Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Zpravodaj posl. Remeš (pokračuje): Pan
kolega Esterházy prohlásil, že postrádá
zákona o odpovědnosti ministrů, a zároveň
se vyslovil tak, že má za to, že také
nejvyšší účetní kontrolní
úřad nemá zde dostatek opory v zákoně,
který by mu dával dostatek exekutivy a moci k příslušnému
zakročení v určitých okolnostech.
Nemám příčiny neříci,
že se koalice zabývá také těmito
otázkami a že ani tyto okolnosti nezůstávají
bez povšimnutí mluvčích, kteří
odpovídají dočasně za hospodářství
státu.
Pan kolega Kopřiva, který mluvil politickou
řeč, konstatoval zde pravdu, že rozpočtovými
schodky se zvyšuje státní dluh. To je pochopitelná
věc. Vykáže-li státní závěrka
proti rozpočtu schodek. musí se tento výsledek
někde projeviti - to je pochopitelné, ve státním
dluhu - jako důsledek té okolnosti, že bylo
vydáno více, než mohla státní
pokladna přijmouti.
Pan kol. Šalát zde hovořil tak, jako
by byl mou řeč chápal jako výtku,
že historické země doplácejí
na Slovensko a Podkarpatskou Rus. Konstatuji, že jsem zde
nic takového neřekl a jsem také dalek toho,
abych vytýkal nějakou takovouto okolnost. To, čeho
jsem svými čísly zde chtěl dosáhnouti,
bylo pouhé konstatování fakta, jak která
země je poplatnou, jaké jsou její daňové
předpisy, jaké jsou její platby, jaká
je tam berní administrace a jaké ještě
daňové nedoplatky resultují z této
činnosti a poplatnické schopnosti. To jsem pochopitelně
povinen, chci-li se svého úkolu jako zpravodaj zhostiti
čestně a mám-li slavné sněmovně
říci něco více než pouhá
suchá čísla, která jsou v účetní
závěrce. Je samozřejmo, že stát
má své aktivnější a pasivnější
kraje, a bylo by nemoudré a nepolitické, kdyby někdo,
zejména zpravodaj výboru s tohoto místa nějakou
takovouto okolnost chtěl vytýkati. Prosím,
aby to, co jsem konstatoval ve svém referátu, nebylo
pokládáno za výtku, že historické
země doplácejí na Slovensko a Podkarpatskou
Rus, nýbrž za konstatování fakta, na
kterém se číselně nedá nic
měniti.
Pan kol. Šalát zde hovořil, že
je třeba zrušiti fondovní hospodářství.
Já jsem se také nijak netajil svým posudkem
o fondovním hospodářství a řekl
jsem o něm již při rozpočtu a také
tentokráte naprosto otevřeně a upřímně
své mínění. Řekl jsem zde také
otevřeně mínění výboru
úsporné parlamentní komise, která
se hospodářstvím fondovním velmi podrobně
zabývá a jejíž činnost se nese
směrem, kterým se nesl požadavek pana kol.
Šaláta, totiž pokud to poměry a
okolnosti dovolí, zrušiti některé fondy,
sloučiti je a při nejmenším učiniti
je schopnými dohledu, parlamentárního dozoru
tím způsobem, že projdou státním
rozpočtem a pak také státní účetní
uzávěrkou. Jinak nám takto valná část
fondovního hospodářství uniká
kontrole, nemáme možnost se přesvědčiti,
jak se s fondy hospodaří, jaké jsou jejich
příjmy, jejich výdaje, hotovosti, jmění
aktivní a pasivní atd. Prosím, aby slavná
sněmovna vzala laskavě na vědomí,
že v tomto směru výbor úsporné
komise se snaží pracovati ve smyslu požadavků,
které zde byly vysloveny, a domnívám se,
že dojdeme tam, kde chceme býti.
Kol. Schmidke mluvil zde speciálně o stávce
lesních dělníků, rovněž
kol. Kopecký hovořil politicky, ale několika
slovy jsem povinen zastaviti se u vývodů p. kol.
dr. Štůly, který hovořil k věci
a konstatoval, že naše hospodářství
není ani aktivní, ani pasivní, nýbrž
schodkové, že se schodek stal v posledních
letech do jisté míry konstantním a že
se utíkáme k úvěrovým operacím.
Tento fakt jsem nijak nezastíral a vyčíslil
jsem jej tak, že jsem nenechal slavnou sněmovnu v
tomto ohledu v naprosto žádných pochybnostech.
Také já jsem toho mínění, že
státní pokladniční poukázky,
které tvoří u nás krátkodobý
dluh, ač jsou obyvatelstvem přijímány
jako velmi příjemný a oblíbený
prostředek k dočasnému zúročení
neupotřebitelných kapitálů, mohou
se státi jednoho krásného dne ministru financí
a státu samému velmi nepříjemným
dluhem, a právě proto musíme se snažiti,
abychom tento dluh nepodporovali v jeho stoupající
tendenci, nýbrž abychom jej pokud možno stlačovali.
K lepším poměrům můžeme
se ovšem dostati teprve tehdy, až naše národní
hospodářství se ozdraví tou měrou,
že zase příjmy budou se rovnati nákladům
výdajovým, se kterými státní
rozpočet musí počítati a které
dnes narůstají s ohledem na mimořádné
poměry a k jejichž snížení těžko
se dá působiti. Je pochopitelno, že na trvalo
nemůžeme a nemohli bychom vystačiti s překročováním
rozpočtu a končiti rok co rok miliardou nebo 1/2,
event. až dvěma miliardami schodku. Schodek na rozpočet,
kdybychom nepočítali s výdaji nepreliminovanými,
nebyl by tak horentní. Čísla rozpočtová
jak v příjmech, tak ve výdajích se
navzájem až na poměrně - se zřetelem
na mimořádné poměry - celkem nepatrné
diference kryjí. To, co nám činí schodkové
hospodářství, jsou výdaje nepreliminované.
To jsou výdaje, které nebyly do rozpočtu
pojaty, jsou to výdaje, které jsou obsaženy
toliko ve finančním zákoně. (Posl.
dr. Macek: Ale jsou nutné!) Ano, jsou nutné,
jsou to výdaje, které nebyly do rozpočtu
pojaty, které jsme dříve hradili zpravidla
z většího výnosu daní. Teď
nemáme větší výnos daní,
naopak, příjmy daňové spíše
až dosud klesaly, jejich tendence znamenala snižovati
státní příjmy, a je tedy pochopitelné,
že nám z tohoto titulu vyrůstají nekryté,
nepreliminované výdaje, které musíme
uhraditi nakonec úvěrními operacemi, které
jsou kryty zmocněním ve finančním
zákoně pro ministra financí, aby tolik nebo
tolik prostředků opatřil úvěrními
operacemi.
Kol. Slavíček zde velmi důrazně
- já mu za to děkuji - uplatňoval právo
parlamentu, aby vláda činila to, k čemu je
po zákonu povinna, a pro případ, dojde-li
v některých resortech k překročení
rozpočtu, aby zavčas také požádala
tak, jak to finanční zákon vládě
ukládá, o příslušné schválení
dodatečných úvěrů. Může-li
to udělati jedno ministerstvo, není důvodu,
proč by to nemělo udělati druhé nebo
třetí ministerstvo, které vykazuje větší
výdaje, než-li k jakým bylo zmocněno
úvěry podle státního rozpočtu.
Vážení pánové, vláda si
musí uvědomiti, že parlament jí nemusí
a také nakonec nebude věčně schvalovati
překročení rozpočtových úvěrů
bez důsledků. Jednou se také může
stát, že parlament řekne: Já nedávám
schválení státnímu závěrečnému
účtu. Může se dokonce i stát,
že vládě to může vynést
obžalobu, poněvadž vydávala něco,
k čemu nebyla ve smyslu finančního zákona
zmocněna. (Slyšte!) A z těchto důvodů
mám za to, že si odpovědní pánové
v ministerstvech a v presidiu ministerské rady mají
uvědomiti, jaká je jejich povinnost, a mají
vědět, když zákon platí pro každého
obyčejného smrtelníka, že tím
spíše musí platit pro vládu a musí
platit pro každé ministerstvo. (Souhlas a potlesk.)
Ministerstvo soc. péče požádalo včas
o překročení, parlament souhlas dal. Národní
obrana, když viděla, že nevystačí,
rovněž učinila opatření. Že
se toto její přání nedostalo do parlamentu,
není vinou ministerstva nár. obrany (Posl. dr.
Macek: Nýbrž?), nýbrž těch
pánů, kteří jsou za to odpovědni.
Pan kol. Slavíček, pak také kol. Hodinová
zde konstatovali, ovšem v různých variacích,
v podstatě však stejně, že z půjčky
práce nebylo užito skoro 1 miliardy. Já bych
prosil, aby tady nevznikl omyl. Půjčka práce
vykazovala koncem r. 1934 sice ještě něco přes
900 mil. Kč v hotovosti, ale ne proto, že by této
půjčky práce nebylo užito pro účely,
pro které byla kontrahována. Nikoliv, nýbrž
prostě proto, poněvadž práce, které
z těchto úvěrů byly a jsou konány,
nedospěly ještě splatnosti. Jinak chci ubezpečiti
slavnou sněmovnu, že mám jako člen výboru
úsporné komise možnost se přesvědčiti,
že půjčky práce je využito plně
pro ty účely, pro které byla kontrahována
a parlamentem povolena. (Výborně! - Potlesk.)
Pan kol. Slavíček prohlásil, že
s uspokojením bere na vědomí činnost
výboru úsporné parlamentní komise,
litoval jen, že komise dává o sobě tak
málo vědět, resp. že o své činnosti
dává tak málo vědět veřejnosti.
Pánové a dámy, výbor komise by splnil
rád toto vaše přání a přání
veřejnosti, ale výbor komise je povinen říditi
se ustanovením zákona, který praví,
že jednání výboru úsporné
komise i komise jako takové je důvěrné
a nemá býti zveřejněno. Jestliže
jsme přijali zákon, kterým jsme zavázali
komisi k důvěrnosti, pak pochopitelně nebudete
od ní žádati, a snad ani veřejnost nebude
od ní žádat, aby zveřejnila své
jednání, aby zákon byl porušen. To by
předpokládalo především změnu
tohoto zákona.
Souhlasím doslova s tím, co zde pronesl p. kol.
Bergmann zejména o hospodářství
lihovém. Lihové hospodářství,
které je v příčinné souvislosti
s finančním hospodářstvím státním,
nesporně zasluhuje velmi bedlivé pozornosti, neboť
ono může býti stále ještě
vydatným zdrojem státních příjmů
a je potřebí. aby se mu věnovala povinná
péče, poněvadž jí zasluhuje.
Kol. Jan Sedláček se zabýval hospodařením
státních podniků a zejména se tázal,
kde je zisk ze státní kapitálové účasti.
Mohu mu říci, že pokud takový zisk je,
je v účetní závěrce řádně
vyúčtován a může se tam nalézti.
Ovšem v účetní uzávěrce
se hledá těžko, zejména když takovéto
zisky, účasti, úroky a pod. jsou roztříštěny
po řadě kapitol a rubrik státního
závěrečného účtu. Shledává
se to ovšem velmi obtížně. Pokud kol.
Sedláčka zajímaly zejména některé
tyto okolnosti, mohu mu říci, že zisk z elektráren
je obsažen v kap. 14, tit. 5 a že k tomu má vysvětlivku
ve státním závěrečném
účtu č. 389. Část těchto
zisků je v pokladní zprávě - jsou
to zejména úroky, representující okrouhle
částku 5 mil. Kč dále ve správě
movitého majetku státního a ještě
v řadě jiných podružných položek.
Kol. inž. Peschka pravil, že postrádá
odpověď na otázku, kde jsou vykázány
akcie a některé státní účasti,
po nichž se ptal již ve výboru rozpočtovém.
Chtěl bych říci p. kol. inž. Peschkovi,
že na str. 382 státního závěrečného
účtu jsou podrobnosti, kde a jak jsou jednotlivé
cenné papíry uloženy a z čeho
pozůstává toto jmění. Panu
kolegovi snad ušlo, že pan president nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
dr. Horák mu dal již ve výboru na jeho
otázku naprosto podrobnou odpověď, a já
bych jen konstatoval, že tady na str. 382 má také
poznámku, že mimo tyto cenné papíry
uloženy jsou akcie a podíly ještě u jiných
státních pokladen, podniků a peněžních
ústavů v celkové výši 2831/2
mil. Kč. Jenom akcie Národní banky, podíly
státu na Národní bance, které tam
musejí býti uloženy, representují z
toho 135 mil. Kč, a pak je to ještě několik
menších položek. Ostatně nejsou to žádné
tajnosti, neboť minulý týden byl celý
výkaz těchto státních papírů,
pokud vím, v novinách, takže o nějaké
tajnosti tu ani nemůže jíti.
Tím jsem asi tak vyčerpal všechny podrobnosti,
námitky, výtky a dotazy, které byly za debaty
o státním závěrečném
účtu předneseny, a uzavírám:
Státní účetní závěrka
za r. 1934 není uspokojivá; je sice daleko lepší
než závěrka za r. 1933, ale není toho
druhu, abychom s ní mohli býti plně spokojeni.
Bude lépe teprve tehdy, až se nám podaří
opatřiti národnímu hospodářství
takové předpoklady, aby nám dalo tolik, kolik
stát k plnění svých úkolů
potřebuje. K tomu je ovšem také zapotřebí,
aby politika státu, zejména politika obchodní,
politika finanční a politika měnová
byla takového druhu, abychom se k těm lepším
poměrům dostali. (Potlesk.) To je první
předpoklad, který je nutno splnit, máme-li
se dostati k lepším výsledkům hospodaření
a nemáme-li upadat rok od roku hloub a hloub. To je mé
pevné přesvědčení, které
zde i jako zpravodaj otevřeně vyslovuji.
Jinak doporučuji slavné sněmovně,
aby státní závěrečný
účet schválila tak, jak jej nejvyšší
účetní kontrolní úřad
předložil, aby současně dodatečně
schválila překročené úvěry
kapitol, které jsem ve zprávě vyjmenoval,
a aby rovněž dala souhlas k přijetí
resoluce, kterou doporučuje rozpočtový výbor.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Přistoupíme
ke hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Míním dáti hlasovati o návrhu na schválení
celého závěrečného účtu
za rok 1934 najednou.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Námitky nebyly.)
Není jich.
Návrh můj jest přijat.
Kdo podle návrhu pana zpravodaje souhlasí podle
čl. XIII finančního zákona pro rok
1934 s udělením dodatečného souhlasu
k překročení výdajů při
kap. 5, 18 a 20 a se schválením celého závěrečného
účtu státních výdajů
a příjmů za rok 1934 podle tisku 290, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna udělila
dodatečný souhlas k překročení
výdajů při kap. 5, 18 a 20 a schválila
celý závěrečný účet
státních výdajů a příjmů
za rok 1934, spolu s účty státního
bytového fondu a dávky z majetku.
Zbývá ještě hlasovati o resoluci výboru
rozpočtového otištěné ve zprávě
výborové.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce tato jest přijata.
Tím jest vyřízen 1. odstavec pořadu.
Nebude-li námitek, vyřídíme ještě
věci imunitní, odst. 5 až 11 pořadu.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Přistoupíme tedy k projednávání
odst. 5, jímž je:
Zpravodajem výboru imunitního je p. posl. Dlouhý.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Dlouhý: Vážená
sněmovno!
Kraj. soud trestní v Praze žádá za souhlas
k trestnímu stíhání posl. Gajdy
pro přečin podle §u 14, č. 1 zákona
na ochranu republiky a §u 333 tr. z. a přestupek podle
§u 2 a §u 19 zákona shromažďovacího.
1. Na veřejné schůzi dne 15. dubna 1931 v
Praze-Vršovicích posl. Gajda pobuřoval
proti demokraticko-republikánské formě státu
tvrzením, že fašisté nejsou demokraté,
demokracie se opěvuje, ale není žádné
svobody, což ani za Rakouska nebylo. Po napomenutí
interv. policejního komisaře prohlásil, že
"demokracie je zlodějna".
2. V době, kdy byl obviněný v trestní
vazbě na Pankráci, podepsal žádost o
zproštění úklidových prací
"gen. Gajda", ač usnesením kárného
výboru MNO hodnosti zbaven.
3. Dne 24. března 1931 byla rozpuštěna fašistická
schůze ve Vršovicích. Posl. Gajda svolal
však jinou schůzi do hostince u "Šidlů",
aniž by konání schůze řádně
ohlásil.
Imunitní výbor se usnesl:
Ad 1. Ve schůzi dne 15. dubna 1931 stavěl posl.
Gajda proti sobě poměry dnešní
a poměry za Rakouska, a takto vychází z toho
najevo, že svým výrokem "Demokracie je
zlodějna" mířil proti dnešnímu
demokraticko-republikánskému uspořádání
státu a hleděl vyvolati u posluchačů
nepříznivé smýšlení, tudíž
pobuřoval proti němu veřejně, což
také odporem i souhlasem posluchačů docílil.
Pro přestupek spadající pod § 14, č.
1 zákona na ochranu republiky se navrhuje vydání
posl. Gajdy k trest. stíhání.
Ad 2. Poněvadž posl. Gajda sám doznal,
že podpisem "gen. Gajda" nechtěl se vydávati
za veř. úředníka, nýbrž
mínil tím titul udělený mu ruskou
vládou, může býti tato omluva přijata
za pravdivou. Veřejnost nemohla býti uvedena v omyl,
ježto rozhodnutí kárného výboru
při ministerstvu nár. obrany bylo všeobecně
známo. Vydání pro tento přečin
se nenavrhuje.
Ad 3. Také tvrzení posl. Gajdy, že po
rozpuštění veřejné schůze
dne 24. března v restauraci Slavie svolal důvěrnou
schůzi do hostince u "Šidlů" lze
považovati za pravdivé a proto se rovněž
pro tento přestupek vydání nenavrhuje.