Program činnosti na rok 1935 bude obdobný jako v roce předcházejícím. Jest zamýšleno rozšířiti hydrotechnické pokusnictví na vyšetřování nejvhodnějších tvarů lodí, stavěných domácími loděnicemi.

Státní geologický ústav.

V roce 1934 bylo pokračováno v systematickém geologickém mapování republiky v měřítku 1: 25. 000 a ve výzkumných pracech ve všech zemích Čsl. republiky. V českém masivu zvláště ve středních, západních a jižních Čechách a Podkrkonoší, v zemi Moravskoslezské v pohraničních oblastech Karpatských, na Slovensku zvláště na západě a ve středu země. Při tom registrovány výskyty prakticky důležitých nerostných surovin. O výsledcích mapování a výzkumů bude podána podrobnější "ředitelská zpráva".

Státní geologický ústav, jako jiná léta, fungoval jako výzkumný a poradní ústav pro centrální státní i samosprávné úřady a jiné korporace ta jednotlivce v nejrůznějších otázkách aplikované geologie: tak při projektech staveb pozemních, vodních, v otázkách hydrogeologických, projektech kanalisačních, při výzkumu ložisek užitkových nerostů, nerostných paliv, nafty, přirozených kamenů, úředníci ústavu vypracovali řadu obsáhlých geologických posudků a elaborátů, zvláště bylo pracováno na projektech některých údolních přehrad a velkých vodních děl, v naftových a solných ložiskách karpatských, na některých projektech vodovodů etc. ústav provedl řadu rozborů a určeni rud, hornin, užitkových minerálů, zaslaných k určení.

Chemická laboratoř analysovala rudy, minerální a jiné vody i horniny v rámci systematického geologického výzkumu republiky.

Výsledky geologických studií a mapování v terénu i laboratoři. jsou publikovány v ústavních publikacích (i některých mimoústavních), zvláště ve Věstníku Státního geologického ústavu. Pro nedostatek finančních prostředků bylo nutno dočasně přerušiti tisk Sborníků a Rozprav a rozsah ostatních publikací zredukovati.

V roce 1935 bude záměrně pokračováno v systematickém výzkumu a mapování všech zemí republiky, pokud tomu dovolí velmi omezené prostředky peněžní.

Bude pokračováno v tisku geologických map a ústavních publikací (v omezeném rozsahu), které zpřístupňují výsledky prací ústavní odborné i širší veřejnosti a umožňují rozsáhlou výměnu publikací s geologickými a vědeckými institucemi celého světa.

Někteří úředníci ústavu se účastní IV. zasedání Karpatské geologické asociace v Jugoslávii. Je to pracovní sjezd malodohodových a polských geologů, na němž jsou řešeny theoretické a prakticko-geologické problémy, společné celým Karpatům.

Ježto v roce 1935 bude ústav pracovati již v nových místnostech na Hradčanech, bude nezbytně nutno doplniti inventář nábytku a zařízení. Také inventář přístrojů, zvláště optických, nezbytných pro provoz ústavu za nových podmínek, bude nutno doplniti.

Státní radiologický ústav.

Ústav má úkoly vědecké a praktické. Pracuje theoreticky i pokusně ve všech otázkách radiologie i oborů s ní souvisejících. Praktická činnost záleží v tom, že ústav je zkušební stanicí, v níž se konají jemná měření zejména pro doly jáchymovské a pro četné interesenty z kruhů lékařských, průmyslových i zemědělských, ústav disponuje poměrně dokonalými laboratořemi fyzikálními a chemickými, jejichž zařízení však nutno stále doplňovati, aby zůstaly na žádoucí vědecké výši.

V oboru vědecké činnosti roku 1934 byly sestrojeny a vyzkoušeny automatické přístroje na měření radioaktivity důlního vzduchu a vod v jáchymovských dolech, bylo pokračováno ve zkoušení orgánů pitvaných horníků na obsah radioaktivity v souvislosti se soustavným výzkumem hornické nemoci v Jáchymově, byl proveden výzkum radioaktivity některých thermálních pramenů na Slovensku, bylo pokračováno v soustavném radiologickém výzkumu Krkonoš, zhotoveny radiologické mapy terénu a měřena radioaktivita naftových vod ze Gbel. V chemické laboratoři byla zkoušena methoda ke stanovení uranu, železa a vanadu v rudách a methoda k rychlému a přesnému rozpouštění rud za účelem

stanovém jejich obsahu radia emanační methodou. Rovněž zpracovány bituminosní břidlice za stejným účelem. V oddělení pro aplikaci radiologie v biochemii bylo pokračováno v pokusech u účinku radioaktivního záření na řasy.

V činnosti i praktické změřil ústav před prodejem všechny radiové preparáty vyrobené v Jáchymově a určené k účelům léčebným; preparáty byly prodávány státní prodejnou báňských a hutnických výrobků v Praze různým zájemcům doma i za hranicemi. Mimo to prováděl ústav četné rozbory různých lékařských přípravků, označených jakožto "radioaktivní".

V roce 1935 bude pokračováno ve výzkumu hornické nemoci, dále budou zkoumána po radiologické stránce ložiska naftová a solná, je projektován všestranný výzkum jáchymovských dolů ve spolupráci s Karlovou universitou a státním geologickým ústavem a bude pokračováno ve studiích o možnosti využití odpadních hmot při výrobě radia v Jáchymově. Dále se chystá soustavný radiologický výzkum pramenů v lázeňských místech podobně, jako byl svého času proveden v Luhačovicích. Také budou řešeny různé vědecké otázky z oboru radiologie. Praktická činnost ústavu se bude vyvíjeti podle potřeb jáchymovského báňského ředitelství a jiných zájemců.

Ústav pro hospodárné využití paliv.

V roce 1934 byl Ústav zaměstnán značnou měrou pracemi na objednávku stran. Tento vzrůst prací projeví se ve zvýšení položky příjmové o 100% proti předpokladu rozpočtovému. Rovněž ve zvýšené míře byly služby ústavu požadovány pro státní správu a státní podniky. Tento velmi značný vzestup prací a služeb - v době tak těžké hospodářské krise - je důsledkem všeobecného uznání dobrých výsledků docílených v technické praksi na základě prací ústavu.

a) V oboru všeobecném byl teoreticky sledován postup tepla podél výhřevné plochy parního kotle topeného kychtovým plynem a výpočty byly uplatněny v jednom státním závodě. Pro potřebu státní správy provedena studijní měření na kotli s práškovým topením a na kotli s topeništěm roštovým.

Velmi intensivní činnost zahájena s ministerstvem železnic a to ve zkouškách na lokomotivách za účelem kvalifikace různých druhů paliv. Rozsah těchto prací, které se provádějí na různých tratích, je velmi značný a velmi důležitý, vezmeme-li v úvahu, že státní dráhy nakupují palivo ročně za několik set milionů Kč. Mimo to prováděl ústav pro Č. S. D. i jiné práce, jako na př. rekonstrukce olejových plynáren, zkoušení napájecích vod atd. V několika státních závodech byla provedena podrobná měření všech tepelných zařízení, aby byla stanovena bilance spotřeby tepla, hodnota a příčiny jednotlivých ztrát, účelem těchto prací je, aby tímto zjištěním a odstraněním závad byla povznesena hospodárnost závodů, jakož i docílení značných úspor na palivu při poměrně malém nákladu rekonstrukčním.

b) V oboru domácích topenišť spolupracoval Ústav na vypracování Gal. normy pra práce kamnářské a pořádány kamnářské kursy v Brně.

c) Velmi značný vzrůst prací nastal v oboru ústředních topenišť. Topné zkoušky vyžádaly si skoro všechny závody zabývající se výrobou kotlů nových typů. Mimo to provedena celá řada garančních zkoušek a návrhů rekonstrukčních, a to ponejvíce pro státní úřady. V důsledku odborných znalostí ústavu obracejí se veškeré státní úřady a podniky na ústav ve věci technických porad, posudků, výpočtů, návrhů, atd.

d) V oboru keramickém prováděly se zkoušky cihlářských a vápenických pecí; dále provedeno vyčíslení pokusů v oboru hrnčířském a v oboru pálení kachlového zboží. Mimo to studováno sušeni keramických hmot a výrobků.

e) V oboru chemicko-analytickém vykonána velká řada různých rozborů a pracováno na studiu explosivnosti uhelných prachů různých dolů.

V roce 1935 bude pokračováno ve všech pracech nedokončených v roce předchozím a bude zahájena velká akce na rozšíření prací v dalších oborech. Mimo to bude prováděna trvalá kontrola ústředních topení ve státních budovách Velké Prahy započatá

v roce 1934, která má býti rozšířena na veškeré státní budovy v republice. Od této kontroly provozu ústředních topenišť očekávají se pro státní správu velmi znatelné úspory. Jenom pro budovy Velké Prahy očekává se při prováděné kontrole úspora roční přes půl milionu korun Čsl. Ve značném rozsahu zahájeny budou na podnět vlády výzkumné práce na Podkarpatské Rusi za účelem používání dříví u kotlů místo jiného paliva. Tyto práce mají neobyčejný význam pro Podkarpatskou Rus.

Fond pro sociální péči hornickou.

Fond tento vznikl z dřívějších fondů zásobovacích a je doplňován dobrovolnými příspěvky na základě soukromých úmluv s majiteli dolů uhelných, uzavřených vždy na čtvrt roku napřed. Fond pro sociální péči hornickou je obhospodařován mimorozpočtově. Hlavním úkolem jeho jest řešení bytové nouze horníků výstavbou hornických osad a podporováním výstavby hornických rodinných domků, poskytováním půjček horníkům a zřízencům.

Dosud bylo z prostředků tohoto fondu vystavěno a osídleno celkem 29 osad s 669 domky, v nichž bylo umístěno 1452 nájemníků s 7. 261 osobami.

Náklad na vybudování těchto 29 osad a obytných domů s opatřením stavenišť a provedením potřebných úprav terénu, zřízením cest, různých prací regulačních, činil úhrnem Kč 73, 779. 000'-, z čehož na revír mostecko-teplicko-chomutovský připadá částka Kč 62, 043. 240'-, na revír -karlovarsko-falknovský Kč 10, 411. 207'-, a na revír plzeňský Kč 1, 324. 553'-. Jelikož provedením těchto rozsáhlých staveb byl Fond pro sociální péči hornickou značně vyčerpán a vzhledem k tomu, že doplňování jeho se provádí pouze dobrovolnými příspěvky v míře daleko menší a nižší, než se dělo v době dřívější, muselo býti od dalšího dosavadního způsobu provádění bytové péče pro horníky výstavbou hornických osad a obytných domů prozatím upuštěno a nalezena cesta finančně pro Fond se zřetelem na jeho dnešní stav přijatelná.

Nynější způsob podporování bytové péče pro horníky pozůstává z udělování půjček horníkům a zřízencům na stavby rodinných domků, které si tito sami provádějí. Způsob tento je, jak se nyní ukázalo, velmi šťastným, neboť po skončení výstaveb hornických osad, které mají hornictvu sloužiti za vzor hygienického bydlení, zachován i nadále program a účel použití Fondu, t. j. podporování staveb hornických obydlí po stránce hygienicko-sociální.

Tyto zápůjčky hypotekárně na nemovitosti zajišťované se poskytují až do výše 10. 000- Kč. Zúročení a umoření činící 5% jest splatno ve lhůtách čtvrtletních. Ministerstvo veřejných prací, oddělení pro sociální péči hornickou rozhodne později po slyšení poradního sboru hornického, jaké procento z celkové této 5% ní splátky připadá na úmor, případně na zúročení. Zápůjčky se poskytují až do 75% odhadní ceny nemovitostí.

Do konce roku 1933 bylo tímto způsobem poskytnuto 867 půjček v celkové výši Kč 8, 482. 000'-, z čehož připadlo: na mostecký revír 539, na ostravský revír 165, na kladenský revír 47, na plzeňský revír 57, na falknovský revír 51 a na trutnovský revír 8 půjček.

Kapitola 15. Ministerstvo pošt a telegrafů.

Ministerstvo pošt a telegrafů obstarává nejen agendu výsostní, ale i správu státních podniků "československá pošta" a "Poštovní spořitelna", o nichž jest zevrubně pojednáno ve skupině II. státního rozpočtu (Správa státních podniků).

Na rok 1935 preliminují se výdaje ministerstva pošt a telegrafů

 

částkou okrouhle .....................

11-2 mil. Kč.

Ve srovnání s výdaji rozpočtenými na rok 1934 částkou okrouhle..

11'5 mil. Kč

jsou výdaje na rok 1935 nižší o ................

0'3 mil. Kč.

Toto snížení výdajů jest odůvodněno úspornými opatřeními osobními a věcnými.

Veškeré výdaje ministerstva pošt a telegrafů, neuhrazené vlastními příjmy, hradí podnik československá pošta.

Příjmy ministerstva pošt a telegrafů na rok 1935 se proto preliminují stejnou částkou jako výdaje ministerstva pošt a telegrafů, a to

 

částkou okrouhle .....................

11'2 mil. Kč,

tudíž proti částce rozpočtené na rok 1934 .............

11'6 mil. Kč

nižší o .........................

0'3 mil. Kč.

Kapitola 16. Ministerstvo železnic.

Ministerstvo železnie vyřizuje jednak otázky státní správy železniční, t. j. projednává věci železniční legislativy, vykonává vrchnostenský dozor s hlediska státní výsosti, jakož i s hlediska dopravní bezpečnosti nad veškerými soukromými drahami a řídí veškeré státní železniční stavby, jednak vykonává vrchní vedení podniku čsl. státních drah, o čemž se pojednává podrobně ve skupině státních podniků.

Na rok 1935 preliminují se výdaje ministerstva železnic částkou

 

okrouhle .......................

20'2 mil. Kč.

Ve srovnání s výdaji rozpočtenými na rok 1934 částkou okrouhle.

207 mil. Kč

jsou výdaje na rok 1935 nižší okrouhle o ............

0'5 mil. Kč.

Snížení výdajů jest odůvodněno úspornými opatřeními osobními.

Ježto podnik "československé státní dráhy" hradí potřebu ministerstva železnic, pokud není kryta vlastními příjmy, preliminují se proto příjmy ve stejné výši jako výdaje

a to částkou okrouhle ...................

20'2 mil. Kč,

tudíž proti částce rozpočtené na rok 1934 okrouhle ........

20'7 mil. Kč

méně okrouhle o .....................

0'5 mil. Kč.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP