měny zástupcům veřejné obžaloby u přestupkových soudů, poněvadž vzhledem k očekávané reformě správního trestního řízeni nebyla uprázdněná místa zástupců veřejné obžaloby již obsazována.
Příznivý výsledek se snížil vyššími výlohami přestupkového řízení u okresních úřadů a vyššími výlohami spojenými s postrkem v zemi Slovenské, dále tím, že z úvěru na úřední a kancelářské potřeby bylo doplněno vnitřní zařízení novostaveb okresních úřadů v zemi Slovenské a že v této zemi byl větší náklad na nepaušalované cestovné a stravné. V zemi Moravskoslezské došlo k obsazení uprázdněných míst okresních hejtmanů a s tím souvisejícím dalším osobním změnám, což mělo za následek vzrůst stěhovacích výloh. Vojenské správě byly refundovány výdaje, vzniklé vojenskou asistencí při zřícení novostavby v roce 1928 v Praze, na Poříčí. Konečně byla větší spotřeba tiskopisů u matričních úřadů na Hlučínsku a v zemi Podkarpatoruské.
152. Bylo nutno poskytnouti podle § l, odst. 4, zákona č. 125/1927 Sb. z. a n. obcím k úhradě nákladů na umístění okresních úřadů příspěvky, s nimiž nebylo v rozpočtu počítáno. V zemi Podkarpatoruské (byla fondu obecního základního jmění bývalé župy berežské refundována kupní cena služebního vozu, zakoupeného v roce 1920 bývalým župním úřadem v Berehově. V náhradu za starý služební vůz byl pro zemský úřad v Užhorodě zakoupen vůz nový. V zemi Moravskoslezské byl uhrazen vyšší náklad spojený a provedením voleb do obcí v r. 1931. Nepříznivý výsledek se snížil tím, že úvěru rozpočtové položky "Příspěvky na opatření uniforem pro politické úředníky" bylo použito k úhradě výše zmíněných příspěvků obcím na umístění okresních úřadů, dále že výdaj na diety z důvodu vedení dvojí domácnosti nedosáhl preliminované výše, a tím, že v zemi Slovenské byl nákup nových státních matrik omezen na nezbytnou míru.
Překročení bylo uhrazeno z úspor věcných výdajů řádných a mimořádných tit. l, 2 a 5.
153. Úsporou ze zákonů č. 176/1981 a 174/1932 Sb. z. a n., dále tím, že nebyla obsazena všechna systemisovaná služební místa, že na některá uvolněná služební místa byli přijati zaměstnanci s nižším služebním příjmem, než měli dřívější zaměstnanci, a že v měsíci září 1932 nebyl vyplacen zvláštní přídavek pro Podkarpatskou Rus. Vyplácení odměn a výpomocí bylo omezeno. Příznivý výsledek se snížil výplatou mimořádných odměn policejním orgánům z důvodu zvýšené bezpečnostní služby o IX. všesokolském sletu v Praze a tím, že byl větší náklad, než bylo preliminováno, na služební oděv zřízenců a na oděvné, na platy členů sborů neuniformované stráže bezpečnosti země České a na nemocenské pojištění členů sborů uniformované stráže bezpečnosti.
154. Bylo uspořeno na nájemném, poněvadž nebyly najaty nové objekty a některé objekty byly propuštěny z nájmu, dále proto, že obecní dávky nebyly včas vyměřeny nebo byly vyměřeny nižší částkou, než v rozpočtu bylo předpokládáno. Dalších úspor bylo dosaženo na služebních výdajích tím, že mimořádné služby policejní byly nařizovány jen v případech nutných a že velká část úkonů policejních byla konána bez zvláštní odměny v hodinách úředních, po případě za prodloužení úředních hodin. Nebylo třeba nařizovati pohotovost stráže bezpečnosti v předpokládaném rozsahu. U policejního ředitelství v Praze byl zřízen pohotovostní oddíl stráže bezpečnosti a touto hospodárnější organizací pohotovostní služby bylo dosaženo značných úspor. Náklad na úřední a kancelářské potřeby byl snížen jednak tím, že nákup těchto potřeb byl omezen, jednak tím, že byl soustředěním zlevněn. Také okolnost, že nedošlo k rozšíření policejního rayonu v předpokládaném rozsahu, měla vliv na snížení výdajů za otop, světlo a úklid. Služební cesty a překládání policejních zaměstnanců na jiné služební místo byly omezeny. Přeloženi policejních zaměstnanců do lázeňských míst na dobu saisony bylo v roce 1932 prove-
deno přeložením výpomocných sil v omezeném počtu a definitivně, takže nedošlo k výplatě diet v očekávané výši. Poněvadž uniformovaná stráž bezpečnosti byla doplněna menším počtem nových sil, než bylo předpokládáno, bylo za ně zaplaceno méně prvních vkladů do oděvní masy a snížil se náklad na čištění a nákup ložních potřeb. Omezením služebních cest byl snížen náklad na provoz a udržování služebních vozů. Byl koupen menší počet jezdeckých koní, než bylo zamýšleno, a výhodněji. Také píce pro koně byla koupena levněji. Úvěru pro odborné vzdělání policejních úředníků nebylo použito.
Úspory byly zmenšeny větší potřebou na oděvní paušál uniformované stráže bezpečnosti, na výstroj a výzbroj a na stravování policejních vězňů ve všech zemích kromě země Slovenské, na odměňování členů uniformované stráže bezpečnosti a úředníkům strážní služby v zemi Moravskoslezské za noční služby, resp. úkony mimořádné, zvýšenými cestovními náklady asistenčních čet jakož i vyšší potřebou (zejména zaplacením účtu státní tiskárny z konce r. 1931) na ústřední policejní věstník a policejního oznamovatele a na odměňování pohotovostních služeb konaných uniformovanou stráží bezpečnosti v zemi Podkarpatoruské v prvých měsících roku 1932.
155. Třetí splátkou na kabelisaci telegrafního a telefonního vedení a druhou splátkou na zařízení telegrafu a telefonu policejního ředitelství v Praze, dále zakoupením nového osobního vozu pro policejní ředitelství v Mor. Ostravě a vězeňského vozu pro policejní ředitelství v Brně. Překročení se snížilo tím, že úvěru rozpočtové položky "Příspěvky na opatření uniforem pro policejní úředníky" bylo použito, jak poznamenáno u mimořádných výdajů věcných v §u 2, a že výdaj na diety z důvodu vedení dvojí domácnosti nedosáhl požadované výše.
Překročení bylo uhrazeno z úspor věcných výdajů řádných a mimořádných tit. 2.
156. Hlavně úsporou ze zákona č. 174/1932 Sb. z. a n. Výdaj na nemocenské pojištění nedosáhl preliminované úvěrové výše.
157. Bylo uspořeno na nájemném, ježto někteří majitelé domů, v nichž jsou pronajaty místnosti četnictvu, neuplatňovali nároku na zvýšení nájemného a nebylo lze získati lepší ubytování četnictva v zamýšleném rozsahu. Také byly co nejvíce omezeny výdaje na úřední a kancel. potřeby, na výzbroj a střelectví, na doplnění a opravy vnitřního zařízení budov a lůžkovin a na první služební výstroj.
Snížení úspory nastalo častějším soustřeďováním četnictva do míst, v nichž byla ohrožena veřejná bezpečnost a v zemi České a Slovenské také větším nákladem na stravné, poněvadž četnictvo z důvodů bezpečnostních trávilo větší počet služebních hodin ve službě obchůzkové. Kromě toho vzrostly ve všech zemích kromě země Podkarpatoruské telefonní výdaje v bezpečnostní službě a výdaje na chov a výcvik služebních psů.
158. Výdaji na přizpůsobení výzbroje četnictva výzbroji vojenské a na diety z důvodu vedení dvojí domácnosti v zemi Moravskoslezské a Podkarpatoruské, kde byla větší účast ženatých příslušníků četnictva na četnických školách, než s jakou bylo počítáno v rozpočtovém návrhu.
Překročení se snížilo omezeným přemisťováním četníků, čímž bylo v zemi české a Slovenské uspořeno na dietách z důvodu vedení dvojí domácnosti; bylo koupeno méně služebních kol a motorových vozidel a omezeny výdaje na další vybudování pátrací služby a na vybavení četnických útvarů novými služebními předpisy; nebyly zřízeny telefony v četnických stanicích v zamýšleném rozsahu.
Překročení bylo uhrazeno z úspor celé kapitoly.
159. Menšími výdaji na odměny, jež bylo třeba ještě v roce 1932 platiti sčítacím orgánům a omezením věcných výdajů.
160. Snížil se počet odůvodněných žádostí a k vojenským cvičením byl povolán menší počet mužstva v záloze a v náhradní záloze. Doba voj. cvičení byla zkrácena.
161. Některá šetření, na jichž podkladě měly býti příslušné částky vyplaceny, nebyla v roce 1932 ještě skončena.
162. Menším výnosem z prodeje jednotlivých částek Sbírky zákonů a nařízení zejména proto, že část těch, kteří kupovali sbírku po částkách v drobném prodeji, přešla mezi předplatitele. Také obecní úřady odebraly menší počet výtisků sbírky. Mimo to nebylo dosaženo výnosu očekávaného z inzerce ve Věstníku ministerstva vnitra a zmenšil se odběr Sborníku archivu ministerstva vnitra. Nepříznivý výsledek se poněkud snížil, poněvadž vzrostl počet předplatitelů Sbírky zákonů a nařízení.
163. Různé nekompensovatelné náhrady osobní a věcné a výtěžek z prodeje starých inventárních předmětů. Dále náhrady obcí v zemi Slovenské, které neposkytují obecním a obvodním notářům naturálního bytu a peněžité pokuty podle § 90 služ. pragmatiky. Příznivý výsledek byl snížen zejména menším odbytem cestovních pasů a pohraničních průkazek, jakož i poklesem poplatků za vidování cestovních pasů v důsledku devizových opatření a tím, že zmenšením rozsahu úředního věstníku zemského úřadu v Užhorodě poklesly též poplatky, které bývaly placeny za různá uveřejnění.
164. Hlavně tím, že o příspěvcích obcí, v nichž byla zestátněna policie, k nákladům na stráž bezpečnosti a civilní stráž podle § 3 zák. č. 165/1920 Sb. z. a n. nebylo ve většině případů dosud rozhodnuto. Dále pokleslo (předplatné na "Ústřední policejní věstník a policejní oznamovatel". Z policejního oznamovatele země Slovenské nebylo preliminovaného příjmu, poněvadž vydávání této publikace bylo v r. 1931 zastaveno. Nepříznivý výsledek se snížil nekompensovatelnými náhradami výdajů osobních a věcných a v zemi Moravskoslezské výtěžkem z prodeje koňského hnoje a ojetých služebních vozů.
, 165. Nekompensovatelné příjmy. Zvýšeni dávek podnájemného v zemi Moravskoslezské, Slovenské a Podkarpatoruské v důsledku zvýšení nájmů. Splacení státní pohledávky za zrušenou ústřední (rakouskou) podpůrnou pokladnu četnictva, která byla vedena ve výkazu záloh a jiných erárních pohledávek a byla po likvidaci ústřední podpůrné pokladny z přídělů četnictvu přikázaných vrácena. Konečně vyšší výtěžek z prodeje vyřazených motorových kol. Příznivý výsledek se poněkud snížil tím, že při prodeji vyřazených předmětů výzbroje a vystřílených nábojů nebylo dosaženo preliminovaného příjmu.
166. Tím, že nenastala v roce 1932 změna v osobě ministrově a úsporou podle zákona čís. 176/1931 Sb. z. a n.
167. Úsporou podle zákonů čís. 176/1931 a 174/1932 Sb. z. a n. a tím, že nebyla obsazena všechna systemisovaná služební místa.
168. Příznivý výsledek vznikl hlavně snížením výdajů na položce "Legislativní práce" (menší výdaje na honorářích externím pracovníkům). Rozsah úředního věstníku byl z úsporných důvodů omezen a nebyly vydány příručky pro justiční službu. Výdaje na úřední a kancelářské potřeby, provoz a udržování služebních vozů a úřední knihovnu byly z úsporných důvodů sníženy.
169. Zařízení ministerstva bylo doplňováno jen v neodkladných případech.
170. Úsporou podle zákonů čís. 176/1931 a 174/1932 Sb. z. a n. a tím, že některá systemisovaná služební místa nebyla obsazena. Příznivý výsledek byl snížen hlavně výplatou soudcovských a státně zastupitelských odměn podle usnesení vlády ze 16. června 1932 a tím, že bylo nutno přijmouti 2 smluvní úředníky (překladatele).
171. Náklad na cestovné a stravné byl značně nižší a také okolnost, že při Státním soudě nebylo případů trestního řízení a že výdaje na provoz a udržování služebního vozu byly z úsporných důvodů značně omezeny, přispěla k příznivému výsledku.
172. Větším výdajem na cestovné a stravné, poněvadž v důsledku nálezu nejvyššího správního soudu bylo nutno zaplatiti některým soudcům i za dobu dovolených v letech předchozích diety z důvodu vedení dvojí domácnosti. Dále bylo nutno přiděliti několik nových soudcovských sil Nejvyššímu soudu. Nepříznivý výsledek snížen byl částečně úsporami na zařízení Nejvyššího soudu, poněvadž byly zakoupeny jen nutné předměty kancelářského zařízení. Úhrada překročení u řádných výdajů osobních kap. 7, tit. 2.
173. Příznivý výsledek vznikl hlavně úsporou ze zákonů čís. 176/1931 a 174/1932 Sb. z. a n. Dále neobsazením některých systemisovaných služebních míst a snížením výdajů na služební oděv, poněvadž nebylo v očekávané míře potřebí soudcovských talárů a baretů a na uprázdněná místa zřízenců byli jmenováni pomocní zřízenci bez nároku na. služební oděv. Agenda pojišťovacích soudů byla menší a v obvodu vrchního soudu bratislavského nedošlo k předpokládanému přijetí smluvních zaměstnanců. Též na příspěvcích na nemocenské pojištění státních zaměstnanců byl menší výdaj, poněvadž v roce 1932 nebyl značný počet soudcovských míst, hlavně ve vyšších platových stupnicích, obsazen a také systemisovaná služební místa kancelářských úředníků byla z úsporných důvodů obsazována většinou kancelářským personálem pomocným. Výdaje na odměny funkcionářům státního zastupitelství byly menší, poněvadž část těchto míst nebyla obsazena. Výdaje na pracovní soudnictví, které svoji činnost zahájilo později, než bylo očekáváno, byly menší.
Příznivý výsledek byl snížen vyššími výdaji na denní platy a mzdy, jakož i na nemocenské a penzijní pojištění zaměstnanců v obvodech vrchních soudů moravskoslezského a bratislavského, poněvadž bylo nutno přijmouti na výpomoc větší počet smluvních sil.
174. Nepříznivý výsledek vznikl hlavně vzrůstem výdajů na zakládání pozemkových knih v důsledku pozemkové reformy, zaplacením pohledávky státní tiskárny v Košicích za tiskopisy dodané pro obvod vrchního soudu v Bratislavě a že byla zaplacena část topiva, dodaného v roce 1931, za nějž účty došly až v roce 1932. Náklad na soudcovské substituce byl větší, protože značný počet systemisovaných služebních míst soudcovských nebyl obsazen. Na Slovensku a Podkarpatské Rusi bylo nutno zvýšiti počet komisí při zakládání pozemkových knih. Pro práce ve věznicích sborových soudů v obvodech vrchních soudů českého, moravskoslezského a košického bylo nutno zakoupiti větší množství surovin. Náklad na právo chudých v obvodech vrchních soudů českého a moravskoslezského byl značně vyšší v důsledku hospodářské krize. Trestní soudnictví na Slovensku a Podkarpatské Rusi vyžadovalo vyšších výdajů, poněvadž vzrostl počet trestních případů.
Nepříznivý výsledek byl částečně vyvážen poklesem nákladu na trestní soudnictví v obvodech vrchních soudů českého a moravskoslezského, poněvadž stravování vězňů bylo u většiny soudů zadáno za značně nižší ceny. V trestních věcech bylo dosaženo úspor na svědečném a znalečném a žádosti korporací, kterým se obyčejně poukazují částky z úvěrových prostředků položky "Soudní ochrana mládeže", byly v r. 1932 menšího rozsahu. Nedošlo k předpokládanému zvýšení nájemného v obvodech vrchních soudů moravskoslezského, bratislavského a košického a náklad na telefonní poplatky a hovorné nedosáhl očekávané výše. Úhrada překročení v řádných výdajích osobních a mimořádných výdajích věcných kap. 7, tit. 3, jakož i v řádných výdajích věcných kap. 7, tit. 5.
175. Příznivý výsledek vznikl zejména úsporou na cestovném a stravném, poněvadž hlavně na Slovensku a Podkarpatské Rusi poklesl počet zaměstnanců, jimž bylo nutno platiti diety z důvodu vedení dvojí domácnosti. Doplňování vnitřního zařízení soudů bylo z úsporných důvodů omezeno a zejména nedošlo k proponovanému vnitřnímu zařízení dvou nových soudů na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Částka pře-
liminovaná na pol. "Kolonisace v zemi Slovenské a Podkarpatoruské" zůstala nepoužita a udělování nových stipendií pro posluchače právnických fakult bylo pro dostatek uchazečů právníků o místa v justičních službách zastaveno. Likvidace bývalých sirotských úřadů na Slovensku a Podkarpatské Rusi si nevyžádala předpokládaného nákladu.
Příznivý výsledek byl částečně snížen nutným nákladem na vnitřní zařízení nových soudních budov krajských soudů v Bratislavě a Ružomberku a vyšším nákladem na diety z důvodu vedení dvojí domácnosti v obvodu vrchního soudu českého, kde byl nedostatek vhodných bytů.
176. Hlavně úsporou podle zákona čís. 174/1932 Sb. z. a n. a tím, že nebyla obsazena některá systemisovaná služební místa. Dále úsporou na služebním oděvu, obuvi a jiných potřebách zřízenců strážní služby, jakož i úsporou při nákladu na odměny za noční službu. K placení vyšších sazeb za úrazové pojištění nedošlo a nebyli přijati noční hlídači pro ústav pro choré trestance na Mírově. Příznivý výsledek byl částečně snížen tím, že bylo nutno přijmouti pomocné dozorčí síly a že náklad na položce "Chléb pro zřízence služby strážní" byl proti očekávání vyšší.
177. Poklesl počet objednávek a byly s ohledem na nezaměstnanost dělnictva omezeny práce prováděné trestanci pro soukromníky, čímž poklesl úměrně také výdaj na opatření surovin a příslušenství a na odměny za práci trestancům. Výdaje na šatstvo, obuv a prádlo pro trestance byly stejně jako výdaje z položek "Otop" a "Udržování zařízení žalářů" sníženy a také přemísťování trestanců z jedné trestnice do druhé bylo omezeno. Příznivý výsledek byl snížen hlavně vzrůstem nákladu na zvýšený počet trestanců, které bylo nutno ošetřovati v ústavech pro choromyslné a nemocnicích a zakoupením prosvětlovacího přístroje pro ústav pro choré trestance na Mírově.
178. Hlavně úsporou ze zákona čís. 174/1932 Sb. z. a n.; také tím, že nebyla obsazena některá systemisovaná služební místa. Byly sníženy denní platy a mzdy zaměstnanců, poklesl výrobní náklad součástek úředního oděvu a obuvi, a opravy těchto věcí byly prováděny úsporně. Nedošlo k výplatě odměn za noční služby zřízencům strážní služby a nebyl vyčerpán úvěr pol. "Odměny a výpomoci.
179. Příznivý výsledek vznikl hlavně na pol. "Hospodářství polní a zahradní", poněvadž nákupy byly omezeny jen na potřeby nezbytně nutné k hospodaření. Komenského ústav v Košicích nemohl pro devizová a dovozní omezeni dovážeti z ciziny semena a květiny, jichž pastováni v ústavních sklenících bývalo dříve velmi rentabilní. Dále vznikla úspora na nákladu určeném na stravování, šatstvo, obuv a prádlo chovanců, poněvadž potraviny zlevnily a počet chovanců oproti roku 1031 poklesl; nebyly také opatřovány v předpokládaném rozsahu suroviny a příslušenství pro ústavní dílny, které byly v důsledku hospodářské krize méně zaměstnány a jichž strojní zařízení proto vyžadovalo méně oprav. Udržování zařízeni pavilonů bylo z úsporných důvodů omezeno. Také příznivý zdravotní stav chovanců přispěl k úspoře. Příznivý výsledek byl částečně snížen větším nákladem na otop, poněvadž dodavatelé předložili účty za dříve dodané palivo teprve v roce 1932.
180. Počet předplatitelů Věstníku stoupl a také i jiné publikace vydané ministerstvem spravedlnosti měly větší odbyt.
181. Hlavně menším výtěžkem za otisky nálezů pro interesenty.
182. Používání vězňů k pracím mimo věznice bylo s ohledem na nezaměstnanost dělnictva omezeno, čímž poklesl značně příjem z práce vězňů. Očekávané náhrady nákladů trestního řízení v obvodech vrchních soudů v Brně, Bratislavě a Košicích byly ve značném počtu případů nedobytné. Nepříznivý výsledek byl snížen značným výtěžkem tiskárny věznice krajského soudu trestního v Praze, která byla po celý rok plně zaměstnána dodávkami tiskopisů pro soudy a výrobou nových
pozemkových knih. Také vzrůstem nekompensovatelných náhrad a úspěšnějším vymáháním nákladů trestního řízeni od stran v obvodu vrchního soudu v Praze a Košicích.
183. Hlavně úbytkem objednávek od soukromníků a omezením venkovských prací trestanců s ohledem na nezaměstnanost dělnictva. Nepříznivý výsledek byl částečně snížen nekompensovatelnými náhradami výdajů a dosažením vyššího příjmu za odprodaný vepřový dobytek v illavské trestnici.
184. Příjem z práce chovanců poklesl, poněvadž ústavní dílny byly v důsledku hospodářské krize méně zaměstnány; nedostavil se také očekávaný příjem z polního a zahradního hospodářství, poněvadž úroda obilnin a luštěnin ve východní části Slovenska, kde má Komenského ústav v Košicích statek, utrpěla katastrofálním suchem. Ceny hospodářských produktů poklesly a také příjem za zeleninu a květiny pěstované v ústavních sklenících Komenského ústavu v Košicích byl menší, poněvadž nebylo možno dovážeti semena a květiny z ciziny pro dovozní omezení. Nepříznivý vliv měla také okolnost, že ubylo chovanců, za něž byla osobami k tomu po zákonu povinnými placena plná ústavní taxa. Nepříznivý výsledek byl částečně snížen nekompensovatelnými náhradami.
185. Nebylo změny v osobě ministrové, dále úspora ze zákona čís. 176/1931 Sb. z. a n.
186. Hlavně úsporou ze zákona č. 176/1931 Sb. z. a n. a tím, že nebyla obsazena některá systemisovaná služební místa a z úsporných důvodů bylo omezeno udílení odměn a výpomocí.
187. Byly omezeny úřední cesty k právnickým poradám v Bratislavě, zmenšena publikační činnost a omezeny meziměstské telefonní hovory.
188. Výtěžek z prodeje publikací.
189. Příznivý výsledek vzniklý úsporou ze zákonů čís. 176/1931 a 174/1932 Sb. z. a n., odchodem některých zaměstnanců do penze, úmrtím a neobsazením některých systemisovaných služebních míst, jakož i zaměstnáváním smluvních sil v menším rozsahu, byl snížen hlavně výplatou soudcovských odměn podle usnesení vlády z 24. června 1932.
190. Výdaje na provoz a udržování nového služebního vozu byly menší a též doplňování úřední knihovny bylo omezeno.
191. Doplňování vnitřního zařízení úřadoven bylo značně omezeno. Příznivý výsledek byl snížen zakoupením nového služebního vozu.
192. Volební soud zasedal v r. 1932 jen třikráte, byly proto výdaje na cestovně a diety nižší; též nedošlo v r. 1932 k vydání V. dílu Sbírky nálezů Volebního soudu.
193. Hlavně výtěžkem za prodaný služební vůz a větším příjmem za opisy nálezů.
194. V roce 1932 nedošlo k vydáni V. dílu Sbírky nálezů Volebního soudu a nebylo proto příjmu preliminovaného za prodej této publikace.
195. Úsporou ze zákona č. 176/1931 Sb. z. a n. a tím, že nenastala změna v osobě ministrově.
196. Hlavně úsporou ze zákonů č. 176/1931 a 174/1932 Sb. z. a n. v ústředí a u referátů ministerstva školství a národní osvěty na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Dále nebyla obsazena některá systemisovaná služební místa a místa smluvních zaměstnanců. Honoráře za zvláštní práce, odměny a výpomoci byly omezovány stejné jako výdaje na referát ministerstva školství a národní osvěty na Slovensku.
197. Úřední cesty a zasedání odborných reformních komisí a poradních sborů bylo omezeno. Dále jest příznivější výsledek na položce "Nájemné", poněvadž daně a dávky podle nájemních smluv nebyly placeny pro opožděné vyúčtování. Omezen byl též náklad na provoz a udržování služebních vozů,
při čemž používaný vůz potřeboval jen malých oprav. Při tisku věstníku bylo uspořeno, ježto byly nahrazovány výlohy za tisk konkursů, s čímž se v rozpočtu nepočítalo. Příznivý výsledek byl poněkud snížen vyšším nákladem na telefonní provoz.
198. Menší potřebou na stěhovacích výlohách a na zařízení ministerstva a jeho referátů na Slovensku a na Podkarpatské Rusi.
199. Úsporou ze zákonů č. 176/1931 a 174/1932 Sb. z. a n.; v zemi České nedošlo k placení substitučních nákladů za okresní školní inspektory z řad učitelů škol národních a v zemi Moravskoslezské a Slovenské nebyla obsazena některá systemisovaná služební místa. Honoráře inspektorů a odměny a výpomoci byly omezeny.
200. Hlavně úsporou na cestovném a stravném při omezování služebních cest. Dále bylo uspořeno na nájemném při ubytování školských inspektorátů v zemi Slovenské a Podkarpatoruské a byla menší potřeba na otop a kancelářské potřeby.
201. Došlo jen k menším osobním změnám ve vedení školských inspektorátů a z důvodů úsporných byly omezeny výlohy zařizovací. Příznivý výsledek snižuje se nákladem spojeným s nutným služebním přeložením tří inspektorů v zemi Slovenské.
202. Úsporou ze zákonů č. 176/1931 a 174/1932 Sb. z. a n. a tím, že nebylo obsazeno místo inspektora živnostenských škol pokračovacích v Brně. Honoráře inspektorů, odměny a výpomoci byly z důvodů úsporných omezovány.
203. Z důvodů úsporných byly omezeny cesty inspekční a nebyly povolovány cesty zahraniční. Také nedošlo k předpokládanému výdaji na zřízení ústřední knihovny živnostenských škol pokračovacích.
204. Zařízení a režijní potřeby byly pro inspektoráty opatřeny jen v nutných případech.
205. Zřizování a rozšiřování škol v zemi Slovenské a Podkarpatoruské pro velký přírůstek žactva vyžadovalo zvýšeného nákladu na učitelstvo, smluvní učitele i výpomocná učitelské síly. Zvýšila se také potřeba na stálé honoráře a přespočetné hodiny a i na odměny za vyučování v kursech, pořádaných pro nezaškolené děti v zemi Podkarpatoruské. Dále byla poukázána dodatečně nepreliminovaná náhrada odměn podle zákona Č. 289/24 Sb. z. a n., vyplacených učitelstvu obcí libereckou. Nepříznivý výsledek byl snížen úsporou ze zákona č. 174/32 Sb. z. a. n., menší potřebou na pojištění podle zákona č. 221/25 Sb. z. a n. v zemi Slovenské a také tím, že příspěvky nestátním školám (platové doplňky učitelům nestátních škol) nedosáhly očekávané výše a že odměny nebyly povolovány.
Z projednávaného překročeni ve výši 998. 000 Kč bylo zajištěno 306. 500 Kč v úsporách osobních výdajů řádných § 2, tit. 5(32. 000 Kč), § l, tit. 6(119. 000 Kč), § 2, tit. 7(1. 500 Kč), tit. 10(55. 000 Kč) a § 3, tit. 11(99. 000 Kč), kdežto úhrada pro zbývající část překročení ve výši 691. 500 Kč nebyla sdělena. O úhradě zbytku překročení jest bližší vysvětlení v úvodu.
206. Hlavně úsporou na režijních výlohách, jichž úhradu přejímají postupně také obce, na různých příspěvcích a učebných potřebách. Příznivý výsledek byl snížen vyššími výdaji na služební cesty zejména při vyučování náboženství v zemi Slovenské a na nájemné pro nově otevřené třídy v zemi Podkarpatoruské.
207. Na Slovensku nebyly zahájeny novostavby některých školních budov a stavební podpory nebyly povoleny v očekávaném rozsahu. Úspora byla snížena povolením vyšších podpor na školní stavby v zemi Podkarpatoruské.
208. Vyšším nákladem na platy zaměstnanců pro přírůstek žactva, ustanovením starších sil na místa prozatím obsazená silami mladšími a také tím, že nedošlo k odchodu učitelských sil do výslužby v očekávaném rozsahu. Nepříznivý
výsledek byl snížen úsporou ze zákona č. 174/1932 Sb. z. a n., snížením příspěvků na naturální byty řídícím učitelům, úsporami na pojistném za výpomocné učitele, jichž bylo méně ustanoveno, i na pojistném podle zákona č. 221/25 Sb. z. a n. a omezením výpomocí v nemoci. Nepříznivý výsledek byl snížen také tím, že v tomto §u rozpočtený náklad na hlavní mytí (úklid) byl zúčtován v řádných výdajích věcných. O úhradě překročení jedná úvod.
209. Dotace na učebné pomůcky byly sníženy a doplňování školních knihoven a zařízení bylo téměř zastaveno. Vydání za otop, kancelářské potřeby i za opravy školního zařízení byla podstatně omezena, čímž bylo dosaženo úspor u položky "Režijní potřeby" přes to, že u ní byl zúčtován nepreliminovaný náklad na hlavní úklid. Příznivý výsledek byl snížen vyšší potřebou na nájemném, vyplaceném i za dobu minulou podle nových nájemních smluv, a na cestovném a stravném zejména učitelům náboženství a ke zkoušce učitelské způsobilosti.
210. Nedošlo ke zřizování a zařizování škol v očekávaném rozsahu. Počet komisí byl omezen.
211. Hlavně snížením různých podpor k pomocným účelům výchovným a školským a správních nákladů na pedagogické akademie v Praze, Brně a Bratislavě.
212. Ustanovením většího počtu profesorů a zvýšenou potřebou námezdních sil pro nově otevřené pobočky následkem přírůstku žactva, propočítáním služební doby některým profesorům v zemi České, obsazením systemisovaných služebních míst v zemi Moravskoslezské, na která nebylo v rozpočtu pamatováno, a ustanovením profesorů s předepsanou kvalifikací namísto dosavadních smluvních sil i suplujících profesorů v zemi Slovenské. Vyššího nákladu bylo třeba na přespočetné hodiny v zemi Slovenské a Moravskoslezské a na platové doplňky nestátním profesorům poukazem doplatku též za léta 1921 a 1922. Nepříznivý výsledek byl snížen hlavně úsporou ze zákona č. 174/1932 Sb z. a n., zastavením podpor a stipendií na studia do ciziny i odměn profesorům, přikázaným na Podkarpatskou Rus, a omezením výpomocí. Došlo také k propouštěni smluvních zaměstnanců na Slovensku a Podkarpatské Rusi a k úsporám při pořizování služebních oděvů.
O úhradě překročení jest vysvětlení v úvodu.
213. Snížením ústavních režijních záloh, omezením dotací na vnitřní zařízení i učebné pomůcky a menší potřebou na cestovném, stravném, dietách z důvodu vedeni dvojí domácnosti i na náhradách stěhovacích výloh při účelnějším překládání profesorů. Příznivý výsledek byl snížen zvýšením nájemného podle nových nájemních smluv, placením daní a dávek i za dobu uplynulou a vyšším nákladem na podpory nestátním vydržovatelům škol.
214. Z důvodů úsporných byly omezeny výdaje na vnitřní zařízení novostaveb a mimořádné dotace na doplňování vnitřního zařízení a učebných pomůcek. Podpory na vydávání učebnic a příruček nebyly poskytovány.
215. Úsporou ze zákona č. 174/1932 Sb. z. a n., penzionováním profesorů v zemi Moravskoslezské a Slovenské a tím, že V Čechách nepovinným předmětům nebylo vyučováno v očekávaném rozsahu. Dále byl menší náklad na platové doplňky nestátních profesorů v zemi Podkarpatoruské; v rámci úsporných opatření byly omezeny odměny, výpomoci, jakož i podpory a stipendia na další vzdělání. Příznivý výsledek byl snížen vyšší potřebou námezdních sil za penzionované a onemocnělé zřízence, dále vzrůstem přespočetných hodin, zastupováním onemocnělých profesorů v zemi Moravskoslezské i na Slovensku a ustanovením výpomocných učitelů na Podkarpatské Rusi.
216. Snížením ústavních režijních záloh, úsporami na cestovném a stravném, menší potřebou na pravidelné udržo-