§ 15. československá tisková kancelář. § 15. Československá tisková kancelář.
Československá tisková kancelář je státní zpravodajskou agenturou pro domácí i zahraniční všeobecné, politické a hospodářské zpravodajství pro tisk a pro kruhy průmyslové a obchodní. Vydává zvláštní korespondenci sportovní a hospodářskou a zpravodajství slovní doplňuje účelně zpravodajstvím obrazovým (fotografie a matrice, korespondence obrazová). Kromě toho rozšiřuje své zprávy rozhlasem ve zvláštních relacích Radiojournalu a obstarává v tisku uveřejňování placených i neplacených zpráv úřadů, státních podniků a j.
Úkoly, jež č. T. K. plní, vyžadují dokonalé organisace zpravodajské i technické, jejíž provedení není myslitelno bez náležitého vybavení nutnými prostředky a bez účelné spolupráce mezinárodní. Po stránce zpravodajské učinila č. T. K. v posledních letech značný pokrok a po stránce technické organisace spěje v nové své budově k úspěšnému vývoji. Ovšem, požadavky, na ni kladené, se stupňují zejména v dobách mimořádných událostí doma i v cizině a čím citelně ji se projevují krise, ať politické či národohospodářské, tím větší úkoly musí č. T. K. plniti. Proto i současné poměry mezinárodní nezůstávají bez reflexu na její rozpočet, v němž se dají úsporné tendence uplatňovati jen potud, pokud jsou v souladu s posláním č. T. K. a neohrožují jejích úkolů. Nehledě na to, že Č. T. K. na změny národohospodářské reaguje okamžitě a mnohem hlouběji, než mnohý podnik jiný, nelze na její agendu pohlížeti vždy jen ze zorného úhlu obchodního podnikání, neboť plyne přímo z vlastní podstaty její činnosti, že koná pro státní, jiné veřejné úřady a korporace velmi platné služby, jež se vyčísliti nedají a že musí, zvláště v dobách mimořádných, upravovati svou agendu způsobem, který se pojmům obchodního podnikání naprosto vymyká.
Interně je Č. T. K. rozdělena v tato samostatná odvětví služby:
a) zpravodajství politické (redakce česká a německá),
b) zpravodajství komerční,
c) zpravodajství sportovní,
d) zpravodajství ilustrační (obrázkové a fotografické), e)oddělení insertní.
O rozsahu zpravodajské služby politické informují nejlépe následující data: V roce 1932 přijala politická redakce č. T. K. radiotelegraficky 5689 depeší o 870. 385 slovech, radiotelefonicky byl přijímán materiál v denních 20 relacích; telefonických hovorů s cizinou absolvováno na 4000. Vydáno bylo 14. 543 stránek se 34. 597 zprávami, rozmnoženými na 1, 240. 901 listu a 3784 zpráv ve formě 75. 700 příloh.
Komerční oddělení přijalo v roce 1932 radiotelegraficky 10. 041 depeší o 84. 769 slovech. Většina zpráv komerčních byla přijímána ale radiotelefonicky, v 96 relacích denně. Abonentům dodalo komerční oddělení vedle běžných bursovních zpráv "Hospodářskou korespondenci", 2. 862 stránek s 5. 575 zprávami na 167. 250 listech, kromě zpráv telefonických a telegrafických.
Sportovní redakce vydala v roce 1932 - 5. 346 stránek, rozmnožených na 117. 612 listech se 13. 674 zprávami a obstarávala denní hlášení zpráv ve sportovních relacích Radiojournalu.
Archiv zpravodajství obrázkového a illustračního obsahoval k 81. prosinci 1932 celkem 8. 358 autobiografií s příslušnými fotografiemi, štočky a matrice v úhrnné ceně 164. 562. 30 Kč (po mimořádném odpisu v důsledku poklesu výrobních cen).
Oddělení insertní a reklamní koná insertní službu pro státní úřady a podniky. Oddělení toto se slibně vyvíjí z počáteční fáse svého vývoje a osvědčuje se již velmi dobře.
Skupina III.
Skupina III. Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích.
úhrn podílů na státních daních, dávkách a poplatcích preliminuje se na rok 1934 částkou 2. 749, 235. 200 Kč, tedy o 492. 300 Kč více než na rok 1933. Zůstává tedy pro rok 1934 úhrn zmíněných podílů v celku skoro na stejné výši jako v roce 1933.
V jednotlivých částech jeví se ovšem u porovnání s rokem 1933 přesuny významnější. Kdežto v části A. Podíl samosprávných svazků a fondů na státních daních, dávkách a poplatcích je asi o 10 mil. Kč vyšší než na rok 1933 hlavně zvýšením přídělu obcím a. zemím z výnosu domovní daně, jeví se v části C., t. j. v podílech státních fondů mírný pokles o 9 mil. Kč, způsobený hlavně menším podílem státního silničního fondu.
Rozvrh podílů na jednotlivé země, pokud nejsou v zákoně přesně specifikovány, není rozhodný pro rozdělení podle příslušných zákonných předpisů o dotčených podílech samosprávných svazků a fondů.
Skupina IV. Správa státního dluhu.
Skupina IV. Správa státního dluhu.
V rozpočtován návrhu na rok 1934 preliminuje se celková potřeba
pro státní dluh částkou................. 1. 697 mil. Kč,
tedy proti rozpočtem na r. 1933 schválené částce........ 1. 996 mil. Kč,
méně o...................... 299 mil. Kč.
Podle návrhu rozpočtu na r. 1934 činí státní dluh k 1. lednu 1934 38. 736, 993. 462 Kč,
kdežto v rozpočtu na rok 1933 počítalo se s dluhem....... 37. 969, 344. 056 Kč.
Státní dluh se tedy zvyšuje o.............. 767, 649. 406 Kč.
Při porovnám se stavem roku 1933 jsou tyto změny:
Přírůstek:
1. Na 4% prior. dluhu Buštěhr. dráhy.......... 140. 000 Kč.
2. Na 5 1/2% státní zápůjčce z r. 1932 u pojišťoven...... 50. 000 Kč.
3. Na 5% půjčce práce................ 2. 010, 000. 000 Kč.
4. Na 5 1/2% stát. pokl.. poukázkách............ 369, 663. 000 Kč.
5. Na závazcích Společné pokladně z předvál. dluhu nezajištěného
při 4% zlaté rentě rakouské............. 11, 002. 289 Kč.
úhrnný přírůstek... 2. 390, 855. 289 Kč.
Úbytek:
Slosováním, nákupem, jinými splátkami a eventuelně opravou stavu dluhu ubylo proti roku 1933:
1. Na 4 1/2% státní prémiové půjčce............ 27, 686. 800 Kč.
2. Na státní stavební losové půjčce............ 20, 000. 000 Kč.
3. Na 6% investiční půjčce dopravní........... 28, 000. 000 Kč.
4. Na 6% státní půjčce moučné............. 43, 487. 000 Kč.
5. Na 6% investiční půjčce z r. 1923........... 13, 150. 000 Kč.
6. Na 6% státní půjčce konversní............ 13, 219. 000 Kč.
7. Na 4% státní půjčce vydané k výkupu akcií Košicko-Bohumín-
ské dráhy.................... 72. 000 Kč.
8. Na priorit, obligacích a akciích místních drah sestátněných zákonem č. 156/1925 Sb. z. a n.............. 457. 600 Kč.
9. Na 4% priorit, obligacích moravských místních drah (trať Mutě-
nice-Kyjov).................. 25. 800 Kč.
10. Na 4% priorit, obligacích místní dráhy Liberec-Jablonec-
Tanwald.................... 119. 100 Kč.
22
Skupina IV. Správa státního dluhu.
11. Na úvěru vlády anglické na repatriaci sibiřských vojsk.... 1, 806. 709 Kč.
12. Na 8% čsl. zahraniční půjčce............. 242, 662. 684 Kč.
13. Na úvěru vlády Spojených Států Severoamer........ 1. 122, 400. 000 Kč.
14. Na závazcích Společné pokladně na předvál. dluh:
I. zajištěný:
a) 3% frankové priority Priv. rak. -uh. společnosti státní dráhy 15, 142. 340 Kč.
b) 4% frankové priority Priv. rak. -uh. společnosti státní dráhy 1, 556. 100 Kč.
II. nezajištěný:
e) 4 1/2% rak. pokl. poukázky... .......... 8, 825. 950 Kč.
15. Na 5% poukázkách 1932-37 zaručených francouzskou vládou.. 4, 594. 800 Kč.
16. Na státovkovém dluhu............... 80, 000. 000 Kč.
Úhrnný úbytek... 1. 623, 205. 883 Kč.
Čistý přírůstek státního dluhu činí tudíž proti roku 1933... 767, 649. 406 Kč.