Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. dr. Kossey. Dávám mu slovo,
Posl. dr. Kossey (rusky): Slavná sněmovno!
Rozpočet na rok 1936 nevykazuje podstatnou změnu
proti rozpočtu roku 1935. Je poněkud zvýšen,
avšak zvýšení toto vyplývá
většinou ze závazků uložených
zákonem, jako na příklad zvýšení
položky pro bezpečnostní opatření.
Zvýšená je kap. 5 rozpočtu ministerstva
nár. obrany, která však při dnešní
mezinárodní situaci vyžaduje ovšem obětavosti
všech složek národa k zajištění
státu.
Státní rozpočet pro silnou hospodářskou
depresi byl r. 1934 značně snížen. Byly
ovšem sníženy zároveň investice
a jiné výdaje i pro Podkarpatskou Rus. Toto značné
snížení odrazilo se na všech odvětvích
kulturního, hospodářského a sociálního
života, neboť tato zem, tak silně zanedbaná
po tolik století vyžaduje ke svému nutnému
vývoji značných a nezmenšených
finančních prostředků.
Nechci se při této příležitosti
zmíniti o tom, co všechno vykonala československá
vláda v zájmu povznesení hospodářské,
kulturní a soc. úrovně všech obyvatelů
Podkarpatské Rusi; je to více známo, než
aby bylo potřebí bližšího vylíčení
a každý nestranný pozorovatel může
pozorovati, že československá vláda
za posledních 15 let přivedla Podkarpatskou Rus
k velikému pokroku. Mohu si jen přáti, aby
vláda, již se zřetelem k důležité
mezinárodní konstelaci této země,
věnovala i nadále zvýšenou pozornost
a prokázala i nadále dobrou vůli a péči,
aby se Podkarpatská Rus aspoň částečně
přibližovala k úrovni historických zemí
republiky.
Jsem přesvědčen, že československá
vláda i v dnešní těžké
době najde způsob a cestu k dalšímu
šťastnému řešení problému
Podkarpatské Rusi, neboť problémů u
nás je snad více než kde jinde. Je to zcela
přirozené. Každý obrozený národ,
který v minulosti neměl účasti v politickém
životě, vykazuje dnes silnou politickou činnost.
Zájem o politické boje proniká stále
do všech vrstev obyvatelstva. Potvrzuje se, že tento
silný politický boj je důsledkem demokratické
svobody a znamením velikého rozvoje a pokroku v
celém národním, kulturním a sociálním
životě podkarpatoruského lidu. Ano, souhlasím.
Ale právě při této politické
intensitě je třeba pečovati, aby problémy
byly řešeny, aby podkarpatoruský lid, na něhož
tíseň dnešní hospodářské
deprese doléhá nejtíživěji, ve
svém velmi svízelném stavu hospodářském
a sociálním nedal se svésti různými
manévry jednotlivých politických stran na
cestu, která mohla býti velmi nebezpečnou
pro konsolidaci poměrů, nebezpečnou přímo
pro státní ideu, pro kteroužto státní
ideu a její upevnění vykonali tak velikou
službu kompetentní činitelé na Podkarpatské
Rusi, především pan zemský president
Rozsypal.
Na Podkarpatské Rusi některé státotvorné
politické strany volí metody ve své politické
práci, které svádějí k negaci.
Poslední volby do Národního shromáždění,
kde všechny strany, i státotvorné, spojily
se v boji proti státotvorné straně republikánské,
snad proto, že je to nejsilnější strana
Podkarpatské Rusi, mohou býti mementem pro koalované
strany. Dnes poměr mezi koalovanými stranami na
Podkarpatské Rusi jest dobrý. Stálý
výbor koalovaných stran na Podkarpatské Rusi
byl sice založen v minulém volebním období,
avšak vážné spolupráce mezi koalovanými
stranami jsme neviděli; dnes stálý výbor
koalovaných stran vyvíjí v řešení
vážných problémů Podkarpatské
Rusi aktivní a vážnou spolupráci. Je
to znovu důkaz, že vývoj politických
poměrů na Podkarpatské Rusi je zdravý
a jde přírodní linií, kterouž
naznačili kompetentní činitelé, jakož
i sám p. ministr Beneš při svém
zájezdu na Podkarpatskou Rus r. 1934.
Jedním ze základů demokracie jest skutečná
a upřímná vůle k dohodě. Zdůrazňuji,
že podstatou demokracie jest bezpodmínečný
závazek a smysl pro to, že usnesou-li se koalované
strany společnou vůlí a dohodou na úpravě
některého veřejného zájmu ve
formě zákona či vládního nařízení,
důsledně mají respektovati tuto dohodu a
nesmějí využíti k politickým
útokům právního stavu, společnou
dohodou vytvořeného.
Základem demokracie jest, že vláda lidu neznamená
jen účast na moci, nýbrž i účast
na odpovědnosti. A to musí platiti i na Podkarpatské
Rusi. V době nacionálního obrození,
v době zvýšené aktivity politického
života na Podkarpatské Rusi stojí u všech
vrstev obyvatelstva v popředí zájem o autonomii.
Československá vláda připojením
Podkarpatské Rusi k republice převzala na sebe mezinárodní
závazek vyplývající z mírových
smluv. Tímto závazkem jest dáti podkarpatoruským
Rusínům autonomii. Československá
vláda tento závazek uzákonila v ústavní
listině. Ale každý závazek, vážená
sněmovno, jest oboustranný. Jedním z těchto
závazků jest absolutní loyálnost k
Československé republice, upřímná
úcta a láska k tomuto státu a k jeho demokratickým
základům. Tento závazek nevidíme právě
u jednotlivých autonomistických vůdců.
Československá vláda tento závazek
splní, splní jej čestně podle ustanovení
ústavní listiny, jak to nedávno potvrdil
pan ministr dr. Beneš při rozhovoru s parlamentními
zástupci Podkarpatské Rusi, uznávaje dnešní
situaci na Podkarpatské Rusi za dostatečně
zralou ku provedení autonomie. Pan předseda vlády
dr. Hodža nedávno také prohlásil,
že autonomie Podkarpatské Rusi bude provedena. Ústavně-právní
výbor též učinil kladnou resoluci stran
přípravných prací, pokud jde o její
provedení. Zákonodární činitelé
republikánské strany na Podkarpatské Rusi
stojí také za autonomií, považujíce
za svoji povinnost hájiti kategoricky požadavek svého
voličstva; ale nás, zákonodárné
zástupce republikánské strany a pány
představitele tak zv. autonomistického bloku dělí
ohromný rozdíl. Jsou to prostředky k uskutečnění
autonomie nebo k jejímu dobytí. Naším
prostředkem k dobytí autonomie je výchovná
činnost ke státnosti, ke konstruktivní práci.
My se snažíme pokrokovou a konstruktivní prací
vytvořiti takovou atmosféru na Podkarpatské
Rusi, aby autonomie mohla býti uskutečněna,
aby tato autonomie nejen teoreticky, nýbrž i fakticky
mohla se osvědčiti, aby autonomie podkarpatoruský
lid posílila hospodářsky a kulturně,
aby podkarpatoruský lid nebyl stále v kulturní
a hospodářské inferioritě, aby autonomie
zabezpečila i další vývoj Podkarpatské
Rusi v duchu státní idey československé.
Páni vůdcové t. zv. autonomistického
bloku musí si uvědomiti, že podkarpatoruský
národ v době připojení Podkarpatské
Rusi k Československé republice neměl ani
svobodu slova, ani svobodu jazyka, tisku, nacionálních
práv, svobodu náboženství, rovnoprávnosti,
neměl demokratické základy, že tedy
lid musel po připojení Podkarpatské Rusi
k Československé republice prožíti období
národního osvobození, národního
uvědomení. Jsou to fakta, která by si měli
uvědomiti páni z autonomistického bloku.
Politické a hospodářské posilnění
podkarpatoruského národa musí jíti
paralelně, aby nenastala situace, v níž bychom
politicky získali a hospodářsky ztratili.
Páni vůdcové tak zvaného autonomního
bloku musí býti si vědomi krajně kritického
stavu našeho lidu, na nějž doléhá
nejtíživěji hospodářská
krise, musí býti si vědomi též
svízelných mezinárodních poměrů,
a právě proto, když dříve bořili,
dnes musí stavěti. Jde-li jim skutečně
o zájem národa, místo negativismu mají
voliti positivní práci. Političtí
činitelé, kteří vyčerpávají
svoji politickou činnost jednostranným požadavkem
a omezují svoji práci pod pláštěm
autonomie na kritiku všeho, co vykonala československá
vláda na Podkarpatské Rusi, se určitě
nestaví ke konstruktivní práci.
Neobyčejně naléhavým problémem
jest na Podkarpatské Rusi řešení jazykové
otázky podkarpatoruského lidu. Podkarpatský
lid octl se v bolesti jazykových bojů zbytečně
rozvířených a v jejich zhoubných důsledcích.
Poukazuji jen na neudržitelné poměry školské,
které lze nazvati přímo zmatenými.
Učitelé vyučují na všech školách
podle své individuální ambice a orientace.
Vyučuje se ve školách ukrajinsky, rusky čili
velkorusky a třetím novým směrem karpatorusky.
Jeden žák ve svých studiích absolvuje
všechny tyto jazykové směry. Myslím,
že není třeba se zmíniti o následcích
těchto nesrovnalostí. Proto je nutno založiti
u nás zemskou školní radu, od níž
se dá mnoho očekávati v konsolidaci školských
poměrů. Musí se vydati nové stejné
učebnice, souhlasící s požadavky, tradicí
a duchem podkarpatského lidu.
Je to otázka, jejíhož řešení
odkládati nelze, neboť progresivní vývoj
jest příliš dlouhý, a každý
objektivní pozorovatel musí konstatovati, že
jazykový spor brzdí hospodářský,
kulturní vývoj, znemožňuje konsolidaci
poměrů a zeslabuje konstruktivní práci
v každém směru. Jazykový spor se má
řešiti neodkladně a to podle přání
většiny podkarpatoruského obyvatelstva. Já
se nechci teď zabývati jím obšírněji,
neboť můj čas je omezen. Dovolím si
však co nejdříve se zmíniti o tomto
problému obšírně.
Rovněž velmi naléhavým požadavkem
podkarpatoruským jest úprava kompetence guvernéra
Podkarpatské Rusi, který nyní ani v kulturních
ani v církevně školních věcech
nemá vůbec žádnou kompetenci.
Slavná sněmovno! Nám podkarpatoruským
poslancům právem se vytýká, že
se zabýváme příliš mnoho kulturními
problémy na účet jiných důležitých
problémů. Je to tak, ale velký zájem
karpatoruského lidu o kulturní a nacionální
otázky jest přirozeným důsledkem obrození
národa, jenž byl tak dlouhou dobu v porobě
a odsouzen k nacionálnímu zániku.
Nejdůležitějším problémem
Podkarpatské Rusi jest dnes zlepšení hospodářských
a sociálních poměrů. Osou podkarpatoruských
problémů musí býti i nadále
šíření zemědělského
pokroku a osvěty. Karpatoruské obyvatelstvo se skládá
z větší části - ze 69%
- ze stavu zemědělského. Ač československá
vláda zřízením různých
zemědělských institucí na Podkarpatské
Rusi vykonala mnoho pro povznesení a zdokonalení
zemědělství, přece zemědělství
u nás na Podkarpatské Rusi jest ještě
stále v zaostalém stavu, a ten hluboký rozdíl
mezi naším zemědělstvím a jiným
lze napraviti jen zvláštní péčí
a zvýšením peněžních prostředků.
Toto poslání má především
plniti zemědělská rada, která musí
býti co nejdříve zřízena. Její
existence je pro nás nezbytná.
Většina podkarpatoruských zemědělců
při svém drobném hospodářství
nebyla nikdy soběstačná a proto zemědělec
musil hledati prostředky na výživu i v jiné
práci. Pro krisi zemědělec nemohl najíti
práci a zadlužil se. Pak k zajištění
své výživy v době nezaměstnanosti
musel prodávati svůj dobytek, čímž
se podstatně zmenšil stav dobytka. Statistická
data to potvrzují, ač se na Podkarpatské
Rusi nemůžeme vždy směrodatně říditi
statistickými daty; na příklad dobytek ve
značném počtu ze sousedních států
podloudně dopravený se ukazuje jako přírůstek
dobytka na Podkarpatské Rusi.
Slavná sněmovno, zemědělci na Podkarpatské
Rusi jsou katastrofálně zadluženi. Dluhy zemědělců
jsou tyto:
1. dluhy u lidových finančních ústavů,
tam platí zemědělec 8, ale někdy i
10% úrok, jakož i manipulační výlohy,
2. dluhy u různých úvěrních
ústavů, kde platí úroky včetně
s manipulačními výlohami 12 až 16%,
3. úvěry u pokoutních bank, kde platí
zemědělec 20-30%,
4. úvěr u místního obchodníka,
když již nikdo nechce půjčiti Rusínovi
na poskytnutí prostředků ku výživě
z nouze, kde se platí od 100 až 500%, ale ne v penězích,
nýbrž v naturáliích zemědělskými
výrobky (vejci, mlékem atd.).
Za těchto úvěrových okolností,
za hrozivé nezaměstnanosti, za krutých živelních
pohrom posledních 3 let pak není divu, že podkarpatoruský
zemědělec volá: Nedejte nám vykrváceti,
neponechejte nás úplné hospodářské
zkáze, nenechejte nás bez přístřeší.
Jest proto nezbytně nutným řešiti úpravu
zemědělských dluhů na Podkarpatské
Rusi asi takto: 1. snížením úroků,
2. konversí krátkodobých dluhů na
dlouhodobé, 3. dobrovolným nebo soudním vyrovnáním
zemědělců, nezaviněně zadlužených.
Případný vyšší debetní
úrok budiž hrazen z celostátního fondu,
který se má utvořiti a z kterého by
bylo třeba uhraditi pohledávky peněžních
ústavů, které by se staly v době účinnosti
tohoto zákona nedobytnými.
Jest neodkladně nutné zvýšiti výnosnost
dobytka a jeho výrobků, neboť podkarpatoruský
zemědělec a vůbec 80% obyvatelstva mají
jediný zdroj důchodů a tím i výživy
v dobytkářství.
V oboru ovocnářství, v tomto tak důležitém
odvětví hospodářství, jest
nutně rozhodně zvýšiti a zajistiti výnosnost
ovocnářství, neboť nejlepší
vůle a snaha na povznesení ovocnářství,
tohoto od přírody tak obdařeného kraje,
bez zajištění výnosnosti jest marná.
Ze sousedního Rumunska, kde ceny zemědělských
výrobků jsou o 60% nižší než
u nás, docházejí ohromné zásilky
s clem 1 Kč za 1 q.
Slavná sněmovno! Sociální bída,
o které jsem se dříve zmínil, jest
skoro nesnesitelná. Nechci ilustrovati tuto bídu,
je každému známa. Ke zlepšení sociálních
poměrů a k zajištění výživy
obyvatelstva nutno obnoviti a zabezpečiti lesní
práce. Dnes tyto lesní práce v důsledku
zlepšení konjunktury ve dřevařském
obchodu se zlepšily, ale tyto lesní práce zabezpečují
dnes jen část nezaměstnaných: Uvedu
jen na příklad okr. ťačovský,
kde zahájené lesní práce dávají
možnost zaměstnání obcím Ruská
Mokrá, Německá Mokrá, Brustury, Uščorná,
Krásné a Dubovo. V obcích zvlášť
postižených živelní pohromou, kde není
zaměstnanosti, bude třeba rozhodně provésti
zvýšenou akci vyživovací, ale nikoliv
podporami, nýbrž produktivními pracemi.
Slavná sněmovno! Podpora v nezaměstnanosti
podle gentského systému na Podkarpatské Rusi,
kde jsou poměry celkem odlišné, se pro nás
nehodí a často ukazuje nebo působí
někdy největší sociální
nespravedlivost. Z lesních a zemědělských
dělníků asi 80% jest a bylo sezonními
dělníky. Znovu zdůrazňuji, že
jen produktivní prací pomůžeme lidu
a z těchto produktivních prací tato
země vyžaduje mnoho (regulace řek, meliorace,
stavby železnic a silnic atd.).
Velký vzrůst populace obyvatelstva o 20% vyžaduje
trvalého řešení nezaměstnanosti,
což můžeme částečně
dosíci provedením a rozšířením
pozemkové reformy - Latorice - kde by se ještě
mohlo uživiti mnoho lidí bez pozemků, a pak
industrialisací. Vystavěním celuloidky v
tomto přírodním centru lesního bohatství
byla by z velké části nezaměstnanost
zlikvidována.
V daňových věcech je třeba rozhodně
odepsati daňové nedoplatky u lidí, kteří
jsou hospodářsky zeslabeni a od nichž stát
nikdy nedostane nic. Veliké daňové nedoplatky
mají neblahý vliv i na samosprávu, zvlášť
obecní a okresní, jejíž hospodářský
stav jest kritický. Jest třeba změniti §
330, odst. 13 zák. čís. 76/25 Sb. z. a
n. daňového zákona tak, aby při
odvoláních v daňových věcech,
které do jednoho roku nebudou vyřízeny, poplatník
platil takovou daň, jakou platil před odvoláním.
Je třeba provésti zrovnoprávnění
vdov věkové skupiny IV, jichž jest jen asi
20, z nichž některé jsou v takovém
sociálním stavu, že podle zprávy četnictva
živí se z milodarů.
Nutno se starati, aby se do státní služby přijímali
mladí podkarpatoruští lidé, neboť
nezaměstnanost mezi naší mládeží
vzrůstá. Musím se zmíniti jen o tom,
že na př. do železničních služeb
nebyli skoro vůbec přijati místní
lidé, ani na nejnižší místa.
Problémů na Podkarpatské Rusi je mnoho; o
nich se nemohu teď zmíniti. Republikánská
zemědělská strana pojala do svého
programu řešení všech aktuálních
naléhavých problémů a my všichni
budeme neochvějně a nebojácně pracovati
k hospodářskému a kulturnímu rozvoji
této země. Podkarpatská Rus je spjata s Československou
republikou a tvoří její organickou součást
jako země Slovenská, Moravská nebo Česká.
Nechceme nic cizího, ale veškeré útoky
a záměry namířené proti naší
nezávislosti, proti jednotnosti státu, proti jeho
demokratickým základům odvrátíme
co nejrozhodněji a budeme vší silou a energií
hájiti jednotnost státu a demokratické základny
naší vlasti. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Přerušuji
projednávání tohoto odstavce, jakož
i projednávání pořadu schůze.
podle §u 2, odst. 2 jedn. řádu udělil
předseda: na dnešní a zítřejší
den posl. Kosikovi, Zupkovi, na dnešní den
posl. Šalátovi, na dny od 11. do 16. t. m.
posl inž. Peschkovi, na tento týden posl. Ferd.
Richtrovi.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal
předseda dodatečnou omluvu posl. Šaláta
na dny 9. a 10. prosince 1935.
Do výboru iniciativního vyslal klub poslanců
čsl. strany nár.-socialistické posl. dr.
Neumana za posl. Jenšovského; klub poslanců
"Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei" posl.
Axmanna za posl. Nemetze.
mezi schůzí:
Zprávy tisky 166, 182, 199, 200, 202 až 208, 211 až
224, 226 až 229.
Návrhy tisky 225, 230 až 232 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Předseda sdělil, že se předsednictvo
usneslo, aby se příští schůze
konala ve čtvrtek dne 12. prosince 1935 o půl desáté
hod. dopol. s
Nevyřízené odstavce pořadu této
schůze.