Středa 19. června 1935

Mluví se o reorganisaci peněžnictví. Slavná sněmovno, reorganisace peněžnictví je otázkou, která se dá uvažovati s různých stránek, ale viděl bych reorganisaci peněžnictví, mluví-li se o administrativě, v tom, aby se skutečně náležitě prozkoumaly účasti průmyslové, ale též v jedné věci. Jak je možno i za dnnešní doby, v době hospodářské krise, aby průmyslový podnik, který má - řekněme - 100 mil. úvěru, který se jen tak tak drží, který platí špatně svým zaměstnancům, vyplácel svému generálnímu řediteli 1 1/2 nebo 2 mil. Kč ročně? Jak je dále možno, aby banky, které si stěžují na to, že v době hospodářské krise poklesla výnosnost jejich obchodů, neplatily sice svým zaměstnancům žádné zvláštní platy, ale platily svým ředitelům milionové platy? Jestliže jsme svého času předložili návrh, ve kterém jsme se domáhali úměrnosti platů v našem státě a zejména v době hospodářské krise, pak se domnívám, že i u nás musí proniknouti přesvědčení, že i u nás každý, ať sebe více pracuje, může míti toliko plat úměrný a že není dobře možno, aby vedle sebe seděl v továrně dělník s 80 Kč týdně a průmyslový ředitel s platem 2 mil. Kč.(Výborně! - Potlesk.)

Slavná sněmovno, mluví se také o otázce investic. Promiňte, že i zde musím polemisovati s názorem guvernéra Národní banky, který prohlásil, že investice můžeme dělati jen tím tempem, jakým půjde dopředu kapitálová tvorba. Kdybychom takhle dlouho na to čekali, pak nemůžeme dělati investic žádných. My jsme pro investice, které znamenají určitou reprodukci, ať jde o vodovody, o nemocnice nebo jiné stavby, myslím ovšem, že budeme moci a budeme musiti opatřiti prostředky poněkud jinak, než jak o tom bylo mluveno. Jestliže mluvíte s naším průmyslem, vypočítá vám, že při investicích je potřebí na jednoho dělníka 35.000 Kč; to že je náklad na dělníka při veřejné investici. Je to snad pravda, ale průmysl zapomíná, že se nezaměstnává jen ten dělník, který přímo pracuje na té silnici nebo který přímo pracuje na stavbě té nemocnice, nýbrž že zároveň s jeho zamaměstnáním se zaměstnává řada jiných lidí a živností, které připravují materiál. A musí se dále uvážiti, že i při nákladu investičním na jednoho dělníka ušetří stát podporu v nezaměstnanosti a že stát bere nazpět určitou kvotu ve formě daňové.

Slavná sněmovno, podíváme-li se do ciziny, všude kapitálové investice, ovšem rozumné, v podnikání byly pokládány za rozumný podnět k oživení hospodářské činnosti. V Italii bylo věnováno téměř 25 miliard lir na podnikání veřejných investic. (Slyšte!) Vidíte Německo, kolik tam se věnovalo na veřejné investice, a vidíte Belgii, kolik dává na veřejné investice. Ovšem jeden je tu předpoklad. Dosud se veřejné investice provádějí tak, že kompetence je rozdělena mezi ministerstvo sociální péče, ministerstvo veř. prací, ministerstvo vnitra, ministerstvo financí, mezi samosprávné úřady, zemský úřad, obecní úřad, okresní výbor atd. Tedy tato situace je nemožná a předpoklad řádné investiční činnosti je také předpoklad formální. (Výborně!) Má-li míti investiční činnost v našem státě určitý úspěch, pak je nutno, aby byl zřízen nečetný orgán, který by soustřeďoval celou činnost investiční jak po stránce technické, tak po stránce finanční od začátku do konce, aby netloukla kompetenci řady úřadů. Bylo by velmi dobře, kdyby do malého - říkám - sboru, který by rozhodoval o podnikání investic po stránce hospodářské a finanční, byli vzati také odborníci z řad občanských, kteří by korigovali byrokratickou zdlouhavost, které jsme byli svědky. (Výborně!)

Slavná sněmovno! V prohlášení vlády bylo mluveno o prostředku, který znamená rovněž určitou úlevu v nezaměstnanosti. Bylo mluveno o t. zv. vnitřním osidlování. Je to problém, jehož řešení vidíme v řadě států, konec konců i ve státě tak konservativním, jako je Anglie. Povstala otázka, zda budeme míti dosti půdy, abychom prováděli akci vnitřní kolonisace. Já na to odpovídám, že podle našich výpočtů bylo by možno v krátké době, snad v desetiletí, získati 175.000 ha půdy pro tento účel. Já ovšem upozorňuji na jednu věc, že podle mého názoru malý zemědělec, který dostal půdu v pozemkové reformě, dovedl se na této půdě udržeti a i v době krise dobře se drží na půdě, která mu byla dána z pozemkové reformy. Máme ovšem velké objekty zemědělské, o kterých snad v důsledku krise, snad v důsledcích osobních nemůžeme bohužel pronésti tuto chválu a nemůžeme konstatovati, že by se tam lidé drželi a dovedli udržeti. Můj názor je, že v tomto případě, kdy tito lidé nedovedou hospodařiti na těchto velkých objektech a nedovedou se tam držeti, není možno, abychom úvěrovou pomocí a všemi umělými prostředky tyto lidi tam drželi, nýbrž že je nutno, abychom použili této půdy k parcelaci a dali ji těm. kteří chtějí provésti vnitřní osidlování a kteří se chtějí na půdě živiti. (Správně!)

Slavná sněmovno! Je tu také řada otázek měnových. otázka úroků. Řekl jsem, že po této stránce bude nutno účinným způsobem zasáhnouti. My ovšem jsme pro takový zásah, který by neohrožoval naše hospodářství. Pokud se týče zejména stránky úrokové, myslím, že je doba, abychom konversí našich státních papírů dostali se k určité nižší míře úrokové a abychom pomocí právě této nižší míry úrokové ulehčili celému našemu hospodářství. Myslím dále, že je nutno, abychom uvažovali o otázce větší pružnosti úvěrové. To jsou ovšem věci. které by potřebovali delšího výkladu. Myslím, že i v našem hospodářství, jako v celém hospodářství státním, proniká názor, že je nutno odstraniti prvek boje z hospodářství a nahraditi jej něčím jiným. Je nutno, abychom ve smyslu Rooseveltova názoru určitým způsobem usměrnili všecky prvky. které znamenají spolupráci v našem hospodářském životě. My chceme určitou ochranu pro každého, kdo je zařazen do hospodářského procesu, ať je to dělník, ať je to živnostník, ať je to podnikatel. V tom smyslu chceme dělati hospodářskou politiku. My prohlašujeme, že po stránce hospodářské politiky jsme nacionalisty hospodářskými a že pokládáme za nutno, aby náš národ dohonil, co v hospodářství bylo zanedbáno v době jeho hospodářské nesamostatnosti. Bojujeme o to, chceme, aby přešlo hospodářství do rukou národa československého, ve prospěch tohoto lidu a národa. Já nevěřím v úspěch revoluce. V hospodářství znamená úspěch pomalá, houževnatá práce každého malého člověka, který je do hospodářství zařazen. Já jsem přesvědčen, že při tomto postupu, při postupu rozumném, při určité ochraně práce každého, kdo je zařazen do hospodářského procesu, musíme se dostati z těchto těžkých hospodářských poměrů.

V závěru bych chtěl říci: úlohou státu jest, aby soukromému podnikání, pokud neohrožuje zájmy státní, pomáhal, aby soukromému podnikání vycházel vstříc. Znamená to reformu daňovou, znamená to reformu administrativní. Ve všech těchto pracích, které znamenají povznesení hospodářské našeho státu, které znamenají ochranu práce, ochranu podnikání, ve všech těchto pracích a činech jistě budeme podporovati každou usilovnou a pevnou snahu, která znamená povznesení hospodářského života československého lidu a státu. (Potlesk.)

Místopředseda Taub (zvoní): Přerušuji projednávání tohoto odstavce, a nebude-li námitek, budeme nyní projednávati odst. 2 pořadu. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Budeme tedy projednávati odst. 2 pořadu, jímž jest:

2. Zpráva o činnosti Stálého výboru podle §u 54 úst. listiny.

§ 54 úst. listiny v odst. 14 předpisuje, že předseda Stálého výboru podá zprávu poslanecké sněmovně o činnosti tohoto výboru.

Zpráva předsedy Stálého výboru posl. dr Staňka byla rozdána jako tisk 5.

Dávám slovo panu místopředsedovi Stálého výboru posl. Tučnému místo ochuravělého předsedy výboru dr Staňka.

Zpravodaj posl. Tučný: Slavná sněmovno!

O činnosti Stálého výboru, zvoleného v červnu 1934 v obou sněmovnách NSRČ a ustaveného ve schůzi dne 27. června 1934, podávám podle §u 54, odst. 14 úst. listiny tuto zprávu:

V mezidobí od rozpuštění obou sněmoven rozhodnutím presidenta republiky ze dne 17. dubna 1935 až do zahájení čtvrtého volebního období Národního shromáždění, které president republiky rozhodnutím ze dne 11. června 1935 svolal na den 18. června 1935, konal Stálý výbor celkem 4 schůze. (Předsednictví se ujal předseda Bradáč.)

První schůze - označená jako druhá, počítajíc po prvé, ustavující schůzi dne 27. června 1934 - konala se dne 29. dubna 1935. Byly v ní zpravodajům přiděleny tři vládní návrhy:

1. Vládní návrh, kterým se předkládá Stálému výboru N. S. ke schválení dohoda o vzájemné ochraně práv ze živnostenského vlastnictví mezi republikou Československou a Svazem sovětských socialistických republik, podepsaná v Praze dne 25. března 1935 a uvedená v prozatímní platnost dnem 15. dubna 1935 vládní vyhláškou ze dne 12. dubna 1935, č. 62 Sb. z. a n.

2. Vládní návrh, kterým se předkládá Stálému výboru N. S. ke schválení obchodní a plavební smlouva mezi republikou Československou a Svazem sovětských socialistických republik, podepsaná v Praze dne 25. března 1935 a uvedená v prozatímní platnost dnem 15. dubna 1935 vládní vyhláškou ze dne 12. dubna 1935, č. 61 Sb. z. a n., a

3. Vládní návrh, kterým se předkládá Stálému výboru N. S. ke schválení čtvrtý dodatkový protokol k obchodní smlouvě mezi republikou Československou a Švýcarskem ze dne 16. února 1927, sjednaný v Praze dne 23. března 1935 a uvedený v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 12. dubna 1935, č. 60 Sb. z. a n.

V následující, 3. schůzi dne 11. května 1935 přijato schvalovací usnesení o prvé ze jmenovaných osnov. vztahující se na dohodu o vzájemné ochraně práv ze živnostenského vlastnictví mezi Československou republikou a Svazem sovětských socialistických republik.

Toto usnesení zní:

"Stálý výbor Národního shromáždění republiky Československé schvaluje dohodu o vzájemné ochraně práv ze živnostenského vlastnictví mezi republikou Československou a Svazem sovětských socialistických republik, podepsanou v Praze dne 25. března 1935 a uvedenou v prozatímní platnost dnem 15. dubna 1935 vládní vyhláškou ze dne 12. dubna 1935, č. 62 Sb. z. a n."

Ve 4. schůzi dne 24. května 1935 přidělen zpravodaji vládní návrh, kterým se předkládá Stálému výboru podle §u 54 úst. list. k projevu souhlasu smlouva mezi republikou Československou a Německou říší o úpravě poměrů na železnicích přecházejících přes československo-německé hranice, podepsaná v Praze dne 25. července 1931.

Dále přijato schvalovací usnesení o obchodní a plavební smlouvě mezi republikou Československou a Svazem sovětských socialistických republik a schválen čtvrtý dodatkový protokol k obchodní smlouvě mezi Československou republikou a Švýcarskem ze dne 16. února 1927.

Usnesení mají tato znění:

"Stálý výbor Národního shromáždění republiky Československé schvaluje obchodní a plavební smlouvu mezi republikou Československou a Svazem sovětských socialistických republik, podepsanou v Praze dne 25. března 1935 a uvedenou v prozatímní platnost dnem 15. dubna 1935 vládní vyhláškou ze dne 12. dubna 1935, č. 61 Sb. z. a n."

"Stálý výbor N.S.R.Č. schvaluje čtvrtý dodatkový protokol k obchodní smlouvě mezi republikou Československou a Švýcarskem ze dne 16. února 1927, sjednaný v Praze dne 23. března 1935 a uvedený v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 12. dubna 1935, č. 60 Sb. z. a n."

Mimo to projednány 4 imunitní případy členů Stálého výboru.

V poslední, 5. schůzi dne 6. června 1935 přijato schvalovací usnesení o smlouvě s Německem, jednající o úpravě poměrů na železnicích, přecházejících přes hranice československé, podepsané dne 25. července 1931.

Usnesení zní takto:

"Stálý výbor podle §u 54 úst. listiny souhlasí se smlouvou mezi republikou Československou a Německou říší o úpravě poměrů na železnicích přecházejících přes československo-německé hranice, podepsanou v Praze dne 25. července 1931."

Tuto zprávu předsedy Stálého výboru předkládám posl. sněmovně podle ústavní povinnosti jako předmět jednání podle §u 18, č. 5 jedn. řádu sněmovny. Přehled činnosti Stálého výboru ukazuje, že výbor postupoval v mezích své kompetence, stanovené v odst. 8 §u 54 úst. listiny, která zahrnuje věci náležející do zákonodárné a správní působnosti Národního shromáždění.

Předkládám tedy tuto zprávu o činnosti Stálého výboru s návrhem, aby posl. sněmovna zprávu i činnost Stálého výboru schválila. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Sněmovna jest způsobilá se usnášeti.

Pan zpravodaj navrhuje, aby posl. sněmovna zprávu i činnost Stálého výboru schválila.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna zprávu i činnost Stálého výboru schválila.

Tím jest vyřízen 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

3. Zřízení a volba výborů.

Podle §u 22 odst. 1, §u 51 a následujících jednacího řádu musí sněmovna zříditi výbory rozpočtový, iniciativní a imunitní.

Vedle toho může sněmovna podle odst. 2, §u 22 jedn. řádu zříditi další výbory na návrh 21 poslanců.

V tomto směru navrhují posl. Dubický, dr Meissner, dr Patejdl, Vičánek, Pekárek, Taub, Zierhut a druzi:

aby zřízen byl výbor ústavně-právní o 32 členech a

aby také výbor rozpočtový měl 32 členů a výbory iniciativní a imunitní měly po 20 členech.

Dám o těchto návrzích hlasovati.

Kdo souhlasí s návrhem, aby zřízen byl výbor ústavně-právní o 32 členech a aby z výborů, které dlužno voliti podle zákona, výbor rozpočtový měl 32 členů a výbory iniciativní a imunitní po 20 členech, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrhy jsou přijaty a vykonáme volby každého výboru odděleně.

Vykonáme tedy volbu výboru ústavněprávního.

Žádám o přečtení kandidátní listiny, sestavené podle zásad poměrného zastoupení.

Sněm. tajemník dr Říha (čte): Kandidátní listina podle zásad poměrného zastoupení pro 32členný ústavně-právní výbor:

1. dr Slávik, 2. dr Suchý, 3. Marek, 4. Pozdílek, 5. dr Kossey, 6. dr Mareš, 7. dr Markovič, 8. dr Goldstein, 9.Révay, 10. dr Patejdl, 11. Ferd. Richter, 12. dr Neuman, 13. dr Mičura, 14. dr Jos. Dolanský, 15. Ostrý, 16. Rodovský, 17. Kögler, 18. Kunz, 19. dr Zippelius, 20. dr Kellner, 21. Kundt, 22. Birke, 23. dr Luschka, 24. Šverma, 25. dr Clementis, 26. dr Jar. Dolanský, 27. dr Pružinský, 28. dr Wolf, 29. dr Rašín, 30. Ježek, 31. dr Dominik, 32. dr Holota.

Předseda (zvoní): Volbu provedeme aklamací, nebude-li námitek. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s přečtenou kandidátní listinou, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Navržení jsou zvoleni.

Předseda (zvoní): Nyní vykonáme volbu výboru rozpočtového.

Žádám opětně o přečtení kandidátní listiny, sestavené podle zásad poměrného zastoupení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP