Další daní, která se připravuje,
je spotřební daň z umělých
tuků, která má vynésti 34 mil. Kč
a která zdraží nejlacinější
umělý tuk, margarin, jehož 1 balíček
v drobném prodeji stojí teď 6 Kč, na
6.60 Kč.
Ve zvláštní formě zavedena byla spotřební
daň z petroleje, která podle prelimináře
stát. rozpočtu má vynésti 40 mil.
Kč. Tato daň je uvedena v kapitole ministerstva
financí pod názvem: Smluvní příplatek
z petroleje. Jde tu o úmluvu finanční správy
s rafineriemi petroleje. Jde o zvláštní způsob
zavedení daně bez jakékoliv zákonné
osnovy a bez jakéhokoliv zmocnění.
Všechny tyto daně i tento zvláštní
způsob zavádění daní dokazuje,
že další postup koalice má jíti
po staré cestě, že se ubírá vyšlapanou
cestou proti lidu a na ochranu bohatých. Při projednávání
všeho, o čem se dnes jedná, se znovu prakticky
uplatňuje heslo, aby platili ti, kteří nemají,
kteří jsou ochuzeni. Již při projednávání
rozpočtu jsme podali řadu návrhů a
námětů, jak opatřiti finanční
prostředky, ovšem v obráceném smyslu
a v přesvědčení, že, mají-li
se opatřovati finanční prostředky
ke krytí státních výdajů, je
nutno vycházeti ze zásady, aby platili ti, kteří
mohou, tedy bohatí. Jsem přesvědčen,
že tvořením široké lidové
fronty a bojovným prosazováním požadavků
pracujícího lidu a širokých vrstev lidových
by to šlo. Právě tak jako při volbě
presidenta narazila reakce na určitý odpor, tak
je třeba, aby i v praktické politice se hájily
a prosazovaly zájmy chudých a nemajetných
společně.
Proti těmto daním budeme nejen hlasovati, nýbrž
povedeme proti nim ve spojení s nejširšími
masami lidovými ostrý boj. Vyzýváme
široké lidové vrstvy a pracující
lid k boji proti tomuto bezdůvodnému zatěžování
již stejně nesnesitelné dnešní
existence. Nechť pro nás a pro všechen lid platí
heslo, které již bylo vytyčeno komunisty při
projednávání státního rozpočtu:
Pryč s útoky na chudé, pryč s útoky
na nejširší lidové vrstvy! Ať platí
dnes ti, kteří mají, ať platí
bohatí! (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. inž. Peschka. Dávám mu slovo.
Posl. inž. Peschka [německy]: Slavná
sněmovno!
Přes sliby ministra financí přinášíte
našemu hospodářství jako vánoční
dar ještě několik nových daní,
které vlastně charakterisují celý
daňový systém, jako nikdy před tím;
daň, jako na př. daň z prášků
na kypření těsta, je vzhledem ke svému
výnosu v nepoměru ke skutečným nákladům
a k potřebě daňového rozpočtu.
Daň z prášků na kypření
těsta je myšlena jako dodatková daň,
jelikož droždí již je zdaněno, ačkoliv
by bylo třeba uvážiti, že prášek
na kypření těsta není náhražkou
za droždí a zdaňuje-li se již, má
býti zdaněn nanejvýš jako droždí.
K tomu přistupují u daně z prášku
na kypření těsta ještě technické
nesnáze. Již samo opatření, že
se vybírání daně děje daňovými
známkami, které mají býti přilepeny
na sáčcích, znamená obtíže
pro průmysl, které, nehledíc ke všem
ostatním obtížím, musí vésti
jen k dalšímu zmenšení našeho hospodářského
obratu. Bude-li průmysl odsouzen, aby prováděl
toto vybírání, bude zde nejen zvláštnost,
že se nositel daně stává jejím
výběrčím, nýbrž průmysl
bude také nucen opatřiti si stroje, jejichž
hodnota vlastně se zřetelem k ostatním výrobním
nákladům převýší vyrobené
množství. K tomu ještě přistupuje,
že prášek na kypření těsta
jako látka hygroskopická nesnáší
dodatečné manipulace jako lepení. Mzdové
obtíže, které jsou také v našem
hospodářství, se takovým zákonem
jen zvyšují, neboť zůstává
nezodpověděna otázka, kdo nese zvýšení
nákladů, kdo nese daň. (Předsednictví
převzal místopředseda Mlčoch.)
V zákoně je zmínka, že spotřebitel
nemá nésti daň, ačkoliv je předem
třeba uvážiti, že průmysl, i když
na tom něco vydělá, nemůže převzíti
takovou daň, která je v nepoměru k dani z
droždí. Kdežto daň z droždí
činí 5 Kč z 1 kg, činí daň
z prášku na kypření těsta 26
Kč z 1 kg a měla by při stejném zdražení
jako droždí činiti jen 6.66 Kč. Jak
vysoká je u nás tato daň, ukazuje se také
na poměru daně k celkové hodnotě.
U daně z droždí 100 %, u daně z prášku
na kypření těsta 66 %. Při tom je
výnos této daně až příliš
optimisticky odhadnut. Mimo to je ještě třeba
uvážiti, zdali takovou daní je možno docíliti
vůbec nějakého výnosu, uvážíme-li,
že prášku na kypření těsta
se pro zhotovení těstovin ještě příliš
dlouho neužívá a že obyvatelstvo má
veskrze možnost těchto látek vůbec neužívati
a vypomoci si náhražkami.
Daň může tedy veskrze vésti k poklesu
spotřeby, který jde zase na náklady jiných
daní, aspoň může způsobiti přesun
ve spotřebě, který má zase potom nepříznivý
vliv na jiná odvětví hospodářství.
Důležité při tom je zjištění,
že prášek na kypření těsta
nepřichází v úvahu pro velké
spotřebitele, jelikož jej velkovýrobci těstovin
beze všeho mohou nahraditi a méně ho v poměru
k drobným spotřebitelům užívají.
Tato daň je tedy výhradně daní drobné
spotřeby a jest proto již předem nesociální.
Nemáme naprosto nic proti tomu, budou-li do zdanění
zahrnuty všechny látky, kterých se kromě
droždí užívá k výrobě
těstovin, ale když se již tyto daně ukládají,
nemají se ukládati v té míře,
jak se zde navrhuje.
Totéž platí o zákonu o zdanění
kyseliny octové. Je zvláštní, že
v důvodové zprávě k tomuto
návrhu zákona se mluví o ohledu na horské
krajiny. Ve skutečnosti si chce stát touto výmluvou
opatřiti nový pramen příjmů,
jehož následkem může býti jen stoupání
cen. Za to se daň s odkazem na poměry v jiných
státech označuje jako nízká. Udává-li
se, že 1 hl octového lihu stojí u nás
1.200 Kč, na němž vázne daň ve
výši 600 Kč, což je jen 50 %, nesmíme
bráti v úvahu těchto 50 %, nýbrž
musíme počítati s cenou tohoto množství
v ostatních zemích. V Německu činí
578, v Jugoslavii dokonce jen 434 Kč. I když tam daň
dělá 97 %, přece je 1 hl v ceně 434
Kč značně lacinější než
u nás, ačkoliv daň dělá jen
50 %, ale je to 600 Kč.
Je také třeba se zde tázati, kdo vlastně
má tuto daň nésti, výrobce či
odběratel, jelikož se chce rozhodně zabrániti
zdražení. Zase se zde pokoušíte nařízeními
a ustanoveními působiti nové obtíže,
aniž se tážete, může-li se vůbec
někdo v těchto složitých poměrech
vyznati. Zdá se, že nařízení
jsou zde jen proto, aby přímo nutila k přestupkům,
při čemž stát má na mysli daňové
pokuty jako dnes asi nejdůležitější
pramen příjmu.
Při výkladu o této poměrně
málo výnosné dani, která je odhadována
s ohromným optimismem, který alespoň není
na místě, je třeba se dotknouti daňových
poměrů, které zde byly již vyloženy
v četných resolucích a návrzích.
Zajímavé u nás je, že ministerstvo financí
nechce vůbec věděti, že tu jsou daňové
směrnice. Je tady faktem, že ministerstvo financí
nedostává od nižších orgánů
zprávy v potřebné míře. Daňové
směrnice nevydalo ovšem ministerstvo financí,
ale finanční ředitelství v Brně
a v Praze dne 15. března a 11. dubna 1932, aniž se
byla před tím dohodla se všemi rozhodujícími
sbory našeho hospodářství. Zajímavé
je, že zároveň s vydáním daňových
směrnic byl vydán zákaz, že se vůči
poplatníkům úřady nesmějí
odvolávati na tento daňový klíč
a další zákaz, že se nesmí od tohoto
daňového klíče odchýliti.
Toto opatření znamená přímé
porušení právních poměrů
a daňové morálky, na niž by měl
berní úřad především klásti
důraz. K tomu ještě přistupuje vada
daňové správy jako takové. Kdežto
většina ostatních států již
dnes zavádí systematické školení
úředníků a jednotnou výchovu
s hlediska hospodářské a finanční
politiky, přenechává se u nás ještě
stále berním úřadům, aby si
potřebné síly samy vychovaly. Tím
vniká mezi úředníky desorientace,
která vede k tomu, že osobní mínění
je konec konců jedinou směrnicí, podle které
úředník postupuje. K tomu ještě
přistupuje stanovení přímých
daňových kontingentů, kterých musí
jednotlivé berní úřady dosíci
bez zřetele, zdali berní obvody takovýto
výnos vůbec umožňují čili
nic. Berní úředník může,
jak jednotlivé příklady ukazují, postupovati
zcela podle volné úvahy, a okolnost, že při
dnešních daňových výměrech
byly zase výtěžky prostě o 60 % zvýšeny,
ukazuje libovůli celého ústrojí.
Docházejí nás denně stížnosti
na postup berních úředníků.
Chci vyjmouti jen jediný případ: U předsedy
společenstva řezníků a uzenářů
v Kraslicích, Roberta Riedla, se objevili jednoho dne,
v pátek dne 13. prosince t. r., exekuční
úředníci s vozem, vzali s sebou polovinu
zásob masa a uzenin ve výkladní skříni
a v ledničce a prodali je v kanceláři berního
úřadu za babku, za třetinu jejich hodnoty.
Tento muž je nyní před úpadkem a stojí
nyní před skutečností, že mu
již dodavatelé neuvěří žádné
zboží a že nemá provozního kapitálu,
aby si nové zboží koupil.
A to zde jde o poplatníka, který od r. 1924, tedy
11 let prokazatelně dobrovolně odváděl
bernímu úřadu pravidelné splátky
až 24.000 Kč ročně. Zároveň
s ním stihl stejný osud cukráře Liebiga
na náměstí a to již po druhé
ve 14 dnech. Takovýmto postupem se odnímá
hospodářsky slabému živnostníku
poslední možnost existence. Je před úpadkem,
musí propustiti poslední zbytek zaměstnanců
a Kraslice mají zase o několik nezaměstnaných
více, stát nemá však žádný
prospěch, nýbrž o jeden daňový
pramen méně.
To je daňová prakse v demokratickém státě,
kde se stává, že se drobným živnostníkům
a drobným lidem béře existence, zatím
co se velikým podnikům a podnikatelům poskytují
milionové daňové slevy. Této daňové
praksi musí se již jednou učiniti přítrž.
Před válkou jsme měli v evropských
státech průměrnou výši daní
a břemen veřejných dávek 15 až
18 %. V Československu teď máme zdanění,
které činí 40 % úhrnného důchodu.
To je tedy více než zdvojnásobení za
současného poklesu hospodářské
konjunktury vůbec. Zatím co na př. spotřeba
klesla doma až na 50 %, v oboru odvětví potravinářského
až na 22 %, musíme zjistiti, že celkový
důchod obyvatelstva našeho státu klesl od r.
1929 přibližně z 90 miliard na 50 miliard.
Nedávno ukvapeně projednaný rozpočet
se však od r. 1929 zmenšil jen asi o 15 %, ve skutečnosti
nastalo tedy proti r. 1929 zvýšení asi o 35
%. A to se děje v době. kdy hospodářství
samo sebou dosáhlo tak nízkého bodu, že
potřebuje dnes podpory více než kdy jindy.
Není to přímo výsměchem, že
ministerstvo, které se má starati o celý
průmysl, obchod a živnosti, je v rozpočtu dotováno
o něco více než 36 miliony? Ministerstvo, které
se má starati o nejdůležitější
poplatníky, je dotováno jen 1/2 % celého
rozpočtu. To nejjasněji ukazuje zanedbání
našich celých hospodářských poměrů
a ukazuje, že se dnes neuznalo alespoň tolik, aby
se podporovaly a zlepšovaly životní možnosti
těch odvětví hospodářství,
která rozpočet vůbec umožňují,
aby bylo nejdříve zase dosaženo zlepšení
hospodářských poměrů a tím
také výnosu z daní. Zatím co se u
nás zdaňuje každý kg cukru, každý
kg mouky a chleba, neklade se skoro žádná váha
na zdanění anonymního kapitálu. Toto
stanovisko ukazuje, že zde rozhodují kapitalistické
zájmy, které vůbec nepřipouštějí,
aby se přihlíželo k drobnému člověku,
především tam, kde má nésti sám
celé břímě.
Obchodnický stav žádá již dlouho
paušalování daně z obratu. Jak cenné
by to bylo, kdyby toto paušalování bylo bývalo
provedeno ještě teď před Vánocemi.
Na místě toho přicházíte dnes
s tak malichernými daněmi, které jsou mimo
to úplně nemožné, jako s daní
z kyseliny octové a z prášku na kypření
těsta. Tím se působí nové obtíže
místo slíbeného zlepšení a dokazuje
se zase dalekosáhlé neporozumění celkovým
hospodářským poměrům. Poměry
v našem hospodářství vycházejí
nejlépe najevo ve srovnání s poměry
v jiných oblastech. Kdežto světové hospodářství
stouplo proti roku 1928 o 4 %, bez Ameriky dokonce o 27 %, činilo
výrobní číslo u nás v poměru
k r. 1929 asi 70 %, čímž je zcela jasně
ukázáno, že nelze naše poměry porovnávati
s poměry v cizině, že naopak u nás je
mnohem více zapotřebí zvláštních
opatření, jelikož u nás jsou zvláštní
poměry, které jinak v žádném
jiném státě nenalezneme.
Jsou to především poměry, které
jsou výsledkem dosavadního a bohužel ještě
trvajícího šovinistického stanoviska
i v oboru hospodářské politiky. Teprve nedávno
jsme s podivem vzali na vědomí usnesení pražského
magistrátu. Nic neukazuje tak jasně poměry
jako tato příhoda, ačkoliv se v českých
novinách vždy a často mluví, že
se v německé hospodářské oblasti
provádí bojkot. Neznáte-li poměry
u nás v sudetskoněmecké oblasti a neuznáváte-li
nutnost nejrychlejších opatření, nejste-li
ochotni zde zasáhnouti a vytvořiti lepší
poměry, nesmíte se diviti, že se také
na druhé straně dějí opatření,
která ani v nejmenším nemohou býti hodnocena
jako bojkot, ale která neznamenají nic jiného
než právo utlačovaného národa,
právo na svépomoc. Nic neukazuje neutěšenost
našich poměrů jako vzrůst nezaměstnanosti.
Vezmeme-li si statistiku, vidíme, že v r. 1928 bylo
u ústřední sociální pojišťovny
v prvých třech mzdových třídách
34 % poplatníků, kteří platili důchodovou
daň, při čemž prvé tři
mzdové třídy vykazovaly denní mzdu
až 14 Kč, kdežto v r. 1935 činí
podíl těchto nejnižších mzdových
tříd 54 % celkového počtu zaměstnaných.
Musíme-li naproti tomu zjistiti, že v sudetskoněmeckém
hospodářství stouplo procento výpomocných
dělníků o 40 %, mezi českým
obyvatelstvem však kleslo o 60 %, vidíme na těchto
střízlivých, smutných a hořkých
skutečnostech, kam celá politika u nás vede.
Dokud se v hospodářství, jako v našem,
vyplácejí mzdy jako na př. v jabloneckém
průmyslu asi 20 h za hodinu, dokud tu je systém
podpor, který vyřaďuje skoro 2/3 všech
nezaměstnaných, potud nelze říci,
že stát, který tyto poměry trpí,
může býti označen jako stát,
jehož obyvatelstvo má sociální pochopení.
Není možné žádati dnes na dělnících
a drobných lidech další oběti, není-li
příkladem pochopení celého obyvatelstva
a především pochopení vlády pro
možné zmírnění poměrů.
Kam to má vésti, vydávají-li se velká
široká území všanc zoufalství,
je-li skoro 20 % všeho obyvatelstva bez zaměstnání,
zatěžuje-li se stále náš průmysl
a pečuje-li se o obchod a živnosti tak, jak to ukazuje
dotace ministerstva obchodu?
Musí zde býti konečně učiněn
ostrý a rychlý zákrok, aby naše obyvatelstvo
nabylo důvěry nejen ve vzájemné smýšlení,
nýbrž i ve smýšlení státu,
jelikož by jinak konsolidace a demokratické poměry
byly veskrze vyloučeny. Nebo to chcete přivésti
tak daleko, aby konečně veliká část
obyvatelstva neměla vůbec žádného
práva na život, aby se nesplňovaly ani nejprimitivnější
požadavky, na něž má národ právo?
Není možno v hospodářství, jako
je naše, dělati pokusy podle nějakých
dogmat nebo nauk, v našem hospodářství,
má-li býti dosaženo zlepšení, musí
býti brán zřetel na hospodářské
požadavky. Abych zde charakterisoval skutečné
poměry u nás: je-li možno, že statisíce
a statisíce dělníků mají u
nás zůstati vyřaděny bez zřetele,
co se s nimi a s jejich potomky jednou stane, musíme se
tázati, zdali stát, který ještě
tyto poměry dopouští, má skutečně
právo nazývati se státem demokratickým.
Poměry v dělnictvu jsou rozhodující,
jsou směrnicí pro kulturní výši
státu. (Potlesk.) Každý hladovějící
dělník je obžalobou nejen vlády, nýbrž
i smýšlení celého národa. Má
právo, jediné právo v tomto státě
klásti požadavky a my se vždy za ně plně
postavíme. (Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je p. posl. May. Dávám mu slovo.
Posl. May (německy): Slavná sněmovno!
Mám čest zde dnes po prvé mluviti. Nezamýšlel
jsem ujmouti se slova, ale dva nyní projednávané
návrhy mne ponoukají k řeči, poněvadž
dnešní jednání ukazuje, jaké
jsou vlastně u nás poměry. Jest strašné,
když musíme viděti 5 dní před
vánocemi, a to před vánocemi, které
tak kruté ještě nikdy nebyly, které
statisícům přinesou ohromnou bídu,
že se zabýváte dvěma tak drobnými
otázkami a návrhy, jejichž výsledek
lze přímo označiti za smyšlený.
Neboť bylo-li řečeno, že se očekává
na dani z prášku na kypření těsta
8 mil. Kč, můžeme již dnes míti
za to, že daleko přes 50 % z toho se bude prostě
musiti užíti na vybrání. Jest nám
trapné, když musíme 8 dní po vyřízení
státního rozpočtu viděti, jak se zde
sněmovna po celé hodiny přes ohromnou nouzi
venkovského obyvatelstva a zvláště sudetských
Němců zabývá takovými věcmi,
a jak řečníci dnes těchto návrhů
užili jen k tomu, aby zase jednou mohli útočiti
proti tak nenáviděné sudetskoněmecké
straně a jí spílati. Řečník
přede mnou již jasně řekl, že skoro
vůbec nelze pomýšleti na úspěch
obou návrhů. Když se může státi,
že se celé hodiny o tom radíte, musíme
říci, že jak odpovědní činitelé,
tak i většina členů této sněmovny
nemá vůbec ponětí, jak velice již
pokročila bída a zchudnutí zvláště
našeho lidu. Jak velká jest již bída a
zchudnutí našeho lidu, o tom chci vám uvésti
jen několik malých příkladů
ze své vlastní zkušenosti. Je to srdcervoucí,
když musíme odeslati sta lidí, kteří
k nám přicházejí, aniž jim můžeme
pomoci. S druhé strany vidíme, že se zde v
této sněmovně v této vážné
době ubíjí čas nedůležitými
věcmi. Za celého dopoledne, kdy jsme projednávali
tyto daňové návrhy, bylo časem v síni
přítomno sotva 7 nebo 8 členů.
V malé obci blíže mého domova se sotva
1400 obyvateli bylo před několika týdny zjištěno,
že 7 dětí tak těžce onemocnělo
padoucnicí, že již nemohou udržeti hlavu
vzhůru a že se jim oči již nezastaví.
Táži se, není-li se zřetelem na tuto
ohromnou nouzi nejvyšší povinností všech
odpovědných činitelů, aby konečně
jednou poskytli rozhodnou pomoc? V témže místě
jest 32 dětí nemocno pro těžkou podvýživu.
Jest to nutné v tak bohaté zemi jako je naše,
kde jsme měli loni přebytek přes 50.000 vagonů
obilí, zatím co vedle toho nezaměstnaní
musili hladověti? Úřední výsledky
z posledního roku mluví nyní konečně
poněkud zřetelněji o našich poměrech
a oznamují, že 70 % dětí v sudetskoněmeckém
území není dostatečně živeno.
Jednou se konečně musí něco státi,
aby se poskytla skutečná pomoc. V České
Lípě jsme musili před třemi týdny
konstatovati, že nezaměstnaní nedostali již
14 dní chleba, poněvadž odpovědný
úředník zanedbal svou povinnost a nevyžádal
si včas mouku od okresního úřadu.
Zároveň byly v českolipském okrese
připraveny 3 vagony mouky na chlebovou akci. Nouze jest
strašná, a i když jsou prostředky omezené
a nemohou se prováděti žádné
zázraky, přece by se mělo učiniti
konečně vše, co je v lidské moci, aby
se tato ohromná bída aspoň poněkud
zmírnila.
Pokud jde o ostudu s chlebem ve Šluknově, mohu z vlastní
zkušenosti podati zprávu, jak se věci měly.
Byli jsme snad desetkrát u okresního úřadu
a žádali jsme pro nezaměstnané poživatelného
chleba. Konečně došel vagon zkaženého
obilí. Protestovali jsme proti jeho semletí. Vagon
stál 7 dní na šluknovském nádraží.
Byly z něho zaslány tři vzorky, jeden okresnímu
úřadu, jeden zemědělské radě
a jeden plodinové burse. Po sedmi dnech se vzorek vrátil
s rozhodnutím, že to jest poživatelné
obilí. 4 týdny musili dělníci jísti
nepoživatelný chléb. Jaký byl tento
chléb, mohli jste se sami přesvědčiti.
My jsme kdysi zaslali takový chléb každému
členu sněmovny. A pak se zde říká,
že provozujeme demagogii. Lékařský posudek
zjistil, že 43 osoby utrpěly těžké
žaludeční poruchy po požití tohoto
chleba a onemocněly.
Jiný případ. Byl jsem minulého týdne
ve Frývaldově a mohl jsem konstatovati, že
se za státní peníze koupilo ve frývaldovském
okrese 70 vagonů bramborů, ale neužilo se jich
pro nezaměstnané tohoto okresu. Odněkud přišlo
potom 5 vagonů úplně nepoživatelných
bramborů pro frývaldovské nezaměstnané.
Nemusí člověk žasnouti nad trpělivostí
sudetskoněmeckého lidu, že trpělivě
snáší takové věci? Nemusí
člověk říci, že můžete
býti pyšni, že máte takové státní
občany na svém území? (Potlesk.)
Právě nyní, přímo před
vánocemi. měla by se sněmovna vzchopiti a
konečně jednou skutečně provésti
slíbená pomocná opatření. Mám
zprávy z několika okresů, které oznamují,
že ze slíbené mouky, tuku a cukru nebyl ještě
ani kousíček poskytnut nezaměstnaným
na vánoce. To je prostě neslýchané.
Mělo by se konečně přece vynaložiti
vše, aby se takové nemožné věci
trvale napravily. Když jste nás přijali do
svého státu a chcete nás míti, musíte
nás vzíti, jací jsme, jako Němce,
kteří mají životní požadavky,
které musí býti splněny. (Potlesk.)
My jsme dnes úplně zchudli, my jsme dnes odevzdali
vše a z peněz, které jsme odvedli, musíte
nám vrátiti aspoň část, aby
naši lidé venku nezahynuli hladem. Dovídáme-li
se, že ve cvikovském okrese každý dvanáctý
případ smrti je sebevražda, poznáme,
jak ohromná jest tíseň a zoufalství.
I zoufalství se dá snášeti jen do jisté
míry. Již dnes jsou tisíce a statisíce
lidí, kteří říkají:
"Raději konec s hrůzou, než hrůzu
bez konce." Můžete nám býti vděčni,
že tyto vyhladovělé lidské masy udržujeme
v klidu jako dosud. (Potlesk.)