Vážená sněmovno! Je velmi zajímavé,
že obratová daň má býti teoreticky
placena konsumentem, spotřebitelem, a domnívám
se, že ten by měl také především
právo protestovati, že obratová daň
se zvyšuje a zatěžuje jej v nynější
tísnivé, těžké době. Mezi
spotřebitele - plátce daně a stát
byl již od počátku zákona vsunut třetí
činitel, výběrčí. Malí
podnikatelé a obchodníci i velcí podnikatelé
figurují zde jako výběrčí obratové
daně. Podle zákona mají právo tuto
daň přenésti na své odběratele,
poněvadž zákon připouští,
aby ke smluvené ceně mohla býti obratová
daň připočtena. Zákonodárce
a zákon sám vidí proto v každém
obchodníku a živnostníku pouze výběrčího
daně, ovšem praktický život ukazuje na
něco jiného, že totiž toto se děje
sice ve mnohých případech zvláště
u poplatníků velkých, ale nikoliv u poplatníků
malých, kde se stává skutkem, že není
možno obratovou daň někdy připočítati.
Je to zvláště v malých obchodech a živnostech,
tam, kde jde o cenu některých předmětů
v ceně 50 haléřů, 1 Kč nebo
2 Kč; vždyť nemáme ani dostatečnou
minci, kterou bychom 3 % obratovou daň z 2 Kč,
celkem tedy 6 haléřů, mohli zaplatiti. Tím
méně ovšem bychom to mohli zaplatiti při
tržbě 1 Kč nebo při tržbě
menší.
V praktickém životě se stalo zvykem, že
při nákupu, ať je to v kterémkoliv obchodu,
se obratová daň vůbec neplatí. Tady
nese jí tedy dotčený výběrčí,
kterého tímto slovem dnes nezveme, vlastně
vždycky sám ze svého. Namítá
se sice, že výběrčí má
právo započítati obratovou daň do
ceny, a tím že bude daň zaplacena. Vážená
sněmovno, chci konstatovati, že to je snad možné
v některých případech, ale ve většině
případů tomu tak není, poněvadž
tomu brání - zvláště v době
nynější - nezřízená konkurence,
snaha, aby obchodník nebo živnostník získal
pro sebe pokud možno zákazníka druhého,
aby jej nalákal nízkou a levnou cenou.
Proti obratové dani je u konsumenta vždycky odpor.
Když přijde živnostník nebo obchodník
se žádostí, aby dotčený odběratel
mu zaplatil obratovou daň, potká se s odporem tak
velikým, že kolikrát mu hrozí, že
takový odběratel z obchodu odejde a nekoupí
zboží, nežli aby připočítanou
obratovou daň zaplatil. Vidíme tedy v tomto ustanovení
určité uložení těžké
povinnosti na zprostředkovatele, na výběrčí
obratové daně, a nyní, když si uvědomíme,
jaké toto zprostředkování má
následky, jak takový výběrčí
se stává předmětem šikan, pronásledování
a předaňování berní správou,
musíme chápati, že odpor třetího
činitele, vlastně činitele vsunutého
mezi poplatníka daně obratové a ukladatele
této daně, je oprávněný, neboť
tento třetí činitel odnáší
vlastně největší část
těchto těžkých následků
sám. Vidíme tady ten zjev, na který jsem
poukázal a nad kterým se pozastavujeme, že
proti obratové dani protestuje výběrčí,
ne podle zákona plátce sám, poněvadž
tento výběrčí odnáší
všechny obtíže a často musí tuto
obratovou daň platiti ze svého. Proto již od
r. 1923 dovolává se živnostnictvo a obchodnictvo
ustanovení, aby obratová daň byla paušalována,
aby byla přenesena na prvovýrobu a aby tak povinnost
výběrčího této obratové
daně byla přenesena na několik málo
činitelů, kteří mohou tuto obratovou
daň zaplatiti ve větších částkách,
a aby tím prostřednictví živnostnictva
a obchodnictva bylo vyloučeno. Prodělali jsme podobný
zjev při paušalisaci obratové daně v
textilu, kdy krejčí po prvé byli z placení
daně vyňati. Má se to státi příště
při zavedení obratové daně v kožích.
Dále se jedná o obuvníky, sedláře,
brašnáře, aby také oni paušálem
při prvovýrobě kožní byli ochráněni
všech následků, které vybírání
obratové daně s sebou přináší.
Přál bych si, aby, jak se v resoluci žádá,
nejen kožní průmysl, nýbrž i perleťářství
a železářství, krátce všechny
předměty, které procházejí
rukama druhého výrobce a obchodníka, byly
podrobeny paušalované dani obratové.
Vedle důvodu, který jsem uvedl, je zde ještě
důvod další. V poslední době
stěžuje si malý výrobce často
na konkurenta, na fušera, který bez oprávnění
bere mu často zakázky a dělá mu konkurenci,
poněvadž nemá břemen, která samostatný
podnikatel menší musí nésti. U každého
fušera, který dělá konkurenci řádnému
výrobci a obchodníkovi, stát vlastně
přichází o daň obratovou, poněvadž
ten fušer není povinen platiti a také neplatí
daň obratovou, kterou výrobce a malý obchodník
zaplatiti musí. Kdyby byl zaveden paušál ve
všech oborech, mám dojem, že by se jednak všem
nepříjemnostem, které z vyměřování
a vymáhání daně obratové pocházejí,
učinila přítrž, ale vedle toho by finanční
správa získala větší částky,
které jí jinak ucházejí, a měla
i práci ulehčenu. V každém takovém
berním okrese je 15 až 20.000 plátců
obratové daně, kterými se berní správa
musí zabývat. Je to obtížný úkol,
vyšetřovati u malých poplatníků,
kteří přihlásili obrat 20 až
30.000 Kč, který berní správa vždy
zvyšuje na 50 až 60.000 Kč, což při
15 až 20.000 poplatnících znamená nejen
velké břemeno pro administrativu berních
správ, ale má to za následek také
to, že ti, kdož jsou předaněni, jsou pak
hlasateli nespokojenosti.
Zvláštní případ je u podniků,
t. zv. kombinovaných. U těchto podniků je
dodávka z jednoho oboru výroby do druhého
z daně obratové vyjmuta. Na př. velké
firmy Baťa, Pražská železářská,
Mauthnerovy závody a jiné, všechny velké
závody, které si svou výrobu zkombinovaly,
vyřídily v několika druzích spolvýroby,
jsou ušetřeny daně obratové. V dřívějším
zákoně to bylo nahrazeno tím, že se
platila daň z obratu o 1 % vyšší, tentokráte
má to zvýšení být ještě
větší, na místo 3 % má to být
zvýšeno na 5 %, ale mám dojem, že to naprosto
nestačí. Vážená sněmovno,
je třeba si jen uvědomit na př. poměr
v obuvnictví, abychom viděli, že takový
velkoprůmyslník, mamutí závod, platil
4 % a bude platit 5 % na dani z obratu, kdežto výroba
koží u malého obuvníka vynese 12 % až
15 % obratové daně. Tedy nynější
zvýšení bude dělat sotva jednu třetinu
toho, co platí dnes kombinovaný podnik na dani obratové
vůbec.
Vedle těchto zjevů v otázkách vedlejších,
filiálních obchodů, stává se
novum, že zvýšení má platit při
dani z obratu větším než 500.000 Kč
a že také toto zvýšení má
platit pro jednotkové obchody. Toto ustanovení je
aspoň částečnou nápravou křivdy,
spáchané na malých poplatnících.
Ovšem litujeme, že naše samospráva, která
vlastně utrpěla zřizováním
filiálních podniků na úbytku daňovém,
nebude mít žádného podílu na
tomto zdanění, neboť veškeré zdanění
bude plynout do státní pokladny a bude se opakovat
zjev, který jsme viděli v dřívějších
dobách a na který si naše samospráva
plným právem naříkala.
Osnova, která má být prodloužena na
2 roky, do konce r. 1937, vykazuje některé zlepšení
v §§ 4, 8, 10, jak uvedl pan zpravodaj, ovšem také
některé zhoršení, jako je na př.
zkrácení doby placení. Podle dřívějšího
zákona se daň z obratu platila vždy až
v době 6nedělní, kdežto nynější
povinnost placení je určena 15 dny. V tom musíme
vidět zhoršení. Snížení
úrokové míry, a doufejme i některá
ostatní ustanovení, která byla přijata
ze zákona o daňové reformě, budou
našemu poplatnictvu k prospěchu.
Na daňovou otázku je nutno se dívat ne jako
na politikum, vážená sněmovno, to byla
vždycky a je chyba. Otázka rázu finančního
a hospodářského má s tohoto hlediska
také být řešena a pojímána,
s toho hlediska může být jedině správně
řešena. Jakmile však tuto otázku narazíte
na nějaký politický zjev nebo politickou
agitaci, pak ovšem výsledky té práce
jsou rázu nedostatečného a pochybného.
Daň z obratu je daní, jak již bylo vzpomenuto
několikráte, velmi tíživou. To bylo
všeobecně uznáno a byla vyslovována
přání, aby tato daň pokud možno
byla zmenšována a aby také byly následky
veřejných břemen snižovány. Ovšem
stav státních financí nepřipouští
toto snížení, poněvadž, jak víte,
právě v posledních několika letech
za sebou vykazuje finanční správa účetní
pasivum dosti značné, a kdyby ještě
tato otázka měla býti tímto způsobem
řešena, bylo by pasivum ještě větší,
než je nyní.
My sice pro osnovu o dani z obratu hlasovat budeme, poněvadž
ji uznáváme za nutnou pro finanční
správu, hlasovali jsme a ukládali si oběti
i v dobách dřívějších,
kolikrát i za cenu neporozumění a obětí
stranických, poněvadž nám šlo o
to, aby se finanční správě dostalo
prostředků, jichž ke své existenci a
ke svému vývinu potřebuje. Ovšem přáli
bychom si, aby na přání a potřeby
našeho poplatnictva byl při řešení
finančních otázek, zvláště
v době nynější, kdy se tak těžce
pociťují, vzat náležitý zřetel
a aby finanční správa pokud možno vyšla
našemu poplatnictvu vstříc, aby vzájemná
nedůvěra mezi státní správou
a poplatníkem samým, o níž se zde mluvilo,
byla odstraněna a aby zavládl stav, který
je nutný, totiž na jedné straně určitá
ohleduplnost a na druhé straně vědomí,
že jsou zde uloženy těžké povinnosti,
které je nutno v zájmu státu konat.
Dále je třeba vysloviti požadavek vyšší
spravedlnosti, aby každá daň, a tedy i tato,
byla vyměřena pokud možno spravedlivě
a tak, aby byla snesitelná poplatným vrstvám
a neohrožovala vývin ani poměry a finanční
stav našeho poplatnictva. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.)
Obratová daň, jak byla původně předpisována
a vybírána, nepůsobila těmi důsledky,
jimiž působí dnes, poněvadž za
12 let, od r. 1923 až do doby nynější,
stala se daní všeobecnější, než
tomu bylo dříve, poněvadž prameny příjmové
nebyly tak vyhledávány, nebyly tak přitaženy,
jak to vidíme dnes. Proto je tato daň tak tísnivá.
Bude-li však vyhověno vznesenému požadavku,
který je také obsažen v resoluci, aby tato
daň byla všeobecně paušalována,
myslím, že se tím ulehčí celkovému
stavu i poměru mezi poplatnictvem a státní
finanční správou.
Máme už pro to příklady v zemědělství,
více než polovina našeho hospodářského
zdanění. Tam vidíme, jak se paušál,
vyměřovaný podle výměry pozemků,
osvědčil, a přáli bychom si my i poplatnictvo
z kruhů živnostenských i obchodních,
aby i pro ně byla nalezena podobná forma zdanění,
aby došlo k zjednodušení papírového
hospodaření a přiznávání
daní a aby odpadla výtka, že poplatník,
měl-li by dostáti všem předpisům
daňových zákonů, potřeboval
by k tomu nejméně vzdělání
právníka nebo advokáta, a snad i advokát,
jde-li o spletité případy, musí zase
býti specialistou, který pronikne, pozná
a najde pravou formu a způsob řešení
některých těchto daňových otázek.
Tedy všecky tyto těžké předpisy
by měly býti zjednodušeny. Berní správa
vyžaduje na poplatníku jasné přiznání
podle všech paragrafů, přiznání
včas, při vytýkacím řízení
všechny odpovědi a vysvětlení, které
jsou žádány, mají také odpovídati
normám zákona. Opakuji, všecko toto ukazuje,
že zákon o daňové reformě je
příliš složitý a že pro malého
poplatníka, který snad kolikrát vede jen
prosté záznamy a nemá obchodních knih,
tím méně podle zákona o vedení
knih, je velmi těžké, aby vyhověl předpisům
zákona, a dostává se do sporu. Tyto spory
jsou velmi časté, poněvadž přiznání
poplatníka nevyhovují předpisům zákona,
a tu berní správa se zřetelem ke konání
své povinnosti žádá kolikrát
na poplatníku nepochopitelnou věc, aby vyhověl
předpisům a odpověděl. Tím
se poplatník zaplétá do nemožné
situace. Berní správa nemůže kolikrát
rozhodnouti právem, poněvadž přiznání
a odpovědi ve vytýkacím řízení
nepodávají náležitého obrazu
o tom, jak který poplatník a podnikatel si finančně
a hospodářsky stojí, jaký je jeho
výnos, který má býti podle daňové
reformy vykázán. Bylo by žádoucno, aby
jednak přiznání pro všecky tři
daně se mohlo díti přiznáním
jedním, a za druhé, aby také předpisy
daňové od berní správy každému,
zvláště malému poplatníku, byly
dávány najednou. Tím by se zjednodušila
celá věc a postavila na správný základ.
Vedle toho je sice úmysl, činiti přiznání
k daním a předpisy daní jednou za 2 roky,
čímž by se vždy jeden rok ušetřil,
mám však dojem, že bude třeba přece
jen učiniti pokus hledati určité formy, taxy
nebo snad kontingent, podle kterého by malému poplatníku
daň, ať daň z obratu nebo daň výdělková
nebo důchodová, mohla býti vyměřena,
aby tak nastalo jakési uklidnění a uspokojení
ve vrstvách výrobních a obchodních,
neboť na uklidnění spočívá,
myslím, také lepší chuť k podnikání,
lepší chuť k práci. Státní
finanční správě nemůže
záležeti na tom, aby ničila daňové
objekty, nýbrž aby je podporovala, aby dávala
příznivější podmínky,
a poplatníku samému také záleží
na tom, aby jeho podnikání bylo náležitým
způsobem honorováno a aby nebyl přetížen
břemeny, když tíživá doba, jako
je dnešní, vyžaduje jiných obětí
a nedává mu dostatek důchodu z jeho práce
a z jeho snažení.
Předpokládáme, že finanční
správa vezme na to všecko zřetel, a v tomto
přesvědčení budeme pro osnovu zákona
tak, jak je navržena, hlasovati. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Přerušuji
projednávání tohoto odstavce pořadu,
a nebude-li námitek, přistoupíme k odst.
6 pořadu. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Budeme tedy projednávati odst. 6, jímž je:
Zpravodaji jsou: za výbor ústavně-právní
p. posl. dr. Patejdl, za výbor rozpočtový
p. posl. inž. dr. Brdlík.
Dávám slovo prvému zpravodaji, za výbor
ústavně-právní, p. posl. dr. Patejdlovi.
Zpravodaj posl. dr. Patejdl: Slavná sněmovno!
První president Československé republiky
T. G. Masaryk (Poslanci povstávají.)
oznámil 21. listopadu t. r. panu předsedovi
vlády svůj úmysl vzdáti se svého
úřadu. Vláda ve shodě s city obyvatelstva
tlumočila panu presidentovi hluboký smutek nad jeho
chystaným rozhodnutím, poukazujíc na to,
že veřejné mínění považuje
za samozřejmé, že podle přání
ústavního výboru z doby projednání
ústavy, zůstane T. G. Masaryk presidentem
do konce svého života.
První president republiky setrval však na svém
rozhodnutí a ohlásil je ústavním činitelům
14. prosince známým historickým prohlášením
T. G. Masaryk řekl: "Presidentský
úřad je těžký a odpovědný,
a proto vyžaduje plné síly. Vidím, že
již nestačím, a proto se ho vzdávám."
První president chápal vždy svůj úřad
jako úřad těžký a odpovědný;
věren svým životním zásadám,
nemohl se smířiti s myšlenkou, že by si
jej mohl dále ponechati, když síly jeho začaly
ochabovati. T. G. Masaryk zůstal si i v tom
věren.
Národ československý i spoluobčané
druhých národností přijali rozhodnutí
svého presidenta s pocitem hlubokého smutku. Ctí
však rozhodnutí svého prvního presidenta,
neboť si přejí z plna srdce, aby po složení
obtížného úřadu mohl si po 21leté
úmorné a vysilující práci odpočinouti,
své síly obnoviti a prodloužiti si svůj
požehnaný věk až do krajních mezí
lidského žití.
Rozhodnutí prvního presidenta je hrdinným
činem pravého demokrata. Obětoval-li se zdravý
president vznešené státní idei, kterou
sám založil a formuloval, obětuje se fysicky
oslabený president této idei, aby jeho nástupce,
muž v plné síle, mohl jí dopomoci k
dalšímu vítězství. Jaký
to příklad pro všecky a pro každého!
Se stejnými pocity bylo přijato rozhodnutí
Masarykovo veřejným míněním
světovým. K hlubokému smutku druží
se jednomyslné uznání jeho životní
práce.
Z ohlasu zahraničního tisku chtěl bych citovati
závěr článku Charles Pichona v "L'Écho
de Paris" z 15. t. m., který zní (čte):
"Kdybych měl Masaryka označit teď,
když odstupuje, řekl bych, že je to šťastný
člověk. Vzkřísil svou vlast. Dal jí
po stránce politické, vojenské, hospodářské
i duševní pevné zřízení.
Udělal z ní důležitou mocnost, jednu
z těch, které mají rozhodující
význam pro mír. Je to obdivuhodná žeň,
žeň živená ovšem krví, potem
i velikým nadáním, jaká se na politických
brázdách zřídka urodí."
Vláda republiky vyšla vstříc všeobecnému
přání, aby dík národa československého
i národností ostatních muži takových
výjimečných zásluh byl pro věčné
časy formulován zákonem, který vyjádří
vděčnost lidskou v plné formě, vděčnost
písmem i skutkem. Předložila poslanecké
sněmovně návrh zákona o státní
poctě prvnímu presidentu republiky ponecháním
mu sídla presidentského na zámku v Lánech,
ponecháním mu poct presidentských a presidentského
platu na dožití.
Výbor ústavně-právní projednávaje
vládní návrh zákona, schválil
jednomyslně zásadu ve vládním návrhu
obsaženou. V podrobnostech dospěl však po bedlivé
úvaze k názoru, že úmysl vlády
bude vyjádřen jasněji, když se především
projeví věčný a nehynoucí
dík prvnímu presidentu republiky za jeho osvoboditelské
a budovatelské dílo a v druhém paragrafu
se bude konkretisovat účinná vděčnost.
Tomu svém jednomyslnému názoru dal výbor
výraz novou stylisací § 1 a změněnou
stylisaci § 2, dřívějšího
prvního. Je mně velikou ctí, mohu-li konstatovati,
že usnesení výboru bylo učiněno
jednomyslně, že na zdokonalení návrhu
pracovali nejenom zástupci stran koaličních,
nýbrž i oposičních a že usnesení
bylo jednomyslné. To mne opravňuje k naději,
že návrh bude touto slavnou sněmovnou přijat
způsobem slavnostním.
Slavná sněmovno! Navrhuji, aby osnova zákona
o státní poctě prvnímu presidentovi
republiky Československé T. G. Masarykovi
byla schválena tak, jak se na ní výbor ústavněprávní
usnesl. (Potlesk. - Poslanci usedají.)