Jen několik slov ještě o skončení
jednání s Vatikánem o modu vivendi. Je to
fakt veliké politické důležitosti mezinárodní
i vnitřní. Vnitropoliticky to ukazuje, že jsme
si dovedli vyřešit rozumně a klidně
těžké otázky politicko-církevní
v zájmu celostáního míru a spolupráce
a že jsme zejména dovedli dáti Slovensku po
této stránce plné zadostiučinění.
Po stránce mezinárodní to ukazuje, že
jsme státem, jenž zachovává řád
tolerance a respektu ke každému přesvědčení
náboženskému a snaží se řešiti
problémy vnitřní i mezinárodní
politiky vždy v duchu smířlivosti, umírněnosti
a rozumné spolupráce. (Potlesk.)
V poslední části svého dnešního
výkladu bych se chtěl vrátit ještě
krátce k celkovému zhodnocení úkolu
a poslání Společnosti národů
v dnešní mezinárodní situaci, zejména
také s ohledem na nynější postavení
Československa v mezinárodním světě.
Řeč Sira Samuela Hoara v Ženevě, jednání
britsko-francouzské, jednání Rady i Shromáždění
Společnosti národů a uplatnění
sankcí podle čl. 16 Paktu v konfliktu italsko-habešském
ukázalo, že ženevská instituce je přes
všecky dosavadní pochybnosti velikým mezinárodním
činitelem mravním, politickým a také
materiálním, jehož zakročení
může míti v každém konkretním
případě důsledky dalekosáhlé.
Československá politika zahraniční
hájila dosud vždycky toto stanovisko proti těm
u nás, kdož o tom pochybovali, nebo proti těm,
kdož v cizině si toho nepřáli.
Ti kdož o tom u nás pochybovali, se obávali,
že naše zahraniční politika se oddává
nějakým ilusím, není dost reální,
žene se za nějakou neživotní ideologií
a opírá praktickou svou činnost o filosofii
humanity, která v brutálním boji mocenském
jednotlivých států a národů
nenalézá svého uplatnění.
Odpovídám na to stejně jako ve svých
dřívějších projevech.
1. Ustavení Společnosti národů r.
1919 bylo velikou historickou událostí, která
je prostě jen výrazem onoho morálního
a politického pokroku, jejž vyjadřuje civilisace
XX. století. Moderní lidstvo pokročilo už
tak daleko, že se tohoto velikého politického
pokusu opravdu mohlo odvážit.
2. Tento pokus měl dosud jako každá lidská
instituce své úspěchy a neúspěchy.
Rozhodující však je, že až na problém
reparační, všecky politické problémy
poválečné Evropy prošly Ženevou,
že Ženeva měla na řešení všech
těchto otázek a celou evropskou politiku veliký
vliv a že tomu tak, vážené dámy
a pánové, bude i nadále. Tam, kde neměla
úspěchu plného, jako na př. ve věci
Mandžuska nebo otázky Chaca, zasáhla přece
jen do míry veliké, jsouc aspoň silou mravní
a politickou, když ne vždy silou materiální.
V případě sporu o Habeš, v němž
britská velmoc se vším svým vlivem se
postavila za ženevskou instituci, Společnost národů
se ukázala jako politická moc, jejíž
podcenění by bylo velkou chybou politickou.
3. Toto konstatování odpovídá tomu,
co naše politika vždycky tvrdila. Proto jsme byli věrni
politice ženevské a proto i dnes hájím
zásadu, že je v zájmu našeho státu
věrně při ní státi nejen z
důvodů ideových, nýbrž i z důvodů
praktických, reálních. Stát jako jsme
my musí míti vždy a ve všem na své
straně instituci tohoto druhu a musí vždycky
dovést jí užít pro své zájmy
a pro svou politiku. Bylo by šílenstvím nebo
aspoň největší krátkozrakostí
nechápat, že stát, který nemá
tendencí expansivních, který nechce nikomu
nic brát a který chce důsledně plnit
své závazky mezinárodní, by neměl
dělat politiku instituce, jejímž posláním
je hájit daný právní řád
mezinárodní, zabraňovat násilným
převratům a válkám, nutit silné
státy, aby ve svých sporech o požadavcích
postupovaly cestou právní a nikoli cestou moci.
My se této chyby dopustit nemůžeme.
4. Odpůrci Společnosti národů u nás
by toto všecko uznali, tvrdí však, že je
nebezpečné pro náš stát věnovat
Společnosti národů důvěru příliš
velikou, poněvadž vypuknutí válek instituce
ta nezabrání, a kdybychom spoléhali, že
v eventuálním válečném konfliktu
nás zachrání, dožili bychom se hrozného
zklamání.
Odpovídám, že jsme nikdy netvrdili, že
Ženeva zabrání vypuknutí válek,
a že jsme nikdy svůj osud v eventuálním
konfliktu válečném jen do rukou Společnosti
národů vložiti nechtěli. Přejeme
si jen, abychom ženevské instituce, kdyby konflikt
vypukl, mohli co nejvíce užíti ve svůj
prospěch aspoň politický a mravní,
když ne materiální, neboť sami útočníky
nikdy nebudeme. (Výborně!) Vedle toho jsme
však k doplnění záruk své bezpečnosti
vždycky dělali důsledně politiku bezpečnostních
paktů a spojenectví s těmi, kdož byli
ochotni politiku tu s námi společně dělat.
Ale zdůrazňuji, že při tom jsme nikdy
nevybočili z rámce Paktu, podřizujíce
svá spojenectví Ženevě právě
proto, že nikdy nechceme býti a nebudeme proti nikomu
útočníky. Zásadám těm
podléhá naše spojenectví s Francií
a se státy Malé dohody, zásadě té
podléhá náš pakt se Sovětským
svazem a zásadám těm měly podléhat
i pakty Východní a Dunajský.
Konečně jsme vždy zdůrazňovali,
že první podmínkou všeho toho je naše
vlastní vojenská síla. (Hlučný
potlesk.) Opětovně se, vážené
dámy a pánové, i při ženevském
jednání ukazuje, že národ, který
by se proti útoku ze všech sil nebránil, na
konec by byl i Ženevou opuštěn, i kdyby měl
v celé své politice pravdu a spravedlnost úplně
na své straně. (Tak jest! - Hlučný
potlesk.) To nesmíme pro budoucnost nikdy zapomenouti.
A dodávám, že národ a stát, který
by v obraně své samostatnosti a svého území
i při podpoře Společnosti národů
nevytrval do posledního dechu, mohl by snadno býti
obětován.
Na všech dosavadních případech se tato
zkušenost vyplňuje.
Je tudíž celá naše zahraniční
politika v těchto otázkách nanejvýš
reální. Věří pevně a
upřímně ve správnost idee Společnosti
národů, věří, že XX. století
je dost vyspělé, aby exístenci a účinné
fungování takové instituce udrželo,
a sama pomáhá všemi silami k jejímu
udržení, provádějíc upřímnou
a důslednou politiku Společnosti národů.
Zná však dobře skutečné poměry
mezinárodní, ví, že by v tom nebo onom
případě instituce ta mohla zklamat, a proto
se kryje praktickými opatřeními, svými
spojenectvími i vlastní svou silou.
A při tom zdůrazňuje, že dobře
ví, že jednotlivé velmoci podporují
Společnost národů zejména také
v rámci svých vlastních zájmů.
Někteří odpůrci Společnosti
národů tu a tam dnes tvrdí nebo vytýkají,
že Anglie podporuje Společnost národů
v konfliktu habešském, poněvadž prý
jde o její vlastní zájmy. Jestliže v
budoucím konfliktu zájmy její nebudou ve
hře, opustí prý Společnost národů.
A my prý máme tudíž býti opatrní
ve spoléhání na tuto politiku.
Vážené dámy a pánové!
Na tuto otevřenou kritiku odpovídám také
otevřeně. Především nesouhlasím
s tímto názorem a věřím plně
prohlášení Hoarovu v Ženevě. Ale
i jinak bych nevytýkal ani Anglii ani Francii ani Italii
ani Sovětskému svazu nebo jinému státu,
že dovedl svůj vlastní zájem sjednotit
se zájmem všeobecným, v tomto případě
se zájmem Společnosti národů. My sami
přece jsme a zůstáváme v Ženevě
nejen z důvodů ideových, nýbrž
také proto, že chceme Společnosti národů
použít v duchu Paktu pro sebe a pro své zájmy
národní a státní. Tak je to správné
a to mají dělat všichni. Největší
vlastenectví a nejzáslužnější
národní egoismus je ten, jenž dovede skutečně
zájem svého vlastního národa spojit
se zájmem všeobecným! (Potlesk.) Klasická
politika anglická vždycky dovedla v pravý čas
to udělat, a to je, po mém soudu, jedna z hlavních
příčin britské velikosti a veliké
historické úlohy britského národa.
Já vím, že v Anglii dělali snad vzhledem
ke kontinentu dříve i v době nedávné
také chyby, ale nakonec vždy našli svou správnou
cestu v uvedeném smyslu.
Proto počítám v budoucnosti s podporou Anglie
pro Společnost národů. Počítám
s tím zejména proto, že veřejné
mínění anglické ideově je pro
ženevskou instituci příznivě zaujato
- to je dnes skutečným faktem - a protože to
zapadá v jedno se zájmy britské říše.
A to je také dnes čím dále tím
více, jak jsem již výše ukázal,
v Angliii uznávaným faktem. Pokud totiž Anglie
chce spolupracovat s evropským kontinentem, musí
chtíti silnou Společnost národů, poněvadž
jí bude potřebovat v budoucnosti vzhledem k vývoji
Německa a Ruska, k zachování svého
imperia i k své bezpečnosti ostrovní.
Těm, kdož v cizině byli proti Společnosti
národů, jsem vždy odpovídal, že
cíle jejich politiky dobře chápu. Byly to
některé státy, které byly proti konservativní
politice ženevské, juristickou základnu mající,
překážející vnitřní
dynamice těchto států; a pak to byly státy,
jež věřily jednak ve starou koncepci politiky
moci a chtěly se tudíž prostě vrátit
i politicky a teritoriálně do doby před r.
1914, jednak byly proti nové demokratické koncepci
mezinárodní politiky, vyjádřené
ideou Společnosti národů, která dávala
menším státům v mezinárodním
světě místo a moc, jíž dosud
nikdy neměly.
Tyto koncepce a názory jsou jednak proti našim koncepcím
mezinárodní politiky, jednak proti základním
a životním zájmům a potřebám
našeho státu a národa. Nevidím tudíž,
proč by naše politika zahraniční měla
je přijímat.
V tomto duchu jsme tudíž pro politiku Společnosti
národů. A ve chvíli, kdy tak výrazně
se otázka ta u příležitosti posledního
shromáždění Společnosti národů
položila, bylo po mém soudu třeba toto vše
znovu zdůraznit, aby u nás nikde nebylo nedorozumění
a aby celý náš stát a národ mohl
se postavit za linii politiky, která z důvodů
jednak mravních a ideových, jednak praktických,
je jediná, která hoví našim potřebám
míru, zdárného našeho vývoje,
uchování naší existence i naší
dnešní mezinárodní posice a která
také hoví zájmům i potřebám
všech našich přátel.
A nyní závěr.
V tom smyslu, vážené dámy a pánové,
je třeba chápat také dnešní naši
situaci mezinárodní. Díváme se na
vývoj událostí s pozorností a vážností,
ale také s klidem a plnou rozvahou. Jsme státem
míru a loyální spolupráce mezinárodní.
Nikdy nikoho nenapadneme a k žádné útočné
politice nebo válce se nepropůjčíme.
(Výborně!) Od nikoho ze svých sousedů
nic nežádáme a v ničem jim škodit
nechceme. Není v Evropě jediného vážného
politika, který by nevěděl a nevěřil,
že chceme jen klid, mír a mírovou spolupráci
se všemi svými sousedy, neboť každý
ví, že je to náš životní zájem
a že jsme si toho vědomi. Proto kdyby se v Evropě
cokoli stalo, bude a musí býti Společnost
národů na straně naší.
To je veliká mravní síla pro nás,
to nám musí dávat klid a sebevědomí,
hrdost a jistotu, že jdeme správnou cestou. To by
nám také dalo nezdolnou sílu a odhodlání
v případě nebezpečí až
do posledního dechu se bránit. A to tím spíše,
že i po stránce vojenské učinili jsme
v posledních letech pokroky takové, že na své
vlastní síly materiální můžeme
spoléhat. (Potlesk.)
Vedle toho jsme si však vybudovali systém spojenectví
a přátelství, jenž nám dává
maximum v dnešní době mezinárodně
dosažitelné bezpečnosti. Spojenectví
s Francií na jedné straně, spojenectví
malodohodové na straně druhé, smlouva o vzájemné
pomoci se Sovětským svazem, dnešní jednání
franko-britské, které proti době dřívější
nesporně zesiluje garancie mírové spolupráce
Francie s Anglií, a tím i bezpečnosti naší,
mírová spolupráce s dohodou balkánskou,
přátelský styk s Rakouskem a slušný,
korektní styk s Německem, to je vše pro nás
garancií, že se pro blízkou dobu žádných
těžkých konfliktů obávat nemusíme.
Jsem o tom hluboce přesvědčen i při
dnešní těžké situaci mezinárodní,
jejíž vážnost nikomu neskrývám.
Neberte to, prosím, za nějaký oficielní
optimism ministra, jenž hájí svou politiku.
Dnešní změnu v britské politice pokládám
za obrat důležitý, jenž může
býti počátkem nové fáse evropské
politiky po těžké krisi posledních let.
(Potlesk.)
Věřím, že Anglie pochopila, jakou cestou
a v podstatě jak snadnou cestou - je možno zachránit
Evropu od katastrofy. A skončí-li spor o Habeš
bez těžkých všeobecných pohrom,
jsem jist, že to bude počátkem nové
klidnější fáse evropské politiky.
Řekl jsem nedávno, že náš stát
má ve střední Evropě a v Evropě
vůbec zvláštní mírové
poslání. Je to hluboká pravda evropsky platící.
Podívejte se jen na mapu Evropy a na naše geografické
položení v ní. Říká se,
že naše zeměpisné položení
je nebezpečné. Ano, ale to proto, že položení
to je pro celou Evropu tak dalekosáhlé a významné.
Znamená to, že náš stát je klíčem
celé poválečné stavby středoevropské.
Kdyby byl ať vnitřně, ať mezinárodně
nějak dotčen, je celá struktura Střední
Evropy ohrožena a mír celé Evropy těžce
dotčen. Netrvalo by dlouho a celá Evropa by to pocítila.
Proto má i dnes i pro budoucnost na našem postavení
mezinárodním a naší vnitřní
pevnosti tak veliký zájem stejně Francie
jako Sovětský svaz, stejně Anglie jako Italie,
stejně Malá dohoda jako by jej mělo míti
i Německo i Polsko. Proto kdykoli bychom byli v nebezpečí,
budou míti na naší integritě a našem
zdaru životní zájem všecky konstruktivní
síly evropské. To je naše veliká síla.
Ale toho si musíme býti my vědomi a důsledně
a vědomě dělat takovou politiku vnitřní
i zahraniční - politiku pevnou, jasnou, spravedlivou
a mírovou, spočívající na principech
ženevských - která by odpovídala tomuto
velikému mírovému konstruktivnímu
postavení Československa v Evropě. Já
myslím, vážené dámy a pánové,
že tuto politiku správně a důsledně
děláme, a proto se dalšího vývoje
evropských poměrů nemusíme obávat.
Konečně nám jistý klid musí
dáti i vnitřní stav našeho státu,
přes to, že jsme si dobře vědomi svých
vnitřních těžkostí a nedostatků
v některých našich problémech politiky
vnitřní. Ale ve srovnání se státy
jinými můžeme stále s hrdostí
ukazovat na to že jsme neměli ani v nejtěžší
poválečné době žádných
vnitřních převratů, zachovali jsme
si netknuty své původní demokratické
instituce - v jejichž úspěšnost přes
těžké doby dnešní a přes
jejich nedostatky pevně věříme a nikým
si na ně nedáme sáhnouti - máme celkovou
životní úroveň pořád vyšší
nežli naši sousedé a zachováváme
toleranci a svobodu přesvědčení politického,
národního a náboženského, stojíce
tak v řadě národů, jež se s hrdostí
hlásí k velikým tradicím západoevropské
kultury. (Potlesk.)
A v celé své politice kulturní, sociální
a hospodářské, odmítajíce násilné
převraty a překotné experimenty, jdeme evoluční
cestou stále vpřed k vyššímu stadiu
politické, sociální a hospodářské
spravedlnosti. A není to pro nás fráze, když
kategoricky znovu zdůrazňujeme, že máme
vždy a za všech okolností dobrou vůli
dáti u nás v harmonické spolupráci
všem třídám a všem národnostem,
jež konají své povinnosti ke státu,
vše, co jim po právu náleží. V
duchu demokracie náš stát náleží
a bude náležet se všemi svými výhodami
a právy těm, kteří demokraticky cítí
a v demokracii věří a kteří
v duchu opravdové demokracie přinášejí
mu oběti, jež dnešní pohnutá doba
od všech řádných občanů
bezvýhradně vyžaduje.
Stát, jenž má takové koncepce své
politiky mezinárodní a jenž takto se dívá
na úkoly své politiky vnitřní, nepotřebuje
míti obav o svou budoucnost. Více nežli kdy
jindy - a právě v dnešní těžké
mezinárodní krisi - věřím pevně,
ba přímo vášnivě, ve zdárný
vývoj a veliké poslání Československa
ve Střední Evropě a v Evropě vůbec.
(Hlučný potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Bol mi podaný návrh posl. dr Staňka,
dr Meissnera, dr Patejdla, dr Jos. Dolanského, Mlčocha,
Tauba a Zierhuta, aby o prehlásení pána ministra
zahraničných vecí prevedená bola rozprava
a aby rozprava táto zahájila sa v budúcej
schôdzi.
Dám o tomto návrhu hlasovati.
Snemovňa je spôsobilá sa usnášať.
Kto súhlasí s návrhom posl. dr Staňka,
dr Meissnera, dr Patejdla, dr Jos. Dolanského, Mlčocha,
Tauba a Zierhuta, aby o prehlásení pána ministra
zahraničných vecí prevedená bola rozprava
a aby rozprava táto zahájila sa v budúcej
schôdzi, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je väčšina. Návrh je prijatý.
Prikročujem k zakončeniu schôdze a oznamujem,
že sa predsedníctvo usneslo, aby sa budúca
schôdza konala zajtra vo stredu dne 6. novembra t. r. o
pôl desiatej hodine pred poludní s
1. Rozprava o prehlásení ministra zahraničných
vecí dr Beneša, ktoré urobil v dnešnej
schôdzi snemovne.
2 až 6. Nevybavené odstavce 1 až 5 poriadku tejto
schôdze.
Končím schôdzu.