§ 6a. Státní lesy a statky.

Všeobecný neutěšený stav poměrů hospodářských, který velmi rušivě zasáhl podnikatelskou činnost podniků státních i soukromých, vyvolal potřebu pozměniti některé proposice, jež byly podkladem pro sestavování původního resystemisačního elaborátu z r. 1931. Určitější výhledy do nejbližší budoucnosti byly příčinou k provedení změn v původním návrhu, který byl přepracován a podle stavu ku dni 1. června 1934 upraven. Resystemisační elaborát byl předložen vládě k projednání.

Na základě této nové systemisace, která jest pro statky nově převzaté v pozemkové reformě po systemisaci z r. 1928 systemisací prvotní, bude pak proveden převod 841 převzatých zaměstnanců do služebního poměru podle služebního řádu pro zaměstnance podniku "Státní lesy a statky". Tyto práce budou provedeny podle toho, kdy návrh nové systemisace bude vládou schválen.

Podle návrhu nové systemisace provádějí se již případ od případu organisační změny ve směru redukce počtu organisačních jednotek a počtu služebních míst.

Srážky na platech stálých zaměstnanců činí v roce 1934 podle zák. č. 204/32 Sb. z. a n. a vlád. nař. č. 252/33 Sb. z. a n. okrouhle 5, 800. 000 Kč a na pensích okrouhle 900. 000 Kč.

Na věcných nákladech správních zůstává úspora v mezích úspor roku minulého, poněvadž další zmenšení výdajů není již možné, nemá-li správa podniku "Státní lesy a statky" utrpěti přílišnou úsporností.

Náklady proměnlivé jsou ve spojitosti s výrobní činností podniku "Státní lesy a statky" a bylo by lze je snížiti jen jejím omezením, čímž by se však současně snížily i těžby.

Na základě bilance za rok 1932, po prvé sestavené podle nové instrukce pro službu účetní a pokladní, platné jednotně v celém podniku "Státní lesy a statky" přistoupilo se k podrobnému rozboru všech nákladových i těžebních složek jednotlivých bilančních jednotek hospodářských odvětví, zejména hospodářství lesního, polního, rybničního a průmyslových závodů zemědělských a lesních a ke zkoumání racionelnosti výrobního postupu, resp. k porovnání a posuzování přiměřenosti jednotlivých, hlavně nákladových složek; na podkladě těchto rozborů bude vypracována podrobná instrukce kalkulační.

Na dořešení ostatních organisačních problémů, především na zjednodušení kancelářské agendy a písemné agendy vůbec se pilně pracuje.

V činnosti, o níž bylo pojednáno ve stati předchozí, bude pokračováno v roce 1935 za účelem vydání organisačního řádu a instrukcí, jež doposud následkem neukončené pozemkové reformy nebylo možno přivésti ke konečnému propracování a projednání.

Na podkladě rozborů bilančních provedených již za rok 1933 bude prohlubováno studium výrobního pochodu ve všech hospodářských odvětvích a vzájemným porovnáváním jednotlivých nákladových složek téhož hospodářského odvětví v určité oblasti výrobních míst bude možno hledati další cesty ke zdravé racionalisaci výroby.

Hospodářství lesní.

Nebývalá jarní vedra v roce 1934, provázená vysušujícími větry, byla v lesním hospodářství příčinou velmi značných škod na lesních kulturách, zejména v oblasti středních Čech, jižního Slovenska a v jižních polohách Podkarpatské Rusi. Ku kvalitnímu znehodnocení dříví přidružuje se v těchto případech i zvýšené nebezpečí různého škodlivého hmyzu lesního, zejména kůrovců a mnišky, jichž rozmnožení je třeba se obávati.

Také lesní požáry byly v letošním jarním období zjevem velmi častým a jimi způsobené škody a ochranné hlídkování dolehly na lesní hospodářství velmi citelně.

V prvních dnech druhé polovice května dostavily se též pozdní mrazy, které silné poškodily mladé kultury jehličin i dřevin listnatých.

Stejně škodlivě působily pozdní mrazy a jarní sucho i v lesních školkách, kde budou sazenice lesních dřevin zdrženy ve vývinu o jeden rok.

Sucho a pozdní mrazy projevily svůj neblahý účinek konečné i na květu a vývoji semene lesního stromoví a nutno tedy klimatické podmínky prvého pololetí roku 1934 označiti hlavně v oblastech na vodní srážky chudých pro lesní hospodářství za velmi nepříznivé.

Celková situace lesního hospodářství zůstává v roce 1934 v důsledku všeobecně nepříznivých poměrů odbytových stejně tíživou jako byla v roce 1933. Pokud se týče podniku "Státní lesy a statky" nelze popříti, že z různých příčin uvedených dále v této zprávě nastalo do jisté míry aspoň částečné zlepšení a lze podle dosavadních zkušeností předpokládati, že výsledky hospodaření na běžný rok nebudou nepříznivější než byly v roce minulém, nezhorší - li se opět odbytové a cenové poměry na dřevním trhu, jemuž odlehčil podnik "Státní lesy a statky" redukovanými těžbami, omezenými jednak vládním nařízením čís. 170/1933 Sb. z. a n., jednak svépomocně se zřetelem k nejistým vyhlídkám na odbyt dříví, jak doma, tak i za hranicemi.

V sezóně 1933-1934 těžilo se průměrně pouze asi 70% předepsaného etátu dříví.

Bylo-li tímto opatřením vyvoláno určité zlepšení na trhu dřevním, pokud se týče omezení nabídky, projevilo se nepříznivě v zaměstnanosti lesního dělnictva, zvláště na Podkarpatské Rusi, kde v důsledku nemožnosti odbytu dříví mohlo býti velice málo káceno. Náhradou za zmenšenou zaměstnanost chudého obyvatelstva v těchto krajích snaží se podnik "Státní lesy a statky" poskytnouti mu práci v rámci nouzových akcí, při provádění investičních staveb, jako dopravních prostředků a pod.

úspěšná činnost obchodní organisace podniku "Státní lesy a statky", československé ústřední prodejny dříví a. s. v Praze, v roce 1933 založené, projevila se v roce 1934 již ve větší míře prodejem dříví za prvých 5 měsíců v ceně 76 mil. Kč.

Státní pily jsou udržovány v provozu nejen podle odbytových možností řeziva v tuzemsku a v zahraničí, ale v mnohých případech i z důvodů sociálních, aby obyvatelstvu chudých horských krajů bylo poskytnuto zaměstnání. Zásoby řeziva, jež v roce 1933 obnášely průměrně 200. 000 m3, jsou v letošním roce nižší a pohybují se kolem 150. 000 m3.

Ačkoliv některé příznaky v hospodářském životě nasvědčují, že světová hospodářská situace se počíná poněkud zlepšovati, není ještě možno očekávati v roce 1935 pro lesní a dřevařské hospodářství pronikavé zlepšení, neboť zotavování čsl. lesního a dřevařského hospodářství z tak kritické situace, ve které se dnes nalézá, bude jistě i v nejlepším případě velice pozvolné. Proto bude nutno a účelno ponechati i na rok 1935 v platnosti různá ustanovení směřující ke konsolidaci lesního a dřevařského hospodářství, jako omezení těžby dříví a pod. a v rámci stávajících institucí, Dřevařského syndikátu, Čsl. lesního syndikátu a Československé ústřední prodejny dříví a. s. v Praze pracovati k plánovitosti čsl. lesního a dřevařského hospodářství a k zajištění přiměřených cen dříví, jež by konsumenta zvlášť nezatěžovaly, lesní prvovýrobě však zaručovaly žádoucí rentabilitu provozu.

Hospodářství polní, rybniční a průmyslové závody zemědělské.

A. činnost v roce 1934.

činnost státních statků v roce 1934 se vyvíjela počátkem roku úměrně těžkým hospodářským poměrům, kterým se musí hospodaření i organisace statků stále přizpůsobovati.

Výsledek tohoto roku bude však odvislý od klimatických poměrů během vegetace a od utváření se cen produktů a výrobků.

Hospodářství polní. Nepříznivá zima v roce 1932/33 způsobila svými holomrazy a častým střídáním teploty značné poškození ozimů, hlavně pšenic a pícnin (jetelů), takže dosti značná jejich část musela býti z jara zaorána a znovu oseta. Ale i zbývající kultury ozimého obilí a pícnin jsou značně oslabeny, takže se nedosáhne sklizně jako v roce předchozím.

Jarní setí proběhlo velmi hladce. V květnu a v červnu však trpěly veškeré kultury hospodářských plodin mimořádným suchem.

Neobyčejně teplé počasí prospělo zejména uměle zavlažovaným kulturám ranných brambor, jejichž sklizeň se tím značně uspíšila, ale mělo za následek značné rozmnožení různých škůdců rostlinných i živočišných.

V letošním roce začíná nová rotace systematického zkoušení obsahu živin v půdě, kterým bylo dosaženo v minulých letech velmi pozoruhodných výsledků.

V lukařství se pokračuje podle vytčeného programu, takže v několika letech budou veškeré louky a pastviny na státních statcích uvedeny do vysoce produktivního stavu.

Rovněž tak v ovocnictví se pilně pokračuje v započaté reorganisací podle pevně stanoveného plánu. V roce 1934 bylo vysázeno v celku asi 20. 000 nových ovocných stromků.

V produkci živočišné se vyvíjely poměry úměrně dané situaci na trhu masem a mlékem.

Pro fythopathologii a pro krmení hospodářského zvířectva byli ustanoveni dva noví odborní poradci, pomocí jichž budou tyto obory podrobeny důkladné revisi a nové organisaci.

Hospodářství rybniční. Toto hospodářské odvětví, které jest též značně odvislé od klimatických poměrů, má letos dosti příznivé počasí a proto také jeho produkční poměry se budou pravděpodobně Vyvíjeti normálně. Produkce ryb bude udržována v neztenčeném rozsahu, přikrmováním koncentrovanými krmivy, meliorováním a hnojením rybničního dna.

Podle výsledků srovnávacích pokusů s náhradními krmivy za lupinu bude letos přikročeno již k systematickému přikrmování žitem.

Situaci rybničního hospodaření stěžuje stále konkurence cizí ryby a jedině dosažením mimořádných úspěchů v propagaci zvýšeného konsumu ryb, bude možno udržeti intensitu tohoto hospodářského odvětví v neztenčeném stupni.

Průmyslové závody zemědělské. Provoz cukrovarů udržuje se v rozsahu odpovídajícím redukovanému osevu cukrovky.

Účinek krise v průmyslových střediscích tíživě působí na konsum piva, takže státní pivovary musí velmi těžce zápasiti, aby za těchto ztížených poměrů obstály v konkurenčním boji a dosáhly uspokojivých výsledků.

Lihovary a rafinerie lihu pracují v rozsahu stanovených kontingentů a rafinačních kvot. V důsledku zavedeného míšení lihu s benzinem se situace těchto závodů lepší.

Ostatní průmyslové závody zemědělské jsou zastoupeny ojediněle a tvoří většinou jen vhodné doplňky hospodářství polnímu.

B. Program činnosti na rok 1935.

Program činnosti hospodářství polního, rybničního a průmyslových závodů bude se říditi hospodářskou situací a finančními možnostmi podniku. Přední snahou bude další zdokonalení administrativní i provozní organisace a dosažení dalších úspor. Největší pozornost bude věnována výrobním faktorům polnohospodářským směřujícím k zdokonalení prvovýroby, zlevnění provozu, dalšího zvýšení naturálních výnosů i docílení nejkvalitnějších výrobků.

Ve znovuvybudování zahradnictví a ovocnářství, v obnově a vylepšování alejí a sadů bude se dále postupovati přiměřeným tempem podle víceletého programu.

Rybnikářství bude věnována stejná péče jako až dosud, aby byl dosažen co největší přírůstek.

Ruku v ruce se zvýšenou dodávkou ryby na trh nutno se starati dále o propagaci zvýšeného konsumu ryby.

Další snahou podniku bude zdokonalování zemědělského průmyslu a tu nutno zvlášť poukázati na dobudování vnitřního zařízení stát. pivovarů, které jest nejen nezbytné, ale bude i rentabilní.

činnost v roce 1934 vztahovala se jako léta minulá na udržování objektů podniku "Státní lesy a statky", adaptace a obnovy objektů sešlých a na investiční stavby nových objektů.

Přes to, že již v létech minulých byly finanční prostředky na udržování objektů povolovány pouze v míře obmezené, bylo třeba prostředky tyto v roce 1934 ještě dále snížiti z 20, 649. 200 Kč na 15, 649. 200 Kč a to z důvodu rovnováhy rozpočtu podniku "Státní lesy a statky".

Investiční činnost podniku "Státní lesy a statky" byla přizpůsobena prostředkům povoleným státním rozpočtem na rok 1934. Preliminováno jest ve státním rozpočtu na investice v zemích českých a na Slovensku.............7, 557. 000 Kč

na investice v zemi Podkarpatoruské............. 4, 443. 000 Kč

Celkem... 12. 000. 000 Kč, pro které se počítá s úhradou dalším přídělem z půjčky práce.

Stavební činnost podniku "Státní lesy a statky" i v roce 1935 bude nutno přizpůsobiti rozpočtovým prostředkům.

Udržování objektů stávajících bude prováděno pouze v tom rozsahu, aby podstata objektů nebyla ohrožena.

Očekávané zlepšení odbytových poměrů v roce 1935 vyvolá přirozeně i zvýšený provoz dopravní, který není bez řádného udržování dopravních prostředků myslitelný.

Rovněž tak nelze ponechati bez důkladnějších oprav 11. 350 objektů vysokých staveb, z nichž pouze asi 570 budov jest nových, tím spíše, že v posledních létech nemohly býti opravy z nedostatku pohotových prostředků v dostatečné" míře prováděny.

Na obnovu majetkových součástí kapitálu statku (budov, dopravních prostředků a jiných staveb) požadovanou částkou mají býti odčiněny nepříznivé důsledky vzniklé značným znehodnocením objektů po léta pouze nedostatečně udržovaných. Obnovy, adaptace a přestavby budou samozřejmě omezeny na hospodářské nezbytnosti a opatření, jimiž bude docíleno přímých úspor na výlohách správních, výrobních a dopravních.

Investiční požadavky týkají se hlavně dopravních prostředků, u kterých snížení ve větší míře znamená omezování produktivních investic pro lesní oblasti na Slovensku a Podkarpatské Rusi již po léta jako nezbytný předpoklad pro lesní hospodaření uznané.

Investice tyto nutno posuzovati i po stránce sociálně-politické, ježto provádění staveb dopravních prostředků, má v nynější době, zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi velký význam. Obyvatelstvo těchto krajů trpí omezenou lesní těžbou značnou nezaměstnaností. Při stavbě dopravních prostředků hlavní část nákladu plyne do rukou zaměstnaného dělnictva, takže mají ráz nouzových prací, jimiž jest snižován náklad na podpory v nezaměstnanosti.

Stavby závodních budov jsou nutné pro industrialisaci podniku "Státní lesy a statky". Jsou rentabilní pro podnik a zřízením průmyslových závodů v odlehlých krajích je dána i další možnost trvalého výdělku značnému počtu dělnictva nezaměstnaného.

Také ostatní stavební práce rozděleny na rozsáhlou oblast podniku v různých krajích státu přispějí k oživení stavebního ruchu a k čelení nezaměstnanosti.

Činnost účetní.

V účetnictví podniku "Státní lesy a statky" bylo v roce 1934 pokračováno podle programu ve vydávání předpisů pro službu účetní a pokladní a vyšel tiskem Oddíl VII. "Účtování věcné A. Kapitál statku a kapitál provozovací stálý".

Vydané předpisy platí od 1. ledna 1934 a podle nich bude proveden nový soupis veškerého majetku věcného podniku "Státní lesy a statky" a založena jeho stálá evidence. Instrukce předpisuje pro celý podnik jednotně a podrobně způsob a vedení:

I. Stálé pozemkové evidence,

II. Stálé evidence meliorací, staveb a dopravních prostředků, III. Evidence mrtvého inventáře, TV. Evidence živého inventáře.

Vymezuje povinnosti a zodpovědnost orgánů pověřených vedením evidencí a orgánů kontrolních.

Jednotná instrukce pro účtování peněžní systematické a chronologické byla zavedena v oblasti celého podniku "Státní lesy a statky" s platností od 1. ledna 1932. Důsledky tohoto, s hlediska řádného hospodáře bezpodmínečně nutného opatření, se projevily očekávanou měrou již v závěrkách podniku za rok 1932 a 1933, jež poskytují proti závěrkám let předešlých daleko podrobnější a ucelenější přehled jak o stavu majetkových účtů, tak o provozních výsledcích jednotlivých hospodářských odvětví. V zájmu naprosté jednotnosti účtování oblasti celého podniku "Státní lesy a statky" se jeví v roce 1935 nutným vydati na podkladě praktických zkušeností, získaných při provádění platné účetní instrukce, první dodatek k dosud vydaným oddílům instrukce pro službu účetní a pokladní.

S platností od 1. ledna 1934 byla v zájmu urychleného a spolehlivého vyřizování účetní stránky prodejů sjednaných československou prodejnou dříví, akc. spol. v Praze, vybudována účetní expositura jako odúčtovací místo mezi československou ústřední prodejnou a podnikem "Státní lesy a statky" u této prodejny a současně vydány předpisy o vzájemném účtování účetní expositury s účetními místy podniku.

Hospodářské lesní zřízeni.

Celková rozloha podniku "Státní lesy a statky" včetně komposesorátního majetku podle stavu k 1. lednu 1934 činila 1, 157. 286 ha.

Kromě toho spravuje podnik "Státní lesy a statky" nadační majetek o celkové rozloze 31. 105 ha.

V roce 1934 bylo dosud v postátňovací akci lesní převzato do správy a vlastnictví podniku "Státní lesy a statky" 4133 ha půdy, převážně lesní.

Provoz lesního hospodářství ve státních lesích jest řízen předpisy platných lesních hospodářských osnov (plánů) a zákonných ustanovení; v poslední době bylo nutno jej přizpůsobiti zejména předpisům vládního nařízení č. 170/1933 a vl. vyhlášky č. 171/1933 Sb. z. a n., jimiž jest těžba dříví podstatně omezena.

Práce zalesňovací budou, provedeny v normálním rozsahu (v r. 1933 bylo navrženo k zalesnění 11. 429 ha půdy a skutečně zalesněno okrouhle 11. 380 ha).

Dále byly prováděny práce ohraničovací a úprava držby pozemkové, zvláště na majetku dotčeném pozemkovou reformou a též rozsáhlé práce, zejména zeměměřičské a odhadní, jež vyžaduje provádění osadnického zákona v některých oblastech země Slovenské a Podkarpatoruské, obzvláště v oblasti ředitelství státních lesů a statků v Báňské Bystřici.

V oblasti ředitelství státních lesů a statků v Buštině byly prováděny rozsáhlé zaměřovači práce za účelem vydělení komposesorátního majetku Dubovo-Krasnišora.

V oboru lesního pokusnictví a výzkumnictví byly na vátém písku na správě státních lesů v Holiči založeny pokusné plochy pro zkoumání vlivu polaření a obdělávání půdy na vývin dřevin, pokusy s různým sponem a různou směsí dřevin a konečně pokusy s klínovou sečí clonnou pro zkoumání jejího vlivu na porostní klíma.

V roce 1935 bude nutno upraviti z úsporných důvodů činnost v oboru vlastního lesního hospodářského zřízení tak, aby byly prováděny jen nejnutnější práce a jen v takovém rozsahu, aby bylo vyhověno zákonným ustanovením a nevyhnutelným potřebám hospodářského provozu.

Práce vlastního lesního hospodářského zřízení budou v roce 1935 prováděny na lesní půdě ve výměře pouze cca 100. 000 ha, ač přítomný stav lesního hospodářského zřízení na majetku podniku "Státní lesy a statky", zejména v lesích převzatých v postátňovací lesní akci by nabádal ku provádění těchto prací na ploše nejméně dvojnásobné.

Dalším úkolem bude pokračovati v řádné revisi držby pozemkové na majetku podniku "Státní lesy a statky" a zavésti přesnou evidenci pozemkového majetku.

Bude přikročeno k ustálení oblastí státních lesů pokud možno stejných hospodářských poměrů, ke zjištění nejvýhodnějších zásad hospodářských v novodobých směrech pěstitelských a ku vypracování jednotných hospodářských směrnic pro jednotlivé oblasti a pro celý podnik SLS.

Celková na rok 1935 rozpočtem navrhovaná těžba per 3, 277. 504 m3 dříví jest nižší než předepsaný etát 3, 588. 253 m3; navrhovaná těžba nebude asi moci býti provedena v plné výši vzhledem k ustanovení vl. nař. č. 170/1933 Sb. z. a n., jímž jest nařízeno omezení normální těžby dříví a vzhledem k nutnosti zašetření hmoty v některých hospodářských celcích, které byly postiženy jinovatkovým polomem.

Zalesňování bude prováděno přibližně ve stejném rozsahu jako dosud a jest pro tyto práce dostatek pohotových sazenic z vlastních školek.

Projednávána byla otázka postátnění lesů u zbývajících zabraných souborů, obsažených v programu postátňovací akce lesní o zájmové ploše 40. 427 ha půdy, z čehož připadá na zemi českou a Moravskoslezskou 13. 967 ha a na zemi Slovenskou a Podkarpatoruskou 26. 460 ha.

Přejímána byla lesní a jiná půda podle dohod s vlastníky zabraných souborů Státním pozemkovým úřadem uzavřených.

Do 1. června 1934 převzato bylo v Čechách od velkostatku Zdíkov 2. 094 ha a na Slovensku z velkostatků Parchovjany 656 ha, červený Vrch 1. 383 ha, celkem 4. 133 ha půdy.

Do konce roku 1934 bude pravděpodobně převzato podle sjednaných a sjednávaných dohod:

V Čechách: z velkostatku Komorní Hrádek 54 ha, Střekov 310 ha, Přimda 1. 200 ha, celkem 1. 564 ha.

Na Moravě: z velkostatků Velké Losiny 133 ha, Ponořice 17 ha, celkem 150 ha.

Na Slovensku: z velkostatků Krásnohorské Podhradie 1. 700 ha, Velké Uherce 200 ha, Štiavník 1. 200 ha, Javorina 10. 000 ha, Jasov 800 ha, celkem 13. 900 ha.

Dohromady v Čechách, na Moravě a na Slovensku 15. 614 ha půdy.

V roce 1934 počítá se s převzetím zabrané půdy o celkové výměře asi 19. 747 ha. půdy.

Nyní činí úhrnná výměra půdy převzaté v postátňovací akci lesní od roku 1922 do 1. června 1934 pro podnik Státní lesy a statky 373. 788 ha půdy a pravděpodobně do konce roku 1934 dosáhne výměry 389. 402 ha půdy.

Pokračováno bylo v revisi odhadních elaborátů přejímaných nemovitostí a zájmy podniku Státní lesy a statky zastupovány při jednáních u Státního pozemkového úřadu a vlastníky převzaté půdy o výši ceny přejímací či náhradové.

Pokračováno bylo v přípravě podkladů ku provedení knihovního převodu postátněných nemovitostí na "československý stát - správu státních lesů a statků".

Státnímu pozemkovému úřadu byla zaslána data pro zaknihování postátněných nemovitostí ve výměře 158. 992 ha, do konce roku 1934 budou zpracována data pro zaknihování cca 230. 000 ha postátněné půdy. Doposud je zaknihováno na Čsl. státní správu státních lesů a statků 13. 369 ha.

V roce 1935 má býti skončeno projednání postátněných lesů na všech ještě zbývajících zabraných souborech, přicházejících v úvahu k postátnění a tím akce přídělová a přejímací skončena.

Pokračováno bude v řešení finanční stránky postátňovací akce se Státním pozemkovým úřadem při jednání s vlastníky převzaté půdy o výši ceny přejímací či náhradové a započato bude s revisí nabývacích či odevzdacích cen za půdu převzatou pro "Českosloven-

ský stát - správu státních lesů a statků" a sice postupně tak, jak budou Státním pozemkovým úřadem zasílány prozatímní účtenky nabývacích či odevzdacích cen.

Budou připravena data pro zaknihování zbývajících 133. 318 ha postátněné půdy a nemovitostí nově převzatých, bude pokračováno a usilováno, aby Státní, pozemkový úřad s urychlením knihovní žádosti na převod postátněných nemovitostí vyhotovoval.

Bude pokračováno ve statistickém zpracování celé postátňovací akce lesní podle jednotlivých převzatých souborů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP