Rok narození |
1853 |
1854 |
1855 |
  |
1856 |
1857 |
1858 |
Úhrn |
|
Počet důchodců |
jichž služ. požitky po nápadu důchodu neklesly ....... |
0 |
5 |
6 |
  |
9 |
9 |
10 |
39 |
jichž služební požitky po nápadu důchodu klesly ...... |
1 |
3 |
6 |
  |
6 |
5 |
9 |
30 |
|
kteří po nápadu důchodu vystoupili ze zaměstnáni... |
89 |
64 |
49 |
38 |
58 |
48 |
346 |
||
  |
všech ........ |
90 |
72 |
61 |
  |
53 |
72 |
67 |
415 |
Poměr zaměstnaných důchodců ke všem v %. |
1% |
11 % |
20% |
  |
28% |
20% |
28% |
17% |
|
  |   |   |   |   |   |   |   |   | |
  |   |   |   |   |   |   |   |   | |
  |   |   |   |   |
l |
  |   |
Úhrnná roční částka (v tisících Kč) |
u 39 důchodců, jímž služební požitky po nápadu důchodu neklesly |
u 30 důchodců, jímž služební požitky po nápadu důchodu klesly |
u 69 star. důch. úř. P A, kteří ze 415 důchodců zůstali v zaměstnání po 70. roce |
služebních požitků před nápadem důchodu ......... |
703 |
557 |
1260 |
služebních požitků po nápadu důchodu ........... |
852 |
421 |
1273 |
  |   |   |   |
důchodů vyplácených v dubnu 1931 (tedy bez § 177a)... |
285 |
229 |
536 |
  |   |   |   |
Za účelem bližší informace o výši služebních požitků důchodců starších 65ti let bylo zkoumáno 588 důchodců úřadovny P B, kteří byli zařaděni do 4 skupin podle výše požitků; 1. skupina s požitky do
20. 000'-, druhá skupina s požitky od 20. 000'- do 30. 000'-, třetí skupina s požitky od 30. 000'- do 42. 000'- a čtvrtá skupina s požitky přes 42. 000'-.
První skupina byla rozdělena pak na 2 části: 1. kde služební požitky nedosahují výše vypláceného důchodu, 2. kde služební požitky přesahují výši vypláceného důchodu.
  |
Služební požitky (v tisících Kč) |
Počet případů absol. |
Počet případů v % |
Úhrnná roční výše důchodu |
Průměrná roční výše důchodu |
Úhrnná roční výše požitků |
Průměrná roční výše požitků |
I. |
nižší než 20 tisíc, nižší než důchod |
61 |
10 |
471 |
7. 7 |
327 |
5. 4 |
  |
nižší než 20 tisíc, vyšší než důchod |
263 |
45 |
1. 960 |
7. 5 |
3. 639 |
13. 8 |
II. |
20-30 tisíc |
133 |
23 |
1. 126 |
8. 5 |
2. 906 |
21. 9 |
III. |
30-42 tisíc |
60 |
10 |
536 |
8. 9 |
2. 035 |
33. 9 |
IV. |
přes 42 tisíc |
71 |
12 |
632 |
8. 9 |
3. 550 |
50. 0 |
  |
Úhrn... |
588 |
100 |
4. 734 |
8. 1 |
12. 457 |
21. 2 |
  |   |   |   |   |   |   |   |
Má tedy 45% zaměstnaných důchodců starších 65 let služební požitky vyšší než Kč 20. 000'-, u 22% důchodců přesahují služební požitky Kč 30. 000'- a ještě 12% důchodců má požitky vyšší než Kč 42. 000'-.
Starobní důchody přiznané v I. a II. čtvrtletí 1932.
Příloha č. 2.
Stáří ke dni nápadu důchodu |
Pohlaví |
Druh důchodu |
I. čtvrtletí |
II. čtvrtletí |
|||||||||||
Úhrnný počet |
přisp, doba v rocích |
Pojištění |
Pojištění |
||||||||||||
5-9 |
10-14 |
15-20 |
přes 20 |
Povinné |
Dobrovol. |
Vystoupli |
Uzn. popl. |
Povinné |
Dobrovol. |
Vystouplí |
Uzn. popl. |
||||
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   | |
59 |
  |   |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 0 |
0 |
0 |
3 |
0 |
0 |
0 |
|
60 |
  |
§ 20 (2) |
131 |
34 |
35 |
18 |
44 |
91 |
10 |
23 |
7 |
95 |
12 |
24 |
13 |
61 |
  |
120 |
26 |
43 |
7 |
44 |
114 |
2 |
0 |
4 |
88 |
1 |
1 |
0 |
|
62 |
MUŽI |
100 |
15 |
32 |
15 |
38 |
96 |
2 |
0 |
2 |
95 |
3 |
1 |
0 |
|
63 |
  |
88 |
7 |
31 |
13 |
37 |
85 |
3 |
0 |
0 |
78 |
1 |
1 |
0 |
|
64 |
  |
62 |
11 |
21 |
4 |
26 |
61 |
0 |
1 |
0 |
63 |
2 |
0 |
0 |
|
65 |
  |
20 |
4 |
7 |
0 |
9 |
19 |
1 |
0 |
0 |
16 |
0 |
0 |
0 |
|
65 |
  |
§ 20 (1) |
168 |
12 |
57 |
15 |
84 |
165 |
3 |
0 |
0 |
140 |
1 |
1 |
0 |
66- |
  |
16 |
12 |
2 |
1 |
1 |
11 |
1 |
3 |
1 |
6 |
2 |
0 |
0 |
|
2 |
  |   |
709 |
121 |
228 |
73 |
287 |
646 |
22 |
27 |
14 |
564 |
22 |
28 |
13 |
55 |
  |   |
10 |
7 |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
3 |
1 |
11 |
2 |
1 |
0 |
56 |
  |
§ 20 (2) |
6 |
1 |
1 |
0 |
4 |
5 |
0 |
1 |
0 |
9 |
0 |
0 |
0 |
57 |
  |
5 |
2 |
2 |
0 |
1 |
4 |
1 |
0 |
0 |
6 |
0 |
0 |
0 |
|
58 |
ŽENY |
2 |
1 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
|
59 |
  |
6 |
2 |
3 |
0 |
1 |
6 |
0 |
0 |
0 |
9 |
0 |
0 |
0 |
|
60 |
  |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
|
60 |
§ 20 (1) |
16 |
6 |
6 |
1 |
3 |
15 |
0 |
1 |
0 |
11 |
0 |
0 |
0 |
|
61- |
  |
6 |
6 |
0 |
0 |
0 |
5 |
1 |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
|
Σ |
  |   |
51 |
25 |
15 |
1 |
10 |
39 |
5 |
6 |
1 52 |
2 |
1 |
0 |
Příloha čís. 3.
Statistika přiznaných a zamítnutých důchodů v roce 1932 u úřadovny A a B v Praze.
Stáří důchodce |
Úřadovna A |
Úřadovna B |
||
Počet důchodů |
||||
přiznaných |
zamítnutých |
přiznaných |
zamítnutých |
|
60 |
32 |
16 |
22 |
11 |
51 |
28 |
20 |
27 |
21 |
52 |
36 |
15 |
38 |
21 |
53 |
39 |
12 |
40 18 |
|
54 |
39 |
18 |
41 |
18 |
55 |
56 |
21 |
46 |
10 |
56 |
63 |
12 |
37 |
19 |
67 |
63 |
15 |
46 |
13 |
58 |
75 |
14 |
80 |
11 |
59 |
69 |
5 |
64 |
7 |
60 |
37 |
3 |
4 |
- |
50-55 |
230 |
102 |
214 |
99 |
56-60 |
307 |
49 |
221 |
50 |
Celkem.. |
537 |
151 |
435 |
149 |
  |   |   |   |   |
Příloha č. 4.
Statistika přiznaných a zamítnutých důchodů v roce 1932 u úřadoven A a B v Praze.
  |
Úřadovna A v Praze |
Úřadovna B v Praze |
||||||
Počet příspěvkových měsíců |
počet důchodců ve stáří |
|||||||
50 - 55 |
56 - 60 |
50 - 55 |
56 - 60 |
|||||
  |
přiznáno |
zamítnuto |
přiznáno |
zamítnuto |
přiznáno |
zamítnuto |
přiznáno |
zamítnuto |
do 60 |
_ |
6 |
__ |
4 |
_ |
1 |
__ |
1 |
60 - 72 |
11 |
5 |
11 |
5 |
11 |
7 |
8 |
4 |
73 - 120 |
41 |
22 |
54 |
10 |
36 |
16 |
18 |
7 |
přes 120 |
178 |
69 |
242 |
30 |
167 |
75 |
195 |
38 |
Celkem... |
230 |
102 |
307 |
49 |
214 99 |
221 |
50 |
|
  |   |   |   |   |   |   |   |   |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |
Příloha č. 5.
Výsledky výpočtů pro ξ = 20, 30, 40 a 50 jsou uvedeny v tabulce č. l, kde jest také uvedeno ryzí roční pojistné pro muže při nárokovém schématu, v němž výměra invalidního důchodu činí po čekací době 5 let 80% pensijního základu a stoupá o 2% pensijního základu ročně počínajíc šestým rokem, výměra dávek ostatních je pak v příslušném zákonném poměru k důchodu invalidnímu. Pro srovnání je v tabulce uvedeno roční ryzí pojistné pro toto nárokové schéma za dosavadních podmínek pro přiznávání dávek.
Tabulka č. 1.
Roční ryzí pojistné v % pensijního základu |
Zvýšení pojistného v % sl. 6 |
|||||
podle navrhované novely |
podle nynějšího stavu |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
20 |
2, 194 |
53, 258 |
16, 394 |
10, 612 |
10, 112 |
5 |
30 |
3, 272 |
54, 830 |
14, 505 |
14, 422 |
13, 679 |
5 |
40 |
4, 276 |
44, 956 |
11, 518 |
19, 110 |
17, 937 |
7 |
50 |
5, 157 |
19, 571 |
7, 468 |
26, 342 |
24, 018 |
10 |
Dále bylo stanoveno, oč se změní hodnota nabytých nároků a budoucího jejich stoupání, jakož i hodnota pojistného nynější generace podle stavu pojištěnců Všeobecného pensijního ústavu k 31. prosinci 1929.
Výpočty byly provedeny podle vzorců:
Lx značí počet x-letých pojištěnců podle stavu k 31. XII. 1929, nx průměrnou výši nabytých nároků k 31. XII. 1929 a Sx. 56 a px. 56 průměrnou roční výši zvyšovací částky, resp. pojistného x-letého pojištěnce za (56 - x) let. Pro zjednodušení výpočtu nebyla respektována okolnost, že pro přiznání sociálního důchodu vyžaduje se dokončení 10leté příspěvkové doby.
Výsledky výpočtů jsou obsaženy v tabulce č. 2.
Tabulka č. 2.
  |
Změna v tisících Kč způsobená novou úpravou § 20 |
|
Hodnota nabytých nároků nynější generace ...... |
+ 176. 895 |
  |
Hodnota budoucího stoupáni nároků nynější generace. |
- 21. 012 |
  |
  |
Změna v tisících Kč způsobená novou úpravou § 20 |
Hodnota budoucího pojistného nynější generace |
- 101. 606 |
Celkové zvýšení zatížení plynoucí z navrhované změny § 20 u nynější generace |
257. 489 |
Z této tabulky plyne, že celkové vyšší zatížení z navrhované změny § 20 podle předpokladů první extremní varianty by činilo pro nynější generaci asi 250 mil. Kč.
Druhá varianta.
Výpočty druhé varianty byly provedeny podle týchž vzorců jako u první varianty, avšak s tím rozdílem, že v nich nebyly vzaty jako zatížení z napadlého sociálního důchodu důchody doživotní, nýbrž pouze důchody dočasné, vyplácené nejdéle do 60. roku věku důchodcova.
Pojistně matematické hodnoty a ryzí roční pojistné obdobné hodnotám uvedeným pro první variantu v tabulce č. l, obsahuje tabulka č. 3.
Tabulka č. 3.
Roční ryzí pojistné v % penzijného základu |
Snížení pojistného v % sl. 6 |
|||||
podle navrhované novely |
podle nynějšího stavu |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
20 |
2, 003 |
47, 134 |
16, 394 |
9, 517 |
10, 112 |
6 |
30 |
2, 960 |
47, 723 |
14, 505 |
12, 778 |
13, 679 |
7 |
40 |
3, 724 |
38, 296 |
11, 518 |
16, 521 |
17, 937 |
8 |
50 |
4, 124 |
17, 432 |
7, 468 |
21, 663 |
24, 018 |
10 |
Stejným způsobem jako u první varianty byla stanovena změna úhrnné hodnoty nabytých nároků a budoucího jejich stoupání a změna hodnoty pojistného nynější generace podle stavu pojištěnců Všeobecného pensijního ústavu k 31. XII. 1929. Výsledky výpočtů jsou obsaženy v tabulce č. 4.
Tabulka č. 4.
  |
Změna v tisících Kč způsobená novou úpravou § 20 |
Hodnota nabytých nároků nynější generace |
- 396. 190 |
Hodnota budoucího stoupáni nároků nynější generace |
- 588. 898 |
Hodnota budoucího pojistného nynější generace |
- 101. 606 |
Celkové snížení zatížení plynoucí z navrhované změny § 20 u nynější generace |
882. 482 |
Z této tabulky plyne, že navrhovanou změnou § 20 by se za předpokladů druhé varianty zmenšilo zatíženi připadající na nynější generaci téměř o 900 mil. Kč.
Dále byla stanovena změna úhrnné hodnoty nabytých nároků a budoucího jejich stoupání a změna hodnoty pojistného nynější generace podle stavu pojištěnců Všeobecného pensijního ústavu k 31. prosinci 1929.
Výsledky výpočtů jsou obsaženy v tabulce č. 6.
  |
Změna v tisících Kč způsobená novou úpravou § 20 |
Hodnota nabytých nároků generace ...... |
- 208. 619 |
Hodnota budoucího stoupáni nároků nynější generace ................. |
- 279. 357 |
Hodnota budoucího pojistného nynější generace |
+ 56. 200 |
Celkové snížení zatížení plynoucí z navrhované změny $ 20 u nynější generace ...... |
544. 176 |
Z této tabulky plyne, že navrhovanou změnou § 20 by se za předpokladů třetí varianty zmenšilo zatížení, připadající na nynější generaci asi o 500 mil. Kč.
Tabulka č. 5.