262 až 265. Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr.:
262 až 264. K tit. 1, § 1:
Platy vedoucích správních úředníků snižují se na 126.800 Kč a úspor 200.000 Kč bude po příslušné srážce použito k vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
Pol. 6: Odměny a výpomoci 100.000 Kč se škrtá a pol. 7: Cestovné a stravné snižuje se na 170.000 Kč. Úspor 270.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
265. K tit. 2, pol. 6:
Odměny a výpomoci 70.000 Kč se škrtají a úspor bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
266 až 276. Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr.:
266. K tit. 1, § 1, pol. 1:
Plat ministra snižuje se na 53.400 Kč a úspor 60.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
267 až 271. K tit. 1, § 2:
Pol. 1: Platy úředníků správní služby snižují se na 3,152.410 Kč a úspor 800.000 Kč bude použito po příslušné srážce k vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
Pol. 7: Odměny a výpomoci se škrtá, pol. 11: Cestovné a stravné snižuje se na 143.000 Kč, pol. 19 na 170.000 Kč a pol. 20 na 350.000 Kč. Úspor 1,020.000 Kč použije se na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
272 až 275. K tit. 4:
Platy úředníků správní služby snižují se na 273.160 Kč a úspor 60.000 Kč bude po příslušné srážce použito k vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
Pol. 7: Odměny a výpomoci 25.000 Kč se škrtá, pol. 9: Cestovné a stravné snižuje se na 10.700 Kč a pol. 18: Zařízení úřadu snižuje se na 60.000 Kč. Úspor 25.000 Kč, 10.700 Kč a 60.000 Kč buď použito k vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
276. K tit. 4, § 2, pol. 1:
Funkční platy 60.000 Kč se škrtají a úspor bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
277 a 278. Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr. k §u 9 ze skupiny II:
1. Platy stálých zaměstnanců snižují se na 5,516.100 Kč, úspor 500.000 Kč bude docíleno snížením platů vysokých úředníků a použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců. Odpisy snižují se na 12,296.800 Kč a úspor 3,000.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
2. Platy stálých zaměstnanců snižují se na 2,823.700 Kč. Úspor 400.000 Kč bude docíleno snížením platů vysokých úředníků a použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
Odpisy snižují se na 350.400 Kč a úspor 200.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
279 až 299. Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr. ke kap. 14:
279. K tit. 1, § 1, pol. 1:
Plat ministrův snižuje se na 53.400 Kč a úspor 60.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
280 až 283. K tit. 1, § 2:
Pol. 1: Platy úředníků báňsko právní služby snižují se na 443.500 Kč a úředníků pro službu technicko správní na 6,396.950 Kč, plat delegátů mezinárodních říčních komisí na 41.000 Kč a platy úředníků právní služby na 1,145.200 Kč. Úspor 200.000, 1,000.000, 41.000 a 200.000 Kč bude po příslušné srážce použito k vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
Pol. 7: Odměny a výpomoci 110.000 Kč se škrtá, pol. 8: Cestovné a stravné snižuje se na 100.000 Kč a pol. 12: Provozování a udržování služebních aut snižuje se na 15.000 Kč. Úspor 225.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
284. K tit. 1, § 3:
Výdaje na úřady pro zkoušení ručních střelných zbraní se škrtají a úspor bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
285. K tit. 1, § 5, pol. 6:
Odměny a výpomoci 40.000 Kč se škrtají a úspor bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
286 a 287. K tit. 1, § 6, pol. 1 a 2:
Výlohy uhelné rady snižují se na 40.000 Kč a různé výdaje na 200.000 Kč. Úspor 350.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
288. K tit. 3, § 1, pol. 7:
Cestovné a stravné snižuje se na 140.000 Kč a úspor 200.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
289 a 290. K tit. 3, § 2, pol. 7 a 8:
Odměny a výpomoci 20.000 Kč se škrtají a cestovné a stravné snižuje se na 10.000 Kč, úspor 350.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
291. K tit. 4, § 3:
Výdaje na letectví 37,573.600 Kč se škrtají a úspor bude použito na přímou podporu v nezaměstnání.
292 a 293. K tit. 6, § 1, pol. 7 a 8:
Odměny a výpomoci 200.000 Kč se škrtají a cestovné a stravné snižuje se na 180.000 Kč. Úspor 400.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
294. K tit. 8, § 1, pol. 7:
Odměny a výpomoci 23.000 Kč se škrtají a úspor bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
295. K tit. 10, § 1, pol. 7:
Odměny a výpomoci 25.000 Kč se škrtají a úspor bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
296 a 297. K tit. 11, pol. 7 a 8:
Odměny a výpomoci 70.000 Kč se škrtají a cestovné a stravné snižuje se na 100.000 Kč. Úspor 170.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
298 a 299. K tit. 14, pol. 1 a 2:
Remunerace 460.000 Kč se škrtají a cestovné a stravné snižuje se na 40.000 Kč. Úspor 500.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
300 a 301. Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr. k §u 4a) ze skupiny II:
1. Platy stálých zaměstnanců 554,237.000 Kč snižují se na 524,237.000 Kč. Úspor 30,000.000 Kč bude docíleno snížením platů vysokých úředníků a použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
Odpisy snižují se na 64,550.000 Kč a úspor 20,000.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
2. Platy stálých zaměstnanců 10,408.500 Kč snižují se na 8,408.500 Kč. Úspor 2,000.000 Kč bude docíleno snížením platů vysokých úředníků a použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
302 až 307. Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr. ke kap. 15, tit. 1:
302. K §u 1, pol. 1:
Plat ministra snižuje se na 53.400 Kč a úspor 60.000 Kč bude použito k vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
303 až 307. K § 2:
Pol. 1: Platy úředníků právní služby snižují se na 2,399.075 Kč, platy úředníků technické služby na 1,670.050 Kč a platy úředníků zdravotní služby na 74.400 Kč. Úspor 600.000, 200.000 a 50.000 Kč bude po příslušné srážce použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
Pol. 7: Odměny a výpomoci 150.000 Kč se škrtá, pol. 8: Cestovné a stravné snižuje se na 35.000 Kč a pol. 13: Různé výdaje na 30.000. Pol. 15: Cestovné a diety na 15.000 Kč. Úspor 150.000, 40.000, 30.000 a 15.000 Kč bude použito na vyrovnáni platů nižších státních zaměstnanců.
308 a 309. Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr. k § 5 ze skupiny II:
1. Platy stálých zaměstnanců 1.422,490.600 Kč snižují se na 1.362,490.600 Kč, úspor 60 milionů bude docíleno snížením platů vysokých úředníků a použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
Odpisy 371,981.800 Kč snižují se na 321,981.800 Kč a úspor 50 milionů Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
2. Platy stálých zaměstnanců 146,751.000 Kč snižují se na 126,751.000 Kč. Úspor 20 milionů bude docíleno snížením platů vysokých úředníků a použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
310 až 313. Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr. ke kap. 16:
310 až 312. K tit. 1, § 1, pol. 1, 7 a 8:
Pol. 1: Plat ministra snižuje se na 53.400 Kč a úspor 60.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
Odměny a výpomoci 250.000 Kč se škrtají a cestovné a stravné snižuje se na 250.000 Kč. Úspor 550.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
313. K tit. 1, § 22, pol. 1:
Platy úředníků právní služby snižují se na 4,059.100 Kč, platy úředníků technické služby na 5,035.400 Kč a platy úředníků zdravotní služby na 152.000 Kč. Úspor 2,030.000 Kč bude po příslušné srážce použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
314 až 317. Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr.:
314. K tit. 1, § 1, pol. 1:
Plat ministra snižuje se na 53.400 Kč a úspor 60.000 Kč použito bude na přímou podporu nezaměstnaných.
315 a 316. K tit. 1, § 2, pol. 1 a 7:
Platy úředníků právní služby snižují se na 2,975.750 Kč, platy úředníků pojistně matematické služby na 115.800 Kč a platy úředníků pro péči o válečné poškozence na 70.000 Kč a platy úředníků pro živnostenskou inspekci na 207.800 Kč. Úspor 400.000, 30.000, 20.000 a 100.000 Kč bude po příslušné srážce použito na přímou podporu nezaměstnaných.
Odměny a výpomoci 70.000 Kč se škrtají a úspor bude použito na přímou podporu nezaměstnaných.
317. K tit. 1, § 5, pol. 7:
Odměny a výpomoci 126.000 Kč se škrtají a úspor bude použito na přímou podporu nezaměstnaných.
318 až 321. Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr.:
318 až 320. K tit. 1, § 2, pol. 1, 6 a 7:
Platy úředníků právní služby snižují se na 800.000 Kč, úředníků technické služby na 78.100 Kč, a úspor 220.000 Kč bude po příslušné srážce použito na přímou podporu nezaměstnaných.
Odměny a výpomoci 55.000 Kč se škrtají a výdaje na likvidaci vázaného hospodářství 400.000 Kč se škrtají.
Úspor 455.000 Kč bude použito na přímou podporu nezaměstnaných.
321. K tit. 1, § 3, pol. 3:
Odměny a výpomoci 90.000 Kč se škrtají a úspor bude použito na přímou podporu nezaměstnaných.
322 až 325. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:
322. Plat ministra snižuje se na 53.400 Kč a úspor 60.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
323 až 325. K tit. 1, § 2, pol. 1, 7 a 18:
Platy úředníků právní služby snižují se na 584.740 Kč, platy úředníků zdravotní služby na 1,285.650 Kč, platy úředníků zvěrolékařské služby na 73.200 Kč a platy úředníků technické služby na 197.064 Kč. Úspory 200.000, 300.000, 30.000 a 30.000 Kč bude po příslušné srážce použito na zdravotní péči o chudé obyvatelstvo.
Odměny a výpomoci 50.000 Kč se škrtají a zařízení ministerstva snižuje se na 225.000 Kč. Úspor 250.000 Kč bude použito na zdravotní péči o chudé obyvatelstvo.
326 a 327. Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr. k §u 1 ze skupiny II:
1. Služební příjmy stálých zaměstnanců 9,762.300 snižují se na 9,562.300 Kč, úspor 200.000 Kč bude docíleno snížením platů vysokých úředníků a použito na vyrovnání platů nižších stát. zaměstnanců. Odpisy 9,400.000 Kč se snižují na 5,400.000 Kč, úspor 4,000.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
2. Služební příjmy stálých zaměstnanců 3,693.200 Kč snižují se na 3,593.200 Kč. Úspor 100.000 Kč bude docíleno snížením platů vysokých úředníků a použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců. Odpisy 970.000 Kč snižují se na 570.000 Kč, úspor 400.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
328 a 329. Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr. k §u 2 ze skupiny II:
1. Služební příjmy stálých zaměstnanců 867.000 Kč snižují se na 817.000 Kč. Úspor 50.000 Kč bude docíleno snížením platů vysokých úředníků a použito na vyrovnání platů nižších zaměstnanců.
2. Odpisy 24.000 Kč snižují se na 14.000 Kč, úspor 10.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
330 a 331. Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr. k §u 3 ze skupiny II:
1. Služební příjmy stálých zaměstnanců 472.900 Kč snižují se na 432.900 Kč, úspor 40.000 Kč bude docíleno snížením platů vysokých úředníků a použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
2. Odpisy 204.400 Kč snižují se na 104.400 Kč a úspor 100.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
332 až 353. Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr. ke kap. 21:
332. K tit. 1, § 1, pol. 1:
Plat ministra snižuje se na 53.400 Kč a úspor 60.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
333 až 338. K tit. 1, § 2, pol. 1, 7, 8, 15 až 17:
Platy úředníků právní služby snižují se na 6,247.175 Kč a platy úředníků technické služby na 358.700 Kč. Úspor 1,100.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
Pol. 7: Odměny a vypomoci 115.000 Kč se škrtá, pol. 8: Cestovné a stravné snižuje se na 60.000 Kč, pol. 11: Provoz a udržování služebních aut snižuje se na 15.000 Kč, pol. 15: Různé výdaje na 60.000 Kč, pol. 16 na 50.000 Kč a pol. 17 na 200.000 Kč se škrtá. Úspor 500.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
339. K tit. 1, § 3, pol. 8:
Odměny a výpomoci 380.000 Kč se škrtají a úspor bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
340. K tit. 2, § 4, pol. 8:
Odměny a výpomoci 200.000 Kč se škrtají a úspor bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
341. K tit. 2, § 5, pol. 5:
Odměny 28.200 Kč se škrtají a úspor bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
342 a 343. K tit. 2, § 7, pol. 6 a 7:
Odměny a výpomoci 10.000 Kč se škrtají a různé výdaje snižují se na 48.000 Kč. Úspor 110.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
344 a 345. K tit. 2, § 10, pol. 7 a 15:
Odměny a výpomoci 20.000 Kč se škrtají a odměny za mimořádné práce 300.000 Kč se škrtají. Úspory 320.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
346 až 348. K tit. 3, § 2, pol. 1 až 3:
Odměny za součinnost při ukládání daně 500.000 Kč se škrtají, cestovné a stravné snižuje se na 228.000 Kč a Různé výdaje snižují se na 100.000 Kč. Úspor 600.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
349. K tit. 3, § 4, pol. 5:
Odměna za vybírání daní 2,440.000 Kč se škrtá a úspor bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
350. K tit. 3, § 5, pol. 1:
Odměny 195.000 Kč se škrtají a úspor bude použit o na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
351. K tit. 5, § 1:
Příspěvek státní správy na úhradu státního dluhu snižuje se na 732,515.066 Kč. Úspory 800,000.000 Kč bude docíleno tím, že se nevyplatí úroky kapitalistům československým občanům a o úspory 800,000.000 Kč bude vybráno méně na dani z obratu z lidových potřeb.
352. K tit. 5, § 4, pol. 3 a 4:
Příspěvek státu na sanaci bank 50,000.000 Kč a příděl státu zvláštnímu fondu 20,000.000 Kč se škrtají. Úspor bude použito na přímou podporu nezaměstnaných.
353. K tit. 5, § 5, pol. 1:
Fond pro věcné potřeby N. O. 315,000.000 Kč se škrtá. Úspor bude použito na přímou podporu nezaměstnaných.
354. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. ke skupině IV, pol. 14:
Provise a výlohy 12,200.000 Kč se škrtají a úspor bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
355 až 357. Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr.:
355. K pol. 1:
Plat předsedy Nejvyššího účetního kontrolního úřadu snižuje se na 51.420 Kč, plat vicepresidenta na 40.000 Kč, platy úředníků vyšší kontrolní služby na 1,968.000 Kč. Úspor 100.000 Kč, 50.000 Kč a 500.000 Kč bude po příslušné srážce použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
356 a 357. K pol. 7 a 8:
Odměny 160.000 Kč se škrtají a cestovné a stravné snižuje se na 100.000 Kč a úspor 200.000 Kč bude použito na vyrovnání platů nižších státních zaměstnanců.
358. Doplňovací návrh posl. Štětky a soudr.:
Finanční zákon doplňuje se ve čl. IV, odst. (4) větou:
"Ministr sociální péče se
zmocňuje, aby této části 700 milionů Kč použil k podpoře nezaměstnaných
bez souhlasu min. financí nebo ostatních resortních ministrů,
pokud se týče přídělů jednotlivých částek."
Místopředseda Taub (zvoní): Návrhy tyto jsou dostatečně podporovány a jsou tudíž předmětem jednání.
Slovo k doslovu dávám p. zpravodaji
posl. Remešovi.
Zpravodaj posl. Remeš: Slavná sněmovno! Mám-li hodnotiti rozpočtovou debatu, a to jak generální tak speciální, jsem povinen konstatovati, že pohybovala se ve svém celku na neobyčejně vysoké úrovni. Ať již to byly kladné či kritické projevy, jimiž jednotliví řečníci precisovali svá stanoviska anebo stanoviska svých stran k rozpočtu jakož i k otázkám doby které sice nejsou v žádné příčinné souvislosti s rozpočtem, ale o nichž je nutno hovořiti lze o nich bez nadsázky říci, že snesou každou kritiku.
V debatě bylo hodně projevů politických. Přesto však lze říci, že vedena byla pod dojmem současné situace hospodářské, která jí vtiskla svůj ráz. Rozpočet sám o sobě je především aktem hospodářským a mělo by proto býti na snadě, že debata rozpočtová má vycházeti z hospodářských principů; mluví-li se však k rozpočtu také s hledisek politických, je to jen pochopitelné a samozřejmé z příčin, o nichž jsem se zmínil ve svém výkladu, kterým jsem doprovodil výborovou zprávu o rozpočtu. Složení sněmovny není politicky ani národnostně homogenní. Strany a jednotlivé skupiny představují rozdílné světové názory a rozmanité zájmy. Jest tedy jen samozřejmostí, jestliže v rozpočtové debatě projevila se také politická hlediska těchto stran a skupin, a je to i poměr těchto stran ke státu, k vládě, k vládnímu režimu, poněvadž rozpočtová debata je právě nejvhodnější příležitostí k vyjádření stanovisek stran. Musíme proto pochopiti, jsou-li řeči poslanců diktovány také motivy politickými. Při této příležitosti projevují strany svá mínění, svá mínění k politice domácí i zahraniční. S potěšením konstatuji, že debata nevybočovala z mezí politické odpovědnosti.
O většině poslaneckých řečí lze říci, že byly pečlivě připraveny a ovládaly projednávanou látku. Některé z nich byly dokonce skvělé. Lze-li něčeho litovati, je to okolnost, že většina řečí, až na čestné výjimky, jest pronášena ke stoupencům téže skupiny, k níž náleží mluvčí. Strany i v tomto ohledu jsou příliš separované a necítí povinnost poslouchati, nemluví-li zrovna jejich stoupenec. Důsledek toho pak je, že řeči nejsou na sebe vázány, nevyvrací a nejsou výrazem jednotně vázané debaty. Jen velmi zřídka setkáváme se v debatě s polemikou, která ji činí zajímavou. Doufejme, že i v tomto směru dojde k nápravě. (Výborně!)
Z debaty vyšlo najevo, že i plenum sněmovny v podstatě uznává snahu nového vládního režimu spolupracovati s parlamentem. Až na ojedinělé případy byla uznána výsledná práce sedmi členů výboru koalovaných stran, mající za následek podstatné snížení rozpočtových čísel. Toliko v jednom případě se popíralo, že parlament pracoval na rozpočtu tím způsobem, že jenom sedm jeho členů, resp. členů rozpočtového výboru bralo podíl na škrtech dříve sestaveného rozpočtu. Je samozřejmé, že takovéto práce nemůže se zúčastniti velké těleso. Nedostalo by se z místa. Pokud se vytýkalo, že státotvorná oposice nebrala podílu na této přípravné práci na rozpočtu, dovoluji si poukázati na stanovisko, které jsem vyjádřil ihned při zahájení rozpočtové debaty. Někteří páni poslanci oposičních stran vytýkali rozpočtu, že jej nelze pokládati za správný, ježto reservy jsou vyčerpány a očekávané příjmy že lze pokládati za ilusorní. Zároveň pak bylo vytýkáno, že rozpočet počítá s některými úhradami, které dosud nebyly parlamentem schváleny.
Za zvláště zavrženíhodnou úhradu označil pak jeden z německých pánů kolegů úhradovou položku "úroky z prodlení", které mají v roce 1933 vynésti 120 mil. Kč. K tomu dovolím si poznamenati toto: Rozpočtové příjmy z daní přesto, že k některým z nich byly zákonem zavedeny přirážky, jsou preliminovány značně níže nežli předcházejícího roku. Rozpočet tedy počítá se zhoršenou situací hospodářskou. Uvedl jsem to již ve své zprávě, když jsem zahajoval tuto debatu. Zvláště jsem poukázal na to, že právě letošního roku dojdou výrazu zhoršené bilance hospodářství jak osob fysických, tak také osob právnických. V těchto poměrech je jistě nebezpečné prorokovat. Nikdo neví, co bude za několik týdnů, tím méně možno předvídati, co se v této nejisté situaci stane do konce běžného roku. Zdůraznil jsem, že rozpočet je předpovědí, a jako každá předpověď může zklamat i on. V dobách normálních je možno stanoviti výdaje i příjmy dosti přesně a je možno říci, že čísla v účetní závěře neodkloňují se pak nijak zvlášť citelně od čísel rozpočtových. V této situaci je ovšem těžko vzíti na každé číslo jed.
Rozpočet administrativní neskrývá ostatně v sobě ani tak mnoho nebezpečí, že se výsledky hospodaření odkloní značně od rozpočtu. R. 1932 vynesly daně dokonce okrouhle o 300 mil. Kč více, než bylo rozpočtem očekáváno. Je-li tu nějaké nebezpečí, je skryto v rozpočtech podnikových. Toho jsem si plně vědom a nijak jsem tuto okolnost ve své zprávě netajil.
Nevím, proč by úroky z prodlení měly býti v rozpočtu nejzavržitelnější položkou. Vybírají se tehdy, neplatí-li poplatník včas a činí-li dlužná částka aspoň 500 Kč. Na celém světě panuje zvyklost, že věřitel účtuje úroky z prodlení, neplní-li dlužník včasně a řádně svoji povinnost; proč by mělo býti jinak, je-li věřitelem stát? (Souhlas.) Úroky z prodlení jsou ve státním rozpočtu jistě znamením doby, uvážíme-li, že výnos jejich rok od roku stoupá. Tato okolnost nemusí však vždy spočívati v neschopnosti placení se strany poplatníka. Jak poměry známe, víme, že z valné části otázka úrokové míry diktuje neplatiti státu daně. Dlužník neplatí mnohdy proto, že musí bance ze zapůjčeného provozovacího kapitálu zaplatiti 10 až 12%, kdežto státu platí z nezaplacené dlužné částky toliko 7%. Neplatí-li tedy, vydělá při tom ještě 3 až 5%.
Výnos úroků z prodlení bude činiti jistě více než 120 mil. Kč, které jsou preliminovány na r. 1933. Loňského roku bylo do rozpočtu zařazeno také 120 mil Kč z tohoto titulu, státní pokladna však skutečně přijala na úrocích z prodlení 168 mil. Kč, tedy o 48 mil. Kč více, než bylo rozpočtem očekáváno.
Zde bych byl čekal spíše jinou, oprávněnější výtku. V nezaplacených daních jsou také dlužné samosprávné přirážky a také z těch vybírá státní správa úroky z prodlení, které si však ponechává, aniž by samosprávným svazkům přikazovala příslušný podíl, připadající na kvotu přirážkovou. Tuto výtku neučinil však žádný z pánů kolegů. Lituji proto, musím-li ji učiniti s tohoto místa sám.
Co se týče některých úhradových příjmů, o nichž nebylo dosud ústavně rozhodnuto, nelze popříti, že je zde určitá mezera. Se stanoviska ústavního je tato výtka oprávněná. Uznávám ji přesto, že zde máme již řadu precedenčních případů. Na omluvu však nutno uznati mimořádnost poměrů a naprostou nemožnost časově této kolisi předejíti.