§ 5. československé státní dráhy.
A. Místní dráhy, jimž bylo povoleno sečkání náhrady provozních výdajů za účelem přednostní úhrady výpůjčkové a prioritní služby.
| Běžné číslo |
Místní dráha |
Příjem |
Vydání |
Provozní schodek |
Zúročení a umoření |
Sociétni výdaje |
Úhrn |
Provozní schodek za r. 1931 |
1. |
Břeclav-Lednice... |
436. 400 |
904. 300 |
467. 900 |
47. 000 |
_ |
514. 900 |
221. 440 |
2. |
Častolovice-Rychnov n. Kn. - Solnice.. |
925. 700 |
1, 765. 500 |
839. 800 |
45. 000 |
2. 000 |
886. 800 |
1, 110. 400 |
3. |
Hanušovice-Staré Město |
293. 800 |
714. 900 |
421. 100 |
23. 000 |
4. 000 |
448. 100 |
223. 910 |
4. |
Hustopečská míst. dráha |
273. 000 |
574. 200 |
301. 200 |
- |
- |
301. 200 |
107. 700 |
5. |
Jilemnice-Rokytnice |
1, 776. 900 |
3, 028. 400 |
1, 251. 500 |
170. 000 |
35. 000 |
1, 456. 500 |
1, 328. 500 |
6. |
Moravská západní.. |
5, 142. 600 |
9, 750. 600 |
4, 608. 000 |
550. 000 |
50. 000 |
5, 208. 000 |
5, 094. 500 |
7. |
Opava-Hradec... |
459. 800 |
895. 200 |
435. 400 |
33. 000 |
15. 000 |
483. 400 |
84. 820 |
8. |
Petrovice-Kouty.. |
561. 400 |
1, 086. 900 |
525. 500 |
28. 000 |
6. 000 |
559. 500 |
460. 730 |
9. |
Planá- Tachov... |
1, 210. 200 |
1, 410. 900 |
200. 700 |
45. 000 |
25. 000 |
270. 700 |
823. 400 |
10. |
Teplice-Poříčí- Trutnov |
2, 304. 400 |
2, 799. 600 |
495. 200 |
54. 000 |
50. 000 |
599. 200 |
420. 800 |
11. |
Velké Březno-Verneřice-Úštěk.... |
770. 100 |
2, 446. 600 |
1, 676. 500 |
64. 000 |
30. 000 |
1, 770. 500 |
1, 453. 210 |
12. |
Bratislava-Komárno. |
9, 159. 000 |
14, 903. 500 |
5, 744. 500 |
340. 000 |
64. 000 |
6, 148. 500 |
5, 905. 320 |
13. |
Čadca-Makov... |
916. 900 |
2, 545. 600 |
1, 628. 700 |
170. 000 |
18. 000 |
1, 816. 700 |
1, 965. 210 |
14. |
Kežmarok-Spišská Belá |
886. 900 |
1, 756. 700 |
889. 800 |
30. 000 |
18. 000 |
937. 800 |
913. 900 |
15. |
Komárno-Gúta... |
539. 500 |
1, 356. 600 |
817. 100 |
120. 000 |
18. 000 |
955. 100 |
772. 670 |
16. |
Košice-Turňa... |
2, 747. 500 |
5, 620. 700 |
2, 873. 200 |
400. 000 |
36. 000 |
3, 309. 200 |
3, 876. 900 |
17. |
Nitra-Zbehy-Radošina |
574. 300 |
1, 711. 400 |
1, 137. 100 |
120. 000 |
18. 000 |
1, 275. 100 |
1, 185. 370 |
18. |
Piešťany-Vrbové.. |
367. 000 |
943. 600 |
576. 600 |
50. 000 |
18. 000 |
644. 600 |
622. 590 |
19. |
Poprad-Kežmarok.. |
2, 617. 800 |
3, 502. 200 |
884. 400 |
65. 000 |
18. 000 |
967. 400 |
1, 471. 490 |
20. |
Šahy-Krupina... |
1, 936. 200 |
3, 605. 400 |
1, 669. 200 |
180. 000 |
28. 000 |
1, 877. 200 |
1, 802. 140 |
21. |
Šala n. Váh. -Neded.. |
675. 700 |
1, 470. 200 |
794. 500 |
85. 000 |
18. 000 |
897. 500 |
863. 860 |
22. |
Šamorýn-Úsor... |
207. 000 |
511. 300 |
304. 300 |
40. 000 |
15. 000 |
359. 300 |
473. 930 |
23. |
Spišská Belá-Podolinec |
528. 300 |
1, 177. 100 |
648. 800 |
40. 000 |
18. 000 |
706. 800 |
601. 280 |
24. |
Teplá-NemšováLednické Rovné.. |
506. 000 |
1, 254. 100 |
748. 100 |
95. 000 |
18. 000 |
861. 100 |
836. 580 |
25. |
Trebišov-Vranov.. |
1, 452. 500 |
2, 274. 400 |
821. 900 |
95. 000 |
18. 000 |
934. 900 |
819. 950 |
26. |
Vlachy-Spišské Podhradie.... |
448. 300 |
1, 055. 600 |
607. 300 |
35. 000 |
18. 000 |
660. 300 |
559. 950 |
27. |
V údolí Levoče... |
849. 000 |
1, 602. 500 |
763. 600 |
50. 000 |
18. 000 |
821. 500 |
639. 830 |
28. |
V údolí Štítnice.. |
1, 807. 000 |
2, 282. 300 |
975. 800 |
85. 000 |
18. 000 |
1, 078. 300 |
990. 350 |
29. |
V údolí Žitvy... |
3, 857. 000 |
8, 379. 300 |
4, 522. 300 |
245. 000 |
36. 000 |
4, 803. 300 |
4, 567. 500 |
30. |
Žilina-Rájec.... |
2, 272. 700 |
3, 412. 900 |
1, 140. 200 |
80. 000 |
18. 000 |
1, 238. 200 |
1, 225. 510 |
Úhrn... |
45, 982. 900 |
84, 742. 500 |
38, 759. 600 |
3, 384. 000 648. 000 okrouhle.. |
42, 791. 600 43, 000 000 |
40, 923. 240 |
||
B. Košicko- Bohumínská dráha. |
||||||||
  |
Košicko-Bohumínská dráha ...... |
221, 353. 900 |
294, 570. 400 |
73, 216. 500 |
8, 335. 900 |
200. 000 |
81, 752. 400 |
90, 992. 240 |
  |   |   |   |   |
okrouhle.. |
82, 000. 000 |
  |
Paušální potřeba na provozní schodky, úroky a správní výdaje místních drah, jež mají býti v roce 1933 zestátněny.
Běžné číslo |
Místní dráha |
Příjem |
Vydání |
Provozní schodek |
Umořeni |
Societní výdaje |
Úhrn |
Provozní schodek za rok 1931 |
  |   |   |
Kč |
  |   |   | ||
1. |
Báňská Bystrica - Harmanec. |
1, 027. 200 |
1, 076. 500 |
49. 300 |
6. 200 |
8. 900 |
64. 400 |
33. 490 |
2. |
Humenné - Stakčín..... |
1, 061. 700 |
2, 237. 700 |
1, 176. 000 |
8. 400 |
9. 400 |
1, 193. 800 |
1, 203. 020 |
3. |
Levice - Šurany ...... |
5, 772. 500 |
10, 656. 900 |
4, 884. 400 |
9. 000 |
9. 700 |
4, 903. 100 |
4, 152. 500 |
4. |
Lučenec - Halič ...... |
173. 700 |
794. 900 |
621. 200 |
1. 600 |
8. 800 |
631. 600 |
615. 580 |
5. |
Lučenecká místní dráha... |
1, 871. 000 |
5, 249. 800 |
3, 378. 800 |
16. 600 |
9. 800 |
3, 405. 200 |
3, 513. 380 |
6. |
Podbrezová - Březno - Tisovec. |
4, 288. 000 |
9, 975. 400 |
5, 687. 400 |
42. 000 |
10. 100 |
5, 739. 500 |
6, 289. 820 |
7. |
Prešov - Bardejov ..... |
2, 295. 100 |
6, 137. 600 |
3, 842. 500 |
21. 000 |
9. 700 |
3, 873. 200 |
3, 682. 480 |
8. |
Ružomberok - Korytnica... |
746. 000 |
1, 983. 700 |
1, 237. 700 |
5. 200 |
9. 200 |
1, 252. 100 |
1, 444. 090 |
9. |
  |
9, 397. 000 |
18, 842. 300 |
9, 445. 300 |
47. 000 |
10. 000 |
9, 502. 300 |
9, 977. 540 |
10. |
Teplá - Trenč. Teplice.... |
316. 800 |
606. 100 |
289. 300 |
1. 800 |
9. 000 |
300. 100 |
159. 680 |
11. |
Topoľčany- V. Bošany.... |
3, 804. 000 |
6, 997. 800 |
3, 193. 800 |
16. 400 |
9. 700 |
3, 219. 900 |
3, 300. 650 |
12. |
V údolí Oravy ...... |
2, 897. 100 |
9, 094. 800 |
6, 197. 700 |
37. 000 |
9. 800 |
6, 244. 500 |
6, 570. 400 |
13. |
V údolí Muráně ...... |
1, 241. 500 |
2, 939. 900 |
1, 698. 400 |
16. 400 |
11. 200 |
1, 726. 000 |
1, 707. 740 |
14. |
Bratislavská župní ..... |
2, 126. 600 l |
3, 928. 300 |
1, 801. 700 |
11. 200 |
9. 900 |
1, 822. 800 |
2, 053. 860 |
15. |
Hronská Breznica - Levice.. |
11, 235. 000 |
12, 379. 200 |
1, 144. 200 |
28. 400 |
10. 200 |
1, 182. 800 |
2, 720. 840 |
16. |
Rimavská Sobota- Poltár.. |
443. 000 |
1, 590. 500 |
1, 147. 500 |
7. 200 |
7. 700 |
1, 162. 400 |
1, 297. 120 |
17. |
Skalice Boskovice-V. Opatovice |
1, 672. 900 |
2, 235. 200 |
562. 300 |
10. 200 |
5. 000 |
577. 500 |
569. 900 |
  |
Úhrn... |
50, 369. 100 |
96, 726. 600 |
46, 357. 500 |
285. 600 |
158. 100 |
46, 801. 200 |
49, 292. 100 |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |
§ 5
Československé
státní
dráhy
§ 6. Státní lesy a statky. § 6. Státní lesy a statky
včetně školní statky státních zemědělských škol, statky státních výzkumných ústavů a státní diagnostický a serotherapeutický veterinární ústav v Ivanovicích.
Skupina A.
Státní lesy a statky.
I. Činnost organisační.
a) činnost v roce 1932.
V r. 1932 věnováno bylo zvýšené úsilí zejména vypracování jednotlivých druhů služebních instrukcí pro služební orgány podniku, které budou podrobeny konečné úpravě tak, aby mohly býti co nejdříve Vydány.
Specielně v účetnictví bylo v r. 1932 započato s postupnou úpravou výkonu služby účetní a pokladní jednotnou formou pro celý podnik "Státní lesy a statky" a vešly již v platnost první oddíly příslušné instrukce podle § 15. vládního nařízení čís. 206/24 Sb. z. a n., kterými bylo především upraveno účtování peněžní, a to jak chronologické tak systematické, jakož i řízení poštovní spořitelnou. V roce 1932 bude ještě vydán oddíl instrukce pro sestavování podnikové bilance.
Dále jest připraven k vládnímu projednávání návrh resystemisace služebních míst v podniku "Státní lesy a statky", obsahující též stanovení normální potřeby sil podniku pro nové systemisační tříletí, dále pak konkrétní provádění dosud nevyřešených problémů organisačních:
a) unifikace správního organismu podniku v celku i součástech,
b) otázky horárů,
c) unifikace revírní a horárské služby,
d) výchova úřednického dorostu.
Vzhledem k trvající hospodářské krisi podniku vypracován byl jednotný úsporný program podniku, který jest pokračováním úsporných opatření z r. 1931. I v letošním roce, zejména veškeré správní výlohy, omezují se na nezbytné minimum.
b) Program činnosti na rok 1933.
V r. 1933 bude pokračováno v započatém pracovním programu z r. 1932 tak, aby v tomto roce vydány byly všechny druhy služebních instrukcí a po schválení resystemisace aby byly uvedeny v život veškeré unifikační úpravy konstituované resystemisací, jak výše bylo naznačeno.
II. Lesní hospodářství.
a) činnost v roce 1932.
Lesní hospodářství podniku "Státní lesy a statky" prodělává i v r. 1932 velmi těžkou krisi cenovou i odbytovou. Při posuzování situace podniku "Státní lesy a statky" nutno míti na zřeteli, že převážná část lesního majetku nachází se na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, kteréžto země následkem nemožnosti odbytu dříví do přirozeného odbytiště v Maďarsku a vysokých dopravních sazeb Československých státních drah do západní části ČSR, jakož i následkem velmi silné konkurence a snížené kapacity vzdáleného západoevropského dřevního trhu nemohou svou, byť i velmi omezenou výrobu dřeva, odbýti.
Z těchto důvodů bylo přikročeno k podstatné redukci těžby, zejména při výrobě palivového a užitkového dříví. Z ohledů sociálně-politických nebylo však možno ve státních le-
§ 6. Státní lesy a statky.
sích omeziti těžbu tou měrou, jak by toho znesnadnění odbytu vyžadovalo. Bída horského lesního dělnictva byla důvodem, že ve státních lesích bylo i v této kritické době nutno alespoň částečně pracovati, zejména prováděny byly v nejpotřebnějším rozsahu práce směřující k udržování a zlepšování podstaty majetku. Zároveň bylo zahájeno jednání o nouzových pracích s finanční podporou z prostředků, určených k čelení nezaměstnanosti.
Zpracování dříví omezilo se většinou na zpracování polomů a vývratů a na výrobu dříví, jehož odbyt byl předem zabezpečen. Největší potíže působí zhodnocení zásob měkkého řeziva na Slovensku. Státní pily na Slovensku bylo nutno udržovati v plném provozu, neboť soukromé pily nepracovaly a pro vyrobenou kulatinu nebylo jiného zhodnocení, než zpracování ve vlastních režijních pilách.
Opětně zahájený provoz maďarských pil v Potisí způsobil nepatrné zvýšení poptávky po měkké plavební kulatině do Maďarska, a to cestou různých kompensačních obchodů, avšak bez podstatnějšího cenového zlepšení a uskutečnění velkých prodejů.
Zásoby palivového dříví ve státních lesích na Slovensku a Podkarpatské Rusi doznaly podstatnějšího snížení proti r. 1931, a ta jednak částečným umožněním vývozu do Maďarska, jednak omezením těžby.
Ceny dříví v r. 1932 proti r. 1931 opět poklesly. Cena kulatiny dosáhla v průměru proti cenám z r. 1929 snížení o 70-75%; ceny řeziva jsou proti předválečným cenám toliko asi 4krát vyšší, takže ceny v r. 1932 jsou proti cenám předválečným nižší asi o 40%, nehledě k zvýšeným výrobním a dopravním nákladům, jakož i příspěvkům sociálního pojištění, které před válkou nebylo.
Za těchto vylíčených poměrů neměl podnik "Státní lesy a statky" možnost, aby kryl svými příjmy značná vydání a případně zabezpečil finanční zisk ze svého podnikání.
b) Program činnosti na rok 1933.
Všeobecné poměry doma i v zahraničí neskýtají valné naděje na brzké zlepšení poměrů na dřevním trhu. Bude proto i v příštím roce nutno přizpůsobiti výrobu potřebám nejbližšího okolí, při čemž věnována zvýšená pozornost výrobě těch dřevních druhů, jichž doma není dostatek a které nutno ze zahraničí ve větším množství dovážeti.
Umožní - li čsl. státní dráhy svoji tarifní politikou distribuci dřevních hmot domácí výroby, bude věnována zvýšená pozornost rovněž výrobě brusného dříví a důlního dříví zejména v Podkarpatské Rusi.
Úspěšné zhodnocení výroby vyžaduje bedlivého sledování dřevního trhu, zvýšené obchodní pohyblivosti a vhodné obchodní organisace podniku "Státní lesy a statky" k umožnění využití každé poptávky. Těžba sama vyžaduje zdokonalení výroby a zejména levnější dopravy. Lesní průmysl požaduje zdokonalení strojního zařízení.
Nutnými úspornými opatřeními nesmí býti dotčena péče o řádnou obnovu a výchovu porostů. Rovněž ochraně lesů bude věnována i nadále zvýšená péče, aby bylo zabráněno a předcházeno různým škodám.
Na Slovensku a Podkarpatské Rusi nutno i nyní v době úplné stagnace na dřevním trhu budovati dopravní prostředky a zdokonalovati lesní průmyslové závody, aby podnik "Státní lesy a statky" po nastoupení normálních poměrů byl technicky připraven a tím bylo umožněno využití zvýšené poptávky. Z těchto důvodů nemůže podnik "Státní lesy a statky" zastaviti provádění započatých investičních staveb a potřebuje k tomuto účelu nezbytně a naléhavě dostatečných investičních prostředků.
III. Polní hospodářství.
a) činnost v roce 1932.
Svízelná situace zemědělská v dnešní době nutí každého hospodáře k tomu, aby svá vydání omezil na nejnižší míru a aby statkovými krmivy vytlačil nákup krmiv cizích. Z toho důvodu jevilo se nutným rozšířiti osev zelené píce a silážních rostlin a obrátiti větší zřetel k lukařství. Za tím účelem založená reorganisace luk vykonala již značný díl vytčeného úkolu a lze doufati, že i tento hospodářský obor splní očekávaný výsledek.
§ 6. Státní lesy a statky.
Prozkum živin v půdě, který se zavedl v r. 1928 ve třech vegetačních stanicích, kde zpracuje se ročně 300 vzorků půdy, plní zdárně svůj úkol a možno doufati, že během dvou let až bude proveden rozbor všech půd, bude hnojení na státních statcích úplně v souladu se skutečnou potřebou živin v půdě. Zavedená metoda Mitscherlichova bude doplněna ještě chemickou metodou Panzlerovou na zkoušení dusíku a fysikálními rozbory půdy.
Již nyní však lze konstatovati poměrně značnou úsporu na výlohách za umělá hnojiva při udržení uspokojivé výše naturálních výnosů.
Všeobecná zemědělská krise nutí k intensivnějšímu hospodaření ve všech směrech zemědělské výroby, kde lze docíliti uspokojivých výsledků a proto rozšířeno bylo letos pěstování ranných brambor s předkličováním a umělou závlahou.
Chov užitkového dobytka jest stále zlepšován nákupem a odchovem zdatných jedinců. Z nemocí dobytka vyskytuje se dosti zhoubně nakažlivé zmetání, slintavka a kulhavka a i sněť slezinná. Léčení i profylaxi těchto nemocí věnuje se všemožná péče a používá se všech léčebných i ochranných prostředků.
Mléčná produkce přizpůsobuje se konjunktuře a udržuje se v hranicích rentability, což reguluje se vydatným a účelným krmením.
Strojní vybavení statků muselo se z důvodů úsporných omeziti na nejnutnější potřebu, takže zamýšlená motorisace hospodářství zůstala prozatím nedokončenou.
Rovněž tak meliorace provádí se jen v nejnaléhavějších případech a tam, kde jest třeba započaté práce dokončiti.
Hospodářství rybniční jest postiženo značným poklesem cen ryb a špatným odbytem, přes to však dá se očekávati jistá prosperita.
Průmyslové závody zemědělské musí stále velmi těžce zápasiti s konkurencí závodů soukromých. Odbyt produktů těchto závodů jest menší, platy odběratelů silně váznou a nutí k omezení výroby a k velké opatrnosti.
Nejtěžší krisi prodělává však naše cukrovarnictví, kde ceny poklesly daleko pod výrobní náklady.
b) Program činnosti na rok 1933.
Podle daných poměrů a v mezích výnosnosti bude pokud možno normální hospodářský provoz zachován i v roce 1933 a bude pokračováno v zdokonalování organisace i zařízení.
IV. Stavební činnost.
a) činnost v roce 1932.
Stavební činnost podniku "Státní lesy a statky" v roce 1932 vztahuje se jako léta minulá na:
1. udržování správních, obytných a průmyslových budov, dopravních zařízení včetně inventáře,
2. adaptace a obnovy výše uvedených objektů,
3. novostavby a pořízení objektů investičního rázu.
Ad 1. Trvající cenová a odbytová krise nutí k tomu, aby všechna opatření rázu udržovacího byla restringována na nejnižší míru. aby výdajové složky podnikání byly pokud možno nejnižší.
Ad 2. Pokud jde o stavební práce obnovovacího rázu, na které bylo v investičním rozpočtu 1982 pamatováno částkou 11, 269. 000-- Kč, mohou v důsledku výše uvedeného býti rovněž prováděny pouze obnovy nezbytné se zvláštním zřetelem k prokázané rentabilitě opatření.
Ad 3. Investiční činnost podniku "Státní lesy a statky" byla přizpůsobena prostředkům, které v roce 1932 jsou k disposici. Ve státním rozpočtu jest preliminováno: na investice v zemi české, Moravskoslezské a Slovenské částka......10, 620. 000-- Kč,
na investice v zemi Podkarpatoruské............9, 380. 000- Kč,
celkem... 20, 000. 000-Kč.
§ 6. Statni lesy a statky.
jichž úhrada měla býti dána jednak podílem z provozního zisku v částce 4, 171. 300 Kč a zápůjčkou 15, 828. 700 Kč. Vzhledem k tomu, že provozní zisk podniku "Státní lesy a statky" nelze očekávati a nová investiční půjčka nebyla dosud uzavřena, hradí se zejména investiční náklady dokončení prací v r. 1931 započatých z nespotřebovaných investičních prostředků zajištěných podniku investiční půjčkou z r. 1931 ve výši cca. 6, 500. 000 Kč a investiční práce nové zálohou ze státní pokladny.
Investiční program na rok 1932. Ředitelství Dokončení prací Kč |
Nové práce Kč |
Úhrnem Kč |
|
v Praze ....... . ..... |
127. 439'- |
694. 000'- |
821. 439'- |
v Brandýse n. L ......... . |
130. 000'- |
805. 000'- |
935. 000'- |
v Třeboni ..... ....... |
208. 000'- |
320. 080'- |
528. 080'- |
v Liberci ........... . |
37. 600'- |
680. 000'- |
717. 600'- |
ve Frýdku..... ....... |
333. 500'- |
745. 000'- |
1, 078. 500'- |
v Adamově .......... . |
36. 719'- |
210. 000 - |
246. 719'- |
v Báň. Bystřici .... ...... |
464. 500'- |
13. 000'- |
477. 500'- |
v Žarnovici .......... . |
305. 000'- |
3, 472. 000'- |
3, 777. 000'- |
v Lipt. Hrádku .... ...... |
198. 000'- |
1, 015. 000'- |
1, 213. 000'- |
v Solivare ............ |
138. 657'- |
452. 000'- |
590. 657'- |
Inspekce Bratislava ......... |
- |
100. 000'- |
100. 000'- |
Celkem Čechy, Morava-Slezsko, Slovensko. |
1, 979. 415'- |
8, 506. 080'- |
10, 485. 495'- |
v Užhorodě ....... .... |
2, 572. 027'- |
4, 500. 000'- |
7, 072. 027'- |
v Buštině ....... ..... |
744. 300'- |
1, 000. 000'- |
1, 744. 300'- |
v Rachově ....... ..... |
1, 040. 750'- |
1, 821. 000'- |
2, 861. 750'- |
Celkem Podkarpatská Rus ...... |
4, 357. 077'- |
7, 321. 000'- |
11, 678. 077'- |
Celý podnik S. L. S ......... |
6, 336. 492'-. |
15, 827. 080'- |
22, 163. 572'- |
b) Program činnosti na rok 1933.
Stavební činnost podniku "Státní lesy a statky" v r. 1933 bude nutno rovněž omeziti na nejmenší míru, což dochází výrazu v příslušných rozpočtových položkách stavebních.
I v rozpočtu na r. 1933 jsou směrodatný tyto zásady:
1. Udržování objektů stávajících bude prováděno pouze v tom rozsahu, aby podstata stavebních objektů nebyla ohrožena.
2. Adaptace a přestavby budou omezeny na hospodářské nezbytnosti a práce, jimiž bude docíleno přímých úspor na výlohách správních, výrobních a dopravních.
3. Provádění investic bude omezeno na dokončení prací v r. 1932 a dříve prováděných, nové stavby budou vzaty v úvahu pouze tehdy, půjde-li o prokázané zajištění výrobnosti v některých oblastech lesních, v jiných pak o umožnění racionelnějšího a výnosnějšího hospodaření, kde účinnost investic se určitě projeví, jakmile nastanou jen poněkud normální poměry odbytové.
Do státního rozpočtu byly ve smyslu výše uvedených zásad pojaty investiční potřeby
v zemi České, Moravskoslezské a Slovenské v částce.......Kč 9, 732. 800'-.
v zemi Podkarpatoruské.................Kč 9, 000. 000'-.
jichž bude zapotřebí jednak pro uzavření prací v r. 1932 a dřivé započatých v částce cca Kč 11, 000. 000'- a na práce nové v částce Kč 7, 732. 800'-; jich úhrada navrhuje se jednak zápůjčkou, jednak podílem z preliminovaného rozpočtového přebytku.