u poplatníků, kteří svou povinnost vůči státu správně a včas vykonali. Otázce odpisů nedoplatků jest věnována zvláštní péče; odpisy proto také podstatně klesly. Finanční správa znovu poukazuje výkonné úřady, aby přeplatky ze srážkové daně co nejdříve vracely. V převážné většině případů jsou tyto přeplatky také vráceny již v květnu-červnu po uplynutí berního roku. V tom směru proto nedochází již k hromadným obtížnostem jako dříve. Pro súčtování daní bylo doporučováno zavedení kartoték po způsobu německém. Kartotéky pro súčtování daní u berních úřadů byly teprve v roce 1928 a 1929 odstraněny a nahrazeny knihami, protože se ukázalo, že při kartotékách vznikají často velké obtíže následkem založení nebo ztráty kartoték a není zde také tak dobře zaručena kontrola, jako při knihách. Jinak se súčtování daní stále studuje a zlepšuje. Při projednávání kap. 11. bylo vytýkáno, že dary pro nezaměstnané nejsou od základu daňového odpočitatelný. |
Odpisy nedoplatků. |
Pokud se týče výtky, že finanční správa nepřipravila pro přídělce půdy včas předpis daně pozemkové, dlužno konstatovati, že ministerstvo financí učinilo již před lety opatření, aby pozemková daň mohla býti včas vybrána od přídělců, ale akce ta neměla plného úspěchu, protože státní pozemkový úřad nemohl včas dodati finanční správě potřebné výkazy přidělené půdy. K zaplacení nedoplatků pozemkové daně byly přídělcům na jejich žádosti povoleny splátky a to, pokud budou přesně dodrženy, bezúročně. |
Daň pozemková. Předpis daně pozemkové pro přídělce půdy. |
Přeřadění obce Suchdol do všeobecné povinnosti k dani činžovní odpovídá zákonu (počet obytných místností pronajatých byl k 1. lednu 1930 větší než 1/3 všech obytných místností), rozhodnutí o tom nabylo právní moci bez odporu a nelze na něm ničeho měniti. O nové žádosti obce podle §u 145 odst. 2. zák. o př. d., aby obec byla ze všeobecné povinnosti k dani činžovní opět vyřaděná, bude možno rozhodnouti teprve po přezkoušení všech přiznání k dani činžovní za rok 1932. |
Daň činžovní. Přeřadění obce Suchdol do všeobecné daňově povinnosti. |
Požadavek příznivějšího odstupňování daně z masa při porážkách vepřů jest vzhledem k striktnímu tarifu, jenž činí integrující součást zákona ze dne 14. ledna 1920, č. 262 Sb. z. a n., beze změny citovaného zákona neproveditelný. Byla též projevena nespokojenost s tím, že vlastník dobytčete, když při nutné porážce dobytka jest prokázáno, že maso jest nepoživatelné, musí se dožadovati vrácení daně. Od tohoto požadavku, jenž stanoven jest v prováděcím nařízení z 26. dubna 1920, č. 263 Sb. z. a n., nelze upustiti, ježto finanční správě musí býti v žádosti prokázáno, že podmínky ku vrácení zapravené daně jsou dány. |
Daň z masa. |
V debatě vysloveno bylo přání, aby daň z obratu byla paušalována vůbec. Finanční správa nebrání se zavedení paušálu všude |
Daň z obratu. |
  |
tam, kde proti tomu není námitek s fiskálního, ani hospodářského hlediska. Právě od 1. ledna 1933 bylo opět zavedeno několik nových paušálů, zejména u fotografických přístrojů a potřeb, cizozemských vajec, klihu, mouček ke hnojení a j. Některé další návrhy na paušalování se ještě projednávají. Pokud jde o zavedení paušálu u textilií, nedošlo k němu dosud, protože nebylo ještě docíleno plné dohody. Konečné rozhodnutí ve věci učiní v nejbližší době sbor hospodářských ministrů. Bylo též poukazováno na nevhodnost nynějšího způsobu vybírání daně z obratu v tom směru, že daň platí se a zejména vyměřuje značně pozdeji nežli ji poplatník od odběratele vybral. Finanční správa věnuje značnou pozornost úpravě této daně. Dospěla však k náhledu, že změna celého systému této daně by přinesla po fiskální i hospodářské stránce více škody než prospěchu. |
Poplatky. |
Během debaty vysloven byl návrh na takovou úpravu placení poplatků, při niž by poplatníci sami měli si vypočísti výši poplatků a poplatky bez čekání na vyměření jich fin. úřadem zaplatili. Finanční správa připravila již osnovu zákona, podle níž bude stanoveno, které poplatky, které dosud se platí po úředním vyměření, mají býti příště přímo zaplaceny poplatníky bez vyčkání úředního vyřízení. Mimo to dává se na uvážení návrh na zvýšení hranice při placení poplatků kolkových. Též tato záležitost řeší se osnovou zákona právě zmíněnou. |
Clo na rtuť. |
Otázka event. zavedení cla na rtuť požadovaného tuzemskou výrobou rtutí projednává se zatím příslušnými činiteli. Zavedení - cla na toto zboží mohlo by býti vzhledem k dosavadní jeho bezcelnosti provedeno jedině zákonem. Bylo též vytýkáno zničení zásilky másla (5 kg) celním úřadem v Brně pro nedostatek devisového osvědčení. Finanční správa uložila již dříve (na jaře 1932) okrskovým celním správám, aby zmocnily přednosty význačnějších celních úřadů, by podle povahy případu vydávali poštovní zásilky obsahující malá množství potravin, na př. masité droby, sýry, sardinky, ovoce a pod. určené k vlastní potřebě příjemcově, bez devisového osvědčení. |
Cla. |
Byly vysloveny domněnky o zvláštní výhodné celní sazbě pro odběr umělého hedvábí firmě Baťa ve Zlíně. Celní sazby umělého hedvábí činí ve smluvním styku 10'50, 14. -, resp. 15. 60 Kč za 1 kg. Vedle toho stanovena jest pro dovoz umělého hedvábí na t. zv. dovolovací list pro továrny k výrobě určitého zboží (na př. pružných stuh) zvýhodněná celní sazba 1. 50 Kč za 1 kg. Pravděpodobně jedná se o dovoz umělého hedvábí na takový dovolovací list. |
Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích. Finance samosprávných svazků. Ministr financí přislíbil urychlené svolání komise složené ze zástupců interesentů, která by probrala otázku sanace samosprávných financí. |
  |
V debatě požadována byla účast autonomních svazků na výnosu úroků z prodlení. Podle § 272 zákona o přímých daních připadají úroky z prodlení z přímých daní a ze všech přirážek k nim vybíraných státu, s výjimkou úroků z prodlení z obecních přirážek k dani pozemkové, jež připadají obci, jestliže je sama vybírá. Toto ustanovení je odůvodněno tím, že úroky z prodlení jsou pro stát ekvivalentem nákladu na vybírání daní a přirážek. Kromě toho by rozdělování vybraných úroků z prodlení na stát a samostatné přirážky působilo následkem kumulativního účtování daní nesmírné technické potíže. |
Účast autonomních svazků na výnosu úroků z prodlení. |
Dále učiněn byl dotaz o jazykové stránce dopisování finančních úřadů obcím. Dopisování úřadů finanční správy ve státním jazyce obcím jakožto úřadům zakládá se na ustanoveních jazykového zákona a nařízení a na stálé judikatuře nejvyššího správního soudu a odpovídá platnému právnímu stavu. |
Jazyková stránka dopisování finančních úřadů obcím. |
Tabáková režie. Výtěžek tabákové režie poklesl v r. 1931 proto, že vzhledem k celkové hospodářské krisi nastal odklon od dražších druhů k levnějším. úspora na rozpočtové položce "Spotřeba tabáku" není důsledkem zhoršování jakosti tovarů, nýbrž výsledkem poklesu cen surovin na světovém trhu vůbec a důsledkem toho, že nyní konsumují se většinou druhy levnější, k jichž výrobě jest třeba také levnější suroviny. |
Pokles výtěžku tabákové režie v r. 1931. |
Systém výrobních prémií jest u tabákové režie projednáván a je dosud ve stadiu studia. |
Výrobní prémie. |
0 dvojsvátcích u tabákové režie se nyní nepracuje, ale mzda vyplácí se jednotná a definitivní úprava závisí ovšem od úpravy zákonné. |
Úprava dvoj svátků. |
Předpis § 7 mzdové úpravy byl již dvakráte novelisován ve prospěch dělnictva. Povolují se také výjimečně dělnictvu odůvodněné a omluvené absence, které činí v jednom roce více nežli 11 půldnů, nepřesahují-li v tříletí 33 půldnů. |
Započítávání půldnů (absenci) u dělnictva. |
Otázka zastoupení dělnictva a prodavačů tabáku ve správním sboru tabákové režie se projednává. |
Zastoupení dělnictva o prodavačů tabáku ve správním sboru. |
Při pensionování dělnictva jest směrodatný pro posuzování neschopnosti k práci posudek továrního a státního lékaře. |
Pensionování dělnictva. |
Urychlené jmenování dílovedoucích. |
Z celkového počtu 254 systemisovaných míst pro dílovedoucí jest obsazeno 246 míst a pouze 8 neobsazených. 45 dozorců, z nichž se doplňují dílovedoucí, jsou jmenováni, jakmile splní zákonné podmínky, t. j. dovrší čekací lhůtu (6 až 7 let) a složí předepsanou zkoušku. Navržené povýšení dílovedoucích bude nyní neprodleně provedeno. |
Omezení ve zřizování nových prodejen tabáku. |
Nové prodejny se povolují jen výjimečně, je-li zřízení odůvodněno místními poměry, vybudováním nových ulic, bloků domů a pod. |
Změna výkazu výnosu a břemen u trafikantů se zřetelem k dani výdělkové. |
Příslušná změna formuláře vedle uvedeného výkazu jest již provedena a to s účinností od 4. ledna 1933. Nový formulář přizpůsobuje se úplně normám o všeobecné dani výdělkové. |
Zrušeni dávky ze zisku u trafikantů. |
Dávka ze zisku je regulativem výnosu u větších trafik a činí při větším odběru tovarů přes 60. 000 Kč 1%, při odběru přes 180. 000 Kč ročně 2% z provise. Dávky této nelze se vzdáti. |
  |
Rozbor státního dluhu. Služba státního dluhu v roce 1933 bude vyžadovati 19% mil. Kč, t. j. o 164 mil. Kč méně než v roce 1932. Toto snížení celkového nákladu způsobeno jest hlavně menší potřebou na zahraniční dluh, kde se počítá s prodloužením Hooverova moratoria a kde jistou úsporu přinesl i pokles anglické libry, dále odpadnutím potřeby na úmor státovkového dluhu následkem započtení 10- a 20tikorun mezi drobné mince a konečně i menší potřebou na vnitřní dluh založený, zmenšující se pravidelným umořováním. Celkové snížení bylo by ještě větší, kdyby nebylo nových dluhů, na jejichž službu nutno v rozpočtu pamatovati. Podle rozpočtu na rok 1932 činil státní dluh k 1. lednu 1932 ......... 37. 550, 514. 669 Kč, rozpočet na rok 1933 vykazuje jednak z v ýšení o ............. 1. 953, 889. 598 Kč (hlavně franc. půjčka a novými pokl. poukázkami) jednak snížení o ........ 1. 535, 060. 211 Kč (následkem úmoru nebo opravy stavu dluhu) takže k 1. lednu 1933 činí dluh ..... 37. 969, 344. 056 Kč, t. j. více o ............ 418, 829. 387 Kč, což v nynějších těžkých poměrech není příliš mnoho. |
Podmínky pro konversi státního dluhu. |
V rozpočtové debatě velmi mnoho bylo diskutováno o konversi státního dluhu, ovšem jen zákonitým způsobem. Finanční správa se nikdy nestavěla proti konversi státního dluhu. Byla-li kdy konverse prohlášena za nemožnou, bylo to jen proto, že pro dobrovolnou konversi - a jen takovou měli páni mluvčí na mysli - nejsou poměry na peněžním trhu zralé. Úspěch konverse anglické a francouzské, na níž bylo v diskusi poukazováno, nelze |
také připisovati pouze tamnímu patriotismu. Jistě patriotismus přispěl k úspěchu, ale především musely býti příznivé poměry na peněžních trzích: veliká plynulost a nízká úroková míra, nižší než byla výnosnost konvertovaných půjček. Bylo poukazováno na velikou výši krátkodobého zadlužení, zejména státních pokladničních poukázek, vydávaných na poměrně vysoký úrok. |
  |
Finanční správa jest si vědoma všech nepříjemných důsledků spojených s krátkodobým zadlužením, avšak za nynějších poměrů nemůže se krátkodobým úvěrním operacím vyhnouti. Jakmile to poměry dovolí, bude přikročeno ke konsolidaci krátkodobého dluhu. |
Pokladniční poukázky a jich zúročení. |
Podmínky prolongace pokladničních poukázek v minulém roce byly někdy tíživé, ale odpovídají tehdejším poměrům na peněžním trhu. Vzhledem k těmto poměrům nutno i podmínky zápůjčky u pojišťoven považovati za celkem příznivé, ústavy sociálního pojištění správně ukládají peníze ku trvalému uložení určené často i nad zákonem stanovenou míru do státních půjček. |
Ukládání peněz ústavů sociálního pojištění do státních papírů. |
Otázku nové investiční půjčky finanční správa bedlivě sleduje. Ve vhodné chvíli bude předložen Národnímu shromáždění příslušný návrh. |
Nová investiční půjčka. |
K stížnostem na pomalé vyřizování úpisů IV. státní půjčky se poznamenává, že nevyřízené dosud úpisy IV. státní půjčky jsou jednak úpisy později přihlášené, jednak úpisy komplikované, zejména úpisy peněžních ústavů na podkladě válečných půjček, převzatých od lombardních dlužníků. Tyto případy vyžadovaly zevrubného šetření. Ministerstvo financí poukáže příslušné úřady, aby zbývající přihlášky vyřídily co nejrychleji. Také výtka, že na výkup akcií býv. spolku řetězového mostu v Děčíně jest preliminováno jen 100. 000 Kč, kdežto spravedlivé odškodnění akcionářů by však vyžadovalo asi 810. 000 Kč není zcela odůvodněna. |
Úpisy IV. státní půjčky. |
Poněvadž závazek býv. rakouské vlády ohledně akcionářů děčínského mostu vznikl v roce 1917, jest dluhem válečným, za který ČSR. ani podle mírových smluv, ani podle soudních rozsudků nezodpovídá. Přes to zamýšlí vláda poskytnouti tuzemským akcionářům odškodnění a pokládá za přiměřené odškodnění asi ve stejné výši, jako za válečné půjčky. Podle výkazu rakouské správy státního dluhu bylo k 31. říjnu 1918 v oběhu 774 akcií ve jmen. hodnotě 325. 080 K, z čehož čsl. majetek lze odhadnouti na cca 250. 000 K. Za tyto akcie měly by býti, analogicky jako za válečné půjčky, vydány 3% odškodňovací dluhopisy ve výši 75% jmen. hodnoty akcií, tudíž dluhopisy ve jmen. hodnotě 187. 500 Kč, jejichž kursová hodnota činí cca 100. 000 Kč. Finanční správa jest ochotna výkup akcií provésti za součinnosti obce Děčína a jiných intersentů. |
Odškodnění akcionářů býv. spolku řetězového mostu v Děčíně. |
Kontrolu státního dluhu vykonává u nás nejvyšší účetní kontrolní úřad, podobně jako v bývalých Uhrách; v té příčině nebyl převzat systém rakouský, t. j. samostatná parlamentní komise, nýbrž systém uherský. |
Kontrola státního dluhu. |
Kapitola 22. Nejvyšší účetní kontrolní úřad. |
|
Úvěr kapitoly, srovnán s rozpočtem 1932. |
Rozpočet nejvyššího účetního kontrolního úřadu na rok 1933 činí 6, 409. 800 Kč a jest snížen o 458. 000 Kč proti roku předcházejícímu. Snížení činí u osobních platů 376. 900 Kč, u ostatních osobních výdajů 34. 200 Kč a u věcných výdajů 46. 900 Kč. Nedotčena zůstává položka preliminovaná pro dohlídkovou činnost úřadu (cestovné a diety v obnose 230. 000 Kč), takže dosavadní rozsah této kontrolní agendy zůstane zachován. V rozpočtu činí výdaje obligatorního rázu, totiž výdaje dle zákonů (služební platy, příspěvky nemocenského a pensijního pojištění) a dle smluv nájemních téměř 90% všech výdajů, takže na výdaje volné disposice připadá jen jedna desetina. |
Rozsah činnosti úřadu. |
Úspory dlužno oceniti také se zřením k tomu, že rozsah činnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu nadále vzrůstá, jednak zvýšením počtu fondů, z nichž na př. v r. 1932 byl v život uveden fond pro pojišťování vývozních úvěrů (zákon čís. 121/1931), pak tím, že sanačními akcemi zvýšil se počet podporovaných korporací (bank podle čl. VI. bankovního zákona čís. 54/1932) a že III. skupina rozpočtu rozšířena jest o nový oddíl mimořádných přechodných opatření. Rozmnožení agendy úřadu jeví se již spolupůsobením na všech nových instrukcích, na př. na instrukci pro bilančně technické účtování a pro evidenci sanačních akcí bank. |
Výkon kontroly. |
Generální zpravodaj vyslovil požadavek, aby překážky, které se dosud činí výkonu kontroly ve smíšených akciových společnostech, v nichž jest stát zúčastněn většinou kapitálu akciového, byly již administrativně odstraněny. 0 běžném stavu státního hospodaření získává Národní shromáždění přehled, vedle včasně odevzdaných státních závěrečných účtů, výkazy o výdajových poukazech na rozpočet a výkazy o dosažených příjmech dle zúčtovacích položek, spolu s měsíčními výkazy o realisovaných účinech příjmových i výdajových. |
Podněty k změnám, zákona o kontrole. |
K námětu, aby sestavování závěrek bylo od núkúřadu převedeno k ministerstvu financí, zaujal generální zpravodaj o rozpočtu stanovisko proti; předseda núkúřadu k tomu uvedl, že o sestavování závěrek a jejich včasném předkládání nebylo dosud výtek, naopak práce kontrolního úřadu i její včasnost byla uznávána. Pro změnu dosavadního stavu není ani zásadních důvodů, pro něž by kompetence resortu finančního lépe vyhovovala; prakticky by znamenala zdržení a nové výlohy personální. V otázce uveřejňování výsledků revisí a kontroly núkúřadu, připomenul předseda, že platný zákon, na rozdíl od cizích zákonů, nemá v tom směru předpisu, který by tak stanovil. Sdělování výtek a vad parlamentu dříve, než by byly vyřízeny podle zákona projednáním věci s příslušným ústředním úřadem, mohlo by se díti jen ve srozumění s dotčeným ministerstvem; vedla by k tomu zásada slyšení druhé strany. Doplnění zákona ustanovením toho rázu doporučoval núkúřad při jednání o osnově finančního řádu. V debatě stala se také zmínka o zřízení parlamentní komise pro kontrolu státního dluhu; k tomu bylo připomenuto, že ko- |
mise taková potřebovala by ke své činnosti, jako tomu bylo v Rakousku, zvláštní kancelář s odbornými úředníky, neboť byla by povolána ku zkoumání zákonitosti emisí, kdežto výkon dodatečné kontroly o použití výnosu půjček a vyúčtování, zůstavený nejvyššímu kontrolnímu úřadu, vyžadoval by dosavadního jeho personálu.
Závěrečné jednání a usnesení.
Po projednání vládního návrhu státního rozpočtu na rok 1933 ve všech jeho skupinách i s přílohami a kapitolách vlastní státní správy i se státními podniky a fondy, a po doslovu hlavního zpravodaje, byl státní rozpočet rozpočtovým výborem dne 28. ledna 1933 schválen podle vládního návrhu beze změny.
Po projednání vládního návrhu finančního zákona byl pak tento zákon schválen podle vládního návrhu, avšak s tou změnou, že odst. 2 čl. XIV se vypouští.
Konečně bylo usneseno navrhnouti poslanecké sněmovně, aby oba tyto vládní návrhy byly schváleny.
Zároveň usneseno opraviti v osnově finančního zákona a v níže uvedeném přehledu tyto tiskové chyby:
V osnově finančního zákona str. 7., čl. XXI., řádek 3. má býti místo "1928" správně "1927",
v přehledu výdajů vlastní státní správy (skupina I. ) str. 14. kap. 17. ve sloupci,, a) osobní výdaje podle platových zákonů a nařízení"
má býti místo "25, 972. 000" správně "25, 972. 900", str. 15. téhož přehledu ve sloupci "Celkový úhrn výdajů" má býti u kap. 9. místo "6, 111. 600" správně "6, 161. 600", u kap. 15. místo "11, 796. 700" správně "11, 797. 700", u kap. 16. místo "21, 487. 800" správně "21, 486. 800".
V kapitole 10. Ministerstvo školství a národní osvěty na str. 57 ve sloupci Titul, 1. řádek má býti "6" místo "5" a v témže sloupci u § 3 číslice "6" odpadá.