Schůze zahájena v 10 hodin 05 minut.
Přítomní:
Předseda: dr Soukup.
Místopředsedové: Donát, dr Heller, Hruban, Klofáč, Luksch, Trčka.
Zapisovatelé: dr Karas, Pichl.
97 senátorů podle presenční listiny.
Z kanceláře senátní: tajemník senátu dr Šafařovič, jeho zástupci dr Bartoušek, dr Trmal.
Předseda (zvoní): Zahajuji schůzi.
Oznamuji, že dal jsem dovolenou na dnešní schůzi sen. Dankovi, Jančekovi, Kellovi, Lokotovi, Pilzovi, Stejskalové.
Konstatuji, že senát je schopen se usnášeti.
Navrhuji udělení zdravotní dovolené na 4 neděle sen. Polachovi.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh tento byl schválen, žádaná dovolená byla udělena.
Tiskem bylo rozdáno:
Tajemník senátu dr Šafařovič (čte):
Tisk 222. Zpráva I. výboru ústavně-právního, II. výboru zahraničního o usnesení poslanecké sněmovny k vládnímu návrhu ústavního zákona o úpravě státních hranic s Německem, Rakouskem a Maďarskem (tisk 211).
Zápis o 42. schůzi senátu Národního shromáždění republiky Československé vyložen byl podle § 72 jedn. řádu v senátní kanceláři k nahlédnutí.
Ježto nebyly v předepsané lhůtě žádným panem senátorem podány písemné námitky, pokládá se zápis ten za správný a bude vytištěn.
Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání pořadu jednání.
Navrhuji, aby projednávání odst. 1., totiž
Zpráva I. výboru sociálně-politického, II. výboru rozpočtového o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 196) k vládnímu návrhu zákona, jímž se mění a doplňují některá ustanovení zákona ze dne 19. července 1921, č. 267 Sb. z. a n., o státním příspěvku k podpoře nezaměstnaných. Tisk 202, bylo odloženo na dobu pozdější, nebude-li námitek. (Námitek nebylo.)
Námitek není. Návrh můj se schvaluje.
Přistoupíme nyní k bodu dalšímu, jímž je:
1. Zpráva národohospodářského výboru k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 194) o vládním návrhu zákona, jímž se vláda zmocňuje, aby zavedla celní přirážky k celním sazbám u některých druhů obilí, mouky a mlýnských výrobků a jímž se zakazuje chemická úprava mouky. Tisk 200.
2. Zpráva národohospodářského výboru o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 195) k vládnímu návrhu zákona o dovozních listech. Tisk 201.
Navrhuji, aby odst. 1. a 2. pořadu jednání sloučeny byly v jediné projednávání a v jedinou rozpravu.
Kdo s tímto mým návrhem souhlasí, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh můj je přijat.
Zpravodaji jsou: k odst. 1. č. t. 200 pan sen. Stržil, k odst. 2. č. t. 201 pan sen. Sáblík.
Uděluji slovo panu zpravodaji sen. Stržilovi.
Zpravodaj sen. Stržil: Slavný senáte! Do všech oborů našeho zemědělského podnikání zasáhla přímo ničivě zemědělská krise. Nejvíce ohroženo je naše obilnářství, a to nejen tím, že ceny obilí klesly daleko pod výrobní náklady, ale i odbyt některých je zcela nepatrný. Vidíme to na př. u žita a ovsa. Pěstováním obilin zabývají se hlavně zemědělci našich krajů horských v jižních Čechách a na Slovensku a ti velmi těžce nesou důsledky této cenové a odbytové krise, neboť přímo ohrožuje jejich existenci. Podle statistických údajů zabírá produkce obilní u nás asi 55 % veškeré orné půdy z čehož je jasno, že je tu nejdůležitější odvětví naší rostlinné výroby.
Je pravda, že krise tato neomezila se jen na československého zemědělce, nýbrž že postihla zemědělce všech evropských států a částečně i některých zámořských států. My proto přiznáváme krisi této světový charakter a podle všech známek usuzujeme, že to nebude jen krise přechodná, ale spíše krise rázu trvalého.
Vidíme proto, že všechny evropské státy za spolupráce všech lidí a bez rozdílu všech stavů i bez politického přesvědčení luští otázku zemědělské krise a podnikají různá opatření pro odvrácení této nebývalé krise a starají se všemožným způsobem o náležitou ochranu zemědělské výroby. Za nejúčinnější prostředek považuje se řádná celní ochrana. Proto také přistoupily skoro všechny státy na zvýšení celních sazeb na zemědělské výrobky, aby tak čelily cizí konkurenci a světové spekulaci a ochránily před zkázou zemědělství, které tvoří základní pilíř v každém státě.
Vláda naše učinila si také úkolem řešiti u nás v prvé řadě zemědělskou krisi, a to z obavy, aby důsledky její neprojevily se v ostatních hospodářských odvětvích a ona nepřešla do všech vrstev a nezachvátila a neohrozila celé naše národohospodářství.
Vždyť důsledky zemědělské krise jsou velmi hrozivé a ničivé. Již se také projevují na našem venkově, a to tím, že zemědělci se zadlužují, veškeré vrstvy zemědělského lidu ocitají se v bídě a nouzi, pracující lid utíká za výdělkem do měst a zvyšuje tak kádr nezaměstnaných. Kupní síla zemědělců jest úplně podlomena, což těžce odnáší a pociťuje také obchod, živnosti, průmysl i dělnictvo. I intensita našeho zemědělského podnikání klesá, což má za následek pokles zemědělské výroby a tím pokles vývozu a vzrůst dovozu, takže to ohrožuje naši obchodní bilanci.
Národnímu shromáždění předložila proto vláda návrh, jímž se zmocňuje, aby zavedla celní přirážky k celním sazbám u některých druhů obilí, mouky a mlýnských výrobků, a jímž se i zakazuje chemická úprava mouky. Návrh tohoto zákona byl již poslaneckou sněmovnou schválen.
Účelem této vládní osnovy je zvýšiti po dobu cenové krise celní ochranu a našemu obilnářství přispěti tak k částečnému ustálení obilních cen.
Porovnáme-li průměrně ceny u jednotlivých druhů obilí od r. 1926 do r. 1930, shledáme, jak veliký pokles cen obilních nastal u nás v poslední době.
Tak na př. průměrná cena pšenice za rok 1926c1929, tedy za 4 roky, činila okrouhle 216 Kč a za první čtvrtletí 1930 klesla na 170 Kč, jeví se tedy zde pokles o 25 %. Průměrná cena žita za rok 1926-1929 činila okrouhle 185 Kč, za první čtvrtletí však 1930 asi 103 Kč, t. j. pokles o 45%. Průměrná cena ječmene za rok 1926-1929 činila asi 175 Kč a za první čtvrtletí letošního roku vykazuje jen asi 125 Kč, tedy pokles zase o 30 %. Průměrná cena ovsa za rok 1926-1929, tedy za 4 roky, činila 164 Kč, za první čtvrtletí pak 1930 100 Kč, tedy opětně pokles o 40 %.
To jsou však ceny na pražské plodinové burse zjištěné, ale daleko nižší ještě ceny jsou u našich producentů na venkově. Porovnáme-li indexy velkoobchodních cen našich obilovin, na př. s indexem domácích průmyslových látek a výrobků, přesvědčíme se, jaký je zde veliký rozdíl.
Vezměme si opětně výkaz státního úřadu statistického, který uvádí, že index velkoobchodních cen z března 1930 udával se u pšenice na 612, u žita 621, u ječmene 797 a u ovsa 694 Kč. Index domácích látek a výrobků činí 965. Jeví se zde rozdíl u pšenice o 551 nižší, tedy o 35 % nižší, u žita o 442, tedy o 46 % nižší, u ječmene o 166, tedy o 17 % nižší, u ovsa o 269, tedy o 28 % nižší. Z toho je zřejmo, jak veliký pokles cen ohrozil výnosnost našeho obilnářství.
Podle tohoto vládního návrhu zavádí se ke stávajícím pevným clům obilním zvláštní systém celních přirážek, který je podstatně zdokonalen a zcela odlišný oproti tak zvaným clům klouzavým, zavedeným u nás r. 1925. Tyto nové celní přirážky nastoupí v platnost teprve tehdy, až běžná průměrná cena obilí za čtvrtletí, t. j. za období tří měsíců bude nižší než jeho cenový průměr za pětiletí 1925 až 1929, snížený o 11 %. Vládní osnova uvádí výši této celní přirážky, která nesmí přesahovati u pšenice 25 Kč, u žita 50 Kč, u ječmene 36 Kč a u ovsa 34 Kč. Nejsou to tedy pevné sazby, nýbrž nejvyšší hranice přirážky. Jen v mezích této hranice bude přirážka stanovena, a to vždy ve výši rozdílu mezi pětiletým průměrem cenovým na pražské plodinové burse zmenšeným o 11 % a průměrnou běžnou cenou tříměsíční. Snížení 11% má býti výrazem abnormálního poklesu cen.
Vláda bude každoměsíčně zjišťovati běžné ceny obilí a v případě poklesu cen pod pětiletý průměr určí výši celní přirážky.
V důvodové zprávě vládního návrhu č. t. 305 posl. sněm. uvádí se, že průměrná cena za pětiletí 1925-1929 na plodinové burse v Praze činila u pšenice 215,54 Kč, snížení 11 % 23,70 Kč, takže by průměrná cena pro stanovení přirážky činila 191,84 Kč. U žita činí průměr 185,75 Kč, snížení 11 % 20,43 Kč, takže by průměrná cena pro stanovení přirážky činila 165,32 Kč.
Na dvou příkladech naznačuje pak důvodová zpráva, jak by se projevila tato přirážka.
1. Klesla-li by na př. pšenice v posledním čtvrtletí tak, že by průměrná běžná cena činila 172,66 Kč, zavede se přirážka ve výši rozdílu mezi tímto průměrem a pětiletým průměrem, která by v tomto případě činila 19,18 Kč, čili zaokrouhleně 19 Kč.
2. Zjistilo-li by se v druhém případě, že by průměrná cena žita v posledním čtvrtletí klesla ku př. na 110 Kč, bude rozdíl mezi těmito cenami činiti 55,32 Kč, ale zavede se celní přirážka k celní sazbě žita jen v mezích nejvýše možné přirážkové hranice, t. j. v tomto případě ve výši 50 Kč.
Vládou zavedené celní přirážky budou se vztahovati k celním sazbám všeobecným i smluvním.
S touto ochranou obilnářskou upravuje se též zvýšená ochrana pro průmysl mlynářský, který následkem velkého dovozu mouky z ciziny jest též ve velmi vážné a těžké krisi.
A vezměme opětně statistiku do ruky a shledáme, že všechny státy obmezily dovoz mouky na nejmenší množství, jen my ne. Německo na příklad snížilo dovoz mouky během 4 roků z 56.700 vagónů na 4.000 vagónů ročně. Porovnáme-li statistiku dovozu mouky a pšenice v jednotlivých okolních státech, shledáme, že všechny státy kromě nás dovážejí své nedostatky většinou v obilí a jen v malé míře v mouce. My však dovážíme daleko větší množství mouky než obilí a ubíjíme tak náš mlynářský průmysl.
Dovozem nedostávajícího se u nás obilí získalo by i zemědělství, neboť by mělo pro dobytkářství dobré krmivo, otruby a dělnictvo v mlýnech větší zaměstnání a stát zase by docílil většího příjmu. Ale získali by též konsumenti, neboť při větším a plném zaměstnání našich mlýnů, oblacinila by pak výroba a tím by se i zlacinila mouka.
Československo dovezlo za léta 1924 až 1928 na jednoho obyvatele 16,97 kg mouky, Anglie 10,95 kg na jednoho obyvatele za tutéž dobu. Německo pouze 3,73 kg mouky, Švédsko 2,41, Belgie 1,94, Francie 0,18 a Itálie 0,11 kg mouky na jednoho obyvatele. Osnova zákona zavádí proto na všechny druhy mouky a na veškeré mlýnské výrobky jednotnou celní přirážku ve výši 75 Kč, a to proto, že i celní sazba těchto mlýnských výrobků je též jednotná. Nebude zde proto rozhodovati cena jediného druhu, nýbrž průměr z cen mouky pšeničné a žitné. Tyto ceny se zjistí a průměr těchto cen. bude rozhodující pro stanovení celní přirážky. Semolina pro průmyslové závody k výrobě těstovin k nám dovážená za sníženou celní sazbu nepodléhá též přirážce.
V §u 2 vládního návrhu vyslovuje se zákaz chemického upravování a uvádění do obchodu mouky, jakož i dovážení takové mouky z ciziny, což nejen s hlediska hospodářského, nýbrž i zdravotního je velmi nutné. Zákaz prodeje chemicky bílené mouky uvítají proto nejen výrobci, nýbrž i konsumenti. Vláda ovšem stanoví nařízením výjimky, pokud jde o zásoby takové mouky z doby před účinností tohoto zákona.
§ 3 osnovy zákona stanoví, že ustanovení tohoto zákona nemohou býti obchodními smlouvami změněna, neboť je to v zájmu našeho obilnářství nezbytně nutné a ochranné opatření.
Zákon tento nabude účinnosti 15. dnem po vyhlášení.
Zákonité toto opatření má naše zemědělství ochrániti před cizí konkurencí a částečně přispěti ke zmírnění nynější zemědělské krise. Volají po tom všichni zemědělci bez rozdílu, neboť krise krutě doléhá nejen na velkého zemědělce, nýbrž i na chalupníka, domkáře i na zemědělského dělníka. A já bych řekl, že právě ti drobní zemědělci, kteří jsou odkázáni jen na příjem z těch několika svých korečků a nemají žádného jiného zaměstnání, jsou na tom nejhůře.
Zákon tento nepřináší zemědělcům nějaké přemrštěné a vysoké ceny za obilí, které by měly vliv na zdražení životních potřeb našim konsumentům. Stanoví se jím jen průměrná cena za jednotlivé ceny obilí z cen, které zemědělec po čtyři roky u nás dostával a se kteroužto cenou by se také spokojil, neboť měl by jí alespoň částečně hrazeny výrobní náklady.
S nedočkavostí však čeká náš zemědělec na výsledek revise obchodní smlouvy československo-maďarské protože ví, že všechna tato opatření, která pro záchranu našeho zemědělství děláme, minula by se svým účelem, a neměla by pro něho valného významu.
Národohospodářský výbor jednal ve schůzi dne 14. května 1930 o osnově tohoto zákona a usnesl se proto doporučiti ji plenu senátu k schválení tak, jak uvedena je v senátním tisku 194. (Souhlas.)
Předseda (zvoní:) Přerušuji zatím jednání o tomto bodu pořadu.
Přistoupíme k projednávání odsunutého odstavce pořadu jednání, jímž je:
3. Zpráva I. výboru sociálně-politické-ho, II. výboru rozpočtového o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 196) k vládnímu návrhu zákona, jímž se mění a doplňují některá ustanovení zákona ze dne 19. července 1921, č. 267 Sb. z. a n., o státním příspěvku k podpoře nezaměstnaných. Tisk 202 (pokračování).
Senát je schopen se usnášeti.
Vzhledem k podanému pozměňovacímu návrhu hodlám dáti o osnově zákona, jeho nadpisu a úvodní formuli hlasovati takto:
nejprve o návrhu sen. Stránského a druhů, bude-li zamítnut, pak
o celé osnově zákona, jeho nadpisu, o nadpisech v jednotlivých článcích a o úvodní formuli podle zprávy výborové.
Jsou námitky proti tomuto návrhu? (Nebyly.)
Námitek není, budeme tedy tak postupovati.
Kdo souhlasí s osnovou zákona a jeho nadpisem tak, jak jej navrhuje pan sen. Stránský a druzi, nechť zvedne ruka. (Děje se.)
To je menšina. Návrh sen. Stránského a druhů se zamítá.
Kdo souhlasí s osnovou zákona, jeho nadpisem, nadpisy v jednotlivých článcích, jakož i s úvodní formulí podle zprávy výborové ve čtení prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Uvedená osnova zákona, jeho nadpis, nadpisy v jednotlivých článcích a úvodní formule přijímají se ve čtení prvém v souhlase s u-snesením poslanecké sněmovny tisk 196.
Přistoupíme k bodu dalšímu, jímž je:
4. Zpráva národohospodářského výboru k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 194) o vládním návrhu zákona, jímž se vláda zmocňuje, aby zavedla celní přirážky k celním sazbám u některých druhů obilí, mouky a mlýnských výrobků a jímž se zakazuje chemická úprava mouky, tisk 200 (pokračování).
5. Zpráva národohospodářského výboru o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 195) k vládnímu návrhu zákona o dovozních listech, tisk 201 (pokračování).
Zpravodajem k odst. 5. č. t. 201 je pan sen. Sáblík.
Uděluji mu slovo.
Zpravodaj sen. Sáblík: Vážený senáte! Jako jeden z prostředků ke zmírnění zemědělské krise a jako doplněk celní ochrany navrhuje se úprava a rozšíření systému dovozních listů.
Cla na obilí mají býti ochranou proti nemírné cizí konkurenci, proti zbytečnému, nadměrnému dovozu cizích produktů - dovozní listy mají pomáhati odvětvím přebytkovým, aby se uplatnila cla a umožnil vývoz přebytkových zásob plodin, jichž máme nadbytek, pro něž není u nás dostatek odbytu a které zatěžují domácí trh a srážejí cenu až daleko pod cenu výrobní, jako je tomu u žita, ječmene a ovsa.
Dovozní listy zavedeny byly u nás zákonem ze dne 22. června 1926, č. 109 Sb. z. a n., a doplněny opatřením Stálého výboru ze dne 11. října 1929, č. 161 Sb. z. a n.
Vydávají se vývozcům při vývozu určitých, zákonem stanovených druhů obilí a mlýnských výrobků, a jiných zemědělských produktů, a opravňují majitele tohoto dovozního listu k dovozu - bez placení cla - takového množství výrobků zákonem stanovených, jaké odpovídá celní hodnotě dovozního listu.
Podle dosavadního zákona vydávaly se dovozní listy vývozcům obilí. t. j. pšenice, žita, ovsa, souržice, špaldy, dále luštěnin, mouky a mlýnských výrobků.
Použito mohlo jich býti při dovozu těchže plodin a výrobků, mimo to ještě při dovozu prosa, kukuřice a rýže, podle opatření Stálého výboru i sádla.
Zákonem, který dnes projednáváme, se instituce dovozních listů přizpůsobuje dnešním poměrům podle zkušeností v minulých letech získaných.
Změny záleží v tom, že se okruh zboží, které může se na dovozní listy vyvážeti, jednak rozšiřuje o některé druhy zemědělských produktů, u nichž je toho potřebí, by se vývoz umožnil, jednak se zužuje vyloučením výrobků, u nichž dovozní listy neměly významu, jichž vývoz netřeba podporovati.
Zákon nynější rozšiřuje používání dovozních listů na vývoz ječmene a sladu, semene červeného, švédského a bílého jetele, okurek, másla a sýrů. tedy výrobků, jichž máme stále nadbytek a jichž vývoz nutno podporovati.
Naproti tomu vylučuje se vydávání dovozních listů při vývozu pšenice, souržice, špaldy a luštěnin, jichž vyváží se velmi málo.
Od rozšíření dovozních listů na výše uvedené výrobky očekává se usnadnění jich vývozu a tím zvýšení odbytu a ceny.
Celní hodnota dovozního listu určuje se množstvím vyvezeného zboží a sazbami za 100 kg. uvedenými v § 2 zákona, které u některých druhů výrobků, jako žitu a ovsu rovnají se celní sazbě smluvní, u jiných, jako ječmene, sladu, sýrů a jetelových semen zavádí se sazba nižší. Při vývozu sladu stanoví se kontingent na 10.000 vagónů.
Celní hodnota dovozních listů při mouce a mlýnských výrobcích stanoví se surovinnou hodnotou v § 2, podle relace vymílání dotyčných druhů obilí.
Vzhledem k rozšíření okruhu zboží při vývozu bylo nutno také rozšířiti okruh zboží, které smí se na dovozní listy dovážeti, aby měly dovozní listy náležitého upotřebení, odbytu a tím bylo zabráněno znehodnocení dovozních listů.
Rozšiřuje se proto použitelnost dovozních listů na dovoz všech výrobků, jež bude možno nově na dovozní listy vyvážeti, jakož i na mouku a mlýnské výrobky a vedle toho na pšenici a luštěniny, které na dovozní list vyvážeti nelze.
Vládě vyhrazuje se právo učiniti vhodná opatření, jimiž zabezpečily by se žádoucí hospodářské výsledky, kontrola vývozu, dále kontrola jakosti vyváženého zboží.
Národohospodářsky výbor projednal usnesení poslanecké sněmovny o tomto návrhu vládním a doporučuje přijetí osnovy zákona ve znění schváleném sněmovnou poslaneckou. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Zahajuji debatu. Navrhuji současně, aby lhůta ku projednávání těchto dvou bodů pořadu jednání byla stanovena pro jednotlivého řečníka na dobu půl hodiny.
Jsou nějaké námitky? (Sen. Mikulíček: Mám námitky a to z toho důvodu, když jsme před 4 lety projednávali celní zákony, že tu nebyla lhůta omezena na tak krátkou dobu, nýbrž celní zákony projednávaly se celé dny jak ve výborech, tak i v plenu posl. sněmovny a senátu! Vzhledem k tomu prohlašuji, že lhůta půlhodinová je velmi krátká a navrhuji dobu nejméně hodinovou!)
Kdo souhlasí se lhůtou řečnickou v trvání půl hodiny, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Uvedená lhůta půlhodinná je schválena.
Uděluji slovo panu sen. Mikulíčkovi.
Sen. Mikulíček: Pánové! Prvně, než budu řešiti otázku projednávaného návrhu, jsem zmocněn svým klubem, abych se krajně ohradil proti včerejšímu výroku sen. Habrmana, který při vstupu reagoval na výtku sen. Stránského, že sociální demokraté odcházejí vždycky, když mluvčí klubu komunistické strany vstupuje na tuto tribunu, proto, že nechtějí slyšeti kritiku komunistů. Podle stenografického
protokolu, z něhož jsem si právě před chvíli vypsal toto místo, řekl včera p. sen. Habrman:>Neodcházíme proto, že bychom nechtěli slyšeti kritiku, ale nechceme býti v postavení, abychom tak ubohé figurky prostě musili litovati nad jejich počínáním.<
Výrok tento skutečně přetrumfl ještě moudrost Sokratovu. (Veselost.) Všichni ostatní jsou hloupí a ubozí, jenom sociální demokraté, věrni v plnění svého půl sta let starého programu, jsou nejchytřejší. Jenomže Sokrates, pane kolego Habrmane, přiznal, ačkoli na jeho názoru stavělo lidstvo 400 let: Vím tolik, že nevím nic. Ovšem, v očích pana sen. Habrmana jsme dnes figurkami. Když mně strana sociálně-demokratická v roce 1911, před 19 lety, kandidovala do říšské rady, byl jsem dosti moudrý. Když mně v roce 1913 kandidovala do zemského sněmu moravského, nebyl jsem bezvýznamným, když mně strana sociálně-demokratická kandidovala v roce 1920 do Národního shromáždění republiky Československé, také jsem byl jedním z těch vyvolených, z těch 400.000 organisovaných sociálních demokratů. Když jsem byl od r. 1905 volen sociálně-demokratickými dělníky jako delegát na každý sjezd strany, byl jsem k tomu také dosti podle názoru sociálních demokratů schopný, až dnes, když zaujímám kritické stanovisko k tomu, jak zrádně chovali se sociální demokraté ke svému programu a k pracující třídě, jak zrádně pod pláštíkem starosti o stát hájí zájmy Petschků, Weimannů, Rotschildů, Lichtensteinů a Baťů, tu prostě jsme figurkami, nad jejichž vystupováním musí pan Habrman roniti krokodilové slzy. (Místopředseda Donát převzal předsednictví.)
Já bych zval pana kol. Habrmana i jeho pány kolegy z klubu, aby zde byli přítomni, až já v závěru své řeči o celní reformě budu citovati výroky pánů poslanců a paní poslankyň, jaké stanovisko zaujímali k projednávané předloze před 4 lety. Zde jsou doslova výňatky ze stenografických protokolů, a pak budeme viděti, kdo je důsledný ve svém počínání a kdo dělá figurku, pane kolego Habrmane, která se točí podle toho, odkud vítr fouká.
A ještě jednu poznámku k včerejší řeči pana sen. Habrmana. Pan Habrman podle stenografického protokolu řekl, že racionalisace vyhání dělníky z práce, že to co před válkou musilo vykonati jedno sto dělníků, dnes zavedením racionalisace vykoná 10 dělníků. Nemohl si před touto řečí pan kol. Habrman přečísti opěvování racionalisace z pera pana ministra Bechyně? Nemohl si přečísti výroky předsedy strany sociálnědemokratické pana posl. Ant. Hampla? Nuže, každý den jiný názor na tytéž věci. A nejpodleji - musím to říci tímto slovem - byla z úst pana kol. Habrman a kritisována sociální péče a zaopatření dělnictva v prvém socialistickém státě ve Svazu sovětských republik ruských. Přirovnal v cifrách - nemohl jsem je zjistiti přesně, poněvadž jsem byl prvním zapsaným kontrařečníkem - a přiznává, že v našem státě je v poslední době jedna šestina nezaměstnaných proti nezaměstnaným v Rusku. Ale jaká je to poměrně nezaměstnanost. U 15 mil. obyvatel je jedna šestina nezaměstnaných, u 150 mil. obyvatel je nezaměstnaných podle výroku pana Habrmana včera, okrouhle 1.300.000. Ale teď to vypočítávání! (Sen. Pocisk: Na papíře!) Prosím, račte se podívati, pane kolego, do stenografického protokolu, do řeči pana kol. Habrmana, které jste včera tleskal. Je tam psáno v řeči pana kol. Habrmana, že dělníci vydělávají od 50 do 75 rublů a 60 kopejek týdně. Propočteno na československé koruny, činí prý mzda 1000 až 1200 Kč měsíčně. Myslím, že není velkou ctí pro několikanásobného ministra, že neumí - chce-li zkreslovat - ani počítat. 87 rublů počítáno po 17 Kč za rubl. jak je dnes zaznamenán, není 1200 Kč, nýbrž 1489 Kč měsíčně, a tu prostě pan několikanásobný ministr reklamující pro sebe právo na Sokratovu moudrost a odsuzující všechno ostatní, dovede před tímto váženým sborem zakašulírovat 289 Kč.
Jak je tam postaráno o sociálně utiskované a nezaměstnané, o tom by se mohl pan sen. Habrman přesvědčiti u svého bývalého kolegy sen. Jiráska. Sen. Jirásek, když přišel z Ruska z 2měsíční cesty, přes to že byl senátorem sociální demokracie, konstatoval všechno to, co tam zjistil, ovšem, než mu to páni z výkonného výboru zatrhli, aby je neblamoval, poněvadž doklady, které donesl, byly naprosto jiné, než se tvrdilo zde.
Tuším, nevím, nemýlím-li se. že pan sen. Johanis sepsal >Starost o sociální pojištění v Rusku<. (Sen. Johanis: Já to nebyl! Ale o sociálním pojištění v Československu jsem napsal. Co neznám, toho nepíši!) Tak to byl některý jiný pan senátor. V tomto spise z pera některého sociálního demokrata stojí, že v Rusku není omezena doba léčení nemocných na rok jako u nás, nýbrž nemocný je léčen na účet pojišťoven dotud, dokud není zdráv. V Rusku nestrhává se se mzdy dělníků na pojišťování úrazové a nemocenské, nýbrž výroba je zatížena 14 % obnosu vyplácené mzdy, a z toho se hradí všechny sociální potřeby pro zaměstnané dělnictvo. Je to možné. Proč? Jestliže u nás hrabou statisíce a miliardy ročně majitelé výrobních prostředků, ať velkostatkáři, průmyslníci nebo bankéři, přirozeně, když tam tento systém soukromého vydělávání byl odstraněn, je na to prostředků dost.
Včera jsem ukazoval pánům kolegům se strany německé soc. demokracie úřední zprávu, - bude tu snad některý z našich protivníků, který rusky umí - jak je v Rusku postaráno o pozůstalé po padlých na poli boje práce. Josef Červinka odešel ze Zlína do Frundzy v Rusku a pracoval v soukromém zaměstnání jako obuvník. Jeho syn však pracoval v kolektivním závodě průmyslovém a za tři roky zemřel. Zde je úřední doklad, že matka dotyčného Červinky plné dva roky béře 79,95 rublů měsíční pense po svém zemřelém v práci synovi. Matka odejela do Zlína 1. dubna - přijela sem navštíviti rodinu jako více lidí a já nyní vyjednávám s konsulátem ruským, aby na podkladě toho, co dostává v Rusku, dostávala po dobu omezenou, poněvadž věčně jí to nebude posíláno, těchto 1325 Kč také zde.