj, který sama pruská a říšská
správa školská i politická za trvání
pruského a říšskoněmeckého
režimu předválečného i po dobu
války pokládala za kraj ryze český,
resp., jak tam se říkalo, moravský, a dokumentovala
to také výsledky oficiálního pruského
a říšskoněmeckého sčítání.
Jestliže, opírajíc se o toto přiznání
národního charakteru tohoto kraje, mírová
konference přiznala Hlučínsko národnímu
státu československému, byla samozřejmou
povinností politické i školské správy
naší, aby školské poměry upravila
tak, jak si toho přálo obyvatelstvo tohoto území
dokonce pod botou pruského a německého šovinismu
oficielního před válkou a za války.
Je, myslím, velmi málo lichotivým přiznáním
naší výchovy ke státnosti skutečnost,
že dnes je na Hlučínsku daleko méně
národního uvědomění a ochoty
ke státnosti, k naší státnosti, než
tomu bylo za Německa a za Pruska. Je, myslím, špatným
dokladem naší způsobilosti vychovávat
obyvatelstvo vlastního národního kmene ke
státnosti, tím méně obyvatelstvo jiných
národních kmenů, jako menšin u nás
se nacházejících, když dospěly
poměry v soukromém, pokoutním vyučování
na Hlučínsku, které se snažilo odníti
české neboli moravské děti na tomto
Hlučínsku výchově v mateřském
jazyku, tak daleko, že v některých obcích
dokonce většina, jak to konstatoval zpravodaj a hlavní
iniciátor tohoto návrhu posl. Uhlíř,
dochází do tohoto t. zv. pokoutního mimoškolního
vyučování, zatím co školy, a
to školy vybudované i pruskou správou, v nichž
se za Pruska náboženství a moravskému
jazyku českému vyučovalo buď úplně
nebo částečně, zejí prázdnotou
nebo nejsou dostatečně navštěvovány.
Vážení přátelé, nejenom
se neděje tady žádná křivda některé
národní menšině tím, že
se upravuje konečně v 18. roce trvání
republiky tímto návrhem zákona právní
základ pro znemožnění tohoto v našem
národním státě oficielně existujícího
odnárodňování příslušníků
našeho národa, nejenom se neděje křivda
německému národu nebo kterékoliv jiné
menšině, nýbrž napravuje se jenom jedna
z podivuhodných zvláštností. V dobré
vůli a povolnosti vůči příslušníkům
národních menšin u nás jsme hřešili
více, než jest nám zdrávo. Tato zákonná
osnova je také dokladem podivuhodně nedostatečné
iniciativnosti legislativního odboru ministerstva školství.
Víte, vážení pánové a
dámy, že na nedostatek počinů zákonodárných
oddělení některých našich ministerstev
nemůžeme si stěžovati, že na př.
ministerstvo financí dává nám stále
více a více vládních návrhů,
směřujících k dalšímu
zatěžování nebo prohloubení daňového
zatížení obyvatelstva našeho státu,
že dokonce se snaží toto i jiná ministerstva
zameziti správné demokratické používání
ústavních práv v naší republice
povolaným k zákonodárství zákonodárným
sborům, odmítajíce často iniciativní
návrhy, které z tohoto shromáždění
anebo z druhé komory N. S. vycházejí, aby
napravily určité nesprávnosti a vady našeho
veřejného života, zvláště
kulturního a hospodářského. Zatím
tedy co vidíme u ministerstva financí, spravedlnosti,
vnitra, veřejných prací velmi častou
a velmi naléhavou a prohloubenou iniciativu zákonodárnou,
ku podivu ministerstvo školství v této věci
nebylo s to podat návrhy, které by nemožné
poměry na Hlučínsku a jinde v našem
území státním na škodu našeho
národa existující odklidily, a musela na
konec přijíti iniciativa členů zákonodárného
sboru, aby se tak stalo.
Vážení pánové a dámy,
tato skutečnost je dokladem, že naše administrativa
je příliš nesamostatná a příliš
opatrná tam, kde by této opatrnosti a této
nesamostatnosti mělo býti daleko méně.
Je to, myslím, dokladem skutečnosti, že se
bojí uplatniti samozřejmé povinnosti své
tam, kde je pro to dán podklad. Tato osnova měla
býti podána hned v prvním nebo v druhém
roce republiky, jakmile bylo známo, jakým směrem
se vyvinují politické poměry na Hlučínsku.
Tato osnova měla již dávno, podána ministerstvem
školství, zameziti nemožný vývoj
jakéhosi perversního "národního"
uvědomění, které tam začalo
teprve po přivtělení Hlučínska
k naší republice. My na Ostravsku jsme znali tyto
kraje z vlastní zkušenosti před 25 až
30 lety, znali jsme poměry tohoto moravského lidu,
viděli jsme zblízka jejich houževnatý
zápas o to, aby moravská řeč, moravské
národní uvědomění, vědomí
národní pospolitosti s námi ostatními
ve Slezsku, na Moravě a v Čechách se udrželo,
pronikalo, stoupalo, a byli někteří z nás
svědky toho, s jakou radostí bylo přijato
sloučení, bohužel, jen části
tohoto území, s naší republikou. Já
sám jsem povolaným svědkem těchto
skutečností proto, poněvadž jsem byl
snad prvním oficielním činitelem republiky
Československé, který tam vstoupil po rozhodnutí
mírové konference o připojení Hlučínska
k naší republice jako člen mezispojenecké
delimitační čili rozhraničovací
komise za naší republiku a mohu dosvědčiti,
že nebyla jenom radost v dědinách, ve kterých
dnes německý radikalismus způsobil povážlivé
vyprázdnění budov veřejných
škol od žactva této naší hlučínské
větve, nýbrž že daleko větší
stesk a touha, aby jejich osud byl stejný jako osud většiny
obcí tohoto národního území
českého v Prusku, byl ve vesnicích, které,
bohužel, nesmyslná hraniční čára,
stanovená mírovou konferencí, odřízla
od naší republiky, takže nemohly býti
ani přes snahy moje a jiných k naší
republice připojeny.
Nezapomínejme, vážené dámy a
pánové, že řada ryze moravských
čili českých obcí zůstala a
je dodnes na straně říšskoněmecké
a že tam zůstaly právě obce, v nichž
působili kdysi buditelé hlučínského
lidu, vydavatelé moravských "Katolických
novin", a byli to představitelé těchto
obcí, dokonce oficiální, kteří
ke mně přicházeli v noci, lidé z
Bořutína, kde bylo středisko tohoto národního
uvědomění, z Chřanovic, z Petrovic,
z Boleslavi, Tlustomastů atd., kteří s hrůzou
přijímali sdělení, že musejí
zůstat na druhé straně hranic, zatím
co většina obcí tohoto území
bude připojena k republice. A za 17 let trvání
našeho státu dospěli jsme k tomu, že se
nám valná část tohoto našeho
obyvatelstva národního odcizila, že své
děti dávala do pokoutního vyučování
německého, poněvadž - a to je potřebí
konstatovat v tomto zákonodárném sboru -
naprosto vypadli z ovzduší správy veřejné,
která tam docela jinak vypadala za Pruska a docela jinak
tam vypadá za nás. Viděli jsme to
i my, členové mezispojenecké ohraničovací
komise, že tam dříve největším
pánem byl pruský četník, který
se u mně hlásil, když jsem jako první
představitel republiky přišel do těch
obcí, k službám a rozkazům a který
poroučel, aby se dělalo všecko to vůči
nám, vůči mně jako představiteli
republiky, co se dříve musilo dělat samozřejmě
vůči před stavitelům Německé
říše.