Úterý 9. dubna 1935

Přítomni:

Předseda dr Soukup.

Místopředsedové: Donát, dr Heller, dr Hruban.

Zapisovatelé: dr Karas, Pichl.

Celkem přítomno 107 členů podle presenční listiny.

Člen vlády: ministr dr Dérer.

Předseda Nejvyššího účetního kontrolního úřadu dr Horák.

Z kanceláře senátní: tajemník senátu dr Bartoušek, jeho zástupce dr Trmal.

Místopředseda Donát zahájil schůzi v 16 hodin 6 minut,

Sdělení predsednictva.

Dovolené

obdrželi: na dnešní schůzi sen. dr Buday, Csehy, Časný, Douda, Dundr, Kahler, Karpíšková, Koukal, Klofáč, Langer, Mezö; od 9. do 13. t. m. sen. Stodola; na 9. a 10. t. m. sen. dr Bačínský; na tento týden sen. Ďurčanský.

Rozdané tisky.

Zprávy tisky 1473, 1501 až 1506, 1510, 1511.

Návrhy tisky 1499, 1500.

Vládní návrh tisk 1508.

Usnesení posl. sněmovny tisky 1509, 1512.

Interpelace tisk 1513/1 až 1513/4.

Těsnopisecká zpráva o 294. schůzi senátu.

Zápis o 297. schůzi senátu N. S. R. Čs.

Zápis

o 298. schůzi senátu N. S. R. Čs. vyložen byl podle §u 72 jedn. řádu v senátní kanceláři k nahlédnutí.

Ježto nebyly v předepsané lhůtě žádným panem senátorem podány písemné námitky, pokládá se zápis ten za správný a bude vytištěn.

Z předsednictva přikázáno.

Výboru iniciativnímu návrhy tisky 1499, 1500.

Výborům zahraničnímu a národohospodářskému vládní návrh tisk 1508.

Výborům ústavně-právnímu a rozpočtovému usnesení posl. sněmovny tisk 1509.

Výboru ústavně-právnímu usnesení posl. sněmovny tisk 1512.

Stanoveny lhůty výborům.

Místopředseda Donát konstatoval, že senát je způsobilý se usnášeti, a k jeho návrhu uloženy byly výborům k podání zpráv o vládním návrhu tisk 1508 a o usnesení posl. sněmovny tisky 1509 a 1512 lhůty do příští plenární schůze ve čtvrtek dne 11. dubna 1935.

Místopředseda Donát (zvoní):

Budeme projednávati pořad schůze, a to nejprve odst. 1:

1. Druhé čtení osnovy zákona o finančních opatřeních v oboru územní samosprávy (tisk 1497).

Táži se pana zpravodaje sen. Foita, zda navrhuje nějaké textové změny?

Zpravodaj sen. Foit: Nikoliv.

Místopředseda Donát (zvoní): Senát je způsobilý se usnášeti.

Kdo souhlasí s osnovou zákona, jeho nadpisem, nadpisy jednotlivých částí a paragrafů a úvodní formulí schválenou ve čtení prvém, také ve čtení druhém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Osnova zákona s nadpisem, nadpisy jednotlivých částí a paragrafů a úvodní formulí byla schválena podle zprávy výborové také ve čtení druhém, souhlasně s předchozím usnesením posl. sněmovny tisk 1488.

Kdo souhlasí s resolucí sen. Foita a druhů, přečtenou v poslední schůzi, nechť

zvedne ruku. (Děje se. )

To je většina. Resoluce se schvaluje.

Projednáme nyní odst. 2 pořadu:

2. Zpráva výborů živn. -obchodního a ústavně-právního k vládnímu návrhu (tisk 1378) zákona o splátkových obchodech (tisk 1496).

Zpravodajem za výbor živn.-obchodní je pan sen. Černý, za výbor ústavně-právní pan sen. Riedl.

Prosím pana sen. Černého, aby se ujal slova.

Zpravodaj sen. Černý: Slavný senáte! Vládní návrh zákona o splátkových obchodech, který obsahuje celkem 21 paragrafů, jest výsledkem několikaletého jednání (počínaje rokem 1926) příslušných ministerstev se zájmovými skupinami podnikatelů a zájmovými skupinami spotřebitelů a zaměstnanců. Nutnost vydání zákona o splátkových obchodech uznalo bývalé Rakousko zákonem ze dne 27. dubna 1896, č. 70 ř. z., který platí dosud u nás v zemích České a Moravskoslezské.

V zemích Slovenské a Podkarpatoruské byl s počátku upraven zvláštním zákonem zák. čl. XXXI/1883 toliko splátkový obchod s cennými papíry. Teprve za války byla vydána ustanovení o splátkových obchodech nejprve se šicími stroji a později s hospodářskými stroji; jsou to nařízení uh. král. min. ze dne 8. prosince 1916, č. 4172 M. E. a ze dne 8. prosince 1917, č. 4838 M. E. § 19, odst. 1 vládního návrhu zákona stanoví přesně, které zákony se tímto zákonem zrušují, a odst. 2 téhož paragrafu určuje, které zákony zůstávají nedotčeny.

Od vydání zákona v bývalém Rakousku ze dne 27. dubna 1896, č. 70 ř. z., nedoznal zákon o splátkových obchodech žádné zmeny; ani u nás v republice Československé nebyla pociťována zvláštní potřeba jeho novelisace.

Teprve počátkem r. 1926 započalo se jednání na žádost zájmových skupin s příslušnými úřady. Jednání zúčastnily se podáním dotazů, připomínek, návrhů, účastí na anketách atd. tyto zájmové skupiny: Ústřední svaz československého obchodu v Praze; Svaz obchodníků a živnostníků pro obor automobilový v Československé republice v Praze; Krajinská skupina pro Slovensko Ústredného svazu československých priemyselníkov v Bratislavě; Ústřední svaz českosl. průmyslníků v Praze; Zemská rada živnostenská pro Čechy; Grémium pražského obchodnictva; Svaz moravských průmyslníků; Německý hlavní svaz průmyslu v Teplicích-Šanově; Říšský svaz kupectva v Teplících-Šanově; Jednota obchodních grémií v Čechách; Verband der deutschen Wirtschaftsgenossenschaften v Praze; Obchodní grémium v Brně; Obchodní a živnostenská komora v Praze; Obchodní a živnostenská komora v Brně; >Centrokooperativ< svaz jednot hospodářských družstev republiky Československé v Praze; Allgemeiner Wirtschaftsverband v Teplicích-Šanově; Zemědělská rada (český odbor v Praze); Správní rada pražské obecní plynárny v Praze; Plynárenské a vodárenské sdružení československé v Praze; Elektrotechnický svaz československý; Autoklub republiky Čsl.; Moravská advokátní komora v Brně; Organisace zaměstnanecké jak středostavovské, tak dělnické.

Z ankety vyplývá cenný poznatek, že podnikatelské kruhy samy převážnou většinou odmítaly požadavek, aby zákon byl zrušen. Dochází-li dnes k novelisaci a unifikaci splátkového zákonodárství, musí býti nezbytně vzat zřetel k tomu, že hospodářskou krisí vzrostla povážlivě nezaměstnanost a že jest jí platební schopnost kruhů zaměstnaneckých a spotřebitelských neúměrně podvázána a podlomena. Toto hledisko bylo směrodatné pro novelisaci zákona splátkového.

Nemůže býti nejmenší pochyby o tom, že důvody, které před více jak 38 lety přiměly ke zvláštní úpravě splátkových obchodů, nejen nepominuly, nýbrž naopak neblahými následky hospodářské krise byly ještě více stupňovány.

Zvláštního zákona o splátkových obchodech nelze postrádati, dokud zřejmý vzestup kruhů sociální ochrany potřebných, ho sám neučiní bezpředmětným.

Důležitost tohoto navrhovaného zákona jest dána tím, že nový zákon má platiti také v zemích Slovenské a Podkarpatoruské, Živnostensko-obchodní výbor projednal vládní návrh zákona a navrhuje slavnému senátu jeho schválení, jak je níže otištěn.

Dále je tu ještě dodatečná zpráva živn.-obchodního výboru:

Živn.-obchodní výbor projednal doplňky a změny u §u 3, odst. 2, u §u 7, odst. 1, u §u 10, odst. 2, u §u 11, odst. 1, u §u 15, §u 16, §u 18, odst, 2 a u §u 20 a navrhuje jich schválení podle usnesení ústavně-právního výboru. (Souhlas. )

Místopředseda Donát (zvoní): Dávám slovo panu zpravodaji za výbor ústavně-právní, sen. Riedlovi.

Zpravodaj sen. Riedl: Slavný senáte! Klasickou zemí splátkových obchodů je Amerika. Zde zakotvil splátkový obchod nejpevněji se všemi svými světlými i stinnými stránkami. Odtud přešel do Anglie a ujal se kolem r. 1860 i u nás. Nejdříve kupovaly se na splátky šicí stroje, hodiny, skvosty, později pak i nábytek, obrazy, obleky a ostatní domácí potřeby. Dnes není snad jediného předmětu denní potřeby, který by se neprodával a nekupoval na splátky. Rozvoj splátkových obchodů vedl nesporně také k rozvoji obchodu a výroby. V době hospodářské prosperity umožnil i méně zámožným vrstvám nákup potřebných předmětů v domácnosti v době, kdy jich potřebovaly, bez nebezpečí přílišného zatížení týdenního neb měsíčního rozpočtu.

Jinak tomu však je v době hospodářské deprese: závazky převzaté v dobách hospodářsky příznivějších staly se břemenem, kterého rodina nemůže unésti; rodina se tak stává obětí nesvedomitých lichvářů i obchodníků: splátky nemohou býti dodržovány, propadají a rodiny podléhají hospodářské zkáze. Splátkové obchody, které měly chrániti občanstvo před lichvou a umožniti obstarávání nutných předmětů potřeby bez lichvářských výpůjček, umožňují nyní vykořisťování rodin. které bez vlastní viny upadly v tíseň.

Na druhé straně ovšem také kupující často zneužívali výhod splátkových obchodů, prodávali takto snadno získané zboží pod cenou dále a poškozovali obchodníka, který zase na úhradu zvýšeného ztrátového risika požadoval za zboží na splátky neúměrně vysoké ceny. Když pak se stalo zvykem, že splátkové obchody byly uzavírány prostřednictvím cestujících obchodních zástupců, kteří pracovali na provisí a vnucovali kupujícímu zboží zbytečné a i jiným nesolidním a často i podvodným způsobem snažili se udělati obchody, vynikly stinné stránky splátkového obchodování nad stránky světlé a ukázalo se, že dosavadní zákonná úprava všeho obchodování nestačí pro splátkové obchody a že je tedy nutno upraviti splátkové obchody zvláštními zákonnými opatřeními. Dalo se tak v jednotlivých státech různě. Podle toho, jakého rozšíření doznaly splátkové obchody v tom kterém oboru a v tom kterém státě, byla tato otázka upravena buď zákonným ustanovením všeobecně platným, nebo se upravily toliko splátkové obchody těch předmětů, u nichž se splátkový obchod nejvíce rozšířil anebo skýtal nejvíce příležitosti k zneužívání.

I v byv. Rakousko-Uhersku byly splátkové obchody upraveny pro každou část dualistické monarchie různě: v Předlitavsku upravil splátkový obchod všeobecně zákon z 27. dubna 1896, č. 70 ř. z., v Uhrách však nebylo nikdy všeobecného zákona o splátkových obchodech. Zákonem byly tu upraveny toliko splátkové obchody cennými papíry a losy, a to zák. článkem XXXI už z r. 1883, a v době válečné byly pak upraveny splátkové obchody šicími strojí (min. nařízením z 8. prosince 1916) a hospodářskými strojí (min. nařízením z 8. prosince 1917). Od převratu nebylo na tomto stavu nic měněno a tak platí v zemi České a Moravskoslezské dosud zákon č. 70/1896, na Slovensku a Podkarpatské Rusi pak zmíněné už zákonné předpisy z let 1883 a 1916 i 1917, které upravují splátkové obchody toliko některých předmětů.

Splátkový obchod nabýval však stále na rozsahu i oblíbeností, ale ještě rychleji se množily stížnosti na zneužívání splátkových obchodů nesvedomitými obchodníky a v míře ještě větší nepoctivými obchodními zástupci. Ukázala se tedy naprostá potřeba nové a všeobecné zákonné úpravy. Této potřebě má sloužiti předložená zákonná osnova. Nový zákon upravuje splátkové obchody jednotně pro celou republiku a pro všecky obory i na Slovensku a Podkarpatské Rusi, jde tedy o zákon unifikační se značným materiálním rozšířením vzhledem na Slovensko a Podkarpatskou Rus.

Historie vládní předlohy je pro vývoj veřejného mínění o této otázce velmi poučná.

V dobách hospodářské prosperity se zdálo některým interesovaným kruhům, že ob-mezení obchodu dosavadním splátkovým zákonem jsou zbytečná; od r. 1926 počalo se volati na schůzích i v tisku po úplném zrušení zákona o splátkových obchodech.

Leč v písemné anketě o této otázce vyslovila se pro zrušení zákona toliko menšina interesovaných korporací a převážná většina i z kruhů obchodních a výrobních žádala toliko novelisaci zákonných ustanovení o splátkových obchodech. V otázce novelisace nebylo ovšem jednotnosti: jedni žádali větší ochranu solidního obchodu, jiní pak zvýšenou ochranu kupujících před obchodem nesolidním. Nakonec převládlo mínění, že podvázáním splátkových obchodů utrpěla by výroba i obchod, ale že časté i trestní případy nesolidních splátkových obchodů nutí k zvýšení ochrany kupujících.

Tato ochrana kupců i kupujících měla býti řešena v osnově nového občanského zákona, který připravuje v ministerstvu spravedlnosti superrevisní komise pro občanské právo. Hospodářská krise však způsobila urychlené řešení této otázky a je příčinou, že se předkládá samostatná novela k dosavadnímu splátkovému zákonu, neboť se jeví naléhavá potřeba upraviti tyto otázky co nejdříve.

Předložený zákon bére v hlavních rysech a v zásadních ustanoveních zřetel na elaborát superrevisní komise; od zákona dosud platného uchyluje se však v některých ustanoveních velmi podstatně vyhovuje tak i přání po větší ochraně solidního obchodu, i volání po větší ochraně kupujících před obchodem nesolidním, před lichvou a proti zneužívání hospodářské tísně kupujícího.

Vládní návrh vymezuje už pojem splátkového obchodu odlišně od ustanovení dosud platných; splátkovými obchody podle tohoto zákona jsou prodeje movitých věcí toliko tehdy, jestliže má býti trhová cena splacena nejméně ve třech splátkách. Platnost splátkového zákona obmezuje se na případy, že trhová cena věci nepřesahuje částku 10. 000 Kč. Toliko v případech, kde jde o losy a cenné papíry (a podle navrhované změny i o hospodářské stroje), toto obmezení trhové ceny neplatí. Dožaduje-li se kupující správy pro vadu koupené věci, musí kupující prodávajícímu oznámiti vady ihned, jakmile je shledal.

Ve prospěch kupujícího svědčí tato nová ustanovení vládního návrhu:

Jsou-li splátky rozvrženy na delší dobu než na jeden rok, jest prodávající povinen vydati kupujícímu písemné potvrzení o smlouvě. Výhrady práva vlastnického, odstoupení od smlouvy a ztráty lhůt jsou vůbec platný jen tehdy, bylo-li ujednání o nich písemně potvrzeno. Kupující má však právo i mimo tyto případy žádati písemné potvrzení ujednané smlouvy. Odstoupení od smlouvy i ztrátu lhůt připouští nový zákon jen tehdy, jestliže úhrn všech zameškaných splátek činí aspoň desetinu trhové smlouvy. Ale i tu je prodávající povinen oznámiti kupujícímu písemně, že chce tyto výhrady uplatniti, a musí mu poskytnouti lhůtu nejméně osmidenní k zaplacení zameškaných splátek. Kupující je naproti tomu oprávněn zaplatiti třeba všechny splátky najednou a sraziti si při tom zákonné úroky do dne smluvené splatnosti. Velmi časté případy neskladního postupu zástupců vynutily si ustanovení §u 9, které chrání kupujícího před nesvedomitými zástupci tím, že odpovědnost za uvedení v omyl zástupcem přenáší na prodávajícího samého.

Nové je také ustanovení §u 17, podle něhož neplatí sice předpisy tohoto zákona na splátkové obchody mezi kupci, jde-li o provozování jejich živnosti, ale u t. zv. malého kupce podléhají tomuto zákonu splátkové obchody o koupí zařízení, nářadí nebo jiných movitých věcí, kterých užívá bezprostředně při výkonu své živnosti.

Zvláště však je třeba ještě zdůrazniti, že ustanovení ve prospěch kupujících jsou prohlášena za ius cogens: jakákoliv ujednání v neprospěch kupujících, která se odchylují od ustanovení tohoto zákona, jsou neplatná (§ 16).

Tato okolnost byla při projednávání vládní předlohy v ústavně-právním výboru zvlášť zdůrazněna. Svému přesvědčení, že jde o u-stanovení, které má všeobecnou a bezvýjimečnou platnost, dal ústavně-právní výbor výraz tím, že škrtl ve vládním návrhu všechna zvláštní ustanovení o tom, že toho nebo onoho práva se nelze vzdáti, aby nemohla vzejíti ani pochybnost, že by v případech, kde tohoto zvláštního ustanovení není, mohlo býti jinak. Tyto škrty a z toho vyplývající stylisační změny byly provedeny v 2. odst. §u 10 a ke konci odst, 1 §u 11. Poněvadž tedy ustanovení §u 16 jsou obecně závazná a platí pro jakákoliv ujednání ve prospěch kupujícího, bylo zvlášť ještě zdůrazněno, že platí ovšem také o ujednáních, která by směřovala proti zákonným ustanovením o splátkách (§ 5), o výhradě vlastnictví k prodané věci (§ 6) a o ztrátě lhůt (§ 7).

Kromě uvedených škrtů usnesl se ústavně-právní výbor na dvou podstatných změnách: V §u 7 doplnil odstavec první touto novou větou: >Po dobu prokázané nezaměstnanosti kupujícího nemůže prodávající tohoto práva použíti. < V dobách notorické, veliké nezaviněné nezaměstnanosti je třeba chrániti nezaměstnané před škodami, které by jim mohly vzniknouti v důsledku této nezaměstnaností. Takovou ochranu má nezaměstnaným přinésti hořejší ustanovení, které u nezaměstnaných zabraňuje důsledkům plynoucím ze ztráty lhůt.

V §u 18 byl druhý odstavec doplněn ustanovením, podle něhož se zákon bude vztahovati na splátkové obchody hospodářskými strojí i tehdy, když trhová cena převyšuje 10. 000 Kč. Kupní cena hospodářských strojů je velmi často vyšší a bylo by nevhodné, kdyby pro tuto vyšší kupní cenu tyto obchody neměly býti posuzovány podle ustanovení tohoto zákona. Bylo by to zvlášť nevhodné na Slovensku a Podkarpatské Rusí, kde právě splátkové obchody hospodářskými stroji byly zvláštním ministerským nařízením upraveny.

Změna provedená ústavně-právním výborem v §u 20 (škrtnutí slov >a strany platně neujednaly nic jiného<), vyhovuje lépe duchu zákona a jest dalším zdůrazněním §u 16.

Ustavně - právní výbor se usnesl ve své schůzi dne 2. dubna 1935 doporučiti slavnému senátu, aby přijal výborem pozměněnou vládní osnovu zákona o splátkových obchodech. (Souhlas.)

Místopředseda Donát (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Rozprava odpadá.

Byl mně podán dostatečně podporovaný pozměňovací návrh sen. Donáta a druhů.

Žádám, aby byl přečten.

Tajemník senátu dr Bartoušek (čte):

Pozměňovací návrh sen. Donáta, Filipínského, dr Kloudy, Fr. Nováka (lid. ), dr Hellera, A. Scholze a druhů:

Podepsaní navrhují, aby v §u 11, odst. 2, v poslední větě byla vynechána slova >a třetí<, takže tato věta bude zníti: >Ustanovení druhé věty odstavce 1 platí i tu. <

Místopředseda Donát (zvoní): Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se. )

Vzhledem k podanému pozměňovacímu návrhu budeme o osnově zákona ve čtení prvém hlasovati takto:

O §§ 1 až 10 podle zprávy výborové; o §u 11 v úpravě podle pozměňovacího návrhu sen. Donáta a druhů; o §§ 12 až 21, nadpisu zákona a úvodní formuli podle zprávy výborové.

Jsou námitky? (Nebyly. )

Nejsou.

Budeme tudíž tak hlasovati.

Kdo souhlasí, aby §§ 1 až 10 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se. )

To je většina. Schvalují se.

Kdo souhlasí s tím, aby § 11 zněl podle návrhu sen. Donáta a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se. )

To je většina. Přijímá se.

Kdo souhlasí, aby §§ 12 až 21, nadpis a úvodní formule zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Tím tato část a tudíž celá osnova zákona s nadpisem a úvodní formulí schválena byla ve čtení prvém.

Podle §u 54 jedn. řádu z usnesení predsedníctva senátu budeme ještě v této schůzi hlasovati o projednávané osnově také ve člení druhém.

Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona o splátkových obchodech (tisk 1496).


Související odkazy