Rozčlenění nedoplatků a pře-

 

Konečné nedoplatky - přeplatky

Druh daně

1926 a předchozí

 

1927

 
 

h

h

 

6, 125. 401

95

252. 852

10

 

497, 843. 356

85

55, 097. 137

75

 

81. 338

65

10. 238

35

Všeobecná daň výdělková ................

61, 946. 463

80

6, 126. 190

35

 

94. 592

25

11. 587

40

Zvláštní daň výdělková .................

32, 462. 778

10

11, 050. 960

65

 

46. 560

80

12. 270

35

Pozemková daň .....................

22, 802. 140

25

5, 952. 242

05

 

2. 228

95

3. 970

30

Domovní daň .......................

18, 452. 875

40

5, 399. 622

85

 

2. 594

06

382

50

Daň rentová .......................

1, 595. 718

90

875. 529

80

-

312

70

___

____

Daň z tantiém ......................

99. 534

20

-

-

 

1. 097

90

134

60

Daň z vyššího služného .................

12. 135

05

351. 501

15

 

3, 330. 255

25

 

_

Válečná daň ......................

225, 345. 916

40

-

-

 

86. 526

80

-

_

Daň majetková .....................

10, 169. 402

60

-

-

 

-

45

 

-

Státní důchodková přirážka ..............

339. 010

-

-

 
 

36. 118

70

2. 228

60

Úroky z prodlení, exekuční poplatky a pokuty k přímým daním .....

19, 302. 906

45

3, 022. 233

50

 

9, 807. 028

45

293. 664

20

Přímé daně úhrnem...

890, 372. 238

 

87, 875. 418

10

 

141. 408

on

33. 005

 

Daň z obratu a daň přepychová .............

288, 412. 586

20

91, 836. 120

65

 

34. 409

50

12. 616

80

Úroky z prodlení a pokuty z daně z obratu a daně přepychové .....

1, 948. 733

45

1, 931. 097

10

 

-

 

-

-

Různé příjmy a náhrady všeho druhu ..............

-

-

-

-

 

175. 816

10

45. 621

80

Daň z obratu a daň přepychová úhrnem...

290, 361. 319

65

96, 767. 217

75

Spotřební daně .....................

8, 638. 479

80

413. 265

85

Poplatky .........................

26, 371. 200

50

12, 702. 119

60

   

plátků podle doby jich vzniku.

     

Konečné nedoplatky - přeplatky

 

1928

 

1929

 

1930

 

1931

 

1932

 

1933

 

Úhrnem

 

h

h

h

h

h

h

h

103. 192

20

242. 199

60

1, 271. 596

 

279. 071

25

2, 482, 597

75

   

10, 756. 910

85

55, 739. 632

55

74, 525. 787

80

101, 723. 425

35

195, 340. 804

75

284, 771. 819

05

-

-

1. 265, 041. 964

10

8. 000

85

23. 186

30

46. 834

75

8. 439

15

137. 940

15

_

__

315. 878

20

6, 848. 592

95

8, 975. 858

55

8, 797. 571

20

15, 238. 785

10

22, 909. 819

65

-

-

130, 843. 281

60

32. 260

60

52. 629

60

895, 560

05

834. 984

65

2, 084. 911

10

_

__

4, 008. 525

65

12, 640. 822

20

19, 761. 491

 

19, 597. 882

90

22, 015. 253

30

9, 704. 341

40

-

-

127, 233. 529

55

4. 990

05

17. 545

65

44. 436

80

7. 013

35

12. 396

50

__

__

146. 118

50

5, 693. 692

45

8, 653. 340

25

11, 483. 399

75

21, 598. 421

10

40, 222. 125

-

-

-

116, 405. 360

85

4. 878

40

5. 005

25

27. 782

05

4. 338

15

0. 080

95

_

__

54. 354

05

7, 097. 075

25

11, 011. 118

-

13, 750. 080

05

28, 286. 815

70

60, 708. 038

05

-

-

144, 705. 625

30

322

893. 910

55

587

1, 082. 720

45

25

1. 653

1, 257. 273

20

2. 396 1, 856. 724

50

20

14. 872 2, 503. 483

80

05

-

-

22. 808 10, 065. 359

50

75

-

-

-

 

-

-

31. 135

80

-

_

_

_

31. 448

50

-

-

-

-

-

-

977. 261

70

-

-

-

-

1, 076. 795

90

-

     

37

60

           

1. 270

10

578. 960

80

899. 444

60

906. 033

60

1, 922. 086

-

2, 436. 716

50

-

-

7, 105. 877

70

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

 

3, 330. 255

25

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

225, 345. 916

40

-

_

-

-

_

-

_

-

__

__

_

_

86. 526

80

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

10, 169. 402

60

-

____

___

-

-

-

-

____

___

___

_

____

-

45

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

339. 010

 

1. 671

05

5. 953

05

386. 269

30

108. 178

85

8, 818. 775

45

_

_

9, 159. 192

80

7. 151. 188

65

10, 478. 866

70

17, 725. 319

05

28, 497. 089

75

77, 265. 883

75

102. 329

05

163, 545. 816

90

155. 315

15

347. 198

90

2, 674. 169

75

1, 276. 455

50

13, 357254

70

   

27, 911. 084

65

96, 643. 875

40

135, 388. 627

15

175, 240. 984

90

315, 733. 241

60

500, 521. 226

45

102. 329

05

2. 201, 877. 940

65

69. 404

40

42. 518

70

757. 670

45

88, 986

30

747. 909

05

   

1, 880. 900

50

122, 840. 295

50

156, 712. 266

50

185, 755. 709

85

241, 040. 918

70

403, 212. 430

35

3, 047. 385

85

1. 495, 857. 713

60

9. 168

65

36. 986

25

223. 014

60

219. 634

60

2, 409. 281

80

__

__

2. 945. 112

20

2, 520. 966

50

6, 555. 361

45

11, 417. 832

40

17, 886. 436

50

33, 282. 660

-

-

-

75, 543. 087

40

-

 

-

 

-

-

-

-

_

_

__

_

-

_

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

8

40

8

40

78. 573

05

79. 504

95

980. 685

05

308. 620

90

3, 157. 190

85

   

4, 826. 012

70

125, 361. 262

 

163, 267. 627

95

197, 178. 542

25

258, 927. 355

20

436, 495. 090

35

3, 047. 394

25

1. 571, 400. 809

40

80. 472

70

136. 611

35

116. 741

70

216. 745

05

470. 942

65

148, 228. 212

45

158, 301. 471

55

                   

7, 307. 068

45

7, 307. 068

45

18, 203. 563

-

84, 979. 060

45

79, 896. 078

20

120, 415. 054

50

195, 908. 395

-

442, 477. 500

65

930, 952. 971

90

                           

PASIVA A AKTIVA.

Pasiva státní na rozpočet (str. 135) činí koncem roku 1933 .....

683, 929. 579 Kč 60 h.

Oproti stavu koncem roku minulého ...............

687, 415. 052 Kč 60 h,

jeví se úbytek o ......................

3, 485. 473 Kč - h.

Konečný stav pasiv se v celku snížil o dospělé splátky. Nová pasiva vznikla u kap. 11 - ministerstvo zemědělství - proplacením státních vkladů na dobudování sítě Rolnických vzájemných pokladnic na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zálohově ze zápůjčky, kterou uzavřel jejich svaz u Zemské banky v Praze; u kap. 14 - ministerstvo veřejných prací - převzetím hypotekárně zaručených zápůjček při koupi a stavbě budov pro státní úřady v Čechách a na Moravě, zejména při koupi komplexu Gescheirova pro státní úřady v Chebu, dále v Praze, české Skalici a Brně; u kap. 17 - ministerstvo sociální péče - vykázáním zbytků paušálního příspěvku pro rok 1933 ústřední sociální pojišťovně na pojistné pro invalidní a starobní pojištění vojínů podle zákona čís. 221/1924 Sb. z. a n. ve znění zákona čís. 184/1928 Sb. z. a n.

Aktiva státní na rozpočet (str. 147) činí koncem roku 1933 celkem..

12. 472, 991. 197 Kč 80 h.

Oproti stavu koncem roku minulého ...............

10. 818, 375. 337 Kč 75 h,

jeví se zvýšení ......................

1. 654, 615. 860 Kč 05 h.

Celkový stav aktiv se značně zvýšil, a to: při kap. 10 - ministerstvo školství a narodili osvěty o pohledávky vyplacené zálohově na zvýšené platy učitelské; u kap. 11 - ministerstvo zemědělství o pohledávky z dalších zápůjček rolnickým vzájemným pokladnicím na Slovensku; při kap. 14 - ministerstvo veřejných prací - zvýšením účasti státu na elektrárenských podnicích; při kap. 17 - ministerstvo sociální péče - vykázáním pohledávek ze záloh na výplatu převzatých důchodů úrazových a pensijních poskytnutých do konce roku 1933 na dobu, než dojde k ratifikování příslušných mezinárodních úmluv a smluv, a vzestupem pohledávek ze zápůjček ústavům a invalidům, při kap. 21 - ministerstvo financí - dosud nesplatnými ročními kvótami poplatkového ekvivalentu splatného v letech 1934 až 1940, vykázáním pohledávek z poskytnutých přídělů z půjčky práce státním fondům a samosprávným svazkům, o pohledávky ze zápůjčky poskytnuté likvidační komisi pro správu církevního majetku na Slovensku, o pohledávky za ústřední bratrskou pokladnou v Praze, jež vznikly realisací státních záruk, zbytkem státních záloh poskytnutých "Státní nákupně oděvních potřeb pro státní zaměstnance a učitele" na nákup zboží pro státní ošacovací akci a dalšími zálohami na náklady z převzaté Košicko-Bohumínské železnice a na schodky místních drah.

Naproti tomu klesl stav aktiv u kap. 14 - ministerstvo veřejných prací - při účasti státu na elektrárenských podnicích přeměnou peněžního vkladu v akcionářskou účast státu, což se projevuje v přírůstku na cenných papírech, dále u kap. 17 - ministerstvo sociální péče - a kap. 21 - ministerstvo financí - nastavší splatností splátek z různých zápůjček poskytnutých státem.

Bližší podrobnosti pasiv a aktiv jsou uvedeny v patřičném oddílu vysvětlivek.

Z nynějšího celkového stavu aktiv jsou zvlášť značné a pro svoji podstatu vyžadují zmínky zálohy na učitelské platy a zálohy soukromým drahám ve státním provozu.

Zákonem čís. 274/1919 Sb. z. a n. (t. zv. zákonem paritním) byly přiznány učitelům škol obecných a občanských služební příjmy a výslužné příslušející státním úředníkům stejného předběžného vzdělání. Zároveň bylo v čl. V. zákona rozhodnuto, že "osobní náklad na učitelstvo veřejných škol obecných a občanských budou hraditi až do konečné úpravy posavadních poměrů nynější vydržovatelé". Poněvadž zemím, které byly povinny uhrazovati schodky okresních školních fondů, nebyly poskytnuty nové zdroje příjmů na úhradu tohoto nového značného nákladu (pravděpodobně se zřetelem na připravovaný tehdy zákon o zřízení župním), byla přijata Národním shromážděním resoluce k zákonu paritnímu, kterou byla zmocněna vláda, poskytnouti zemím z prostředků státních potřebné zálohy.

Zálohy tyto byly za roky 1919, 1920 a 1921 vzhledem k tomu, že nebylo v rozpočtu na tento výdaj pamatováno vůbec, zúčtovány v účinech mimo rozpočet a činí jejich nevyrovnaný zůstatek ke konci roku 1933 (viz str. 346, stav aktiv z hospodaření mimo rozpočet) 1. 598, 133. 890 Kč 15 h. Značná výše nákladů na uhrazování těchto záloh si vyžádala, aby aspoň částečně bylo opatřeno jejich krytí. Zákon čís. 334/1921 Sb. z. a n. poskytl zemím na částečnou úhradu zmíněného vyššího nákladu podíly z daně z obratu a daně přepychové a finanční správa, aby zajistila rozpočtově zbytek nákladu, který bylo nutno uhrazovati dále zálohově, vložila do rozpočtu kap. 13 (min. školství a nár. osvěty) na rok 1922 částku 204, 938. 635 Kč; v následujících rocích 1923 a 1924 bylo na tuto úhradu rozpočtově pamatováno jen po 81, 000. 000 Kč a v rocích dalších pak na úhradu na zálohy nebylo již dále nic preliminováno. Na zúčtovací položku, pod níž byla ve zmíněných rocích úhrada preliminována, byly zálohy účtovány i v rocích pozdějších a pohledávky z nich resultující byly vykazovány od roku 1922 jako aktiva z účinů na rozpočet.

Podstatné změny v uhrazování nákladů na vyšší platy učitelské byly provedeny zákonem čís. 77/1927 Sb. z. a n. Ustanovením § 29, odst. 2, tohoto zákona byly zrušeny s účinností od 1. ledna 1928 podíly

zemím z výnosu daně z obratu a daně přepychové poskytované podle shora cit. zákona čís. 334/1921 Sb. z. a n. Naproti tomu uložil zákon čís. 77/1927 Sb. z. a n. zemím přispívati na úhradu vyšších platů učitelských 30% z výnosu zemských přirážek. Aby pak byla rozpočtově zajištěna úhrada i té části nákladu, jež po těchto opatřeních zůstala nekryta a kterou státní správa měla nadále uhrazovati zálohově, vkládalo ministerstvo financí počínajíc rokem 1928 do skupiny III státního rozpočtu k tomu cíli podíly z daně z obratu a daně přepychové. Při tom byl ministr financí v rocích 1930-1932 zmocněn uhraditi z výnosu dané z obratu a daně přepychové i onen náklad na zvýšené platy učitelské, který nebyl uhrazen vydržovateli a rozpočteným podílem. Za daného stavu zemských hospodářství nelze očekávati, že by země mohly v dohledné době tyto zálohy splatiti. Při zákonném opatřeni, jímž bude definitivně řešena otázka nákladů na platy a pense učitelské, bude třeba rozhodnouti i o těchto zálohách.

Co se tkne záloh soukromým drahám ve státním provozu, podotýká se toto:

Stát přebíral soukromé hlavní a místní dráhy do vlastního provozu na podkladě provozních smluv (závazek k tomu byl mnohdy stanoven již v koncesní listině) za paušální náhradu provozovacích nákladů. Paušální náhrada odpovídala původně celkem zásadě úhrady vlastních provozovacích nákladů, avšak následkem změněných hospodářských poměrů v době válečné a poválečné doplácela státní správa každoročně značné částky na provoz těchto místních drah. Opírajíc se o analogii vlád. nařízení čís. 546/1920 Sb. z. a n. a o zákon čís. 670/1920 Sb. z. a n., přikročila čsl. státní železniční správa s platností od 1. ledna 1921 k nové úpravě provozních smluv, v nichž byla uplatněna zásada úhrady skutečných vlastních provozovacích nákladu. Jako důsledek toho nastala pasivita téměř všech místních drah a proto bylo nutno úhradu provozních schodků jim poshověti a poskytnouti zálohou prostředky k úhradě roční potřeby na zúročení a umoření dosud nesplacených prioritních obligací, na zúročení a umoření hypotečních nebo jiných zápůjček, použitých se svolením státní železniční správy k účelům investičním, po příp. na zúročení nebo umoření dosud neslosovaných prioritních akcií těchto drah, jakož i na úhradu jejich společenských výdajů. Prostředky tyto byly poskytovány jako zúročitelné půjčky státní správy, které měly býti spláceny z případných čistých výtěžků budoucích let. Zákonem čís 56/1931 Sb. z. a n., byl zjednán právní podklad, aby na místo paušální náhrady provozovacích nákladů mohla býti požadována náhrada všech vlastních skutečných provozovacích nákladů a to i bez souhlasu místní dráhy. Zároveň bylo s platností od 1. ledna 1921 stanoveno, že mohou býti poshověny provozní schodky, a dán právní podklad pro poskytování záloh na umořovací a úrokovou službu.

Pohledávky státu za místními drahami z titulu poshověných provozních schodků a dříve zmíněných záloh dosáhly do konce roku 1933 částky 1. 151, 112. 188 Kč 76 h. S jejich splácením nelze za daných hospodářských výsledků v provozu místních drah počítati; při zestátnění místních drah zaniknou z malé části kompensací za nabyté kmenové akcie, převážně však konsolidací (sloučením dlužníka a věřitele v jedné osobě).

úmluvou ze dne 25. ledna 1921 byla vzata do provozu státního Košicko-Bohumínská dráha podle ustanovení zákona čís. 690/1920 Sb. z. a n., při čemž čsl. státní správa výslovně odmítla převzetí státní garancie, kterou poskytoval Košicko-Bohumínské dráze býv. uherský, resp. za slezskou trať též býv. rakouský stát. Vzhledem k finanční situaci dráhy byla však čsl. státní správa nucena poskytovati dráze prostředky ve formě záloh k úhradě provozních schodků a potřeb služby prioritní a societní.

Pohledávky státu za Košicko-Bohumínskou dráhou z titulu poskytnutých záloh činily do konce roku 1933 1. 251, 393. 015 Kč 41 h. Pohledávky ty by při event. zestátnění této dráhy zanikly obdobně jako u místních drah konsolidací sloučením věřitele a dlužníka v jedné osobě.

STÁTNÍ PODNIKY.

Rok 1933 se vyznačoval tím, že se hospodářské poměry ustálily, byť na velmi nízké cenové a odbytové úrovni, neboť s výjimkou prvovýroby nedošlo k dalšímu jejich zhoršování. Zahraničními hospodářskopolitickými a měnovými opatřeními a snahou mnoha států po soběstačnosti ve všech oborech podnikání byly předpoklady vývozu sníženy na nejnižší míru, čímž byly postiženy ty státní podniky, které na vývozu zčásti závisí. Snaha po úsporách ve státní a veřejné správě působila také nepříznivě na výsledky podniků odkázaných větší měrou na státní a veřejné zadávky. Ustálení cenových a odbytových poměrů umožnilo, že včasnými úspornými opatřeními bylo dosaženo věcných úspor, často ovšem také za cenu omezování provozu; také úspornými opatřeními osobními bylo dosaženo u většiny státních podniků značného snížení provozních nákladů. Celkový výsledek hospodaření státních podniků byl proti výsledku za rok

1932 příznivější o celkovou částku 61, 842. 737 Kč 53 h. Přehledné srovnání hospodářských výsledků za rok

1933 a za rok 1932 podává tato tabulka:


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP