Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Taub, Langr,
Košek, Onderčo, Mlčoch.
Zapisovatelé: Jaša, Pik.
171 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr. Černý,
dr. Krčmář.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr. Říha; jeho zástupci Nebuška,
dr. Záděra.
Předseda (zvoní): Zahajuji
19. schůzi posl. sněmovny.
Sněmovna jest způsobilá jednati.
Ministerstvo vnitra sdělilo přípisem ze dne
5. prosince 1935, č. j. 82.117/1935-7, že na místo
uprázdněné resignací posl. dr. Slávika
povolalo podle § 56 řádu volení do posl.
sněmovny náhradníka Jána Petroviče,
podpředsedu Slovenské domoviny v Bratislavě,
a že mu vydalo ověřující list
poslanecký.
Jmenovaný pan poslanec dostavil se do dnešní
schůze.
Poněvadž před tím podle §u 6 jedn.
řádu v kanceláři sněmovní
podepsal slibovací formuli, přistoupíme ke
slibu podle §u 22 úst. listiny a §u 6
jedn. řádu tím způsobem, že přečtena
bude ústavou předepsaná formule slibovací,
pan posl. Petrovič ke mně přistoupí
a vykoná slib podáním ruky a slovem "sľubujem".
Žádám o přečtení slibovací
formule a pana posl. Petroviče žádám,
aby přistoupil ke mně vykonat slib. (Poslanci
povstávají.)
Sněm. tajemník dr. Říha (čte):
Sľubujem, že budem verný Československej
republike a že budem zachovávať zákony
a svoj mandát zastávať podľa svojho najlepšieho
vedomia a svedomia.
Posl. Petrovič (podávaje předsedovi
ruku): Sľubujem. (Poslanci usedají.)
podle §u 2, odst. 2 jedn. řádu
udělil předseda: na dnešní den posl.
Polívkovi, Bayerovi, dr. inž. Touškovi;
na dnešní a zítřejší den
posl. Schützovi.
nemocí posl. dr. Markovič.
Za platné podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu
uznal předseda dodatečné omluvy posl. Bruknera,
inž. dr. Touška, Řičáře
na den 7. prosince 1935.
Do výboru imunitního vyslal klub poslanců
"Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei" posl.
Knorre za posl. dr. Neuwirtha.
Předseda vlády zaslal:
přípisem ze dne 5. prosince 1935, č. j. 21.968/35
m. r., vládní nařízení ze dne
22. listopadu 1935, č. 215 Sb. z. a n., kterým
se mění zákon ze dne 15. června 1927,
č. 76 Sb. z. a n., o přímých daních
- přikázáno výboru rozpočtovému;
přípisem ze dne 6. prosince 1935, č. j. 22.125/35
m. r., vládní nařízení ze dne
22. listopadu 1935, č. 214 Sb. z. a n., o zpracování
ječmene a melasy na líh - přikázáno
výborům rozpočtovému a zemědělskému.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
Zpravodajem výboru jest p. posl. Remeš.
Budeme pokračovati v podrobné rozpravě
o státním rozpočtu na rok 1936, a to v prvé,
politické její části, započaté
v 17. schůzi sněmovny dne 6. prosince t. r. na straně
"proti" p. posl. Kundt; na straně
"pro" p. posl. Stunda.
Dávám slovo p. posl. Kundtovi.
Posl. Kundt (německy): Dámy
a pánové!
Kapitoly 1 až 9, o kterých se zde diskutuje, obsahují
výdajovou částku 2.562,000.000, a přičteme-li
podíl samosprávných sborů na státních
daních bez silničního fondu, částku
4.179,891.000, do níž není započítán
roční příspěvek na zbrojení
ve výši 315 milionů a mimořádný
úvěr na zbrojení pro tento rok ve výši
360 milionů Kč, jakož i podíly na investicích.
Je zajímavé zkoumati podle dřívějších
rozpočtů, v jakém poměru jsou tyto
výdaje k výdajům dřívějších
let. Na př. rozpočet pro rok 1928, poslední
to rok příznivý pro hospodářství,
vykazuje pro tytéž kapitoly 1 až 9 včetně
podílů samosprávných sborů
částku 3.271,000.000 Kč bez příspěvku
na zbrojení ve výši 315 milionů Kč.
Musíme tedy konstatovati, že výdaje oproti
roku 1928 jsou o 907 milionů vyšší a bez
podílu samosprávných sborů o 448 milionů,
i přes úsporné zákony a komise, přes
rostoucí hospodářskou a sociální
krisi, přes nižší daňové
platy obyvatelstva a přes snížení platů
úřednictvu. Přičteme-li k tomu letošní
mimořádný úvěr na zbrojení
jakož i řádný příspěvek
na zbrojení, musíme konstatovati, že kapitoly
1 až 9 a jejich obor působnosti vykazují výdajový
přírůstek 1.267,000.000 Kč proti roku
1928. Naproti tomu klesly příjmy v těchto
kapitolách o 55 milionů, takže kapitoly 1 až
9 stojí hospodářství a obyvatelstvo
2.517,000.000 Kč a přičteme-li podíl
samosprávných sborů, 4.810,000.000 Kč.
Vezmeme-li ještě v úvahu, že obyvatelstvo
musí poskytnouti úhradu pro obory veřejné
správy, které spadají pod pravomoc ministerstev
v kapitolách 1 až 9 a že k tomu ještě
přijde zúročení dluhů těchto
oborů včetně dluhů zemí, okresů
a obcí v roční částce 3 1/2
miliardy, jakož i výdaje pro rozpočty obecní,
okresů, zemí - bez dříve již
uvedeného podílu samosprávných sborů
na státních daních ve výši 6
miliard - musíme konstatovati, že celkové zatížení
obyvatelstva v tomto oboru státní správy
se musí určiti nejméně na 14 miliard
ročně, do kteréhož obnosu nejsou ještě
započteny pense, odpočivné a jiné
platy.
Je tedy oprávněné, podrobíme-li kapitoly
1 až 9 rozpočtu zásadnímu a podrobnému
zkoumáni, a toto oprávnění je dáno
na německé straně tím spíše,
protože německé obyvatelstvo tohoto státu
jen podle národnostního klíče musí
ročně poskytovati 3.144,000.000 Kč, nehledě
k tomu, že obyvatelstvo německého území
podle národnostního klíče přispívá
ročně ke dluhu státu, obcí, okresů
a zemí nejméně částkou 3 1/2
miliardy. Dovolíte mi, abych k tomu řekl něco
zásadního, i když snad v jedné z posledních
schůzí sněmovny kol. Zeminová
prohlásila, že není zapotřebí
našich mímění a našich hlasů
v této věci. Jistě nám k tomu dáte
právo, ježto máme také povinnost přispívati
na daně. Chce-li nám někdo upírati
právo mluviti spolu s jinými k těmto věcem,
bylo by nutným logickým důsledkem toho, zprostiti
nás také povinností, které máme
v těchto kapitolách.
Co se jednotlivých kapitol týče, řekl
jsem již v rozpočtovém výboru, o kapitole
"President a kancelář presidenta republiky",
že nemáme zásadně nic podstatného,
co bychom namítli. Naopak uznáváme nutnost
státní representace a zároveň s ní
celý demokratický systém, který je
zosobňován touto representací. Dovolili jsme
si však poukázati, že by bylo zásluhou
pana presidenta, kdyby amnestii jednou nařízenou
za účelem odstranění psychologických
momentů, které působí rušivě
při spolupráci národů, opakoval a
těším se, že jsem v poslední době
něco o tom četl, a doufám, že je pravdou,
že bude poskytnuta amnestie a abolice. Přál
bych si jen, aby ji ministerstvo spravedlnosti navrhlo se stejnou
velkorysostí, s jakou státní zastupitelství
vždy rychle a bez důkazů zavádějí
řízení podle §u 2. Mám na mysli
čas od roku 1931 až do roku 1934.
Ke kapitole "předsednictvo ministerské rady"
jsem si dovolil navrhnouti, aby nejen pro hospodářství,
nýbrž i pro národnostní otázku
a její řešení bylo zřízeno
oddělení u předsednictva ministerské
rady. To byl také důvod, proč časopis
"Sozialdemokrat" tvrdil, že jsem ukradl myšlenku
kol. Jaksche. Konstatuji, že se národnostní
otázkou obírám již 10 let a že
jsem v různých kruzích, tak na př.
v roce 1932 ve Společnosti pro studium menšinových
otázek, která zasedá pod předsednictvím
ministra Krofty, přednášel o nejrůznějších
východiscích pro vyjasnění národnostní
otázky. Nepředstavuji si oddělení
u předsednictva ministerské rady tak skromně
jako kol. Jaksch, ale tak, aby skutečně jím
byl konečně účinně vyřešen
problém, který vedle sociální otázky
náleží k nejpodstatnějším
problémům našeho státu. Přirozeně
se těším, že i u kol. Jaksche se
zase probouzejí myšlenky, které věnují
národnostní otázce více pozornosti,
než tomu s této strany bylo po léta.
Ke kapitole "ministerstvo pro zahraniční věci"
zaujali jsme v rozpočtovém výboru jasné
stanovisko. Chtěl bych zde jen poukázati na škodlivou
zahraniční propagandu, kterou provádí
část tisku podporovaného ministerstvem pro
zahraniční věci. Uvažte jen, jak to
asi působí v cizině, jestliže 31/2 milionu
státních občanů je neustále
oficiosním tiskem označováno, jako by byli
živly státu nepřátelskými a nespolehlivými
státními občany, nehledě k tomu, že
i ostatní menšiny tohoto státu jsou jedním
dechem podobně označovány. Jaké vážnosti
dostane se státu v cizině, poukazuje-li oficiosní
tisk stále na to, že tak ohromné procento obyvatelstva
je protistátní. Co si asi lidé pomyslí
o konsolidaci našeho státu, představuje-li
se oficiosní tisk zahraničního ministerstva
cizinci tím způsobem, že se stát skládá
ve velké míře z nepřátel státu.
Tím musí hodnocení státu a jeho oceňování
jako spojence klesnouti a bylo by účelným,
aby velkých milionů, které plynou z této
kapitoly - a byla zase zvýšena - na propagandu, bylo
použito způsobem, který nepoškozuje vážnost
našeho státu v cizině, jak to rád činí
náš oficiosní tisk. Není také
správné, že oficiosní tisk, který
je placen všemi občany státu, zasahuje při
volbách ve vnitropolitických věcech, aby
se tak sloužilo určitým politickým stranám.
Neshoduje se to také s nadstranickou a seriosní
povahou, která by měla býti vlastností
právě ministerstva pro zahraniční
věci, má-li požívati důvěry
všech kruhů obyvatelstva.
Ke kapitole "ministerstvo spravedlnosti" mluvil již
můj kol. Neuwirth. Dovolím si nyní
přejíti k nejdůležitějšímu
oboru ve vnitrostátní správě. Pan
předseda vlády dr. Hodža poukázal
s tohoto místa na to, aby se nikdo nespokojil s pouhým
letmým pohledem na povrch denního veřejného
života. A nespokojíme-li se s letmým pohledem
na povrch, který vždy vypadá tak, jako by bylo
vše v pořádku a jako by demokracie byla prováděna
vzorně podle ducha ústavy státu, kritisují
nás jako odpůrce státu. Náš názor
na celou správní a soudní praxi a na výdaje
pro kapitoly 1 až 9 rád bych jen krátce precisoval
takto: Při poměrně nízkém podílu
justičních orgánů na výdajích
těchto kapitol se u nás mnoho a draze militarisuje,
politisuje a spravuje. Především se u nás
politisuje a spravuje v míře, která neodpovídá
ani hospodářské síle našeho státu
ani jeho rozloze, jelikož jest konec konců malým
státem střední velikosti.
Všimneme-li si, chtěl bych se toho jen dotknouti,
že vojenské výdaje jsou od roku 1918 až
do dneška na stejné výši jako náš
státní dluh, při čemž máme
ještě ve státním dluhu položky,
které byly převzaty z dob Rakouska, pak bych chtěl
zde jen zdůrazniti, že se asi také zde nehospodaří
zcela přiměřeně hospodářským
poměrům a silám našeho státu,
ačkoliv je to pochopitelné a nutné, že
každý stát klade přiměřenou
váhu na svou vnější bezpečnost.
Především však spravujeme příliš
draze a jak jsem na srovnání s rokem 1928 dokázal,
stále dráže. Při tom bych chtěl
zdůrazniti, že veřejná správa
je často vedena špatně, často nespravedlivě
a stále méně demokraticky. Chtěl bych
se pokusiti to poněkud dokázati a potom připojiti,
proč a z jakých politických důvodů
děláme politiku nestranně a často
neodpovědně a nedemokraticky.
O svém tvrzení, že správa je často
vedena špatně, nemohu se nepřímo odvolati
na nikoho jiného než na pana předsedu vlády
dr. Hodžu samého, který teprve před
málo dny zde přednesl veliký referát.
Konstatuje-li, že je nutno upevniti a zvýšiti
vážnost a důvěru obyvatelstva v právní
řád, žádá-li zlepšení
všeobecných právních předpisů,
naznačil tím, že nebylo podniknuto vše
pro uskutečnění přiměřené
důvěry obyvatelstva ve veřejnou správu.
Poukazuje také na to, že bude postaráno, aby
orgány veřejné správy dbaly judikatury
správního soudu, kteréžto orgány
pohlížely až dosud na rozhodnutí správního
soudu jako na rozhodnutí v jednotlivém případě,
ale nikdy jako na normu, kterou se mají říditi
v podobných případech. Uznává-li
pan předseda vlády za nutné vytvořiti
právní poradní sbor jako poradní orgán
předsedy vlády, aby zajistil jednoznačnou
a jednotnou interpretaci právních norem a zabránil
nezákonnému postupu státních orgánů,
dal tím jasně najevo, že v naší
veřejné správě není v tomto
smyslu všechno v pořádku. Co se právního
poradního sboru týče, chtěl bych si
dovoliti ohlásiti nárok, aby byl v něm poměrně
zastoupen také německý živel státu
a to muži ze soudnictví, kteří požívají
důvěry většiny obyvatelstva a nikoliv
muži, které snad hodláte vyhledati v rozporu
s demokratickou zásadou většiny. Mohu se jen
těšiti, že všechna tvrzení, která
jsem pronesl v rozpočtovém výboru, potvrdil
pan předseda vlády a že vše, co jsem vylíčil
jako nutné, má podle jeho prohlášení
býti provedeno. Chceme doufati, že se tak stane a
chceme potom přiměřeně spolupůsobiti,
jak jsme až dosud vždy upozorňovali na nemožnosti
a neobjektivnosti a na nedemokratický postup v celé
naší státní správě.
Při těchto věcech bych chtěl upozorniti
ještě na některá fakta. Musím
konstatovati, že máme velice pomalou veřejnou
státní správu. Naše veřejná
správa je dílem nemoderní, dílem mimořádně
formalistická a dílem utopena v papíru. Je
nemoderní, protože telefon a moderní technické
provozní prostředky pro kancelář jsou
pro ni neznámou věcí. Je pomalá, protože
vychází najevo, že bez vnější
pomoci se akty veřejné správy nevyřizují
v přiměřených lhůtách.
Dal jsem si práci a zkoumal jsem asi 1000 aktů veřejné
správy z posledních dvou let. Na základě
těchto poznatků musím konstatovati, že
je hrozivé, jak dlouhou dobu některé z oborů
naší veřejné správy potřebují
k vyřízení nejprostších a podle
zákona zcela jasných případů.
Kdyby se tak pomalý způsob práce objevil
v soukromo-hospodářském podniku, zakročilo
by se ihned přiměřeným způsobem.
Stát si může dovoliti za vysoké daně
pomalu spravovati. Tento pomalý postup ve veřejné
správě způsobil, že tak zvané
intervence jsou hlavním zaměstnáním
členů sněmoven našeho státu.
Účelem intervencí je jenom, aby spisy nezůstaly
po léta ležeti v nějaké zásuvce,
nýbrž byly vyřízeny. Tím se vlastně
poslanci odnímají jeho vlastní veliké
úkoly a je degradován na poslíčka
svého voliče, protože veřejná
správa nefunguje tak, jak to má býti. Zde
bych chtěl učiniti poznámku k prohlášení
ministra Spiny. Poukázal v Mostě na to, že
ten, kdo chce, aby intervence v jeho věci byla odmítnuta,
má jíti k sudetskoněmecké straně.
Chtěl bych však naše správní úředníky
z veliké části vzíti v ochranu
proti podezření, že neobjektivně béřou
zřetel jen na intervence vládních stran.
Musím toto obvinění našich správních
úředníků aktivním ministrem
odmítnouti, protože podle své vlastní
zkušenosti jsem zjistil, že tomu tak není, alespoň
nikoliv v té míře, jak to směl říci
aktivní ministr. Na druhé straně musím
zase konstatovati, že, vidí-li ministr Spina
jádro politické činnosti a politického
úspěchu v tom, že se intervenuje a že
se tím vlastně dělá to, co konec konců
má úřednictvo dělati samo, je to příliš
úzký okruh pro úkoly, které jsou vytčeny
československému poslanci. Ostatně bude ještě
dosti příležitosti, aby z vyššího
místa byla dána odpověď na otázku,
kterou nutně vyvolal výrok ministra vzniklý
z rozmrzelosti a nervosity.
Důvodem pomalosti naší veřejné
správy je také toto: Zákony poskytují
sice nižším instancím naší
veřejné správy neobyčejně široké
pole pro volnou úvahu, ale nižší úřednictvo
často neví, co s tím počíti.
Stalo se praksí, že žádný akt nebo
alespoň jisté druhy aktů nevyřizuje
okresní politický úřad dříve,
dokud není učiněn zákonem nezamýšlenou
cestou dotaz na zemský úřad a než zase
zemský úřad se teprve nedotáže
telefonicky ministerstva vnitra. Tak byla přes decentralisaci
obsaženou v zákonech prakticky zavedena centralisace,
která neodpovídá zákonodárství
a duchu ústavy našeho státu, protože okresním
úřadům bylo poskytnuto příliš
široké volné uvážení. Tím
se stává, že nejprostší akt, na
př. povolení spolkové slavnosti trvá
věčnost, než je vyřízen, protože
takto - zde činím odpovědny politické
strany, které mluví do všech věcí
veřejné správy - se úředník
okresního úřadu neodváží
povoliti ani malou letní slavnost, aniž se před
tím kryl u zemského úřadu a tento
zase u ministerstva vnitra a tam zase u ministerské rady
nebo u vedoucích činitelů politických
stran. Tak systém politických stran, které
neustále mluví do politické správy
a ničí svobodu úředníka, zavedl
stav, který nejen že je v rozporu se zákony,
nýbrž také poškozuje státní
občany a hospodářství.