II.

Udržovací náklady:

   
 

3% z celé investované částky

1,905.427.-

       

III.

Pojištění:

   
 

5‰ z investované částky

317.571.-

           

IV.

Provozní výdaje:

       
 

výroba elektřiny

6,000.000.-

   
 

ostatní provozní náklady

200.000.-

   
       

6,200.000.-

       

V.

Správní výdaje:

   
 

platy, daně, kancelářské potřeby a pod.

1,300.000.-

 

Úhrnem

15,673.710.-

       
 

Příjmy za elektrickou energii:

   
 

16,000.000 kWh

16,350.000.-

       
 

Rekapitulace:

   
 

Příjem

16,350.000.-

 

Výdaje

15,673.710.-

 

Čistý zisk

676.290.-

 

5% dividenda z Kč 12,000.000.-

600.000.-

 

Zůstane společnosti k volné disposici a může býti použito na dotování reservních fondů

76.290.-


 

Společnost jest před velkým úkolem povznésti hospodářsky zanedbanou část Slovenska. Tento úkol podaří se jí provésti jen tehdy, obdrží-li podporu od státu, neboť samosprávné korporace jsou finančně slabé. Tuto podporu může stát společnosti poskytnouti převzetím záruky za její zápůjčky v dílčích dlužních úpisech, li jichž vydání jest společnost oprávněna podle svých stanov a podle § 6 elektr. zákona za týchž podmínek jako ostatní společnosti téhož druhu.

Jak z vylíčeného jest patrno, stoupá spotřeba elektrické energie na Slovensku takovou měrou, že s dosavadními elektrickými zařízeními výrobními nelze naprosto vystačiti; kromě toho provádění soustavné elektrisace vyžaduje další budování rozvodných sítí, aby i obce a jiní zájemníci, kteří dosud nemohli býti na síť soustavné elektrisace připojeni, mohli se též zúčastniti výhod používání elektřiny.

Finanční prostředky k dosažení toho potřebné mohou si však společnosti, jak shora byla uvedeno, výhradně opatřiti jen pomocí státní garancie.

Poněvadž pak státu náleží přes 50% akciového kapitálu těchto společností a za normálních okolností není pravděpodobné, že by státní správa byla nucena za společnosti ty na základě této záruky cokoli platiti, doporučuje vláda, aby požadovaná garancie byla státem převzata a aby jí za tím účelem bylo dáno potřebné ústavní zmocnění.

Aby bylo zajištěno, že vypůjčených peněz bude použito jen k provádění soustavné elektrisace a aby hospodaření společností mohlo býti státní správou kontrolováno, hodlá státní správa vázati převzetí záruky u jednotlivých společností zejména na tyto podmínky:

1. jakékoli platby, které by snad stát musil v důsledku této záruky za společnost vykonati, budou považovány za státní zápůjčku společnosti, kterou bude nutno spláceti, jakmile podle uznání státní správy to dovolí finanční poměry společnosti. Takové zápůjčky budou zúročitelny 5% a státní správě se vyhrazuje požadovati jejich zajištění formálními dluhopisy, jejichž veškeré útraty zaplatí společnost.

2. Společnost neuzavře po dobu této garancie žádné obligační nebo hypotekární zápůjčky na své podniky a nemovitosti bez svolení státní správy, naopak státní správa si vyhrazuje právo požadovati aby zápůjčky touto zárukou kryté byly přeměněny v negarantované zápůjčky obligační nebo hypotekární, ukáže-li se kdykoli později možnost umístit i takové zápůjčky za podmínek výhodnějších, nežli jsou podmínky těchto garantovaných zápůjček.

3. Společnost nebude vypláceti žádné dividendy, dokud nebude obstarána amortisační a úroková služba těchto garantovaných zápůjček, po případě pokud nebudou státu nahrazeny částky, které by snad musil v letech předcházejících v důsledku této záruky za společnost zaplatiti spolu s úroky z nich.

4. Společnost použije těchto zápůjček jen k účelům, k nimž byly povoleny, a státní správě vyhrazuje se právo vhodnými kontrolními opatřeními o tomto použití, jakož i o hospodaření společnosti se přesvědčiti. Rovněž bude společnost povinna poskytnouti státní správě, bude-li to státní správa žádati, z titulu této státní záruky zastoupení ve správě společnosti.

Poněvadž pak zúročení a splacení dílčích dlužních úpisů na tyto zápůjčky vydaných bude zajištěno jednak veškerým jměním společnosti a zvláštními fondy, jednak státní zárukou, takže bonita těchto papírů bude zajištěna, navrhuje se, aby zmíněným dílčím dlužním úpisům byla přiznána sirotčí jistota, čímž se jim usnadní oběh.

Vláda doporučuje, aby tento její návrh zákona byl přikázán v obou sněmovnách výborům ústavně právnímu, technicko-dopravnímu a rozpočtovému k podání zprávy ve lhůtě co nejkratší.

V Praze, dne 1. července 1931.

Předseda vlády:

Udržal v. r.

 

Ministr veřejných prací:

 

Inž. Dostálek v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP