Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Mlčoch, dr.
Markovič, Langr, Košek, Taub.
Zapisovatelé: Bergmann, Vičánek.
192 poslanců podle presenční listiny.
Člen vlády ministr Machník.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr. Říha; jeho zástupci Nebuška,
dr. Mikyška.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
10 hod. 23 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 2 jedn. řádu dal předseda
na dnešní schůzi posl. Onderčovi,
Polívkovi, Slívovi, Knotkovi, Novému,
inž. dr. Touškovi.
nemocí posl. E. Köhler, inž. Künzel.
Lékařská vysvědčení
předložili posl. dr. inž. Lokscha, V.
Sedláček.
počátkem schůze: Zpráva tisk 332.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvního odstavce pořadu,
jímž jest:
Zpravodaji jsou: za výbor kulturní p. posl. Uhlíř,
za výbor rozpočtový p. posl. dr. Macek.
Budeme pokračovati v rozpravě, započaté
ve včerejší 29. schůzi sněmovny.
Lhůta řečnická je 30 minut.
Přihlášeni jsou řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Zajiček,
dr. Neuwirth, Kundt; na straně "pro"
pp. posl. Kirpalová a Špaček.
Dávám slovo prvému řečníku,
p. posl. Zajičkovi.
Posl. Zajiček (německy): Slavná
sněmovno!
Když byl loni v létě podán návrh
zákona na zákaz soukromého vyučování,
zmocnilo se celého německého obyvatelstva
právem rozhořčení. V nové osnově
jsou sice jisté změny, není však taková,
abychom ji mohli přijmouti. Je pro nás samozřejmé,
že budeme také proti této nové předloze
hlasovati, a to především z jednoho zásadního
důvodu: V Československu je zavedena povinnost vyučování,
učení, ale nikoliv povinnost ke školní
docházce. Dnešní osnova prolamuje tuto pro
nás tak mimořádně důležitou
zásadu a je nebezpečí, že někdy
za tolik a tolik let nějaká vláda,
nějaké ministerstvo by si mohla na dnešní
osnovu vzpomenouti a dožadovati se potom i státního
monopolu na školy. Již z tohoto zásadního
důvodu musíme dnešní osnovu odmítnouti.
Osnova zákona praví, že soukromé vyučování
může býti tehdy povoleno, jsou-li splněny
určité podmínky: Musí zde býti
nebezpečí, že nebude dosaženo účelu
vyučování, musí býti zaručena
mravní a státoobčanská výchova
a konečně smí německé soukromé
vyučování býti poskytováno
jen německým dětem. Tyto tři předpoklady
jsou věcně zcela správné a pravíme:
Jsou-li tyto tři podmínky splněny, je samozřejmé,
že rozhodně musí býti povoleno. Takový
návrh jsem podal v kulturním výboru, byl
však bohužel zamítnut. Podle nynější
osnovy je ponecháno volné úvaze okresního
úřadu, povolí-li nebo zakáže-li
soukromé vyučování. V resolučním
návrhu, který byl přijat a který je
slavné sněmovně předložen, jsem
žádal, aby úřady byly povinny co nejrychleji
rozhodovati o podání a stížnostech,
které se této věci týkají.
Uvidíme, bude-li se vláda tímto resolučním
návrhem parlamentu skutečně říditi.
Stejně jako dříve musíme žádati,
aby se všem německým dětem, které
nemohou docházeti ani do veřejné ani do soukromé
školy, dostalo soukromého vyučování.
Soukromě se slyší, že touto osnovou se
má zameziti jakékoliv soukromé vyučování
na Hlučínsku. Na to namítáme: Soukromé
vyučování musí býti dovoleno
všem německým dětem, i když bydlí
na Hlučínsku, a myslím, že se na české
straně musí připustiti, že v hlučínském
území skutečně německé
děti jsou. V poslední schůzi kulturního
výboru jsem poukázal, že je nám známo
asi 80 případů, kde rodiče dostali
od Státního statistického úřadu
potvrzeno černé na bílém, že
děti jsou skutečně Němci; také
těmto dětem se tehdy bránilo v docházce
dokonce do veřejné školy v Opavě. Nemůžeme
doporučiti tento způsob vlády v Opavě
a na Hlučínsku.
Mluví-li se o těchto otázkách, vzniká
tu a tam dojem, jako by šlo o tisíce německých
dítek školou povinných. Podle mého mínění
jde o několik set německých dětí.
Časopis "Völkischer Beobachter" přinesl
před několika dny zprávu, že je v Polsku
16.000 německých dětí, kterým
se nedostává německého vyučování.
Snahou našeho ministra školství a nár.
osvěty by mělo býti, aby ukázal světu,
že se u nás jinak jedná s menšinami než
v Polsku.
Chci použíti dnešní veliké kulturní
debaty, abych vyložil naše základní požadavky.
Ministr školství a nár. osvěty dr. Franke
prohlásil, že si nepřeje proticírkevního
kulturního boje. Podobně mluvil krátce před
tím vůdce sudetskoněmecké strany.
Z obou projevů jsme se těšili. Protože
jsou negativní, říkají nám
příliš málo. V neděli se při
jednom projevu žádalo, aby stát zajistil vyučování
náboženství na obecných, měšťanských
a středních školách. Vyučování
náboženství je již beztoho zajištěno.
Ale jiné velice důležité kulturní
požadavky nejsou zajištěny. Pastýřský
list arcibiskupů a biskupů v Československé
republice ze dne 7. února 1924 praví doslovně
(čte):
"Protože víra v pravdu Kristovu a zachovávání
jeho přikázání je nezbytně
nutné pro věčnou spásu, musí
v každém spořádaném státě
míti katolíci právo žíti všude
a nerušeně podle těchto přikázání.
To je pravá svoboda svědomí. K ní
také patří právo katolíků
vychovávati své děti v této víře
a v zachovávání přikázání
Kristových. Kde to není možné nebo se
tomu překáží, tam trpí katolíci
znásilňováním svého svědomí.
Neboť toto právo na nerušené vykonávání
naší víry je nám dáno Ježíšem
Kristem a bylo vydobyto v třistaletém krvavém
boji s mocí římského státu.
Svoboda svědomí není tedy snad vymožeností
moderní doby nebo koncesí moderního státu
nebo usnesením parlamentu, nýbrž starým
právem všech křesťanů."
Potud pastýřský list. Ve smyslu těchto
biskupských pokynů, které jen vyjadřují
přirozené právo rodičů na výchovu
jejich dítek, žádáme my, křesťansky
smýšlející rodičové, aby
naše dítky nebyly ve škole jen vyučovány,
nýbrž i vychovávány v duchu našeho
křesťanského světového názoru.
Přejeme si, aby naše dítky byly vychovávány
nejen pro časový, nýbrž i pro věčný
cíl.
Nařízeními a zákony jsme se velmi
od tohoto cíle vzdálili. Ve školní výchově
bylo náboženství zatlačeno na zcela
podřadné místo, neslučitelné
s podstatou náboženství. Žák se
musí bezděky domnívati, že vyučování
náboženství a náboženství
samo je něčím zcela vedlejším.
Pociťujeme jako urážku našeho náboženství,
že jsou třídy, ve kterých nevisí
kříž, ačkoliv většina dětí
je křesťanského vyznání. Kdo
má úctu ke kříži, uznává
tím ohromné dějinné zásluhy
křesťanství. Národ, který nedbá
své křesťanské minulosti, nemá
budoucnost. Kříž ve škole musí
býti pro všechna křesťanská vyznání
posvátným symbolem našeho světového
názoru.
Mnohá nařízení, která byla
vydána za éry jinak zasloužilého ministra
školství a nár. osvěty Habrmana,
jsou v rozporu s naším světovým názorem,
ale i s duchem našeho zákonodárství
a se zásadami pravé demokracie. Musí tedy
buď býti odvolána nebo částečně
změněna.
V jednotlivo stech shrnujeme své požadavky stran obecných,
měšťanských škol včetně
čtvrtých tříd, středních
škol a učitelských ústavů v těchto
bodech:
1. Ve všech třídách, ve kterých
žáci všech křesťanských vyznání
činí dohromady přes 50 % všech žáků,
musí býti na čelné stěně
třídy vedle obrazu presidenta republiky připevněn
kříž.
2. Pro křesťanské dítky, které
se od vyučování náboženství
neodhlásily, je vyučování náboženství
povinným předmětem ve všech třídách
se dvěma hodinami týdně.
3. Odhlásiti se od vyučování náboženství
je možné jen před začátkem školního
roku.
4. Všechna výjimečná ustanovení
o zařazení vyučování náboženství
v rozvrhu musí býti zrušena.
5. Pro všechny žáky, kteří navštěvují
povinné vyučování náboženství,
jsou nedělní bohoslužby podstatnou součástí
náboženství Na neděle nesmějí
býti ustanoveny školní výlety a sportovní
cvičení tak, aby se tím účast
na bohoslužbách znemožnila nebo ztížila.
6. Tam, kde je to potřebí, jest žákům
dáti v době vyučování volno
pro trojí svaté přijímání
(začátek školy, velikonoce, konec školního
roku).
7. Jest zrušiti ustanovení, že učitelé
náboženství nemohou suplovati v určitých
předmětech, jako na př. v dějepisu.
8. V žádné vyučovací hodině
se nesmí nic přednášeti, co odporuje
vyznáním státem uznaným.
9. Jest odstraniti učebnice, kde jsou místa, jež
urážejí náboženské cítění.
To platí také pro knihy, které byly zařazeny
do školních knihoven. Již několikráte
ohlášená revise učebnic musí
býti již konečně provedena.
10. Do připravovaného zákona o nové
organisaci školské správy jest pojmouti ustanovení,
že zástupci náboženských společností
a volení zástupci rodičů mají
právo zasedati a hlasovati v místních, okresních
a zemských školních radách.
11. Koedukace má býti pokud možno omezena.
12. Žádáme umožnění
svobodného rozvoje našich katolických škol.
S dostiučiněním konstatujeme, že nálada
pro kulturní boj, která v prvních letech
republiky třídila duchy, ustoupila klidnému
ovzduší na straně volnomyšlenkářů
a na straně věřících křesťanů.
O skutečném míru nelze bohužel mluviti.
Žádáme-li splnění svých
požadavků, nerušíme mír, naopak,
teprve potom nastane skutečný mír ve státě
a ve škole, až se křesťanská víra
stane základem státu a školy. Nechceme nic
bráti těm, již nepřináleží
našemu světovému názoru. Nemůžeme
však srovnati se svým svědomím, aby
dosavadní stav trval dále.
V demokratickém státě se řídí
menšina podle většiny. U nás byl bohužel
na poli křesťanské školní výchovy
proveden pravý opak. Přes 9/10 všech občanů
našeho státu jest křesťanského
vyznání. Přes to s pohlíží
na náboženství jako na přívěsek,
zatím co by mělo býti střediskem celé
školní výchovy.
Tato tabulka ukazuje rozdělení nejdůležitějších
vyznání v Československé republice:
Katolíků bylo r. 1930 78.6 %, r. 1921 80.2 %, evangelíků
r. 1930 7.7 %, r. 1921 7.3 %, československých r.
1930 5.3 %, r. 1921 3.8 %. Úhrnem máme podle posledního
sčítání lidu 91.6 % křesťanů
a 5.8 % bez vyznání, r. 1921 bylo 5.3 % bez vyznání.
Nelze popříti, že mezi těmi 91.6 % křesťanů
jsou leckteří křesťané pouze
podle jména. Ale daleko největší díl
křesťanů se neodloučil od křesťanských
zásad. Že i v našem státě jdou
masy za velkým křesťanským ideálem,
dokázal zřetelně mohutný celostátní
sjezd katolíků v Praze.
Za vyhlášené nepřátele křesťanství
a křesťanské výchovy na školách
můžeme považovati jen oněch 5.6 % občanů
bez vyznání. Tito mají právo stavěti
požadavky jen pro svoje dítky, nejsou však oprávněni
žádati, aby i křesťanské dítky
byly podrobeny požadavkům bezkonfesních.
Žádáme-li odklonu od dnešní praxe,
stavíme tento požadavek v zájmu státu
a národa. Ve výše citovaném pastýřském
listě se praví: "V mládeži je naše
budoucnost, proto je křesťanská výchova
mládeže první podmínkou nápravy
v národě."
Ve své, v senátě dne 20. března 1928
přednesené řeči prohlásil tehdejší
ministr školství a nár. osvěty dr. Hodža,
že pokrokový svět musí změniti
své metody a nově vytyčiti své cíle;
nepřeorientuje-li se pokrok ve svých cílech,
půjde od porážky k porážce. Doufáme,
že tato slova tehdejšího ministra školství
a nár. osvěty a nynějšího předsedy
vlády dr. Hodži budou bráti v úvahu
nejen funkcionáři školské správy,
nýbrž i učitelé a profesoři.
Můžeme právem očekávati, že
již v nejbližší době ministerstvo
školství a nár. osvěty vydá pokyny,
které umožní splnění našich
oprávněných přání.
Dovolte, abych také něco řekl ke kapitole
"národnostní otázka". My sudetští
Němci jsme ztratili, především po převratě,
sta německých škol. Dnes uznáváme,
že mnohé z těchto škol nebylo lze udržeti.
Pro budoucnost musí pro školy všech národností
platiti zásada: Pro zrušení tříd
smějí býti směrodatné jen věcné
důvody
Němci i Češi si stěžují,
že děti jsou odnárodňovány. §
134 ústavy zakazuje každé odnárodňování.
Ve smyslu návrhu podaného naším poslancem
dr. Luschkou žádáme prováděcího
zákona k tomuto paragrafu ústavní listiny.
Ministerstvo školství a nár. osvěty
se pochopitelně snaží splniti přání
českých menšin. Nechceme českým
hraničářům vzíti ani jedinou
mateřskou školku ani jedinou obecnou školu. Ale
na druhé straně máme právo žádati,
aby v těch místech, kde německé děti
nemají ani veřejnou ani soukromou školu, musilo
býti dovoleno soukromé vyučování.
Ve většině míst bychom se velmi rádi
vzdali soukromého vyučování, kdyby
v těchto místech bylo konečně povoleno
zřízení německých buď
veřejných nebo soukromých škol. (Posl.
dr. Luschka [německy]: A kdyby se proti tomu
nebojovalo prostředky otravujícími veřejné
mínění!) Ano, pánové!
Kdyby se provedla zásada: Bylo-li v místě
v posledních třech letech průměrně
15 dítek školou povinných, musí býti
pro ně zřízena buď menšinová
nebo soukromá škola, byl by jedním tahem vyřízen
velký díl našich stížností
ve školských věcech. A při tom jde -
nepočítáme-li sem Hlučínsko
- o nanejvýše 10 až 15 obcí, které
pro tuto všeobecnou úpravu by přišly v
úvahu.
V posledních měsících bylo několikráte
veřejnosti dokázáno, že ministerstvo
školství a nár. osvěty poskytuje německým
vysokoškolákům daleko méně, než
jim patří. Totéž platí i pro
rozdělování subvencí divadlům
a kulturním spolkům. U všech subvencí,
které ministerstvo školství a nár. osvěty
udílí, má býti zachováván
národnostní klíč.
Také ve školské správě nemáme
nespravedlivých požadavků: Na německé
školy na Slovensku a Podkarpatské Rusi mají
dohlížeti němečtí inspektoři.
V ministerstvu školství a nár. osvěty
nebo v předsednictvu min. rady má býti zřízeno
oddělení, které by soustavně pečovalo
o menšiny našeho státu. Těší
nás, že před několika týdny byla
v kulturním výboru poslanecké sněmovny
ustavena komise, která má vyjasniti celý
menšinový problém, ať jde o menšiny
české nebo německé. Doufáme,
že tento zvláštní výbor splní
svůj úkol.
Ve spojení s těmito vývody o náboženské
a národnostní otázce chtěl bych precisovati
naše stanovisko ke všeněmecké kultuře:
My sudetští Němci cítíme svou
kulturní spojitost s celým německým
národem. Tento však nesídlí jen na Sprévě,
nýbrž i na Dunaji. Nemluvíme jen o německém
státě na Rýně, nýbrž i
o té ryze německé zemi, jejíž
zasněžené alpské vrcholy ční
k nebi.
Co nás v nepolitickém oboru s oběma státy
spojuje, je společná řeč, společná
kultura, jejímž symbolem je právě tak
chrám svatého Štěpána jako kolínský
dóm, právě tak jako nesmrtelná díla
Goethova, Schillerova, Grillparzerova i díla Adalberta
Stiftera. K této čisté kultuře patří
výtvory Haydnovy a Richarda Wagnera, nikoliv však
Hohenfriedberský a Yorkský pochod. Kořen
pravé kultury tkví v národě, ale její
koruna nevrhá svůj stín jen na jeden národ,
nýbrž na četné národy. Ještě
méně náleží pravá kultura
určité straně.
V německé říši byl učiněn
pokus usměrniti kulturní tvorbu stranickou politikou.
Tam, kde se kultura stává služkou politické
strany, přestává býti kulturou. Ryzí
a pravá národní kultura je odleskem věčnosti,
božím hlasem na zemi. Strana a stranická politika
je hlasem věcí pomíjejících,
lidských. Tento rozdíl zde musíme konstatovati.
Zdůrazňujeme, že chceme vyvoditi všechny
důsledky z tohoto tvrzení.
Kdo by chtěl naši sudetskoněmeckou kulturní
tvorbu podle určitého politického směru
usměrniti, urovnati nebo vyrovnati, neposlouží
ani sudetskoněmeckému lidu ani kultuře. Naši
sudetskoněmečtí básníci, architekti
a malíři jen tehdy vytvoří
veliká díla, uvědomí-li si, že
patří k velkému německému kulturnímu
okruhu, že je však na druhé straně jejich
dějinným úkolem zasazovati se o spolupráci
německé národní kultury s národní
kulturou českou a slovenskou. (Posl. dr. Klieber
[německy]: Splynutí!) To není splynutí,
spolupráce není smísením ani splynutím.
My sudetští Němci chceme býti mostem
mezi oběma německými státy na jihu
a na severu. Chceme oběma slovanským národům
býti prostředníky vysoké německé
kultury. Mimo to chceme svými silami přispěti,
aby česká a slovenská kultura oplodňovala
německý národ. Chceme jako osvícení
lidé učiniti vše, aby na př. díla
Smetanova nebo Jóži Úprky nezůstala
cizí německému národu. (Německé
výkřiky: Nebo snad také řeči
pana Starhemberga?) Domnívám se, že
pan Starhemberg nemá nic společného s kulturní
debatou v československé sněmovně.
(Potlesk.)
Rozkvět německé kultury v Československu
je možný, jen bude-li u nás zachována
demokracie a bude-li zdokonalena. Padne-li u nás demokracie,
stane se sudetskoněmecké území druhým
jižním Tyrolskem. Odmítáme tudíž
všechny protidemokratické snahy a vůbec vše,
co by důvodně mohlo otřásti důvěrou
státního národa k menšinám.
S tohoto hlediska je kultura nerozlučně spjata s
politikou. V tomto smyslu měl dr. Beneš pravdu,
prohlásil-li před rokem v Ústí n.
L. "Kulturní úkol Němců a Čechů
spočívá u nás v práci na udržení
a vybudování demokracie". (Potlesk poslanců
něm. křesť. sociální strany.)