Místopředsedové: dr. Markovič,
Langr, Košek, Onderčo, Mlčoch, Taub.
Zapisovatelé: Sivák, Vávra.
211 poslanců podle presenční listiny.
Člen vlády ministr dr. Dérer.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr. Říha; jeho zástupce dr. Mikyška.
Místopředseda dr. Markovič zahájil
schůzi v 10 hod. 8 min. dopol. a konstatoval, že
sněmovna je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 2 jedn. řádu udělil
předseda na dnešní den posl. Davidovi,
R. Böhmovi, Zajíčkovi, dr. inž.
Lokschovi, Mrskošové, dr. Dominikovi, Schluschemu,
dr. inž. Touškovi, dr. Szüllömu.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. Kopřiva.
Za platné podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu
uznal předseda dodatečné omluvy posl. Slívy
a dr. Szüllöho na den 21. ledna t. r.
Místopředseda dr. Markovič sdělil,
že na projev účasti, který předseda
posl. sněmovny dne 21. t. m. spolu s předsedou senátu
zaslal k smrti Jeho Veličenstva krále Jiřího
V. sněmovně anglické, obdržel týž
den od jejího předsedy Fitzroye telegrafické
poděkování.
Do výboru techn.-dopravního vyslal klub poslanců
"Deutsche soz.-dem. Arbeiterpartei" posl. Krejčího
za posl. Schäfera.
Do výboru branného vyslal klub poslanců
čsl. soc. dem. strany dělnické posl. Srbu
za posl. Pika; klub poslanců komunistické
strany Československa posl. Dvořáka
za posl. Vodičku.
Do výboru zahraničního vyslal klub
poslanců komunistické strany Československa
posl. Dvořáka za posl. Slanského.
Do výboru zemědělského vyslal klub
poslanců republ. strany zeměděl. a malorol.
lidu posl. Coufala za posl. dr. inž. Fulíka;
klub poslanců komunistické strany Československa
posl. Zupku za posl. Širokého.
min. financí na dotaz posl. Neumeistera č.
D 14-IV,
min. vnitra na dotaz posl. dr. Mičury č.
D 48-IV.
počátkem schůze:
Zprávy tisky 267, 272.
Návrhy tisky 269, 271 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Odpovědi tisk 259 (I až XI)
Vládní návrh tisk 266 - přikázán
výboru rozpočtovému.
následkem amnestie presidenta republiky ze dne 14. prosince
1935:
přípisem vrch. stát. zastupitelství
v Bratislavě ze dne 16. ledna 1936, č. 534/36, odvolána
žádost kraj. soudu v Nitře ze dne 10. srpna
1935, č. Nt XII 43/35, předložená vrch.
stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne
23. srpna 1935, č. 8530/35, za souhlas s trest. stíháním
posl. Siváka pro přečin rušení
obecného míru podle §u 14, č. 5 zákona
na ochranu republiky (č. J 33-IV, pres. sděl. 8.
schůze),
přípisem kraj. soudu v Jičíně
ze dne 17. ledna 1936, č. Tk VII 288/35, odvolána
žádost téhož čísla ze dne
24. července 1935 za souhlas s trest. stíháním
posl. Kuta pro přečin podle §u 18, č.
2 zákona č. 50/23 Sb. z. a n., případně
pro přestupek urážky vlády podle §§
2 a 3 zákona č. 108/33 Sb. z. a n. (č.
J 20-IV, pres. sděl. 8. schůze),
přípisem kraj. soudu v Kutné Hoře
ze dne 15. ledna 1936, č. Tk VI 260/35, odvolána
žádost téhož čísla ze dne
17. září 1935 za souhlas s trest. stíháním
posl. Zvoníčka pro přečin rušení
obecného míru podle §u 14, č. 3 a 5
zákona na ochranu republiky (č. J 54-IV, pres. sděl.
8. schůze).
Předsednictvo usneslo se podle §u 9 odst. 1, lit.
m) jedn. řádu vyloučiti z těsnopisecké
zprávy o 25. schůzi dne 21. ledna t. r. projevy
ohrožující bezpečnost státu a
hrubě urážlivé z řečí
posl. Klímy a Krosnáře a projev
hrubě urážlivý z řeči
posl. Maye.
Místopředseda dr. Markovič (zvoní):
Pristúpime k prejednávaniu prvého odstavca
poriadku schôdze, ktorým je:
Zpravodajca je p. posl. dr. Novák. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Novák: Slavná sněmovno!
Vládní návrh zákona o mimořádné
dani postihující dividendy a úroky z cenných
papírů pevně zúročitelných
obírá se vlastně dvěma otázkami
od sebe odlišnými. První problém, řekl
bych ratii legis, je otázka čistě daňová.
My jsme si položili problém udělati státní
rozpočet pravdivějším, to znamená,
aby cifry, které nasazujeme do rozpočtu u jednotlivých
daní, potom se při konečném zúčtování
v účetní uzávěrce skutečně
objevily, po případě aby byly příznivější.
Tento úkol jsme si dali proto, poněvadž bez
vyrovnaného hospodářství státního
bude vždycky soukromé hospodářství
v celém státě choré.
Velevážení, tomuto úkolu odpovídá
první část předložené
osnovy, která zvyšuje zavedením nové
daně státní příjmy o částku,
kterou nelze hned tak úplně přesně
odhadnouti, poněvadž to bude záviseti na tom,
zda hospodářský život bude příznivější
a zda tu skutečně budou dividendy, z nichž
se stanoví 10 % daň. Ale přece jen odhaduje
se částkou 25 po př. 30 mil. Kč do
hospodářství státního.
Druhý problém, kterým se obírá
tato osnova, vlastně ani nemusel býti projednáván
podle nynější praxe ve státě
zákonodárnými sbory, poněvadž
otázka dirigovaného hospodářství,
jehož součástí a článkem
je také tato úprava, byla u nás řízena
jenom vládními nařízeními ve
smyslu zmocňovacího zákona.
Tedy nejprve k prvnímu problému, k daňové
stránce této předlohy. Domnívám
se, slavná sněmovno, že bychom se měli
na každou daň a také hlavně na tuto
daň dívati s hlediska služby jako opatření,
ke kterému jsme jakožto zákonodárný
sbor povinni v zájmu dobrého vedení státu,
a neměli bychom se stavěti ke každému
problému daňovému, jako by to byl útok
na nás na poplatníky anebo na zástupce určitých
poplatníků. Musíme jenom dbáti, aby
daň, kterou v zájmu státu zavádíme,
měla několik vlastností, anebo neměla
několik vlastností.
Tedy prvním hlediskem je to, aby daň nerušila
v nynější době ozdravovací proces
v hospodářství veřejném, který
se u nás začíná projevovati již
skutečně a viditelně, třeba že
ne ještě v cifrách velikých. Tato daň,
hlavně daň z dividend akciových podniků
nebo společností na akcie, opravdu neruší
ozdravovací proces, ona nepostihuje hospodaření
těchto celků průmyslových, bank nebo
podobně jako celek, nebrání jim v hospodářství,
nesnižuje jejich výsledků, nýbrž
postihuje teprve čistý výnos, který
je rozdílen jednotlivcům, držitelům
příslušných cenných papírů,
t. j. akcií, po př. dluhopisů. Tedy v tomto
směru daň nebezpečná není.
Druhé hledisko je, aby daň nesnižovala životní
úroveň těch vrstev, které jsou již
jinak velice značně zatíženy, po př.
nemohou snésti i malé zatížení.
V tomto směru musíme opět této dani
přiznati, že není daní uvalenou na široké
vrstvy, nýbrž většinou - výjimky
tady sice nějaké mohou býti - se týká
vrstev poměrně lépe situovaných, které
ukládají svoje peníze podle našich názorů
a podle naší prakse ve státě do speciálních
papírů, očekávajíce od nich
vyšší úrok než ze způsobu
ukládání normálního, t. j.
do akcií anebo podílů určitých
společností.
Pak konečně třetím hlediskem u této
daně by bylo, odpovídá-li požadavkům
ekvity, t. j. takového rovnoměrného slušného
rozdělení břemen státních na
občanstvo. A tu opět musíme tady přisvědčiti,
že daň tato nehřeší proti této
zásadě. Tato daň postihuje důchod
bezpracný, a to důchod, který byl dlouho
a dlouho od přímého zdanění
uchráněn. Řeknu v dalším, jaké
hledisko zde vedlo zákonodárce, že nepostihovali
tyto výnosy z akcií daněmi. Tedy fakt je,
že tento důchod je rázu bezpracného,
a proto v nynější době a v nynějším
velikém zatížení státu je snesitelnější
než řada jiných daní, které jsme
v zájmu dobrého a správného hospodářství
státního museli zde odhlasovati.
Slavná sněmovno, já tady - přiznám
se - užiji takového vulgárního výrazu,
že má tento zákon jednu bradavici na své
tváři. Podívejte se, proč výnos
akcií, dividendy, superdividendy a to ostatní byly
tak dlouho osvobozeny od přímého zdanění,
když obdobné důchody již postiženy
byly. Tady zákonodárce, kteří chránili
tento důchod, vedla myšlenka, abychom u nás
zainteresovali daleko širší vrstvy, než
je tomu dodnes, aby neukládaly své kapitály,
své hotovosti jenom na vkladní knížky,
nýbrž aby uložily své přebytky
také do výroby, do podnikání tím,
že by si kupovaly buď akcie průmyslových
podniků nebo aspoň dluhopisy těchto průmyslových
podniků. Vy víte však, že tyto naděje
se tímto šanováním - já to takto
řeknu - tohoto druhu příjmů nesplnily,
že u nás velmi málo peněz majitelů
přešlo z vkladních knížek do výroby,
do akcií nebo podobně. Příčinu
bych viděl v tom, že u nás není v tomto
smyslu prováděna dostatečná výchova.
U nás se vžil jeden způsob, to jest ukládání
na knížky, a pád určitých akciových
společností, to, co se dostavilo již při
tom známém rozvoji hospodářského
života u nás v Čechách, když krachovaly
rolnické cukrovary, na příklad ty první
akciové, to ještě dnes straší a
odstrašuje ty, kteří by mohli dáti nějaké
peníze do výroby, aby tam ty peníze dali.
A diference úrokové mezi sazbami vkladovými
a výnosem dividendovým byly dosti malé, aby
přece svedly v tomto smyslu hospodářský
život a tok těch peněz, které oživují
hospodářské podnikání. Proto
také se zákonodárce v této osnově
zákona zřekl této výchovné
metody, abych tak řekl, poněvadž byla téměř
naprosto neúčinná, a tak podle ekvity, slušnosti,
postihuje důchody z akcií příslušnou
přímou daní.
Slavná sněmovno, domnívám se, že
se musíme snažiti o převod hodně těch
prostředků peněžních, které
zde jsou, do výrobního podnikání.
Tím by se výrobnímu podnikání
silně ulehčilo, nejenom pokud jde o zatížení
skutečné, ale ještě dále by se
tady pomohlo. Velevážení, hospodářská
krise u nás nemusela by býti tak ostrá a
několik vln této krise nemuselo by býti tak
vysokých, kdyby zde bylo více podnikatelského
zúčastnění širokých vrstev
lidových na průmyslových podnicích,
poněvadž krise dnes téměř výhradně
dolehla na financující ústavy, poněvadž
akciový kapitál ve většině případů
byl velice nepatrný; krise by byla rozdělena na
daleko větší počet ramen a nepostihla
by peněžní ústavy takovou měrou,
že se některé musely dokonce hlásiti
o sanaci, anebo že nemohou dnes vystačiti s dosavadním
rozpětím úrokovým, takže při
normální sazbě vkladové 3 % jest financování
průmyslových závodů stále ještě
uvedeno částkou 8 %, tedy rozpětím
5 %, což jest rozhodně neúměrné
a nezdravé pro celé naše hospodářské
podnikání. Budeme tedy musiti tento proces urychlovati
výchovou, a myslím, že by se peněžní
ústavy měly v tom smyslu také přeorientovati
a zúčastniti se více na výchově
občanstva, aby uložilo část svých
přebytků a kapitálů do všeobecné
výroby. To je první část zákona,
jeho ratio legis, s výnosem řekněme 25 nebo
30 mil. Kč.
Druhá část zákona upravuje jednu otázku
hospodářskou, která tady ještě
zbyla nevyřešena po vládních nařízeních
podle zmocňovacího zákona. Daň tato
se týká také určitých bankovních
dílčích úpisů, zástavních
listů a dílčích dlužních
úpisů, obligací pevně zúročitelných.
Tato daň není vlastně pravou daní
v pravém slova smyslu, nýbrž jest to opatření
- třebaže se to jmenuje daní - kterým
se snižují úrokové sazby z těchto
pevně zúročitelných dluhopisů,
jako to bylo ustanoveno u papírů státních,
a příslušný výnos, zlepšení,
přichází k dobru dlužníkům,
kteří si na základě těchto
dluhopisů opatřili peníze a platí
příslušné úroky. Tento zákon
jest docela obdobný vládnímu nařízení
tím, že stanoví - na př. ze zástavních
listů, což se dotýká hlavně stavebního
ruchu - sazbu, jako to je při novém podnikání
a opatřování si úvěru na 3
a 4 %, takže není rozdílu mezi úvěrem
starým a novým.
Slavná sněmovno! §§ 3 až 9 zákona
upravují pak způsob, jak se daň vybírá.
Je to docela obdobné s vybíráním,
které se děje přímo u zdroje, což
je také s hlediska zákona docela dobré, poněvadž
to nezatěžuje výběrčí
aparát, a jsou to předpisy obdobné jako při
jiných přímých daních.
S hlediska prvního, že potřebujeme výnos
do státní pokladny a že osnova zákona
snižuje úrokovou míru ze speciálního
druhu papírů pevně zúročitelných,
navrhuji jako referent rozpočtového výboru,
který tuto osnovu zákona schválil, aby slavná
sněmovna přijala osnovu ve znění,
na kterém se usnesl výbor rozpočtový.
(Souhlas.)
Místopředseda dr. Markovič (zvoní):
K tejto veci sú prihlásení rečníci,
zahájim preto rozpravu.
Podľa usnesenia predsedníctva navrhujem rečnícku
lehotu 30 minút. (Námitky nebyly.)
Námietok niet. Navrhnutá lehota je schválená.
Prihlásení sú rečníci na strane
"proti" pp. posl. Kliment a Dölling;
na strane "pro" p. posl. K. Chalupa.
Udeľujem slovo prvému rečníkovi prihlásenému
"proti", pánu posl. Klimentovi.
Posl. Kliment: V posledních dnech byl celý
svět zaujat velikou řečí předsedy
rady lidových komisařů soudr. Molotova. Fašističtí
dranti a zachránci starého světa a jejich
přátelé poslouchali tuto řeč
s velikou úzkostí a strachem, naproti tomu miliony
pracujících lidí s netajeným nadšením
a radostí. Před všemi rozvíjel se veliký,
grandiosní, triumfální pochod vítězného
socialismu v Sovětském svazu, na jehož špici
kráčí slavná Leninova strana s velikým
Stalinem. Celý svět slyšel, že v letošním
roku budou dány veliké miliardy na výstavbu
nových šachet, závodů, nového
průmyslu, a že více než 8 miliard věnováno
bude na sociální zabezpečení pracujícího
lidu Sovětského svazu. Celý svět slyšel,
že všechny síly Sovětského svazu
obráceny jsou směrem: zvýšiti blahobyt
sovětského lidu, učiniti všechny národy
této velké země šťastnými,
aby měly radost ze života. Z každého slova
předsedy sovětské vlády soudr. Molotova
vyznívala veliká starost o sovětský
lid, o pracující lid celého světa
a starost, aby v roce příštím, tak jako
i v budoucnu, zachován byl mír, aby mezinárodní
proletariát zachráněn byl před hrůzami
a katastrofami války. Tím pochopitelně starost
sovětské vlády obrácena jest i
na osudy proletariátu této země.
Když v souvislosti s tím se zamyslíme nad činností
našeho parlamentu, s jakou zahájen byl tento letošní
rok, když se podíváme na osnovy zákonů
projednávané v minulé a dnešní
schůzi, nemůžeme se ubrániti dojmu,
že vláda nechce nic věděti o pravém
stavu věcí, pokud jde o postavení pracujícího
lidu, a o naléhavou potřebu mu pomoci. Kdyby
tomu bylo jinak, musili bychom při každém počinu
vlády a vládní koalice cítiti snahu
řešiti situaci, o které sám koaliční
tisk se vyslovoval, že je národní katastrofou.
Zatím nic takového. Pracující veřejnost,
která se ještě nemohla vzpamatovati z velkého
úderu, který dostala zjištěním,
že koncem roku stoupla nezaměstnanost registrovaných
na 800.000, dostává další úder.
Přesvědčuje se, že byla na velikém
omylu, domnívala-li se, že zahájení
vládních porad a první jednání
parlamentu bude zahájením velkého, velkorysého
boje proti nezaměstnanosti a že bude uděláno
všechno na odvrácení katastry, o které
i vládní koaliční tisk píše
a mluví. Zatím všechno nasvědčuje,
že nejde o zajištění existence 800.000
registrovaných nezaměstnaných a statisíců
neregistrovaných, nýbrž že činnost
vlády směřuje dále k tomu, aby bylo
pomáháno těžkému finančnímu
kapitálu. Dokazuje to právě projednávaná
osnova zákona o mimořádné dani z dividend
a superdividend. Tento zákon jde po linii starého
pořekadla "aby se vlk nažral a koza zůstala
celá". Říká-li se v §u 1
tohoto zákona, že zdanění dividend má
býti provedeno 10 %, tak ihned za tím se uvádí,
že jen v tom případě, bude-li výnos
dosahovati aspoň 5 % jmenovité hodnoty. Po všech
zkušenostech, které má veřejnost s bilancováním
akciových společností, nebude pro pány
v žádném případě těžké
sestaviti bilance tak, aby nikdy nečinily více než
5 % jmenovité hodnoty. Jak se to dělá, dokazuje
případ báňské a hutní
společnosti. Tato společnost měla původně
základní kapitál 100 milionů Kč,
na základě zákona o stabilisačních
bilancích nadhodnotila jej na 700 milionů Kč
a za posledních 8 let odepsala 794 mil. Kč na svém
majetku, o 694 mil. Kč více, než byl původní
základní akciový kapitál. Vedle toho
stamiliony, které nebyly uváděny v bilancích,
byly investovány do racionalisace.
Osnova zákona, která se projednává,
mluví sice o zdanění, ale jeho výnos
a postižení bohatých bude vedle. Lidu se bude
namlouvat, v tisku se bude psát, že se jde také
na bohaté, ale ve skutečnosti bohatí budou
postiženi velmi málo nebo nic. Je to zákon,
kterým se mají vlastně jenom lidu zamazati
oči, aby se mohlo také říci a tvrditi,
že se jde také na bohaté. Tento zákon
také sám o sobě ukazuje, že se důsledně
jde po linii staré hospodářské politiky,
která se provádí ve prospěch malé
skupiny bohatých a na ožebračování
milionů chudých.