§ 5. československé státní dráhy.

A. Místní dráhy, jimž bylo povoleno sečkání náhrady provozních výdajů za účelem přednostní úhrady výpůjčkové a prioritní služby.

| Běžné číslo

Místní dráha

Příjem

Vydání

Provozní schodek

Zúročení a umoření

Sociétni výdaje

Úhrn

Provozní schodek za r. 1931

1.

Břeclav-Lednice...

436. 400

904. 300

467. 900

47. 000

_

514. 900

221. 440

2.

Častolovice-Rychnov n. Kn. - Solnice..

925. 700

1, 765. 500

839. 800

45. 000

2. 000

886. 800

1, 110. 400

3.

Hanušovice-Staré Město

293. 800

714. 900

421. 100

23. 000

4. 000

448. 100

223. 910

4.

Hustopečská míst. dráha

273. 000

574. 200

301. 200

-

-

301. 200

107. 700

5.

Jilemnice-Rokytnice

1, 776. 900

3, 028. 400

1, 251. 500

170. 000

35. 000

1, 456. 500

1, 328. 500

6.

Moravská západní..

5, 142. 600

9, 750. 600

4, 608. 000

550. 000

50. 000

5, 208. 000

5, 094. 500

7.

Opava-Hradec...

459. 800

895. 200

435. 400

33. 000

15. 000

483. 400

84. 820

8.

Petrovice-Kouty..

561. 400

1, 086. 900

525. 500

28. 000

6. 000

559. 500

460. 730

9.

Planá- Tachov...

1, 210. 200

1, 410. 900

200. 700

45. 000

25. 000

270. 700

823. 400

10.

Teplice-Poříčí- Trutnov

2, 304. 400

2, 799. 600

495. 200

54. 000

50. 000

599. 200

420. 800

11.

Velké Březno-Verneřice-Úštěk....

770. 100

2, 446. 600

1, 676. 500

64. 000

30. 000

1, 770. 500

1, 453. 210

12.

Bratislava-Komárno.

9, 159. 000

14, 903. 500

5, 744. 500

340. 000

64. 000

6, 148. 500

5, 905. 320

13.

Čadca-Makov...

916. 900

2, 545. 600

1, 628. 700

170. 000

18. 000

1, 816. 700

1, 965. 210

14.

Kežmarok-Spišská Belá

886. 900

1, 756. 700

889. 800

30. 000

18. 000

937. 800

913. 900

15.

Komárno-Gúta...

539. 500

1, 356. 600

817. 100

120. 000

18. 000

955. 100

772. 670

16.

Košice-Turňa...

2, 747. 500

5, 620. 700

2, 873. 200

400. 000

36. 000

3, 309. 200

3, 876. 900

17.

Nitra-Zbehy-Radošina

574. 300

1, 711. 400

1, 137. 100

120. 000

18. 000

1, 275. 100

1, 185. 370

18.

Piešťany-Vrbové..

367. 000

943. 600

576. 600

50. 000

18. 000

644. 600

622. 590

19.

Poprad-Kežmarok..

2, 617. 800

3, 502. 200

884. 400

65. 000

18. 000

967. 400

1, 471. 490

20.

Šahy-Krupina...

1, 936. 200

3, 605. 400

1, 669. 200

180. 000

28. 000

1, 877. 200

1, 802. 140

21.

Šala n. Váh. -Neded..

675. 700

1, 470. 200

794. 500

85. 000

18. 000

897. 500

863. 860

22.

Šamorýn-Úsor...

207. 000

511. 300

304. 300

40. 000

15. 000

359. 300

473. 930

23.

Spišská Belá-Podolinec

528. 300

1, 177. 100

648. 800

40. 000

18. 000

706. 800

601. 280

24.

Teplá-NemšováLednické Rovné..

506. 000

1, 254. 100

748. 100

95. 000

18. 000

861. 100

836. 580

25.

Trebišov-Vranov..

1, 452. 500

2, 274. 400

821. 900

95. 000

18. 000

934. 900

819. 950

26.

Vlachy-Spišské Podhradie....

448. 300

1, 055. 600

607. 300

35. 000

18. 000

660. 300

559. 950

27.

V údolí Levoče...

849. 000

1, 602. 500

763. 600

50. 000

18. 000

821. 500

639. 830

28.

V údolí Štítnice..

1, 807. 000

2, 282. 300

975. 800

85. 000

18. 000

1, 078. 300

990. 350

29.

V údolí Žitvy...

3, 857. 000

8, 379. 300

4, 522. 300

245. 000

36. 000

4, 803. 300

4, 567. 500

30.

Žilina-Rájec....

2, 272. 700

3, 412. 900

1, 140. 200

80. 000

18. 000

1, 238. 200

1, 225. 510

Úhrn...

45, 982. 900

84, 742. 500

38, 759. 600

3, 384. 000 648. 000 okrouhle..

42, 791. 600 43, 000 000

40, 923. 240

B. Košicko- Bohumínská dráha.

 

Košicko-Bohumínská dráha ......

221, 353. 900

294, 570. 400

73, 216. 500

8, 335. 900

200. 000

81, 752. 400

90, 992. 240

         

okrouhle..

82, 000. 000

 

Paušální potřeba na provozní schodky, úroky a správní výdaje místních drah, jež mají býti v roce 1933 zestátněny.

Běžné číslo

Místní dráha

Příjem

Vydání

Provozní schodek

Umořeni

Societní výdaje

Úhrn

Provozní schodek za rok 1931

     

     

1.

Báňská Bystrica - Harmanec.

1, 027. 200

1, 076. 500

49. 300

6. 200

8. 900

64. 400

33. 490

2.

Humenné - Stakčín.....

1, 061. 700

2, 237. 700

1, 176. 000

8. 400

9. 400

1, 193. 800

1, 203. 020

3.

Levice - Šurany ......

5, 772. 500

10, 656. 900

4, 884. 400

9. 000

9. 700

4, 903. 100

4, 152. 500

4.

Lučenec - Halič ......

173. 700

794. 900

621. 200

1. 600

8. 800

631. 600

615. 580

5.

Lučenecká místní dráha...

1, 871. 000

5, 249. 800

3, 378. 800

16. 600

9. 800

3, 405. 200

3, 513. 380

6.

Podbrezová - Březno - Tisovec.

4, 288. 000

9, 975. 400

5, 687. 400

42. 000

10. 100

5, 739. 500

6, 289. 820

7.

Prešov - Bardejov .....

2, 295. 100

6, 137. 600

3, 842. 500

21. 000

9. 700

3, 873. 200

3, 682. 480

8.

Ružomberok - Korytnica...

746. 000

1, 983. 700

1, 237. 700

5. 200

9. 200

1, 252. 100

1, 444. 090

9.

 

9, 397. 000

18, 842. 300

9, 445. 300

47. 000

10. 000

9, 502. 300

9, 977. 540

10.

Teplá - Trenč. Teplice....

316. 800

606. 100

289. 300

1. 800

9. 000

300. 100

159. 680

11.

Topoľčany- V. Bošany....

3, 804. 000

6, 997. 800

3, 193. 800

16. 400

9. 700

3, 219. 900

3, 300. 650

12.

V údolí Oravy ......

2, 897. 100

9, 094. 800

6, 197. 700

37. 000

9. 800

6, 244. 500

6, 570. 400

13.

V údolí Muráně ......

1, 241. 500

2, 939. 900

1, 698. 400

16. 400

11. 200

1, 726. 000

1, 707. 740

14.

Bratislavská župní .....

2, 126. 600

l

3, 928. 300

1, 801. 700

11. 200

9. 900

1, 822. 800

2, 053. 860

15.

Hronská Breznica - Levice..

11, 235. 000

12, 379. 200

1, 144. 200

28. 400

10. 200

1, 182. 800

2, 720. 840

16.

Rimavská Sobota- Poltár..

443. 000

1, 590. 500

1, 147. 500

7. 200

7. 700

1, 162. 400

1, 297. 120

17.

Skalice Boskovice-V. Opatovice

1, 672. 900

2, 235. 200

562. 300

10. 200

5. 000

577. 500

569. 900

 

Úhrn...

50, 369. 100

96, 726. 600

46, 357. 500

285. 600

158. 100

46, 801. 200

49, 292. 100

                 

§ 5

Československé

státní

dráhy

§ 6. Státní lesy a statky. § 6. Státní lesy a statky

včetně školní statky státních zemědělských škol, statky státních výzkumných ústavů a státní diagnostický a serotherapeutický veterinární ústav v Ivanovicích.

Skupina A.

Státní lesy a statky.

I. Činnost organisační.

a) činnost v roce 1932.

V r. 1932 věnováno bylo zvýšené úsilí zejména vypracování jednotlivých druhů služebních instrukcí pro služební orgány podniku, které budou podrobeny konečné úpravě tak, aby mohly býti co nejdříve Vydány.

Specielně v účetnictví bylo v r. 1932 započato s postupnou úpravou výkonu služby účetní a pokladní jednotnou formou pro celý podnik "Státní lesy a statky" a vešly již v platnost první oddíly příslušné instrukce podle § 15. vládního nařízení čís. 206/24 Sb. z. a n., kterými bylo především upraveno účtování peněžní, a to jak chronologické tak systematické, jakož i řízení poštovní spořitelnou. V roce 1932 bude ještě vydán oddíl instrukce pro sestavování podnikové bilance.

Dále jest připraven k vládnímu projednávání návrh resystemisace služebních míst v podniku "Státní lesy a statky", obsahující též stanovení normální potřeby sil podniku pro nové systemisační tříletí, dále pak konkrétní provádění dosud nevyřešených problémů organisačních:

a) unifikace správního organismu podniku v celku i součástech,

b) otázky horárů,

c) unifikace revírní a horárské služby,

d) výchova úřednického dorostu.

Vzhledem k trvající hospodářské krisi podniku vypracován byl jednotný úsporný program podniku, který jest pokračováním úsporných opatření z r. 1931. I v letošním roce, zejména veškeré správní výlohy, omezují se na nezbytné minimum.

b) Program činnosti na rok 1933.

V r. 1933 bude pokračováno v započatém pracovním programu z r. 1932 tak, aby v tomto roce vydány byly všechny druhy služebních instrukcí a po schválení resystemisace aby byly uvedeny v život veškeré unifikační úpravy konstituované resystemisací, jak výše bylo naznačeno.

II. Lesní hospodářství.

a) činnost v roce 1932.

Lesní hospodářství podniku "Státní lesy a statky" prodělává i v r. 1932 velmi těžkou krisi cenovou i odbytovou. Při posuzování situace podniku "Státní lesy a statky" nutno míti na zřeteli, že převážná část lesního majetku nachází se na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, kteréžto země následkem nemožnosti odbytu dříví do přirozeného odbytiště v Maďarsku a vysokých dopravních sazeb Československých státních drah do západní části ČSR, jakož i následkem velmi silné konkurence a snížené kapacity vzdáleného západoevropského dřevního trhu nemohou svou, byť i velmi omezenou výrobu dřeva, odbýti.

Z těchto důvodů bylo přikročeno k podstatné redukci těžby, zejména při výrobě palivového a užitkového dříví. Z ohledů sociálně-politických nebylo však možno ve státních le-

§ 6. Státní lesy a statky.

sích omeziti těžbu tou měrou, jak by toho znesnadnění odbytu vyžadovalo. Bída horského lesního dělnictva byla důvodem, že ve státních lesích bylo i v této kritické době nutno alespoň částečně pracovati, zejména prováděny byly v nejpotřebnějším rozsahu práce směřující k udržování a zlepšování podstaty majetku. Zároveň bylo zahájeno jednání o nouzových pracích s finanční podporou z prostředků, určených k čelení nezaměstnanosti.

Zpracování dříví omezilo se většinou na zpracování polomů a vývratů a na výrobu dříví, jehož odbyt byl předem zabezpečen. Největší potíže působí zhodnocení zásob měkkého řeziva na Slovensku. Státní pily na Slovensku bylo nutno udržovati v plném provozu, neboť soukromé pily nepracovaly a pro vyrobenou kulatinu nebylo jiného zhodnocení, než zpracování ve vlastních režijních pilách.

Opětně zahájený provoz maďarských pil v Potisí způsobil nepatrné zvýšení poptávky po měkké plavební kulatině do Maďarska, a to cestou různých kompensačních obchodů, avšak bez podstatnějšího cenového zlepšení a uskutečnění velkých prodejů.

Zásoby palivového dříví ve státních lesích na Slovensku a Podkarpatské Rusi doznaly podstatnějšího snížení proti r. 1931, a ta jednak částečným umožněním vývozu do Maďarska, jednak omezením těžby.

Ceny dříví v r. 1932 proti r. 1931 opět poklesly. Cena kulatiny dosáhla v průměru proti cenám z r. 1929 snížení o 70-75%; ceny řeziva jsou proti předválečným cenám toliko asi 4krát vyšší, takže ceny v r. 1932 jsou proti cenám předválečným nižší asi o 40%, nehledě k zvýšeným výrobním a dopravním nákladům, jakož i příspěvkům sociálního pojištění, které před válkou nebylo.

Za těchto vylíčených poměrů neměl podnik "Státní lesy a statky" možnost, aby kryl svými příjmy značná vydání a případně zabezpečil finanční zisk ze svého podnikání.

b) Program činnosti na rok 1933.

Všeobecné poměry doma i v zahraničí neskýtají valné naděje na brzké zlepšení poměrů na dřevním trhu. Bude proto i v příštím roce nutno přizpůsobiti výrobu potřebám nejbližšího okolí, při čemž věnována zvýšená pozornost výrobě těch dřevních druhů, jichž doma není dostatek a které nutno ze zahraničí ve větším množství dovážeti.

Umožní - li čsl. státní dráhy svoji tarifní politikou distribuci dřevních hmot domácí výroby, bude věnována zvýšená pozornost rovněž výrobě brusného dříví a důlního dříví zejména v Podkarpatské Rusi.

Úspěšné zhodnocení výroby vyžaduje bedlivého sledování dřevního trhu, zvýšené obchodní pohyblivosti a vhodné obchodní organisace podniku "Státní lesy a statky" k umožnění využití každé poptávky. Těžba sama vyžaduje zdokonalení výroby a zejména levnější dopravy. Lesní průmysl požaduje zdokonalení strojního zařízení.

Nutnými úspornými opatřeními nesmí býti dotčena péče o řádnou obnovu a výchovu porostů. Rovněž ochraně lesů bude věnována i nadále zvýšená péče, aby bylo zabráněno a předcházeno různým škodám.

Na Slovensku a Podkarpatské Rusi nutno i nyní v době úplné stagnace na dřevním trhu budovati dopravní prostředky a zdokonalovati lesní průmyslové závody, aby podnik "Státní lesy a statky" po nastoupení normálních poměrů byl technicky připraven a tím bylo umožněno využití zvýšené poptávky. Z těchto důvodů nemůže podnik "Státní lesy a statky" zastaviti provádění započatých investičních staveb a potřebuje k tomuto účelu nezbytně a naléhavě dostatečných investičních prostředků.

III. Polní hospodářství.

a) činnost v roce 1932.

Svízelná situace zemědělská v dnešní době nutí každého hospodáře k tomu, aby svá vydání omezil na nejnižší míru a aby statkovými krmivy vytlačil nákup krmiv cizích. Z toho důvodu jevilo se nutným rozšířiti osev zelené píce a silážních rostlin a obrátiti větší zřetel k lukařství. Za tím účelem založená reorganisace luk vykonala již značný díl vytčeného úkolu a lze doufati, že i tento hospodářský obor splní očekávaný výsledek.

§ 6. Státní lesy a statky.

Prozkum živin v půdě, který se zavedl v r. 1928 ve třech vegetačních stanicích, kde zpracuje se ročně 300 vzorků půdy, plní zdárně svůj úkol a možno doufati, že během dvou let až bude proveden rozbor všech půd, bude hnojení na státních statcích úplně v souladu se skutečnou potřebou živin v půdě. Zavedená metoda Mitscherlichova bude doplněna ještě chemickou metodou Panzlerovou na zkoušení dusíku a fysikálními rozbory půdy.

Již nyní však lze konstatovati poměrně značnou úsporu na výlohách za umělá hnojiva při udržení uspokojivé výše naturálních výnosů.

Všeobecná zemědělská krise nutí k intensivnějšímu hospodaření ve všech směrech zemědělské výroby, kde lze docíliti uspokojivých výsledků a proto rozšířeno bylo letos pěstování ranných brambor s předkličováním a umělou závlahou.

Chov užitkového dobytka jest stále zlepšován nákupem a odchovem zdatných jedinců. Z nemocí dobytka vyskytuje se dosti zhoubně nakažlivé zmetání, slintavka a kulhavka a i sněť slezinná. Léčení i profylaxi těchto nemocí věnuje se všemožná péče a používá se všech léčebných i ochranných prostředků.

Mléčná produkce přizpůsobuje se konjunktuře a udržuje se v hranicích rentability, což reguluje se vydatným a účelným krmením.

Strojní vybavení statků muselo se z důvodů úsporných omeziti na nejnutnější potřebu, takže zamýšlená motorisace hospodářství zůstala prozatím nedokončenou.

Rovněž tak meliorace provádí se jen v nejnaléhavějších případech a tam, kde jest třeba započaté práce dokončiti.

Hospodářství rybniční jest postiženo značným poklesem cen ryb a špatným odbytem, přes to však dá se očekávati jistá prosperita.

Průmyslové závody zemědělské musí stále velmi těžce zápasiti s konkurencí závodů soukromých. Odbyt produktů těchto závodů jest menší, platy odběratelů silně váznou a nutí k omezení výroby a k velké opatrnosti.

Nejtěžší krisi prodělává však naše cukrovarnictví, kde ceny poklesly daleko pod výrobní náklady.

b) Program činnosti na rok 1933.

Podle daných poměrů a v mezích výnosnosti bude pokud možno normální hospodářský provoz zachován i v roce 1933 a bude pokračováno v zdokonalování organisace i zařízení.

IV. Stavební činnost.

a) činnost v roce 1932.

Stavební činnost podniku "Státní lesy a statky" v roce 1932 vztahuje se jako léta minulá na:

1. udržování správních, obytných a průmyslových budov, dopravních zařízení včetně inventáře,

2. adaptace a obnovy výše uvedených objektů,

3. novostavby a pořízení objektů investičního rázu.

Ad 1. Trvající cenová a odbytová krise nutí k tomu, aby všechna opatření rázu udržovacího byla restringována na nejnižší míru. aby výdajové složky podnikání byly pokud možno nejnižší.

Ad 2. Pokud jde o stavební práce obnovovacího rázu, na které bylo v investičním rozpočtu 1982 pamatováno částkou 11, 269. 000-- Kč, mohou v důsledku výše uvedeného býti rovněž prováděny pouze obnovy nezbytné se zvláštním zřetelem k prokázané rentabilitě opatření.

Ad 3. Investiční činnost podniku "Státní lesy a statky" byla přizpůsobena prostředkům, které v roce 1932 jsou k disposici. Ve státním rozpočtu jest preliminováno: na investice v zemi české, Moravskoslezské a Slovenské částka......10, 620. 000-- Kč,

na investice v zemi Podkarpatoruské............9, 380. 000- Kč,

celkem... 20, 000. 000-Kč.

§ 6. Statni lesy a statky.

jichž úhrada měla býti dána jednak podílem z provozního zisku v částce 4, 171. 300 Kč a zápůjčkou 15, 828. 700 Kč. Vzhledem k tomu, že provozní zisk podniku "Státní lesy a statky" nelze očekávati a nová investiční půjčka nebyla dosud uzavřena, hradí se zejména investiční náklady dokončení prací v r. 1931 započatých z nespotřebovaných investičních prostředků zajištěných podniku investiční půjčkou z r. 1931 ve výši cca. 6, 500. 000 Kč a investiční práce nové zálohou ze státní pokladny.

Investiční program na rok 1932.

Ředitelství Dokončení prací Kč

Nové práce Kč

Úhrnem Kč

v Praze ....... . .....

127. 439'-

694. 000'-

821. 439'-

v Brandýse n. L ......... .

130. 000'-

805. 000'-

935. 000'-

v Třeboni ..... .......

208. 000'-

320. 080'-

528. 080'-

v Liberci ........... .

37. 600'-

680. 000'-

717. 600'-

ve Frýdku..... .......

333. 500'-

745. 000'-

1, 078. 500'-

v Adamově .......... .

36. 719'-

210. 000 -

246. 719'-

v Báň. Bystřici .... ......

464. 500'-

13. 000'-

477. 500'-

v Žarnovici .......... .

305. 000'-

3, 472. 000'-

3, 777. 000'-

v Lipt. Hrádku .... ......

198. 000'-

1, 015. 000'-

1, 213. 000'-

v Solivare ............

138. 657'-

452. 000'-

590. 657'-

Inspekce Bratislava .........

-

100. 000'-

100. 000'-

Celkem Čechy, Morava-Slezsko, Slovensko.

1, 979. 415'-

8, 506. 080'-

10, 485. 495'-

v Užhorodě ....... ....

2, 572. 027'-

4, 500. 000'-

7, 072. 027'-

v Buštině ....... .....

744. 300'-

1, 000. 000'-

1, 744. 300'-

v Rachově ....... .....

1, 040. 750'-

1, 821. 000'-

2, 861. 750'-

Celkem Podkarpatská Rus ......

4, 357. 077'-

7, 321. 000'-

11, 678. 077'-

Celý podnik S. L. S .........

6, 336. 492'-.

15, 827. 080'-

22, 163. 572'-

b) Program činnosti na rok 1933.

Stavební činnost podniku "Státní lesy a statky" v r. 1933 bude nutno rovněž omeziti na nejmenší míru, což dochází výrazu v příslušných rozpočtových položkách stavebních.

I v rozpočtu na r. 1933 jsou směrodatný tyto zásady:

1. Udržování objektů stávajících bude prováděno pouze v tom rozsahu, aby podstata stavebních objektů nebyla ohrožena.

2. Adaptace a přestavby budou omezeny na hospodářské nezbytnosti a práce, jimiž bude docíleno přímých úspor na výlohách správních, výrobních a dopravních.

3. Provádění investic bude omezeno na dokončení prací v r. 1932 a dříve prováděných, nové stavby budou vzaty v úvahu pouze tehdy, půjde-li o prokázané zajištění výrobnosti v některých oblastech lesních, v jiných pak o umožnění racionelnějšího a výnosnějšího hospodaření, kde účinnost investic se určitě projeví, jakmile nastanou jen poněkud normální poměry odbytové.

Do státního rozpočtu byly ve smyslu výše uvedených zásad pojaty investiční potřeby

v zemi České, Moravskoslezské a Slovenské v částce.......Kč 9, 732. 800'-.

v zemi Podkarpatoruské.................Kč 9, 000. 000'-.

jichž bude zapotřebí jednak pro uzavření prací v r. 1932 a dřivé započatých v částce cca Kč 11, 000. 000'- a na práce nové v částce Kč 7, 732. 800'-; jich úhrada navrhuje se jednak zápůjčkou, jednak podílem z preliminovaného rozpočtového přebytku.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP