Účiny přímých daní a daně z obratu a daně přepychové v roce 1932 znázorňují následující přehledy:
Přehled o přímých daních v roce 1932.
Koncem roku 1931 zbyly skutečné nedoplatky ....... |
Přímé daně vyměřené: |
|||||
za dobu do konce roku 1926 (daně podle starých zákonů o př. daních) |
podle zákona č. 76/1927 Sb. z. a n. |
|||||
za roky 1927 až 1930 |
za rok 1931 |
|||||
KČ |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|
1. 347, 088. 305 |
46 |
982, 405. 974 |
60 |
28. 557 |
55 |
|
skutečné přeplatky ....... |
17, 772. 572 |
81 |
6, 854. 830 |
70 |
1. 125 |
M |
I. Čisté aktivum koncem r. 1931 ........... |
1. 329, 315. 732 |
65 |
975, 551. 143 |
90 |
27. 432 |
21 |
Povinnost v r. 1932 nově předepsaná činila ........ |
15, 311. 886 |
16 |
432, 554. 747 |
52 |
* 1. 896, 984. 901 |
88 |
Splátky odvedené již na tuto povinnost bez předpisu do konce roku 1931 činily ................ |
66. 184 |
31 |
83, 725. 182 |
42 |
1. 201, 533. 563 |
47 |
II. Zbylo k uhrazení v r. 1932 ............ |
15, 245. 701 |
85 |
348, 829. 565 |
10 |
695, 451. 338 |
41 |
III. Celková pohledávka (I + II) ........... |
1. 344, 561. 434 |
50 |
1. 324, 380. 709 |
  |
695, 478. 770 |
62 |
  |
160, 498. 010 |
36 |
76, 280. 574 |
41 |
6, 787. 795 |
10 |
platbou ........... |
83, 789. 324 |
59 |
556, 090. 627 |
94 |
158, 665. 515 |
57 |
IV. Úhrnem ................... |
244, 287. 334 |
95 |
632, 371. 202 |
35 |
165, 453. 310 |
67 |
Koncem roku 1932 činily skutečné nedoplatky ...... |
1. 109, 752. 983 |
80 |
694, 144. 973 |
15 |
536, 073. 899 |
80 |
skutečné přeplatky ...... |
9, 478. 884 |
25 |
2, 135. 466 |
50 |
6, 048. 439 |
85 |
V. Čisté aktivum koncem r. 1932 ........... |
1. 100, 274. 099 |
55 |
692, 009. 506 |
65 |
530, 025. 459 |
95 |
Ze srovnáni s rokem 1931 (I a V) vyplývá zvýšení - snížení. |
229, 041. 633 |
10 |
283, 541. 637 |
25 |
529, 998. 027 |
74 |
  |   |   |   |   |   | |
* Po připočtení náhrad všeho druhu předepsaných v roce 1932. |
V roce 1932 bylo zaplaceno na předepsanou povinnost ....... |
798, 545. 468 Kč 10 h, |
na dosud nepředepsanou povinnost za roky 1931 a předchozí ...... |
64, 818. 742 Kč 05 h, |
na nepředepsanou povinnost běžného roku 1932 ........... |
1. 210, 663. 591 Kč 45 h |
celkem... |
2. 074, 027. 801 Kč 60 h. |
Po odpočtení částky vyplacené v roce 1932 na úrocích nahrazovacích ................ 6, 815. 629 Kč 40 h |
  |
a částky převedené dodatečně k tíži ........ 658. 154 Kč 35 h |
7, 473. 783 Kč 75 h |
činila celková v roce 1932 vybraná hrubá platba .......... |
2. 066, 554. 017 Kč 85 h. |
Přehled o dani z obratu a dani přepychové v roce 1932. |
  |
Daň z obratu a daň přepychová vyměřená: |
|||||||
Koncem roku 1931 zbyly skutečné nedoplatky.. |
Za dobu do konce roku 1926 |
za roky 1927 až 1980 |
za rok 1931 |
za r. 1932(daň z obratu a daň přepychová vybíraná úřady celními, úřady pro spotřební daně a úřady mincovními). |
||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|
365, 909. 662 |
57 |
1. 151, 073. 789 |
49 |
2, 251. 259 |
05 |
_ |
_ |
|
skutečné přeplatky.. |
465. 583 |
25 |
4, 990. 150 |
33 |
165. 364 |
45 |
- |
- |
L Čisté aktivum koncem roku 1931 ...... |
365, 444. 079 |
32 |
1. 146, 083. 639 |
16 |
2, 085. 894 |
60 |
___ |
____ |
Povinnost v r. 1932 nově předepsaná ..... |
17, 685. 942 |
89 |
144, 776. 718 |
02 |
1. 687, 108. 120 |
15 |
439, 790. 643 |
50 |
Splátky odvedené již na tuto povinnost bez před- |
  |   |   |   |   |   |   |   |
pisu do konce roku 1931 činily ...... |
27. 836 |
- |
20, 202. 044 |
- |
956, 124. 297 |
45 |
- |
- |
II. Zbylo k uhrazení v r. 1932 ....... |
17, 658. 106 |
89 |
124, 574. 674 |
02 |
630, 983. 822 |
70 |
439, 790. 643 |
50 |
III. Celková pohledávka (I + II) ...... |
383, 102. 186 |
21 |
1. 270, 658. 313 |
18 |
633, 069. 717 |
30 |
439, 790. 643 |
50 |
  |
29, 054. 275 |
36 |
35, 822. 339 |
63 |
5, 595. 781 |
50 |
- |
__ |
platbou ....... |
18, 734. 915 |
45 |
474, 030. 153 |
05 |
201, 058. 114 |
85 |
437, 572. 663 |
70 |
IV. Úhrnem .............. |
47. 789. 190 |
81 |
509, 852. 492 |
68 |
206, 658. 896 |
35 |
437, 572. 668 |
70 |
Koncem roku 1932 činí skutečné nedoplatky.. |
335, 507. 782 |
95 |
761, 326. 622 |
90 |
428, 678. 657 |
80 |
2, 217. 979 |
80 |
skutečné přeplatky.. |
194. 787 |
55 |
520. 802 |
40 |
2, 262. 836 |
85 |
- |
- |
V. čisté aktivum koncem r. 1932 ....... |
335, 312. 995 |
40 |
760, 805. 820 |
50 |
426, 415. 820 |
95 |
2, 217. 979 |
80 |
Ze srovnání s rokem 1931 (I a V) vyplývá zvýšení - snížení ............ |
30, 131. 083 |
92 |
385, 277. 818 |
W |
424, 329. 926 |
35 |
2, 217. 979 |
80 |
V roce 1932 bylo zaplaceno na předepsanou povinnost ....... |
1. 131, 395. 847 Kč 05 h, |
|
na dosud nepředepsanou povinnost za roky 1931 a předchozí ...... |
54, 091. 905 Kč 35 h, |
|
na nepředepsanou povinnost běžného roku 1932 ........... |
1. 044, 555. 334 Kč 10 h |
|
  |
celkem... |
2. 230, 043. 086 Kč 50 h. |
Po odpočtení částky vyplacené v roce 1932 na úrocích nahrazovacích ................ |
11. 410 Kč 40 h |
  |
a částky převedené dodatečně k tíži ........ |
6. 956 Kč 30 h |
18. 366 Kč 70 h |
činila celková v roce 1932 vybraná hrubá platba .......... |
2. 230, 024. 719 Kč 80 h. |
Stav nedoplatků u berních úřadů (súčtovacích oddělení berních správ) jest v úzké souvislosti se stavem agendy finančních úřadů administrativních. Opožděné předpisování daní a vyřizování opravných prostředků a žádostí za úlevy bývá příčinou, že strany otálejí s placením a opětovně se domáhají posečkání, čímž nedoplatky často povážlivě vzrůstají a jejich likvidnost se postupem času zmenšuje, po případě se stávají absolutně nebo aspoň relativně nedobytnými. Sleduje proto nejvyšší účetní kontrolní úřad u přímých daní i u daně z obratu a daně přepychové postup jak agendy vyměřovací a odvolací tak i vyřizování žádostí za mimořádné úlevy. Uvedení těchto agend do běžného stavu jest předpokladem pro úspěšné vymáhání a skončení depurace nedoplatků u berních úřadů.
Poněvadž řádné a včasné předepisování úroků z prodlení, jež dosahují značné výše, nutí liknavé poplatníky, aby včasně plnili daňové povinnosti, přihlížel nejvyšší účetní kontrolní úřad k tomu, aby se vzrůstu nových nedoplatků čelilo také včasným předepisováním úroků z prodlení, prováděným dosud značně opožděně.
Z nedoplatků přímých daní, předepsaných podle starých zákonů (nedoplatky za dobu do konce roku 1926 včetně), připadá koncem roku 1932 ještě částka 11, 302. 298 Kč 80 h na povinnost dlužnou za dobu
do konce roku 1918. Tyto nedoplatky budou asi většinou nedobytné. Jejich depurování sleduje nejvyšší účetní kontrolní úřad na podkladě výkazů, vyžádaných podle jednotlivých berních úřadů.
Nepřihlíží-li se k nedoplatkům na dani z příjmu (vykazují se společně s daní důchodovou), připadá největší část nedoplatků z období do konce roku 1926 včetně na daň válečnou. Poněvadž platba na tuto daň byla v posledních letech neúměrně nízká, vyžádal si nejvyšší účetní kontrolní úřad individuelní vykázání značnějších nedoplatků podle stavu koncem roku 1931. Při projednávání těchto výkazů, obsahujících mimo výši nedoplatků i data exekučních zákroků a odůvodnění trvání nedoplatků, bylo působeno na jejich urychlenou depuraci a upozorňováno na případy, u nichž podle poznámek ve výkaze bylo seznáno, že exekuce nebyla vedena dosti účinně, nebo u nichž vzešly pochybnosti o uváděné nedobytnosti, a na případy, u nichž účinnému vymáhání nedoplatků bylo na závadu nevyřizování podaných opravných prostředků, pokud se týče žádostí za odpisy.
Poněvadž v agendách vyměřovacích úřadů, zejména však při vymáhání přímých daní, daně z obratu a daně přepychové a při předepisování úroků z prodlení byly výsledky v jednotlivých zemích značně rozdílné, podrobil nejvyšší účetní kontrolní úřad výsledky dílčích (zemských) účetních závěrek pro přímé daně a daň z obratu a daň přepychovou za roky 1928 až 1931 se zřetelem k nedoměrkům a nedodělkům finančních úřadů administrativních podrobnému rozboru, a shledané při tom rozdílné výsledky sdělil ministerstvu financí.
Ke sledování depurace daňových nedoplatků velkých poplatníků nebylo lze v roce 1932 ještě přikročiti; nejvyšší účetní kontrolní úřad požádal již ministerstvo financí o podrobné výkazy, jež ministerstvu o takových poplatnících periodicky předkládají zemské finanční úřady.
Pro podrobné sledování depurace všech daňových nedoplatků vyžádal si nejvyšší účetní kontrolní úřad v roce 1933 výkazy všech nedoplatků podle jednotlivých berních úřadů.
Nedoplatky na spotřebních daních předepsaných do roku 1931 |
|||
včetně, které činily ke dni 81. prosince 1931.... |
  |   |
162, 474. 507 Kč 25 h, |
snížily se během roku 1932: platbou o ................ |
151, 139. 463 Kč 95 h, |
  | |
opravami o ................ |
1, 102. 241 Kč 50 h |
  | |
a odpisem o ................ |
523. 327 Kč 75 h, |
152, 765. 033 Kč 20 h |
|
a činí tedy ke dni 31. prosince 1932 ....... |
  |   |
9, 709. 474 Kč 05 h; |
po připočtení běžných nedoplatků z roku 1932... |
  |   |
146, 129. 704 Kč 50 h |
vyplývá celkový konečný nedoplatek ....... |
  |   |
155, 839. 178 Kč 55 h. |
Z nedoplatků déle než rok předepsaných per 9, 709. 474 Kč 05 h připadají vyšší částky pouze na daň z uhlí (5, 404. 943 Kč 35 h) a na úroky z prodlení (3, 707. 888 Kč 95 h), hlavně při dani z uhlí. Stav nedoplatků nejvyšší účetní kontrolní úřad sleduje podle pololetních výkazů finančních úřadů I. stolice a upozorňuje v konkrétních případech finanční správu, jeví-li se účelno zaříditi rychlejší postup při vymáhání. Nedoplatky starší roku činily: |
|||
koncem roku 1929 ........ |
  |
20, 862. 627 Kč 94 h, |
|
koncem roku 1930 ........ |
  |
18, 305. 705 Kč 81 h, |
|
koncem roku 1931 ........ |
  |
11, 300. 415 Kč 25 h |
|
a koncem roku 1932 ........ |
  |
9. 709. 474 Kč 05 h. |
Poměrně značné běžné nedoplatky (v roku 1932 - 146, 129. 704 Kč 50 h) jsou u spotřebních daní zjevem pravidelným a každého roku se opakujícím a bývají vyrovnány počátkem příštího roku; vysvětlují se tím, že u některých spotřebních daní (daň z lihu, cukru, minerálních olejů a zapalovadel) poskytuje zákon poplatníkům úlevy, spočívající v bezúročném (kromě daně ze zapalovadel) úvěrování daně - zpravidla po dobu dvou měsíců -, ovšem při náležitém zajištění dlužných částek. Následkem toho bývá odváděna daň z poplatných úkonů posledních měsíců roku závěrkového teprve počátkem roku následujícího. U spotřební daně z droždí a u daně z uhlí platí se daň, připadající na dodávky v jednom měsíci vykonané, hromadně do určitého dne měsíce následujícího, tak daň za prosinec teprve v lednu příštího roku. Běžné nedoplatky na dani z masa vznikají hlavně tím, že súčtování s obcemi, pověřenými vybíráním daně z masa, provádí finanční správa měsíčně pozadu. U daně z masa a u všeobecné daně nápojové týkají se nedoplatky z Části i množství drobných trestních případů, které bývají zpravidla během následujícího roku skoncovány.
Nedoplatky na poplatcích činily podle stavu k 31. prosinci 1931.. |
688, 080. 658 Kč 20 h. |
V roce 1932 se snížily: platbou o ................ 217, 599. 025 Kč 30 h, |
  |
odpisem, úpravou náležitosti a z důvodu nedobytnosti o 62, 144. 349 Kč 60 h |
279, 743. 374 Kč 90 h, |
takže zbývá na nedoplatcích do konce roku 1931 podle stavu k 31. prosinci 1932 .......................... |
408, 337. 283 Kč 30 h. |
Předpis poplatků v roce 1932 činil částku.... 1. 654, 124. 466 Kč 80 h, |
  |
na niž bylo zaplaceno ........... 1. 288, 223. 331 Kč 10 h |
365, 901. 135 Kč 70 h. |
Úhrnný stav nedoplatků koncem roku 1932 činí ........... |
774, 238. 419 Kč - h; |
oproti stavu koncem roku 1931 ............ |
688, 080. 658 Kč 20 h |
úhrnný stav nedoplatků zvýšil se o ................ |
86, 157. 760 Kč 80 h. |
Snížení stavu nedoplatků podle let vzniku jest zřejmo z tohoto přehledu:
  |
Ne |
d |
oplatky |
z |
roku |
  |   |   |
Podle účetní závěrky za rok: |
1930 a starší |
  |
1931 |
  |
1982 |
  |
Úhrn |
  |
  |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
1931 ...... |
353, 767. 514 |
30 |
334 313 143 |
90 |
  |   |
688 080. 658 |
?, 0 |
1932 ................ |
237, 058. 428 |
82 |
171, 278. 854 |
48 |
365, 901. 135 |
70 |
774, 238. 419 |
  |
Přírůstek ............ |
  |   |   |   |
365, 901. 135 |
70 |
86, 157. 760 |
80 |
Úbytek ............ |
116, 709. 085 |
48 |
163, 034. 289 |
42 |
  |   |   |   |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |
Nejvyšší účetní kontrolní úřad působil k tomu, aby se čelilo vzniku nových nedoplatků, aby byl snížen stav nedoplatků stávajících a aby předpisování poplatků bylo urychleno. V tom směru učinilo ministerstvo financí opatření, aby poplatkové spisy byly vyřizovány v době, která následuje bezprostředně po poplatném právním jednání a jež jest také psychologicky nejpříznivějším okamžikem a nejvhodnější pro platební schopnost poplatníkovu (na př. při převodech majetku mezi živými a pro případ úmrtí).
Nejvyšší účetní kontrolní úřad sám sledoval individuelně vyřizování nejstarších nedodělků v Čechách a v příčině všech zemí sleduje sumárně stav nedoměrků jakož i veškerá opatření finančních úřadů II. instance činěná k urychlenému vyměřování. Výsledek se dosud plně neprojevil jednak následkem průtahů při soudním projednávání pozůstalostí, jednak proto, že výkonnost vyměřujících úředníků nelze již zvyšovati úměrně stálému vzrůstu agendy poplatkové. Přínos poplatkových spisů byl v roce 1932 větší o 90. 066 spisů než v roce 1931, kdežto výkon podařilo se zvýšiti o 83. 663 spisů. Vyšší výkon vyměřujících úředníků působil také na zvětšení stavu nedoplatků z běžného roku, který činil
koncem roku 1932 ..................... |
365, 901. 135 Kč 70 h, |
takže se proti stavu koncem roku 1931, který činil ......... |
334, 313. 143 Kč 90 h, |
zvýšil o ......................... |
31, 587. 991 Kč 80 h. |
Poněvadž zákonem čís. 120/1931 Sb. z. a n. rozšířeno bylo placení kolky u poplatků soudních a zákonem čís. 65/1933 Sb. z. a n. u poplatků ostatních a v některých případech také nařízeno přímé placení poplatků, sníží se pracovní úkol finančních úřadů a lze proto očekávati snížení stavu nedoměrků; přidělením přebytečných zaměstnanců správy železniční k finančním úřadům uvolní se také vyměřující úředníci finanční od vedlejších prací pro vlastní činnost vyměřovací.
Bylo též sledováno, aby byly odstraněny příčiny průtahu v placení poplatků následkem pozdního vyřizování rekursů; na Slovensku a Podkarpatské Rusi odkládací účinek rekursu podaného ve stanovené lhůtě byl zrušen zákonem čís. 65/1933 Sb. z. a n. a zkrácena byla rekursní lhůta, následkem čehož nabývá nyní předpis dříve moci práva a možno nedoplatky rychleji vymáhati. Zvláštní pozornost věnoval nejvyšší účetní kontrolní úřad činnosti exekuční, na jejíž stav upozornil. Ministerstvo financí zařídilo, aby zemské finanční úřady učinily potřebná opatření ke snížení nedoplatků a jejich provádění invigilovaly. Nejvyšší účetní kontrolní úřad sleduje výsledky těchto opatření a vyžaduje si vysvětlení, nejsou-li někde příznivé. Nejstarší nedoplatky sleduje individuálně. Při tom má hlavně na zřeteli včasné uplatňování osobního a věcného ručení, exekuční opatření výkonných úřadů jak u vlastních nedoplatků, tak v dožadovacím řízení, včasné uplatnění nároku státu při poplatcích zákonitě posečkaných a náležité placení úroků z prodlení; všímá si také příčin, pro které dochází k zastavení exekuce a k odpisům pro nedobytnost. Také při činnosti dohlídkové věnuje pozornost organizaci a výkonnosti exekuční služby u úřadů pro vyměřování poplatků.
Jednou z příčin, pro které se nedosáhlo lepších výsledků byl nedostatek exekutorů, který v roce 1933 částečně byl odstraněn přidělením přebytečných zaměstnanců železniční správy do služby finanční, a dále zejména všeobecná hospodářská krize, která zavinuje, že k placení poplatků, dříve odváděných najednou, jsou nyní větší měrou vyžadovány splátkové lhůty.
Na Slovensku a Podkarpatské Rusi znemožňují neb znesnadňují vymáhání některé zvláštní okolnosti, na př. ustanovení § 36 žák. čl. XI: 1918, podle něhož lze prioritního zástavního práva při poplatcích z převodu nemovitostí použíti toliko na jeden poplatek, a odevzdání pozůstalostí soudy bez zajištění dědické daně po poměrně krátké lhůtě, ve které finanční úřad není s to daň vyměřiti, má-li při tom prováděti oceňovací řízení o pozůstalostním jmění. Částečná náprava v příčině odevzdání pozůstalostí byla zjednána ustanovením § 2 zák. čís. 65/1933 Sb. z. a n., podle něhož mohou finanční úřady hájiti zájem státu prozatímním předpisem, jejž lze provésti ve lhůtě soudem stanovené.
Rozčleněni nedoplatků a pře-
Druh daně |
Konečné nedoplatky - přeplatky |
|||
1926 a předchozí |
1927 |
|||
Kč |
h |
Kč |
h |
|
Daň důchodová ................... |
7, 222. 527 |
85 |
332. 271 |
60 |
605, 996. 306 |
30 |
70, 118. 077 |
85 |
|
  |
266. 535 |
05 |
5. 490 |
20 |
74, 859. 446 |
45 |
8, 344. 221 |
50 |
|
Zvláštní daň výdělková ................. |
7. 630 |
05 |
3. 546 |
__ |
69, 016. 865 |
05 |
14, 427. 646 |
80 |
|
Pozemková daň ..................... |
31. 958 |
60 |
27. 810 |
_ |
27, 084. 034 |
05 |
8, 040. 016 |
40 |
|
Domovní daň ....................... |
1. 124 |
80 |
3. 358 |
30 |
21, 209. 406 |
85 |
6, 771. 606 |
70 |
|
Daň rentová ....................... |
18. 353 |
40 |
___ |
__ |
2, 634. 977 |
70 |
1, 075. 411 |
55 |
|
  |
13. 829 |
45 |
__ |
__. |
113. 841 |
20 |
- |
- |
|
Daň z vyššího služného ................. |
718 |
05 |
801 |
50 |
41. 495 |
55 |
457. 868 |
60 |
|
Daň válečná ....................... |
1, 865. 601 |
55 |
_ |
__ |
275, 876. 714 |
- |
- |
----- |
|
Daň majetková ..................... |
22. 186 |
30 |
____ |
__ |
12, 512. 274 |
25 |
- |
----- |
|
Statni důchodková přirážka .............. |
____ |
45 |
___ |
--- |
368. 439 |
- |
- |
- |
|
Úroky z prodlení, exekuční poplatky a pokuty k přímým daním ....... |
28. 420 |
70 |
22. 018 |
40 |
20, 032. 693 |
70 |
1, 486. 183 |
50 |
|
Náhrady všeho druhu .................. |
_ |
_ |
_ |
_ |
7. 489 |
70 |
3. 988 |
80 |
|
Přímé daně úhrnem... |
9, 478. 884 |
25 |
395. 096 |
  |
1. 109, 752. 983 |
80 |
110, 725. 021 |
70 |
|
Daň z obratu a daň přepychová ............. |
133. 925 |
60 |
72. 901 |
70 |
333, 481. 404 |
80 |
119, 631. 734 |
90 |
|
Úroky z prodlení a pokuty z daně z obratu a dané přepychové ....... |
60. 861 |
95 |
61. 383 |
35 |
2, 026. 378 |
15 |
1, 490. 947 |
55 |
|
Různé příjmy a náhrady všeho druhu ................ |
__ |
__ |
_ |
_ |
- |
- |
- |
- |
|
Daň z obratu a daň přepychová úhrnem... |
194. 787 |
55 |
134. 285 |
05 |
335, 507. 782 |
95 |
121, 122. 682 |
45 |
|
Poplatky ................ ....... |
35, 061. 543 |
83 |
17, 240. 596 |
78 |
  |   |   |   |