Čís. 1 doplňuje se po slově >soukromé< slovy >státní nebo veřejné< a po slovu >monopoly slovy >jde-li o mzdové a pracovní podmínky nebo o zásoby nebo o rozdíl mezi cenami vývozními a cenami tuzemskými (§ 12)<.
V §u 29 doplňuje se odst. 1 po slovech >(§ 17)< slovy >nebo kdo neuveřejní dat podle předpisů tohoto zákona, nebo kdo brání veřejnému nahlédnutí<.
V §u 37 se škrtá druhá věta od slov >nelze však< až do slov >na vědomí<.
§ 38 se škrtá.
Místopředseda dr Hruban (zvoní): Prosím pana zpravodaje o doslov.
Zpravodaj sen. dr Karas: Slavný senáte! V souhlase s posledním řečníkem kvituji a konstatuji, že debata byla vedena tónem skutečně vážným a senátu důstojným. Rečníci, ať ze stran vládních nebo oposičních, skutečně věcně tuto osnovu kritisovali. Osnova také zaslouží vážného projednávání, a já hned upozorňuji, že ústavně-právní výbor ve své zprávě na konci praví, že sám shledal řadu a řadu ustanovení, která by se měla měnit, a že jen podle zásady >bis dat, qui čito dat< nechtěli jsme protahovati účinnost zákona až po prázdninách a proto jsme jej raději přijali tak, jak je, ale zajisté bude brzo na oase, aby mnohá jeho ustanovení byla doplněna.
Pokud se týče jednotlivých námitek, tu zejména první řečník, pan sen. Kostka. se pozastavil nad tím, že prý se snad kartely v poslední době žádných >Ubergriffů< nedopustily. Právě řečníci následující sami dokazovali na konkrétních případech, jaké velké přehmaty se strany jednotlivých kartelů se daly. Uvedu jenom, jeden příklad u cementu, abych věc doplnil. Stát v jednom podniku potřeboval ohromné 'množství cementu. Bylo vyjednáváno s cementárnou v Králově Dvoře a s cementárnami belgickými. Z Belgie byl cement nabízen až na hranice saské za 12 Kč 1 q, a cementárna v Králově Dvoře dávala tento cement za 29 Kč. To je minimálně diference 15 Kč na i q. Jestliže cementárna Královédvorská se chlubí ve své zprávě před týdnem, že prodala 8 mil. q cementu, když vydělá takhle zcela bezpečně na př. 15 Kč na 1 q, to znamená, že 120 mil. Kč jenom jediná cementárna shrábla do svých kapes na úkor veřejnosti. (Výkřiky senátorů strany komunistické.)
Ohledně cukru upozorňuji na toto. V sousedním Rakousku, kde je cukr levnější nežli u nás, zemědělci dostávají za řepu více nežli zemědělci naši. Tak prosím, aby zemědělský stav se podíval do Rakouska, jak je to možno, aby při levnější ceně cukru dostával zemědělec za řepu více nežli u nás.
Pan sen. Kostka se bojí, že snad ten zákon bude působiti deflačně na snížení cen a že snížení toto se objeví i ve snížení mezd. A právě naopak pan sen. dr Heller praví správně, že účelem kartelu je právě zvyšování cen a že tedy, když budeme brániti kartelům v této činnosti, budeme právě působiti k tomu, aby se ceny snižovaly.
Onen § 4 koaličního zákona z r. 1870 se výslovně v §u 41 zrušuje jako všechna ustanovení, která odporují tomuto zákonu a není tedy obavy, že by zákon ten platil dále. Ovšem myslím, že vliv na kartel může býti jenom tehdy, pokud působí u nás doma na ceny ve vnitrozemí, do zahraničí vliv náš sahati nemůže. Také § 37 analogicky praví, že nemůžeme zasáhnouti kartely zahraniční, jenom pokud budou u nás zasahovati do cen domácích.
Oba pány senátory Wenzela a dr Hellera upozorňuji, že v §u 39, odst. 1 se praví, že kolektivní smlouvy nepodléhají ustanovení tohoto zákona. V tomto směru se nemusíme báti, že by měly býti kolektivní smlouvy dotčeny.
Bylo také upozorňováno na to, že soukromý tarif společenstevní není uznáván veřejně. On také někdy ten soukromý tarif společenstevní bývá někdy dosti škodlivý. Dovolil bych si upozorniti vážené pány senátory, když jdou ze senátu, aby si všimli na konci Újezda, kde od Národního divadla ústí Vítězná třída, že je tam drogista, který prodává všechno laciněji nežli ostatní a každou chvíli má za oknem žalobu, že společenstvo drogistů podává žalobu na něho u soudu pro nedovolenou konkurenci, poněvadž jde s cenami dolů, ježto se spokojuje s menším výdělkem než společenstvo. Tedy vidíme, že společenstva funkci kartelů někdy berou na sebe. Vytýkalo se, že tajnost smluv v té registratuře u státního statistického úřadu není účelná. Nesmí se zapomenouti, že účelem zákona nesmí býti zničiti výrobu, a právě ve smlouvě bývají různá tajemství výrobní i obchodní a není možno, aby se celé široké veřejnosti sbírky listin staly přístupné, jako je tomu u knih pozemkových a u rejstříků obchodních. Zde je potřebí jisté tajnosti. Smlouvy jsou sice veřejně přístupné, ale sbírka listin přístupna není.
Byly vyslovovány pochybnosti nebo kritisováno ustanovení, že náklad řízení, které provádění tohoto zákona bude vyžadovati, bude nésti stát a nikoli kartely. Toto tvrzení pánů řečníků spočívá na nedorozumění, neboť v §u 10 se výslovně praví, že administrativní náklady komise smírčí a šetření se ponesou podle řízení administrativního povšechného, kde právě již je určeno, že může stát nebo úřad vybírati poplatky a dávky za úkony, které má konati. A v §u 2 zase upozorňuje, že soud kartelový má právo ve smyslu usnesení zákona o nejvyšším správním soudu podobně vybírati dávku, a není pochyby, že při dnešním systému úsporném ve veřejné správě vláda sáhne k oběma těmto ustanovením zákona. Proto se to do zákona dalo, že bude hleděti, aby prováděním zákona nevznikla nová vydání státu, což je patrno z toho, že osnova nebyla přikázána rozpočtovému výboru, takže zákon nezpůsobí žádných nových výdajů.
Páni sen. Kostka, Wenzel a dr Heller stěžují si, že zákon je neúplný, že leccos by v něm mělo býti. Není pochybnosti, že není úplný, a také ústavně-právní výbor ve své zprávě na počátku praví, že vláda svůj slib, který dala na podzim, aspoň částečně splnila a přichází s tímto zákonem. Jsme vděčni, že vláda slib, který na podzim učinila, loyálně splnila tím, že s osnovou přišla.
Na konec bych se připojil k tomu, že měl senát nedostatečný čas k projednání tak důležitého zákona. Zajisté z celého období zimního vedle zákona bankovního neměl senát důležitější národohospodářské osnovy zákona, než je zákon tento. V pondělí večer v 7 hod. přikázán byl výboru, referent dostal jej o 7. hodině a druhého dne o půl 10. měl o něm referovati a výbor měl činiti své usnesení. Senát neměl možnosti, aby se zúčastnil jednání při tvoření tohoto zákona. Dostal hotovou věc a v jednom dni má býti zákon projednán. Připojuji se k tomu, aby senát protestoval proti takovému znemožňování činnosti senátu v tak důležitých otázkách a aby se to příště neopakovalo. Zato vyzdvihuji, že byla tak věcná debata s obou stran, jak se strany vládní koalice, tak oposičních stran, že zákon věcně a vážně byl sledován. Proto doporučuji, aby zákon, jak je dnes připraven, mohl vejíti v platnost i. září 1933 a aby slavný senát zákon schválil tak, jak se na něm usnesla posl. sněmovna. (Souhlas.)
Místopředseda dr Hruban (zvoní): Budeme hlasovati.
Vzhledem k podaným pozměňovacím návrhům budeme ve čtení prvém hlasovati takto:
o §u 1 podle zprávy výborové;
pak o doplnění podle návrhu sen. Mikulíčka a soudr.;
o odst. 1 §u 2 podle zprávy výborové;
pak o doplnění podle návrhu sen. Mikulíčka a soudr.;
o zbytku §u 2, o odst. 1 §u 3 podle zprávy výborové;
o odst. 2 podle pozměňovacích návrhů sen. Mikulíčka a soudr., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
o odst. 3 až 6 podle zprávy výborové;
o odst. 7 §u 3 podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o odst. 8 §u 3 a odst. 1 §u 4 podle zprávy výborové;
o odst. 2 §u 4 podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o odst. 3 §u 4 podle zprávy výborové;
o §u 5 podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 6 podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §§ 7 až 11 a o odst. 1 §u 12 podle zprávy výborové;
pak o doplnění tohoto odstavce podle návrhu sen. Mikulíčka a soudr.;
pak o odst. 2 a 3 §u 12 podle zprávy výborové;
o odst. 4 §u 12 podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
pak o doplnění §u 12 novým odstavcem (5) podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr.;
o §§ 13 až 16 podle zprávy výborové;
o §u 17 podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §§ 18 až 28 podle zprávy výborové;
o odst. 1 §u 29 podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o zbytku §§ 29 až 36 podle zprávy výborové;
o §u 37 podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 38 podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., bude-li zamítnut, o tomto paragrafu, jakož i o zbytku zákona, jeho nadpisu a úvodní formuli podle zprávy výborové.
Jsou snad nějaké námitky proti tomuto hlasování? (Nebyly.) Nejsou.
Budeme tudíž tak hlasovati.
Kdo souhlasí s § 1 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí s návrhem sen. Mikulíčka a soudr. na doplnění tohoto paragrafu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s odst. 1 §u 2 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí s návrhem sen. Mikulíčka a soudr. na doplnění tohoto odstavce, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí se zbytkem §u 2, jakož i s odst. 1 §u 3 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí s návrhy sen. Mikulíčka a soudr. na znění odst. 2 §u 3, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s tím, aby odst. 2 až 6 §u 3 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvalují se.
Kdo souhlasí s návrhem sen. Mikulíčka a soudr. na znění odst. 7 §u 3, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby odst. 7 a 8 §u 3 a odst. 1 §u 4 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby odst. 2 §n 4 zněl podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby odst. 2 a 3 §u 4 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se. - Výkřiky sen. Kindla.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby § 5 zněl podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s tím, aby paragraf tento zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby § 6 zněl podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s tím, aby paragraf tento, jakož i §§ 7 až 11 a odst. 1 §u 12 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvalují se.
Kdo souhlasí s tím, aby odst. 1 §u 12 doplněn byl podle návrhu sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby odst. 2 a 3 §u 12 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvalují se.
Kdo souhlasí, aby odst. 4 §u 12 zněl podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s tím, aby odstavec tento zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby § 12 byl doplněn novým odstavcem podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s tím, aby §§ 13 až 16 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby § 17 zněl podle pozměňovacích návrhů sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s tím, aby tento paragraf, jakož i §§ 18 až 28 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí s tím, aby odst. 1 §u 29 zněl podle návrhu sen. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s tím, aby tento odstavec, jakož i zbytek §u 29 a §§ 30 až 36 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby § 37 zněl podle pozměňovacího návrhu sen. Mikulíčka soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s tím, aby tento paragraf zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí s návrhem sen. Mikulíčka a soudr., aby § 38 byl škrtnut, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s tím, aby § 38, jakož i zbytek osnovy zákona (§§ 39 až 43), nadpis a úvodní formule zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím tato část a tudíž celá osnova zákona s nadpisem, a úvodní formulí byla schválena ve čtení prvém podle zprávy výborové, tisk 1100, souhlasně s usnesením posl. sněmovny, tisk 1094.
Dalším předmětem pořadu je:
6. Druhé čtení zprávy ústavně-právního výboru o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 1094) k vládnímu návrhu zákona o kartelech a soukromých monopolech (kartelový zákon), tisk 1100 (podle §u 54 jedn. řádu).
Táži se pana zpravodaje sen. dr Karasa, zda navrhuje.nějaké textové změny?
Zpravodaj sen. dr Karas: Nikoli.
Místopředseda dr Hruban: Žádných není.
Kdo souhlasí s osnovou zákona, jeho nadpisem, a úvodní formulí, schválenou ve čtení prvém, také ve čtení druhém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Osnova zákona s nadpisem a úvodní formulí byla schválena také ve čtení druhém, a to podle zprávy výborové, tisk 1100, souhlasně s usnesením posl. sněmovny, tisk 1094.
Dalším předmětem pořadu je:
7. Zpráva ústavně-právního výboru o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 1095) k vládnímu návrhu zákona, kterým se ruší úřad (ministerstvo) pro zásobování lidu a činí opatření s tím souvislá. Tisk 1101.
Zpravodajem je pan sen. Koukal, dávám mu slovo.
Zpravodaj sen. Koukal: Vážený senáte! Vláda podala poslanecké sněmovně návrh zákona, jímž se má zrušiti ministerstvo pro zásobování lidu. Vláda tento návrh svůj odůvodňuje jednak úsporami ve veřejné správě státní, jednak tím, že nejsou již dnes žádné potřeby a žádné překážky, které by znemožňovaly, aby tento ústřední úřad byl dále zachován.
Již r. 1922 a 1926 byl takovýto návrh vládou podán Národnímu shromáždění, nebyl však tenkráte ústavně vyřízen, poněvadž se v hospodářství poválečném našly ještě překážky, které tomu nedovolovaly, aby tento ústřední úřad byl zrušen. Vláda dnes je přesvědčena, že takovýchto překážek není, a proto přichází s tímto návrhem, který poslanecká sněmovna schválila, a dnes totéž má učinit senát. Je potřebí k tomu dodati, že již při tvoření této vlády byla učiněna dohoda, aby ministerstvo zásobování nebylo obsazeno. Bylo již tenkrát ponecháno vládě, aby i tento resort spravovalo předsednictvo vlády, což se také stalo. (Výkřiky sen. Mikulíčka.)
Je samozřejmá věc, že v dnešních poměrech není možno, aby se agenda ministerstva pro zásobování lidu úplně odstranila a aby tento úřad byl úplně zrušen, nýbrž ukazuje se potřeba, aby byla provedena řádná likvidace, t. j. aby agenda ministerstva pro zásobování lidu byla rozdělena na příslušná ministerstva, která by podle dosavadních zákonů prováděla obhospodařování potravin, lihu atd.
Návrh rozděluje tuto agendu na 5 ministerstev. Především je to ministerstvo financí, které má dokončiti likvidaci v oboru hospodářských opatření s výjimkou podpůrných akcí z let 1932 a 1933.
Ministerstvu vnitra má se podle §u 2 odst. 2 přiděliti působnost v zásobování obyvatelstva a opatření důležitých podniků státních předměty potřeby, dále daň z piva, spotřební daň z droždí, výroba chleba a odběr různých druhů zboží veřejnými úřady, podniky a ústavy, působnost v oboru opatření obyvatelstva předměty potřeby vůbec, a to i v mimořádných poměrech, dále pak ještě ve věcech cenových, stíhání lichvy a jiných nedovolených způsobů obchodování.
Ministerstvu zdravotnictví a tělesné výchovy má se podle §u 2 odst. 3 přikázati působnost ve věcech potravinových náhražek.
Ministerstvu soc. péče má býti dána působnost ve věcech spotřebitelských, jako je daň z lihu, hospodaření s lihem, výroba cukru z řepy, úprava celního sazebníku, celních přirážek k celním sazbám na některé druhy obilí a konečně ochrana spotřebitelů vůbec.
Předsednictvu ministerské rady se konečně přikazuje podle §u 3 sledování národohospodářských otázek k přípravě vládních rozhodnutí.
Poslanecká sněmovna rozšířila § 3 vládního návrhu ještě o jeden odstavec, který se týká pouze toho, aby jednotlivá ministerstva nebyla tímto zákonem nijak zkrácena ve své působnosti.
Poslanecká sněmovna schválila tuto osnovu zákona, ústavně-právní výbor senátu se jí zabýval a doporučuje, aby byla beze změny schválena tak, jak ji schválila poslanecká sněmovna.
Místopředseda dr Hruban (zvoní): Poněvadž není nikdo přihlášen ke slovu, budeme ihned hlasovati.
Prosím, račte se posaditi. (Děje se.)
O osnově zákona, jeho nadpisu a úvodní formuli budeme hlasovati ve čtení prvém najednou.
Jsou námitky? (Nebyly.) Nejsou.
Budeme tudíž tak hlasovati, jak jsem prohlásil.
Kdo souhlasí s osnovou zákona, jeho nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Osnova zákona s nadpisem a úvodní formulí byla schválena ve čtení prvém podle zprávy výborové, tisk 1101, souhlasně s usnesením posl. sněmovny, tisk 1095.
Nyní následuje:
8. Druhé čtení zprávy ústavně-právního výboru o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 1095) k vládnímu návrhu zákona, kterým se ruší úřad (ministerstvo) pro zásobování lidu a činí opatření s tím souvislá, tisk 1101 (podle §u 54 jedn. řádu).
Táži se pana zpravodaje sen. Koukala, zda navrhuje nějaké textové změny?
Zpravodaj sen. Koukal: Nikoli.
Místopředseda dr Hruban: Není jich. Budeme tedy hlasovati.
Kdo souhlasí s osnovou zákona, jeho nadpisem a úvodní formulí schválenou ve čtení prvém, také ve čtení druhém podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Osnova zákona s nadpisem a úvodní formulí byla schválena také ve čtení druhém podle zprávy výborové, tisk 1101, souhlasně s usnesením posl. sněmovny, tisk 1095.
Na pořadu dále je:
9. Druhé čtení zprávy ústavně-právního výboru o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 1088) k vládnímu návrhu zákona o změnách řádu volení v obcích. Tisk 1092.
Táži se pana zpravodaje sen. Riedla, zda jsou nějaké textové změny?
Zpravodaj sen. Riedl: Není jich.
Místopředseda dr Hruban: Není změn, budeme tedy hlasovati.
Kdo souhlasí s osnovou zákona, s nadpisem, nadpisy jednotlivých paragrafů a úvodní formulí schválenou ve čtení prvém, také ve čtení druhém podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Osnova zákona s nadpisem, nadpisy jednotlivých paragrafů a úvodní formulí byla schválena také ve čtení druhém podle zprávy výborové, tisk 1092, souhlasně s usnesením posl. sněmovny, tisk 1088.
Budeme hlasovati o resoluci, otištěné ve zprávě výborové.
Kdo souhlasí s resolucí, otištěnou ve zprávě výborové, tisk 1092, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Uvedená resoluce je schválena.
Dále projednáme:
10. Druhé čtení zprávy výborů zahraničního a technicko-dopravního o vládním návrhu zákona (tisk 785), jímž se propůjčuje vnitrostátní účinnost Úmluvě o sjednocení některých pravidel o mezinárodní letecké dopravě a jejím. Dodatkovém protokolu. Tisk 1090.
Táži se pánů zpravodajů za výbor zahraniční sen. inž. Havlína a za výbor technicko-dopravní sen. inž. Wintra, zda navrhují nějaké textové změny?
Zpravodaj sen. inž. Havlín: Nemám změn.
Zpravodaj sen. inž. Winter: Nejsou.
Místopředseda dr Hruban: Kdo souhlasí s osnovou zákona, jeho nadpisem a úvodní formulí schválenou ve čtení prvém, také ve čtení druhém podle zprávy výbojové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Osnova zákona s jeho nadpisem a úvodní formulí byla schválena také ve čtení druhém podle zprávy výborové, tisk 1090.
Na pořadu dále je:
11. Návrh poslanecké sněmovny, aby byla prodloužena lhůta daná §em 43 úst. listiny ku projednání usnesení senátu o osnovách zákonů:
a) o poistnej smluve, tisk 1022-III;
b) ktorým sa menia a doplňujú niektoré ustanovenia živnostenského zákona pre územie Slovenska a Podkarpatskej Rusi zo dňa 10. októbra 1924, č. 259 Sb. z. a n. (o zriaďovaní sväzov živnostenských společenství), tisk 1023-III;
c) ktorým sa menia a doplňujú niektoré ustanovenia živnostenského zákona pre územie Slovenska a Podkarpatskej Rusi zo dňa 10. októbra 1924, č. 259 Sb. z. a n. (o zriaďovaní odborných živnostenských spoločenství), tisk 1024-III;
d) o otváracej a zatváracej hodine obchodných miestností v zemi Slovenskej a Podkarpatoruskej, tisk 1079-III.
Navrhuji, aby této žádosti poslanecké sněmovny bylo vyhověno.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh se schvaluje a senát prodloužil poslanecké sněmovně lhůtu danou §em 43 úst. listiny o 3 měsíce.
Přikročíme k poslednímu bodu pořadu, jímž je:
12. Návrh, aby byla prodloužena lhůta daná §em 43 úst. listiny ku projednání usnesení poslanecké sněmovny o usnesení senátu k vládnímu návrhu zákona o trestním stíhání presidenta republiky a členů vlády podle §§ 34, 67 a 79 ústavní listiny. Tisk 1097.
Jelikož nebude možno tuto osnovu zákona vyříditi ve lhůtě určené ústavní listinou, navrhuji, aby byla požádána poslanecká sněmovna o prodloužení lhůty k projednávání o další 3 měsíce.
Kdo s tímto mým návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Můj návrh je přijat.
Tím je pořad schůze vyřízen.
Ve smyslu §u 40 jedn. řádu sděluji, že se předsednictvo senátu usneslo dne 12. července 1933, aby se příští schůze svolala písemně nebo telegraficky s pořadem, jenž bude určen.
Konstatuji, že žádný návrh nebyl podán.
Vyřízením dnešního pořadu, slavný senáte, jsme skončili práce předprázdninové. Dovolte, abych Vám jenom v hlavních obrysech sdělil práce, které senát vykonal od počátku letošního roku.
Senát konal 42 plenární schůze, 114 výborových schůzí a 6 schůzí subkomitétů. Předsednictvo senátu konalo 15 schůzí, z toho bylo 5 společných s předsednictvem posl. sněmovny.
Rozdáno bylo 11 vládních návrhů, 24 usnesení posl. sněmovny, 26 návrhů iniciativních, 67 výborových zpráv, 27 interpelací, 2 naléhavé interpelace, 35 odpovědí na interpelace. V plenu bylo projednáno 30 vládních předloh, z nichž bylo 23 jako usnesení pásl. sněmovny, 3 návrhy iniciativní, z toho jeden jako usnesení posl. sněmovny, dále státní závěrečný účet za r. 1931 a ratifikovány byly 4 mezinárodní smlouvy.
Slavný senáte! (Senátoři povstávají.) Vytýká se dnes z mnohých stran, že nastává soumrak demokracie, zvláště pak že demokratické parlamenty se přežívají a že se přežily. To se také různým způsobem hledí vsugerovati nejširší veřejnosti. Není to vždy starost o zájmy lidu a státu, která tuto tendenci sleduje. Kdo však sledoval práce našeho zákonodárného sboru a nechce býti nespravedlivým, musí uznati, že náš senát pracoval věcně, klidně a rychle. Někdy musil senát až moc rychle pracovati pro nedostatek času, který mu byl k disposici, jak to také před malou chvílí při projednávání osnovy o kartelových zákonech pan zpravodaj vytýkal. Také musím konstatovati a my všichni zajisté musíme konstatovati, že jednání senátu a debaty zůstávaly vždy na výši a nikdy vlny zápasů stranických nenesly se tak vysoko, aby jimi v základě utrpěla důstojnost, vážnost a význam zákonodárného sboru.
Senát proto může se rozejíti s jistým uspokojením na prázdniny. Na každého člena senátu čeká i doma mnoho práce a četné povinnosti.
Přeji srdečně všem pánům a dámám, členům senátu, pěkné prázdniny, co nejméně starostí a co nejvíce zaslouženého zotavení.
Tím prohlašuji dnešní schůzi za skončenou a volám na shledanou. (Výborně! - Potlesk.)
Konec schůze v 19 hod. 50 min.