11. Ministerstvo zemědělství.

v zemských centrech, jichž výkonnými orgány jsou výzkumné stanice a ostatní pokusné objekty.

Postupné vybavování výzkumných ústavu, stanic a ostatních pokusných objektů týká se nejen vnitřního zařízení potřebnými přístroji a jinými pomůckami, nýbrž též opatření účelnými budovami. V tomto směru byly v programu v letošním roce tyto stavební práce: Úprava nádvoří výzkumných ústavů v Praze, zahájení přípravných prací pro vybudováni ústavu rybářského a hydro-biologického v Praze a pro lesnické ústavy v Brně a v Báňské Šťávnici, umístěné dosud v provisoriích, stavba administrativních budov výzkumných stanic v Malé Toroni, R. Sobotě, Táboře, Čáslavi a Nové Roli. Program tento bude proveden ovšem jen pokud k tomu povolené prostředky postačí.

Pro činnost zemědělského výzkumnictví v roce 1933 zůstanou v hlavních rysech tytéž vůdčí směrnice jako v letech minulých. Odborná činnost bude se zabývati v prvé řadě problémy, které se vyskytnou v praxi nebo se ukáží pro ni důležitými. Kromě toho pokračováno bude v pracích nedokončených. Zvláště v lesnickém výzkumnictví bude zvýšená pozornost věnována výzkumnickým pracím pěstitelským, školkařským, ekonomickým, technologickým, dopravním a topografickým.

Na výzkumných stanicích bude pokračováno ve zvelebení produkce živočišné. K tonu položeny již v posledních letech základy výstavbou silážních jam, zakoupením postřikovacího zařízení na močůvku (zvýšení kvalitnější sklizně na lukách a zlepšení pastvin), zdokonalením krmné techniky a nakoupením dobrého plemenného dobytka a j.

Ve věcech stavebních bude pokračováno v uvedeném programu, pokud nemohl býti v r. 1932 dokončen. Vedle toho projektuje se výstavba vegetačních skleníků při ústavech pražských, bratislavských a košických.

V oboru zvěrolékařství vyžádalo si i v roce 1932 mimořádné péče tlumení všech nákaz zvířat. Ochranné očkování proti července vepřů bylo prováděno opět ve značném rozsahu a ve většině případů se státním zajištěním. Počet očkovaných vepřů nedosáhl v důsledku nedostatku krmiv a nízkých cen na masném trhu takového počtu jak v letech předcházejících. K léčení onemocnělých vepřů červenkou zavedl ivanovický ústav vysoce jakostní léčivé sérum.

Ochrannému očkování proti snětí slezinné a chřestivé předcházelo v tomto roce vydání pravidel, jichž úkolem bylo zavésti jednotný postup očkujících zvěrolékařů při tomto očkování. V zemi Podkarpatoruské bylo v běžném roce provedeno po prvé ve větším rozsahu ochranné očkování proti snětí slezinné kulturami glukosidovými, a to doposud s výsledkem velmi dobrým. Očkování toto nejen podstatně zvyšuje odolnost zvířat proti této nákaze, ale zejména snižuje počet případných ztrát po očkování. Z důvodu toho míní ministerstvo zemědělství v roce 1933 rozšířiti tento způsob ochranného očkování pokud možno i do zamořených oblastí zemí ostatních. Tam, kde toho veřejný zájem vyžadoval, provádělo se hromadné očkování proti sněti slezinné a chřestivé, obdobně jako v letech minulých, s podporou státu a země.

Státní veterinární ústav v Ivanovicích na Hané započal v tomto roce vyráběti rekonvalescentní sérum proti slintavce a kulhavce.

K účelům diagnostickým zkouší se nové methody, jež mají za účel zjistiti virovou anaemii u živých koní a bílou úplavici kuřat u živé drůbeže. Pokračuje se v přípravných pracech o návrhu na systematické tlumení tuberkulosy skotu a nemoci odchovu.

Bude vypracován jednotný předpis o přepravě zvířat motorovými vozidly a desinfekci těchto vozidel se zřetelem k zájmům veterinárně-policejním a připravováno bude vládní nařízení k chystanému zákonu o přepravě motorovými vozidly vůbec.

V roce 1932 bylo dále pokračováno v jednání o novou veterinární úmluvu s Maďarskem a o revisi veterinární úmluvy s Rakouskem. Bylo jednáno o návrhu tří mezinárodních veterinárních úmluv, zaslaných generálním sekretářem Společnosti Národů československé vládě a vysloven s nimi zásadní souhlas. Dále byly zahájeny přípravné práce pro unifikaci zákona o nákazách zvířat, byl schválen jednací řád Zvěrolékařské komory a jeho představenstva a spolupracuje se při jednáních týkajících se reformy studia veterinární medicíny.

11. Ministerstvo zemědělství.

V roce 1933 bude třeba ve shora uvedené činnosti pokračovati a předsevzaté úkoly, které v roce minulém a v letech předcházejících z důvodů technických neb úsporných nedoznaly realisace, ukončiti.

Zpeněžení a ochrana zemědělské výroby.

Všeobecná stagnace mezinárodního obchodu, neustálé a často radikální změny v obchodní politice a celních, devisových a jiných předpisech, nutnost přizpůsobiti se změněným poměrům, kladly obzvláště velké požadavky na ministerstvo zemědělství. V prvé řadě bylo nutno chystati a prováděti celou řadu akcí obchodně-politických. Do tohoto oboru patří zvláště jednání vedená za účelem uzavírání nebo revise obchodních smluv. V roce 1932 týkala se tato jednání často velmi svízelná a složitá zvláště Maďarska, Německa, Francie, Belgie, Holandska, Švýcarska, Turecka a Řecka.

Zvlášť živá činnost se vyvinula na poli mezinárodním při řešení různých problémů hospodářských, jednak se strany Společnosti Národů, jednak se strany Mezinárodního ústavu zemědělského v Římě jakož i Studijní komise pro evropskou Unii. V tomto směru sluší se zmíniti zvláště o poradách o zavedení preferenčního režimu pro zemědělské výrobky a o expertisách svolaných Společností Národů v oboru chmelařském a dřevařském, jakož i Mezinárodním ústavem zemědělským v oboru úvěrovém a standardisačním. Ministerstvo zemědělství zúčastnilo se intensivně jednání o uskutečnění devisových předpisů a provádění těchto předpisů v devisové komisi.

K zajištění zpeněžení obilní sklizně bylo administrativní cestou učiněno opatření zřízením obilního syndikátu a intervenčního fondu pro regulaci cen žita. Podobnou úpravou má býti zabezpečena i výroba živočišná. Dále byl vypracován návrh na opatření prostředků pro zemědělský úvěr, pro dočasnou suspensi dovozních listů na mouku, a pro zvýšení poplatků za vystavování osvědčení za krmnou kukuřici.

V oboru Inářském podařilo se po dlouhém jednání docíliti dohody mezi producenty a průmyslem o převzetí určitých kvant domácího lnu za podmínek stanovených společnou komisí pěstitelů a průmyslu.

V oboru chmelařském pracováno na reorganisaci chmelařského syndikátu a na přípravě zákona, který má provésti další redukci chmelnic. Dále dán popud k jednání o dohodu odbytovou mezi chmelaři československými a německými.

Ministerstvo spolupracovalo se statistickým úřadem na prohloubení a zlepšení dosavadních metod statistických, hlavně v oboru osevu a sklizně.

Vývoj hospodářských poměrů v Evropě a nutnost řešení zemědělské krise vyžádá si i v příštím roce zvýšené činnosti obchodně-politické. Bude třeba upraviti poměr ke státům, s nimiž dosud nemáme žádné smlouvy celně-tarifní, jako na př. s Německem a Bulharskem. Bude nutno dokončiti jednání s Řeckem, po příp. revidovati další obchodně-politické smlouvy. Ministerstvo bude sledovati pozorně vývoj mezinárodních jednání o hospodářských otázkách. Jednou z nejdůležitějších otázek je úprava nového autonomního celního sazebníku pro Československou republiku resp. studium návrhu Společnosti Národů o sjednocení celního názvosloví, na jehož podkladě má nový československý sazebník býti vybudován.

V oboru chmelařském bude dále pracováno na vybudování chmelařské organisace obchodní, na reorganisaci chmelařského sydikátu, na vytvoření organisací oblastních a společné organisace producentskoobchodní, která by regulovala vývoz chmele a tím i jeho nabídku do ciziny.

K doplnění legislativní činnosti ministerstva zemědělství sluší ještě uvésti toto:

V r. 1932 připravena byla k meziministerskému řízení osnova zákona o ochraně drobných zemědělských pachtýřů. Byla vykonána přípravná šetření o zkušenostech prováděním zákona č. 43/1930 Sb. z. a n., kterým upravuje se užívání některých pastvin v zemi Slovenské a Podkarpatoruské v ročních obdobích 1930-1932 a byla předložena ve věci nová osnova. Připravuje se osnova jednotného zákona na ochranu ptactva.

Pracovalo se na osnově jednotného zákona lesního a dokončují se práce související s osnovou zákona honebního.

11. Ministerstvo zemědělství.

V roce 1932 byla předložena k ústavnímu projednání osnova zákona o úpravě rybářství, pozměněná podle výsledku meziministerského jednání, o níž bylo docíleno dohody mezi zúčastněnými ministerstvy. Na výsledku parlamentního jednání závisí pak vypracování osnovy prováděcího vládního nařízení, po případě též ministerské instrukce k tomuto zákonu, k nimž byly již vykonány některé předběžné práce.

K činnosti ministerstva zemědělství v oboru lesní politiky a policie bylo by uvésti toto:

Celková rozloha lesního majetku v republice Československé o výměře 4, 662. 790 ha, t. j. 46. 628 km2, podrobena jest podle platných lesních zákonů dohledu ministerstva zemědělství resp. podřízeným úřadům lesní služby dohlédací, jimž náleží též správa lesů urbariálních, obecních, církevních a j. podle zákona čl. XIX/1898, a to:

na Slovensku o výměře.... 440. 912 ha

na Podkarpatské Rusi o výměře. 93. 020 ha

tudíž celkem... 533. 932 ha.

Zmíněné úřady na Slovensku a Podkarpatské Rusi vyhotovily a schválily v r. 1932 pro tyto lesy:

na Slovensku.... 107 hosp. plánů pro výměru.. 16. 506 ha na Podk. Rusi... 12 " " " ".. 703 ".

Kromě toho bude do konce t. r. vypracováno a schváleno:

na Slovensku.... 263 hosp. plánů pro výměru.. 42. 916 ha na Podkar. Rusi... 22 " " " ".. 5. 790 ".

V daleko větší míře byla v r. 1932 vyčerpávána činnost zmíněných úřadů přezkoušením a schvalováním hospodářských plánů, pořízených podle zák. č. 37/1928 Sb. z. a n. a vlád. nař. č. 97/1930 Sb. z. a n.

V r. 1932 pokračovaly úřady lesní služby dohlédací v provádění svého rozsáhlého programu na urychlené zalesnění kalamitních ploch z let 1929 a 1930, zejména v zemi české, kde zalesňovacího materiálu bylo použito téměř výhradně k naznačenému účelu. V ostatních zemích přidělovány byly sazenice na zalesňování holin a jako podpora chudým majitelům malolesů na zalesňování běžných pasek.

V tomto roce udržováno bylo:

v zemi

školek

semenišť

o výměře

České .............

25

8

29. 3540 ha

Moravskoslezské .............

11

-

10. 8676 ba

Slovenské .............

7

-

14. 6875 ha

Podkarpatoruské .............

. 5

-

6. 7074 ha

Celkem...

48

8

61. 6165 ha

Vydáno bylo lesních sazenic:

v zemi české..... 5, 565. 410 kusů

" " Moravskoslezské. 3, 500. 000 " " " Slovenské.... 2, 000. 000 " " " Podkarpatoruské. 1, 447. 500 "

celkem... 12, 512. 910 kusů,

kteréžto množství stačí na zalesnění nejméně 1600 ha plochy.

11. Ministerstvo zemědělství.

Podstatně zvýšený výdej lesních sazenic lze očekávati v příštích letech v zemi české vzhledem k nynější zásobě mladých lesních sazenic v počtu asi 27, 000. 000 kusů.

V důsledku úsporných opatření ve státním hospodářství nebylo v r. 1932 zmíněnými úřady prováděno žádné zalesňování holin a j. neproduktivních ploch na účet státu. Výjimku činí pouze zalesňování povodí Horní Bečvy, kde má během t. r. býti zalesněno asi 125 ha neplodné půdy s celkovým nákladem 82. 000 Kč. Polovinu tohoto nákladu nese stát a polovinu země.

Kromě zmíněných výkonů lesní služby dohlédací pokračováno bylo v r. 1932 na přípravných pracích nového jednotného lesního zákona za spoluúčasti zájmových kruhů lesnických.

Pokud se týče ochrany lesů proti všem škůdcům, vedena byla v tomto roce předně kontrolní akce mnišky, a to v místech: Lužná, Petrohrad v Č., Manětín, Plasy, Stříbro, Horš. Týn, Lince, Vys. Chlumec u Tábora a Mladá Vožice. Pod dozorem státních výzkumných ústavů lesnických v Praze - ústavu pro ochranu lesů - provedeno bylo počátkem června pokusné poprašování housenek mnišky na ploše asi 640 ha, a to ze 2/3 preparátem domácí výroby a z 1/3 různými preparáty výroby německé. Za součinnosti vojenských lesních podniků poprašováno bylo v téže době asi 1500 ha borových porostů, napadených sosnokazem.

V roce 1933 bude v oboru lesní politiky a policie pokračováno v dosavadní činnosti, zejména pokud se týče dohledu nad lesy a zkoumání a schvalování hospodářských plánů, pořízených podle zák. č. 37/1928 Sb. z. a n. a nař. č. 97/1930 Sb. z. a n. Totéž platí pro pořizování hospodářských lesních plánů pro lesy urbariální, obecní, církevní, komposesorátní a j., spravované podle zák. čl. XIX /1898 na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.

Zvýšená produkce zalesňovacího materiálu ve státních lesních školkách, spravovaných úřady lesní služby dohlédací v Čechách, které vykazují v r. 1932 zásobu 27, 000. 000 lesních sazenic, ospravedlňuje naději, že již v r. 1933 bude možno vyhověti v plné míře všem žadatelům o lesní sazenice v zemi české, na něž se vztahuje podpůrná akce na zalesnění kalamitních ploch, zavedená ministerstvem zemědělství již v r. 1931.

Celkové výdaje ministerstva zemědělství bez ústředního ředitelství státních lesů a

statků (tit. 1. § 3. ) preliminují se na rok 1933 částkou.....198, 374. 600'- Kč,

tedy proti rozpočtu na rok 1932, který činil......... 231, 300. 000'- Kč,

preliminuje se méně o.................32, 925. 400'- Kč.

Osobní výdaje snížily se (71, 853. 100 Kč - 66, 735. 600 Kč) o.. 5, 117. 500'- Kč.

Snížení toto nastalo vyloučením vánočního příspěvku a úpravou platů podle úsporných opatření personálních.

Věcné výdaje vykazují celkové snížení (159, 446. 900 Kč - 131, 639. 000 Kč) o 27, 807. 900'- Kč, ač bylo nutno podle zákonných předpisů zvýšiti úvěr v tit. 2. § 4.,

pol. 2 "Zemědělské dělnictvo a malozemědělci" o........1, 305. 000 Kč a

nově zařaditi úvěr v tit. 2., § 3., pol. 5. "úroková náhrada mimořádné podpůrné akce zemědělské se zřetelem na důsledky hospodářské krise podle usnesení min. rady ze dne 14. července 1931" v částce 2, 250. 000'-Kč a v tit. 2., § 4., pol. 4c) "Úrokové příspěvky a státní záruka podle zák. ze dne 16. července 1931, č. 122 Sb. z. a n. " ve znění novely ze dne 17. prosince 1931, čís. 206 Sb. z. an. v částce.....2, 700. 000'- Kč.

Příjmy kap. 11. preliminují se v rozpočtu na rok 1933 částkou. 11, 969. 300'- Kč,

kdežto na rok 1932 byly preliminovány částkou........ 13, 772. 800'-Kč,

takže jeví se příjmy na rok 1933 menší o......... 1, 803. 500'- Kč.

Snížené příjmy vykazují hlavně ústavy pro chov koní a ústavy pro zemědělské výzkumnictví.

12. Státní pozemkový úřad. Kapitola 12. Státní pozemkový úřad.

Přípravné období pozemkové reformy.

Trvalo od zřízení Státního pozemkového úřadu v říjnu 1919 do počátku roku 1921. V tomto období provedeny byly základní práce legislativní, organisace úřadu (jeho ústředí, obvodových úřadoven i přídělových komisariátů), soupis zabraného majetku a některé předběžné akce reformní. Nyní trvá kromě ústředí S. P. Úřadu 11 obvodových úřadoven a 47 stálých komisariátů. V Bratislavě působí od r. 1925 kolonisační referát a od března 1932 jeho sekce v Užhorodě.

Zabraný majetek před zahájením reformy měl celkovou výměru

půdy zemědělské.....1, 283. 286 ha,

půdy lesní a jiné.....2, 738. 331 ha,

celkem... 4, 021. 617 ha, t. j. 28'6% veškeré půdy ve státě. Vlastníků tohoto zabraného majetku bylo celkem 1. 928.

Předběžné akce pozemkové reformy byly: příděl zemědělské půdy zabrané do vnuceného pachtu, příděl půdy stavební ku zmírnění bytové krise, příděl půdy roptýlené a výkup dlouhodobých pachtů. Těmito akcemi převedeno bylo celkem:

do vlastnictví 178. 796 nabyvatelů.....101. 495 ha,

do šestiletého pachtu 265. 182 drob. nájemců. 141. 172 ha.



Vnucené pachty byly později během definitivní pozemkové reformy zpravidla proměněny ve vlastnictví.

Definitivní provádění pozemkové reformy.

Zahájeno bylo v r. 1929 a provádí se jednak řádným řízením přídělovým, jednak zkráceným řízením přídělovým, t. j. prodejem z volné ruky, který S. P. Úřad za určitých podmínek schvaluje.

Právní forma přídělu.

1. Řádné řízení přídělové. Do 1. ledna 1932 převzato a přiděleno bylo v celém státě

ve formě drobného přídělu.. 475. 553 ha,

zbytkových statků.... 100. 409 ha,

jiných větších objektů.. 39. 601 ha,

celkem... 615. 563 ha.

Průměrná velikost drobného přídělu tu činí 1'45 ha, u zbytkového statku 85'1 ha, u jiných větších objektů 81'2 ha.

2. Zkrácené řízení přídělové. Dosud bylo se souhlasem. S. P. Úřadu prodáno celkem 579. 587 ha půdy zabrané. Z této výměry bylo současně při tom propuštěno ze záboru 516. 063 ha. Tato cifra udává rozsah zkráceného řízení přídělového, kde místo přídělové listiny nastupuje kupní smlouva, schválená Státním pozemkovým úřadem. Při tomto způsobu měli vlastníci zabrané půdy výhodu hotového placení. Nabyvatel půdy musel pak podle §u 61 přídělového zákona odvésti z trhové ceny 10%ní poplatek do Všeobecného fondu pro podporu vnitřní kolonisace.

3. Postátňovací akce v rozsahu 431. 684 ha provedena byla zvětší části řádným řízením přídělovým, z menší části zkráceným řízením přídělovým.

Skupinové rozvrstvení půdy nabyté v pozem. reformě. Připojená tabulka I. obsahuje rozdělení veškeré půdy, která v reformě změnila vlastníka, do 4 hlavních skupin, typických pro akci přídělovou:

1. Drobný příděl. Zahrnuje tři hlavní podskupiny a to: příděl půdy stavební a zahrádkové, příděl půdy zemědělské ku doplnění malých a středních usedlostí, a příděl, který sloužil ku založení nových usedlostí malých i středních. Ve všech těchto případech


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP