Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1934.

III. volební období.

11. zasedáni.

2760.

Zpráva

výboru rozpočtového

O vládním návrhu státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona na rok 1935 (tisk 2750).

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny předkládá zprávu o vládním návrhu státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona na rok 1985 a navrhuje:

Poslanecká sněmovno Národního shromáždění republiky československé, račiž schváliti:

1. Státní rozpočet republiky československé na rok 1935 (příloha finančního zákona) podle návrhu rozpočtového výboru (str. 79 této zprávy).

2. Finanční zákon pro rok 1935 podle návrhu rozpočtového výboru (str. 79 této zprávy). *

3. Připojených 5 resolucí.

V Praze dne 24. listopadu 1934.

Předseda: P. Teplanský v. r.

Hlavni zpravodaj:

Ant. Remeš v. r.

Úvod.

Rozpočtový výbor předkládá poslanecké sněmovně ve stručném výtahu přehled o své práci na státním rozpočtu pro rok 1935. Byl by to bohatý a cenný materiál, kdyby bylo možno ve zprávě otisknouti nezkráceně všechny projevy zpravodajů, poslanců a ministrů s přečetnými číselnými doklady. Leč důvody úsporné diktují spokojiti se s nejkratšími úryvky jednání a vynechati i tentokráte grafická znázornění o pramenech příjmových a nákladech výdajových, jakož i srovnání rozpočtu našeho státu s rozpočty států cizích.

Rozpočtové práce výboru šly velmi rychle kupředu. Debata generální i podrobné projednávání rozpočtu zdoláno bylo během půl měsíce, tedy v době velmi krátké. Řečnická doba nebyla však při tom nijak omezena, všichni přihlášení řečníci dostali se k slovu a měli možnost podle své vůle vyjádřiti stanovisko svých stran k rozpočtu jako celku nebo k jeho jednotlivým úsekům. Stížností na to, že by členové výboru neměli možnost rozpočet prostudovati, tentokráte nebylo.

O úrovni rozpravy možno bez nadsazování říci, že byla na mimořádné výši. Referáty zpravodajů k jednotlivým kapitolám byly vypracovány vzorně, většina z nich s mimořádnou pílí a svědomitostí. Debata pohybovala se jen na věcném podkladě a prozrazovala náležitou znalost projednávané látky.

Na jednání výborovém bral účast předseda vlády, který učinil projev o rozpočtu, vycházející ze současné situace hospodářské a doplnil jej politickými hledisky vlády s ohledem na situaci vnitřní i zahraniční. Také všichni resortní ministři ujali se ve výboru slova k programovým prohlášením a za tím účelem, aby odpověděli na dotazy, náměty a výtky v debatě přednesené.

Na rozdíl od posledních tří předchozích roků předkládá se tentokráte ke zprávě nejen finanční zákon, nýbrž i hlavní rozpočet s příslušnými sumáři a to z těch důvodů, ježto investiční rozpočet československých státních drah doznal během jednání ve výboru změny v tom směru, že náklad na investice drah byl zvýšen o částku 195 mil. Kč. A poněvadž částku tuto má ministr financí opatřiti úvěrem, mění se též návrh finančního zákona, který vykazuje také tu další změnu, že úvěry garantované ve smyslu ustanovení čl. XVI. fin. zákona mohou býti uzavřeny u zemských peněžních ústavů a nikoliv jen u Zemské banky v Praze.

Celé jednání sledovali zástupci rozpočtového oddělení ministerstva financí, zástupce nejvyššího účetního kontrolního úřadu a při podrobném jednání zástupci všech příslušných resortů a podniků.

Připojené tabulky poskytují přehled o počtu schůzí, řečníků, pozměňovacích návrhů a resolucí, jakož i o počtu hodin jednání výborovému věnovaných.

Předkládaje v zastoupení rozpočtového výboru tuto zprávu, žádám, aby ji slavná poslanecká sněmovna přijala za podklad svého jednání.

V P r a z e, dne 24. listopadu 1934.

Antonín Remeš v. r.

Přehled jednání

v rozpočtovém výboru.

Volba zpravodajů.

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny, přikročuje k jednání o vládním návrhu finančního zákona republiky československé, kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1934, zvolil ve schůzi dne 26. října 1934 generálním zpravodajem o státním rozpočtu na rok 1935 a finančním zákoně poslance Remeše a zpravodaji o jednotlivých kapitolách poslance:

Oddíl

 

Kapitola

 

číslo

název

poslanec

A. Ústřední orgány

1

President republiky a kancelář presi-

 

státu:

 

denta republiky ........

Křemen

 

2

Zákonodárné sbory a kanceláře sně-

 
   

moven ...........

Dr. Patejdl

 

3

Předsednictvo ministerské rady a ze

 
   

skupiny II. § 13. Státní tiskárny a), § 14. úřední noviny v Praze a Bratislavě a § 15. československá tisková

 
   

kancelář ...........

Křemen

B. Správa zahra-

4

Ministerstvo zahraničních věcí....

Dr. Patejdl

niční a vojen-

     

ská:

5

Ministerstvo národní obrany a ze sku-

 
   

piny II. § 10. Vojenská továrna na letadla, § 11. Vojenské lesní podniky

 
   

a § 13. Státní tiskárny b) .....

Dr. Brdlík

C. Správa vnitřní:

     

a) politická:

6

Ministerstvo vnitra ........

Bečák

b) justiční a

7

Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším

 

unifikační:

 

soudem ...........

Dr. Stránský

 

8

Ministerstvo pro sjednocení zákonův a

 
   

organisace správy .......

Dr. Stránský

 

9

Nejvyšší správní soud a Volební soud

Dr. Stránský

c) kulturní:

10

Ministerstvo Školství a národní osvěty

 
   

, a ze skupiny II. § 7. Uhřiněvský škol-

 
   

ní závod zemědělský, § 8. Školní zá-

 
 

,

vod zemědělský v Děčíně-Libverdě,

 
 

§ 16. Žabčický školní závod zeměděl-

 
   

ský a § 17. Kuřimský školní závod

 
   

vysoké školy zvěrolékařské v Brně

Dr. Macek

       

Oddíl

 

Kapitola

 

číslo

název

poslanec

d) hospodářská:

11

Ministerstvo zemědělství, ze skupiny II.

 

a dopravní:

 

§ 6a. Státní lesy a statky, § 6b. Státní

 
   

statky zemědělských škol a výzkumných ústavů zemědělských, § 6c. Státní diagnostický a serotherapeutický veterinární ústav v Ivanovicích a ze skupiny III. Státní fond pro vo-

 
   

dohospodářské meliorace .....

Teplanský

 

12

Státní pozemkový úřad ..... .

Chloupek

 

13

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živ-

 
   

ností ............

Rýpar

 

14

Ministerstvo veřejných prací, ze sku-

 
   

piny II. § 9. Státní báňské a hutnické závody a ze skupiny III. Státní silniční fond a státní vodohospodářský

 
   

fond ............

Adámek

 

15

Ministerstvo pošt a telegrafů, ze skupi-

 
   

ny II. § 4a. ¸Československá pošta a

 
   

§ 4b. Poštovní spořitelna .....

Bergmann

 

16

Ministerstvo železnic a ze skupiny II.

 
   

§ 5. Československé státní dráhy..

Fr. Svoboda

e) sociální:

17

Ministerstvo sociální péče .....

Chalupa -

 

18

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a

 
   

tělesné výchovy a ze skupiny II. §

 
   

12. Státní lázně ........

Chloupek

 

19

Odpočivné a zaopatřovací platy....

Chloupek

D. Správa finanční:

20

Ministerstvo financí, ze skupiny II. § 1.

i

   

Tabáková režie, § 2. Státní loterie, § 3. Státní mincovna v Kremnici, skupina III. Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích (vyjma fondy u kap. 11. a 14. ) a skupina IV.

 
   

Správa státního dluhu ......

Dr. Nosek

E. Kontrola státní

21

Nejvyšší účetní kontrolní úřad....

Remeš

správy:

     

Státní rozpočet na rok 1935.

 

Rozprava povšechná.

 

Vládní návrh finančního zákona a státního rozpočtu na rok 1935 byl předložen poslanecké sněmovně Národního shromáždění, kde o něm podal výklad ministr financí. Po provedené všeobecné rozpravě, jak o tomto návrhu vládním, tak i o zmíněném výkladu ministra financí přikázala zmíněný návrh poslanecká sněmovna k podání zprávy rozpočtovému výboru poslanecké sněmovny, který jej začal projednávati dne 9. listopadu 1934, a to povšechnou rozpravou.

Zpráva hlavního

Hlavní zpravodaj, kterým byl jako v minulém roce opět

zpravodaje.

poslanec Remeš, nastínil ve své obšírné zprávě především obraz

 

hospodářství státního za poslední léta, potom podal podrobný rozbor a kritiku předloženého rozpočtového návrhu jak po stránce příjmové tak i výdajové a konečně uvedl důležité hospodářské otázky, které souvisejí se státním rozpočtem a mají vliv na státní hospodářství a jeho výsledky.

V úvodu svého výkladu uznal hlavní zpravodaj otevřenost výkladu ministra financí, kterým doprovodil vládní návrh státního rozpočtu na rok 1935. Dále se zmínil o tom, že výbor parlamentní úsporné a kontrolní komise se letošního roku nezúčastnil přímo prací na podrobné úpravě jednotlivých položek předloženého rozpočtového návrhu. Výbor ten vyslovil sice požadavek, aby rozpočet byl v rovnováze a nepřevyšoval ve výdajích hranici rozpočtu na rok 1934, ale posléze uvedený požadavek nebylo možno splniti.

Rozsah rozpočtu a roz-

Předložený návrh státního rozpočtu jest podle hlavního

počtová rovnováha.

zpravodaje výsledkem nerovného zápasu s hospodářskou krisí

 

o rovnováhu rozpočtovou, která jest velice důležitá pro celé národní hospodářství. Schodkové hospodářství státní jest nebezpečné pro celý hospodářský život, pro peněžní trh a jeho plynulost, zdražuje, neb i vůbec znemožňuje úvěr pro soukromá podnikání a může dokonce ohroziti i stabilitu měny. Zmíniv se pak o schodcích ve státním hospodaření za poslední 4 léta, projevil hlavní zpravodaj názor, že ani letošního roku nebude dosaženo rovnováhy, ale že schodek nebude již tak značný. Odhaduje jej na 500 až 700 mil. Kč. Rozpočtový návrh na rok 1935 počítá sice s výdaji 7. 983 mil. Kč a příjmy 7. 985 mil. Kč, tudíž s přebytkem okrouhle 2 mil. Kč. Zda tyto cifry budou dodrženy, závisí podle názoru hlavního zpravodaje od hospodářských poměrů, za něž předem nikdo nemůže převzíti záruky. Státní rozpočet předpokládá podložení pevně smluveným vládním programem, čím přes-

nější je rozpočtový odhad, tím snazší je hospodaření. Nelze tvrditi, jak prohlásil hlavní rozpočtový zpravodaj, že čísla státního rozpočtu mají se objeviti přesné v té samé výši ve státním závěrečném účtu, nemají se však odchylovati značnou měrou. Jest žádoucno, aby v roce 1935 státní hospodářství se pohybovalo skutečně v rámci předloženého státního rozpočtu a zejména, aby bylo dosaženo preliminovaných příjmů. Jestliže se budou výdaje státní za rok 1935 pohybovati v mezích státního rozpočtu a jestliže se zabezpečí účinnými opatřeními preliminované příjmy, pak je možno podle názoru hlavního zpravodaje, že státní hospodářství za uvedený rok skončí výsledkem, jaký předvídá rozpočet. Pokud jde o rozsah výdajů návrhu státního rozpočtu, nelze tyto již podstatnější měrou snížiti. Třeba však povolenými rozpočtovými úvěry šetřiti a nevyčerpávati je, pokud by toho nevyžadovala nezbytná potřeba.

 

Preliminované výdaje na rok 1935 jsou proti roku 1934

Zvýšení výdajů proti

vyšší okrouhle o 352 mil. Kč, kteréžto zvýšení vyžadují zvláště

roku. 1934.

náklad na časové postupy státních zaměstnanců, úmor půjčky práce a konečně potřeba 150 mil. Kč na nákup státních dluhopisů, čímž se má vyvážiti odložení jejich slosování. Přes to však rozpočet na rok 1935 zůstává ve výdajích pod cifrou 8 miliard Kč a jest proti výdajům rozpočtu na rok 1931 okrouhle o 2 miliardy Kč nižší.

 

Pokud jde o skupinu II. "Správa státních podniků", zabýval

Státní podniky.

se hlavní zpravodaj především, výsledky jich hospodaření za rok 1933. Vyloučí-li se z těchto podniků "Tabáková režie" a "Státní loterie", které jsou finančními monopoly, končí hospodaření ostatních státních podniků celkem ztrátou. U 15 hlavních a 3 podružných státních podniků očekává se v roce 1935 ztráta celkem přes 530 mil. Kč. Na to podrobil hlavní zpravodaj kritice hospodaření a rozpočty jednotlivých státních podniků a projevil pochybnost, zda bude dosaženo u některých podniků výsledků, jaké jsou očekávány v rozpočtu. V celku posoudil stav provozu státních podniků jako neutěšený.

 

Po rozboru skupiny IV. "Správa státního dluhu", kdež

Správa státního dluhu.

hlavně poukázal na vzrůst potřeby na službu státního dluhu proti roku 1934 o 278 mil. Kč, kteroužto částku vyžaduje zúrokování přechodného státního dluhu, zabýval se hlavní zpravodaj zejména otázkou daňových nedoplatků a nedostatkem personálu ve finanční správě a konečně poukázal na složitou strukturu daňových zákonů.

 

Zmiňuje se pak o pozvolna se lepšících hospodářských po-

Hospodářská krise.

měrech označil by hlavní zpravodaj rád rozpočet na rok 1935 za poslední krisový rozpočet, ač sám má za to, že ozdravovací proces hospodářský bude trvati ještě delší dobu. Do povšechné rozpravy, která následovala po zprávě hlavního zpravodaje, zasáhlo celkem 9 poslanců.

 

Většina poslanců, kteří se zúčastnili všeobecné rozpravy,

Rovnováha rozpočtová.

zabývala se otázkou rozpočtové rovnováhy a poukazovala při tom na výsledky státního hospodářství podle státních závěrečných účtů za poslední léta. Zejména byla vyslovována obava, zda bude dosaženo preliminovaných příjmů na rok 1935. K tomu se poznamenává, že při odhadu příjmů na rok 1935 bylo při-

 
 

hlíženo k výnosům jich za rok 1933, k dosavadním výsledkům v roce letošním, jakož i k postupnému pozvolnému příznivějšímu vývoji hospodářských poměrů.

Projednáváni rozpočtu

Také letošního roku bylo projeveno opět přání, aby státní

se státním závěrečným

rozpočet byl projednáván zároveň se státním závěrečným účtem

účtem.

aneb aspoň aby v rozpočtu byly uvedeny také cifry posledního

 

státního závěrečného účtu, aby se tak usnadnilo srovnávání a zamezilo případné podávání mnohých pozměňovacích návrhů.

Úplnost a jasnost

Bylo vytknuto, že rozpočet je neúplný a nejasný, poněvadž

rozpočtu.

prý některé výdaje nejsou uhrazeny příjmy rozpočtovými, nýbrž

 

větším dílem jen přikázáním fiktivních výnosů daňových jako na př. úděl na učitelské platy a úděl na podpory nezaměstnaným. K tomu se poznamenává, že v uvedených případech se nejedná o fiktivní výnosy daňové, poněvadž částky, potřebné na tyto úděly, jsou již odpočteny z očekávaného výnosu daní, které jsou určeny na jejich úhradu, takže v rozpočtených státních příjmech se počítá již jen s výnosy takto sníženými, jak patrno z rozpočtu skupiny III.

Srovnávací přehledy.

Rovněž i letošního roku bylo požadováno opět, aby k rozpoč-

 

tovému návrhu byly připojovány srovnávací přehledy, z nichž by bylo patrno, jaká poměrná část státních výdajů připadá na jednotlivé resorty. Tomuto námětu bude možno vyhověti, až hospodářské poměry se ustálí a bude pak možno žádané přehledy sestavovati na jednotném podkladě.

Většina námětů uvedených v povšechné rozpravě týká se jednotlivých resortů a proto bude o nich učiněna, pokud možno, zmínka až ve zprávách o jednotlivých kapitolách, jichž se týkají.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP