Schůze zahájena v 10 hodin 23 minut.
Přítomni:
Předseda: dr Soukup.
Místopředsedové: Donát, dr Heller, dr Hruban, Klofáč, Trčka, Votruba.
Zapisovatelé: Johanis, Stržil.
105 senátorů podle presenční listiny. Zástupci vlády: ministr dr Trapl.
Z kanceláře senátní: tajemník senátu dr Šafařovič, jeho zástupci dr Bartoušek, dr Trmal.
Předseda (zvoní): Zahajuji schůzi.
Udělil jsem dovolenou na schůzi dnešní panu sen. dr Jesserovi.
Tiskem bylo rozdáno:
Tajemník senátu dr Šafařovič (čte):
Tisk 473. Zpráva I. výboru ústavně-právního, II. výboru rozpočtového k vládnímu návrhu zákona o soudnictví ve sporech z poměru pracovního, služebního a učebního (o pracovních soudech) - (tisk 352).
Tisk 474. Zpráva rozpočtového výboru k usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu zákona, kterým se zmocňuje ministr financí, aby sjednal státní půjčku (tisk 472).
Předseda (zvoní): Přikročuji k projednávání dnešního pořadu jednání.
1. Návrh, aby zkráceným řízením podle §u 55 jedn. řádu projednáno bylo usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu zákona, kterým se zmocňuje ministr financí, aby sjednal státní půjčku. Tisk 472.
Jedná se o osnovu zákona, jež z důvodů státně-finančních má býti v době co nejkratší parlamentně projednána.
Navrhuji tudíž, aby tato osnova zákona projednána byla ve smyslu §u 55 jedn. řádu řízením zkráceným.
Konstatuji, že senát je schopen se usnášeti.
Kdo s tímto mým návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím pilnost této osnově zákona byla přiznána.
Projednáme tedy:
2. Zprávu rozpočtového výboru k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 472) o vládním návrhu zákona, kterým se zmocňuje ministr financí, aby sjednal státní půjčku. Tisk 474.
Poněvadž této věci byla přiznána pilnost, navrhuji, aby byla projednána v celkové době 2 hodin se stanovením řečnické lhůty na 15 minut.
Kdo s tímto mým návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh můj je přijat.
Uděluji slovo zpravodaji k této věci, panu sen. Pánkovi.
Zpravodaj sen. Pánek: Slavný senáte! Poslanecká sněmovna předkládá nám své usnesení o vládním návrhu zákona, kterým se ministr financí zmocňuje, aby sjednal státní půjčku. O tomto předmětu byla v poslední době provedena veřejná diskuse jak v denním tisku, tak i v parlamentních kruzích, a mohu říci, že skutečně tentokráte se o věci debatovalo hodně věcně.
Oč tu vlastně jde? Na cizích peněžních trzích jest určitá momentální mobilita a této mobility chce využíti právě naše finanční správa k nové zahraniční výpůjčce, kterou by proplatila starou, méně výhodnou zahraniční půjčku. Přichází tudíž vláda s návrhem, aby ji parlament zmocnil k uzavření podobné půjčky, resp. aby zmocnil ministra financí k uzavření této půjčky.
O jakou tu vlastně jde novou půjčku? Půjčka bude uzavřena s určitým francouzským bankovním konsorciem, a to v částce 50 mil. dolarů jmenovité hodnoty, což přepočítáno podle zlaté parity - jestliže vezmeme za podklad dolar 33.7513 - činí zaokrouhleno na miliony v československých korunách 1.688 mil. Půjčka bude 5,5% při kursu 95, splatná v 25 letech stálými anuitami, při čemž umořování počíná prvním rokem. Umořování děje se z jedné poloviny al pari, kdežto druhou polovinu má naše finanční správa možnost koupiti z trhu. Po pěti letech dokonce má naše finanční správa možnost půjčku zcela nebo z části splatiti al pari. To je veliká výhoda, když by se u nás změnila situace finanční, nebo kdyby snad byla možnost uzavříti nějakou novou půjčku, máme zde možnost po pěti letech splatiti tuto půjčku, kterou uzavíráme nyní.
Titry budou zníti na francouzské franky a také na příslušné ekvivalenty v cizích měnách, tedy v korunách československých, pak v librách šterlinků, v dolarech, švýcarských francích atd. Skutečné zatížení bude se pohybovati asi kolem 6,5%. Půjčka je, jako konec konců všecky takové podobné půjčky, osvobozena od daní a poplatků.
Jak bylo již řečeno, této nové půjčky se použije ke splacení 8% zahraniční půjčky, a to z r. 1922 a 1924, kterážto půjčka byla uzavřena na základě zákona č. 110 ex 1922. Jde tu vlastně o dvě půjčky zahraniční staré, a to o anglickou a americkou. Anglická půjčka byla uzavřena ve výši 5,350.000 liber šterlinků a americká ve výši 23,250.000 dolarů. V dolarech přepočítáno činí to celkem 49 mil. 237.625 dolarů. Podle smlouvy může býti celý neumořený zbytek půjčky splacen po 1. květnu 1932 po předchozí 3měsíční výpovědi, což se tedy nyní stane.
Úhrn potřeby ke proplacení půjčky ke dni 2. května r. 1932 činí tudíž okrouhle asi 47 mil. dolarů. Pro zajištění úroků a amortisace této nové půjčky použije se tentokráte pouze výnosu z tabákové režie. Dluhopisy budou způsobilé k ukládání sirotčích peněz. To je asi stručná podstata zmocňovacího zákona.
Jsem ovšem ještě povinen podati některá vysvětlení a připomínky, jež se přímo nepodávají ze zákona, ale jež byly předmětem diskuse. Upozorňuji předem, že jsme tuto půjčku nevyhledávali my, nýbrž že nám byla nabídnuta, a to za stejných podmínek, jako se dnes uzavírají půjčky v jiných západoevropských státech, tedy ve státech, kde je finanční potence daleko silnější, nežli je u nás. Jiné středoevropské státy a dokonce i státy mnohem větší rozlohou a počtem obyvatel nežli my, neuzavírají a neuzavřely v poslední době půjčku za tak výhodných podmínek, jako my uzavíráme půjčku tuto. Je to tedy pro nás velmi lichotivé, jestliže nám cizí, jistě velmi opatrná, bankovní skupina nabízí půjčku za stejných podmínek, za jakých se uzavírají půjčky dnes ve státech daleko finančně silnějších a také i politicky mocnějších, nežli jsme my.
Stará zahraniční půjčka byla tíživá, byla 8%. Ovšem nesmí se zapomínati, že tehdy, když se uzavírala v r. 1922 a 1924, poměry byly ještě docela jiné, nežli jsou dnes. Tehdy byla ještě velká nedůvěra přirozeně zejména k novým státům, které se utvořily po válce. I úroková míra byla tíživá, ale byla obvyklá při podobných půjčkách. Ale nešlo by tak o úrokovou sazbu, jako spíše o formu této půjčky. Vždyť velmi dobře víme, že se dokonce musila týdně spláceti. To tedy pro nás příliš lichotivé nebylo. Stará zahraniční půjčka konečně byla jaksi podložena také nejenom výnosem z tabákové režie, nýbrž i našimi cly, což nyní odpadá. Nyní je pouze podložena tato půjčka výnosem tabákové režie.
Také se o tom mluvilo a hodně psalo, že vlastně nejde o konversi, nýbrž o novou půjčku, což je pravda, ale mám za to, že je to konec konců stejné, že je to určitá hříčka slov, jestli se konvertuje přímo či nepřímo, jen když stará půjčka mizí. Konverse by znamenala, že bychom musili vyjednávati s dnešními majiteli titrů staré půjčky, a je otázka, zdali by snad všichni si je nechali proplatiti, či nikoli. Mám za to, že tento způsob je pohodlnější, jestliže uzavíráme půjčku novou a půjčku starou vůbec proplácíme.
Bylo také namítáno, že se uzavírá rok předem, než je stará půjčka splatná, a že snad tu částku výhodně neumístíme. Ovšem o tom rozhodují dva: ten, kdo se dluží, a ten, kdo půjčuje. To nezávisí jen od nás a bylo ovšem nutno využíti situace. Řekl jsem výslovně, že je dnes výhodná situace na zahraničních peněžních trzích, a nikdo nám nemůže zaručiti, zda tam potrvá výhodnost ještě delší dobu. Pochybuji, že by si mohl někdo vzíti na odpovědnost, aby snad odmítl příznivou, výhodnou půjčku dnes, abych to řekl populárně, aby pouštěl vrabce, kterého má v hrsti, a těšil se nějakým holubem na střeše, který by byl k dostání teprve za rok. Myslím, že je velmi správné, jestliže využíváme dnešní situace, poněvadž nikdo nemůže bezpečně říci, zdali tato příznivá situace na peněžních trzích potrvá ještě později.
Nebudiž dále zapomínáno, že, kdybychom chtěli propláceti .... (Hlas: Za rok budeme dělati novou půjčku!) .... dost možná, nikdo to nemůže předem říci, ale kdybychom hledali peníze teprve těsně před splatným termínem, myslím, že by skupiny využily té situace a že by nám sotva povolily půjčku za tak výhodných podmínek jako dnes.
Dále vyvolala pochybnosti okolnost, že se v důvodové zprávě mluví o úroku 5,5% při kursu 95 a v konečné větě se praví, že efektivní zúročení půjčky se pohybuje kolem 6,5%. Bylo poukázáno a správně, že při kursu 95 je rozpětí mezi 5,5% a 6,5% příliš značné a nemůže býti absorbováno kursovní diferencí. Věc se má vlastně takto: My nedostaneme 95, nýbrž vlastně jen 90, tedy přepočítací kurs bude 90 a při výplatním kursu 90 zúrokování 5,5% jeví se zatížení úroky 6,1%. Přičte-li se k tomu ztráta kursovní 10% - s tou se musí vždy počítati, rozdělená na dobu trvání půjčky 25 let, jeví se to v procentech 0,4.
Zde je nad slunce jasněji prokázáno, že skutečné zatížení na zúrokování samo pro sebe bude činiti 6,5 %. K tomu se ovšem ještě druží jako obvykle provise, banky přece nedělají nic zadarmo, a konečně také jiné výlohy s emisí spojené. Tím myslím, že jest jaksi rozptýlena tato pochybnost, která vznikala vzhledem k oné diferenci úrokové, o níž je řeč v důvodové zprávě. Nesmí se zapomínati, že na př. ve Francii samotné bude kurs, resp. úroková míra, činiti jen 5 % vzhledem k daním, které se tam musejí platiti.
Byla také námitka, že tato částka, kterou se dnes dlužíme, nestačí k hrazení celého obnosu, jejž jsme si vypůjčili r. 1922 a 1924. Myslím, že to je ne omyl, nýbrž neznalost věci, poněvadž jsme celou řadu titrů zkoupili, amortisovali a když zaplatíme dlužnou částku, tu nám ještě zbude kolem 500.000 dolarů, čili asi 16 milionů Kč.
Bylo také namítáno, že snad tuto půjčku neuložíme dosti výhodně a že budeme snad trpěti jakousi úrokovou ztrátu. Ministerstvo financí prohlašuje, že tomu tak není, že peněz těchto využije dobře, že je dobře uloží a výslovně prohlašuje, že těchto peněz neuloží v bankách. To bylo výslovně konstatováno, a já to také zde ve své referentské zprávě uvádím.
Bylo také namítáno, že se jich snad použije k sanaci bank nebo dokonce k běžným státním výdajům. Ministr financí výslovně prohlašuje, že o nějaké sanaci bank nemůže býti řeči. Výslovně prohlašuje, že, kdo způsobil ztráty, ať nese také risiko, což je, myslím, nejsprávnější. Kdo způsobil ztráty, ať nese risiko!
Také není vůbec možno mluviti o tom, že by se této půjčky použilo snad k běžným státním výdajům. Vždyť by to znamenalo porušení zákona. Nesmí se zapomenouti, že stará půjčka musí býti dne 2. května 1932 proplacena a kdyby nebylo k tomu účelu peněz, bylo by to zjevným porušením zákona, což je, myslím, vůbec vyloučeno. (Sen. Rovňan: Není!) Já Vám, pane kolego, na to, co jste včera říkal v rozpočtovém výboru, odpovím.
Mluvilo se nebo se psalo, že se prý měla uzavříti půjčka doma, dáti přednost domácímu peněžnímu trhu před cizinou. Mám za to, že náš peněžní trh není tak skvělý, jako by se snad na první pohled zdálo. Nemáme, jako v jiných státech, takové silné kapitalisty, takové silné kapitálové skupiny, jako mají jiné státy. Vždyť náš průmysl takřka výlučně pracuje úvěrem. Kdyby tomu bylo jinak, mám za to, že bychom dělali docela jiné obchody na př. s Ruskem, než děláme. Kdyby náš průmysl mohl Rusku poskytnouti dlouhodobý úvěr, mám za to, že bychom dělali s ním lepší obchody. Bohužel, u nás musí býti stálý obrat peněz, a to zaviňuje jaksi ty určité nedostatky, které zde jsou.
Nesmí se dále zapomínati, že provádíme velmi mimořádné a bohaté investice, které také odčerpávají velmi mnoho peněz z našeho peněžního trhu. Vždyť víme dobře, že dáváme do proudu stavby různého druhu, asi v částce 7 až 8 miliard, jestliže počítáme investice státní, zemské, obecní atd. To tedy bude znamenati značné odčerpání peněžní podstaty z našeho trhu, a kdybychom měli snad sahati ještě k nějaké nové vnitřní půjčce, mohli bychom třeba býti v situaci, že by nebylo dostatek peněz. A co by to znamenalo, to je docela jasné. Znamenalo by to zvýšení úrokové míry.
Náš domácí trh není tak silný, jak se na první pohled zdá a jestliže máme dnes mimořádné úkoly, musíme sahati také k mimořádným opatřením a je proto úplně správné a samozřejmé - byl jsem dříve stejného názoru jako ministr dr Engliš, který nechtěl uzavírati žádné půjčky - že dnes, kdy máme mimořádné úkoly, musíme také opustiti svoji zásadu, nedělati v cizině žádné dluhy. Nuže, tady na př. včera v rozpočtovém výboru pan kolega se zmínil o tom, že děláme půjčky. Ovšem, mám za to, že nelze mluviti o půjčce, poněvadž touto půjčkou proplácíme starou půjčku, tedy to není de facto půjčka, nýbrž to je konverse, i když je to nová půjčka, jak jsem již naznačil. Ale prosím, jak pak máme splniti všecky ty úkoly, o nichž jsme svého času mluvili, abychom odstranili nezaměstnanost? Jen tím, že si musíme vypůjčiti peníze. Z běžných státních příjmů nemůžeme podnikati mimořádné úkoly - to je přece jasné, pane kolego - které jsme si předsevzali. Ovšem, já jsem zde prohlásil, když jsem tehdy referoval o věci, že je samozřejmostí, že všech těchto částek, které se dnes dlužíme a kterým říkáme investiční půjčka, musíme bezpodmínečně použíti pouze a výhradně k plodným investicím, t. j. k takovým, které se samy zúrokují a samy budou amortisovati.
Při této příležitosti bylo také mluveno včera v rozpočtovém výboru o bankovním zákonu. Jistě, že nebude nikoho, kdo by nesouhlasil s takovým opatřením, aby prostě se už jednou v bankách udělal pořádek. (Souhlas.) Víme, že nějaké vnikání cizího tělesa do našeho finančnictví, jež by neměl odpovědnosti, nebylo by zdravé, ale prosím, jestliže se dnes banky dovolávají veřejného zásahu, je také naším právem, abychom se podívali, jak se vlastně v bankách hospodaří, a zejména abychom kontrolovali vysokou režii v bankách, která je, jak je známo, ohromná a zapůsobila také z velké části určité diference, resp. dokonce i úpadky. Tedy jistě, že nebude žádných námitek a bylo by velmi žádoucí, aby se s takovým opatřením formou bankovního zákona přišlo.
Nuže, jaký pak bude efekt, který vyplyne pro nás z této nové půjčky, a proplacením půjčky staré? Rozdílem v úrokové sazbě ušetříme asi 24 mil. Kč ročně. Srovnáme-li novou půjčku se starou půjčkou na stejné basi, vidíme, že ji proplatíme o dvě léta dříve a že ušetříme celkem asi 247 mil. Kč. Již z tohoto důvodu, myslím, není jenom samozřejmostí, nýbrž naší povinností, abychom takovou půjčku sjednali a abychom si opatřili tyto peníze a proplatili tu nevýhodnou starou půjčku.
Tedy rozpočtový výbor doporučuje slavnému senátu schválení usnesení poslanecké sněmovny ve stejném znění. Tím končím. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Zahajuji rozpravu.
Uděluji slovo prvému řečníku, přihlášenému >proti<, panu sen. Nedvědovi.
Sen. Nedvěd: V prvé řadě považujeme za svou povinnost ohraditi se co nejostřeji proti způsobu a formě, jakými se takovéto důležité otázky zde projednávají. Jedná se o jednu a tři čtvrti miliardy, které budou vymačkány z dělníků, z pracujícího obyvatelstva. Po plných 25 roků bude se musiti celá dělnická třída v tomto státě dříti opětně na francouzské kapitalisty, ale zde taková důležitá věc se odbude během 24 hodin. Nám nezáleží na prestiži tohoto sboru; ten je stejně v úpadku jako celý měšťácký parlamentarismus. Ale nám záleží na tom, aby nám bylo umožněno o takových otázkách podrobně jednat a postaviti se před dělníky, abychom jim mohli podat zprávy o tom, co se zase znovu chystá, jaký nový bič, a jak znovu budou musit dřít, aby mohli francouzští kapitalisté shrabovat tučné zisky.
Na pohled vypadá ta předloha nevinně. Tady se říká: >Dlužíme se proto, abychom se zbavili tíživé anglické zahraniční půjčky.< Doposud měli jsme zde tu anglickou, která je splatná po 1. květnu příštího roku, a ta se nahradí nyní půjčkou uzavřenou u francouzské skupiny. A tu se říká, že nyní je doba výhodná, protože prý je tu příznivá situace na peněžním trhu. Později prý snad tomu tak nebude.
Co to je ta příznivá situace na peněžním trhu? To znamená, že hospodářská krise, kterou jste odstraňovali ubohými, malichernými zákony, trvá dále ve strašné síle, ba čím dále tím více jde do hloubky a šířky. Nejlepším důkazem, toho je, že všechna ta vaše opatření od odhlasování malého hospodářského plánu nejprve 150 mil. Kč, potom 1.300 mil. Kč i ta vaše naděje, že jaro přinese ulehčení, úplně selhaly. Dnes v jarních měsících přicházejí zprávy, co se děje v průmyslu a jak se krise dále prohlubuje a rozšiřuje.
Svaljava, Karlova Huť, Rotava, Nýdek, uhelný báňský průmysl, to všechno jsou důkazy, že to jde s kapitalistickým pořádkem s kopce, a proto také je ta příznivá situace na peněžním trhu. To není jenom ve Francii, kde tu půjčku uzavíráme, ta příznivá situace na peněžním trhu je ve všech kapitalistických státech. Když peníze leží mrtvě, hospodářský život je utlučen, samozřejmě že je peněz nadbytek a že francouzští kapitalisté v tomto případě udělají opětně výborný obchod. Není to pravda, že podmínky této půjčky jsou pro nás tak příznivé, jak nám to líčí ústy pana zpravodaje pan ministr financí.
Říká se, že později snad již nebude takové příležitosti. O ano! Bude, poněvadž je jisto, že hospodářská krise půjde ještě dále a hlouběji, a francouzští kapitalisté budou míti radost, že se zbavili peněz mrtvě ležících. Ale proletariát Československa bude dlouhá léta opět dřít, aby byly jeho požadavky uspokojeny. A jak to vypadá dále? Ve Francii, kde půjčku uzavíráme, v poslední době se také situace úžasně zhoršila. Denní tisk přináší zprávy o opatřeních, které francouzská vláda dělá proti hospodářské krisi, a jedním z těch opatření je vypovídání všech cizích, zahraničních dělníků. A máme také již zprávy, že ta spojenecká Francie vyhazuje československé dělníky. Před několika lety jste je tam verbovali, vaše agentury polooficielní podporovaly verbování československých dělníků do Francie a zrazovaly je od cestování do sovětského Ruska. Z toho sovětského Ruska se nám nikdo nevrací, ale ta Francie nám je nyní posílá hromadně zpátky, takže udělá dvojí obchod. Za prvé se zbaví zahraničních dělníků, které posílá do jejich domovských států a tedy také nám - a my jich tam nemáme málo. V severních departementech francouzských je na 0,25 mil. horníků a dělníků průmyslových z Čech, ze Slovenska, z Polska a pod. To všechno nám sem začínají posílati zpět. A na druhé straně udělá dobrý kšeft tím, že nám půjčí za výhodných podmínek peníze. Ale také politicky tato půjčka má veliký význam. O tom ovšem pan ministr financí nemluví. Co znamená politický tato půjčka? Že Francie, t. j. francouzští kapitalisté získávají zase větší vliv na jeden ze států Malé dohody - Československo. Ale podle našich informací nejde jen o umístění l,75 miliardy Kč do Československa. Současně mají býti také uděleny vysoké půjčky druhým státům Malé Dohody, Jugoslávii a Rumunsku.
Pan ministr financí nám také neříká, co ztratíme na interkaláru. V důvodové zprávě se praví, že zaplacením anglické půjčky a nahrazením jí francouzskou získáme asi 80 mil. Prosím, tato půjčka podle zprávy pana ministra uzavírá se asi na 6,5 %, ale my ji uložíme zde, poněvadž anglická půjčka je splatná až 31. května 1932 a rozdíl v úrokové míře při sumě l,75 miliardy jistě dělá také hezkou řádku milionů.
Ale co je ještě důležitější při této půjčce? Pan zpravodaj zde zdůrazňoval, že se tu nejedná o žádnou sanaci bank. Tuto námitku a tento argument jsem přednesl včera v rozpočtovém výboru. Pan ministr financí prohlásil: Ne, nejedná se o sanaci bank, u nás nic takového není. Není žádného nebezpečí, že by naše banky potřebovaly sanace. Ale bývalý pan ministr financí dr Engliš píše již otevřeně o tom, že k sanaci bank zase musí dojíti. V ročence brněnské university píše zcela otevřeně, že blíží se zase doba, kdy bude nutno přikročiti k nové sanaci bank.
Já jsem včera v rozpočtovém výboru na to ukázal, že není možno, aby to, co se stalo v Rakousku s Creditbankou, nemělo odezvy u nás. Vždyť je zde silné hospodářské a finanční spojení. Ukázal jsem na to, že podle našich zpráv také u nás postavení mnohých bank je silně otřeseno, a že patrně tímto způsobem zamýšlí vláda opět sanovati banky, kterým hrozí nebezpečí.
Pan ministr popíral, ale pouhý fakt, že tu půjčku uzavíráme téměř o l rok dříve, než potřebujeme peníze platiti do Anglie, svědčí o tom, že tento obnos l,75 miliardy má býti použit k sanaci a ulehčení situace těch bank a ústavů, kterým hrozí nebezpečí. Zde se volí pouze jiná forma, a ne taková, jako v Rakousku. V Rakousku to řešili jinak, poněvadž to sloučili s otázkou celní unie. U nás je situace jiná. U nás je potřebí zamaskovati ten fakt, poněvadž sanace našich bank vzbuzuje již odpor veškeré veřejnosti. Ten odpor jde již i do těch vrstev, které dříve k tomu jen tak přihlížely.
Máme zvláštní sanační fond - nedávno těch 300 milionů, které dal Engliš na sanaci bank - a nyní by se opět mělo přijíti otevřeně? Proto se volí tato forma, aby se to zamaskovalo.
Pan zpravodaj tvrdí, že peněz nebude použito k jinému účelu, že nebude jich použito k sanaci bank, že budou použity jen k tomu, k čemu jsou určeny, poněvadž by to bylo porušením zákona, a to je prý u nás nemožné.
Pánové, máme zkušenosti denně, že ty vaše zákony, které jste si dělali pro sebe, pro svoji potřebu, porušujete téměř každodenně, když se vám to hodí do krámu. Vždyť podle účetní uzávěrky za minulý rok bylo dokázáno, že ministerstvo nár. obrany překročilo rozpočet asi o 80 milionů korun čsl. bez souhlasu Národního shromáždění. Bylo to dokázáno ciferně. Nebylo to porušení zákona, a to porušení zákona nejdůležitějšího, zákona o státním rozpočtu? Bylo již také dokázáno za těch 13 let, co budujete tento stát, že se pranic neohlížíte na nějaké zákony. Ty platí jen pro ty, kteří je musejí zachovávati a poslouchati, ale ne pro vás, ať jsou to zákony politické, finanční, samo správné, ať jsou to zákony jakékoliv. Pro vás neplatí. Vy je porušujete soustavně stále a stále.
Také v tomto případě nemáme důvěru, ba jsme přesvědčeni, že za touto francouzskou půjčkou skrývá se docela něco jiného, že se skrývá opětně něco, co potřebujete zatajiti. Ale my víme, o co se jedná. Víme, že tím, že uzavírajíce tuto půjčku, činíte opětně další krok k velkému bankrotu, který se blíží v Československu, zrovna tak jako v ostatních kapitalistických státech. (Potlesk komunistických senátorů.)
Předseda (zvoní): Uděluji další slovo panu sen. Teschnerovi.
Sen. Teschner (německy): Slavný senáte! Když se v březnu t. r. projednávala investiční půjčka, žádali jsme my, národní socialisté, v podaném návrhu, aby částka 1,3 miliardy byla zvýšena na 3 miliardy, poněvadž všichni prozíraví lidé věděli, že vláda v nejkratší době přijde s novou půjčkou. Nemá sice účelu mluviti ještě jednou o tom, že přání Němců zůstalo bez povšimnutí, aby totiž zbytek investiční půjčky ve výši 465 milionů rozdělen byl na okresy a obce k produktivní péči o nezaměstnané, aby tím byla dána záruka, že také Němci v tomto státě, kteří přece svou poplatnou silou smějí býti účastni při splácení a zúrokování těchto obnosů, nevyšli na prázdno. Ale použití půjčky ukázalo, že při zadávání státních dodávek německý průmysl byl úplně přehlédnut, že německé okresy nadále co do počtu nezaměstnaných daleko předstihují české území a že přes to mnoho set milionů bylo poskytnuto výhradně českému hospodářství. Je trpké pro nás, když vidíme potvrzenu skutečnost, že hospodářské zničení sudetskoněmeckého lidu zdá se býti politickou úlohou vlády, a to vlády, v níž zúčastněny jsou také německé strany, které nemají odvahy postaviti proti tomuto způsobu vlády odhodlané veto. Tento nedostatek moci a vůle u německých vládních stran projevil se v poslední době opětně velmi jasně ve stanovisku k otázce celní úmluvy. Pan ministr věcí zahraničních Beneš měl odvahu prohlásiti v Ženevě, že veškerá vláda ve státě a parlament stojí za ním v jednotném názoru, že národové ve státě jsou za jedno v zamítnutí celní úmluvy. A přece ví ministr věcí zahraničních, že parlament o jeho exposé v otázce celní úmluvy nehlasoval, že jak německé, tak také české organisace hospodářské a průmyslové jsou jiného názoru. Aby se však umlčely hlasy z kruhů českého průmyslu a hospodářství, byly jim rychle zadány za více než 200 milionů Kč dodávky pro stát a pro země. Protekční to politika nejčistšího zrna, která nám své účinky jeví nejjasněji v počtu nezaměstnaných v německém pracovním území, jak ukazují tyto číslice u německých organisací připadá na 1.000 členů 147 nezaměstnaných, u českých naproti tomu na 1.000 jen 37. Německé hospodářství jde podle plánů českého vedení státu obrovskými kroky vstříc svému zničení. Konečně ani českému hospodářství neprospívá sice protiněmecké stanovisko ministra věcí zahraničních, a i když jemu, státními prostředky podporovanému a udržovanému, zdá se býti zabezpečeno poněkud delší trvání, tož také jemu, jako německému hospodářství, nastane jistá smrt a tím otázka dalšího trvání státu vůbec.
Zůstává ještě nerozhodnuta otázka, jak daleko může jíti francouzská vůle podporovati český stát, jak dlouho ještě francouzský finanční kapitál bude s to podporovati vasalské státy, hladovící po podporách, takovým způsobem, aby tyto státy setrvaly při francouzské mocenské politice. Mohli bychom otázku klásti také tak, zdali se vasalské státy při obvyklém nyní vypůjčování vůbec mohou někdy vymaniti z finanční odvislosti od Francie a vypracovati k hospodářské a politické svobodě. Rozum se asi vrátiti nechce, neboť ten byl by si musil již dávno vymoci jiný kurs.
Dnes stalo se všem nepředpojatým pozorovatelům jasným, že se Francie chystá k tomu, aby politickou hegemonii, vybudovanou na Versailles a na obrovské vojenské moci, rozšířila k podrobení části Evropy a její odvislosti na poli hospodářském, a že tuto odvislost chce stabilisovati dalekosáhlou finanční pomocí, poskytovanou trabantům, jak zasedání v Ženevě zcela nepokrytě ukázalo. Francii se podařilo, vyšinouti se na nejmocnější kapitálovou moc Evropy, a tato moc uplatněna byla proti celní unii.
Dr Beneš dostává za své poplašné volání proti Německu a Rakousku pro svoji vlast 50 milionovou dolarovou půjčku, i když se ve vládní předloze mluví jen všeobecně o eventuelních cizích měnách. Rumunsko a Jugoslávie chystají se na takovouto půjčku. Souběžně s tím jeví se francouzské snahy, uzavřením úvěrů donutiti ke kapitulaci všechny odbojné státy, které se nechtějí podvoliti tomu, aby si je podrobila Francie, tíhnoucí k samovládě v Evropě. Dominující vliv Francie v bance pro mezinárodní platy dovedl to, že ztroskotal Normanův plán, jenž chtěl pomoci státům, hospodářskou krisí nejvíce postiženým. Vždy více projevuje se úmysl Francie, přes všechno proradné pokrytectví o ochotě k míru, o odzbrojení k uklidnění Evropy, hospodářsky úplně zničiti žijící ještě Německo, ježto se nepodařilo vypojiti navždy Německo diktátem versailleským. Kroky Francie, podniknuté proti celní unii, nedoznaly přece všeobecného souhlasu ostatních účastníků konference v Ženevě, a tak má nyní jako pomocný pilíř pro francouzské úmysly rozbíti svůj stánek v Paříži zakládaná agrární úvěrní společnost s kapitálem 170 milionů, aby podobně jako u Banky pro mezinárodní platy přivedla také novou banku pod francouzský vliv.