To je systém, se kterým svou propagandou započali
i Hitlerovi fašisté v Německu. Vyřazení
žen ze zaměstnání obalovali do krásných
frásí, že ženy nepatří do
drsného života. Slibovali ženám v náhradu
za zaměstnání šťastný domov
a krásné mateřství. A co se stalo?
Zatím po nedlouhé době tento šťastný
domov německým ženám, i těm,
které opustily práci, se stal peklem, a to proto,
poněvadž nedostatek potravy zvláště
v poslední době je vyhání do front
na celé hodiny, kde stojí před krámy
tak, jako jsme stávaly my za války. Muž, který
byl zanedlouho zbaven práce, když bylo skončeno
šílené zbrojení, je zařazen do
pracovních táborů a žena a děti
často celý rok ho nevidí. My, které
vidíme v Německu hladové fronty, šílené
zbrojení, mučení bojovníků
za právo a lidství, srazíme pevně
své řady k boji proti fašismu doma i za hranicemi.
Všichni vládnoucí v Československu se
děsí úbytku porodnosti. Chtějí
svaliti odpovědnost za tento fakt na úpadek mravní
odpovědnosti, aby nemusili jíti na kořen
zla. Snaží se zastříti skutečnost,
že kapitalistická společnost z nejsvětější
funkce ženy, z mateřství, udělala
u chudých žen jejich prokletí. Dva výmluvné
příklady, jaké je mateřství
chudé ženy: V pražských kolonách
je zaměstnána matka dvou dětí. Byla
v třetím měsíci těhotenství.
Zoufalá nad svým těžkým postavením
a vědoma si toho, že její práce bude
trvati jenom do dubna, rozhodla se dáti si pomoci, prodala
to poslední, co měla jako památku z lepších
dob, a sice soupravu záclon a pokrývek, prodala
to za třetinu toho, co to stálo, a šla k bábě,
kde za 100 Kč nechala si vytrhnouti plod. Celý měsíc
tato nebohá žena krvácela, nešla do nemocnice,
protože se bála, že za 4 Kč, které
jí nemocenská pokladna bude vypláceti, neuživí
sebe a své děti. Proto celý měsíc
ve strašlivých bolestech kopala, nakládala
a vozila na vozících hlínu v domnění,
že prý to v ní vyhnije a vyjde samo. Takovýmto
způsobem zemřely v posledních dvou měsících
v Praze 2 ženy. Jedna z nich, Anna Rejholcová,
zanechala po sobě 6 malých dítek. Druhý
příklad: Žena nouzového dělníka
byla 12. února odvezena narychlo do nemocnice, byla 6 1/2
měsíce těhotná. Při posledním
sněhu upadla a začala krvácet. Poněvadž
neměla jiných prostředků k opatření
lékaře, byla svým mužem odvedena do
nemocnice. Ve Všeobecné nemocnici ji odkázali
do porodnice, poněvadž takovéto vysoké
těhotenství do jejich kompetence nepatří.
Když žena byla přivezena v krutých bolestech
do porodnice, byla pro nedostatek lůžek odkázána
do domácího ošetření a bylo jí
řečeno, aby se za 4 dny dostavila. Za 4 dny se nedostavila
proto, poněvadž druhý den, to jest 13. února,
v strašlivých bolestech zemřela. Zanechala
po sobě 6 dětí a muže 3 roky bez práce.
Státní účetní závěrka
za r. 1934 i podle pana zpravodaje vykazuje stovky milionů
úspor na investičních pracích. My
žádáme, aby bylo ihned přikročeno
ke stavbě nových porodnic a nemocnic, aby byl rozšířen
počet lůžek pro ženy nemajetné
a nezaměstnané. Nechť jsou přinuceni
bohatí, aby ze svých pohádkových zisků
upsali nucenou půjčku na stavbu nemocnic a porodnic.
Jakým štěstím pro chudou matku je v
kapitalistické společnosti mateřství,
když předem ona i její muž vědí,
že je odsouzena roditi děti pro lopatu hrobníkovu?
Na př. na Slovensku umírá ročně
36 % všech dětí do 14 roku. Není divu.
Když při poslední stávce zemědělských
a lesních dělníků v Horehroní
jsem přišla do vesnice na Horehroní, byla krutá
zima. Sněžilo, a vichřice a mráz přímo
lámal kosti v těle. V Polomce, v Pohorelé,
na Závadce a ve všech těch slovenských
vesnicích děti, i ty nejmenší, běhaly
po sněhu bosy v plátěných košilkách,
které jim jejich matky utkají. (Hlasy: Páni
majú pre to odpoveď, že to je národným
zvykom!) Ano, to je národní zvyk, ku kterému
je nutí hlad a bída. Na dotaz, proč děti
běhají bosy, řekli mi: Je osm dětí
v rodině, a jenom jedny boty. Děti musí choditi
do školy postupně, aby všech těchto osm
dětí vystřídalo jedny boty.
Kolik mladých lidí touží založiti
si rodinu a míti zdravé, krásné děti!
Jejich touha musí býti násilím potlačena,
poněvadž hospodářské poměry
chudých v kapitalistickém státě nedávají
možnost přivésti na svět děti.
My však se nespokojíme jen konstatováním
těchto fakt, my voláme ženy do boje za šťastné
a krásné mateřství. 50.000 žen
v Československu nemá po porodu své dítě
do čeho zavinouti - to bylo konstatováno i časopisy
nár. socialistickými. Je pravda, že ženy
nezaměstnaných, malorolnické ženy, ženy
zruinovaných maloživnostníků, které
nemají nárok na nemocenské dávky,
jsou skoro vesměs po narození nového dítěte
souženy starostmi, z čeho zaplatí poplatek
za porodní asistentku. Uvedu jeden příklad,
jak vypadá radostná událost v takové
rodině, kde po narození dítěte první
starostí je, kde sehnati krejcar pro matku v šestinedělí.
Když jsem byla nedávno v Žirovnici na schůzi,
vystoupila nezaměstnaná matka a prohlásila:
narodilo se mi páté dítě. Po narození
nebylo v domě ani tolik, aby se mohla uvařiti zapražená
polévka. Porodní asistentku musela zaplatiti obec.
Když muž po 3 letech dostal po prvé od obce práci,
bylo mu při první výplatě strženo
ze 70korunové mzdy 20 Kč na úhradu částky,
která musela býti obcí zaplacena porodní
asistentce.
Ve zdravotním výboru posl. sněmovny jsme
předložily my, komunistické poslankyně,
návrh, aby každé matce v rodinách, kde
příjem nepřesahuje 1000 Kč měsíčně
a které se narodí dítě, byla vyplacena
státem částka 500 Kč jako dar na opatření
nejnutnějších potřeb spojených
s porodem. Dnes tento návrh znovu opakujeme a burcujeme
všechny ženy v Československu, aby se spolu s
námi postavily do boje za tento návrh, aby tak aspoň
první chvíle chudých matek po porodu byla
zajištěna. Na úhradu potřebné
částky nechť je vypsána mimořádná
daň na milionáře.
Snem 10 tisíců dětí je dosyta se najíst.
Jako ukázka poměrů, ve kterých žijí
děti, je zoufalý výkřik matky z německého
území, a to z Rumburska. 20 měsíců
kojí dítě proto, poněvadž nemá
pro ně jiné výživy. Její druhé
sedmileté dítě, kterému bylo solidaritou
pražských dělníků a pražského
pracujícího lidu loňského roku popřáno
stráviti 2 měsíce v Praze, když se vrátilo
zpět do těchto nuzných poměrů,
ve kterých žijí nezaměstnaní
v národnostních územích, za 2 měsíce
ztratilo 5 1/2 kg.
Druhá ukázka. V bohaté hanácké
vesnici matka 8 dětí žije jako podruhyně
u sedláka a zoufale se domáhá přidělení
mléčenek pro své děti, protože
celý rok nevidí 1/8 litru mléka. V obci,
kde žijí bohatí sedláci, vozí
se stovky litrů mléka denně do rolnické
mlékárny, kde jsou zpracovány, zatím
co její děti jsou krmeny výhradně
cikorkovým odvarem. Agrární starosta odkazuje
ji brutálně na to, že okres je zařaděn
do okresů zemědělských a nemají
práva na příděly mléčenek.
V Praze bylo vyřazeno 14 tisíc dětí
ze stravovací akce na školách. Podle státní
uzávěrky na r. 1934 byla ušetřena skoro
1 miliarda Kč z půjčky práce na investičních
pracích. O tuto částku byl rozšířen
hlad v dělnických rodinách. Svým zdravím
doplácejí dělnické děti na
milionové presenty, které jsou dávány
bankám a velkým boháčům.
Na záchranu života svých dětí
musí se sjednotiti matky od Jasiny přes Prahu až
po Cheb. Děti především nesmějí
hladovět. A jen jednotná vůle žen donutí
boháče, aby ve prospěch stravování,
ošacení a lékařského ošetření
dětí dali něco ze svých zisků.
Kapitalismus musí umříti, aby naše děti
mohly žít! Generací ztracených jsou
nazývány naše dorostlé děti.
Po vyučení zůstávají bez práce
a nemají ani nároku na podporu ani na potravinové
poukázky. Studovaná mládež, která
po těžkých finančních obětech
svých rodičů vychází ze škol,
zůstává rodičům na krk proto,
poněvadž z 10 studentů vycházejících
z československých škol jsou do práce
zařazeni pouze dva, a můžeme říci
se smělým svědomím, že tito dva
jsou určitě děti protekční,
protože velká většina dětí
chudých rodičů zůstává
bez míst.
Jaké jsou poměry na školách německých,
maďarských, slovenských i ukrajinských?
Zjistila jsem, zvláště v poslední době,
mnoho případů, kde hospodářské
bídy ve smíšených územích
je zneužíváno k násilné čechisaci
dětí rodičů německé
národnosti. V německých oblastech jsou zřizovány
v čistě německých městech a
vesnicích české školy, které
jsou vybaveny všemi prostředky. Dětem jsou
dávány zdarma učebné pomůcky,
knihy a všechny prostředky potřebné
k učení, ale dostávají také
šaty a stravování. Naproti tomu německé
školy jsou zbavovány těchto možností
dáti dětem učebné pomůcky zdarma.
Rodiče, kteří jsou po dlouhou dobu nezaměstnáni,
právě pod tíhou těchto hospodářských
poměrů jsou nuceni dáti děti do českých
škol, aby se nemuseli starati o učebné pomůcky
pro své děti. V Poběžovicích,
v Něm. Krumlově, na Karlovarsku, v Liberci, všude
vidíme tyto zjevy, které umožňují
Henleinovým fašistům šovinistické
štvanice proti českému národu.
My, komunisté, žádáme, aby stát
a ministerstvo školství se postaralo o bezplatné
pomůcky a všecky potřeby do škol německých,
polských, slovenských, maďarských i
ukrajinských, aby děti nezaměstnaných
byly stravovány i v těchto školách na
účet státu. Žádáme, aby
každému dítěti bylo umožněno
vyučování v jeho rodném jazyce. Stavíme
kategorický požadavek stavby nových slovenských
ľudových škol. Pro děti maďarské
i německé v Bratislavě nechť je postaveno
nové gymnasium. Nesmí býti dále trpěno,
aby na slovenských, maďarských i německých
školách na Slovensku byly děti vyučovány
na t. zv. šichtu. V Bratislavě jsou takové
poměry, že některé třídy
gymnasia nemají vůbec své vlastní
místnosti a každou hodinu se stěhují
do některé jiné místnosti.
Mezinárodní den žen letošního roku
je manifestací upřímné lásky
českých proletářek ke všem potlačeným
národům v Československu. české
pracující ženy prohlašují - a toto
prohlášení přijímáme my
komunistky a náš klub - že chceme a budeme všemi
silami bojovati za práva potlačených národů
v tomto státě. Nebudeme dále trpěti,
aby se pod pohrůžkou ztráty zaměstnání
a odnímání stravovacích lístků
a školního stravování nutili nečeští
rodiče, aby své děti posílali do českých
škol. Chceme, aby děti německých, slovenských
a polských žen byly školeny pokrokovými
učiteli v mateřském jazyku. Obecné,
měšťanské a střední školy
nečeských národů buďtež
zvláště pečlivě vybaveny učebnými
pomůckami. Učitelské kádry buďtež
svědomitě vybrány z moderních, demokraticky
cítících pedagogů. Školní
stravování budiž dáno všem potřebným
dětem, neboť hospodářská tíseň
v národnostních oblastech je zvlášť
tíživá a úmrtnost a podvýživa
mládeže mnohem vyšší než v českých
krajích.
My, které jsme prožily rakouský útlak
a známe z vlastní zkušenosti utrpení
českých dětí v schulvereinských
školách, víme, jakou národnostní
zášť budila násilná germanisace
mezi českými lidmi. Víme, že buržoasie
česká, která se paktuje s Henleinem a Hlinkou,
podporuje národnostní štvanice mezi lidem,
aby roztříštila bojovnou vůli pracujících.
My žádáme, aby byla nečeským
národům v tomto státě dána
plná rovnoprávnost, aby německé, maďarské,
slovenské, polské i ukrajinské učitelky
a úřednice byly přijímány do
státních a veřejných služeb.
Pracující ženy se naučily nenávidět
fašismus. Vzal ženám všechna práva,
zaplnil žaláře a koncentrační
tábory ušlechtilými bojovníky za svobodu
a právo lidu. Vraždí muže a drží
nevinné ženy jako rukojmí, přináší
hlad a nedostatek. Ženy nenávidí fašismus
proto, poněvadž vidí, jak ohrožuje celý
svět válkou. Ženy budou ze všech sil brániti
mír. Myšlenka míru spojuje pevnými svazky
pracující ženy bez rozdílu stran a národností.
Myšlenka míru a vůle zabrániti válce
je staví po bok Sovětského svazu a proti
všem, pro něž je válka pouhou otázkou
ztrát a zisků.
Proto velmi znepokojeně sledují politiku předsedy
vlády, který se snaží nalézti
si nejrůznější cestičky právě
k těm státům, jež jsou nejúhlavnějšími
nepřáteli Sovětského svazu, a to k
Italii, Německu a Polsku. My budeme burcovati ženy,
aby stály na stráži, aby nedovolily zkaliti
přátelský poměr k Sovětskému
svazu, aby nevěřily těm, kteří
dovolují reakcionářům a fašistům
ze řad Kramáře, Stříbrného
a Hlinky tupiti Sovětský svaz, aby věřily
ve svoji sílu, v sílu lidu, která poslala
ve Francii Lavala tam, kam dnes patří i Hodža,
který přejal jeho politickou koncepci.
Vášnivě si přejeme, aby byl zachován
mír, a nedovolíme nikomu, aby byla měněna
politika přátelství k SSSR. Dobře
víme, co znamená přátelství
SSSR, této země v sousedství Hitlera. Proto
si zejména ženy musí říci několik
slov o otázce armády. My jsme si vědomy,
že v armádě jsou synové dělníků
a rolníků, krev z naší krve, spojeni
svým celým životem s osudem dělnické
třídy, i když jsou ve vojenských kabátech.
Ale kdo jim vládne, kdo jim poroučí, kdo
má v rukou armádu? Ti, kdož mají v rukou
moc ve státě, a to jsou kapitalisté, nepřátelé
dělnické třídy. Nejednou byli vojáci
posláni proti stávkujícím dělníkům.
Se strany vládnoucí třídy je používáno
všech prostředků, aby byli odcizeni své
vlastní krvi, svým matkám a otcům
a stali se povolným nástrojem v rukou nepřátel
lidu.
Proto jsou jim upírána občanská práva,
nesmějí se zúčastnit politického
života, projevit svůj vlastní názor,
nesmějí se stýkat s dělníky
a jejich organisacemi. Mají se státi tupým
nástrojem v rukou Vojcechovskského, Medka a jiných
reakcionářů. Toť nebezpečí
pro svobodu lidu.
Zkušenosti z Rakouska a Španělska byly
příliš draze zaplaceny dělnickou krví.
I tam hlasovali socialisté pro rozpočet na "obranu".
I tam měli vřelý poměr k armádě
a pak klesali pod kulkami této armády. My tento
osud sdílet nechceme a nemůžeme povolit ani
muže ani haléře vládě, která
není nástrojem vůle lidu. Proto my prohlašujeme
jménem všech žen, kterým je drahý
mír a které již dnes chápou, že
jedině lid je věrným strážcem
míru, že učiníme vše, aby hoši
ve vojenských kabátech znali, čím
jsou povinni svým otcům a matkám, aby zůstali
věrnými syny dělnické třídy,
aby se nedali zneužít proti těm, z nichž
vyšli. Budeme se starat ze všech sil, aby i oni byli
protifašisty, aby byli věrnými přáteli
Sovětského svazu, aby pro ně byla zářným
příkladem rudá armáda, nejlepší
a nejstatečnější armáda celého
světa.
Proto žádáme, aby byli odstraněni generálové
Medek, Vojcechovský a ostatní reakcionáři,
kteří jsou největšími nepřáteli
všeho pokroku a jsou známi svým nepřátelstvím
k dělnické třídě a k Sovětskému
svazu. Žádáme pro všechny vojáky
občanská práva, žádáme
zlepšení stravy a všech požitků,
žádáme, aby zaměstnavatelé byli
povinni přijmouti je nazpět, když se vracejí
z vojenské služby, a aby jejich rodičům
po dobu jejich presenční služby byla dána
patřičná podpora.
Ženy nezaměstnaných, domáhají-li
se podpory, jsou štvány s místa na místo
a zfašisovaní byrokraté jednají s nimi,
jako by jim udíleli almužnu. Nejhoršímu
pokořování a ponižování
jsou vystaveny matky, dožadující se potravinových
poukázek pro své děti, aby je zachránily
před následky podvýživy a hladu. Agrární
starostové i okr. hejtmani, u kterých člověk
často nerozezná, jsou-li zrovna v té chvíli
ve funkci okr. důvěrníka agrární
strany nebo ve funkci okr. hejtmana, urážejí
matky takovýmito slovy: "Nikdo vás nenutil,
abyste měly tolik dětí. Když jste je
přivedly na svět, tedy se o ně starejte."
Takovýto případ se udál v době
stávky na Horehroní v obci Pohorelé, kde
ženy stávkujících i nezaměstnaných
dožadovaly se u notáře vydání
potravinových poukázek. Z Prahy sdělila mi
nezaměstnaná dělnice, že projezdila
14.40 Kč na elektrické dráze, než jí
byla poskytnuta desetikorunová potravinová poukázka.
Ženy nezaměstnaných jsou si však již
vědomy, že podpory nejsou žádnou milostí,
ale povinností státu vůči lidem, kteří
chtějí pracovat a žít. Proto dnes nastupují
do boje ženy nezaměstnaných spolu se svými
muži ve městech i na venkově za své
požadavky, za řádnou podporu a řádnou
výživu pro své děti. Matky všech
národů zrodily své děti k plodné
práci a tvůrčímu životu, ne pro
nezaměstnanost a válku. Všechnu bídu
dneška zavinil kapitalismus, proto naše spása
je socialismus. Socialistické ženy spolu s muži
bojují proti tomu, aby jim bylo upíráno právo
na volné shromažďování. Desítky
deputací žen protestují proti zákazu
sjezdu nezaměstnaných, protestují proti tomu,
aby svobodně se směly scházeti a projednávati
své požadavky.
Včera o půl šesté hodině došlo
na Václavském náměstí v Praze
k demonstracím nezaměstnaných. Demonstrace
začaly zároveň na několika místech
Václavského náměstí. Demonstranti
shlukli se u "Koruny", před obchodem "Diamant"
a před "Národní politikou", kde
vystoupil komunistický poslanec Synek a v zápětí
na to komunistická poslankyně Machačová.
Oba však byli zatčeni a policií odvlečeni.
V téže chvíli, kolem 6. hodiny, propukaly demonstrace
také na jiných místech Václavského
náměstí. Na nároží Jindřišské
ulice byl zatčen komunistický poslanec Krosnář,
když nezaměstnaným sděloval, jak bylo
jednáno o jejich požadavcích. V téže
chvíli po obou stranách Václavského
náměstí proudily velké davy nezaměstnaných
dělníků. Shlukli se všude na všech
místech a projevovali své požadavky: opatření
chleba a práce. Prudké a bouřlivé
demonstrace nezaměstnaných trvaly celou 1 1/2 hodiny.
Nezaměstnaní dělníci pražští
byli velmi roztrpčeni postupem vlády, která
jim upírá právo na lidský život
a která jim upírá všechna občanská
práva. Celým Václavským náměstím
rozléhaly se proto včera výkřiky:
"Pryč s vládou!" Policie postupovala proti
nezaměstnaným dělníkům s neslýchanou
brutalitou. 48 dělníků bylo zatčeno,
řada z nich byla surově týrána, nemocnému
dělníku byla zlámána 4 žebra
a musel býti odvezen do nemocnice. To všechno se dělo
za asistence pražského policejního ředitele
dr. Dolejše. (Výkřiky posl. Krosnáře.)
Dokonce po zatčení bylo na strážnicích
s dělníky zacházeno s bezpříkladnou
surovostí. Zatčení dělníci
byli nahnáni do průjezdu a zde ve tmě stlučeni
a fackováni. Zejména provokativně počínal
si strážník číslo 2380. Všechny
dělníky a pracující lid ve Velké
Praze upozorňujeme na neslýchané štvanice,
kterých se dopouští agrární časopis
"Venkov" tím, že nazývá demonstrující
nezaměstnané dělníky pasáky
a prostitutkami. Kdo jsou tito nezaměstnaní dělníci,
kteří včera demonstrovali na Václavském
náměstí za právo, aby se mohli svobodně
sejíti a projednati své požadavky? To jsou
titíž nezaměstnaní dělníci,
kteří 16. prosince demonstrovali proti fašistickému
a reakčnímu kandidátu Němcovi, demonstrovali
za to, aby byl zvolen presidentem dr. Beneš. Za necelé
dva měsíce na to za presidentství dr. Beneše
jsou titíž nezaměstnaní dělníci
tlučeni na ulicích pražských pendreky
a kolbami pražské policie.
Žádný teror a žádná persekuce
nezadrží pracující lid v jeho postupu
proti buržoasii a vládě. Včera na periferiích
solidarisovali se s nezaměstnanými živnostníci,
kteří na znamení solidarity zavřeli
své krámy. Nezaměstnaní dělníci
ve spolku s dělníky továrními, ve
spolku se vším pracujícím lidem vybojují
si svá občanská a lidská práva,
vybojují si své právo na práci i chléb,
právo shromažďovací i spolčovací.
(Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Onderčo (zvoní):
Slovo má ďalej pán posl. Kundt.
Posl. Kundt (německy): Paní a pánové!
Pozoruji-li dnes zde sněmovnu, vzpomínám
si na dvojí. Když jsem před více než
jedním desetiletím cestoval zemí ztrnulé
kultury, Mongolskem, poznal jsem kult, při němž
se dlouhé modlitby přehrávaly na modlitebních
strojcích. A podívám-li se zde na sněmovnu,
vidím, že muži, kteří zde jako
zvolení zástupci lidu mají mluviti a mluví,
mohli by zcela prostě diktovat stenografům a že
na místo řečníka by se mohl postaviti
gramofon, modlitební strojky, na nichž by se ještě
dnes mohl přehrávat kult demokracie. (Potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany.) Vzpomínám
si dále, že před nikterak dávným
časem zde na tomto místě stál pan
předseda vlády a hovořil o nové konstruktivní
demokracii, jež zde měla nastoupiti pod vládou
jím nově utvořenou, a tu nás mladé,
kteří sem do sněmovny přišli
s poctivou vůlí pracovati pro lid, poučoval,
co je to demokracie. Podívám-li se však dnes
na sněmovnu, mohli bychom my vás poučiti
o tom, co to demokracie je (Souhlas.), neboť rozhodně
to, co zde předvádíte, není demokracie,
neboť kdybychom odešli my, kteří jsme
většinou členů této sněmovny,
nebudete mít dosti, abyste mohli udržet presenci.
Tak si vážíte své demokracie, které
nás chcete naučiti. (Potlesk.).
Státní účetní uzávěrka,
odpovědnost ministerstev, že bylo dbáno zákonů
a zvláště nejvyššího zákona,
státního rozpočtu, to je dnes předmětem
jednání a tento předmět je tak cenný,
že sem posílá sotva jeden klub ani ne 50 %,
nýbrž daleko méně svých členů,
aby zastupovali lid a převzali odpovědnost. Když
jsem se zaposlouchal do toho, co zde bylo řečeno,
musím konstatovati, že se všichni řečníci
chovají k těmto věcem kriticky, docela i
řečníci vládních stran. A pozorujeme-li
dnešní stav státu a vlády, je tu ovšem
příčina stavěti se k těmto
věcem kriticky. Co se stalo? Nic se nestalo. Vyjednává
se zde, věří se, že rozšíření
koalice větším počtem může
nahradit chybějící odvahu a duch. To je omyl!
Celá struktura vlády, celý způsob,
jak se po desetiletí vládne podle téhož
systému, jest tím vinen, nikoliv počet, který
jest buď příliš velký či
malý. Lid venku - nejen Němci, kteří
převážně trpí nouzí, i
Češi a Slováci - nečte v novinách
nic jiného, než o cestách a řečích,
neslyší nic jiného, než posudky a jednání
o nových ministerských místech, zda má
být zřízen náměstek nebo státní
tajemník, neslyší nic o zákonech, které
nějak upravují vždy znova přicházející
velký finanční krach, neslyší
nic o zákonech, které byly před léty
slíbeny, ale dosud neprovedeny, poněvadž prostě
chybí odvaha tvořiti zákony, které
jsou naléhavě nutné, aby lid byl ochráněn
před další bídou. Jestliže se stane
lid nespokojeným, věří se, že
se tomu odpomůže rozmnožením bezpečnostních
orgánů ve státě, věří
se, že zvláště v německém
území se může prokázati zdatnost
a statečnost. Stát nebudujete tím, že
obkličujete hladové žaludky četnictvem
(Souhlas.), nestavíte bezpečnost státu
na to, že nenalézáte odvahu vytvořiti
skutečně vnitřní bezpečnost
a spokojenost obyvatelstva. (Výkřiky na levici.)
Tu můžete vzíti na pomoc kromě Ruska
i Čínu nebo Japonsko, nebo bůhví koho.
Nejsilnější jest člověk, který
si umí sám pomoci. Jestliže však si ve
vlastním státě neumíte pomoci, ostatní
vám nepomohou a také pomoci nemohou.
Tu jste také nedávno věřili, že
jste tu v levé řadě lavic našli asistenci
v moskevské komuně, radovali jste se, protože
tato komuna se stala zdánlivě trochu slušnější
a na nás také nadávala, a pro ten nebo onen
zákon hlasovala. (Výkřiky.) A tu přijel
najednou pan Gottwald z Moskvy a vyčetl těmto
politikům, může se též říci,
této mateřské školce, že hlasovali
pro zbrojení ve státě, vyčítal
jim, že se, tak to říká Gottwald,
spojili s reakcionářským Bechyněm.
Krátce, Gottwald strhl znovu masku, které
jste, pánové, tolik věřili. (Potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany.)