Přes to, že bezprostřední vina postižených na tomto neštěstí jeví se nepopíratelnou, učinil jsem další opatření, aby příbuzným čtyř obětí byly uhrazeny pohřební výlohy a mimo to aby za všechny zraněné byly zaplaceny výdaje nemocniční.

O dalších požadavcích stran bolestného a pod. se dosud jedná a bude o nich rozhodnuto, jakmile rodiče postižených doplní původně podané neúplné žádosti a jakmile pak bude skončeno předepsané šetření o oprávněnosti jejich nároku

V Praze, dne 10. října 1931.

Ministr národní obrany: Dr. Viškovský v. r.

1437/XI.

Odpověď

ministra zemědělství a financí

na interpelaci poslanců M. Šmejcové, Zeminové, Mikuláše, Špatného, B. Procházky a druhů

o náhradě škod obcím a obyvatelstvu

obcí na okrese zručském a ledečském,

postiženým průtrží mračen a krupobitím

(tisk 1305/III).

Poskytování podpor zemědělcum při živelních

pohromách je zákonem ze dne 14. července 1927, 118 Sb. z. a n., o poskytování podpor při živelních pohromách, a vládniho nařízení vydaného k tomuto zákonu dne 24. května 1928, č. 75 Sb. z. a n., svěřeno zemědělským radám, které o nich rozhodují samostatně a s platností konečnou.

Aby se zemědělcům, postiženym svrchu uvedenou pohromou v okresu zručském a ledečském. dostalo co nejdříve podpor, byl dán okresnímu úřadu v Ledči n. /Sáz. pokyn, aby o ohlášených škodách provedl co nejdříve příslušné řízení a v případě, bude-li některý z postižených ohrožen na své hospodářské existenci, aby podal ihned návrh zemědělské radě v Praze na okamžitou pomoc: zemědělská rada v Praze byla požádána, aby, jakmile jí budou předloženy příslušné nouzové elaboráty, o nich rozhodla.

Příslušný návrh zákona na zmírnění škod, způsobených letošními živelními pohromami, jenž je obdobný s opatřením Stálého výboru N. S. ze dne 11. října 1929. č. 139 Sb. z. a n., byl ústavně projednán a vyhlášen dne 25. července 1931, jako zákon ze dně 16. července 1951, č. 122 Sb. z. a n., o státní pomoci při živelních pohro-

mách v r. 1931. Zákon tento, pokud se týká zemědělců, provedlo ministersko zemědělství v dohodě se zúčastněnými ministerstvy výnosem ze dne 29. července 1931, č. j. 90750/4/31.

Ministerstvo financí poukázalo příslušné úřady, aby poplatníkům, kteří byli ve jmenovaných okresích postiženi živelní škodou, poskytly daňové úlevy zejména tím, že v poškozené obci bude prozatím upuštěno od vymáhání dlužných daní. nebo toto omezeno na poplatníky, kteří nebyli poškozeni, nebo přes poškození mohou zřejmě svým povinnostem bez obtíží dostáti, dále že žádosti postižených za poshovění, po př. za slevu daní přímých, daně z obratu (přepychové) a dávky 7 majetku a z přírůstku na majetku budou urychleně vyřizovány a že podle povahy věci a případu budou jim povoleny slevy na úrocích z prodlení.

V Praze, dne 10 října 1931.

Ministr zemědělství: Bradáč v. r.

Ministr financí: Dr. Trapl v. r.

1437/XII.

Odpověď

ministrů financí, vnitra a sociální péče na interpelaci posl. Zeminové a druhů

o zlevnění dlouhodobého úvěru hypotekárního (tisk 938/VIII).

Drahota hypotečního úvěru je zjevem mezinárodním: souvisí s neurovnaným dosud stavem světového kapitálového trhu, pro jehož konsolidaci je nutnou psychologickou podmínkou upevnění důvěry v trvalé zlepšování všeobecných politických a hospodářských poměrů

Při tomto stavu věcí nelze si slibovati valných výsledků od přímého státního zásahu do tvoření cen hypotečního úvěru; stát ovšem může vhodnými organisačními opatřeními uspíšiti ve své oblasti příznivý vývoj tohoto důležitého úvěrového odvětví. Po té stránce bylo u nás mnoho již vykonáno. Převzaté již vyspělé domácí organisace dlouhodobého úvěru, vrcholící v emisní činnosti zemských peněžních ústavů, bvlo zákonem ze dne 11. července 1922, č. 238 Sb. z. a n.. s úspěchem použito k vybudování dlouhodobého úvěru na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. Zvláštní péče vlády o zlevnění dlouhodobého úvěru se dále projevuje přípravou osnovy zákona o právních poměrech řečených zemských peněžních ústavů, která především má na zřeteli,

aby rozdíly v úrokových sazbách, jevící se v různých oblastech státu, byly vyrovnány, tento úvěr byl přiměřeně zlevněn a aby náležitě byl vybudován i dlouhodobý úvěr průmyslový. Nelze též přehlédnouti, že nové bohaté zdroje dlouhodobého uteru zřízením Ústřední sociální pojišťovny, jež řadí se tím k existujícím již sociálně-pojišťovacím ústavům, byly otevřeny.

Zajisté valnou měrou můžeme těmto organisačním opatřením vděčiti, že dlouhodobý specielně hypoteční - úvěr byl a je u nás podstatně levnější než ve většině evropských států Příznakem dalšího příznivého vývoje domácího kapitálového trhu je, že Hypoteční banka česká přikročila nedávno ke snížení úvěrových sazeb na 5. 3%-5. 46%, ač současně Mezinárodní hypoteční banka, založená pod záštitou Banky mezinárodních platů, provedla 6% emisi při vydařím kursu 99 a i v kapitálově bohaté Francii staví se úvěr poskytovaný nejčelnějším emisním ústavem (Crédit Foncier de Paris) na 5%. Dále dlužno se zmíniti, že též Hypoteční a Zemědělská banka moravská snížila s platností od 1. března 1931 správní příspěvek při zápůjčkách v 6%ních zástavních listech s nynějších 0. 4% na 0. 2%, tedy na míní předválečnou. Co se týče sociálně-pojišťovacích ústavů, nemůže býti jejich hypoteční úroková míra snížena pod zákonnou hranici, zabezpečující jejich finanční rovnováhu. Výše její udržuje se pod průměrem hypoteční úrokové míry spořitelen, takže hypoteční úvěr sociálněpojišťovacích ústavů je poměrné levný a působí příznivě jak na peněžní trh, tak i na nájemné v domech s tímto úvěrem vystavěných.

V Praze, dne 27 září 1931.

Ministr sociální péče: Dr. Czech v. r.

Ministr vnitra: Dr. Slávik v. r.

Ministr financí: Dr. Trapl v. r.

1437/XIII.

Odpověď

ministra sociální péče

na interpelaci poslanců Igora Hrušovského. V. Polívky a druhů

ve věci zákona o zprostředkování práce (tisk 1379/X).

Ministerstvo sociální péče vypracovalo a počátkem roku 1931 rozeslalo do meziministerského

řízení osnovu zákona o veřejném zprostředkování práce, kterým má býti trh práce organisován v celém státním území, tedy i na Slovensku. Projednání této osnovy je jedním z nejpilnějších úkolů ministerstva sociální péče. Jakmile bude osnova meziministerský projednána a schválena vládou, bude předložena k ústavnímu projednání poslanecké sněmovně.

V Praze, dne 13. října 1931.

Ministr sociální péče: Dr. Czech v. r.

1437/XIV.

Od poved

ministra vnitra

na interpelaci poslance H. Bergmanna a druhů

o systemisaci podúřednických a zříze-

neckých míst v politické správě pro zemi

Českou (tisk 1240/VI).

Systemisace podúřednických a zřízeneckých míst v politické správě pro zemi českou, jak byla podle návrhu systém, komise zpracovavší za účasti zástupců zaměstnanců celou systemisační látku vládou stanovena, platí pro celé systemisační období a mohla by býti před jeho uplynutím přezkoumána, po příp. měněna, jen kdyby nastaly v tomto mezidobí nějaké organisační změny; tento předpoklad však dán není.

Neutěšené postupové poměry ve stavu podúředníků a zřízenců polit, správy pro zemi Českou mi nejsou neznámy a způsobeny byly podobně jako v jiných zaměstnaneckých kategoriích tím, že při provádění §u 10 zákona č. 125/1927 Sb. z. a n. přešel ze služeb zastupitel. okresů a ze služeb zemského správního výboru českého do státní služby nepoměrně velký počet zaměstnanců, zejména v vyšších platových stupnic, jejž při nejlepší vůli nebylo možno uvésti v soulad se zárukou normální potřeby služebních míst.

Při příštím systemisačním jednání bude dle možnosti na oprávněné požadavky podúředníků a zřízenců politické správy vzat zřetel.

V Praze, dne 20 října 1931.

Ministr vnitra Dr. Slávik v. r.

1437/ XV.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslance H. Bergmanna a druhů

o přídělech samosprávě z výnosu pivní daně (tisk 1174/ VI).

Rozdělení výnosu zvláštní výnosové daně z piva podle § 27 zákona č. 77/1927 Sb. z. a n. ve znění zákona č. 169/1930 Sb. z. a n. nebylo možno ještě provésti, jelikož není daň ta dosud plně zaplacena a nejsou ještě definitivně vyřízeny všechny žádosti oněch pivovarů, které žádají za slevu daně té podle § 21, odst. 2. zákona č. 168/1930 Sb. z. a n.

Požadavkům samosprávy vyšla finanční správa vstříc tím, že poskytla zemím na účet přídělů, kterých se jim má dostati podle shora cit. zákonného ustanovení, zálohy z výnosu této daně v celkové částce 26 mil. Kč a to zemi Moravskoslezské ve výši 10, 000. 000 Kč (výnos min. fin. ze dne 20. prosince 1930, č. 134. 026/30), zemi České rovněž 10, 000. 000 Kč (výnos min. fin. ze dne 11. května 1931, č. 18. 542/31), zemi Slovenské 5, 000. 000 Kč a zemi Podkarpatoruské Kč 1, 000. 000 (výn. min. fin. č. 18. 542/31).

V Praze, dne 30. října 1931.

Předseda vlády: Udržal v. r.

Ministr financí: Dr. Trapl v. r.

1437/XVI.

Odpověď

ministra financí

na interpelaci poslanců Fr. Neumeistra, J. Polacha, Jar. Kučery a soudruhů

v záležitosti povolení prodeje cigaret

automatem soukromému spolku »Auto-

klubu« v Praze II., Lützowova ul.

(tisk 1017/ XI).

Zprávy denního tisku, na něž se páni interpelanti odvolávají, že spolku »Autoklub« bylo finančními úřady povoleno v restauračních míst-

nostech v Praze II., prodávati kuřivo automatem, neodpovídají skutečnosti.

Rovněž není pravdivým tvrzení, že oprávnění k tomuto prodeji bylo uděleno Ing. Pilnáčkovi v Praze VII.

Ve skutečnosti má se věc takto:

Zmíněnému spolku povolilo původně ministerstvo financí, aby ve svých restauračních místnostech prodával nový druh cigaret propagujících autosport, ježto ústřední ředitelství tabákové režie zamýšlelo uvésti tento druh cigaret do všeobecného prodeje.

Poněvadž povolení bylo uděleno právnické osobě, musel býti ustanoven její zástupce. Jako zástupce Autoklubu schválilo ministerstvo financí úředníka Jos. Pilnáčka.

Později upustilo ústřední ředitelství tabákové režie od úmyslu uvésti nový druh cigaret do všeobecného prodeje, pročež Autoklubu oznámilo, že mu dodá pouze zvláštní cigarety »Autoklub« ve množství 200. 000 kusů.

Ministerstvo financí na to odvolalo své dřívější povolení a Autoklubu povolilo, aby tyto zvláštní cigarety přenechával jak členům tak i jiným osobám v klubových místnostech a prodával je též hostům v restauračních místnostech Autoklubu způsobem obvyklým v domácích prodejnách tabáku.

Neobdržel tudíž Autoklub při prodeji 10%ní slevu z ceny prodejní.

Z vylíčeného plyne, že o prodeji kuřiva automatem se vůbec nejednalo a také zvláštní povolení k prodeji kuřiva automatem uděleno nebylo. Nemohou proto páni interpelanti tvrditi, že udělené povolení odporuje platným předpisům pro trafikanty v ponaučení k § 35.

Pokud páni interpelanti vyslovují obavu, že by mohl býti povolován též prodej kuřiva pomocí automatů, uvádím, že podle platných předpisů může jen prodavač tabáku na základě svého oprávnění k prodeji tabáku prodávati kuřivo též automatem; záleží tedy pouze na něm, chce - li svého oprávnění využíti či ne.

Na mechanisaci prodeje kuřiva jen automaty finanční správa dosud nepomýšlela.

Za tohoto stavu věci je neodůvodněna obava, že by existence všech maloprodavačů i velkoprodavačů tabáku byly vydány v nebezpečí a vážně ohroženy a že by finanční úřady zamýšlely povolovati oprávnění k prodeji kuřiva automaty i spolkům a právnickým osobám.

Nemám proto příčiny do věci zasahovati. Rovněž neshledávám důvodu, aby shora zmíněné povolení bylo odvoláno, ježto platné předpisy o zadávání prodejů tabáku nebyly porušeny.

V Praze, dne 17. října 1931. Ministr financí: Dr. Trapl v. r.

1437/XVII.

Odpověď

ministra vnútra

Ha interpelláciu poslancov Vladimíra Polívku, Igora Hrušovského a druhov

o požiare, ktorým bola postihnutá obec Muráň na Slovensku (tisk 1268/II).

Ministerstvo vnútra po vyšetření škody spôsobenej muráňskym požiarom učinilo opatrenia, aby bola poskytnutá dvom postihnutým nezemedelcom na hotovosti přiměřená núdzová podpora a poškodení boli zároveň upozorněni na možnosť obdržania štátnej podpory podľa zákona číslo 122/1931 Sb. z. a m. o pomoci pri živelných pohromách v roku 1931.

Pokiaľ sa týká rolnického obyvateľstva núdzové elaboráty boly postúpené okresným úradom v Revúci k příslušnému opatreniu zemedelskej rade v Bratislave.

O stave veci bolo uvedomené aj ministerstvo financií za účelom eventuelného odpísania daňových nedoplatkov a oslobodenia od daní.

V Prahe, dňa 21. októbra 1931.

Minister vnútra: Dr. Slávik v. r.

1437/XVIII.

Odpověď

ministra vnútra

na interpelláciu poslancov Vladimíra Polívku, Igora Hrušovského a druhov

o katastrofálnom požiare, ktorým bola

postihnutá obec Dobšiná na Slovensku

(tisk 1268/I).

Na zmiernenie škôd zpôsobených požiarom v Dobšinej poskytne ministerstvo vnútra postihnutému nezemědělskému obyvateľstvu primeranú peňažitú podporu a súčasne zariadilo, aby poškodení boli upozornění na možnosť obdržania štátnej podpory podľa zákona číslo 122/1931 Sb. z. a n.

O stave veci je uvědomené aj ministerstvo financií za účelom eventuelného odpísania daňových nedoplatkov a oslobodenia od daní.

V Prahe, dňa 21. októbra 1931.

Minister vnútra: Dr. Slávik v. r.

1437/XIX.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslanců Emila Špatného,

dr. Josefa Patejdla, inž. Záhorského

a druhů

o poměrech družstva »Spořilov« v Praze (tisk 658/X).

Stanovisko vlády k otázkám, vyvolaným stavební akcí »Spořilova«, stavebního družstva vkladatelů městských spořitelen v Praze a na Král Vinohradech, zapsaného společenstva s ručením obmezeným, bylo podrobně vylíčeno v odpovědi vlády na interpelaci poslanců V. Myslivce, Boh. Staška a druhů o poškozování členů stavebního družstva »Spořilov« v Praze spořitelnami: Městskou pražskou a Městskou vinohradskou (tisk 682).

Šetření, kterých je třeba, aby bylo zjištěno, zdali jak v celku tak i u jednotlivých domků jsou splněny předpoklady, stanovené pro převzetí žádané záruky zákonem a stanovami Státního bytového fondu, zejména zdali skutečné náklady domků jsou přiměřené, bude při zcela neobvyklé rozsáhlosti podniku vyžadovati ještě jisté doby.

V těch případech, ve kterých předpoklady pro záruku Státního bytového fondu budou splněny, je ministerstvo sociální péče, jak bylo naznačeno již ve shora zmíněné odpovědi, ochotno usnadniti dohodu čekatelů jednotlivých rodinných domků s družstvem tím, že nebude trvati na tom, aby nemajetní čekatelé uhradili vlastními prostředky celých 20% zjištěného skutečného nákladu, jak bylo požadováno ve výměru o přislíbení záruky.

Podle zjištění ministerstva vnitra snížily Městská spořitelna Pražská a Městská spořitelna na Král. Vinohradech úrok z úvěru poskytnutého družstvu »Spořilov«, původně požadovaný o ¾%. takže míra úroková klesla z původních 5½% při I. a 5¾ při II. hypotéce na 4 ¾% při I. a na 5% při II? hypotéce. Těm, kdož by dali přednost původní míře úrokové a s tím spojené kratší době úmoru, rozhodly se spořitelny dáti kapitálovou slevu, přiměřenou rozdílu uvedených měr úrokových a dále uvolily se odepsati za I. pololetí 1930 rozdíl mezi 5¾% úrokem ze zápůjček poskytnutých na zadané domky a týmž úrokem počítaným z původních základen úrokových zadaných domků a konečně chtějí příslušnými slevami urovnati i sporné diference v t. zv. vícepracích. Tyto oběti spořitelen representují kapitál okrouhle 20, 000. 000 Kč.

Ministerstvo vnitra jako státní dozorčí úřad nad spořitelnami schválilo tyto mimořádné úlevy.

Dosud bylo družstvem podáno 209 žádostí o záruku Státního bytového fondu na jednotlivé domky. Záruka byla již povolena ve 105 pří-

pádech, ostatní žádosti projednává ministerstvo sociální péče spolu s ministerstvem veřejných prací.

V Praze, dne 31. října 1931.

Předseda vlády: Udržal v. r.

1437/XX.

Odpověď

ministra železnic

na interpelaci poslance Zápotockého a soudruhů

o šikanování a poškozování dělnictva jezdícího do práce (tisk 1240/I).

Ze stanice Unhošť odjíždí denně za prací až 600 dělníků, kteří používají jízdních výhod týdenních dělnických jízdenek. Při tomto počtu cestujících, kterým pro běžný týden jsou vydávány na jeho počátku jízdenky, nebylo by zajisté možno odbaviti zájemníky v pondělí před odjezdem ranních vlaků, ačkoliv se v pondělí otvírá nádraží a osobní pokladna již o 4. hodině ranní. Bylo učiněno proto opatření, aby jízdenky byly vydávány již v sobotu, jakož i po celou neděli. Dělnictvo bylo na tuto výhodu upozorněno vyhláškami ve stanici a skutečně ponžilo z největší části možnosti opatřiti si jízdenky dříve než v pondělí.

Dne 16. března 1931 bylo před odjezdem dělnických vlaků vydáno asi 70 jízdenek dělnických. Nedostalo-li se na některé dělníky, stalo se tak podle zjištění proto, že dostavili se k osobní pokladně příliš pozdě a v době, kdy úředník, jízdenky vydávající, byl zaneprázdněn dopravními disposicemi. Pokud vstoupili do vlaku bez jízdenky, muselo býti postupováno s nimi stejně, jako s jinými cestujícími, kteří požádají o vydání jízdenky ve vlaku. Nezaplacené částky musely býti vymáhány.

Nikterak však nelze mluviti o šikanování a poškozování dělnictva zaměstnanci dráhy: v uvedeném případě mohlo by býti naopak spíše spatřováno potvrzení zkušenosti, že mezi cestujícím dělnictvem není vždy dosti pochopení pro potřeby a obtíže železniční služby. Dokonce bylo pozorováno, že staniční vývěsky, upozorňující dělnictvo na předprodej jízdenek, byly strhávány a poškozovány.

Jinak však zůstal případ v interpelaci uvedený ojedinělým, pročež není důvodu činiti z jeho podnětu další opatření kromě těch, o nichž se již stala zmínka výše.

V Praze, dne l5. října 1931.

Ministr železnic: R. Mlčoch v. r.

1437/XXI.

Odpověď

ministra sociální péče

na interpelaci poslanců Jurana, Barši a soudruhů

o revisní zprávě inspektora okresní nemocenské pojišťovny v Brně Jana Sonnwenda o bývalém vedoucím úředníku ONP. v Hlučíně R. A. Kovalčíkovi (tisk 893/I).

Ústřední sociální pojišťovna, jíž byl obsah interpelace sdělen, oznámila:

R. A. Kovalčík, bývalý vedoucí úředník okresní nemocenské pokladny v Hlučíně byl propuštěn ze služeb na základě usnesení správní komise ze dne 17. listopadu 1923.

V březnu 1924 byla v této pokladně pro zjištění jejího finančního stavu provedena revise, již vykonal příslušný svaz svým inspektorem Janem Sonnwendem z Brna. Revisor při postupu práce musil přirozeně zasáhnouti i do doby, kdy v čele ústavu stál R. A. Kovalčík. Při revisi zkoumán byl objektivně každý doklad a záznam v knihách a revisor z těchto pomůcek vytvořil závěr bez ohledu na to, kterého úředníka anebo orgánu závady tyto se týkaly. Tato revisní zpráva stala se později podkladem soudního sporu R. A. Kovalčíka s pokladnou a věrohodnost její nebyla vzata u soudu v pochybnost.

Tím odpadá další zákrok ministerstva sociální péče.

V Praze, dne 14. října 1931.

Ministr sociální péče: Dr. Czech v. r.

Překlad ad 1437/VI.

Antwort

des Ministers für öffentliche Arbeiten

auf die Interpellation des Abgeordneten Krumpe und Genossen

wegen der Mißstände beim Baue eines

Wohnhauses für die Postangestellten in

Tetschen (Druck 1130/XI).

Der Bauplatz für den aus dem Erträgnisse der Losaktion gedeckten Bau des staatlichen Wohngebäudes für Postbedienstete in Tetschen ist dem Bauunternehmer, Baumeister Jos. Uhlíř aus

Böhm. Leipa, Ende Jänner 1950 übergeben worden. Wegen der ungünstigen Witternngsverhältnisse konnte der Bau jedoch erst Ende April 1930 begonnen werden. Die ungünstige Zusammensetzung des Baugrundes (Felsen und Sumpf) hat es verschuldet, daß die Grundlegung des Neubaues längere Zeit als bei der vorausgesetzten normalen Zusammensetzung erheischt hat. Nichtsdestoweniger war der Bau trotz dieser Schwierigkeiten und trotz verschiedener nachträglicher Umänderungen bezüglich der Einteilung der Wohnungen anfangs September d. J. beendet, so daß bereits um die Wohnbewilligung angesucht werden konnte. Es ist daher nicht wahr, daß der Bau bereits drei Jahre vorgenommen wird.

Darüber, daß die achtstündige Arbeitszeit und die Sonntagsruhe nicht eingehalten worden wären, ist der Staatsverwaltung, soweit dies bei der zeitweiligen Vornahme der Bauaufsicht konstatiert werden konnte, nichts bekannt.

Für den Bau dieses Hauses ist dem Staate durch die Stadt Tetschen ein Baugrundstück unentgeltlich mit der Bedingung angeboten worden, daß die Durchführung des Baues den örtlichen Gewerbetreibenden vergeben werden wird. Die Staatsverwaltung, welche bei der Vergebung staatlicher Arbeiten und Lieferung an die Bedingungen der Reg. Verordnung vom 17. Dezember 1920, 8. d. G. u. V. Nr. 667, gebunden ist, konnte diese Bedingung aus prinzipiellen Gründen nicht im vorhinein annehmen und mußte das Ergebnis des öffentlichen Offertverfahrens abwarten. Auf Grund des Ergebnisses des öffentlichen Wettbewerbes war es tatsächlich nicht möglich, dieser Bedingung zu entsprechen, weil die Angebote der lokalen Gewerbetreibenden bei allen Arbeiten mit Ausnahme der Glaserarbeiten durchwegs so hoch waren, daß sie samt der 5% igen Begünstigung für die lokalen Gewerbetreibenden gemäß § 22 der erwähnten Vergebungsordnung mit Ausnahme der Glaserarbeit nicht in Erwägung gezogen werden konnten, welch letztere dem örtlichen Gewerbetreibenden Philliph vergeben worden ist, dessen Offert unter den anderen Fachfirmen das günstigste war. Bei den Baumeister-Hauptarbeiten war das Offert der örtlichen Firma Klein aus Tetschen erst an siebenter Stelle, indem es gegenüber dem angenommenen Offert des Uhlif um 83. 000 KC höher war. Durch die Vergebung des Baues an Baumeister J. Uhlíř aus Böhm. -Leipa ist allerdings ein Kaufpreis für das Grundstück an die Staat von nur 29. 380 Kč gezahlt worden.

Alle Arbeiten sind im Rahmen des Voranschlages, in einer den gestellten besonderen Bedingungen für diese Arbeiten entsprechenden Art und Weise durchgeführt worden. Auftretende vereinzelte Mängel hat die Bauverwaltung rechtzeitig beanstandet und die betreffenden Unternehmer sind gezwungen worden, diese Mängel zu beseitigen. Dies betrifft namentlich die von der Firma Uhlíř gelieferten Fußbodenbreiter, welche zum großen Teile qualitativ den gestellten Bedingungen nicht entsprochen haben, weshalb sie die Bauverwaltung von der Lieferung ausgeschlossen und die genannte Firma sie durch neue ersetzt hat. Außerdem sind Anstände in

den Spenglerarbeiten konstatiert worden, die Her Firma Svátek vergeben worden sind. Diese Firma hat zwar das Material nach dem Arbeitsausweise einerseits aus Zinkblech, andererseits aus verzinktem Blech geliefert, das jedoch qualitativ vielfach nicht entsprochen hat. Da die genannte Firma die ihr vergebenen Arbeiten unfachmäßig und säumig durchführte, ist die Beendigung der vergebenen Arbeiten der Firma abgenommen und der lokalen Firma Müller übergeben worden. Diese Änderung ist auf Kosten und Gefahr der Firma Svátek vorgenommen worden, so daß der Staat in keiner Weise finanziell geschädigt worden ist. Alle Reparaturen und Ergänzungsarbeiten aus dem Spenglerfache sind bereits ordnungsgemäß durchgeführt und ist dadurch an dem Gebäude kein Schaden entstanden.

Die Bauaufsicht ist laut den gepflogenen Erhebungen über diesen Bau ordnungsgemäß und vorschriftsmäßig dreimal monatlich vorgenommen worden.

Zu der Anfrage über die Haftung wird angeführt, daß nach den allgemeinen und besonderen Bedingungen, welche für staatliche Arbeiten und Lieferungen gelten und einen integrierenden Bestandteil des Vergebungsvertrages bilden, der Unternehmer für die solide und fachmännische Durchführung der ihm anvertrauten Arbeiten einerseits mit einem 5% igen Kollaudierungsbetrage, welcher von den Verdienstbeträgen zurückbehalten wird, andererseits mit einer 5% igen Kaution haftet, welche bei der Vergebung der Arbeiten durch den Kontrahenten erlegt wird. Minderwertige Arbeiten werden bei der Kollaudierung überhaupt nicht übernommen und der Unternehmer ist verpflichtet, alle wahrgenommenen Mängel auf seine Kosten innerhalb einer festgesetzten Frist zu beseitigen. Im übrigen können die notwendigen Nachbesserungen auf seine Kosten und Gefahr durch eine andere Firma über Auftrag der Staatsverwaltung durchgeführt werden. Für die Überschreitung der Frist zur Durchführung der vergebenen Arbeiten, welche vom Kontrahenten verschuldet worden ist, ist in den besonderen Bedingungen ein Pönale von 500 Kč pro Tag festgesetzt.

Dem Verlangen der Interpellanten um Mitteilung der Höhe des Bauaufwandes wird das Ministerium für öffentliche Arbeiten nach Durchführung der Kollaudierung entsprechen.

Prag, am 23. September 1931.

Der Minister für öffentliche Arbeiten: Ing. Dostálek m. p.

Překlad ad 1437/VII.

Antwort

des Ministers für Schulwesen und Volkskultur

auf die Interpellation der Abgeordneten Dr. Schollich, Simm und Genossen,

betreffend die Versetzung von definitiven Lehrpersonen durch den Landesschulrat in Prag (Druck 1130/ XIV).

Die Bestimmung des § 55, Abs. l, der Dienst-

pragmatik der Lehrerschaft an Volksschulen (Reg. -Vdg. S. d. G. u. V. Nr. 162/1928), welche mit den analogen Vorschriften des § 72 der Dienstpragmatik der Professuren (Ges. RGBl. Nr. 319/1917) und mit § 67 der Dienstpragmatik für Beamten (Ges. RGBl. Nr. 15/1914) übereinstimmt, räumt den Schulverwaltungsbehörden das Recht ein, einen Lehrer von umtswegen auf einen anderen Dienstposten zu versetzen. Hiebei sind die Dienstesinteressen entscheidend. Die Versetzung nach § 55 der Dienstpragmatik ist weder eine Ordnungs- noch eine Disziplinarstrafe. Deshalb liegt auch kein Grund vor, den Lehrer über die Ursachen, welche die Behörde dazu veranlaßt haben, seine Versetzung auszusprechen, zu verständigen.

In den in der Interpellation angeführten Fällen habe ich keinen Grund zu einer besonderen Verfügung erblickt.

Prag, am 12. Oktober 1931.

Der Minister für Schulwesen und Volkskultur: Dr. Derer m. p.

Překlad ad 1437/ VIII.

Antwort

des Ministers für soziale Fürsorge

auf die Interpellation des Abgeordneten Zajiček und Genossen,

betreffend die Überwachung der Bausparkassen (Druck 937/ VI).

Alle bisher auf unserem Gebiete tätigen sog. Bausparkassen sind als Gesellschaften mit b. H. auf Grund des Gesetzes vom 9. April 1873, RGBl. Nr. 70, errichtet worden. Nach § 95 des zit. Gesetzes unterliegen die Gesellschaften nur dann der staatlichen Aufsicht, wenn sie eine konzessionspflichtige Unternehmung betreiben, was im gegebenen Falle nicht zutrifft. Alle Bausparkassen unterliegen jedoch als Gesellschaften mit b. H. der Aufsicht nach dem Gesetze vom 10. Juni 1903, RGBl. Nr. 133. Nach diesem Gesetze

unterliegen sie entweder der Revision des zuständigen Verbandes oder der Revision des Handelsgerichtes, bezw. je nach den Umständen der Revision der Landesbehörde.

Die Bausparkassen unterliegen daher auf dem Gebiete unseres Staates zwar bereits auf Grund der geltenden Gesetze einer ständigen Aufsicht, das Ministerium für soziale Fürsorge beabsichtig jedoch bei der kommenden legislativen Regelung der Wohnungsfürsorge, sie noch einer besonderen Staatsaufsicht zu unterwerfen, ohne daß dadurch die Kompetenz der auf Grund der geltenden Gesetze zur Aufsicht über die Gesellschaften mit b. H. (Genossenschaften) berufenen Organe berührt wird.

Das Ministerium für soziale Fürsorge ist bereit, auf Grund der geltenden Gesetze und im Rahmen des geplanten Entwurfes des Wohnungsgesetzes die solid arbeitenden Bausparkassen zu unterstützen, erachtet es aber für notwendig, der Schädigung der Interessen der Sparer zu steuern.

Prag, am 10. Oktober 1931.

Der Minister für soziale Fürsorge: Dr. Czech m. p.

Překlad ad 1437/ IX.

Antwort

des Ministers für Schulwesen und Volkskultur

auf die Interpellation des Abgeordneten Dr. F. Hassold und Genossen

in Angelegenheit der zu errichtenden Bürgerschule in Weißensulz, Westböhmen (Druck 1017/ XVI).

Die gemischte Bürgerschule mit deutscher Unterrichtssprache in Weiflensulz ist mit Erlaß des Landesschulrates in Prag vom 13. Juni 1931 bereits errichtet und seit 1. September d. j. auch eröffnet worden.

Prag, am 9. Oktober 1931.

Der Minister für Schulwesen und Volkskultur: Dr. Derer m. p.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP