úřad pokračovati v sledování depurace nedoplatků daně válečné v zemi české. Urychlené provedení depurace starých nedoplatků, zejména daně válečné jakož i ostatních zrušených daní přímých, vyžaduje nejen zájem státní pokladny, nýbrž i potřeba zjednodušení prací berních úřadů, neboť zrušené daně se účtují odděleně v samostatné okresní knize.

Povolování příročí podle § 283 zákona o přímých daních u majetkově dobře situovaných poplatníků pouze na směnečný úvěr bylo ministerstvem financí zavedeno v roce 1933 na zkoušku prozatím u berního úřadu na Smíchově. Poněvadž tohoto způsobu povolení příročí bylo použito v roce 1933 pouze ve dvou případech, bylo povolování příročí na směnečný úvěr v roce 1934 zavedeno na zkoušku ještě u berního úřadu na Král. Vinohradech a u súčtovacích oddělení berních správ I. a II. v Praze. Teprve na podkladě zkušeností, získaných u jmenovaných úřadů, rozhodne ministerstvo financí, má-li býti povolování příročí na směnečný úvěr zavedeno všeobecně.

V příčině předpisování úroků z prodlení vyžádalo si ministerstvo financí sdělení, v jakém stavu jest jejich vypočítávání a předpisování u jednotlivých" berních úřadů. Ježto podle došlých zpráv bylo patrno, že úroky z prodlení nebyly včas předpisovány, vydalo ministerstvo financí v dohodě s nejvyšším účetním kontrolním úřadem pokyny pro odstranění této závady. Výsledek tohoto opatření projevil se vyšším předpisem na úrocích z prodlení k přímým daním a k dani z obratu a dani přepychové.

Nedoplatky na spotřebních daních, předepsané do roku 1932

včetně, činily ku dni 31. prosince 1932.............. 155, 839. 178 Kč 55 h

a zvýšily se opravami provedenými v roce 1932 o..........________261. 638 Kč 45 h,

celkem tudíž činily..................... 156, 100. 817 Kč-h;

v roce 1932 bylo na ně zaplaceno................ 146, 027. 557 Kč 90 h,

takže činí ku dni 31. prosince 1933............... 10, 073. 259 Kč 10 h.

Po připočtení běžných nedoplatků z roku 1933........... 148, 228. 212 Kč 45 h

vyplývá celkový konečný nedoplatek............... 158, 301. 471 Kč 55 h.

Nedoplatky starší jednoho roku v částce 10, 073. 259 Kč 10 h týkají se z převážné části dlužné daně z uhlí (5, 499. 835 Kč 10 h) a úroků z prodlení u daně z uhlí (3, 716. 656 Kč 90 h). Postup při vymáhání těchto nedoplatků sleduje nejvyšší účetní kontrolní úřad podle pololetních výkazů, předkládaných finančními úřady I. stolice. Nedoplatky na ostatních daních, déle než rok předepsané, jsou poměrně nepatrné a týkají se většinou drobných trestních případů, které nebylo možno během jednoho roku skoncovati.

Běžné nedoplatky (z roku 1933) v částce 148, 228. 212 Kč 45 h jsou u spotřebních daní pravidelným zjevem. Jejich vznik souvisí s povahou resp. způsobem vybírání spotřebních daní a dochází k nim proto, že zákon přiznává při placení některých daní nárok na bezúročné uvěření, zpravidla na dobu dvou měsíců, pokud se týče možnost platiti daň, připadající na poplatné úkony jednoho měsíce, hromadně teprve v příštím měsíci. Následkem toho docházejí platby na daňovou náležitost posledních měsíců roku závěrkového teprve počátkem roku následujícího.

Nedoplatky na poplatcích činily podle stavu k 31. prosinci 1932.

774, 238. 419 Kč - h.

V roce 1933 se snížily: platbou o .......

. 212, 442. 468 Kč 95 h,

 

odpisem, úpravou náležitosti a

 

z důvodů nedobytnosti o.

. 73, 320. 478 Kč 80 h

285, 762. 947 Kč 75 h,

takže zbývá na nedoplatcích do konce roku 1932 podle stavu k 31. prosinci

 

1933 ........

   

488, 475. 471 Kč 25 h.

Předpis poplatků v roce 1933 činil částku....

1. 716, 365. 184 Kč 70 h,

 

na niž bylo zaplaceno..

1. 281, 194. 752 Kč 50 h.

   

Z platby vznikly přeplatky

     

v částce .......

7, 307. 068 Kč 45 h,

   

takže na předpis bylo placeno ........

1. 273, 887. 684 Kč 05 h

442, 477. 500 Kč 65 h.

Úhrnný stav nedoplatků koncem roku 1933 činí.

 

930, 952. 971 Kč 90 h,

oproti stavu koncem roku 1932 ........

 

774, 238. 419 Kč - h

zvýšil se úhrnný stav nedoplatků o ......

 

156, 714. 552 Kč 90 h.

Snížení stavu nedoplatků na poplatcích podle let vzniku jest zřejmo z tohoto přehledu:

     

Nedoplatky z roku

   

Úhrn

 

Podle účetní závěrky za rok

1930 a starší

1931

 

1932

 

1933

   
 

h

h

h

h

Ke

h

1931 .......

353, 767. 514

30

334, 313. 143

90

   

_

 

688, 080. 658

20

1932 .........

237, 058. 428

82

171, 278. 854

48

365, 901. 135

70

-

-

774, 238. 419

-

1933 .......

172, 152. 021

75

120, 415. 054

50

195, 908. 395

-

442, 477. 600

65

930, 952. 971

90

Podle tohoto přehledu klesly od konce roku 1931 do konce roku 1933 ne-

doplatky z roku 1930 a starší o .......

181, 615. 492 Kč 55 h,

 

t. j. o 51%,

   

a nedoplatky v roku 1931 nově vzniklé o....

213, 898. 089 Kč 40 h,

 

t. j. o 64%. Stav nedoplatků v roce 1932 nově vzniklých poklesl

   

v roce 1933 o ..............

169, 992. 740 Kč 70 h,

 

t. j. o 46. 5%.

   

Koncem roku 1931 činil stav nedoplatků starších jednoho roku .....

353, 767. 514 Kč 30 h,

koncem roku 1933 však ...................

488, 475. 471 Kč 25 h,

činil tedy stav nedoplatků starších jednoho roku koncem roku 1933 o...

134, 707. 956 Kč 95 h

více než v roce 1931; z toho jest zřejmo, že v roce 1932 a 1933 neubylo na starších nedoplatcích ani tolik, kolik v těchto rocích nedoplatků nově přibylo. V roce 1932 činil pokles stavu nedoplatků oproti stavu v roce 1931 - 279, 743. 375 Kč 90 h, přírůstek činil 365, 901. 135 Kč 70 h. V roce 1933 činil pokles stavu nedoplatků oproti stavu v roce 1932 - 285, 762. 947 Kč 75 h, přírůstek však činil 442, 477. 500 Kč 65 h. Nejvyšší účetní kontrolní úřad zkoumal příčiny zvyšování stavu nedoplatků a zjistil, že na neuspokojivý stav mají vliv zejména tyto okolnosti:

1. Zvýšení stavu náležitosti u právních poplatků, u nichž vznikají největší a nejpočetnější nedoplatky vzhledem ke zmenšené platební schopnosti poplatníků následkem hospodářské krise. Náležitost právních poplatků činila

 

v roce 1931 ......

994, 860. 422 Kč 57 h,

 
 

v roce 1932 ......

1. 051, 278. 965 Kč 50 h,

 
 

v roce 1933 ......

1. 097, 146. 712 Kč 90 h.

 

2. Nedostatek exekutorů; na věc upozornil nejvyšší účetní kontrolní úřad ministerstvo financí a požádal o vhodné opatření.

3. Závady v exekuční agendě některých výkonných úřadů, na př. nedostatečné zajišťování poplatků, neuplatňování solidární platební povinnosti a osobního ručení, průtahy ve vymáhání v dožadovacím řízení a pod. Okolnosti tyto nejvyšší účetní kontrolní úřad sleduje při činnosti dohlídkové a při zkoumání poplatkových a exekučních spisů, které si vyžaduje, a činí náměty ke zjednání nápravy. U některých berních úřadů nařídilo ministerstvo financí provésti, poplatkové lustrum. Ke zlepšení exekuční agendy zamýšlí se zavésti evidence nedoplatků, které jsou odpisovány pro prozatímní nedobytnost a evidence všech nedoplatků jednoho dlužníka k účelům exekučním.

4. Odklad exekucí u zemědělců podle zákonů čís. 74/1933 a 250/1933 Sb. z. a n.

Zlepšení exekuční agendy sledoval zákon čís. 65/1933 Sb. z. a n., jímž byly na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zrušeny rekursy s odkládacím účinkem a ve všech zemích zavedeno pro některé případy přímé placení poplatků bez vyčkání úředního vyměření, čímž má se omeziti tvoření nedoplatků a umožněno bylo finančním úřadům, aby vyměřily poplatky provisorně a zachytily tak psychologicky nejpříznivější okamžik platební schopnosti poplatníkovy (doba převzetí dědictví, převodů statků a pod. ).

Úbytek nedoplatků starších jednoho roku odpisem činil v roce 1933 - 73, 320. 478 Kč 80 h z celkového úbytku 285, 762. 947 Kč 75 h, t. j. 26'65%, kdežto v roce 1932 činil 62, 144. 349 Kč 60 h z celkového úbytku 279, 743. 374 Kč 90 h, t. j. 22'20%. Úbytek následkem prominutí a nedobytnosti činil v roce 1933 14, 842. 571 Kč 20 h, t. j. 5'20%, v roce 1932 - 12, 525. 074 Kč 75 h, t. j. 4'48%. Zvýšení úbytků z důvodu prominutí a nedobytnosti v roce 1933 jest tedy nepatrné. Větší část odpisů stala se na rekurs, tedy následkem nesprávného vyměření. Zvýšení těchto odpisů v roce 1933 lze vysvětliti urychleným předpisováním následkem usilovných snah depuračních.

Významný je vzestup nedoplatků v tom kterém roce nově vzniklých. Nedoplatky v roce 1932 nově vzniklé jsou proti nedoplatkům nově vzniklým v roce 1931 vyšší o 31, 587. 991 Kč 80 h a běžné nedoplatky z roku 1933 oproti nedoplatkům nově vzniklým v roce 1932 vyšší o 76, 576. 364 Kč 95 h. Zvyšování stavu nedoplatků z běžného roku jest způsobeno v podstatě týmiž příčinami jako zvyšování nedoplatků starších. Zvýšení stavu nedoplatků vzniklých v roce 1933, které způsobilo značné zvýšení celkového stavu nedoplatků koncem tohoto roku, nastalo mimo to zejména z těchto příčin:

1. Vznikem nedoplatků na dopravních daních z motorových vozidel, které činí 11, 863. 377 Kč 10 h.

2. Vykázáním nedoplatků na poplatcích přímo placených v zemích Moravskoslezské, Slovenské a Podkarpatoruské, které nebyly v dřívějších závěrečných účtech obsaženy, a které činí 12, 448. 368 Kč 55 h.

3. Nevyúčtováním plateb v dluhopisech půjčky práce na poplatky, poněvadž účetní pokyny v tom směru byly vydány teprve na počátku roku 1934, ve kterémžto roce došlo teprve k převedení takto zaplacených částek z finančních deposit na poplatky. Následkem definitivního zúčtování dluhopisů půjčky práce došlo v roce 1934 k tak značnému zvýšení platby na dědické dávky, že v jednotlivých zemích přesahovala platba již koncem července částku očekávanou podle rozpočtu za celý rok. Na dědické dávky bylo na celý rok 1934 preliminováno ve všech zemích úhrnem..... 132, 408. 000 Kč.

Do konce července 1934 bylo však na tyto dávky již zaplaceno:

 

v Čechách ..................

135, 811, 188 Kč,

 

na Moravě .................

43, 184. 353 Kč,

-

ve Slezsku .................

4, 553. 182 Kč,

 

na Slovensku .................

17, 510. 075 Kč

 

a v Podkarpatské Rusi .............

521. 644 Kč

 
 

úhrnem...

201, 580. 442 Kč,

tedy oproti očekávané celoroční částce více o ...........

69, 172. 442 Kč,

takže lze míti za to, že jde v značné míře též o platby na nedoplatky.

 

Státní příjmy,

rozčleněné podle vzniku vykazují oproti rozpočtu tyto výsledky:

               

Srovnání s rozpočtem

 

Označení příjmu

I

Rozpočet

 

Platba

 

Náležitost

 

Platba vyšší - nižší

Náležitost vyšší- nižší

 

h

h

h

h

h

A. Příjmy soukromohospodařské:

                     
 

1932

1. 479, 910. 900

 

820, 813. 430

37

807, 428. 906

62

659, 097. 469

63

672, 481. 993

38

Výnosy státních podniků...

1933

1. 458, 435. 310

-

905, 028. 559

26

798, 854. 965

26

487, 406. 760

74

655, 580. 344

74

B Příjmy veřejnohospodařské:

       

-

           
 

1932

4. 895, 400. 000

_

4. 640, 842. 537

95

4. 644, 957. 853

24

254, 557. 462

05

250, 442. 146

76

a) Daně a dávky .......

1933

4. 273, 617. 000

-

3. 692, 616. 041

35

3. 505, 077. 362

45

587, 000. 398

65

768, 539. 637

55

 

1932

1. 016, 045. 000

__

844, 653. 889

95

844, 653. 889

95

171, 391. 110

05

171, 391. 110

05

b) Cla ..........

1933

796, 437. 000

-

617, 789. 853

15

617, 789. 858

15

177, 647. 146

85,

177, 647. 146

85

 

1932

1. 148, 000. 000

_

1. 204, 298. 169

44

1. 352, 815. 697

39

56, 298. 169

44

204, 813. 697

39

c) Kolky a právní poplatky..

1933

1. 254, 200. 000

-

1. 169, 749. 028

20

1. 387, 926. 057

35

84, 450. 971

80

133, 726. 057

33

 

1932

784, 020. 100

 

856, 906. 534

95

921, 389. 366

02

72, 886. 434

95

137. 369. 266

02

d) Ostatní správní příjmy..

1933

858, 480. 750

-

933, 620. 991

57

1. 048, 010. 810

57

75, 140. 241

57

189, 530. 060

57

Úhrn veřejnohospodář-

1932

7. 843, 465. 100

 

7. 546, 701. 132

29

7. 763, 816. 806

60

296, 763967

U

79, 648. 293

40

ských příjmů...

1933

7. 181, 734. 750

-

6. 413, 775. 914

27

i 6. 558, 804. 083

52

767, 958. 835

73

622, 930. 666

48

 

1932

9. 323, 376. 000

 

8. 367, 514. 562

66

8. 571, 245. 713

m

955, 861. 437

34

752, 130. 286

78

Úhrn veškerých příjmů..

1933

8. 634, 170. 060

-

7. 378, 804. 478

53

7. 355, 659. 048

78

7. 255, 365. 586

47

1. 278, 511. 011

22

-

               

II

   

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP