Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1932.

III. volební období. 6. zasedání.

1783.

Zpráva

výboru zemědělského, živnostensko - obchodního a rozpočtového

o vládním návrhu (tisk 1347) zákona o povinném míšení lihu s pohonnými látkami.

I.

Zákon

ze dne____________________________1932

o povinném míšení lihu s pohonnými látkami.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) Minerální oleje získané na území republiky československé, jichž hutnota při + 15° C (+ 12° R) nedosahuje 790° (tisícin hutnoty čisté vody), smějí býti k pohonu motorů uváděny do volného oběhu z dolu, rafinerie minerálních olejů nebo z výrobiště jen po smísení s lihem.

(2) Minerální oleje hutnoty uvedené v odst. 1., dovezené z celní ciziny, musí býti po proclení ihned v celém množství předány celním úřadem ke smísení s lihem do úředně povolených mísíren a smějí z nich býti uvedeny do oběhu jen po tomto smísení.

(3) Vládní nařízení může stanoviti závaznost míšení s lihem také pro benziny určené

k pohonu motorů, které nespadají mezi minerální oleje, uvedené v odst. 1. nebo 2. a může dále - pokud by byl účel zákona trvale mařen - zatížiti veškeré oleje, určené k pohonu motorů, pokud podléhají spotřební dani z minerálních olejů a pokud nebudou s lihem míšeny, zvláštní dávkou, která by poměrně vyrovnávala cenové zatížení, vzniklé při minerálních olejích v odst. 1. nebo 2. uvedených z nařízeného míšení s lihem (vyrovnávací dávka).

(4) Ustanovení předchozích odstavců nevztahují se na oleje, určené k pohonu motorů, užívaných k výrobě elektrické energie.

(5) Výjimky z ustanovení předchozích odstavců 1. až 3. povolí ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem veřejných prací v případech zvláštního zřetele hodných, zvláště když by se prokázalo, že nařízené míšení není účelným vzhledem ku zvláštním vlastnostem motorů, pro něž dotyčné oleje jsou určeny.

(6) Bližší ustanovení, zejména o odběru, ceně, jakosti a denaturaci alkoholu ethylnatého i methylnatého, o místě, poměru a způsobu míšení, o charakterisaci, rozprodeji, jakosti a ceně směsi, o úředním dozoru, o vyrovnávací dávce, vydána budou, pokud bude toho třeba, vládním nařízením. Poměr povinného míšení smí býti nařízením stanoven pouze v těch mezích, aby ve 100 objemových dílech směsi bylo nejméně 20 a po slyšení zájmových organisací nejvýše 25 objemových dílů lihu, z čehož bude míšen jeden objemový díl alkoholu methylnatého, pokud výroba stačí. Uváděti do oběhu směsi s vyšším obsahem alkoholu ethylnatého, nežli bude nařízením stanoveno, jest dovoleno za podmínek, stanovených ministerstvem financí v dohodě s ministerstvem veřejných prací.

(7) Olejů, jichž smísení s lihem pro pohon motorů jest nebo bude nařízeno, nesmí býti, nejde-li o výjimku povolenou ministerstvem financí, k vytčenému účelu použito bez nařízeného smísení.

§2

(1) Při ministerstvu financí zřizuje se komise pro zkoumání otázek, souvisejících s používáním lihu k pohonu motorů. Komise tato bude složena:

a) ze dvou zástupců ministerstva financí,

b) z jednoho zástupce ministerstva obchodu,

c) z jednoho zástupce ministerstva zemědělství,

d) z jednoho zástupce ministerstva veřejných prací,

e) z jednoho zástupce ministerstva národní obrany,

f) ze stálého vládního zástupce ve společnosti hospodařící s lihem,

g) ze čtyř zástupců technické vědy,

h) ze dvou zástupců lihovarské výroby zemědělské a dvou zástupců lihovarské výroby průmyslové,

ch) z jednoho zástupce orgánu hospodařícího s lihem,

i) ze tří zástupců spotřebitelů minerálních olejů,

j) ze čtyř zástupců výroby a obchodu minerálními oleji,

k) ze tří zástupců motorového provozu.

(2) Zástupce a potřebný počet jich náhradníků jmenují v případech uvedených pod písm. b), c), d) a e) příslušná ministerstva, v případech ostatních ministerstvo financí, a to mimo případy uvedené pod a) a f) po slyšení zájmových organisací. Funkce zástupců i jejich náhradníků je čestná. Podrobné předpisy o organisaci a působnosti komise vydá ministerstvo financí.

§ 3.

Finanční orgány pověřené prováděním tohoto zákona jsou oprávněny dozírati v podnicích používajících minerálních olejů s lihem nesmísených, u nichž jest nebo bude - jsou-li určeny k pohonu motorů - nařízeno míšení s lihem, zda se olejů nesmísených nepoužívá k pohonu motorů.

§ 4.

(1) Jakékoliv zkrácení nebo zatajení vyrovnávací dávky, uvedené v § 1 tohoto zákona, nebo pokus o to trestá se jako těžký důchodkový přestupek čtyř až osminásobkem zkrácené nebo nebezpečí zkrácení vydané vyrovnávací dávky.

(2) Jakékoli jiné jednání nebo opomenutí proti ustanovením tohoto zákona a nařízení podle něho vydaných trestají finanční úřady spravující nepřímé daně jako důchodkový přestupek pokutou do 20. 000 Kč.

(3) Je-li pokuta uložená podle tohoto zákona nedobytná, nastoupí místo ní náhradní trest

vězení od jednoho dne do jednoho roku, který se stanoví ve výměře jeden den za 100 až 300 Kč podle míry provinění a podle výdělkových, důchodových, majetkových a jinakých osobních poměrů vinníkových.

(4) Trestnost přestupků promlčuje se za 3 roky, počínajíc dnem, kterého byl přestupek spáchán.

(5) Jinak platí o stíhání a trestání přestupků ustanovení tohoto zákona a nařízení podle něho vydaných v zemích Slovenské a Podkarpatoruské třicátkový řád z roku 1788, instrukce k němu z roku 1842 a hlava IX. zák. čl. XI/1909 o správě veřejných daní, na ostatním území republiky československé pak důchodkový trestní zákon z roku 1835 s doplňky a nařízeními k nim vydanými.

§5.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem 1. září 1932 a provede jej ministr financí.

a) Část všeobecná.

Osnova zákona o povinném míšení lihu s pohonnými látkami zavádí nové opatření, že minerální oleje, získané v tuzemsku i dovezené z ciziny, s hutnotou pod 790° (benzin) mohou se používati k pohonu motorů jen po smísení s lihem. Vládním nařízením může se tato povinnost rozšířiti i na jiné oleje, podléhající spotřební dani, anebo může býti na ně zavedena dávka vyrovnávací. Výjimky z této povinnosti může stanoviti ministerstvo financí.

Vládním nařízením mají býti stanovena bližší ustanovení o odběru, ceně, jakosti, denaturaci, o způsobu míšení, o dozoru a j. čili o celém způsobu provedení této akce. Zřizuje se též zvláštní komise pro zkoumání otázek souvisejících s používáním lihu k pohonu motorů a zavádějí se zvláštní předpisy o dozoru a trestní sankce. Zákon nabývá účinnosti dne 1. září 1932.

Akce pro míchání lihu s benzinem má mimořádný význam národohospodářský. Tak především má na ní zájem stát s ohledem na nutnost omezení dovozu z ciziny v souvislosti s opatřeními devisovými. Mícháním lihu s benzinem zmenší se dovoz benzinu o 400. 000 q a domácí vý-

roba lihu se zvětší o 500. 000 hl. Náš stát má jen nepatrná ložiska nafty, která jest chudá frakcemi benzinovými, takže jsme odkázáni úplně na dovoz benzinu z ciziny. Tento dovoz v důsledku rozvoje automobilismu a motorového provozu silně stoupá. Dovoz ten obnášel ještě roku 1920 asi 1, 318. 000 q v hodnotě Kč 861 mil., stoupl v r. 1930 již na 4 mil. q v hodnotě 525 mil. Kč a v r. 1931 obnášel asi 4'2 mil. q v hodnotě 524 mil. Kč. Dovoz ten v minulých letech stoupal ročně asi o 400. 000 q. V obchodní bilanci představuje tento dovoz pasivní položku přes 500 mil. Kč a po zavedení míchání lihu s benzinem zmenšili bychom dovoz asi o 52 mil. Kč. Tímto způsobem zmenší se naše odvislost od ciziny a dovozené pohonné látky můžeme nastavovati domácí látkou, lihem, kterého máme velkou domácí produkci a zároveň příznivé předpoklady pro její další zvýšení z pohotových domácích surovin. Jedná se tu především o zpracování brambor, řepy, melasy, cukru a případně též jiných výrobků zemědělské výroby nebo zemědělského průmyslu. Dokonce nutno vyzvednouti ten důležitý moment, že všechna tato výrobní od-

větví octla se v posledních letech v těžké krisi odbytové a cenové, a proto jest přirozeným zájmem státu, aby nová akce byla vyřešena ku podpoře těchto odvětví v zájmu posílení hospodářského a sociálního života ve státě.

Při řešení této akce jest pamatováno též na míšení methylalkoholu v množství asi do 15. 000 hl, čili asi do 3/4%. Kdežto dříve bylo uvažováno o tom, že ho bude používáno k denaturaci lihu (ethylnatého), proniklo později poznání, že čištěný methylalkohol nemůže býti laťkou denaturační, nýbrž má býti používán jako zvláštní pohonná látka k míchání. Při tom se předpokládá, že jeho cena bude stejná jako cena lihu a že jeho použití k tomuto účelu bude technicky a zdravotně nezávadné. Pokud by ho nebylo dostatek k disposici, bude zastoupen lihem.

Tímto opatřením poslouží se tomuto průmyslu v zemi Podkarpatoruské, který vyrábí ze dřeva suchou destilací dřevěné uhlí a různé chemické výrobky, jako kyselinu octovou a methylalkohol, čili dřevitý líh.

Touto zvýšenou výrobou lihu poslouží se nejen všem složkám lihovarské výroby, ale též celé řadě důležitých odvětví výrobních. Zejména se prospěje domácímu zemědělství zvýšeným zpracováním průmyslových zemáku a řepy. Zvýšení výroby zemědělských lihovarů umožní zvýšení produkce zvířecí, zejména žíru, a produkce mléka, což poslouží zase zásobování obyvatelstva. Dostaví se zvýšený odbyt domácího uhlí nejméně o 15 až 20. 000 vagónů a zvýší se též doprava na dráze (přes 40. 000 vagónů).

Celkové zvýšení národohospodářské hodnoty se odhaduje přes 400 mil. Kč. Zvláště jest zajímavé, že takto zvýšenou výrobou zvýší se též položka mzdy asi o 80 mil. Kč, takže se tou měrou přispívá ke zmírnění nezaměstnanosti.

Pokud se týče poměru míchání lihu s benzinem, vyslovují se odborníci, že nejvhodnější jest poměr pro použití lihu od 20 do 25%. V cizích státech ve většině případů se provádí míšení v poměru 25 \. Náš zákon zaujímá stanovisko, aby vycházelo se od poměru 20: 80, a jest připuštěno zvýšení do 25% po slyšení zájmových organisací, které v zásadě proti tomuto opatření nečiní námitek.

Po stránce technické není proti míšení lihu s benzinem žádných námitek,

poněvadž jest jak teoreticky tak i prakticky vyzkoušeno. V celé řadě států byla tato akce již dříve zavedena a plně se osvědčila. Pohon směsí lihobenzinovou nevyžaduje zpravidla žádných změn ani na motoru ani na splynovači. Přísada lihu působí dokonce jako výborný prostředek antidetonační, takže ještě zlepšuje vlastnosti benzinu pro účely pohonné.

Ministerstvo financí provádělo některé pokusy a vyžádalo si vyjádření vědeckých autorit, zejména pana Ing. Dr. Jaroslava Formánka, profesora na českém vysokém učení technickém v Praze, který na nejdůležitější technické otázky s tím související podal toto vyjádření:

1. "Jest výhodno s technického stanoviska mísiti bezvodý líh s benzinem od 20-30 objemových dílů s ohledem na dnešní stav techniky i na vývojové možnosti?

Podle mých praktických zkoušek dlouhou dobu prováděných s motory, jakož i laboratorních zkoušek a na základě jich získaných zkušeností, jest poměr 20 objemových dílů bezvodého lihu a 80 objemových dílů benzinu libovolné specifické váhy se stanoviska technického vhodný proto, poněvadž odpovídá dnešním kompresním poměrům, t. j. stupni stlačení, jichž se u spalovacích motorů nyní používá. Přidáním 20-30 objemových dílů lihu získá se bezvadné antidetonační palivo, které zamezuje klepání motoru a při stejné motorového paliva dosáhne se stejného výkonu jako s pouhým benzinem.

Nejmenší přísada bezvodého lihu k benzinu musí býti 20 objemových procent, poněvadž teprve při tomto množství jeví se antidetonační vlastnosti směsi lihobenzinové plnou měrou. Při poměru větším než 30 objemových dílů bezvodého lihu na 70 objemových dílů benzinu byla by nutná jistá úprava dyks a karburátoru, proto tedy poměr 20 objemových dílů bezvodého lihu ku 80 objemovým dílům benzinu jest nejvýhodnější.

Tato lihobenzinová směs jest výhodná i pro další vývoj automobilismu, až se bude používati spalovacího motoru s větší kompresí než dosud.

2. Jest výhodno mísiti líh s jinými látkami a kterými, jak domácího původu, tak importovanými? Jest těchto látek dostatek po ruce, které to jsou a jak prováděti jejich

mísení s lihem? Jedná se zvláště o benzol, methylalkohol, těžké oleje a umělé benziny.

Bezvodý alkohol ethylnatý lze mísiti v každém poměru i s jinými tekutými palivy, jako jsou alkohol methylnatý, ether, benzin, benzol a petrolej, i s těžším minerálním olejem, jakož i s umělým benzinem, vyrobeným krakováním destilačních zbytků minerálních olejů, hydrogenisací uhlí minerálních olejů a dehtů, nebo získaným suchou destilací živičných břidlic.

Bezvodý líh podržuje ve kterýchkoliv těchto směsích vždy své antidetonační vlastnosti.

Jmenovaných látek, jichž by se upotřebilo k míšení s bezvodým lihem, jest v našem státě dostatek, nebo mohou býti tyto bez zvláštních obtíží u nás vyrobeny. Míšení jich s bezvodým alkoholem ethylnatým nečiní žádných obtíží, stačí tyto látky v určitém libovolném poměru slíti a důkladně promísiti; odlučování jednotlivých paliv ze směsí nenastává ani při nízkých u nás obvyklých teplotách.

U směsí jmenovaných látek s bezvodým lihem jest, za nynějších kompresních, poměrů spalovacích motorů, poměr bezvodého lihu 20-30 objemových procent ku 80-70 objemovým procentům jiného paliva výhodný.

3. Jaké technické vlastnosti musí míti methylalkohol (methanol), aby mohl stejným způsobem nahraditi díl benzinu jako ethylalkohol? Jak se liší jako pohonná látka v účinu od ethylalkoholu?

Methylalkohol musí býti bezvodý, nesmí obsahovati empyrheumatických látek, nesmí obsahovati více než 0'1% acetonu, musí míti reakci neutrálnou, při destilaci musí přejíti všechen alkohol při 68°.

Ve výkonnosti liší se methylalkohol od ethylalkoholu nepatrně; ač má methylalkohol menší výhřevnost než ethylalkohol, vyrovná se mu co do výkonnosti svým tepelným účinkem, neboť při stejném počtu uhlíků v obou sloučeninách má alkohol methylnatý poměrně více vodíku i kyslíku a tudíž spalováním dává větší teplo.

Methylalkohol má také lepší antidetonační vlastnosti než alkohol ethylnatý, neboť snese kompresi až asi 1: 12, kdežto alkohol ethylnatý snese kompresi jen asi 1: 8; v tomto směru jest methylalkohol v pořadí tekutých paliv na prvém místě.

Bezvodý alkohol methylnatý má specifickou váhu 0'796 při 20°; methylalkohol vře při 64° při barometrickém tlaku 741 mm, redukovaném na 0°, ethylalkohol vře za týchž okolností při 78°, vypařuje se tudíž alkohol methylnatý snadněji než alkohol ethylnatý. Alkohol methylnatý tuhne asi při - 90°. alkohol ethylnatý asi při -130°. Alkohol methylnatý má horní bod vzplanutí při barometrickém tlaku 741 mm, redukovaném na 0°+10°, alkohol ethylnatý za týchž podmínek + 14°. Methylalkohol přitahuje celkem stejně vláhu jako ethylalkohol.

Methylalkohol mísí se s benzinem úplně jen asi do 3%; přidá - li se ve větším množství k benzinu, nenastane úplné smísení. Smísí - li se však stejné objemy alkoholu methylnatého a alkoholu ethylnatého, na př. v poměru 5: 5, 10: 10 atd., pak se tato směs smísí s benzinem libovolné specifické váhy v každém poměru.

Bude-li methylalkohol tudíž přidáván k lihobenzinové směsi, nutno jej prve přidati k alkoholu ethylnatému a tuto směs pak smísiti s benzinem.

4. Lze bezvodého methanolu použíti do denaturace?

Methanolu nelze použíti jako denaturačního prostředku, poněvadž se jedná o přísadu skrovného množství, nelze ho také ani chuťově rozeznati od alkoholu ethylnatého.

5. Jakých látek dlužno použíti k denaturaci, aby nebyla snižována výkonnost, aby nebyla zdražena směs a denaturační látka neměla škodlivého vlivu na motory?

Stačí přimísiti na 100 dílů lihu 3 díly benzinu dle objemu, aby se líh stal nepouživatelným k výrobě nápojů.

Jako denaturační látky hodí se benziny, benzol, nitrobenzol, nitrotoluol a sledy selendiethylu, aby se zamezilo používání tohoto lihu k výrobě nápojů. Metody, kterých by se použilo k odstranění těchto prostředků, jednodušší i složitější, vyžadují určitá technická zařízení, jež velmi nesnadno lze udržeti v tajnosti a z tohoto titulu zneužívati lihu. Některé tyto prostředky nelze vůbec z lihu odstraniti.

Tyto denaturační látky nemají v nepatrném množství nikterak škodlivého vlivu na spalovací motory a jejich výkonnost.

6. Jest třeba při poměrech s 20-30 díly bezvodého lihu prováděti úpravu na mo-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP