Přehled daní a dávek.

Označeni

Rok

Ze 100 Kč výdajů státní správy bylo kryto jednotlivými daněmi

Srovnání s rozpočtem

rozpočet

platba

náležitost

platba vyšší - nižší

náležitost vyšší - nižší

I. Daně přímé:

           

1. daň důchodová ............

1931

11-73

10-88

9-38

0-85

2-35

1932

10-95

1440

14-95

3-45

4--

2. daně výnosové:

           

a) výdělková:

           
 

1931

1-02

0-86

0-71

0-16

0-31

1932

0-86

0-80

0-59

0-06

0-27

2. zvláštní .............

1981

1-02

1-

0-90

0-02

0-12

1932

1-07

0-77

063

0-30

0-44

 

1931

0-74

0-49

0-56

0-25

0-18

1932

0-78

0-45

0-46

0-33

0-32

 

1931

0-01

0-37

0-20

0-38

0-21

1932

0-01

0-60

0-37

0-51

0-38

d) rentová, z tantiém a daň z vyššího služného

1931

1-18

1-41

1-44

0-23

0-26

1932

1-34

1-84

1-85

0-50

0-51

 

1931

__  __

0-16

0-45

0-16

0-45

1932

- -

0-10

0-34

0-10

0-34

I. Úhrn daní přímých...

1931

15-70

14-43

12-34

1-27

3-36

1932

15-01

17-86

17-77

285

2-76

II. Daně spotřební:

           

1. z cukru a sladidel ...........

1931

6-42

6-55

6-54

0-13

0-12

1932

6-84

6-75

6-62

0-09

0-22

 

1931

1-17

1-25

1-24

0-08

0-07

1932

1-23

1-25

124

0-02

0-01

 

1931

0-20

0-25

0-25

0-05

0-05

1932

0-24

0-25

0-25

001

0-01

 

1931

0-05

0-04

0-04

0-01

0-01

1932

0-05

0-03

0-03

0-02

0-02

 

1931

6-44

5-62

5-56

0-82

0-88

1932

6-52

5-20

5-23

1-32

7-29

5a z droždí ..............

1931

__  __

___

_ ___

__  __

____

1932

-  -

0-18

0-18

018

0-18

6. z ostatních nápojů ...........

1931

3-61

3-36

3-34

0-25

0-27

1932

3-75

3-16

3-13

0-59

0-62

 

1931

0-96

1-16

1-26

0-20

0-30

1932

1-52

1-56

1-55

004

0-03

II. Úhrn daní spotřebních...

1931

18-85

18-23

18-23

0-62

0-62

1932

20-15

18-38

18-23

1-77

1-92

III. Daně obchodové:

           

1. z obratu ...............

1981

12-24

8-55

9-55

3-69

2-69

1932

10-68

8-52

8-47

2-16

2-21

2. z uhlí ................

1931

2-24

2. -

2-06

0-24

0-18

1932

1-93

1-99

1-89

006

0-04

3. z dopravy železniční, poštovní a telefonní...

1931

5-29

3-63

3-63

1-65

1-66

1932

4-54

3--

2-97

1-54

1-57

 

1931

0-22

0-16

0-16

0-06

0-06

1932

0-22

000

0-09

0-13

0-13

III. Úhrn daní obchodových...

1931

19-99

14-34

15-40

5-65

4-59

1932

17-37

13-60

13-42

377

3-95

Úhrn daní a dávek...

1931

54-54

47'-

45-97

7-54

8-57

1932

52-53

49-84

49-42

2-69

3-11

         



 

Přehled o přirážkách samosprávných svazků a fondů.

Označení

Nedoplatky (po odečtení přeplatků) zbylé koncem roku 1931

Náležitost podle účetní závěrky (povinnost vzniklá v roku 1932)

Platba

Nedoplatky (po odečtení přeplatků) zbylé koncem roku 1932

Odpisy*)

h

h

h

Kč h

h

Přirážky samosprávných svazků a fondů:

                   

zemské.... .......

541, 829. 375

77

485, 308. 226

13

471, 709. 522

15

555, 428. 079

75

48, 327. 805

71

školní ..............

13, 391. 663

50

13, 900. 177

80

13, 701. 513

25

13, 590. 328

05

1, 125. 455

34

okresní ..............

218, 153. 567

29

271, 577. 682

51

250, 853. 356

90

238, 877. 892

90

22, 473. 729

69

zdravotní .............

28, 472. 183

16

24, 924. 292

04

24, 560. 464

25

28, 836. 010

95

2, 441. 427

33

komorní ............

33, 483. 341

60

22, 150. 968

05

22, 797. 272

55

32, 837. 032

10

6, 045. 407

34

12%ní k dani pozemkové .....

5, 403. 902

65

7, 695. 415

40

6, 909. 826

15

6, 189. 491

90

76. 946

49

obecní ..............

703, 083. 636

45

627, 220. 936

25

631, 798. 782

60

698, 505. 790

10

81, 382. 359

89

obecní přirážky ku všeobecné a zvláštní dani výdělkové (§58, odst. 6 a §85, odst. 6 zák. o přímých daních) přidělené zemím ..........

1, 844. 343

90

5, 600. 571

30

6, 323. 868

45

1, 121. 046

75

107. 896

33

ostatní druhy přirážek (včetně pokut pro chudinské fondy) .......

1, 299. 210

85

369. 531

30

493. 601

50

1, 175. 140

65

136. 234

40

Přirážky samosprávných svazků a fondů (úhrnem) ........

1. 546, 961. 225

17

1. 458, 747. 795

78

1. 429, 148. 207

80

1. 576, 660. 813

15

161, 117. 262

42

                     

*) Odpisy jsou již od povinnosti (sloupec 2) odečteny.

       

i

         

Účiny nepreliminované.

Ve výdajích (str. 120 - 122) v části A (uhrazené z příjmů mimo rozpočet) jsou vykázány:

v oboru kap. 5 - ministerstvo národní obrany - náklad na augmentační zásoby oděvu a výstroje pro mužstvo v částce.... povolený zákonem čís. 312/1921 Sb. z. a n., a uhrazený z výtěžku úvěrní operace podle téhož zákona;

1, 963. 007 Kč 75 h,

v oboru kap. 14 - ministerstvo veřejných prací - náklad na stavby státních obytných domů ............... povolený zákonem čís. 35/1923 Sb. z. a n., a uhrazený z výtěžku losové půjčky podle zákona čís. 100/1921 Sb.

z. a n.;

18, 860. 991 Kč 55 h,

v oboru kap. 17 - ministerstvo sociální péče - náklad na péči o nezaměstnané ................... povolený ustanovením čl. XIV, lit. e) finančního zákona pro rok 1932 a uhrazený z výtěžku úvěrních operací podle téhož zákonného zmocnění;

300, 000. 000 Kč - h,

v oboru kap. 21 - ministerstvo financí (všeobecná pokladní správa) a) příděly státním podnikům na investiční náklady....

50, 156. 656 Kč 55 h,

b) příděly státním fondům na investiční náklady.... podle zákona čís. 35/1931 Sb. z. a n., uhrazené vesměs z výtěžku úvěrní operace podle téhož zákona;

37, 797. 916 Kč 70 h,

c) příděl čsl. státním drahám na práce investiční.... podle ustanovení čl. XV, odst. 1, lit. b) finančního zákona pro rok 1932 a uhrazený z výtěžku úvěrní operace podle téhož zákonného zmocnění.

277, 472. 641 Kč 35 h,

V části B (výdaje hrazené z příjmů na rozpočet) jsou vykázány:

 

v oboru kap. 10 - ministerstvo školství a národní osvěty - příspěvky k odpočivným a zaopatřovacím platům nestátních učitelů na Slovensku a Podkarpatské Rusi v částce ...... podle zákonů čís. 166, 167 a 287 z roku 1924, čís. 104/1926 a čís. 70/1930 Sb. z. a n.;

30, 103. 993 Kč 95 h

v oboru kap. 21 - ministerstvo financí (všeobecná pokladní správa) -

a) zálohy na schodky Košicko-Bohumínské dráhy a místních drah v částce .............. podle čl. III, odst. 1 finančního zákona pro rok 1932;

202, 800. 500 Kč 95 h

b) peněžní vklady do státních podniků ponechané jim trvale v částce ................. podle zákona čís. 404/1922 Sb. z. a n. a vládního nařízení čís. 206/1924 Sb. z. a n.;

8. 943 Kč 55 h

c) zálohy pro investiční potřeby státních podniků v roce 1932 v částce ................ podle čl. XV, finančních zákonů pro roky 1931 a 1932.

3, 176. 043 Kč 05 h

V příjmech nepreliminovaných (str. 123) jsou vykázány: při kap. 21, tit. 5 - (všeobecná pokladní správa) -

 

a) příjmy mimo rozpočet, určené k úhradě nepreliminovaných výdajů z výtěžku úvěrních operací úhrnem...  a to z půjčky na augmentační zásoby podle zákona čís. 312/1921 Sb. z. a n., z losové půjčky podle zákona čís. 100/1921 Sb. z. a n., z investiční půjčky podle zákona čís. 35/1931 Sb. z. a n. a z přechodných půjček podle zmocnění čl. XIV, lit. e) a čl. XV, odst. 1, lit. b) finančního zákona pro rok 1932;

686, 251. 213 Kč 90 h

b) úhrada zálohy z pokladních hotovostí v roce 1931 poskytnuté čsl. státním drahám .......... podle zmocnění čl. II, odst. 3, druhá věta, finančního zákona pro rok 1931 z přechodných půjček;

178, 193. 316 Kč 55 h,

c) výtěžek francouzské půjčky z roku 1932 v částce... k úhradě schodku z rozpočtového hospodářství.

754, 600. 550 Kč - h

Přesuny úvěrů.

Postup pří opatřování rozpočtové úhrady pro výdaje v případech, kdy povolený úvěr nestačil na úhradu potřeby anebo kdy se objevila nutná potřeba úvěrem v rozpočtu neopatřená, byl upraven článkem XI a XII finančního zákona stejně jako v dřívějších letech v ten smysl, že úhrada vyšších než preliminovaných nebo rozpočtem neopatřených výdajů úsporami mohla býti za určitých předpokladů provedena jen v mezích téže kapitoly, kdežto k výdajům ve vlastní kapitole úsporami neuhrazeným bylo třeba souhlasu Národního shromáždění. Přesunů úvěrových v mezích téže kapitoly projednal nejvyšší účetní kontrolní úřad v roce 1932 celkem 266 na úhrnnou částku 84, 259. 529 Kč 45 h a to na nutné doplnění úvěrů preliminovaných 180 v úhrnné částce 46, 979. 694 Kč a na úhradu výdajů nepreliminovaných 86 v úhrnné částce 37, 279. 835 Kč 45 h. Oproti roku předchozímu (235 přesunů s obnosem 66, 316. 750 Kč 60 h) se počet projednaných úvěrových přesunů i celková částka zvýšily.

Více přesunů bylo projednáno zejména:

a) při ministerstvu spravedlnosti s Nejvyšším soudem tím, že se projevila u justiční správy v zemích vyšší potřeba na řádné věcné výdaje;

b) při ministerstvu zemědělství v důsledku vyššího nákladu na přímou péči o zemědělce;

c) při ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, ježto byla vyšší potřeba na provoz státní nemocnice v Bratislavě;

d) při ministerstvu financí v důsledku vyšší potřeby na úhradu služebních výloh finanční stráže, na odměny obcím za vybírání paušalované daně z obratu u masa, na opatření státních kontrolních měřidel lihových pro produkční lihovary; v oboru všeobecné pokladní správy v souvislosti s náhradou za tisk drobných peněz papírových Národní bance československé, s vyšším nákladem na výlohy spojené se šekovým řízením po nové úpravě poplatků za šekové řízení a při dalším rozšíření šekového řízení pro státní účely, s nákladem na plnění závazků z převzatých záruk a etátní proúčtování státních vkladů do peněžních ústavů a s nákladem na zápůjčku likvidační komisi pro správu církevních majetků v zemi Slovenské.

Oproti tomu bylo projednáno méně přesunů:

a) při ministerstvu národní obrany (kdež nedošlo vůbec k projednávání přesunů);

b) při ministerstvu vnitra tím, že byly omezeny přesuny v odvětvích politických úřadů a na vyživovacích příspěvcích;

c) při ministerstvu školství a národní osvěty tím, že se snížily přesuny na režijní potřeby menšinových škol na řádné věcné potřeby a zařizovací náklady vysokých škol a na školské a kulturní styky s cizinou;

d) při ministerstvu průmyslu, obchodu a živností, ježto byly omezeny přesuny pro výdaje povahy subvenční;

e) při ministerstvu veřejných prací, kdež bylo projednáno co do počtu sice více přesunů, týkajících se zvláště kolaudačních doplatků ohledně různých novostaveb, avšak vesměs v menších částkách; mimo to byly omezeny podpory na stavby nestátní podnikané ve veřejném zájmu;

f) při ministerstvu sociální péče tím, že se v roce 1932 nevyskytlo projednávání přesunů na výplatu státních příspěvků k podporám v nezaměstnanosti;

g) při odvětví "Odpočivné a zaopatřovací platy" vzhledem k tomu, že rozčlenění rozpočtových úvěrů odpovídalo skutečné potřebě.

Pasiva a aktiva.

Pasiva státní na rozpočet (str. 133 - 135) činí koncem roku 1932...

687, 415. 052 Kč 60 h.

Oproti stavu koncem roku minulého ...............

701, 368. 533 Kč 20 h

jeví se úbytek o ......................

13, 953. 480 Kč 60 h.

Konečný stav pasiv se v celku snížil, a to jednak o dospělé splátky, jednak převodem dluhů do evidence státního fondu pro vodohospodářské meliorace při ministerstvu zemědělství. Nová pasiva vznikla u kap. 11 - ministerstvo zemědělství -, které se zavázalo spláceti zápůjčku poskytnutou Centrokooperativem, svazem jednot hospodářských družstev různým hospodářským institucím k účelům mimořádné podpůrné akce zemědělské; u kap. 17 - ministerstvo sociální péče - vykázáním zbytku paušálního příspěvku pro rok 1932 ústřední sociální pojišťovně na pojistné pro invalidní a starobní pojištění vojínů podle zák. č. 221/1924 Sb. z. a n. ve znění zák. čís. 184/1928 Sb. z. a n.

Aktiva státní na rozpočet (str. 137 - 146) činí koncem roku 1932 celkem

10. 818, 375. 337 Kč 75 h.

Oproti stavu koncem roku minulého ...............

9. 012, 548. 910 Kč 75 h

jeví se zvýšení o ......................

1. 805, 826. 427 Kč - h.

Celkový stav aktiv se značně zvýšil, a to: při kap. 10 - ministerstvo školství a národní osvěty o pohledávky vyplacené zálohově na zvýšené platy učitelské; u kap. 5 - ministerstvo národní obrany o náhrady zbytků záloh poskytnutých vojenským gážistům při nové úpravě stejnokroje; při kap. 11 ministerstvo zemědělství - o pohledávky z dalších zápůjček rolnickým vzájemným pokladnicím na Slovensku; při kap. 13 - ministerstvo průmyslu, obchodu a živností - o pohledávky ze zvýšené zápůjčky čsl. plav. akc. společnosti Labské; při kap. 14 - ministerstvo veřejných prací - zvýšením účasti státu na elektrárenských podnicích; při kap. 17 - ministerstvo sociální péče - vykázáním pohledávek ze záloh na výplatu převzatých důchodů úrazových a penzijních poskytnutých do konce roku 1932 na dobu, než dojde k ratifikaci příslušných mezinárodních úmluv a smluv, vzestupem pohledávek ze zápůjček ústavům a invalidům a záloh daných t. zv. gentským fondům odborových organizací na výplatu podpor v nezaměstnanosti; při kap. 21 - ministerstvo financí - dosud nesplatnými ročními kvótami poplatkového ekvivalentu splatného v letech 1933-1940, vykázáním pohledávek z poskytnutých záloh státnímu silničnímu fondu, státnímu fondu vodohospodářskému při ministerstvu veřejných prací a státnímu fondu pro vodohospodářské meliorace při ministerstvu zemědělství ze státní investiční půjčky podle zákona čís. 35/1931 Sb. z. a n., dále o pohledávky ze záloh poskytnutých Pražským Vzorkovým Veletrhům a Zemskému úvěrnímu fondu živnostenskému v Praze, dalšími zálohami na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice a na schodky místních drah.

Naproti tomu klesl stav aktiv u kap. 14 - ministerstvo veřejných prací - při účasti státu na elektrárenských podnicích přeměnou peněžního vkladu v akcionářskou účast státu, což má za následek přírůstek na cenných papírech, a dále u kap. 21 - ministerstvo financí - nastavší splatností splátek z různých zápůjček poskytnutých státem.

Bližší podrobnosti pasiv a aktiv jsou uvedeny v patřičném oddílu vysvětlivek.

Státní podniky.

V roce 1932 bylo pokračováno v projednávání nového ocenění zakládacích aktiv podniků československá pošta a Státní lázně; také u podniku Státní lesy a statky nepřipojuje se ještě rozvažný účet, ježto dosud nebyly vyčísleny všechny nabývací ceny lesní i zemědělské půdy, kterou podnik převzal při provádění pozemkové reformy od státního pozemkového úřadu.

Z běžných účtů státních podniků u ministerstva financí bylo v roce 1932 vyloučeno 3, 176. 043 Kč 05 h, kterých použily podniky Vojenská továrna na letadla, Vojenské lesní podniky a československá tisková kancelář k pořízení dlouhodobých investic; k vyloučení zmíněné částky došlo z toho důvodu, že úhrada dlouhodobých investic nemůže býti trvale hrazena z běžných účtů státních podniků u ministerstva financí, neboť tyto účty jsou pro státní podniky podle zákona čís. 404/1922 Sb. z. a n., resp. vládního nařízení čís. 206/1924 Sb. z. a n., určeny pouze k opatřování prostředků provozovacích, tedy krátkodobých. Vyloučená částka byla u vlastní státní správy vyúčtována jako záloha ze státní pokladny daná podnikům k úhradě části investiční potřeby v roce 1932 mezi nepreliminovanými výdaji všeobecné pokladní správy kap. 21, tit. 5 (viz str. 122). V bilancích státních podniků se jeví v oddílu "Vklady státní správy na investice proti vrácení".


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP