|
vyměřování poplatků v Opavě; Továrna na tabák v Tachově; Továrna na tabák v Budišově; Státní mincovna v Kremnici; Záložna čsl. rotmistrů v Olomouci. |
V oboru rozpočtové |
  |
skupiny III - |
(Podíl samosprávných svazků a fondů a podíl silničního fondu na státních daních, |
dávkách a poplatcích. Samosprávné hospodaření). Zemský úřad v Praze (zkoušení českých zemských účetních závěrek za roky 1930 a 1931, agendy fondovní a nadační); Zemský úřad v Brně (agendy samosprávná a fondovní); Zemský úřad v Bratislavě (agendy samosprávná a fondovní). |
|
úhrnem byla vykonána 81 dohlídka. Výkaz o dohlídkách byl předložen oběma sněmovnám Národního shromáždění přípisem ze dne 4. ledna 1934, čís. 2085/pres. 1933; mimo to byl předložen výkaz o dohlídkách za prvé pololetí 1934 dne 3. července 1934, čís. 940/pres. 1934, takže nejvyšší účetní kontrolní úřad, jak v úctě za rok 1925 uvedl, referuje pravidelně o tomto oboru své činnosti. |
Státní závěrečný účet obsahuje ještě tyto další části:
Účet státního elektrisačního fondu, zřízeného zákonem ze dne 22. března 1929, čís. 44 Sb. z. a n. (str. 125).
účet státního fondu pro pojišťování vývozních úvěrů, zřízeného zákonem ze dne 16. července 1931, čís. 121 Sb. z. a n. (str. 129).
účet státního silničního fondu, zřízeného zákonem ze dne 14. července 1927, čís. 116 Sb. z. a n. (str. 299).
Účet státního fondu pro vodohospodářské meliorace při ministerstvu zemědělství, zřízeného zákonem ze dne 27. března 1931, čís. 49 Sb. z. a n. (str. 305).
účet státního vodohospodářského fondu při ministerstvu veřejných prací, zřízeného zákonem ze dne 27. března 1931, čís. 50 Sb. z. a. n. (str. 311).
účet zvláštního fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu, zřízeného podle čl. XVII finančního zákona pro rok 1927 (str. 335).
úhrnný účet účinů v cenných papírech, který obsahuje příjem a výdaj cenných papírů, rozčleněných jednak podle účinů na rozpočet a účinů mimo rozpočet, jednak podle jednotlivých ministerstev (část 9, str. 349).
Vyrovnávací účet (saldo) veškerých státních příjmů a výdajů, který vykazuje podle jednotlivých druhů pokladen veškerý peněžní obrat v hotovosti, a to jak účinů na výši státního jmění působivých (reelních), tak i účinů průběžných. Tento účet, v němž úhrn příjmů po připočtení počáteční pokladní hotovosti se rovná úhrnu výdajů po připočtení konečné pokladní hotovosti, jest zkouška číselné správnosti celého státního závěrečného účtu (část 10, str. 357).
Nedoúčtované položky: číselný výkaz o hotovostech a cenných papírech z průběžného účtování, které počátkem a koncem správního roku nebyly vzájemně vyrovnány, rozčleněný podle pokladen a podle druhů (část 11, str. 363).
Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů: seznam vykazující zůstatky hotovostí a cenných papírů ve státních pokladnách ke dni 1. ledna a 31. prosince 1933. Celkový výsledek těchto skutečných pokladních zůstatků s připočtením aktivních a odečtením pasivních nedoúčtovaných položek dává pokladní hotovost, vyplývající z působivého hospodaření státního na rozpočet a mimo rozpočet (část 12, str. 367).
K výkazu konečných zásob cenných papírů jest připojen podrobný seznam podle druhů těchto papírů (část 13, str. 371).
Přehled státních nemovitostí dle stavu k 31. prosinci 1933 (část 14, str. 373).
Jako samostatné účty, jež třeba podle příslušných zákonných ustanovení předložiti spolu se státním závěrečným účtem, jsou připojeny:
účty státního bytového fondu (zákon ze dne 22. prosince 1910, čís. 242 ř. z. a ze dne 20. února 1919, čís. 98 Sb. z. a n. ), a
účty dávky z majetku a přírůstku na majetku (zákon ze dne 8. dubna 1920, čís. 309 Sb. z. an. ).
Zprávy ministra veřejných prací o činnosti státních fondů: elektrisačního, silničního a vodohospodářského při ministerstvu veřejných prací, dále zpráva ministra obchodu, průmyslu a živností a ministra financí o podpoře zahraničního obchodu, které podle ustanovení příslušných zákonů mají býti předkládány se státním závěrečným účtem, jsou připojeny na str. 477-488.
1.
Pokladní rozvaha
příjmů a výdajů v hotovosti
a cenných papírech.
2.
Přehledné srovnání
příjmové a výdajové náležitosti s rozpočtem a ryzí výsledek rozpočtového hospodařeni.
3.
Státní výdaje a příjmy na rozpočet
(úhrnem).
4.
Skupina I.
Vlastní státní správa.
Státní výdaje a příjmy na rozpočet a jejich nedoplatky
(v podrobnostech).
Státní výdaje a příjmy
nepreliminované
(na zvláštních právních titulech založené)
(v podrobnostech).
Účetní závěrka státního elektrisačního fondu
za rok 1933.
(Zákon ze dne 22. března 1929, čís. 44 Sb. z. a n.,
o státním elektrísačním fondu. )
Účetní závěrka
státního fondu pro pojišťování vývozních úvěrů
za rok 1933.
(Zákon ze dne 16. července 1931, čís. 121 Sb. z. a n.
o podpoře zahraničního obchodu a vlád. nař. ze dne 24. září 1931, čís. 158 Sb. z. a n. )
Pasiva
z hospodaření na rozpočet.
(Vyjma státní dluh. )
Aktiva
z hospodařeni na rozpočet.
5.
Skupina II.
Správa státních podniků
(u podrobnostech).
6.
Skupina III.
Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích
(v podrobnostech).
Účetní závěrka
státního silničního fondu
za rok 1933.
(Zákony ze dne 14. července 1927, čís. 116 Sb. z. a n.
a ze dne 6. května 1931, čís. 76 Sb. z. a n.,
o silničním fondu. )
Účetní závěrka
státního fondu pro vodohospodářské meliorace
při ministerstvu zemědělství
za rok 1933.
(Zákon ze dne 27. března 1931, čís. 49 Sb. z. a n., o státním fondu pro vodohospodářské meliorace. )
Účetní závěrka
státního vodohospodářského fondu
při ministerstvu veřejných práci
za rok 1933.
(Zákon ze dne 27. března 1931, čís. 50 Sb. z. a n.,
o státním fondu pro splavněni rek, vybudováni přístavu, výstavbu údolních přehrad
a pro využitkováni vodních sil).
X
7.
Skupina IV.
Správa státního dluhu
(v podrobnostech).
Stav státního dluhu
koncem roku 1933.
Zvláštní fond pro konsolidaci přechodného státního dluhu
(čl. XVII. finančního zákona pro rok 1927).
Účetní závěrka za rok 1933.
8.
Účiny
mimo rozpočet.
9.
Úhrnný účet
účinů v cenných papírech.
10.
Vyrovnávací účet (saldo)
veškerých státních příjmů a výdajů sestavených
podle pokladen a úřadů.
11. Nedoúčtované položky
za rok 1933.
12.
Pokladní hotovostí
a zásoby cenných papírů.
13.
Podrobné rozčlenění
konečného stavu zásob cenných papírů ku dni 31. prosince 1933.
14.
Přehled
o stavu státních nemovitostí ke dní 31. prosince 1933.
15.
Vysvětlivky
k odchylkám náležitosti od rozpočtu
a k pasivům i aktivům
na rozpočet.
Skupina I. Vlastní státní správa.
Výdaje a příjmy na rozpočet.
1. Úspora vznikla hlavně neobsazením některých systemisovaných míst služebních; byla snížena poskytnutím odměn za mimořádné práce podle usnesení vlády.
2. K dosažení úspor stanovených vládou byl snížen paušál pro veřejné a dobročinné účely; úspora zmenšila se poněkud většími výdaji na cestovné a stravné.
3. Bylo nutno opatřiti nové odznaky Řádu Bílého Lva. Úhrada u mř. věc. výdajů kap. 1, tit. 2, § 4.
4. Služební místo náčelníka voj. kanceláře, systemisované v 1. plat. stupnici, bylo obsazeno důstojníkem nižší platové stupnice a změnou ve stavu přidělených důstojníků. Úspora se snížila poskytnutím odměn za mimořádné práce podle usnesení vlády.
5. Nebyla obsazena některá systemisovaná služební místa a bylo uspořeno na denních platech a mzdách. Úspora byla snížena poskytnutím odměn za mimořádné práce podle usnesení vlády.
6. K dosažení úspor stanovených vládou byly omezeny výdaje na udržování hradních budov, nádvoří a zahrad, jakož i na udržování mobilii. Dalších úspor bylo docíleno tím, že opravy nábytku byly prováděny ve vlastní režii a v nejnutnějším rozsahu. Klesla spotřeba topiva, elektrické energie a vody; také náklad na čištění a odklízení sněhu byl menší. Projektované požární zařízení nebylo z úsporných důvodů uskutečněno. Též pokles cen krmiva a steliva pro koně přispěl k úspoře. Úspora se zmenšila vyššími výdaji na cestovné a stravné.
7. K dosažení úspor stanovených vládou byl nákup vnitřního zařízení odsunut na dobu hospodářsky příznivější.
8. Místo technického úředníka nebylo obsazeno.
9. K dosažení úspor stanovených vládou byly omezeny výdaje na úpravu staré části hradu, archeologické výzkumy a úpravu zahrad, a byly toliko dokončovány rozestavěné práce.
10. Nedošlo k zamýšlené úpravě mezd dělnictva podle statutu dělnictva pražského hradu.
11. K dosaženi úspor vládou stanovených byly omezeny výdaje na osvětlování, na udržování mobilií, zařízení, koní, povozů a vodovodu. Dalších úspor bylo dosaženo zavedením úsporného osvětlování zámku a příslušných objektů. Příznivý výsledek byl snížen nákladem na výměnu vodovodního potrubí v zámku.
12. K dosažení vládou stanovených úspor byly omezeny výdaje na vnitřní zařízení zámku a na úpravu parku.
13. Hlavně tím, že nebyla obsazena všechna systemisovaná služební místa, jakož i menší potřebou sezónního dělnictva.
14. Hlavně převzetím lihovaru a jeho zařízení od podniku "Státní lesy a statky" a nákupem chovného dobytka. Nepříznivý výsledek byl snížen úsporou při výdajích na daně
a poplatky, poněvadž výměry obecních přirážek nedošly. Opravy budov a cest nebyly v předpokládaném rozsahu provedeny. Překročení uhrazeno z úspor při řádných osobních, řádných věcných a mimořádných věcných výdajích kap. l, tit. 2, § 3.
15. Nepreliminovaným výdajem na doplnění zařízení pohostinských pokojů. Nepříznivý výsledek byl snížen tím, že Ředitelství státních lesů a statků v Brandýse n. Labem nepožadovalo v roce 1933 úhrady za práce odvodňovací a znovuzřízení cest, připadající na státní statek Lány. Úhrada u řádných věcných výdajů kap. 1, tit. 2, § 6.
16. Automobil určený k prodeji nebyl v roce 1933 prodán; výtěžek z hradní zahrady byl menší, než se očekávalo.
17. Nepříznivý výsledek vznikl hlavně tím, že pro malý odbyt nebylo káceno dříví a že byla neúroda ovoce; mimo to nezaplatila obec Lány vodné za minulá léta.
18. Stavební krise způsobila menší poptávku po stavebním dříví. Také byly menší příjmy za vedlejší lesní výtěž následkem špatné úrody, způsobené suchem a za trávu a seno, jejichž ceny poklesly. Nepříznivý výsledek byl snížen větším výtěžkem z polního hospodářství, které bylo prováděno intensivněji a značnějším odprodejem palivového dřeva.
19. Úspora vznikla převážně v důsledku ustanovení § 1 zák. čís. 115/1921 Sb. z. a n., že odpadly platy poslancům, kteří nevykonali slib nebo jichž mandáty byly zrušeny, a dále tím, že nedošlo k osobním změnám v rozsahu předpokládaném v rozpočtu.
20. Některá systemisovaná služební místa nebyla obsazena. Zvláštní náhrady za mimořádné práce noční byly z úsporných důvodů jen částečně poskytovány a nebyl povoláván plný počet výpomocných těsnopisců. Výborové práce nevyžadovaly služeb expertů v předpokládaném rozsahu; též přímý nákup látek na služební oděv zřízenců přispěl k příznivému výsledku.
21. Dalším snížením počtu výtisků sněmovních předloh a omezením počtu vládních předloh v důsledku zmocňovacího zákona. Úspora byla částečně snížena zvýšením nákladu za otop, osvětlování a telef. poplatky, poněvadž počet sněmovních místností byl rozmnožen.
22. Nedošlo k osobním změnám v rozsahu předpokládaném v rozpočtu.
23. Uvolněním jednoho místa následkem úmrtí. Noční schůze plena senátu byly omezeny, čímž sníženy výdaje za mimořádné práce a na pomocné síly; též výpomocných těsnopisců nebylo používáno v plném rozsahu. Nebylo expertis pro výbory senátu a delegace členů senátu do ciziny byly omezeny.
24. Hlavně omezením počtu tištěných senátních předloh v důsledku zmocňovacího zákona a úspornou novou úpravou
tisků interpelací. Také na nájemném bylo uspořeno, poněvadž nebyly dosud zemským úřadem v Praze uvolněny místnosti pro senátní kluby a výbory.
25. Nedošlo k adaptaci místností pro senátní kluby a výbory, poněvadž nebyly dosud zemským úřadem v Praze uprázdněny.
26. Některá uvolněná systemisovaná služební místa zaměstnanecká nebyla obsazena. Výdaje za mimořádné práce byly nižší, poněvadž byly omezeny noční plenární schůze sněmoven a mimořádné práce noční byly honorovány jen částečně.
27. Výdaje na doplňování knihovny se snížily, poněvadž poklesly ceny na knižním trhu. Omezení mezinárodní informační služby parlamentní a zmenšení rozsahu parlamentních publikací přispělo rovněž k úspoře.
28. Počet předloh kupovaných zájemci nedosáhl předpokládané výše hlavně v důsledku zmocňovacího zákona. Nepříznivý výsledek byl částečně snížen náhradou za neodevzdané inventární předměty sněmovní restaurace při změně podnikatele.
29. Prodejem vyřazených inventárních předmětů.
30. Nedošlo ke změně v osobě předsedy vlády.
31. Nebyla obsazena některá systemisovaná místa stálých zaměstnanců a některá místa zaměstnanců smluvních. Příznivý výsledek se poněkud snížil výdaji na odměny za mimořádné práce podle vládního usnesení.
32. Dosaženy úspory hlavně ve vydáních na knihovnu, na předplatné časopisů a na telefonním provozu. Kromě toho nedošlo k oficielním cestám presidenta republiky v předpokládaném rozsahu.
33. Poklesem uplatňovaných nároků na náhradu škod způsobených při provádění plebiscitní akce na Těšínsku, Oravě a Spiši a obmezením objednávek věcných potřeb.
34. K dosažení úspor nařízených vládním usnesením byla omezena agenda vnitropolitické zpravodajské služby, čímž poklesl i náklad na poštovní, telefonní a telegrafní poplatky.
35. Výplatou mimořádných příspěvků zejména též na informační tisk různých propagačních, kulturních a národohospodářských institucí. Úhrada byla opatřena z úspor tit. 1. (§§ l, 2, 3 a 5) a tit. 2.
36. Kromě částky 500 Kč za mimořádné kancelářské práce nebyly v roce 1933 žádné jiné odměny a honoráře povoleny.
37. Věcné potřeby vyžadovaly po zahájení činnosti komise pro zhospodárnění veřejné správy větších nákladů, než se předpokládalo, úhrada byla opatřena z úspor na řádných osobních výdajích téhož paragrafu.
38. Neobsazením uvolněných systemisovaných míst a omezením odměn za zvláštní a mimořádné práce.
39. K dosažení úspor nařízených vládou byly práce při sčítáni lidu a při sčítání zemědělských a živnostenských závodů rozvrženy na delší dobu a proto byl během roku propuštěn větši počet mimořádných výpomocných kancelářských sil.
40. Pro pokles zahraničního obchodu nastala menší spotřeba pomůcek pro sčítací stroje. Publikační činnost byla obmezena. Dalších úspor bylo dosaženo úsporným nákupem kancelářských a různých potřeb, omezením telefonních hovorů a snížením honorářů vědeckých pracovníků. Příznivý výsledek se snížil zaplacením dávky z nájemného, vyměřené dodatečně za roky 1929 až 1933.
41. Z důvodů uvedených u mimořádných osobních výdajů (vysvětlivka č. 39) poklesly též věcné výdaje na sčítání lidu a na sčítání zemědělských a živnostenských závodů. Mimo
to byl omezen nákup zařízení úřadu a obmezeno nahrazování opotřebených strojů.
42. V roce 1933 nedošlo k zasedáním ústavního soudu, ježto nebyla vydána prozatímní opatření podle § 54 ústavní listiny, ani nebyly kompetentními činiteli podány návrhy k ústavnímu soudu na přezkoušení zákonů, takže osobní výdaje zůstaly omezeny na paušální náhrady, stanovené vládním nařízením čís. 159/1923 Sb. z. a n.
43. Jako u osobních výdajů řádných (vysvětlivka čís. 42). Kromě toho omezen nákup odborných knih a časopisů.
44. Vrácením poplatků za radiotelegrafické rozesílání zpráv tiskového odboru a za zrušenou telefonní stanici.
45. Příjem plynoucí ze statistiky zahraničního obchodu poklesl v důsledku stagnace zahraničního obchodu. Nepříznivý výsledek se poněkud snížil zvýšeným prodejem publikací, náhradou za statistické práce pro Léčebný fond veřejných zaměstnanců a odprodejem starého kancelářského zařízeni a skartovaného materiálu.
46. Nedošlo ke změně v osobě ministrově.
47. Povoláním většího počtu zaměstnanců do ústředí a jmenováním dvou smluvních zaměstnanců pragmatikálními, dále tím, že nebylo provedeno pensionování v předpokládaném rozsahu, jakož i přiznáním odměn za mimořádné práce podle vlád. usnesení. Nepříznivý výsledek byl snížen úsporou na platech smluvních zaměstnanců a jich pojištění a pak koncentrací nákupu látek pro oděv zřízenců u ministerstva obchodu. Úhrada z úspor na řádných osobních výdajích tit. 2, § l a § 2.
48. Větší potřebou na příspěvcích ekvipačních a zařizovacích v důsledku povolání většího počtu zaměstnanců ze zahraničí do ústředí. Úhrada z úspor řádných osobních výdajů tit. 2, § 2.
49. Menším nákladem na úřední a kancelářské potřeby a na poštovní, telegrafní a telefonní poplatky. Služební cesty byly omezeny. Poklesem činnosti v oboru sjednávání mezistátních smluv se zmenšily výdaje na vyhotovení státních a mezistátních aktů. Nebyla vyplacena část nájemného za Toscanský palác, poněvadž jednání o sníženi nájemného nebylo skončeno. Příznivý výsledek byl poněkud snížen větším nákladem na pohonné látky a na nutné opravy starších automobilů, pak zakoupením několika starších cenných děl z oboru mezinár. práva a předplacením několika větších periodických publikaci.
50. Všeobecnou redukcí zahraničního personálu, zejména přeložením většího počtu zaměstnanců vyslanectev do ústředí, snížením přídavků zahraniční služby a úpravou platů domorodého personálu podle kursů valut; dále pak tím, že nákup látek na služební oděv zřízenců byl skoncentrován u ministerstva obchodu.
51. Celkový počet zaměstnanců přeložených k vyslanectvím byl z úsporných ohledů menší, než jak se v rozpočtu předpokládalo; přeloženi byli většinou zaměstnanci v nižších platových stupnicích; tím vznikla úspora na ekvipačních a zařizovacích příspěvcích.
52. Omezením služebních cest a služebních vydání zejména za telefonní, telegrafní a poštovní poplatky, snížením nájemného z budov diplomatických zastoupení, jakož i poklesem kursu některých valut.
53. Zařizování vyslaneckých úřadů bylo omezeno na nutné případy. Příznivý výsledek byl částečně snížen větší potřebou na stěhovacích výlohách v důsledku nutného přesunu většího počtu zaměstnanců ke vzdáleným zastupitelským úřadům v zámoří, než se předpokládalo.
54. Obdobně jako u § l, tit. 2, os. výdaje řádné (vysvětlivka čís. 50).
55. Obdobně jako u § 1, tit. 2, os. výdaje mimořádné (vysvětlivka čís. 51).
56. Obdobně jako u § l, tit. 2, věc. výdaje řádné (vysvětlivka čís. 52).
57. Menším počtem zaměstnanců přidělených ke konsulátům vznikla úspora na výdajích stěhovacích. Zařizování konsulárních úřadů bylo omezeno.
58. Menším počtem členů delegací a tím, že členové delegace vyslané na určité zasedání fungovali i na schůzích jiné konference v téže době a zemi. Dále byl menší počet zasedání smíšených rozhodčích soudů, než bylo předpokládáno. Příznivý výsledek byl částečně snížen vyšším příspěvkem Společnosti Národů, než se počítalo.
59. Obesláním ženevské odzbrojovací konference, na niž nebylo preliminováno. Nepříznivý výsledek byl snížen tím, že nedošlo k některým očekávaným mezinárodním jednáním, zejména ke svolání konferencí o východních reparacích a o úpravě světového hospodářství. Úhrada z úspor řádných věcných výdajů tit. l, § 2, z řád. a mimořádných věcných výdajů tit. 2, §1 a§2 a z řádných věcných výdajů tit. 3.
60. K dosažení úspor stanovených vládou byly omezeny výdaje na politickou a hospodářskou službu zpravodajskou, na cirkulární telegramy, na publikace časopisecké a knižní, na pořizování obrazů, fotografií a filmů, sníženy honoráře spisovatelské a překladatelské jakož i odměny externím spolupracovníkům.
61. K dosažení úspor stanovených vládou byly sníženy výdaje při návštěvách cizích hostí, omezeny subvence a příspěvky na různé zahraniční akce sociální a humánní, na sportovní podniky, na mezinárodní žurnalistické zájezdy a podniky a omezeny výdaje na péči o čs. krajany v zahraničí. Příznivý výsledek byl snížen vyšší potřebou na několik nutných akcí propagačních.
62. Výhodným prodejem vyřazených předmětů a nekompensovatelnými náhradami z vyúčtovaných záloh cestovních a stěhovacích, výloh telegrafních a telefonních.
63. Výnos poplatků stran poklesl jednak z důvodů všeobecné hospodářské krise a uzavírání hranic států, jednak v důsledku návratu většího počtu krajanů do ČSR., takže nebyla vyhledávána pomoc zastupitelských úřadů v předpokládaném rozsahu. Nepříznivý výsledek byl částečně snížen většími nekompensovatelnými náhradami z vyúčtování záloh cestovních, stěhovacích a záloh na služební výlohy, jakož i výtěžkem z prodeje vyřazených předmětů.
64. Nepříznivý výsledek nastal z týchž důvodů jako u vyslanectev (viz § l, tit. 2, vysvětlivka čís. 63) a byl částečně snížen rovněž většími nekompensovatelnými náhradami z vyúčtování záloh cestovních, stěhovacích a záloh na služební výlohy, jakož i náhradami nájemného vybíraného od přednostů některých zastupitelských úřadů. Rovněž prodejem vyřazených věcí byl nepříznivý výsledek poněkud snížen.
65. Nekompensovatelné náhrady cestovních výloh.
66. Nekompensovatelné náhrady za publikace a za nepoužité novinářské jízdenky železniční.
67. Nebylo změny v osobě ministra.
68. Překročení vzniklo tím, že na vrub tohoto úvěru byly z podnětu revisního nálezu nejvyššího účetního kontrolního úřadu uhrazeny služební platy voj. gážistů přidělených ministerstvu NO., na něž bylo preliminováno u § l tit. 2; snížilo se omezení výplaty podpor a výpomocí; jest kryto úsporami v rámci kapitoly.
69. Překročení vzniklo výplatou mezd za práci přes čas a za odpočinkové dny šoférům za dobu uplynulou od dne jejich ustanovení; snížilo se omezením výplat podpor a výpomocí a poklesem nákladů na experty; jest kryto úsporami v rámci kapitoly.
70. Z úsporných důvodů byly sníženy zahraniční náležitosti, omezeny representační výdaje, zmenšen počet personálu a nebyla provedena předpokládaná výměna vojenských attaché.
71. Omezeny služební cesty a neproveden nákup zářízení pro úřadovny vojenských attaché, s nímž se počítalo.
72. Poklesem nákupních cen.
73. Z úsporných důvodů byl omezen nákup vnitřního zařízení.
74. Úspornými opatřeními při používání telegrafu a telefonu.
75. Reorganisace různých složek vojska vyžadovala služebních cest ve vyšší míře. Překročení je kryto úsporami v rámci kapitoly.
76. Překročení vzniklo tím, že nenabylo platnosti zrušení zvláštního slovenského a podkarpatoruského drahotního přídavku, s čímž při sdělávání rozpočtu bylo počítáno, a že úspornými opatřeními nedosáhlo se v plné míře předpokládaných úspor. Překročení se snížilo omezením výplat podpor a výpomocí; jest kryto úsporami v rámci kapitály.
77. Nedošlo k snížení žoldu mužstva, s čímž se při sdělávání rozpočtu počítalo. Vyšší potřeba z tohoto titulu snížila se však tím, že došlo k předčasnému propuštění mužstva ročníku 1931 již v lednu 1933 místo koncem března (srov. vysvětlivku čís. 80 k § 5 téhož titulu). Překročení je kryto úsporami v rámci kapitoly.
78. Jako ve vysvětlivce čís. 76 k § l téhož titulu. K snížení překročení přispělo tu také, že z úsporných důvodů byla omezena vydání na učitelské honoráře a na služební oděv zřízenců. Překročení je kryto úsporami v rámci kapitoly.
79. Úspornými opatřeními v paušálních náležitostech, zejména u paušálů materiálního a osvětlovacího.
80. Úspory nastaly jednak všeobecným poklesem cen naturálií, jednak dalším snížením cen dosažených tím, že u vojenských proviantních skladů byl organisován nákup z volné ruky; kromě toho bylo uspořeno na stravování a chlebě předčasným propuštěním mužstva ročníku 1931 již v lednu 1933 místo koncem března.
81. Z úsporných důvodů byla zkrácena týdenní pracovní doba a podle nového doplňku kolektivní smlouvy byly mzdy nižší.
82. Z důvodu uvedeného v předešlé vysvětlivce snížily se též režijní výdaje skladů.
83. Jako ve vysvětlivce čís. 81 k § 6 téhož titulu.
84. V zájmu pohotovosti bylo třeba učiniti objednávky, jež v minulých letech byly z důvodů úsporných odsunuty. Překročení je kryto úsporami v rámci kapitoly.
85. Vyšší potřeba vznikla hlavně tím, že pro obsluhu čerpacích, vodovodních, výtopních a jiných zařízení v nově převzatých kasárnách bylo nutno přijmouti odborné civilní zaměstnance, s čímž nebylo původně počítáno. Překročení jest kryto úsporami v rámci kapitoly.
86. Z úsporných důvodů byly zrušeny některé nájemní smlouvy a nájemné z bytů ve vojenských budovách bylo zvýšeno.
87. Překročení vzniklo vyšší potřebou náhrad za převzaté stavby podle vlád. nař. č. 164/1922 Sb. z. a n., než bylo rozpočteno, a úhradou interkalárních úroků v některých případech; jest kryto úsporami v rámci kapitoly.
88. Nebyl nakoupen pro voj. hříbárnu v Mimoni plný kontingent tříletých hřibat, poněvadž nebyl nabídnut potřebný jejich počet v přijatelné kvalitě.
89. Z důvodu uvedeného v předchozí vysvětlivce bylo ušetřeno na krmivu a stelivu. Mimo to byly omezeny režijní výdaje remontních ústavů.