Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Společná rozprava je skončena.
Byly mně podány dostatečně podporované návrhy sen. Mikulíčka a soudr. ke státnímu rozpočtu, a to jednak návrhy pozměňovací, jednak návrhy resoluční.
Prosím o přečtení podaných návrhů pozměňovacích.
Tajemník senátu dr Šafařovič (čte):
Pozměňovací návrhy sen. Mikulíčka a soudr.:
Ke kap. 1:
1. Položka ťOsobní výdaje presidenta republikyŤ se snižují z 2,500.000 Kč na 100.000 Kč. Úspory 2,400.000 Kč budiž použito ve prospěch přestárlých.
2. Položka ťVýdaje 407.600 Kč na vojenské oddělení presidenta republikyŤ se škrtají. Úspory buď použito ve prospěch nezaměstnaných..
Ke kap. 2:
3. Název ťPoslanci, osobní výdajeŤ se mění v název: ťNáhrada ušlého výdělku poslancům, odkázaným na výdělek ze své osobní práceŤ. Měsíční diety takových poslanců se snižují na 2.500 Kč měsíčně a úspor bude použito ve prospěch chudých přestárlých osob.
4. Název ťSenátoři, osobní výdajeŤ mění se v název ťSenátoři, náhrada ušlého výdělku senátorům, odkázaným na výdělek ze své osobní práceŤ. Měsíční diety takových senátorů se snižují na 2.500 Kč měsíčně a úspor takto docílených bude použito k podpoře osob chudých a přestárlých.
Ke kap. 3:
5. Osobní výdaje na předsedu vlády 170.800 Kč se snižují na 70.800 Kč a úspor se užije ve prospěch osob chudých a přestárlých.
6. Výdaje ťNa fond pro nepředvídané výlohy vlády 10,000.000 KčŤ se škrtají. Úspor buď použito ve prospěch chudých přestárlých osob.
Ke kap. 4:
7. Vydání na ministra zahraničních věcí (osobní) 159.400 Kč se snižuje na 59.400 Kč. Úspor takto docílených bude použito k podpoře chudých přestárlých osob.
8. Výdaje na fond ťpro službu zpravodajskou a propagačníŤ 10 milionů Kč se škrtají. Úspor takto docílených bude použito ve prospěch dělníků vystěhovalců, československých státních příslušníků, žijících v bídě.
9. Podpory pro ruské a ukrajinské uprchlíky v obnosu 2,950.000 Kč se škrtají. Úspor takto docílených bude použito k podpoře československých dělníků-vystěhovalců, žijících v bídě.
Ke kap. 5:
10. Výdaje 1.252,254.790 Kč na ministerstvo nár. obrany se škrtají. Úspor takto docílených bude použito ve prospěch nezaměstnaných.
Ke kap. 6:
11. Osobní výdaje na ministra vnitra se snižují na 50.000 Kč ročně a úspor tímto docílených bude použito na podporu chudých. přestárlých osob.
12. Osobní výdaje guvernéra Podkarpatské Rusi se snižují na 50.000 Kč ročně, úspor takto docílených bude použito ve prospěch a k podpoře přestárlých, chudých osob.
13. Výdaje na policejní úřady a orgány 160,061.600 Kč se snižují na 40 mil. 61.600 Kč (t. j. na nutné výdaje proti prostému zločinství). Úspor takto docílených bude použito ve prospěch a k podpoře chudých válečných poškozenců.
14. Výdaje na četnictvo 260,666.400 Kč snižují se na 50,666.400 Kč. Úspor takto docílených bude použito ve prospěch a k podpoře chudých válečných poškozenců.
Ke kap. 7:
15. Osobní výdaje na ministra spravedlnosti 113.400 Kč se snižují na 50.000 Kč. Úspor takto docílených bude použito ve prospěch proletářské mládeže, žijící v bídě.
Ke kap. 8:
16. Osobní výdaje na ministra 113.400 Kč snižují se na 50.000 Kč. Úspor takto docílených bude použito k podpoře proletářské mládeže, žijící v bídě.
Ke kap. 10:
17. Osobní výdaje na ministra školství v obnose 113.400 Kč se snižují na 50.000 Kč ročně. Úspor takto docílených bude použito k podpoře chudých, proletářských žáků.
18. Výdaje na kultus 97,793.500 Kč se škrtají a úspor takto docílených bude použito k podpoře chudých žáků a studentů.
Ke kap. 11:
19. Osobní výdaje na ministra zemědělství 113.400 Kč se snižují na 50.000 Kč. Takto docílených úspor bude použito ve prospěch drobných zemědělců, žijících v bídě.
20. Výdaje na likvidaci ruské pomocné akce 500.000 Kč se škrtají. Úspor takto docílených bude použito ve prospěch zemědělců, drobných a trpících bídou
Ke kap. 13:
21. Osobní výdaje na ministra obchodu, průmyslu a živností v obnose 113.400 Kč se snižují na 50.000 Kč. Úspor takto docílených bude použito ve prospěch a k podpoře drobných živnostníků, žijících v bídě.
Ke kap. 14:
22. Osobní výdaje na ministra veř. prací 113.400 Kč se snižují na 50.000 Kč. Úspor takto docílených bude použito ve prospěch přestárlých horníků, žijících v bídě.
Ke kap. 15:
23. Osobní výdaje na ministra pošt a telegrafů 113.400 Kč se snižují na 50.000 Kč ročně. Úspor takto docílených bude použito k podpoře a ve prospěch přestárlých chudých osob.
Ke kap. 16:
24. Osobní výdaje na ministra železnic 113.400 Kč se snižují na 50.000 Kč ročně. Úspor takto docílených bude použito ve prospěch a k podpoře přestárlých chudých osob.
Ke kap. 17:
25. Osobní výdaje na ministra soc. péče 113.400 Kč se snižují na 50.000 Kč ročně. Úspor takto docílených bude použito k podpoře a na prospěch osob chudých a přestárlých.
Ke kap. 18:
26. Osobní výdaje na ministra veř. zdravotnictví a tělesné výchovy 1 13.400 Kč se snižují na 50.000 Kč ročně. Úspor takto docílených bude použito ve prospěch tuberkulosních nezaměstnaných dělníků.
Ke kap. 20:
27. Osobní výdaje na ministra financí 113.400 Kč se sniž ují na 50.000 Kč ročně. Úspor takto docílených bude použito ve prospěch osob chudých a přestárlých.
28. Název ťDaň z obratu a daň přepychov፠u příjmu 610,400.000 Kč se škrtá a nahradí se daní majetkovou, uvalenou na všechny osoby, jejichž majetek přesahuje 100.000 Kč.
29. Názvy ťCla, spotřební daně a poplatkyŤ se škrtají a nahrazují se zvláštními vysokými a vzestupnými daněmi a poplatky uvalenými na osoby fysické i právnické, jejichž roční příjem přesahuje 100.000 Kč.
30. Závazky z převzatých záruk 10 milionů Kč se škrtají. Úspor takto docílených bude použito ve prospěch nemocných a nezaměstnaných dělníků.
31. Příspěvek státu ke zvláštním fondům bank v obnosu 70 milionů Kč se škrtá. Úspor takto docílených bude použito ve prospěch nemocných a nezaměstnaných dělníků, jakož i drobných zaměstnanců.
32. Příspěvek na fond pro věcné potřeby národní obrany 315 milionů se škrtá. Úspor takto docílených bude použito k podpoře a ve prospěch nezaměstnaných
Předseda (zvoní): Resoluční návrhy budou přečteny teprve po hlasování o státním rozpočtu ve čtení prvém.
Uděluji slovo k doslovu zpravodaji výboru rozpočtového, p. sen. Stodolovi.
Zpravodaj sen. Stodola: Slávny senát! Už trochu odstupnovane môžem hľadeť na tú tragickú udalosť, ktorá tomuto rozpočtovému jednaniu dala svoj trúchlivý ráz. Ako veľkosť stromu, ako to správne povedal náš p. min. predseda, je len vtedy videť, keď strom padne, tak aj účinky historickej udalosti, ako bola smrť nášho nezapomenuteľného Švehlu, môžem len v istom odstupňovaní posúdiť. V prvšej dobe bolu jedine cit dominuje a pozdejšie teprve prichádza ku platnosti rozum, aby súdil a analyzoval. Tie dojmy pohrebu, tie krásné reči, to je ako keď človek načúva ďalekej unylej hudbe, ktorá sa nese vždy ďalej ako symfonia, ktorá naplňuje dušu nevýslovným steskom.
V rozpočtovej debate sme videli, že pod tlakom udalostí a tiež aj v zahraničných pomeroch si každý z rečníkov upovedomil, že nutno - ako sa to vždy dialo v ťažkých dobách - prestať s partikularizmom a separatizmom straníckym. Toto stanovisko je cele prirodzené u mužov tak svedomitých a skúsených, z akých tento významný sbor pozostáva.
Debata ako živá mozaika predviedla nám pred oči všetky problémy nášho žitia a bytia. I vidíme, že všetci rečníci bez rozdielu strán mali porozumenie pre náležitosti štátu. Bolo to predovšetkým videť pri pojednávaní kapitoly ministerstva nár. obrany, a to osvedčenie, ktoré v rozpočtovom výbore menom koaličných strán podal náš expert vojenských vecí, člen soc. demokratickej strany, mňa zrovna hlboko dojalo, toľko bolo tam tepla a patriotického cítenia obsažené. Áno, armáde musíme dať všetko, čo potrebuje, to je dnes naša prvšia a snáď hlavná štátna nezbytnosť.
Vážené dámy a pánovia, doba od prevratu nebola tak tehotná katastrofálnymi udalosťmi ako je to dnes. Preto jednanie o rozpočet na r. 1934 i v rozpočtovom výbore malo formálne i meritorne vysokú úroveň. Prejavy členov vlády i zákonodarného sboru vynikaly formálnou dokonalosťou a prísnou vecnosťou.
Prostredie a ovzdušie rozpočtového jednania bolo vyplnené vzájomnou konciliantnosťou, ale bez újmy kritičnosti a s vedomím odpovednosti za výkon funkcie, spojeným so snahou prispeť k zlepšeniu.
Z reči pána min. predsedu Malypetra vidíme najlepšie, ako plynula debata prirodzeným tokom vo dvoch hlavných smeroch: v politickom a hospodárskom.
Politické vlnobitie dolieha dnes viac než inokedy na základy nášho štátneho zriadenia. Sme už vlastne len ostrovom demokracie a parlamentarizmu vo strednej Europe. Tie t. zv. malé štáty sú pred vylúčením zo spolurozhodovania, tvoria sa veľké bloky so záujmovými sférami, nápor zahájený jednaním o pakte štyroch sa zosiluje, voliac cestu minoris resistentiae. Právna veda a filozofia, ako sme mohli počuť pri inštalácii rektora prof. Tomsu, siaha nemilosrdne na najvyšší atribut štátu, na jeho suverenitu, aby mohla riešiť krízu moderného štátu a najsť syntéze individualizmu a kolektivizmu. Je to stav, v ktorom, ako grécky filosof hovoril, panta rei.
Riešenie veľkých hospodárskych problémov za takej lability politických pomerov je dvojnásobne ťažké. Podľa gréckeho filosofa Anaxagora vzniknul svet z chaosu, do ktorého uviedol rozumný duch poriadok a život. Taký rozumný poriadok sa dnes hľadá v t. zv. plánovitom hospodárstve, rešp. podľa francúzskej terminologie ťl'économie dirigéeŤ, v hospodárstve usmerňovanom.
Je ovšem otázkou, či má dirigovať len štát, alebo či má byť prenechaná široká ingerencia hospodárskej samospráve.
J e nutné konštatovať, že zemedelstvo má u nás v tejto otázke porozumenie, ako sme mohli soznať z nedávnej ankéty Zemedelskej akademie, kde sa jednalo o predpokladoch novej orientácie, naznačenej ministrom dr Hodžom, v komplexe asi 200.000 ha, ačkoľvek práve u zemedelstva vidíme ťažšie podmienky. Tak na pr. dišparita cenová nadobudla takého rozsahu, že zemedelci dľa štatistík dr Brdlíka k septembru 1932 nakupovali drahšie výrobné prostriedky o 67%, než predávali svoje výrobky pri srovnaní s pomermi predválečnými. V zemedelstve vidíme ďalej ohromnú pauperizáciu, o ktorej podávajú niektoré cifry aspoň približný obraz. Tak bolo vypočítané, že na mliečnej produkcii máme ročnú stratu 1 až 1.5 miliardy Kč, u ošípaných cca 260 milionov Kč, u dobytka cca 3 miliardy, u pšenice 280 milionov, u raži 600 milionov, u jačmeňa 400 milionov, u ovsa 540 milionov, u repy cca 600 milionov atď.
Plánovitosť v zemedelstve súvisí s priemyselnými a obchodne-politickými otázkami, menovite v pomere k Malej dohode. Belehradské porady hospodárskej Malej dohody a úspešné jednanie o vyrovnanie zemedelsko-priemyselných záujmov doma sú dokladom, že systematické riešenie je na postupe. Neide nám o konštrukciu veľkolepého plánu, ale o oživenie vzájomnej výmeny tovaru, keďže vidíme, že sme do Juhoslávie lanského roku exportovali za 404 mil. Kč, toho roku za 10 mesacov 164 mil. Kč, do Rumunska vlani za 300 mil., toho roku za 10 mesacov za 188 mil. Kč. Hospodárska Malá dohoda je našim najbližším úkolom. Košické a parížske porady ministra Beneša uvoľnily cestu pre širšie porady malodohodové, ktoré majú byť v prvej polovici januára. Najväčším pojítkom malodohodových stykov je Dunaj. - Je teda Slovensko prirodzenýmprostredníkom a styčným bodom malodohodových vzťahov a priamo predurčené k vybudovaniu inštitucií, slúžiacich k podpore hospodárskych malodohodových stykov. Máme tu už dunajský veľtrh, mohol by tu byť exportný malodohodový ústav, stálá kancelária malodohodových dopravných, vodných a železničných správ atď. Ľutujem veľmi, že dunajskí dopravci sa vyhýbajú našim prístavom pre prísny režim devízový, dovozný a clearingový. Súprípady, že uhlie, ktoré išlo predtým do Budapešti po našich dráhach a cez Komárno po vode, bolo z dôvodov devízových dirigované cez nemecké prístavy a Galac do Budapešti. Zaujímavé je, že na Slovensku žilo už v r. 1921 podľa inž. Reicha na pôde iste o 1/3 menej výnosnej na 1 00 ha 59 osôb, v Čechách 56 osôb, od tej doby počet zemedelcov v Čechách poklesol asi o 13%. Aktívny kapitál zemedelský tvorí v oblasti obilnársko-bramborárskej v západnej polovici republiky 17.480 Kč, vo východnej asi 10.000 Kč na jednotku. Hektarové naturálné výnosy obilnín a zemiakov v päťročnom priemere sú na Slovensku také, aké boly v Čechách pred 50 rokmi, takže sa usudzuje, že čistý priemerný príjem českého roľníka je o 50% vyšší než na Slovensku Keď ešte ráčite do ohľadu vziať, že náš roľník slovenský na základe vysokého úveru platil o 11/2 miliardy viac než rolník historických zemí, že tiež na tarifách stratilo Slovensko v pomere s historickými zemiami 80 mil., ráčite z toho videť, že Slovensko nemá rezervy a že v najťažšej kríze musí žiť z ruky do úst.
Na podklade prepravnej štatistiky čsl. železníc odhadovala sa hodnota prepravovaného tovaru na Slovensko z historických zemí v r. 1930 na 1.000 až 1.200 mil. Kč, takže Slovensko bolo pre Čechy a Moravu dôležitejším odbytišťom než na pr. Poľsko s 625 mil., Rumunsko s 596 mil., Italia s 491 mil. pre celý náš štát. Ovšem, dnes sa to ešte zhoršilo, náš export práve do tých štátov katastrofálne upadol. Docent dr Boháč upozornil, že výsledky posledného sčítania ukazujú, že u nás vzrastla v prvom poválečnom 10-ročí vrstva povolaní nevýrobných prezpríliš na úkor povolaní výrobných a zaťažila ich. Je čas, aby sme si uvedomili, že keď nerozmnožíme pracovné možnosti v tej alebo onej výrobe, vzrastú nám povolania nevýrobné viac, až snáď k príživníctvu. Na Slovensku potrebujeme umiestiť, ročne asi 60.000 ľudí, z ktorých pred tým asi 15.000 ročite sa vysťahovalo. Je teda účelom hospodárskej politiky na Slovensku zlepšenie produkcie jestvujúcich zemedelských podnikov a vytvorenie výrobných možností pre populačný prírastok tiež mimo zemedelskej výroby. Nutná by bola systematická akcia obdobná nemeckému ťOsthilfegesetzŤ, ktorý bol určený k zmierneniu hospodárskej tiesne vo východnom Prusku. V obchodne-politických vzťahoch by mal byť pri obchodnom jednaní rešpektovaný moment, aby sa nerozlišovaly len výrobky hotové a polotovary, ale aby sa uvážilo, koľko s tým tovarom je spjatej domácej práce, menovite kvóty mzdovej. Slovensko je na tomto hľadisku interesované menovite svojim drevom, ktoré sa dostalo do takej krízy, že štát bol nútený zasiahnuť a organizuje po vzore iných usmerňovacích inštrumentov drevársky syndikát. A ja znova apelujem na verejnú mienku a poukazujem, že najchudobnejšie kraje Slovenska pod drevárskou krízou najviac trpia, že je to predovšetkým nielen národohospodárska, ale aj sociálna otázka.
V debate mnoho sa hovorilo o cenovej hladine. Je nesporné, že sme sa opozdili v poklese cien vo srovnaní s inými štátmi. Dr Brož prišiel k záveru, že naša cenová hladina je asi o 42.4% vyššia než priemerný svetový index. To by znamenalo ohromnú cenovú barieru pre náš export.
V poslednej dobe sa poukazuje na nový moment našej pomerne vyššej cenovej hladiny, t. j. na úzku súvislosť s reguláciou dovozu, a uvádza sa, že cenové hladiny v jednotlivých štátoch sa prispôsobily najviac tam, kde medzinárodná výmena tovaru zostala relatívne voľnou. Nie sme v stave cenove sútažiť so štátmi, ktoré odpútaly valutu od zlata. Na podporu. vývozu sú v podstate 2 návrhy: priemyslových a obchodných korporácií na refundáciu obchodových daní, rešp. zavedenie daňových bonov, a prof. Engliša na zavedenie valutárnych príplatkov.
O cenovom probléme uvádza sa totiž niekedy, že na disparite má vinu distribučný proces, rešp. nedostatok jeho racionalizácie.
Pokiaľ ide o podiel distribučných nákladov na cene tovaru z továrne, bolo zistené, že tieto náklady činia asi 55%, skôr o niečo viac, z ceny tovaru v továrni. Z ceny, ktorú platí spotrebiteľ, tvoria priemerné distribučné výlohy, doprava, výlohy obchodu atď., niečo viac než tretinu, a síce podľa šetrenia Čsl. národného komitétu pre vedeckú organizáciu.
V debate sme videli, že vedľa cien veľká pozornosť sa venuje úveru a úroku. Prirodzene, že tiež obnova finančnej rovnováhy je predpokladom pre zásadný obrat vývoja na peňažnom a kapitálovom trhu.
Extrémy sa sotkávajú aj na poli hospodárskom. Vidíme styčné body medzi fašistickým a sovietským hospodárskym systémom. Mussolini pracuje na vybudovaní korporácií pre veľké hospodárske odvetvia. železo, textil atď., so zastúpením podnikateľov, robotníkov, štátnej správy a fašistickej strany. Duce je obratným eklektikom vitálnych prvkov zo socializmu a liberalizmu na ceste k zámernému intervencionizmu. On chce tú totalitu, stavovské vybudovanie, žiadne triedne boje, spoločné záujmy na príklad práce dávajúcich a berúcich. Aj u nás sa ozvaly hlasy volajúce po novej skladbe politicko-hospodárskej. Posl. Stašek a min. dr Spina zaoberali sa vážne otázkou stavovského zriadenia.
Často slyšíme volanie po odpolitizovaní hospodárstva. Pri tom vidíme, ako zdôrazňuje Spengler, že bez silnej politiky nebolo zdravého hospodárstva. V Anglii na pr. neboli to obchodníci a továrníci, ale politikovia, ako na príklad obidvaja Pittovia, ktorí veľkolepou zahraničnou politikou vyrobili z Anglie prvú mocnosť. Osudy politika a hospodára sú dnes tak spjaté ako pilota a majiteľa dopravovaného tovaru na lodi po širom mori.
Podľa Spenglera, známeho autora ťUntergang des AbendlandesŤ žijeme v osudove ťažkej dobe, v najveľkolepejšej epoche dejín nielen faustovskej kultúry západnej s jej ohromnou dynamikou, ale celej svetovej historie, v ešte väčšej, než bola epocha Caesara a Napoleona. Je to stejná epocha, akú prežila antika od Cannae po Aktium, stejná, ako bola tá, z ktorej žiaria mená Hannibal, Scipio, Gracchus, Marius, Sulla, Caesar. Najmä u Mussoliniho vidíme kult Caesara.
Za takých okolností a výhľadov mali by sme celej našej pospolitosti opakovať to, čo v Etone a Oxfordu vštepovali každému mladému Angličanovi na cestu životom: ťEngland - u nás ovšem Československo - expects everyman to do his duty.Ť Anglia očakáva, že každý vykoná svoju povinnosť.
Boly tu v debate donesené aj otázky slovenské. Pochopiť, čo Slovensko potrebuje, bolo by nutno sa vpraviť predovšetkým do slovenskej duše, do slovenského srdca, ktorý pojem Švehla vždy tak vysoko hodnotil. Nutno brať do ohľadu psychologické a duchovné predpoklady tohoto problému, a tento problém je slovenská duša. Je to duša renezancie, plná túhy, jemnosti a nehy, schovaná, ale nikdy nie zlomená.
Tú slovenskú dušu inožno porovnať s dobrým starým hudebným inštrumentom, takými Amati, Stradivári, Guarnerihuslami, ktorým chybely struny, ktoré boly nevoľou vekov niečo ramponované, ktoré sú ale jinak úplne zdravé. Tam ležal takýto majstrovský inštrument v haraburdí národov, až prišla sloboda, a viďte, vtedy jasne a často zazvučely struny. ľ vidno bolo, že ani vo svojom najnižšom uponížení nestratila táto duša svoj utešený tón. A tam v ich hlbinách boly hanlive skryté žeravé iskry. Tieto stále tlely ako semeno budúceho oduševnenia a sebažartvy.
U nás po prevrate prišly dva svetové názory do konfliktu. A toto je celá tá definicia, o kterej my stále tak pojednávame. Za Moravou názor moderného pochopenie práce, na druhej strane u nás istý primitivizmus, ovšem podmienený nižším životným standardom a nenáročnosťou.
Z predválečného bukolického, ale ináč vždy ťažkého života bol prevratom slovenský človek vyhodený ako by do fokusu sveta. Tu nebola príprava ako v Čechách, kde národ systematicky budoval školstvo, kultúrné inštitúcie už pred vojnou. Tu rab z temného väzenia bol zrazu oslnený svetlom. Sloboda prišla ako orkán a položila prales predsudkov stavovských a za tým ako potopa svalila sa na ľud hať najmodernejších výdobytkov demokracie, medzi iným bez cenzusu aj ženské volebné právo. Skok bol preveľký a tá mäkká duša slovenská sa niečo zakolísala, lebo do tohoto prekotného vývoja vtrhla svetová kríza. Bez prechodu bol nútený slovenský človek do moderných foriem. Preto niečo trpezlivosti! Slovenská duša nedá sa otisknúť tak rýchle do jednej šablony. Dajte sa voľne vyvinúť tejto voľnej materii! A do toho zasiahla ešte volebná demagogia. Že dnes ide vývoj rapidne, je pravda, a nikto nemôže negovať ohromný a kultúrny pokrok na Slovensku od prevratu. Nik, že pokrokom roste vlastný úsudok mienky ľudu. Je to ten zdravý sedliacky rozum. A s radosťou vidíme, že táto mienka pevne sedí v rámci Československej republiky. Len nutno, aby i Slováci boli odpovední za prácu štátnej ústrednej výkonnej moci. Všade do stredísk treba okamžite pribrať Slovákov, čo aj mladších. Veď čo je charakteristika dnešných dňov? Na jednej strane vidíme rozpútaný stroj a na druhom nezamestnanú mládež, ktorá žiada o uplatnenie a ktorú bude nutno vychovávať vždy v konštruktívnom nacionalizme.
Prejdeme k otázkam zahraničným, lebo vidíme, že čas pokročil, a preto som svoju reč hodne skrátil. V ohľade zahraničnom máme životný záujem na organizovaní mieru. Porovnal bych dnešnú vyčerpanú, skleslú, beznádejnú dušu Europy k jej stavu po válkach napoleonských. Nápady oproti Spoločnosti národov nás naplňujú nekľudom. Po svetovej vojne bola Spoločnosť národov zriadená na dvoch zásadách: na zásade mieru a spravodlivosti, a okolo tohoto točí sa celý vývoj Spoločnosti.
Minister Beneš má cele pravdu, keď všetko možné robí, aby táto platforma nebola torpedovaná. Bez mieru niet objektivnej spravedlivosti. Len po čas mieru môže malý národ dúfať vo spravodlivosť. Malý národ nemá možnosť žiť z násilia, môže žiť len z pravdy, ale to znamená tiež, že je hotový túto pravdu hájiť každým prostriedkom, každým vláknom svojej duše.
Preto aj s radosťou vítame skvelý výsledok cesty nášho zahraničného ministra v Paríži, dr Beneša. Cesta táto a jeho neúnavná práca v udržaní najsrdečnejšej kollaborácie s Franciou, s touto matkou našej slobody, ukľudnila naše verejné mienenie a priniesla pocit istoty nášmu občianstvu. Preto s radosťou hľadíme v ústrety návšteve ministra zahraničných vecí Francie Paul Boncoura, ktorý iste celým naším národom bude tak srdečne prijatý ako náš minister dr Beneš. (Výborné!) Schvaľujem aj politiku dra Beneša ohľadom Rakúska, ktoré tak skvele, ba zúfale, bych riekol, bojuje za svoju neodvislosť. V tomto ohľade môžeme mu vysloviť náš uprimný obdiv a kladieme na priateľský pomer s týmto naším súsedom najväčšiu váhu.
Slávny senát, tak ako osobnosť nášho pána prezidenta je všeobecne v zahraničí uznaná za jedného z tých málo vedúcich štátnických hláv Europy, tak meno dr Beneša, ako som to už v rozpočtovom výbore riekol, znamená všade program mieru a spolupráce národov.
Vzdor pochmúrnym výhľadom máme niekoľko skvelých bodov, lebo keď ťaháme našu tohoročnú politickú bilanciu, tak vidieme, že končíme veľkým aktívom a toto aktivum je vnútorná politická konsolidovanosť, väčšia ako kedykoľvek pred tým. Bolo to celkom jasne vidno z debaty. Sláva Bohu, kohézia našich národov drží, veď nám je každý loyálny občan bez rozdielu reči a konfesie ku spolupráci srdečne vítaný.
Ved videli sme na pohrebe nášho Š v eh l u veľmi početnú maďarskú delegáciu, aj väčšina našich opozičných strán osvedčila sa jasne a štátvorne za našu nerozdeliteľnú republiku. To je priaznivá bilancia vládneho systému a demokratickej ideologie, ktorá bola centrálnou smernicou našej vlasti.
To všetko nech vezme zahraničie v známosť. Je to naša najpregnantnejšia odpoveď na chútky revizionistické. A v tomto ohľade sme vďační tak ministrovi Titulescovi ako ministrovi Benešovi za ich jasné enunciácie v Košiciach.
Nás teší, že táto priaznivá politická konjunktúra - kiež by bola aj hospodárska tejto podobná - padá práve do dňov, keď šéf našej vlády slávi svoje šesťdesiatročné narodzeniny. Všetky denné listy bez vynímky strán zhodnocuj ú svedomitú pilnú prácu, jeho cit povinnosti, jeho patriotizmus. Nech mi bude ako mluvčiemu parlamentu dovolené jemu blahoželať. Prajeme mu aby mu božská prozreteľnosť dosť síly a zdravia udelila, ťažké úlohy, ktoré mu v tejto mimoriadnej dobe jeho vážny úrad nakladá, prospešne ku blahu nášho občianstva, našej drahej vlasti riešiť.
Čo máme robiť? ľ v tomto ohľade génius nášho mrtvého Švehlu nám ukázal jasne, ktorou cestou máme kráčať. On nám zanechal ako záveť heslo svojho veľkého ducha a toto heslo znie: Somknite svoje rady! Preto, bratia, počúvajme ho a somknime naše rady pevne a neodolateľne.
Takto potom skutočne u ž s dôverou budeme môcť hľadeť do budú cnosti, a to vzdor tomu, že je plná veľkých osudných otazníkov, a možná, že ešte mnoho sŕdc dobrých našich ľudi - použijúc slova nášho pána senátneho prezidenta - shorí v službách našej republiky, keďže dajú tomu ľudu ako náš Švehla to, čo je v ich silách. Ale to s tie sväté hroby, ktoré tvoria našu republiku nesmrteľnou. Ona zostáva a zostane, lebo keď bude treba, tak skutočne našu slobodu bude chrániť náš národ krvavými frontami a barikádami svojich tiel. (Výborně!)
Slávny senát! Po prejadnaní rozpočtu a všetkých jeho kapitôl a skupín s prílohami a finančným zákonom bol tento rozpočet vo schôdzi rozpočtového výboru dňa 14. decembra schválený vo znení prijatom posl. snemovňou a rozpočtový výbor si dovoľuje navrhnúť, aby rozpočet na r. 1934 spolu s finančným zákonom bol slávnym senátom schválený podľa tlačiva čís. 1 158 senátu. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Vážený senáte! Jednání sloučené je skončeno.
Přistoupíme ke hlasování o každé ze tří sloučených věcí zvláště.
Konstatuji, že senát je způsobilý se usnášeti.
Budeme nejprve hlasovati o odst. 1 pořadu.
Ad 1. Hlasování o usnesení posl. snemovne (tisk 1158) k vládnemu návrhu štátneho rozpočtu republiky Československej a finančného zákona pre rok 1934 (tisk 1164).
O státním rozpočtu budeme hlasovati podle jeho dílčích rozpočtů, tak že bychom hlasovali:
nejprve o skupině I, t. j. o Vlastní státní správě, a to podle pořadí jejích jednotlivých kapitol;
o skupině ll, t. j. Správě státních podniků, vždy při kapitole onoho resortu, který má zákonný dozor nad tím kterým podnikem; takto se postupně vykoná hlasování o II. skupině rozpočtu při kapitolách skupiny I rozpočtu;
o skupině III, t. j. o Podílech na státních daních, dávkách a poplatcích s rozpočty státních fondů, budeme hlasovati při kap. 21 rozpočtové skupiny I;
o skupině IV, t. j. o Správě státního dluhu, budeme hlasovati při kap. 20 rozpočtové skupiny I;
pak budeme hlasovati o nadpisu, o celkových přehledech skupin a o sumářích státního rozpočtu.
O pozměňovacích návrzích k rozpočtu budeme hlasovati vždy při příslušné kapitole, resp. při paragrafu příslušné skupiny.
Bude-li samostatným hlasováním zamítnut návrh na škrtnutí, neznamená to, že byla přijata položka, jejíž škrtnutí se navrhovalo.
Budou-li zamítnuty pozměňovací návrhy k té které kapitole, budeme hlasovati o celé kapitole najednou podle zprávy výborové, a to zároveň o příjmech a výdajích.
Po odhlasování státního rozpočtu přikročíme ke hlasování o finančním zákoně na rok 1934. Jelikož k němu není pozměňovacích návrhů, budeme o něm, o jeho nadpisu a úvodní formuli hlasovati najednou ve znění zprávy výborové.
O návrzích resolučních budeme hlasovati teprve po čtení druhém.
Po odhlasování státního rozpočtu a finančního zákona přikročíme ke hlasování o zprávě rozpočtového výboru o státním závěrečném účtu republiky Československé za r. 1932, spolu s účty státního bytového fondu a dávky z majetku.
Na konec budeme hlasovati o prohlášení p. ministra financí, učiněném ve schůzi senátu dne 5. prosince 1933.
Jsou nějaké námitky proti pořadu hlasování? (Námitky nebyly.)
Není jich. Budeme tedy podle toho postupovati.
Přikročujeme ke hlasování o státním rozpočtu ve čtení prvém.
Kap. 1 ze skupiny l - President republiky a Kancelář presidenta republiky.
Kdo souhlasí s kap. 1 podle pozměňovacích návrhů sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s kap. 1 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kap. 1 - President republiky a Kancelář presidenta republiky, jest schválena podle zprávy výborové.
Kap. 2 ze skupiny I - Zákonodárné sbory a Kanceláře sněmoven.
Kdo souhlasí s kap. 2 podle pozměňovacích návrhů sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s kap. 2 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kap. 2 - Zákonodárné sbory a Kanceláře sněmoven, je schválena podle zprávy výborové.
Kap. 3 ze skupiny I - Předsednictvo min. rady, a ze skupiny ll §§ 13a), 14 a 1 5 (Státní tiskárny v působnosti ministerské rady, Úřední noviny v Praze a Bratislavě, Československá tisková kancelář).
Kdo souhlasí s kap. 3 podle pozměňovacích návrhů sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s kap. 3 ze skup. I a s §§ 13a), 14 a 1 5 ze skupiny ll podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kap. 3 - Předsednictvo ministerské rady, a §§ 1 3a), 14 a 15 ze skupiny l I, jsou schváleny podle zprávy výborové.
Kap. 4 ze skupiny I - Ministerstvo zahraničních věcí.
Kdo souhlasí s kap. 4 podle pozměňovacích návrhů sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s kap. 4 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Tím je kap. 4 - Ministerstvo věcí zahraničních, schválena ve znění podle zprávy výborové.
Kap. 5 ze skupiny I - Ministerstvo národní obrany, a §§ 10, 11 a 13b) ze skupiny II (Vojenská továrna na letadla, Vojenské lesní podniky a Státní tiskárny v působnosti ministerstva národní obrany)-
Kdo souhlasí se škrtnutím výdajů kap. 5 podle návrhu sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí nyní s kap. 5 ze skupiny I, jakož i s §§ 10, 11 a 13b) ze skupiny ll podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Tím kap. 5 - Ministerstvo nár. obrany a §§ 10, 11 a 13b) ze skupiny II, jsou schváleny podle zprávy výborové.
Kap. 6 ze skupiny I - Ministerstvo vnitra
Kdo souhlasí s kap. 6 podle pozměňovacích návrhů sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Úprava se zamítá.
Kdo souhlasí s kap. 6 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Tím je kap. 6 - Ministerstvo vnitra, schválena podle zprávy výborové.
Kap. 7 ze skupiny I - Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.
Kdo souhlasí s kap. 7 podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Úprava se zamítá.
Kdo nyní souhlasí s kap. 7 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím je kapitola 7 - Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem, schválena podle zprávy výborové.
Kap. 8 ze skupiny I - Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.
Kdo souhlasí s kap. 8 podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Úprava se zamítá.
Kdo souhlasí nyní s kap. 8 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh je schválen a tím je také kapitola 8 - Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy, schválena podle zprávy výborové.
Kap. 9 ze skupiny l - Nejvyšší správní soud a Volební soud.
Kdo souhlasí s kap. 9 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh je schválen a tím je také kap. 9 - Nejvyšší správní soud a Volební soud, schválena podle zprávy výborové.
Kap. 10 ze skupiny I - Ministerstvo školství a nár. osvěty, a §§ 7, 8, 16 a 17 ze skupiny Il (Uhřiněvský školní závod zemědělský, Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě, Žabčický školní závod zemědělský, Kuřimský školní závod vysoké školy zvěrolékařské v Brně).
Kdo souhlasí s kap. 10 podle pozměňovacích návrhů sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Déje se.)
To je menšina. Úprava se zamítá.
Kdo souhlasí s kap. 10 ze skupiny I, jakož i s §§ 7, 8, 16 a 17 ze skupiny II podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh je schválen a tím také kap. 10 - Ministerstvo školství a nár. osvěty, a §§ 7, 8, 16 a 17 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové. (Výkřiky sen. Mikulíčka.)
Kap. 11 ze skup. I - Ministerstvo zemědělství, a § 6 ze skupiny II (státní lesy a statky).
Kdo souhlasí s kap. 11 podle pozměňovacích návrhů sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s kap. 11 ze skupiny l a s §em 6 ze skupiny II podle zprávy výborové. nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kapitola 1 1 - Ministerstvo zemědělství, a § 6 ze skupiny II - Státní lesy a statky, jsou schváleny podle zprávy výborové.
Kap. 12 ze skupiny l - Státní pozemkový úřad.
Kdo souhlasí s kap. 12 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kap. 12 - Státní pozemkový úřad, jest schválena podle zprávy výborové.
Kap. 13 ze skupiny I -- Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností.
Kdo souhlasí s kap. 1 3 podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s kap. 13 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kap. 13 - Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností, jest schválena podle zprávy výborové.
Kap. 14 ze skupiny I - Ministerstvo veř. prací, a § 9 ze skupiny II (Státní báňské a hutnické závody).
Kdo souhlasí s kap. 14 podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s kap. 14 ze skupiny I a s §em 9 ze skupiny II podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.