Pokud se týká živelních pohrom způsobených
krupobitím, setkáváme se s nimi téměř
každoročně a ježto dosavadní soukromohospodářská
organisace krupobitního pojištění nevyhovuje
dostatečně zájmům zemědělské
výroby, neboť pojištění toto jest
drahé, proto velmi málo používané,
jest tudíž tato pohroma ve svých následcích
jednou z nejtěžších a nejobávanějších.
Aby se pojištění toto rozšířilo
a risika vyrovnala, navrhuje se zlevniti pojištění
krupobitní postavením jeho na veřejnohospodářskou
základnu poskytnutím veřejné podpory,
zavedením větší úspornosti provozu
a přiznati vliv zemědělství v tomto
oboru. Návrhy na zveřejnění živelního
pojištění, jak známo, vyvolaly četné
polemiky, z nichž mnohé vyvěraly z velmi vážných
obav. Otázka zveřejnění živelního
a dobytčího pojištění byla již
před mnoha lety předmětem velmi vážných
diskusí; již v r. 1897 napsal tajemník českého
odboru rady zemědělské Viškovský
velmi obsáhlé a vážné pojednání
o tomto problému, v poslední době rozebírá
celou věc ve významné publikaci sekční
šéf dr. Kolář, jsou zde určité
ožehavé věci, nicméně volání
po naléhavém řešení tohoto velmi
vážného problému je tak živelné,
že bylo také zemědělským výborem
vtěleno do resoluce a v nejbližší dohledné
době musí se s touto otázkou vláda
i parlament vážně zabývati.
Dosavadní případná pomoc při
krupobití řídí se dobou, kdy poškození
se stalo, a sice nastalo-li zničení osení
v počátku vegetace nebo zničena-li byla úroda
ve stavu vyspělejším neb bezprostředně
před sklizní. Velká většina krupobitních
pohrom roku letošního datuje se z konce května
a počátku června a proto pomoc záleží
hlavně v podpoře nákupu zlevněných
osiv.
V jarních měsících letošního
roku postižena byla i řada okresů místními
průtržemi mračen, kde bylo zničeno nejen
zaseté osení, ale zejména v horských
okresech odplavena ornice se svahů, vyplaveny zasázené
brambory a bahnem a kamením zanesena zasetá pole
nebo louky v údolích. V takových případech
bude nutná nákladná úprava pozemku
zarážením hlubokých vyplavených
koryt, což bude trvati někde i více roků
a bude nutno na tyto případy vzíti mimořádný
zřetel, neboť tam zmenšena bude normální
sklizeň po několik let.
Největší škodu na polních plodinách,
jak na obilí, ale ještě více na pícninách
a okopaninách způsobilo dlouho - po celou dobu vegetační
- trvající sucho, jehož následky byly
tím větší, že již loňský
rok 1934 byl velmi suchý, takže spodní vláhy
téměř nebylo. Suchá zima při
malých srážkách sněhových
neměla účinku na zásobení půdy
zimní vlahou a tím přecházelo se do
roku letošního úplně bez spodní
vláhy.
Nejvíce suchem postižena byla země Česká
a to v oblastech, které již loňského
roku suchem trpěly; jsou tudíž následky
této pohromy v řadě okresů přímo
katastrofální, nejen pokud se týče
velmi nízké sklizně obilí, ale hlavně
úplné neúrody píce. Touto neblahou
skutečností dány jsou také směrnice
ku potřebné velkorysé výpomoci v zájmu
opatření zlevněných nutných
osiv, krmiv, aby zabezpečen byl stav dobytka, který
již loňského roku musel býti snížen,
a aby zabezpečeno bylo také řádné
zásobování mlékem.
Ihned po předběžném vyšetření
této kalamity konány byly v ministerstvu zemědělství
porady se zúčastněnými činiteli.
Hlavní nouze o krmivo a píci dostaví se již
ke konci letošního roku, poněvadž nynější
nepatrné zásoby sporé sklizně, jako
řepného chrástu, krmné řepy,
řízku a otav na delší dobu nevystačí.
Pak pronikne nouze plnou silou. Podle zpráv Státního
úřadu statistického poklesla letos v celém
státě sklizeň pícnin oproti pětiletému
průměru z let 1929 až 1933 o 18%, v zemi české
dokonce o 26%. Sklizeň krmné slámy je u nás
o 114.000 vagonů pod průměrem a pokles ten
činí celých 30%. I sklizeň okopanin
je v celých krajích daleko pod průměrem
posledních let.
Při této příležitosti, když
se jednalo v zemědělském výboru o
nutnosti a způsobu přídělu zlevněných
krmiv, bylo poukazováno, že zásahem Obilní
společnosti byla právě řada krmiv
zdražena, a vůbec hospodaření Obilní
společnosti bylo podrobeno obsáhlé kritice.
Z obsáhlé debaty vyplynul však jednomyslný
názor, že obilní monopol je v zásadě
instituce dobrá a nevyhnutelně potřebná,
která, aby se mohla plně uplatniti a velkoryse rozvinouti,
musí se státi institucí trvalou.
Jsou-li zde určité výtky, jak ani při
díle takového rozsahu nemůže býti
jinak, plynou ze zásahu Obilní společnosti
v důsledku vážného problému přebytků.
Tento problém spoluřešiti je povinností
samých zemědělců, neboť jinak
ohrožovali by si úměrné a stabilní
ceny obilí v samých základech.
Obilní společnost musí činiti určité
zásahy, opatření a nařízení,
aby nejen bezpečně věděla s jakými
zásobami má, může a musí počítat,
ale aby to také ve svém podniku věděl
zemědělec sám. Máme-li zde nadbytek
krmného obilí, bylo by nezbytně nutno, aby
cena přikupovaných krmiv byla stanovena v poměru
a hodnotě ceny krmného obilí vykupovaného
Obilní společností. To je logický
postup a jiný není možný. Má
sice letos určité následky, kde v důsledku
sucha bude nouze o krmiva a píci, ale v normálních
letech, a s těmi musíme počítati,
povede k omezení obilních přebytků
přirozeně tím, že zemědělci
nabízeti budou ku prodeji obilí kvalitní
a řádně vyčištěné,
aby si zadní a méně hodnotné obilí
ponechali doma ku krmení a nemusili odebírati dražší
obilí denaturované; dále nastane zde přirozeně
snaha odpoutati se od krmiv přikupovaných, zejména
bílkovitých, jímž bude věnována
v osevu větší plocha než dnes pro vlastní
potřebu - týká se to především
luštěnin - a také pícninám bude
věnována větší pozornost v ohledu
zabezpečení píce statkové, která
je a musí býti základem každého
hospodářského podniku.
Proto zásahy Obilní společnosti v tomto směru
podnikané nutno považovati za rozumné a účelné
a je nutno, aby je všichni rozumní a se zemědělci
poctivě smýšlející lidé,
i když ne zrovna vítali, tedy aspoň přijímali
jako nutná opatření, která, budou-li
se poctivě a svědomitě plniti, přispějí
k zjednodušení celého problému a k odstranění
výtek v budoucnosti, které snad dnes namnoze úmyslně
se vyvolávají a vypichují.
Je přirozené, že letošního roku
podniknutá akce k mimořádnému zlevnění
těchto krmiv a podpůrné akce pro kraje živelními
pohromami postižené vyžádají si
mimořádných finančních prostředků,
které zemědělský výbor odhadl
asi na 50 mil. Kč.
Zemědělský výbor byl a jest si plně
vědom, že ani tato částka zdaleka nestačí
nahraditi povstalé škody, a proto v jednání
tím větší váha kladena byla na
to, aby vzhledem k omezeným těmto prostředkům
vedeny byly veškeré vyšetřující
a rozdělující orgány největší
objektivitou, spravedlností a svědomitostí,
aby se ve skutečnosti dostalo podpory, náhrady a
ochrany těm nejpotřebnějším,
kteří jsou opravdu ohroženi na své existenci,
jak je to také v intencích příslušných
zákonů a nařízení, aby tato
výpomoc byla urychlena a aby také náhrady
daně pozemkové byly vyřizovány rychlejším
tempem.
Vedle této otázky přímých podpor
věnoval zemědělský výbor velkou
pozornost otázkám daňovým, pachtovním,
úvěrovým, tarifním, podnikání
veřejných prací v krajích postižených,
podporám při pádu dobytka a zvláště
otázkám vodohospodářským ve
směru budování a zřizování
rybníků a vodních nádrží,
které by sloužily na prvém místě
účelům zemědělským a
jichž uskutečnění nenaráželo
by na žádné obtíže, jednak všude
tam, kde tyto rybníky a nádrže bývaly,
i tam, kde by je bylo možno nově zříditi.
V našem vodním hospodaření nastaly v
minulých dobách velmi podstatné změny,
které neposloužily vždy zájmům
celku. Bylo to zejména v minulém století
velmi značné kácení lesů, vysušení
řady velkých rybníků, v posledních
dobách hustě prováděné meliorace
a úpravy toků na horní části,
které vodu rychle odváděly, a také
i nešťastné regulace středního
Labe za účely splavnění a průmyslovými,
kde hlubokým prohloubením koryta dospělo
se do řídkých zemních vrstev, takže
okolní pozemky vysušením proměněny
byly v suchopáry a dříve úrodná
luka proměňována jsou v pole, místo
aby se dnes dělo naopak.
Podle josefinského katastru bylo jen v Čechách
na 80.000 ha rybníků, dnes jich není ani
polovic. Bývalý přísedící
zemského výboru král. Českého
Karel Adámek uvádí na př. ve svém
díle "Hospodaření vodou" z r. 1901,
že polabské rybníky na Pardubicku držívaly
na 112 mil. m3 vody, takže z nich mohlo
po 5 letních měsíců odtékati
do Labe každé vteřiny na 9 m3 vody.
Co by to dnes znamenalo pro zemědělské účely
v povodí středního Labe, jest nabíledni.
Správný byl požadavek, pronesený v zemědělském
výboru, aby vůbec otázka hospodaření
vodou byla podrobena přesným studiím a kontrole.
Velký význam má dále snaha po opatření
pitné a užitkové vody, podpora a propagace
závlahových a postřikovacích zařízení,
zejména také z toho důvodu, že podle
náhledů vodohospodářských a
meteorologických znalců jsme v období periody
14 sušších let, kdy ještě v příštích
letech nemají prý vodní srážky
dosáhnouti normálu. Bohužel nejsou tyto vodohospodářské
práce ve státním rozpočtu tak dotovány,
jak by vzhledem ke své důležitosti a celostátnímu
významu i v ohledu zabezpečení proti živelním
pohromám zasluhovaly.
Zemědělci v československém státě
postižení živelními pohromami nežádají
od státu darů, nežádají jich
zejména na úkor vrstev jiných, žádají
pouze to, aby jejich výroba a celé podnikání
byly zabezpečeny a chráněny tak, aby se klidně
a bez obav ztráty existence mohli věnovati své
práci u vědomí, že jim i všem ostatním
vrstvám přinese tato práce požehnání,
obživu a zabezpečení v dobách dobrých
i zlých.
Zemědělský výbor pojednal o všech
vpředu jmenovaných návrzích, provedl
o nich obšírnou debatu a usnesl se, aby všechny
tyto návrhy byly předloženy vládě,
a zároveň se usnesl na resoluci, jež byla v
tisku 157 rozdána v posl. sněmovně, o jejíž
schválení slavnou poslaneckou sněmovnu jménem
zemědělského výboru žádám.
(Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dávám
slovo druhému zpravodaji, za výbor rozpočtový,
p. posl. Křemenovi.
Zpravodaj posl. Křemen: Slavná sněmovno,
rozpočtový výbor pojednal ve schůzi
dne 2. prosince t. r. o iniciativních návrzích
na poskytnutí pomoci při živelních pohromách
zemědělců. Projednal všechny tyto návrhy
a usnesl se připojiti se k návrhu zemědělského
výboru, aby všechny tyto návrhy byly předloženy
vládě k projednání. Zároveň
schválil rozpočtový výbor také
resoluci, která byla usnesena v zemědělském
výboru, a já doporučuji, aby slavná
sněmovna přijala tyto návrhy i resoluci tak,
jak byly usneseny ve výboru zemědělském
a rozpočtovém. (Souhlas.)
Místopředseda Taub (zvoní): Ke
slovu není nikdo přihlášen. Rozprava
odpadá a přistoupíme proto k hlasování.
Kdo souhlasí s resolucí výborů zemědělského
a rozpočtového, otištěnou ve zprávě
výborové tisk 157, nechť pozvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Resoluce tato jest přijata.
Tím byly vyřízeny iniciativní návrhy
tisky 9, 11, 12, 14, 16, 22 až 29, 31, 32, 34, 36
až 40, 43, 45, 46, 48, 50 až 55, 57, 62, 66, 67, 68,
72 a 84.
Tím vyřízen jest 4. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
Zpravodaji jsou: za výbor živn.-obchodní p.
posl. Netolický, za výbor zahraniční
p. posl. Hrušovský, který se vzdal slova.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?.
Zpravodaj posl. Netolický: Nejsou.
Místopředseda Taub (zvoní): Kdo
ve druhém čtení souhlasí se schvalovacím
usnesením tak, jak je posl. sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
toto schvalovací usnesení také ve čtení
druhém.
Tím vyřízen jest 5. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
Zpravodaji jsou: za výbor živn.-obchodní p.
posl. Rechcígl, za výbor zahraniční
p. posl. inž. Žilka.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Rechcígl: Nejsou.
Zpravodaj posl. inž. Žilka: Nikoli.
Místopředseda Taub: Kdo ve druhém
čtení souhlasí se schvalovacím usnesením
tak, jak je posl. sněmovna přijala ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
toto schvalovací usnesení také ve čtení
druhém.