Přehled jednání

v rozpočtovém výboru.

Kapitola 1. President republiky a kancelář presidenta republiky.

Celkový rozpočet.

Celkové výdaje této kapitoly preliminují se pro rok 1931 částkou

19,101.800 Kč.

   

Z toho činí výdaje osobní

10,219.800 Kč,

výdaje věcné

8,882.000 Kč.

   

Z výdajů věcných činí výdaje řádné

5,092.000 Kč,

výdaje mimořádné

3,790.000 Kč.

   

Příjmy preliminují se částkou

2,676.400 Kč.


 

Srovnání s rozpočtem pro rok 1930.

Ve srovnání s rozpočtem pro rok 1930 zvyšují se osobní výdaje o

105.769 Kč,

výdaje věcné se snižují o

219.569 Kč.

   

Celkem preliminuje se u kap. 1. pro rok 1931 ve výdajích méně o

113.800 Kč.


 

Zvýšení výdajů osobních jest ve vysvětlivkách k rozpočtu odůvodněno.

V příjmech preliminuje se více o 176.050 Kč.

Vyšší preliminář příjmový jest odůvodněn u příjmových položek tit. 2., § 3., pol. 1. a § 6. pol. 4. a 5., resp. níže v této zprávě pod označením "Státní statek Lány".

Stavební úpravy Pražského hradu.

Při úpravě Pražského hradu pokračuje se v realisaci celkového programu, který byl zevrubně vyznačen ve zprávě výboru rozpočtového o vládním návrhu státního rozpočtu na rok 1930.

Práce vykonané v roce 1930.

Starý hrad.

Ve staré části hradu v letošním roce provedena konservace severní a ze značné části i jižní fasády Vladislavského sálu a zabezpečení Přemyslovských síní v přízemí pod sálem Vladislavským, zahájeny zabezpečovací a konservační práce v jihozápadním křídle starého hradu (trakt české kanceláře).

Letohrádek Belvedere.

Na letohrádku Belvedere ukončena konservace fasády, zabezpečení východní opěrné zdi a úprava dlažby v ochozu.

Obora Hvězda.

V oboře Hvězdě zahájena a ze značné části provedena úprava hlavní aleje od "Vypichu" k letohrádku.

Nový hrad.

Stavební úpravy v nové části hradu soustředily se na dokončení dlažby na III. hradním nádvoří, stavby schodiště z III. hradního nádvoří do zahrady na Valech.

Práce nové.

Zahájena úprava IV. hradního nádvoří a přilehlé zahrady mezi arcibiskupským palácem a hradem a veřejné komunikace pro pěší mezi Hradčanským náměstím a Prašným mostem.

Dále zahájeny přípravné práce pro stavbu monumentálního schodiště a spojovací chodby ku španělskému sálu a Galerii.

Zabezpečovací práce v dolním Jelením příkopě.

Současně s novými stavebními úpravami provádí se zabezpečení severní hradební zdi v dolním Jelením příkopu. Tato zeď spolu s věžemi Mihulkou, Bílou věží, Daliborkou a černou věží jest zbytkem středověkého opevnění hradu na straně severní. Zabezpečovací práce spočívají jednak v podchycení mělce založených částí, jednak ve výměně rozrušeného zdiva, v provedení řádného odvodnění a zabezpečení proti jakémukoliv podmáčení.

Archeologické vykopávky.

Archeologické vykopávky také v letošním roce přinesly některé cenné objevy, o nichž jest již zmínka v důvodové zprávě k rozpočtu. Mimo to objeveny byly zbytky románské čtvercové stavby na IV. hradním nádvoří, která byla patrně součástí západního opevnění Pražského hradu. Tato budova zanikla ve 13. století.

V průjezdu mezi IV. a II. hradním nádvořím objeveny při výkopu štoly zbytky románské zdi, dlažby a románský hřbitov, který byl asi již ve 12. století zrušen. V násypu nalezeny bronzové kroužkové náušnice.

Úprava mzdových poměrů dělnictva u správy zámku v Lánech.

Služební poměry definitivního dělnictva u správy zámku v.Lánech budou upraveny zvláštním služebním řádem podle zásad úpravy služebních poměrů dělnictva hospodářské správy pražského hradu.

Státní statek Lány.

Celkové výdaje řádné a mimořádné jsou rozpočteny částkou

2,590.700 Kč,

a jsou proti rozpočtu pro rok 1930 v částce

2,648.880 Kč,

menší o

58.180 Kč.

   

Příjmy preliminují se částkou

2,513.800 Kč,

a jsou proti rozpočtu pro rok 1930 v částce

2,350.446 Kč,

větší o

163.354 Kč.

   

Rozpočtový schodek činí tudíž

76.900 Kč.


 

Zvýšený příjem preliminuje se v důsledku podstatného zvýšení etátu roční těžby, předepsané hospodářským plánem na rok 1929 - 1938.

Při posuzování celkového výsledku hospodaření na státním statku v Lánech nutno přihlížeti k výdajům investičním, pol. 30. "Na práce odvodňovací a znovuzřízení cest" v částce 150.000 Kč. Dále nutno přihlížeti k vyšším výdajům na práce kulturní, které jsou povahy přechodné,

Podle hospodářského plánu na rok 1929 - 1938 činí pasečná plocha na státním statku v Lánech 40.63 ha. Při normálním hospodářství přicházela by tudíž tatáž plocha v úvahu pro zalesnění. Pro nejbližší dobu nutno však připočísti k této ploše pasečné plochy mniškových žírů ve výměře 157.39 ha, které byly dříve v oboře a nebylo je možno dosud zalesniti. Zalesnění těchto ploch jest rozvrženo na 3 roky, takže ročně s připojením holin, které vznikají normální těžbou, nutno v nejbližších 3 letech zalesňovati ročně 92.89 ha.

Tím odůvodněno jest zvýšení pol. 15. "Denní platy, mzdy a naturálie" a 38.548 Kč a pol. 26. "Zalesňování a ochrana lesů" o částku 16.900 Kč.

Kapitola 3. Předsednictvo ministerské rady.

Náměty a přání v debatě o návrhu dílčího rozpočtu presidia ministerské rady přednesené jest možno shrnouti v tyto skupiny:

1. otázky úřednické,

2. otázky normotvorné působnosti a součinnosti vlády,

3. otázky politického rázu, které vyžadují kolegiálního rozhodování vlády,

4. otázky agendy tiskového odboru.

Ad 1. Do této skupiny náleží především požadavek ve věci novelisace platového zákona a přestavby požitkové soustavy zavedením automatického časového postupu a založené na valorisovaném existenčním minimu. Dále požadavek, aby brán byl spravedlivý ohled na slovenský a německý živel při obsazování vyšších míst úřednických a to podle národnostního klíče a aby vzat byl patřičný zřetel na restringované úředníky při event. obsazování úřednických míst, dále, aby některá místa byla přeřazena do vyšší skupiny činovného a upravena byla otázka vybavení státních zaměstnanců z dluhů, pak aby byla vydána co nejdříve vládní nařízení platových zákonů, a konečně, aby koncentrací jmenování v presidiu ministerské rady nebylo způsobováno zbytečné oddalování v jeho provádění.

Ad 2. Do této kategorie náleží požadavek o upuštění od úmyslu, aby návrhy zákonů, jež v oboru daňového zákonodárství se připravují, uplatnily zásadu zpětné platnosti a to z toho důvodu, že zachování nabytých práv jest jedním z nejvyšších příkazů právních jakož i pro nebezpečí, jaké by mělo porušení právní jistoty, kdyby zákonům měla býti přiznána zpětná platnost, dále požadavek, aby vládou bylo podepřeno urychlené projednání iniciativního návrhu na provádění §§ 92-104 ústavní listiny stran odpovědnosti za škodu způsobenou výkonem moci veřejné, a konečně požadavek o stanovení zásadních směrnic, v jichž rámci poskytnuta by byla členům zákonodárných sborů možnost iniciativně zasahovati a osvědčovati při formulaci osnov zákonů své zkušenosti a znalosti.

Ad 3. Sem náleží požadavky: o urychlené provedení racionalisace státní administrativy za součinnosti komise zřízené ve smyslu zákona č. 28624 Sb. z. a n., do níž by vedle zástupců úředních a mimoúředních byli jmenováni také znalci kruhů parlamentních; o zrušení po příp. snížení disposičního fondu a o včasné a věcné odpovědi na interpelace a dotazy, dále o sdělení, jaké stanovisko zaujala vláda k memorandu čs. obce dělnické, v němž jsou jednak precisovány požadavky dělníků, jednak návrhy, jak by bylo možno účelně čeliti nynější hospodářské krisi, pak o sdělení, jak vláda naložila memorandem Odborového ústředí úřednických a zřízeneckých organisací v otázce odstranění disparity cen, konečně požadavek ve příčině stanovení určitého programu vládního ve věci zmírnění hospodářských nesnází, zvláště přeorientování výroby zemědělské ve smyslu industrialisace. V souvislosti s tím byl vysloven apel na předsedu vlády, aby sdělil, zda souhlasí s těmi, kdo považují diktaturu za cestu vhodnou k léčení hospodářských chorob, či zdali stojí na stanovisku, že takovou cestou jest demokracie.

V této skupině bylo by se zmíniti ještě o námětech, které svou povahou patří sice do oboru kompetence jednotlivých ministerstev, ale předneseny v souvislosti s projednáváním kapitoly 3. jen z toho důvodu, že by měly býti jednotně upraveny pro svůj politický ráz. V tom směru bylo by uvésti požadavek na vypracování směrnic jednotného postupu při řešení otázku udělování státního občanství, dále na vypracování směrnic k zadávání státních dodávek, udílení subvencí a podobně. Než třeba konstatovati, že na větším díle se jedná o administrativní aktu bez politického charakteru. Dále bylo by zde uvésti požadavek ve věci definitivní úpravy postavení Podkarpatské Rusi a organisace její správy. V tom směru bylo navrhováno, aby svolána byla zvláštní anketa, která by se zevrubně zabývala podkarpatoruskými problému a stanovila přesný program pro příští dobu, zvláště pokud se týká realisování autonomie této země.

Stanovisko předsedy vlády k nejdůležitějším z těchto námětů:

Ad 4. Sem náležejí námětu ve věci zpravodajské služby, státní tiskárny, investičních nákladů, pracovního poměru technických zaměstnanců státních tiskáren, úředních novin a konečně československé tiskové kanceláře.

Provádění zákona o úsporných opatřeních:

Na úkolech vytčených v §u 2 zákona o úsporných opatřeních se systematicky pracuje. Jako první etapa provedena byla nová organisace politické správu a úprava správního řízení. Po skončení prací resystemisačních přikročí se ihned k vypracování vládních nařízení k platovým zákonům s k zákonu učitelskému jakož i k řešení ekonomisace správy.

Požadavek, aby brán byl spravedlivý ohled na německý živel při obsazování vyšších míst úřednických:

K požadavku tomuto bylo uvedeno, že příslušnost státních úředníků k určité národnosti nebyla a není ani podmínkou, ani překážkou jejich povolání ke službě v ministerstvu nebo u jiného úřadu; rozhoduje tu vždy jen skutečná potřeba, zájem služby a odborná kvalifikace pro tuto službu. Jinými hledisky se vláda při povolávání úředníků do ministerstev a ostatních úřadů neřídí, že úředníci německé národnosti nebo slovenské národní větve jsou do ústředních úřadů povoláváni, nasvědčuje tomu fakt, že takoví úředníci v ústředních úřadech skutečně jsou.

Přeřazení některých míst do vyšší skupiny míst činovného:

Podle § 12 platového zákona je zásadním kriteriem pro zařadění obcí do skupiny míst počet obyvatelstva. Ustanovení odstavce 7. tohoto paragrafu, který připouští zařadění jednotlivých obcí do vyšší skupiny míst, než do které patří podle počtu obyvatelstva, jest ustanovením výjimečným, jak vyplývá nejen z jeho textace i příslušné zprávy sociálně-politického výboru poslanecké sněmovny, nýbrž i z ustanovení odstavce 5. o zařadění některých míst do skupiny míst B, z něhož se dá usuzovati, jaké mimořádné drahotní poměry měl zákonodárce na mysli jako předpoklad pro výjimečné zařadění obce do vyšší skupiny míst. Počet žádostí o přeřazení do vyšší skupiny míst jest však tak značný, že jejich kladným vyřízením byla by téměř setřena výjimečná povaha opatření, které má zmíněné ustanovení na mysli.

Byly proto vládním nařízením ze dne 14. září 1928, č. 163 Sb. z. a n. především přeřazeny do vyšší skupiny míst ony obce, které tvoří s jinými obcemi takřka jeden hospodářský celek, takže nebyla výměra činovného podle počtu obyvatelstva v jednotlivých obcích s hlediska hospodářského odůvodněna.

Konečně dlužno zdůrazniti, že bude letošního roku provedeno sčítání lidu a jistě že na základě jeho a na podkladě zákonném dojde k četných přeřazením.

Vybavení státních zaměstnanců z dluhů:

V tomto směru dlužno upozorniti, že § 149 platového zákona a obdobné předpisy na základě jeho vydané postavily otázku záloh na služné na právní basi vyhovující dnešnímu stavu této otázky; tím umožněno bylo praktické řešení této otázky na širší basi, jednak proto, že částka, 3 měsíčního služného doznala novým platovým zákonem velmi značného rozšíření, jednak tím, že centrální úřady v otázkách těch s náležitým zřetelem na bezpečnost zápůjček takto povolených postupují co nejliberálněji, při čemž mají zaměstnanci další výhodu, že zálohy jsou bezúročné. Liberální postup centrálních úřadů prakticky umožnil již vyřešení mnohých případů, které problém vybavení státních zaměstnanců z dluhů vyvolával.

Kromě toho dospěla také svépomoc zaměstnanců k potěšitelným důsledkům a různými fondy, podpůrnými spolky a zařízeními ujala se s druhé strany řešení drobnějších případů zadlužených zaměstnanců.

Mimo to konstatováno, že ministerstvo financí má v úmyslu zabývati se touto otázkou specielně a pomoci tam, kde zadluženost nebyla zaviněna.

Fond pro nepředvídané výdaje vlády:

Na námitky vyslovené proti fondu pro nepředvídané výdaje vlády bylo konstatováno, že zmíněný fond má svůj právní podklad v dosavadních formálních zákonech finančně-rozpočtových a v ustanoveních § 5. odst. 2. zákona č. 175/19 a že jeho výše jest daným poměrům a potřebám přiměřená.

Odpovědi na interpelace a dotazy:

K stížnosti, že odpovědi na interpelace a dotazy podané ve sněmovně nejsou včasné a věcné, ujistil předseda vlády, že se bude vždy starati, aby práva členů zákonodárných sborů nebyla v tomto směru nikterak zkracována a učiní vše, aby interpelace a dotazy byly včas a věcně zodpověděny. Vyslovil přání, aby, kdož takové stížnosti uvádějí, měli na mysli vždy konkrétní případy a oznámili je.

Účast členů zákonodárných sborů při formulaci osnov zákonů:

K vyslovenému přání, aby členům zákonodárných sborů byla dána možnost vysloviti se o osnovách zákonů ještě před předložením jich Národnímu shromáždění, poukázal předseda vlády na dosavadní zkušenosti,jež mluví proti. Jest však ochoten o námětu uvažovati a podrobiti jej úhradě. Námitku, že ve výborech, kam předlohy přicházejí, se může pouze debatovati, nelze považovati za oprávněnou. Vždyť většina vládních předloh jest ve výborech upravována a někdy i zásadně a základně.

Memorandum čs. obce dělnické a memorandum čs. obce úřednické:

O memorandu čsl. obce dělnické a čs. obce úřednické prohlásil ministerský předseda, že četl se zájmem jeho mnohé velmi závažné náměty a učinil opatření, aby náměty těmi se zabývala příslušná ministerstva, zejména i sbor ministrů hospodářských. Jest přesvědčen, že mnohé náměty při rozumném provedení mohou značně přispěti k povznesení našeho obyvatelstva. Memorandum čsl. obce úřednické se stalo předmětem jednání příslušného ministerstva, které svolalo poradní anketu, aby se zabývala otázkami zlevňovacími.

Hospodářská krise a zprůmyslnění zemědělství:

Předseda vlády uvedl, že již více než před 30 lety zabýval se otázkou zprůmyslnění zemědělství a vždycky v těžkých dobách zdůrazňoval tuto v našich poměrech největší a nejpůsobivější pomoc. Proto také dnes, kdy je doba velmi těžká a kdy vláda je si vědoma, že musí nasaditi všechny síly, aby našla pravou cestu, po které by se došlo ke zmírnění hospodářské krise, svépomoci musí připadnouti zase veliká část tohoto úkolu. Bez harmonické spolupráce svépomoci se státem se nic zdárného, podstatného a velikého nedá vykonati. U nás můžeme obstáti se zemědělstvím jen tenkráte, když je dovedeme zúrodniti průmyslem. Teprve na cestě průmyslového zušlechtění zúrodní se prvovýroba. Zprůmyslnění zemědělství není boj proti průmyslu, nýbrž do jisté míry o průmysl. Jde o to, abychom dovedli zemědělský průmysl spoutati s půdou a tím půdu obohatiti. To se nestane cestou revoluční, nýbrž evoluční. Družstevní cesta spojuje malorolníky, kteří v družstvech pracují společně ke svému lepšímu bytí.

Zevrubněji zaujala vláda své stanovisko ve věci řešení hospodářské krise jednak ve svých odpovědích na podané v tom směru interpelace, jednak ve svém vládním prohlášení učiněném v senátě, jež bylo v denním tisku komentováno.

K dotazu, jenž v souvislosti s otázkou hospodářské krise byl přednesen, zda vláda souhlasí s diktaturou nebo je-li pro demokracii, soudí předseda vlády, že nemáme příčiny k tomu, abychom takovou otázku u nás kladli. Prohlašuje, že vláda jest přesvědčena, že demokratická ústava naší republiky je nejlepší zárukou naší budoucnosti, pořádku a pokroku. V tom přesvědčení nedá se vláda nikým zviklati.

Zpravodajská služba:

Při projednávání rozpočtu § 3. "Zvláštní výdaje zpravodajské služby" bylo opětně poukázáno na položky "Tisková a obrázková propaganda" a "Vnitropolitická informační služba" po 400.000 Kč. Obě tyto poměrně nepatrné položky jsou súčtovatelné a rozpočtovány pode skutečné potřeby co nejúsporněji. Z úvěru těchto položek hradí se náklady na novinářské přehledy, krajinskou korespondenci, bulletiny a fotografie, dodávané dennímu tisku, zastupitelským úřadům a význačným činitelům politickým a národohospodářským.

Státní tiskárny:

Každá státní tiskárna tvoří samostatně hospodařící celek. Jakékoliv přesunování nákladů s jedné státní tiskárny na druhou, neb umělé snižování nákladů je naprosto vyloučené. Rozpočet každé státní tiskárny je vyhotoven přesně podle skutečné potřeby, zjištěné na podkladě výsledků z let minulých a podle hospodářského plánu na rok rozpočtový. Hospodaření všech státních tiskáren je přesně kontrolováno. Nelze porovnávati hospodářské výsledky jednotlivých státních tiskáren a činiti z toho závěry na přiměřenost poměru těchto výsledků k celkovému obratu nákladů a těžeb, poněvadž nejsou vybaveny stejně ani technicky, ani personálně. Prosperita každé tiskárny záleží především na druhu zakázek a prací, které obstarává.

Odpočivné a zaopatřovací platy:

Okolnost, že státní tiskárna v Praze jediná vykazuje náklady na odpočivné a zaopatřovací platy, je nahodilá a odůvodněná skutečností, že tato státní tiskárna existovala již dávno před převratem, kdežto ostatní státní tiskárny, které vznikly až po převratu, nemají dosud pensionovaných zaměstnanců. Jak bylo již vpředu uvedeno, nemůže dojíti k přesunu jakýchkoliv nákladů s jedné státní tiskárny na druhou, tedy ani k přesunu odpočivných a zaopatřovacích platů státní tiskárny v Praze.

Investiční náklady:

Pokud jde o investiční náklad preliminovaný pro státní tiskárnu v Žatci, částkou 1,200.000 Kč, dlužno podotknouti, že jde o nutné rozšíření zakládacích aktiv. U ostatních státních tiskáren, lépe a dostatečně vybavených strojním zařízením, nejeví se potřeba investic většího rozsahu.

Pracovní poměr technických zaměstnanců státních tiskáren:

Úprava pracovního poměru technických zaměstnanců státních tiskáren se připravuje zároveň se služebním řádem ostatních zaměstnanců státních podniků tiskových.

Úřední noviny:

Pasivitu úředních novin nelze v dohledné době odstraniti. Zjev ten není ani u jiných denních listů úkazem ojedinělým.

Československá tisková kancelář. - Služební řád:

Služební poměr redakčních zaměstnanců Československé tiskové kanceláře upravuje se připravovaným služebním řádem pro zaměstnance státních podniků tiskových.

Pokud se týká ostatních námětů souvisejících s kompetencí presidia ministerské rady nebo vlády jako kolegia budou učiněny předmětem úředního jednání. Pokud se týkají jiných resortů, budou jim sděleny a při vhodné příležitosti také zodpověděny.

Státní úřad statistický. Statistika výroby.

Statistika výroby je závislá na statistické kultuře a morálce a na struktuře průmyslu. Roztříštěnost některých průmyslových oborů do malých podniků a strach z publicity jsou překážkou statistického šetření.

Kde jsou větší závody v převaze, daří se již šetření lépe jako na př. u statistiky mlýnů, hornické a hutnické výroby, výroby oceli a železa. O elektrické energii jsou známa data za rok 1913 a 1919 až 1928.

Statistika ploch osevu a sklizně.

Vady bývalých odhadových šetření ploch osevu a sklizně byly notorické. Státní úřad statistický nijak se netajil tímto nedostatkem hlavně v jejich základu z r. 1921, ale spatřuje jejich cenu ve zjišťování změn.

Proto Státní úřad statistický po léta usiloval o individuelní sčítání zemědělské, k němuž došlo až r. 1930. Státní úřad statistický před tím provedl r. 1927 pokus s novou metodou vyšetřování ploch osevu.

Aby bylo možno srovnávati výsledky s minulostí bylo nutno provésti šetření i podle staré metody.

Živočišná výroba.

Živočišná výroba. Bývalá pětiletá sčítání nedostačovala, proto Státní úřad statistický se staral o vhodné využití každoročních soupisů skotu, ovcí a vepřů prováděných pro účely zákona o plemenitbě. Data o koních budou získána ze soupisů ministerstva Národní Obrany.

Statistika o spotřebě masa a másla.

Statistika o spotřebě masa se velmi spolehlivě zjišťuje sekundárně z výkazů důchodkových kontrolních úřadů o porážkové dani.

Statistika másla, mléka a vajec není nikde v Evropě - vyjímaje Švýcary, kde mléčná produkce hraje zvláštní roli - dokonalejší než u nás. Všude se opírají odhady o známý počet dojnic. U nás uvažujeme o vhodnějších metodách.

Daňové zatížení.

Daňové zatížení obyvatelstva lze zjišťovati u přímých daní pouze na základě dat o předpisech. Statistika předepsaných daní byla teprve umožněna daňovou reformou, tj. tedy za rok 1927 zpracována u daně důchodové a všeob. výdělkové, číslo "Zpráv" 1 - 2 roku 1930 a č. 51 z roku 1934, kde jsou obsažena data o tom, jak tato daň je rozvržena podle povolání v kombinaci se stupni důchodu a také podle postavení v povolání.

Všechna tato data jsou roztříděna i podle zemí.

O dani výdělkové jsou data publikována v čísle 80. ročníku "Zpráv", kde na stránce 664 - 669 jsou poplatníci jakož i čistý výtěžek, pak základ všeobecné daně výdělkové i její sazba uveřejněna podle povolání, takže o těchto dvou největších daních máme již data velmi podrobná.

Vědeckou analysou daňového zatížení zabývá se již několik let "Stálá komise při ministerstvu financí pro zjištění veřejného zatížení". Dlužno upozorniti, že výsledky subjektivního zatížení, tedy zatížení důchodů a spotřeby přímými a nepřímými daněmi byly zjištěny representativní metodou na základě spotřeby jak se jeví v rodinných účtech dělníků a úředníků a to za rok 1925 a výsledky jsou obsaženy v obsáhlé publikaci jako první svazek publikací této komise. Vyšla v roce 1929 v jazyku českém, německém, francouzském a anglickém. V pracích se pokračuje i za ostatní léta.

Pokud jde o objektivní zatížení, komise materiál teprve zpracovává.

Československý statistický věstník.

Československý statistický věstník jest vědecká revue, v níž jsou publikovány články a studie statistických teoretiků a praktiků a jest zásadně vedena česky, jsou však tam otiskovány články cizojazyčné.

Sčítání ovocných stromů.

Sčítání ovocných stromů jest součástkou sčítání závodů zemědělských, Statistická rada státní se rozhodla po slyšení znalců, aby lhůta rozhodná pro sčítání ovocných stromů byla posunuta na podzim, 25. září, kdy jest možno dáti daleko přesnější odpovědi, zvláště pokud jde o sklizeň ovoce. Není to výsledek opomenutí, nýbrž opatření v zájmu správnosti šetření.

Kapitola 4. Ministerstvo zahraničních věcí.

Rozpočet ministerstva zahraničních věcí pro rok 1931 vykazuje na výdajích Kč 70,070.400.- a na příjmech Kč 7,580.000,-. Rozpočet zvyšuje se tedy proti roku 1930 o Kč 2,499.981,-; zvýšení toto vyplývá jednak z normálního časového postupu zaměstnanců podle platového zákona a nařízení, jednak ze zamýšleného zřízení nových zastupitelských úřadů.

Rozpočet ministerstva zahraničních věcí byl projednán ve schůzi výboru rozpočtového dne 16. října t. r. a do debaty - kromě zpravodaje - zasáhla řada řečníků.

Na jejím konci zaujal ministr zahraničních věcí stanovisko k jednotlivým podnětům během debaty proneseným, při čemž upustil tentokráte od politického výkladu ve výboru rozpočtovém, protože v téže době podal obsáhlý výklad o zahraniční politice ve výboru zahraničním.

Umístění min. zahraničních věcí.

Rychlé dokončení budovy zahraničního ministerstva jest otázkou velkého významu, neboť jde nejen o správný chod ministerstva nyní po dvanácti letech, kdy téměř již veškeré státní úřady jsou umístěny ve vlastních budovách, nýbrž i o neobyčejně významný čin kulturní. Černínský palác, jehož restaurace se provádí, jest jedna z nejkrásnějších památek renesanční architektury ve střední a severní Evropě a bude tedy velmi záslužným činem kulturním, bude-li tato věc vyřízena co nejrychleji. Poněvadž v přítomné době nenaráží věc tato již téměř na překážky rázu technického, jest její úspěšné vyřešení nyní otázkou čistě finanční a bylo by nehospodárné, odpírati ministerstvu zahraničních věcí k tomuto účelu finanční prostředky. Rychlé definitivní umístění ministerstva bude sice znamenati okamžitý větší náklad finanční, dlužno však uvážiti, že na konec se tento náklad výhodně zúročí a amortisuje úsporami jak na položkách nyní placeného nájemného, tak i na položkách administrativních výluh ministerstva.

Personální poměry v ministerstvu zahr. věcí.

Dnes jest již všeobecným přesvědčením, že ministerstvo zahraničních věcí bylo těžce poškozeno systemisací a je tedy nutno, aby se nyní při resystemisaci této věci náležitě dbalo a aby v zájmu služby i v zájmu úřednictva tyto poměry byly upraveny.

Rovněž uznává se i nutnost, aby ministerstvo zahraničních věcí mělo svou zvláštní pragmatiku, neboť služba zahraniční má svůj speciální charakter a není proto dobře ani možné srovnávání s ostatním úřednictvem. Od úředníků zahraniční služby vyžadují se zvláštní znalosti jak jazykové, tak i odborné a jest tedy spravedlivým požadavkem, aby definitivní úprava jejich personálních poměrů byla přizpůsobena jich služebnímu určení a v neposlední řadě i společenskému postavení. Právě při demokratickém stanovisku nemůžeme přehlížeti, že tradice zahraniční služby všech států znamenají i značné hmotné oběti úředníků a to tím spíše, že vhodná úprava personálních poměrů vyžádala by si při poměrně nepatrném jich počtu jen poměrně nízkého finančního nákladu.

Síť zastupitelských úřadů.

V době těžké hospodářské krise narážíme i na trhu mezinárodním stále na větší potíže pro cizí konkurenci. Ministerstvo zahraničních věcí snaží se proto vybudovati síť zastupitelských úřadů v těch zemích, v nichž lze očekávati možnost nového odbytu, Zastupitelské úřady jsou nesporně opěrnými body našich obchodních styků s cizinou a dlužno je proto vybaviti úřednictvem nejen příslušně kvalifikovaným, nýbrž i s bystrým smyslem pro otázky rázu obchodního a hospodářského. Není ovšem řeči o tom, že by bylo nutno za každou cenu rozšiřovati síť našich zastupitelských úřadů. Jde jen o to, aby byla přizpůsobována našim skutečným potřebám, aby se třeba zrušovaly úřady, pokud by nebyly naprosto nutné, ale za to, aby se zřizovaly úřady nové, kde je jich nutně třeba.

Úspornost ve výdajích zahraniční služby.

Zřizování nových zastupitelských úřadů není otázkou, o níž by rozhodovalo jen ministerstvo zahraničních věcí ve své vlastní působnosti, důvody pro zřizování nových úřadů spočívají často na okolnostech mimo dosah tohoto ministerstva. Třeba tu přihlížeti k zájmům politickým, hospodářským, obchodním, emigračním a jiným. Kromě rozšiřování sítě zastupitelských úřadů dlužno pak uvážiti i tu okolnost, že úkoly zastupitelských úřadů a tím i rozsah jich agendy neustále vzrůstá, na výkonnost zastupitelských úřadů kladou se požadavky z nejrůznějších oborů, ať ryze úředních (správních), ať národohospodářských. Tím většího uznání zasluhuje snaha ministerstva zahraničních věcí po úspornosti ve výdajích zahraniční služby, uvážíme-li, že přes tento vzrůst úkolů a agendy zastupitelských úřadů, přes rozmnožení jejich počtu zůstal jeho rozpočet po několik let stabilní a nebyl zvyšován.

Ministerstvu zahraničních věcí vytýká se někdy překročení rozpočtu výdaji na podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům. Je na místě zdůrazniti, že otázka těchto podpor není vlastně a nebyla ani tak otázkou zahraniční, jako vnitropolitickou, neboť jde o věc, jež přímo nesouvisí s působností ministerstva a zahraniční službou. Třeba proto po pravdě konstatovati, že odmyslíme-li si tak zv. ruskou pomocnou akci, ministerstvo zahraničních věcí svůj rozpočet nikdy nepřekročilo, ba naopak dosáhlo zpravidla menších úspor přiměřených výši jeho celkového rozpočtu.

Náklady propagační.

Mluví se často o tak zv. propagandě a není vždy konkrétní představy o tom, co se tímto pojmem myslí nebo má rozuměti. Ministerstvo zahraničních věcí neprovozuje propagační politiky, při níž by se vydávaly peníze neúčelně. Jeho zpravodajská sekce zabývá se ze tří čtvrtin prostě otázkami zahraniční politiky. Neboť podstatnou částí dělání politiky jest: Býti informován a informovati. Nutno objektivně uznati, že uskutečnění těchto snah vyžaduje mnoho práce i značného nákladu. Vývoj mezinárodních poměrů a vzrůstající úsilí propagandy nepřátelské vyžadují stále intensivnější činnosti služby informační a propagační, která se nazývá právem moderní formou diplomacie.

Finanční prostředky vynakládané ročně na tuto službu nejsou přílišné, uvážíme-li vše, co naše zpravodajská služba musí vykonati. Stačí, srovnáme-li situaci a úkoly našeho nového státu se státy jinými a srovnáme-li pak též náklady, které tyto státy věnují pro svou službu propagační. U nás činí náklady této služby pouhých 178°o celkových výdajů na zahraniční službu, kdežto v Německu na př. 43,2% a v Maďarsku dokonce 52,8%. Při věcném posuzování nelze neuznati, že to jsou fakta, která ukazují, jak věci ve skutečnosti vypadají.

Úředníci německé národnosti v zahraniční službě.

Vytýkalo se někdy, že v zahraničním ministerstvu není úředníků německé národnosti. K tomu nutno uvésti, že nebylo nikdy překážek, aby úředníci německé národnosti byli přijímáni. V přítomné době ovšem nedochází k přijímání nového úřednictva vůbec, a to ani českého ani německého, neboť veškerá místa jsou obsazena a dlužno vyčkati doby, kdy osobní stav nové přijímání připustí. To nutno však po pravdě konstatovati, že v zahraničním ministerstvu úředníci německé národnosti jsou a to i na vysokých odpovědných místech, jsou to generální konsulové, legační radové, konsulové, odboroví radové, legační tajemníci atd. Právě v přítomné době byl dán do ministerské rady návrh na jmenování jednoho vyslance, který je německé národnosti. Při jmenování přicházejí úředníci na řadu prostě tak, jak jsou v pořadu, postupuje se bez ohledu na stranickou i národnostní příslušnost. Přijde-li na řadu úředník německé národnosti a vyhovuje-li svou kvalifikací, není důvodů proti jeho jmenování a to i v tak důležitém a významném úřadě, který jako vyslanectví má zároveň význam symbolický.

Poměry čs. vystěhovalců v cizině.

Je pravda, že finanční situace některých našich vystěhovalců, zejména za dnešní hospodářské tísně v Německu, jest zlá a že i ve Francii a Belgii je situace našich vystěhovalců těžší, než u dělnictva domácího. Dlužno však se vší rozhodností odmítnouti výtky učiněné v tomto směru ministerstvu zahraničních věcí, neboť ministerstvo samo i zastupitelské úřady neopomíjejí zasáhnouti všude tam, kde jejich pomoci je zapotřebí. Vyslanectví i konsuláty podnikají zájezdy do obvodů, v nichž je soustředěn větší počet vystěhovalců, aby mohly na místě vyšetřiti poměry a případně zjednati ihned nápravu. Organisují se tzv. stálé úřední dny a prostředkuje se ve mzdových sporech. Jsou proto nespravedlivé výtky paušální, neboť jedině správné jest uvésti konkrétní případ, kde zastupitelský úřad snad nevyhovuje, aby věc se mohla vyšetřiti a zjednati náprava.

Běží-li o vystěhovalce opravdu nemajetné, promíjejí se jím vždy konsulární poplatky, zpětná doprava nemajetných vystěhovalců děje se na účet státu. Ministerstvo sociální péče vyplácí prostřednictvím našich konsulátů též invalidní renty v případech skutečně zjištěných.

Budování škol pro děti našich vystěhovalců je otázkou velmi obtížnou, neboť vystěhovalecký ruch je proměnlivý a znamená veliká vydání. Náš stát, pokud je za dnešních poměrů v jeho finanční moci, podniká vše, co může. Všude tam, kde máme početnější vystěhovalecké kolektivum, stará se ministerstvo zahraničních věcí o organisaci jeho školství, ovšem neobejde se věc ta bez nepoměrně vysokých nákladů.

Otázky hospodářské.

Hospodářská deprese a často se měnící celní politika států evropských i mimoevropských projevuje se i v tom, že uzavírání obchodních smluv značně se ztěžuje. Přes to obsahuje program ministerstva pro příští rok řadu mezinárodních smluv se státy celého světa. Program prací ministerstva ilustruje tedy zajisté dobře jeho intensivní práci. Nutno uznati, že ministerstvo se své strany nezanedbává nic, co by mohlo přispěti k překonání naši hospodářské deprese zvýšením odbytu průmyslových výrobků našeho státu; má-li ovšem tato jeho práce dosíci větších úspěchů, je nevyhnutelně nutno, aby byla důsledně podporována naší vnitřní politikou.

Náš neurovnaný poměr k Rusku působí našemu národnímu hospodářství nesporně škodu, uvážíme-li, že zatím v Sovětském Rusku hospodářsky pevně zakotvily Německo, Anglie, Amerika, Italie, státy Skandinávské. Ministerstvo připravuje jednání o obchodní styky a jakmile přípravy budou skončeny, přikročí se k jednání konkrétnímu.

Stejně bude i urychleno tempo, pokud se týče mezinárodního úřadu práce. Ministerstvo zahraničních věcí jedná právě nejen s Polskem ale i s ostatními smluvními státy, aby otázka maďarské poštovní spořitelny byla co nejrychleji vyřízena. Pokud jde o otázky likvidace s bývalými ústřednami úvěrních a potravních družstev na Slovensku, má toto jednání v rukou ministerstvo spravedlnosti, resp. zástupce našeho státu před smíšeným arbitrážním soudem. Pařížské dohody, jimiž i tyto otázky byly vyřízeny, musí býti napřed ratifikovány, načež bude lze je prakticky vyříditi. K ratifikaci pařížských dojednání dojde v nejbližších týdnech a lze proto vyřízení těchto věcí očekávati v době nejbližší: Pokud pak jde o otázku vymáhání náhrad bolševických škod od Maďarska, bylo konstatováno, že způsob, jímž při posledním jednání byla věc vyřešena, byl již značným úspěchem, uváží-li se, jak na všech stranách se dělaly, ba musily dělati koncese ve věci likvidace jednotlivých požadavků vycházejících z mírových smluv. Otázka tato měla mezinárodně své některé sporné body, jež byly vyřízeny en bloc v ten způsob, že škody ty lze reklamovati před arbitrážním soudem, aby mohly býti zaplaceny.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP