toru, nebo nákladných změn, nebo vystačí se s drobnými úpravami tak, aby směs byla co nejlépe využita?

Konstruktivních úprav, které by vyžadovaly nějakých nákladů, není zapotřebí s ohledem na nynější konstrukce spalovacích motorů. Drobné úpravy, jichž by bylo snad zapotřebí, souvisí s normální regulací splynovačů, po případě zapalování, což se provádí regulací zapalování, nebo karburátoru, při regulaci benzinového motoru již na brzdě, kromě toho také při provoze v zimě nebo v létě a též při používání různých druhu benzinu, lehkého nebo těžkého.

Tyto úpravy jsou rázu podřadného a tak jako dosud nevyžadují žádných nákladů a nemohou způsobiti v provozu obtíží. "

O hlavních zásadách ku provedení zákona o p o v i n n é m míšení lihu s pohonnými l á tk a mi podalo ministerstvo financí toto objasnění:

Líh určený k míšení bude v rafineriích lihu deshydrován na 99, 6 až 99'8% alkoholu a bude ještě před vystoupením z rafinerie smíšen za úředního dozoru a v nařízeném poměru s deshydrovaným methylalkoholem. Poněvadž methylalkohol ve stavu deshydrovaném nemá denaturační vlastnosti, nutno směs ješté denaturovati, k čemuž finanční správa zamýšlí použíti buď 3% benzolu, nebo 3% benzinu, anebo konečně isonitril (10 ccm na l hl alkoholu), žádný z uvedených denaturačních prostředků nepůsobil by na pohonnou směs nepříznivě ani v ohledu technickém, ani v cenovém. Mimo benzin jsou uvedené denaturační prostředky tuzemské provenience. Jako vůbec ve všech případech denaturace lihu nutno i zde volbu denaturačního prostředku ponechati ministerstvu financí, poněvadž okolnosti mohou velmi snadno vynutiti rychlou změnu, kdyby se ukázalo, že denaturační prostředek jest ve větším rozsahu ze směsi odlučován za tím účelem, by byl získán konsumní líh. Směs alkoholu ethylnatého a methylnatého, jakož i denaturačního prostředku bude ve všech rafineriích lihu připravována za úředního dozoru a naprosto stejnoměrně, takže se všem odběratelům dostane směsi naprosto stejných vlastností. Směs bude zasílána pouze na místa oprávněná ministerstvem financí k míšení, což budou jednak rafinerie mine-

rálních olejů, jednak též ostatní zájemci, kteří budou moci zříditi potřebný počet mí sířen na vhodných místech, jimiž cizozemský benzin vstupuje na území našeho státu, tedy jmenovitě v Bratislavě, Břeclavi, Děčíně, Bohumíně, Královo n. Tisou a pod.

Podnikatel mísírny oznámí každé míšení liliu s benzinem nejbližšímu kontrolnímu úřadu, aby tento včas mohl k míšení vyslati svůj orgán. Míšení bude lze prováděti kterýmkoliv vhodným způsobem, jako ku příkladu v nádrži ručně, nebo mechanicky, hřeblem, nebo míchadlem, v cisterně pronášení centrifugální pumpou, v sudech válením a pod. Zakázáno bude pouze míšení stlačeným vzduchem, protože při tom vznikají ztráty jednak nízko vroucích součástí benzinu, jednak pak mohlo by nastati okysličení obou druhů alkoholů a tím také acidita směsi nevítaná při pohonných látkách.

Po pronášení, které lze kterýmkoli z uvedených způsobů provésti ve 20 minutách, vezme dozorčí orgán ze tří různých vrstev vzorky a přesvědčí se o stejnoměrnosti směsi úředním hustoměrem. Směs pokládá se za vyhovující neuchylují-li vzaté vzorky o více než 3° na hustoměru. Nevyhovují-li vzorky, nutno v míšení pokračovati.

Po provedeném míšení sepíše dozorčí orgán na úředním tiskopise krátký protokol, z něhož bude jmenovitě patrno množství odebraného lihu, množství použité k míšení a případně zbylá zásoba. Směs předána bude podnikateli k volné disposici.

Pokud by deshydrovaný líh po výstupu z rafinerie lihu se stal k míšení nepouživatelným, anebo stala-li se nepouživatelnou již hotová směs, bude pamatováno na možnost odloučení a vyčištění obou součástí směsi v rafinerii lihu, ovšem na útraty toho, kdo znehodnocení zavinil.

O vývoji míšení lihu s benzinem v jiných státech možno konstatovati toto:

Ve Francii bylo zavedeno míchání lihu zákonem z 28. února 1923 a byl nařízen povinuly odběr lihu všem dovozcům benzinu a benzolu ve výši 10%. Zákonem ze dne 4. července 1931 byla zavedena zvláštní dávka na dovoz minerálních olejů ve výši 10'40 fr, určená na zlevnění lihu určeného do směsi. Poměr míšení byl stanoven od 25 do 35% lihu. Nařízením z 26. října 1931

bylo zavedeno od 1. listopadu povinné míšení lihu.

V Německu byl zaveden povinný odběr Jihu k účelům pohonným zákonem ze dne 15. dubna 1930 a to v poměru 4% pohonných látek za cenu 80 Mk (640 Kč) za l hl. Připravuje se však další řešení na podkladě zvýšeného procenta míchání za účelem emancipace od ciziny. Správa státního monopolu lihového vyrábí a prodává směs lihobenzinovou, smíchanou v poměru 20% lihu a 80%, benzinu.

V Maďarsku byla zavedena 1. listopadu 1929 obligatorní směs v poměru 20: 80 pod jménem "Motalkol".

Ve š v é d s k u bylo zavedeno míšení lihu s benzinem již roku 1920 v poměru 25% lihu a 75% benzinu, kterážto směs se výborně osvědčila.

Také v Lotyšsku bylo zavedeno mí-

chání lihu s benzinem v tomtéž poměru 25: 75.

V Itálii bylo zavedeno míchání lihu s benzinem 9. července 1924 a počínaje dnem 1. února 1932 podléhá veškerý benzin dovážený do Itálie povinnému míšení s lihem v poměru 80: 20.

V Rakousku byla vláda zmocněna zákonem ze dne 31. ledna 1931, aby zavedla povinné míšení lihu s benzinem nejvýše do

25%.

V Polsku zvláštní společnost, na které jest zúčasftněn též stát, provádí míchání lihu s benzinem v poměru 30: 70.

Austrálie zavedla rovněž lihobenzinovou směs zv. "Shelkol".

Také Bulharsko přikračuje v poslední době ku míšení lihu s benzinem v poměru 25: 75.

b) Část zvláštní.

K § 1. Míšení se zavádí obligatorně prozatím u minerálních olejů, jichž hutnota nedosahuje 790 st. (benzinu), činí se tak k vůli konformitě se zákonem o dani z minerálních olejů. Vládním nařízením může býti stanovena závaznost míšení též pro jiné než výše uvedené benziny anebo mohou býti jakékoliv pohonné oleje, pokud se na ně vztahují ustanovení zákona o spotřební dani z minerálních olejů, zatíženy zvláštní dávkou za tím účelem, aby mohlo býti vyrovnáno případné cenové znevýhodnění, které by míšením olejů z důvodu míšení vzniklo. Ustanovení toho jest třeba, aby účel zákona byl zajištěn a tím aby bylo zabráněno možnému znehodnocení investic, k nimž byl lihovarský průmysl nucen, aby zajistil nerušený průběh nařizovaného částečného nahrazování cizozemských pohonných látek látkou domácího původu.

Z ustanovení o povinném míšení a o vyrovnávací dávce vyňaty jsou v odst. 4. minerální oleje používané k výrobě elektrické energie, čímž se vychází vstříc požadavkům uplatňovaným z řad inleresentů poukazujících na možnost provozních poruch nebo na případnou nutnost zdražení elektrické energie. Na možnost výjimek z povinného míšení pro specielní motory, jmenovitě letecké, pamatováno jest pod 5.

Ustanovení o ceně, jakosti a denaturaci lihu, o provádění míšení, o úředním dozoru, o rozprodeji, ceně a jakosti směsi, zůstávají vyhrazena vládnímu nařízení, protože jde vesměs o otázky související úzce s proměnlivým hospodářským životem, takže by tížeji měnitelná forma zákonné úpravy mohla působiti poruchy v hospodářském životě.

Poměr míšení nařizován jest v zákoně tak, že ve 100 objemových dílech směsi smí býti nejméně 20 a nejvýše 25 objemových dílů lihu, z čehož nejvýše l objemový díl alkoholu methylnatého, pokud ovšem jeho výroba stačí.

K § 2. Komise pro zkoumání otázek souvisejících s používáním lihu k pohonu motoru se zřizuje při ministerstvu financí jako stálý poradní sbor, jehož složení jest přesně stanoveno.

K § 5. účinnost zákona stanoví se ke dni 1. září 1932 shodně s termínem účinnosti novely lihového zákona.

Zemědělský výbor pojednal o tomto vládním návrhu na svých schůzích v době od 12. dubna do 17. května 1932, přijal některé

návrhy pozměňující a doplňující a usnesl se na tom, doporučiti poslanecké sněmovně schválení tohoto návrhu ve znění shora uve-

deném spolu s připojenými resolucemi. Tím současně se vyřizují petice č. 706, 707, 714, 786, 846, 856, 872 a 1056.

V Praze, dne 17. května 1932.

Fr. Mašata v. r.,

předseda.

JUDr. J. Zadina v. r.,

zpravodaj.

II.

Výbor živnostensko-obchodní pojednal o tomto vládním návrhu na svých schůzích dne 20. dubna a 17. května 1932, schválil ho ve znění upraveném výborem zemědělským spolu s připojenými resolucemi a usnesl se na tom doporučiti poslanecké sněmovně, aby ho rovněž schválila. Tím současně se vyřizují petice č. 706, 707, 714, 786, 846, 856, 872 a 1056.

V Praze dne 17. května 1932.

F. Pechman v. r.,

předseda.

JUDr. J. Zadina v. r.,

zpravodaj.

III.

Rozpočtový výbor projednal ve svých schůzích 17. a 18. května 1932 návrh zákona o povinném míchání lihu do benzinu k účelům pohonným a usnesl se připojiti se k usnesením výborů zemědělského a živnostensko-obchodního.

Se stanoviska rozpočtového výboru dlužno upozorniti na nové znění § 1 odst. 3. Vyrovnací dávka může býti jen poměrná; nemá tedy sloužiti k vyrovnání celého rozdílu cenového mezi minerálními oleji, nýbrž jen k zatížení poměrnému. Kdyby na př. cena směsi stoupla oproti ceně benzinu o 3 proč., tedy dávka rovněž by činila 3 procenta ceny postižených olejů. Může býti uvalena jen tehdy, pokud by byl účel zákona trvale mařen. Tímto účelem jest užití suroviny domácí oproti surovině zahraniční, nikoli oproti surovině domácí.

Rozpočtový výbor přijal dále resoluce výborů zemědělského a živnostenskoobchodního jakož i svoji připojenou resoluci.

Současně byly vyřízeny petice č.: 706, 707, 714, 786, 846, 856, 872 a 1056.

V P r a z e, dne 18. května 1932.

Bergmann v. r.,

místopředseda.

Jos. Adámek v. r.,

zpravodaj.

Resoluce výboru zemědělského, 1.

Přednostní povolení ke zřízení m í s í r n y budiž dáno jen těm podnikatelům, kteří zaváží se odebrati příslušné strojní zařízení od domácích výrobců.

2.

Vláda se vyzývá, aby doplnila paragraf 4. zákona ze dne 6. května 1931 o spotřební dani z minerálních olejů č. 77 Sb. zák. a nař. tak, aby ministerstvo financí, případně úřady jím zmocněné, povolily odběr minerálních olejů hutnoty uvedené v paragrafu 1, písm. a) při zdanění sazbou uvedenou v paragrafu 1, písm. b), jsou-li určeny pro pohon stabilních motorů, používaných k účelům výrobním, pro pohon leteckých motorů, zemědělských traktorů, zařízených jen na pohon benzinový, nebo pro pohon motorů používaných při provozu železničních podniků na kolejích a stanovily bližší podmínky k ochraně státní pokladny.

Resoluce výboru rozpočtového.

Vláda se vyzývá, aby předložila osnovu zákona, kterým se upravuje tř. XXI celního sazebníku pro čsl. celní území takovým způsobem, že se poplatky z dovozu, vybírané při dovozu zboží této třídy, nahrazují cly.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP