Čtvrtek 4. dubna 1935

Přítomni:

Předseda dr Staněk.

Místopředsedové: Špatný, Roudnický, Stivín, Taub, Zierhut.

Zapisovatelé: Petrovič, Pik.

187 poslanců podle presenční listiny.

Člen vlády: ministr dr Krčmář.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci Nebuška, dr Mikyška.

Předseda dr Staněk zahájil schůzi v 11 hod. 30 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna je způsobilá jednati.

Sdělení předsednictva.

Dovolené

podle §u 2, odst. 2 jedn. řádu udělil předseda: na dnešní den posl. Wagnerovi, Prokešovi, Eisenhamrovi, Polachovi, Kubačovi, V. Benešovi; na dnešní event. zítřejší den posl. dr Štefánkovi, Chalupníkovi.

Omluvil se

nemocí posl. dr Hassold.

Lékařské vysvědčení předložil posl. Štourač.

Za platné podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal předseda dodatečné omluvy posl. Vencla, Böhma a Polacha na den 2. dubna t. r.

Změny ve výborech.

Posl. Ježek oznámil přípisem ze dne 30. března 1935 předsednictvu sněmovny, že se vzdal funkce předsedy výboru imunitního.

Do výboru kulturního vyslal klub poslanců republ. strany zeměděl. a malorol. lidu posl. Křemena za posl. Zemana a posl. Skopala Procházku za posl. dr Brdlíka.

Do výboru rozpočtového vyslal klub poslanců čsl. nár.-demokracie posl. Petrovického za posl. Ježka.

Ze senátu došlo.

Předseda senátu NSRČ sdělil přípisem ze dne 2. dubna 1935 k tisku 1448-III sen. 1935, že senát projednal a přijal ve 297. schůzi dne 2. dubna 1935 osnovu ústavního zákona o úpravě státních hranic s Rumunskem ve znění usneseném posl. sněmovnou.

Došla odpověď

min. spravedlnosti na dotaz posl. Klimenta č. D 1408-III.

Rozdané tisky

počátkem schůze:

Zprávy tisky 2908, 2915, 2920 až 2929, 2934 až 2939.

Těsnopisecká zpráva o 363. schůzi posl. sněmovny.

*

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání pořadu schůze.

Nebude-li námitek, započneme projednávati odstavec 3 pořadu schůze. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Přistoupíme tedy k projednávání odstavce 3, jímž jest:

3. Zpráva výboru rozpočtového o usnesení senátu (tisk 2890) k vládnímu návrhu zákona (tisky sen. 1430 a 1454) o zcizení některých státních nemovitostí v Táboře (tisk 2935) [podle §u 35 jedn. řádu].

Zpravodajem jest p. posl. dr Macek. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Macek: Slavná sněmovno! Předmětem našeho jednání je usnesení senátu, kterým se schvaluje vládní návrh zákona o zcizení některých státních nemovitostí v Táboře. Podnět k tomuto zákonu zavdaly tyto události. R. 1925 stal se náš stát vlastníkem místní elektrické dráhy Tábor-Bechyně, která měla ke svému provozu svou vlastní elektrárnu. R. 1929 se ukázalo, že tato elektrárna by musela býti nákladně rekonstruována, aby stačila svému úkolu. Státní správa za těchto okolností dala přednost jinému řešení. Dohodla se s Jihočeskými elektrárnami, že od nich bude odebírati proud, a pronajala jim budovu své elektrárny za 100.000 Kč ročně. V této budově udělaly elektrárny své adaptace k usměrnění proudu a teď dostává dráha Tábor-Bechyně elektrický proud o 1/3 levněji než dříve, když jej vyráběla ve své vlastní elektrárně. Nyní platí za kw 60 hal., dříve stál 90 hal. Státní správa se rozhodla, že neobnoví tuto elektrárnu, že bude odebírati proud dále z Jihočeských elektráren, že prodá tuto elektrárnu, dá-li k tomu parlament souhlas, Jihočeským elektrárnám a obnosu takto strženého použije k obnově trolleyového vedení na této místní dráze.

Je potřebí, aby parlament zaujal stanovisko ke dvěma návrhům: 1. aby dal vládě souhlas k prodeji nemovitostí, o které jde, a 2. aby jí dovolil použíti stržené částky ke speciálnímu účelu, k obnovení trolleyových zařízení a snad i jiným investicím na této dráze. V obojím směru je třeba usnesení parlamentu.

Senát projednal tuto věc a schválil vládní návrh v obou směrech. Rozpočtový výbor této sněmovny jednal také o předloženém usnesení senátu a doporučuje, aby v obou směrech byla osnova zákona schválena. Doporučuji proto jako zpravodaj rozpočtového výboru této slavné sněmovny, aby souhlasila s usnesením senátu a přijala osnovu zákona o zcizení nemovitostí, o něž jde, a o použití stržené ceny na investice místní dráhy Tábor-Bechyně. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Hlasování o tomto odstavci pořadu odložíme na dobu pozdější a, nebude-li námitek, přistoupíme k projednávání odstavce dalšího. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Přistoupíme tedy k projednávání odst. 4 pořadu, jímž jest:

4. Zpráva výborů ústavně-právního a branného o vládním návrhu (tisk 2830) zákona o ochraně a obraně proti leteckým a jiným podobným útokům (tisk 2915) [podle §u 35 jedn. řádu].

Zpravodaji jsou: za výbor ústavně-právní p. posl. dr Slávik, za výbor branný p. posl. Špatný.

Dávám slovo prvému zpravodaji, za výbor ústavně-právní, p. posl. dr Slávikovi.

Zpravodaj posl. dr Slávik: Slávna snemovňa! Tieto dni čítali sme o výroku anglického štátnika Baldwina o letectve. Povedal podľa zpráv novín toto: "Prial bych si, aby lietanie nikdy nebolo bývalo objavené. Ale keď sa to už teraz stalo, musíme sa usilovať o to, aby sa letectvo - pokresťanštilo." Baldwin poukazoval svojím výrokom na obavy, ktoré sa poja k možným hrôzam, aké letectvo válečné môže spôsobiť na prípad války.

Nemecké oznámenie o zavedení povinnej vojenskej služby predchádzalo známe Göringovo ohlásenie o nemeckom leteckom zbrojení. Je nám ešte v čerstvej pamäti návšteva Flandinova a Lavalova v Londýne, pri ktorej príležitosti vznikol návrh na leteckú dohodu. Zo všetkých zbraní, ktoré by mohly byť používané v prípadnej válke, najväčšiu pozornosť sústreďuje na seba najrýchlejšia a najobávanejšia zbraň vzduchu. I pri poslednom Venizelovskom povstaní v Grécku rozhodly úspech vládnych vojsk lietadlá, ktoré najúspešnejšie zasiahly do boja. Účinnosti tejto zbrane sú si dobre vedomé všetky štáty. Od poslednej vojny sa letectvo technicky zdokonalilo mimoriadnym spôsobom, rýchlosť, nosnosť a bezpečnosť letectva stúpa so dňa na deň. Nie je div, že všetky štáty snažia sa odvrátiť alebo aspoň zmierniť nebezpečie, ktoré im hrozí zo vzduchu. Uvedomujú si, že pri vojne vedenej vo vzduchu dnes tak rečeno niet zázemí, lebo celé územia štátov sú jedným letom dosažiteľné, niet bojujúcich armád a občianskeho obyvateľstva, ktoré je pod ochranou bojujúcej armády. Ohrožené môže byť celé územie štátov a celé obyvateľstvo včetne žien a detí. Pri týchto perspektivách je tým dôležitejšie, aby sa pomýšľalo na obranu štátu a jeho obyvateľstva, aby sa vykonalo všetko, čo nebezpečie môže odvrátiť a zmenšiť. Je to príkaz záchrany, bezpečnosti, ba humanity. Osnova zákona o obrane proti leteckým a iným podobným útokom správne poukazuje na to, že účinná obrana proti útokom lietadlami a dalekonosnými delami je možná. Je možno sa brániť proti strelám trieštivým, zápalným i chemickým, po prípade bakteriologickým, len je treba účinne, dôsledne a cieľuvedome organizovať obranu.

My prichádzame, bohužial, v tejto obrane naposledy. Už všetky temer štáty majú nielen zákonité opatrenia, ktoré upravujú túto obranu, ale poskytly i technické prostriedky a zorganizovaly občianstvo samé k dobrovoľným i povinným plneniam a prácam. Len pred nedávnom sme čítali o veľkolepých účinkoch cvičenia protilietadlovej obrany v Berline a videli sme obrázky, ktoré nám dosvedčovaly, že tu išlo o veľmi vážné predstieranie opravdovej vojny. Podobné cvičenia konaly sa ovšem i v iných štátoch a konajú sa pravidelne a cieľuvedome. Je jasné, že každému štátu musí ísť v prvom rade o to, aby vzal leteckej zbrani protivníka to naj hroznejšie, čo je najlepšou zárukou úspechu, a to je moment prekvapenia, zastrašenia, paniky. Najväčším hriechom na národe bolo by nechať štátne územie a občianstvo bez obrany a vystaviť ho bezbranne možnému útoku vyzbrojeného a technicky vystrojeného nepriateľa. Dôvodová zpráva vlády uvádza, ako sa organizovaly jednotlivé štáty na protileteckú obranu, čo podnikly legislatívne a v organizácii obrany samotnej. Nechceme sa teraz rozprestierať na to, že najlepšou obranou je obrana aktívna, totiž obrana protilietadlovým delostrelectvom, strojnými puškami, odposlúchavacími aparátmi, projektormi, ochrannými vzducholoďmi, balonmi a hlavne stihacími lietadlami. Táto stránka obrany patrí vojenskej správe a my máme plnú dôveru, že v rámci finančných a technických možností tu naša vojenská správa nič neopomenula.

Dnes nech mi je dovolené doplniť aspoň čiastočne údaje dôvodovej správy vlády, týkajúce sa obrany pasívnej, ktorá prísluší civilnému obyvateľstvu a úradom, ako je ministerstvo vnútra, zemské a iné samosprávné úrady, niektorým verejným a súkromným inštitúciám. A tu iste záleží na tom, aby úrady, ktorým táto povinnosť pripadá, maly presný plán tejto obrany, aby s týmto plánom občianstvo a všetci ti, ktorí sú do obrannej činnosti zapojení, boli napred dokonale oboznámení. Ďalej je nutné, aby opatrenia, ktoré je nutno v prípade potreby učiniť, boly vykonané čo najrýchlejšie a aby dobrovoľná kázeň bola čo najprísnejšia. Tu sme ešte ďaleko od toho, aby sme boli vykonali, čo je treba, ba naopak sme ďaleko za väčšinou zemí v tomto ohľade. Ani naše dobrovoľné organizácie nemožno ani zďaleka prirovnať k tomu, ako je táto občianska služba organizovaná inde. Už dôvodová zpráva vládneho návrhu dala nám v tomto smere niekoľko príkladov z iných zemí. Doplním tieto data len niekoľkými faktami.

V Italii je časť fašistickej milície, asi 100.000 mužov a mladíkov, vycvičená vo špeciálnej protilietadlovej milícii, ktorá je priamo pod vojenským velením. Sú priamo sriadení vo vojenských kádroch a bývajú svolávaní na občasné cvičenia, po čas ktorých dostávajú žold. Zamestnávatelia ich v civilnom povolaní musia im vyplácať 2/3 platu za 20 dní v páde povolania na cvičenia. Zvláštné zákony predpisujú použitie civilného obyvateľstva v prípade války, použitie hasičských organizácií v mestách nad 40.000 obyvateľov, zvláštny zákon existuje o predpisoch, dotýkajúcich sa podzemných dráh, tunelov a sklepov, ktoré možno použiť ako kryty, iný zákon predpisuje povinnosť opatriť plynové masky pre všetko aktívne občianstvo. Masky musia zakupovať mestá, továrne pre svoje delnictvo atď. Zvlášť podrobne sú upravené stavebné predpisy štátnych a verejných budov, dopravných prostriedkov, umiestnenie telefónnych centrál a muničných skladíšť, ale i stavebné predpisy vôbec. Čo je ale hlavné, v Italii sa predpisy i prísne prevádzajú.

Poľsko je v tomto ohľade jedným z najlepšie pripravených štátov. Dôvodová zpráva vlády uvádza obsah zákona z r. 1934. Avšak je zaujímavé uviesť, že Liga protilietadlovej a protiplynovej obrany mala už v r. 1929 400.000 členov a bola vybavená značnými finančnými prostriedky. Do propagandy boly zapriahnuté i školy, a deti za úspech sú odmeňované vkladnými knižkami na nákup masiek. Konajú sa pochodové cvičenia v maskách, ktorých sa účastnia i ženy, a odmeňujú sa tí, ktorí prídu na cvičenia s maskami dokonale ošetrenými. Obce, súkromné spolky a jednotlivci môžu dostať vládne subvencie na opatrenia protilietadlovej obrany.

Nie menej vykonalo v protilietadlovej obrane sovietské Rusko. Na chemickú válku špeciálne sú vycvičené dva pluky a deväť batalionov, ale v každom pluku mimo to sú zvláštne oddiely pre chemickú válku. Samozrejme i v sovietskom Rusku pripravili sa dokonale i na protilietadlovú obranu. Ossoaviachim je najmohutnejším spolkom sveta a mal údajne už pred rokom 15 milionov členov. Rusi sú majstrami propagandy a zapriahli do jej služieb tlač, spolky, biografy. V školách vyučuje sa povinne o protiplynovej obrane. Už v r. 1932 bolo rozdané poldruha miliona masiek obyvateľstvu, zvlášť činnému v pasívnej obrane, a dnes sovietska tlač tvrdí, že všetko pracujúce obyvateľstvo je opatrené už maskami. Cvičenia konajú sa vo veľkých merítkach.

Podobne je pripravené Japonsko. R. 1933 bralo účasť na jednom protilietadlovom a protiplynovom cvičení 15 mil. obyvateľov.

Mohli by sme takto pokračovať od zeme k zemi. Ale zastavím sa už len u Nemecka. Reichsluftschutzbund je dnes vybudovaný dokonale. Hlásna a strážna služba je zmilitarizovaná. R. 1929 až 1930 postavili v Berlíne betonovú telefonickú hlásnu centrálu, úplne chránenú pred bombardovaním. Podobné centrály boly a sú vybudované v iných mestách, v Hamburku, Lipsku, Stuttgarte atď. Poplašné sirény sú vo všetkých mestách namontované už na mieste. Vo všetkých mestách sú už dokonalé kryty a boly spísané všetky podzemné sklepy, pivnice, ktoré sa môžu pretvoriť na dobré kryty. Protilietadlové cvičenia nie sú snáď v žiadnej zemi prevádzané s takou dôkladnosťou a vážnosťou ako v Nemecku. Protilietadlovú službu obstarávajú dobrovoľne a bezplatne vo všetkých mestách státisíce občanov. Policia celá absolvovala zvláštné 6mesačné kurzy. Prevádzajú sa sbierky, mimo to na protilietadlové opatrenia sú poskytované i jednotlivcom 50% subvencie v hotovosti a 50% v papieroch, zúročiteľných 4%. V rozpočte na r. 1934 a 1935 v Nemecku bolo len na protilietadlovú obranu pasívnu preliminované 50 milionov mariek.

Ústavne-právny výbor prejednal usnesenie senátu o ochrane a obrane proti leteckým a iným podobným útokom, uznal potrebu, ba nezbytnosť uzákonenia osnovy, previedol však zmeny, ktoré účinnosť zákona žiadnym spôsobom nesoslabujú. Menovite štylizoval ústavne-právny výbor nove § 1, uznajúc, že zriadenie krytov v domoch starých nie je často možné uskutočniť a je treba uvážiť a ponechať zvláštnej zákonnej úprave opatrenia ohľadom už postavených súkromných domov. Znenie §u 1 neznemožňuje však dobrovoľné stavanie úkrytov v starých súkromných domoch, a vládne nariadenie stanoví, aké verejnoprávne výhody budú poskytnuté i takémuto zriaďovateľovi alebo udržovateľovi úkrytov.

Ústavne-právny výbor prejavil názor, že bude treba uvážiť aj iné opatrenia, o ktorých uvažujú na prípad nebezpečia leteckých útokov iné štáty, menovite otázku včasného pripravenia evakuácie veľkých miest a pod. Taktiež uložil ústavne-právny výbor povinnosť postarať sa o úkryty nie držiteľom (vydržovateľom) podnikov, ústavov atď., ale vlastníkom nemovitostí, na ktorých sú podniky, ústavy atď., a nie sú-li títo zároveň provodzovateľmi (vydržovateľmi) podnikov, ústavov atď., stanovil povinnosť prispievať vlastníkom k úhrade nákladov. Podrobnosti o tom má stanoviť vládne nariadenie.

V §§ 3 a 4 precizoval ústavne-právny výbor jasnejšie úmysel osnovy, vyjadrený vo vládnom návrhu slovami "za vedení nadřízených úřadů politických". Vzhľadom na to, že stavebné rády sú u nás veľmi rôzne a nesjednotené, zdôraznil ústavne-právny výbor potrebu unifikácie a novej úpravy stavebného rádu, pri ktorej príležitosti by ustanovenie §u 3, odst. 2 malo byť pojaté do tohoto nového stavebného rádu, platného pre územie celej republiky. (Předsednictví převzal místopředseda Roudnický.)

V §u 4 nove a účelnejšie štilizoval ústavne-právny výbor odst. 2 a vynechal v §u 6 slová: "je-li nebezpečí v prodlení". Aby bolo jasné, kto môže vydávať nariadenia, uvedené v §u 8, vložil ústavne-právny výbor do tohoto paragrafu slová "vlády nebo politických úřadů". V snahe prispôsobiť textáciu zákona pojmove k osnove zákona o vyvlastnení za účelom obrany štátu, vynechal ústavne-právny výbor v §u 9 a §u 10 pojem voľného nakladania a ponechal resp. nahradil ho pojmom užívania.

V §u 10, odst. 3, uznávajúc, že by určenie náhrady za užívanie nemovitostí nemohlo byť spravedlive určené výlučne len trojročným priemerným výťažkom posledných troch rokov, zvlášte u nemovitostí, podliehajúcich zákonu na ochranu nájomníkov, vsunul ústavne-právny výbor do tohoto odstavca slovo "zpravidla" v predpoklade, že prevádzajúce nariadenie určí ďalšie objektívne znaky, ktorými sa má výška náhrady riadiť. V odst. 5 tohoto paragrafu vynechal ústavne-právny výbor vetu: "Nebyla-li budova převzatá k volnému nakládání zbourána, budiž pozemek i s budovou vrácen, není-li jí již třeba."

V §u 11, jako i v predcházajúcom §u 10 uvážil ústavne-právny výbor, že by nebolo spravedlivé riadiť sa pri stanovení náhrady za užívanie movitostí a nemovitostí účelom, ku ktorému je vec alebo nemovitosť požadovaná, a v §u 11, odst. 2 nahradil na to sa vzťahujúcu vetu textáciou, dľa ktorej sa prizerá k obecnej hodnote nemovitosti v dobe zahájenia vyvlastňovacieho pokračovania; stanovil, že "vyvlastňovací řízení jest zahájeno podáním návrhu na vyvlastnění u příslušného okresního úřadu." Aby nebolo pochybností o tom, že vyvlastnenie a určovanie náhrady bude sa diať podľa zásad správneho riadenia, zdôraznil ústavne-právny výbor, že je samozrejmé, že pri pokračovaní podľa §u 11 a §u 21 budú v smysle zásad správneho pokračovania slyšaní znalci.

V §u 15 pri ustanoveniach živnostensko-právnych pojal ústavne-právny výbor medzi tie materie, o ktorých vláda vydá nariadenie, i organizáciu nákupu a predaja plynových masiek a ich súčiastok a určil v odst. 5 nad všetkú pochybnosť citáciou odst. 4, že i odňatie a odopretie koncesie k výrobe a oprave plynových masiek prísluší koncesnému úradu, ktorým je ministerstvo priemyslu, obchodu a živností, v dohode s ministerstvami vnútra a národnej obrany.

V §e 17 uvážiac, že budú vyrábané i typy masiek úradne stanovených, dal tomuto ústavne-právny výbor jasný výraz. Pri druhom čítaní dovolím si navrhnúť, aby táto citácia, poneváč sa to stalo len omylom, bola pojatá i do ostatných paragrafov, kde sa hovorí o maskách, kde by malo byť tiež znenie stanovené.

V §e 21 doplnil ústavne-právny výbor možnosť dozorčej sťažnosti v odst. 3 k politickému úradu prípustnosťou tejto sťažnosti k politickým úradom a k ministerstvu vnútra.

Ústavne-právny výbor vsunul do zákona nový § 22 presunutím ustanovenia pôvodného §u 22 na iné miesto (§ 31). V tomto novom §u 22 dáva sa možnosť politickým úradom vyzkúšať pohotovosť opatrení proti leteckým útokom príkazmi a zákazmi, menovite pokiaľ ide o dopravu a pobyt na verejných miestach, používanie plynových masiek, zastieranie (zhasínanie) svetiel, požiarnu a samaritskú pohotovosť a pod.

K §u 24 zdôrazňujem v zastúpení ústavne-právneho výboru, že v prípade odst. 1 samozrejme platí zmiernenie zákona o trestu smrti č. 91/1934 Sb. z. a n.

Nadpis zákona ústavne-právny výbor zkrátil, vynechajúc slová "a jiným podobným", čiste len z dôvodov snadnejšej citácie.

Slavná snemovňa! Je jasné, že máme čo robiť, aby sme vo svojej organizácii v technickom vystrojení, v obetavosti a pohotovosti občianstva doháňali aspoň z ďaleka to, čo vykonali naši susedia. Je treba, aby zákon neostal papierom, ale aby sa na jeho podklade rozvinula skutočná činnosť. Nestrašíme válkou, chceme pracovať všetkými prostriedkami na zachovanie mieru. Naša diplomacia i naša vnútorná politika je v tomto ohľade jednotná. Ale záchranou mieru je pripravenosť a sila. Verím v nového ducha, ktorý sa prejavuje a prejavil i v tejto snemovni pri odhlasovaní 2ročnej vojenskej služby a ktorý sa iste prejaví dnes. Je to duch mieru, obrany mierových smlúv, ale i odhodlania brániť našu demokraciu a slobodu všetkými prostriedkami a všetkými obeťami.

V zastúpení ústavne-právneho výboru doporučujem posl. snemovni osnovu zákona s uvedenými zmenami k ústavnému schváleniu. (Potlesk.)

Místopředseda Roudnický (zvoní): Uděluji slovo druhému zpravodaji, za výbor branný, p. posl. Špatnému.

Zpravodaj posl. Špatný: Slavná sněmovno! Projednáváme osnovu zákona, která nebývá častým zjevem v našem parlamentě, osnovu, která umožňuje zabezpečení obyvatelstva před leteckými útoky a částečně i před určitým úsekem chemické války. Přicházíme s ní v době, kdy jinde byla letecká obrana již dávno uzákoněna, jak zde již bylo řečeno, jako na př. ve Francii a v jiných státech. V Italii je to nejméně 10 zákonů, které se týkají letecké obrany a její administrativy. Rovněž i v Polsku a v Německu pečuje několik korporací o obranu tohoto druhu. Ale nejenom v těchto velkých státech, jsou i státy menší, zejména Rumunsko, Lotyšsko a Švýcary, které se včas brání proti nenadálému překvapení a letecké válce.

Dějiny boje plynem trvají vlastně od nejstarších dob. Primitivní prostředky bývaly už ve válkách řeckých před Kristem. Při obléhání Platají bylo proti nepříteli pracováno dýmem ze smoly a síry a rovněž Římané užívali primitivního dýmu a plynu v bojích se svým odpůrcem. I v naší historii ve středověku užívalo se zdechlin a jiných hnijících předmětů. Je známo, že na př. v dobách husitských, při obléhání Karlštejna r. 1422 pod vedením Zikmunda Korybutoviče použili Pražané obsahu pražských žump na zdolání posádky. Podle starých letopisů bylo hozeno do hradu z velikých praků celkem 1.822 smrdutých soudků, které způsobily takový zápach, že ve hradě byl zápach nesnesitelný a obleženým viklaly se a vypadávaly zuby.

Pokrok techniky přiměl počátkem XIX. století chemiky, že se začali zabývati použitím chemických bojových prostředků. Za napoleonských válek bylo v Anglii navrhováno na př. plniti granáty kyanovodíkem. Používání dusivých a otravných plynů přišlo v úvahu při obléhání Sevastopolu r. 1855. Za Napoleona III. navrhováno užívání bojových plynů, a to takových, které dráždily nosní sliznici.

Značného rozšíření dosáhl boj jedovatými plyny ve světové válce. Od té doby nové vynálezy v tomto oboru jsou na stálém nezadržitelném pochodu, jehož konce jsou nedozírné. Ode dne, kdy ve světové válce na západní frontě u Yprů bylo po prvé ve větším měřítku použito plynu, známého pod jménem yperit, přistupuje k dosavadním bojovým prostředkům s průraznými a tříštivými účinky nový činitel, schopný dalšího technického vývoje.

To však není jediné z plna neodhadnutelné nebezpečí války v budoucnosti. Velký rozruch budí v poslední době pokusy, konané s thermitem, hořlavinou to, jež vyvinuje teplotu 2.000 až 3.000 stupňů Celsia, takže málokterá hmota může jí odolati.

A nyní si představme, že veškeré tyto tříštivé chemické i zápalné účinky moderních bojových prostředků neprojeví se jen na frontě, nýbrž že dalekonosnými děly a letadly mohou býti zaneseny i hluboko do vnitrozemí, ať již za účelem zničení dopravních tepen a zásobovacích základen pro vojsko, nebo za účelem způsobení paniky a podlomení odolnosti celého národa. Tato situace staví parlament i vládu před úkol na výsost odpovědný: organisovati ochranu všeho obyvatelstva a celého národního jmění před hrůzami takové války. Jde o opatření čistě obranná bez nejmenší tendence útočné.

Československo pro případ takových útoků nechalo se předstihnouti. Nejen všechny velmoci, nýbrž i řada menších států učinila již potřebná legislativní a administrativní opatření. Jakékoliv otálení v této věci bylo by těžkým hříchem na našem státu, znehodnocovalo by veškeré investice, které jsme učinili na vybudování naší branné moci, a mohlo by, jako každá nepřipravenost obrany, sváděti útočníka k válce.

Je tedy naše příprava ochrany a obrany proti leteckým a jiným útokům jen novým dokumentováním naší snahy žíti v míru se všemi státy, vynaložiti však vše na uhájení naší národní existence.

Předložená osnova bude zákonem toliko rámcovým, který skýtá právní podklad pro rozvinutí potřebné organisační činnosti státní správy za spolupůsobení široké veřejnosti. V této věci totiž více než jinde záleží na tom, aby každý jednotlivec pochopil, že zájem celku je i nejvlastnějším zájmem jeho a aby nejen nekřížil opatření veřejné správy, nýbrž sám ze všech sil snažil se přispěti ke zdolání velikých úkolů, před něž je naše veřejná správa postavena. Bohudíky, zájem široké veřejnosti o tyto otázky, týkající se existence každého jednotlivce a státu, se již jeví v organisování dobrovolných sborů obrany obyvatelstva a v účasti na jejich akcích. Dosud je vsak pouze úzký kruh zainteresován a nedostává se jim takových podpor, jaké by zasluhovaly.

Jest jisto, že příprava této ochrany a obrany neobejde se bez finančních obětí se strany státu, veřejných a soukromých korporací a jednotlivců.

Letectvo, dík technickému zdokonalení, nezná terenních překážek a všechna místa našeho území mohou jím býti ohrožena, a proto dotýká se obrana proti leteckému nebezpečí celého státu a to nejen armády, nýbrž i veškerého obyvatelstva.

Z tohoto hlediska si můžeme rozděliti obranu proti letadlům na tyto složky:

Aktivní prostředky, obsahující ochranné letectvo, dělostřelectvo proti letadlům, kulomety proti letadlům, ochranné balony - vesměs prostředky výslovně spadající do práva a povinností vojenské správy, jí připravované a v nebezpečí aktivované.

Pasivní prostředky povahy smíšené - vojenské i civilní v zápolí, výslovně vojenské v poli. Jsou to: služba hlásná (zpravodajská) vojensky organisovaná, sloužící jak potřebám vojenského velitelství a jednotek obrany protiletadlové, tak i potřebám civilního obyvatelstva, které svojí organisací se na ni přimkne. Služba poplachová, jdoucí se službou hlásnou ruku v ruce, avisující aktivní obranu i obyvatelstvo. Spadá sem dále rozmístnění objektů, evakuace obyvatelstva, která jest s to zmenšiti značnou mírou nebezpečí; a dále opatření, která mohou velmi ztížiti letectvu podmínky pro provedení útoku - zastírání t. j. zhášení světel, vypouštění umělé mlhy a budování staveb klamných.

Pasivní ochrana obyvatelstva - jako další složka - je nesporně nutná, aby účinek bombardování letounů, které se již dostaly nad svůj cíl, zmenšila na nejmenší míru a aby způsobené škody co nejrychleji napravovala.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP